👈 سید بن طاووس در حدود هشتصد سال پیش مینویسد:
🔸مبادا! مبادا! موقع دعا احدی را بر امام زمانت مقدّم بداری...
یک وقت خیال نکنی که مولایت به دعای تو نیازی دارد.
هیهات! هیهات! اگر چنین عقیدهای داری، تو در اعتقاداتت مریض هستی!
اینکه اوّل برای او دعا کنی سبب میشود درهای اجابتی که با گناهانت قفل خورده باز شود...
نگو که "پس چرا فلان استاد و فلان استاد اینگونه عمل نمیکنند؟!..."
به آنچه گفتم عمل کن که «اوّل دعا کردن برای امام زمان»، حقیقتی واضح است
و هرکس از این مطلب غافل باشد در اشتباه فضاحتباری است!
📚 برگرفته از فلاح السائل ص۴۴.
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀دغدغه های فرهنگی
البته امکان ندارد که انسان از فرهنگ دیگران استفاده نکند. استفاده کردن از فرهنگ دیگران، انسان را تکمیل میکند. اما فرق است بین اینکه انسان یک دارو یا غذای مقوّی را با معرفت و بیداری و هشیاری، از میان صد نوع دارو و صد گونه غذا برای خودش مناسب بداند و انتخاب کند، با اینکه چیزی را به او بخورانند. فرض کنید شما ویتامین ث لازم دارید. میروید ویتامین ث را انتخاب میکنید و به آن اندازه و مقداری که لازم است نوش جان میکنید؛ آب هم روی آن مینوشید. خیلی هم خوب است! اینکه چیز بدی نیست. بیگانه هم هست؛ اما میرود جزو جان شما میشود. چون مال شماست؛ چون به آن احتیاج دارید. اما یک وقت است که اصلاً بحثِ انتخاب نیست. بیهوش افتادهایم؛ یکی هم میآید آستین ما را بالا میزند و آمپولی را که نمیدانیم چیست، به ما تزریق میکند. حال آیا این لازم بود؟ لازم نبود؟ به اندازه بود؟ کم بود؟ زیاد بود؟ مضر بود؟ مخدّر بود؟ مسموم بود؟... اینها را انسان باید توجّه کند.
🔺بیانات در دیدار اعضاى «گروه ادبیات مقاومت» حوزهى هنرى سازمان تبلیغات اسلامی - ۱۳۷۲/۰۷/۱۲
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
7.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 شهید بهشتی
🔹امیدوارم شما پیروان علی(علیهالسلام) همت کنید علاقه نشان دهید علی را خوب بشناسید تا بتوانید شیعهی او باشید؛ و الا شیعهی علی نیستید
و شیعهی اسم علی هستید
و شیعه قبر علی هستید
و شیعهی گنبد و بارگاه علی هستید
و شیعهی شمایلهای که به نام علی(علیهالسلام) میکشند هستید؛
این شیعهی علی نمیشود.
دنبالهرو علی باید رهبرش را درست بشناسد.
علی را آنجوری که خودش خواسته بشناسید
نه اینجوری که عدهای دلشون میخواد
علی رو بشناسید
علیِ بنده خدا
بنده پرهیزکار خدا
بنده عبادتکار خدا
بندهای که هر گوشه زندگیاش
یک آموزش عالی به ما میدهد دربارهی اسلام
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀نترسیدن از کثرت دشمنان؛ عامل پیروزی ایران
برادران و خواهران! این پیروزیها برای ما مایهی عبرت است. چهطور شد این پیروزیها به دست آمد؟ با نترسیدن از دنیا. از امریکا نباید ترسید، و ملت ایران نمیترسد. با این روح شجاعت، با این توکل به خدا، با این حماسه و شوری که در اقشار ملت ما - بخصوص در جوانان ما - هست، این ملت پیروز خواهد شد؛ به اهداف خود خواهد رسید و دشمنان را به زانو در خواهد آورد. هیچ دشمنی نمیتواند ملت ایران را از پیمودن این راهی که اسلام در مقابل او گذاشته است، باز دارد. فقط این نکته را بایستی به یاد داشت که مثل علی بن ابی طالب، از کثرت دشمن نباید هراس داشت.
🔺بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم - ۱۳۷۰/۱۰/۲۹
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀گرفتاری دل
🔻ادامه شرح حدیث حدیث با بیان آیت الله مظاهری
دوّم: «شُغُلًا لَا يَنْفَرِجُ مِنْهُ أَبَداً»
دلش مشغول میشود، مشغول به اشتغالاتی که اصلاً پیش خدا ارزش ندارد. بالأخره دلش را به غیر خدا سپرده و کس دیگری آن دل را برده است. گاهی اوقات دل انسان مثل باغ وحش میشود. باغ وحش را دیدهاید؟ هر گوشهای از آن را یک قفس، یک درنده یا یک خزنده گرفته است.
دل انسان مال خداست. خداوند تعالی در حديث قدسى مىفرمايد: «لَمْ يَسَعْنِي سَمَائِي وَ لَا أَرْضِي وَ وَسِعَنِي قَلْبُ عَبْدِي الْمُؤْمِنِ»[بحارالأنوار، ج ۵۵، ص ۳۹]؛ باید اصلاً خزندهای، درندهای در این دل نباشد، امّا وقتی برویم در دلمان میبینیم به غیر از خدا همه چیز هست. خدا رحمت کند یکی از علمای قدیم، در تخت فولاد اصفهان داد میزد و میگفت: ای مردم! آقایان میگویند مشرک نشوید، امّا من میگویم مشرک شوید، این دل مال خداست، همهاش را ندهید به دیگران، یک مقدارش را هم بگذارید مال خدا باشد.
امیدوارم دل شماها این جور نباشد، امّا الان دلها پر از اشتغال شده است. اشتغال به چه؟ به غیر خدا، دل پر شده است از غیر خدا، هر گوشۀ دل را یک چیزی برده است که آن چیز غیر خداست، به قول آن آقا، ای کاش یک گوشهای از این دل هم مال خدا بود. این روایت میفرماید: اگر کسی همّ و غمّش فقط دنیا باشد، دل او به جای خدا، مشغول به غیر خدا میشود و از این اشتغالات پر دردسر و دست و پاگیر هم رها نخواهد شد.
سوّم: «فَقْراً لَا يَبْلُغُ غِنَاهُ أَبَداً»
دل محتاج میشود و هرچه دنیاگرایی انسان بیشتر شود، احتیاج او نیز بیشتر خواهد شد. هر که بامش بیش، برفش بیشتر. الان میبینیم که احتیاج مردم گاهی به پول است، گاهی محتاج ریاستند و گاهی شهرت میطلبند و گاهی به دنبال شهوتند که منجر به مفاسد اجتماعی میشود. میرسد به آن جا که نمیتواند چشمش را کنترل کند. زن دارد، بچه دارد، عروس دارد، داماد دارد، امّا چشمچران است و دلش میخواهد با یک زن حرف بزند. چه فقری بالاتر از این است؟
میبینیم پول دارد، ریاست دارد، جاه دارد، مقام دارد، امّا برای این که کار یک فقیر را انجام بدهد محتاج به این است که یک میلیون تومان از او بگیرد. چه فقری بدتر از این؟ ظاهراً احتیاج به مال دنیا ندارد، امّا دلش پر از احتیاج است.
🔺ان شاء الله مطلب ادامه دارد
#تقوا
#تهذیب_نفس
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀 اصلاح نفس، نقطهی شروع برای اصلاح عالم
من در این جمع پُرشور و صمیمی و مؤمن، مطلبی را عرض میکنم که از امهات مسائل فکری ماست. در اسلام، نقطهی اصلی و محوری برای اصلاح عالم، اصلاح نفس انسانی است. همه چیز از اینجا شروع میشود. قرآن به آن نسلی که میخواست با دست قدرتمند خود، تاریخ را ورق بزند، فرمود: «قوا انفسکم»(۶ تحریم)، «علیکم انفسکم»(۱۰۵ مائده). خودتان را مراقبت کنید، به خودتان بپردازید و نفس خودتان را اصلاح و تزکیه کنید؛ «قد افلح من زکّیها»(۹ شمس). اگر جامعهی اسلامی صدر اول اسلام، از تزکیهی انسانها شروع نشده بود و در آن به اندازهی لازم، آدمهای مصفا و خالص و بیغش وجود نداشتند، اسلام پا نمیگرفت، گسترش پیدا نمیکرد، بر مذاهب مشرکانهی عالم پیروز نمیشد و تاریخ در خط اسلام به حرکت نمیافتاد.
🔺سخنرانی در دیدار با مسؤولان بنیاد شهید، جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاهها و اقشار مختلف مردم - ۱۳۶۹/۰۵/۲۴
#قرآن
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀تحول معنوی
🔮 منیّت؛ آغاز فساد و انحراف از صراط مستقیم
شیطان به اتکای نفس اماره و هواهای نفسانی و خودخواهیها و منیتها و هوسهای ما، ما را از صراطالمستقیم الهی منحرف میکند.
🔺خطبههای نماز عید فطر - ۱۳۶۹/۰۲/۰۷
بالاترین وسوسههای شیطان، وسوسه حفظ نفس است.
🔺بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان بسیج - ۱۳۷۱/۰۸/۲۷
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀مرحوم آیت الله شیخ علی سعادتپرور تهرانی:
بنده پس از اینکه دستورات سیر و سلوک را به طور کامل از خدمت علامه طباطبایی استفاده کردم و مدتها گذشت و نوع شاگردان سیر و سلوکی که سالهای اول به خدمت علامه رسیده بودند، همه رفته بودند و اغلب احساس کرده بودند که دیگر نیازی نیست به عنوان سیر و سلوک در خدمت علامه طباطبایی باشند.
در چنین زمانی بنده دریافتم علامه طباطبایی معارف و رازهایی آسمانی از فتوحات معنوی و کمالات انسانی دارند و از افشا کردن آن پرهیز میکنند.
با این اندیشه تلاش کردم که بدانم چگونه میتوانم علامه را به سخن بیاورم و زمینهای فراهم کنم تا ایشان رازهای توحیدی خویش را باز گویند و موفق شوم از خرمن مشاهدات توحیدی ذاتی و واردات الهی ربانی آن حضرت بهره ببرم.
چنین شد که هر روز سوالاتی را آماده میکردم و به محضر علامه طباطبایی شرفیاب میشدم و با این سوالات علامه را به سخن در میآوردم و آنچه را میفرمودند به جان دل دریافت میکردم و مطالب ایشان را پس از آن نشستها به دقت مینوشتم.
از علامه طباطبایی سوال كردم: «آیا امكان تشرف به محضر امام زمان(عج) وجود دارد و در صورت امكان چه اعمال و دستوراتی تشرف را حاصل میكند؟»
ایشان فرمودند: در این مورد، رعایت سه مطلب ضروری است:
- برای دیدار امام زمان(عج) باید بسیار باتقوا و پرهیزكار بود.
- باید محبت، عشق و معرفت فرد زیاد باشد. البته هرگز كسی نخواهد توانست به حدی معرفت كسب كند كه درخور امام زمان(عج) باشد، اما میتوان در حد توان نسبت به این مسئله تلاش كرد.
- مداومت كردن بر یکی از زیارتهای مشهور.
خود ایشان در اين مورد زیارتی را كه با «سلام علي آل یاسین» آغاز میشود توصيه میفرمودند.
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
💠احکام رسانه و فضای مجازی
❓سؤال: آیا کپی کردن کارهای گرافیکی یا دانلود فیلم، کلیپ و آهنگ با ذکر منبع در فضای مجازی اشکال شرعی دارد؟
📮جواب: اگر قرائن و شواهد یا متعارفی وجود دارد که در این گونه امور استفاده برای عموم آزاد است، اشکال ندارد و الا استفاده، خرید و فروش و کپی برداری بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
📚 منبع:سایت مقام معظم رهبری
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀گرفتاری دل
🔻ادامه شرح حدیث حدیث با بیان آیت الله مظاهری
چهارم: «وَ أَمَلًا لَا يَبْلُغُ مُنْتَهَاهُ أَبَدا»
یعنی دلش پر از آمال و آرزوهای طولانی و دست نیافتنی است. به راستی دل بسیاری از مردم چنین شده است. امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» در خطبهای میفرمایند: «إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ اثْنَانِ اتِّبَاعُ الْهَوَى وَ طُولُ الْأَمَلِ»[نهج البلاغه، خطبۀ ۴۲] من از دو چیز دربارۀ شما خیلی خوف دارم؛ یکی پیروی از هوا و هوس و دیگری، آمال و آرزوهای بیجا و دست نیافتنی.
حکایت میکنند یک کسی یک کوزه روغن بالای سرش بود، رفت در فکر و در آمال و آرزو؛ گفت: این کوزه روغن را فردا میفروشم، به جای آن یک گوسفند تهیه میکنم، این گوسفند، سال بعد دو تا میشود، سپس چهار تا میشود، چند سال دیگر شش گوسفند میشود و بالأخره گلّه پیدا میکنم. در اثر آن گلّه، خانه میخرم، در اثر آن گلّه، نوکر و کلفت و زن و قصر پیدا میکنم، اگر یک دفعه کلفتم، نوکرم، تمرّد کند، با این چوب بر سرش میزنم، چوب را بلند کرد که بر سر خادم بزند، به کوزۀ روغن خورد، کوزۀ روغن ریخت روی سرش، تمام شد.
چه خوب میگوید، اگر مثال است، اگر واقعیت ندارد، برویم سر دل خودمان میبینیم که راستی چنین است، ناگهان بانکی برآمد خواجه مرد، با یک دنیا آمال و آرزو.
اما ای کاش فقط همین بود، با یک دنیا آمال و آرزو میمرد، امّا آرزوهای دست نیافتنی او را جهنّمی میکند. اگر فقط جهنّم میرفت باز هم طوری نبود؛ خطرناکتر از آن، به قول استاد بزرگوار ما حضرت امام«قدّسسرّه»، آن است که دم مرگ، ملک مقرّب خدا میآید، میخواهد جانش را بگیرد. آن لحظه امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیهم» میآیند. خود آن حضرت به حارث همدانی فرمودند: «مَنْ يَمُتْ يَرَنِي»[تفسير القمي، ج۲، ص ۲۶۶]. ملک مقرّب باید با اجازۀ امیرالمومنین«سلاماللهعلیهم» محتضر را قبض روح کند و چون او در آمال و آرزوها فرو رفته است، حاضر نیست جان بدهد، بالأخره به زور او را میبرند، ولی با بغض ملک مقرّب خدا، با بغض امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیهم» از دنیا میرود که مصیبتش بدتر و سنگینتر از این است که فقط به جهنّم برود.
آمال و آرزوها با انسان چنین میکند و راستی وقتی واقعیّت اجتماع را در نظر بگیریم، میببینیم که این روایت شریف دردها و معضلات اجتماع ما را بیان میکند.
اگر نگوییم همه، بسیاری از مردم شبانهروز در حال دویدن برای دنیا و به فکر دنیا هستند، امّا به فکر آخرت نیستند. اگر معنویّت در زندگی نباشد، مال دنیا وزر و وبال و غم و غصّه و فقر و نگرانی میآورد. آمال و آرزوها بر زندگی مردم حکمفرماست و همه را بیچاره کرده است. تجمّلگراییها، اسرافها و تبذیرها، در همۀ خانهها رفته است.
#تقوا
#تهذیب_نفس
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang