eitaa logo
طلبه‌تراز | فرهنگ‌ورسانه
377 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
649 ویدیو
61 فایل
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ بحث #فرهنگ است، بحث ذهن است، بحث قوّه درّاکهٔ انسانی است؛ بحث سازندگی شخصیت انسان هاست و خلاصه بحث #دل است. «رهبر معظم انقلاب_۱۳۷۵٫۰۲٫۳۱» 👤 خادم کانال ===== @k_alavi313 👁️‍🗨️ خادم تبادل ===== @Tabadol_VA
مشاهده در ایتا
دانلود
صحبت از شیـر‌‌ زنان وطـنم کار تو نیست وصف آنان‌‌ به لب پاک‌ شـهیدان جاریست 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری 📍ضرورت حذر از ظلم به کسی که یاوری جز خدا ندارد 4️⃣ قسمت چهارم ▪️امام حسین«سلام‌الله‌عليه» در روز عاشورا همۀ ما را از چنین ظلم‌هایی بر حذر داشته‌اند. با تأسف باید گفت: بسیاری از رسانه‌های گروهی، روزنامه‌ها و سایت‌های اینترنتی، تبدیل به تهمت‌نامه، غیبت‌نامه و فحش‌نامه شده‌اند. مطلبی منتشر می‌کنند و خودشان هم می‌دانند که تهمت است، ولي منتظر می‌مانند تا تکذیب شود. اما وقتی آبروی کسی رفت و شخصیّت او در اذهان عمومی خدشه دار شد، تکذیب مطلب سودی به حال وی نمی‌بخشد و جبران آبروی رفته را نمی‌نماید. ▪️اهانت به دیگران و بردن آبروی افراد، مثل جنگ با خداست. خداوند متعال در حدیث قدسی می‌فرماید: «مَنْ‏ أَهَانَ‏ لِي‏ وَلِيّاً فَقَدْ بَارَزَنِي بِالْمُحَارَبَةِ»[الکافی، ج ۲، ص ۳۵۲] ▪️گناه کسانی که تهمت می‌زنند و اهانت می‌کنند بسیار بزرگ است و افرادی که آن تهمت و اهانت را می‌شنوند و از مظلوم دفاع نمی‌کنند نیز گناهکارند. ▪️اهمیّت این مطلب به قدری است که چهار امام بزرگوار آن را بيان فرموده‌اند و نيز در روز عاشورا، آخرین گفتگوی دو انسان کامل، دو امام معصوم، در حساس ترین مواقع، راجع به پرهیز از ظلم به کسی است که یاوری ندارد. ▪️روایت نورانی امام حسین«سلام‌الله‌عليه» صرفاً مربوط به زمان خودشان نیست. این روایت زنده است و همواره مصداق دارد. بنابراین ذهن ما نباید فقط برود روی ظلمی که شمر و عمر سعد و ابن زیاد به اهل‌بیت «سلام‌الله‌علیهم» روا داشتند. بلکه باید مراقب باشیم خود ما مصداق سخن و هشدار حضرت سیدالشّهدا«سلام‌الله‌عليه» واقع نشویم. دفاع از مسلمانان، از اوجب واجبات است و کوتاهی در دفاع از کسی که یاوری ندارد، گناه بزرگی است. علاوه بر اين، عقوبت هم دارد. بعضی اوقات گرفتاری‌های دنیوی افراد صالح و شایسته، ناشی از دفاع نکردن آنان از مظلومین است؛ یعنی غیبت یا تهمتی شنیده‌اند و نتوانسته‌اند یا نخواسته‌اند، دفاع کنند و ناخودآگاه و ناخواسته، ظالم شده‌اند. خداوند متعال نیز که مظهر رحمت و رأفت است و بنا دارد افراد نیکوکار و پرهیزکار را به بهشت ببرد، آنان را گرفتار می‌کند یا قبل از مرگ به بیماری سختی مبتلا می‌کند تا پاک شوند و از این دنیا بروند. این لطف، از الطاف خفیّۀ خداست. البته این مطلب کلیّت ندارد و گرفتاری‌های دنیوی مي‌تواند ناشي از عوامل دیگری نیز باشد. ▪️افزون بر عقوبت دنيوي، عالم برزخ و قیامت نیز برای اين‌گونه افراد سخت و دردآور است. برزخ و قيامت براي آنان که به دیگران اهانت کرده‌اند یا تهمت زده‌اند یا غیبت کرده‌اند و حتی برای کسانی که شاهد این گناهان بزرگ بوده‌اند و از مظلوم، دفاع نکرده‌اند، بسیار مشکل است. اين مشکلات و اين عذاب‌ها را خداوند نمي‌دهد، چراکه اساساً خداوند تعالي براي کسي بد نمي‌خواهد و خواستار زجر کشيدن و سختي ديدن بندگان نيست، بلکه اعمال خود آنها در جهنّم، دست و پا پيچ آنها مي‌شود. چنان‌که بنابر فرمايش قرآن کريم، به آنان خطاب مي‌شود: «ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ‏ أَيْديكُم‏‏»[آل‌عمران، ۱۸۲] ▪️بنابراين توبه از اين گناهان بزرگ، از اوجب واجبات است و بايد به آن اهميّت داده شود. 🔻إن شاء الله ادامه دارد 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🌀 | قسمت چهارم ‌‌ 🔸عزیز جون و نوه‌اش امروز یه مهمون کوچولو دارن به اسم محیاسادات، مهمونی که هرچقدر هم سعی می‌کنن ازش خوب پذیرایی بکنن تا بهش خوش بگذره اما باز بی‌تابی می‌کنه 🔸شما فکر می‌کنید دلیل بی‌تابی محیا سادات چیه؟ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دیدار خانواده شهدای مدافع حرم با پیکر عزیزانشان 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | زن ایرانی در همه‌ی میدانها با موفّقیّت و سربلندی و با حجاب اسلامی ظاهر شده: 🔸 در دانشگاه‌ها 🔹در مراکز علمی حسّاس 🔸در ادبیات 🔹در شعر 🔸در رمان 🔹در شرح حال نویسی 🔸در ورزش 🔹در میدان سیاسی 🔸در مسائل علمی 🔹در صداوسیما 🗓 ۱۴۰۱/۵/۵ 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری 📍ضرورت حذر از ظلم به کسی که یاوری جز خدا ندارد 5️⃣ قسمت پنجم ▪️ اگر افراد گناهکار بدون توبه از دنيا بروند، باید در جهنّم بسوزند تا کدورت‌هاي گناه آنان برطرف شود، پاک شوند و لیاقت بهشت را پیدا کنند. شدّت رحمت و مغفرت پروردگار متعال به قدری است که جهنّم نیز از الطاف خفیّه اوست، در واقع، جهنّم، ناپاکی‌ها و ناخالصی‌ها را مي‌زدايد و انسان را براي ورود به بهشت، پاکیزه مي‌کند. ▪️اگر آدمي ظالم شد، به خصوص اگر به کساني که ياوري جز خداوند ندارند، ظلم کرد، جايگاه او جهنّم است. امّا گاهي افراد ظالم و شرور، در جهنّم نیز به جای اینکه از الطاف بی‌کران الهی استفاده کنند و خود را نجات دهند، حقّه بازی می‌کنند. آنها در دنیا ظلم کرده و دیگران را فریب ‌داده‌اند و تصوّر می‌کنند در قيامت نيز می‌توانند خداوند را فریب دهند. قرآن کريم مي‌فرمايد: «يَوْمَ‏ يَبْعَثُهُمُ‏ اللَّهُ جَميعاً فَيَحْلِفُونَ لَهُ كَما يَحْلِفُونَ لَكُمْ وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ عَلى‏ شَيْ‏ءٍ أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْكاذِبُونَ»[المجادله، ۱۸] ▪️اين افراد، در قيامت منکر همه چیز می‌شوند و در مقابل خداوند سبحان قد علم می‌کنند. حتي کار به جايي مي‌رسد که برخي از آنها به خدا می‌گویند: این پرونده، از من نیست، با من دشمنی کرده‌اند، خدایا به خودت قسم تو اشتباه می‌کنی که می‌خواهی مرا به جهنّم ببری! ▪️ظلم روی ظلم و گناه روی گناه، انسان را به جايگاه پستي مي‌رساند که پس از فريب مردم در دنيا، خيال مي‌کند مي‌تواند در قيامت خدا را هم فريب دهد. ▪️اگر افراد ظالم و مکّار، چند روزي در دنيا به ظاهر موفق مي‌شوند، خود آنان و ديگران نبايد تصور کنند که خداوند خير آنان را مي‌خواهد و به آنان نعمت عطا مي‌فرمايد، بلکه در حقيقت خداوند متعال به اين افراد مهلت مي‌دهد تا هرچه مي‌توانند بر گناه و ظلم خويش بيفزايند: «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي‏ لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلي‏ لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهينٌ»[آل‌عمران، ۱۷۸] ▪️همه باید توجه داشته باشند و بنا بر فرمایش امام حسین«سلام‌الله‌عليه»، از ظلم به کسی که ناصر و یاوری جز خداوند تبارک و تعالی ندارد، حذر کنند. ▪️اگر هم ظلمی از کسي سرزد یا شاهد ظلم دیگران بود و نتوانست از مظلوم دفاع کند، بايد فوراً توبه کند و به جبران ظلم واقع شده بپردازد تا خداوند سبحان از قصور و تقصیر او بگذرد و او را بیامرزد. 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
📍توصیه‌ی‌ مؤکد اینجانب‌ به‌ همه‌ بویژه‌ جوانان‌ آن‌ است‌ که‌ خود را با نماز مأنوس‌ و از آن‌ بهره‌مند سازند. یعنی‌ این‌ که‌ نماز را با توجه‌ به‌ معنی‌ و با احساس‌ حضور در محضر پروردگار متعال‌ جلت‌ عظمته‌، به‌ جای‌ آورند و این‌ کار را با تمرین‌، بر خود هموار و آسان‌ سازند و تا بتوانند نوافل‌، مخصوصا نافله‌ی‌ نمازهای‌ صبح‌ و مغرب‌ را نیز ادا کنند. ♨️و اگر هنوز در میان‌ کسان‌ و نزدیکان‌ و دوستان‌ آنان‌، کسی‌ هست‌ که‌ خود را از فیض‌ نماز محروم‌ کرده‌ باشد، او را از این‌ گناه‌ بزرگ‌ و خسارت‌ عظیم‌ بازدارند و این‌ کار را با زبان‌ خوش‌ و رفتار حکیمانه‌ انجام‌ دهند، البته‌ پدران‌ و مادران‌ نسبت‌ به‌ نماز فرزندان‌ خود مخصوصا نوجوانان‌، مسؤولیت‌ بیشتری‌ دارند. 🔺پیام به مناسبت گردهمایی سالیانه نماز - ۱۳۷۴/۰۶/۱۴ ◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀رهبر انقلاب: بعضی میگویند امام حسین (علیه ‌السّلام) حرکت کرد که قدرت را بگیرد -از مردمان مؤمن هم این حرف را میزنند- اشتباه میکنند؛ بعضی [هم] میگویند حرکت کرد تا شهید بشود. 📍 من میگویم حرکت کرد تا وظیفه‌ را انجام بدهد؛ منتها در راه انجام وظیفه، یک احتمال این است که آدم به قدرت برسد، چه عیب دارد؟ یک احتمال این است که انسان شهید بشود، چه عیب دارد؟ مقصود این است که ما بتوانیم این عمل را انجام بدهیم، این وظیفه را انجام بدهیم؛ مسئله این است. 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 | قسمت پنجم ‌ 🔸این قسمت عزیز جون به آقا صولت سپرده تا برای یه جوون به اسم قاسم کار دست و پا کنن، قاسم قصه‌ای داره که خاطرش هم برای مادربزرگ و هم برای عموش سید حسین خیلی عزیزه... 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀نحوه شهادت حضرت علی اصغر (علیه السلام) ▪️چون حضرت امام حسين (عليه السّلام) ديد كه لشكر در كشتن او اصرار دارند، قرآن مجيد را برداشت و آن را از هم گشود و بر سر گذاشت و در ميان لشكر ندا كرد: «بينى و بينكم كتاب اللّه و جدّى محمّد رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) اى قوم، براى چه خون مرا حلال مى ‏دانيد؟ آيا من پسر دختر پيغمبر شما نيستم؟ آيا به شما نرسيد قول جدّم در حقّ من و برادرم حسن (عليه السّلام)که فرمودند: «هذان سيّدا شباب اهل الجنّة» ▪️در اين هنگام كه با آن قوم احتجاج مى ‏نمود ناگاه نظرش افتاد به طفلى از اولاد خود كه از شدّت تشنگى مى ‏گريست، حضرت آن كودك را بر دست گرفت و فرمود: «يا قوم، إن لم ترحمونى فارحموا هذا الطّفل: اى لشكر، اگر بر من رحم نمى‏كنيد پس بر اين طفل رحم كنيد.» ▪️پس مردى از ايشان تيرى به جانب آن طفل افكند و او را مذبوح نمود. امام حسين (عليه السّلام) شروع كردند به گريستن و فرمودند: «اى خدا، حكم كن بين ما و بين قومى كه ما را خواندند كه يارى كنند پس ما را كشتند، پس ندايى از آسمان آمد كه يا حسين او را بگذار كه از براى او دايه ‏اى در بهشت است. 📚منبع: تذكرة الخواص‏؛ سبط ابن جوزی: ص۲۵۲ 🖤 نماهنگ حضرت علی اصغر علیه السلام 🎙️با صدای: ◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 | قصه‌های عزیز ‌ 🔸این قسمت عزیز جون و نوه کوچولوش باهم دیگه رفتن مجلس روضه ولی اونجا خانمی هست که حتی بعد از تموم شدن مراسم هم گریه‌اش بند نمیاد. عزیز می‌گه اشک‌های این زن یه دلیل مهم داره... ‌ ◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
ضرورت حذر از ظلم به کسی که یاوری جز خدا ندارد.pdf
98.8K
🌀 از بیانات آیت الله مظاهری با عنوان ضرورت حذر از ظلم به کسی که یاوری جز خدا ندارد، که خدمت شما عزیزان ارائه شد را می توانید در این👆 پرونده بصورت یکجا مطالعه بفرمایید. 🔻لینک برگه های ارائه شده در کانال: 1️⃣https://eitaa.com/VA_Farhang/3728 2️⃣https://eitaa.com/VA_Farhang/3738 3️⃣https://eitaa.com/VA_Farhang/3741 4️⃣https://eitaa.com/VA_Farhang/3747 5️⃣https://eitaa.com/VA_Farhang/3751 😇 لطفاً ما را از نظر و پیشنهادات خود بهره‌مند بفرمایید. جهت ارسال نظرات به نشانی @k_alavi313 مراجعه بفرمایید. ◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری 📍دعا برای کوتاهی عمر توأم با گناه و طول عمر بدون گناه 1️⃣قسمت اول 🔵بسْمِ‏ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ «رَبِّ اشْرَحْ لي صَدْري‏ وَ يَسِّرْ لي أَمْري وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِساني يَفْقَهُوا قَوْلي‏» ▪️صحیفۀ سجادیه یا همان زبور اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم»، از نورانیّت خاصی برخوردار است. امام سجاد«سلام‌الله‌علیه» در دعایی که به نام دعای مکارم الاخلاق مشهور شده و حاوی مضامین بلند عرفانی، اخلاقی و تربیتی است، پس از چندین دعای ارزشمند، می‌فرمایند: «وَ عَمِّرْنى ما كانَ عُمْرى بِذْلَةً فى طاعَتِكَ، فَإِذَا كَانَ عُمُرِي مَرْتَعاً لِلشَّيْطَانِ فَاقْبِضْنِي إِلَيْكَ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَ مَقْتُكَ إِلَيَّ اَوْ يَسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَىَّ»[الصحیفة السجادیه، دعاء ۲۰] ▪️یعنی خدایا! مرا تا وقتى زنده بدار که عمرم در طاعت تو به کار می‌رود، و اگر قرار است عمر من چراگاه شیطان شود، جانم را بستان، قبل از آنکه مورد خشم و غضب تو باشم. ▪️در واقع آن حضرت با بیان عبارت «فَإِذَا كَانَ عُمُرِي مَرْتَعاً لِلشَّيْطَانِ فَاقْبِضْنِي إِلَيْكَ»، می‌فرمایند: خدایا! اگر بناست من آدم گناه کاری باشم، هرچه زودتر من را از این دنیا ببر، هرچه زودتر بمیرم تا عمر من چراگاه شیطان نشود. همۀ ما باید به این جمله اهمیّت بدهیم. حضرت امام خمینی«قدّس‌سرّه» بعضی اوقات می‌فرمودند: اگر بنا باشد یک پست و مقامی داشته باشید، امّا فاسق باشید، فاجر باشید، از خدا بخواهید قبل از این که به این پست و مقام برسید، بمیرید؛ که خیلی بهتر است. ▪️انصافاً دعای خوبی است. اگر قرار است انسان در آخر عمر به مقام و ریاستی دست یابد، شهرت به سزایی پیدا کند، امّا آن شهرت او را جهنّمی کند، معلوم است به آن شهرت نرسد چقدر خوب است یا اگر بمیرد چقدر خوب‌تر است! ▪️به تجربه اثبات شده است عمری که در آن زندگی انسان توأم با گناه باشد، آن عمر و آن زندگی بی‌برکت است، بی‌رونق است و به غیر از وزر و وبال چیزی ندارد. پس کسی که مثلاً به غیبت کردن عادت کرده، کسی که دروغ برایش عادی است، کسی که به حقوق و اموال مردم دست اندازی می‌کند، بهتر است هرچه زودتر بمیرد؛ برای اینکه هر قدمی که بردارد رو به جهنّم است. تفاوت هم ندارد در چه موقعیّتی و در چه لباسی باشد. از عموم مردم باشد، با سواد یا بی‌سواد باشد، طلبه یا دانشگاهی باشد، اگر عادت به گناه دارد، اگر بیت المال یا وجوهات شرعیّه را حیف و میل می‌کند یا حقّ مردم را می‌خورد، مرگ او برای او بهتر از ادامۀ زندگی است. ▪️در مقابل، اگر عمر انسان منهای گناه و همراه با تقیّد به ظواهر شرع باشد، به تجربه اثبات شده است که این عمر خیلی برکت دارد، این زندگی خیلی پر بهاست و عاقبت آن ختم به خیر خواهد شد. از این‌رو خوب است چنین عمری طولانی شود. دعا برای آن هم سفارش شده است. امام سجاد«سلام‌الله‌علیه» در فرازی از دعای ابوحمزۀ ثمالی می‌فرمایند: «وَ اجْعَلْنِي مِمَّنْ أَطَلْتَ‏ عُمُرَهُ‏ وَ حَسَّنْتَ عَمَلَهُ»[إقبال الأعمال، ج‏۱، ص ۷۴]؛ خدایا عمر مرا طولانی و اعمال مرا نیکو گردان. 🔻إن شاء الله ادامه دارد 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🌀‌ | قسمت هفتم 🔸توی این قسمت با عزیزجون و نوه‌ش همراه می‌شیم تا بریم خونه لیلاخانوم؛ لیلاخانوم داستان عجیبی داره و سال‌هاست که چشم به راه پسرشه… علی‌اکبر. برای همینه که هرکی زنگ در خونه‌ش رو می‌زنه لیلاخانوم از وسط حیاط می‌گه: اومدم پسرم، اومدم علی‌اکبرم. ◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک بانوی ایرانی بهترین مربی شطرنج دنیا شد 🔹شادی پریدر، سرمربی تیم ملی شطرنج کشورمان از سوی فدراسیون جهانی، جایزه برترین مربی زن دنیا در سال ۲۰۲۲ را دریافت کرد. 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 هدف قیام حسینی 🔹 رهبر انقلاب: ما که امروز این نظام را داریم لمس میکنیم و برکات نظام اسلامى را از نزدیک مشاهده میکنیم، بیشتر از اَسلاف خودمان قدر نهضت حسینى (علیه السّلام) و معناى آن نهضت را درک میکنیم، و باید بکنیم. آن بزرگوار براى یک چنین چیزى حرکت کرد. آن بزرگوار براى همین قیام کرد که رژیم‌هاى فاسد و مخرّب انسان و مخرّب دین و ویرانگرِ صلاح در جامعه نباشند و نظام اسلامى، الهى، انسانى و مبنىّ بر صلاح در جامعه استقرار پیدا کند. البتّه اگر آن نظام در زمان آن بزرگوار یا در زمان ائمّه‌ی بعدى (علیهم السّلام) تحقّق پیدا میکرد و آنها در رأس آن نظام بودند ‌-که معصومینند و متّصلین به منبع وحی‌اند- طبیعى است وضعشان با ما متفاوت بود، امّا هیکل و هندسه‌ی قضیّه یکى است: آنها هم براى همین‌جور نظامى حرکت میکردند. 📥 دسترسی به نسخه کیفیت اصلی مجموعه 👇 https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=50712 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری 📍دعا برای کوتاهی عمر توأم با گناه و طول عمر بدون گناه 2️⃣قسمت دوم ▪️خوشا به حال کسانی که عمرشان چراگاه شیطان نیست. از این دست افراد نیز بسیار دیده‌ایم؛ بعضی‌ها را می‌بینیم که در کسبشان تقیّد به ظواهر شرع دارند، اهمیّت به واجبات معاملات می‌دهند، اهمیّت به مستحبّات در کسب و پیشۀ خود می‌دهند و گناه هم در کارشان نیست، می‌بینیم این کسب خیلی پر برکت است، مهم‌تر اینکه زندگی این افراد پر برکت است و به قول قرآن کریم، یک زندگی طیّب در دنیا، و یک زندگی طیّب‌تر در آخرت دارند: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ»[النحل، ۹۷]. ▪️من زیاد دیده‌ام افرادی که با تقیّد به ظواهر شرع، چه زندگی خوش و خرمی دارند و چه برکتی در کسب و کارشان است. شخصی گفته بود من کاسب بودم، امّا سنگ‌هایی که در ترازویم بود یک مقدار بیشتر بود، یعنی به جای کم فروشی، زیاد فروشی می‌کردم. با همین مقدار کمی که اجناس را اضافه به مشتری می‌دادم، خدمت به خلق خدا می‌کردم. در اثر این کار، برکت عجیبی در کسبم بود. حسابش را که می‌کردم می‌دیدم باید حساب و کتاب من و کار من نفع نداشته باشد، اما خرج و مخارجم که می‌گذشت، نفع هم داشتم. می‌گوید اتفاقاً فرزندانم بدون اینکه به من بگویند، اطراف سنگ‌ها را تراشیدند و به اندازۀ واقعی رساندند، دیگر نه کم فروشی می‌کردم نه زیاد فروشی؛ سر سال که محاسبه کردم، از آن برکت خبری نبود و متضرّر شدم. هر چه فکر کردم از کجا؟ نفهمیدم چرا باید ضرر کرده باشم؟ سال گذشته و امسال چه فرقی کرده است؟ نزد اهل دلی رفتم و موضوع را با او در میان گذاشتم، آن اهل دل گفت: هر که اطراف سنگ‌ها را بتراشد، برکت خدا را هم می‌تراشد. بچه‌هایت برکت خدا را از کسب تو تراشیدند. ▪️در تحصیل علم هم این برکت کاربرد دارد. اگر کسی در تحصیل علم، تقیّد به ظواهر شرع داشته باشد، همان علم پربرکت می‌شود. علامه مجلسی«رحمت‌الله‌علیه» می‌شود که 63 سال بیشتر عمر نکرده، در آن 63 سال هم مشغله‌های ایشان زیاد بوده است. وقتی تاریخ علامه مجلسی را مطالعه کنیم می‌بینیم که همیشه دردسر داشته است. اما همین علامه مجلسی با این دردسرهای فراوان خدمات ارزشمند و کم نظیری به اسلام و تشیّع کرده است. ▪️خیلی از افراد به جای شصت‌وسه سال، بیش از نود سال عمر می‌کنند، امّا بدون هیچ نتیجه‌ای، بدون هیچ اثر ماندگاری و بدون هیچ علمی می‌میرند. یک عمر در حوزه یا در دانشگاه بوده، امّا دستاورد علمی ندارد. بعضی افراد نیز تحصیل علم می‌کنند، امّا از آن علم استفاده نمی‌کنند و علمشان را با خود به گور می‌برند. خدا بیامرزد پدر من برای تحصیل علم و استفاده از علم به من سفارش می‌کرد و می‌گفت: بعضی از علما نظیر یک خمره‌اند که پر از باروت باشد، درب این خمره هم گذاشته شده باشد. این خمرۀ پر از باروت هیچ کاربردی ندارد. امّا اگر مقدار کمی از آن باروت را سر یک تفنگ بگذارند، کار خودش را می‌کند. بعضی اوقات می‌بینیم راستی زحمت کشیده است، عالم است، راستی تسلط علمی دارد، امّا علم او کاربرد ندارد، وقتی بررسی کنیم، در می‌یابیم که تقیّد به ظواهر شرع در زندگی او نبوده است. می‌بینیم که در زبانش غیبت بوده، تعییر و سرزنش بوده، می‌بینیم در زندگیش حسادت بوده، نمی‌توانسته است هم کلاسی یا همکارش را ببیند. بالاخره می‌بینیم در زندگیش نماز شب نبوده، نماز اول وقت نبوده و تقیّد به ظواهر شرع که زندگی را پر برکت می‌کند، در زندگی او نبوده و از این جهت، زندگیش، علمش و کارش برکت ندارد. 🔻إن شاء الله ادامه دارد 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 همخوانی قرآن قاریان دهه نودی 📜آیات پایانی سوره مبارکه فجر 📌بر اساس تلاوت بسیار زیبا استاد عبدالباسط ⚜امام صادق (علیه السلام) فرمودند : منظور از نفس مطمئنّه در آیات پایانی سوره فجر، امام حسین (علیه السلام) می‌باشد. ◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری 📍دعا برای کوتاهی عمر توأم با گناه و طول عمر بدون گناه 3️⃣قسمت سوم ▪️برکت، از طرف خداست و یک امر تجربی است، علمی نیست که مثلاً فلاسفه بخواهند معنای آن را بیان کنند یا پیرامون آن اظهار نظر کنند. امّا باید توجه داشته باشیم که خدا بی‌برکتی نمی‌دهد، بلکه خدا برکت می‌دهد و اگر خدا برکت نداد، خود‌ به خود بی‌برکتی می‌آید. این بی‌برکتی مربوط به خدا نیست، خدا هم آن را نمی‌خواهد. امّا وقتی کسی نتواند برکت را وارد عمر و زندگی کند، خود به خود زندگی‌اش بی‌برکت می‌شود. زندگی بی‌برکت تاریک است، وحشتناک است؛ قرآن کریم گاهی تشبیهات عجیبی دارد. راجع به همین بحث ما تشبیه معقول به محسوس دارد. دریا ذاتاً تاریک است، مخصوصاً اگر دیگر جزر و مد و موج هم داشته باشد تاریک‌تر است، اگر ابر هم محیط بر دریا باشد، تاریکی سوم است، اگر شب باشد، تاریکی چهارم است. قرآن می‌فرماید: زندگی منهای خدا، زندگی که در آن زندگی گناه باشد چنین است: «أَوْ كَظُلُماتٍ في‏ بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحابٌ ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ إِذا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَراها»[النور، ۴۰] بعد یک جمله در آخر می‌فرماید: «وَ مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُوراً فَما لَهُ مِنْ نُورٍ»[النور، ۴۰] هیچ چیز نمی‌تواند زندگی را نورانی کند، زندگی را پر برکت کند، عمر را مثل عمر علامه مجلسی کند، هیچ چیز نمی‌تواند، جز رابطه با خدا، جز نور خدا: «وَ مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُوراً فَما لَهُ مِنْ نُورٍ». در این آیۀ شریفه، به جای این که بگوید: تاریک و وحشتناک است، تشبیه معقول به محسوس می‌کند تا مطلب را جا بیندازد؛ تشبیه به کسی که در دریا در حال غرق شدن است و وحشت دارد، اگر آن دریا ابر محیط بر آن باشد وحشت دوم است، اگر موج داشته باشد وحشت سوم است، اگر در شب باشد تاریکی چهارم است و بالأخره زندگی منهای خدا زندگی توأم با گناه، دیگر زندگی نیست، مرگ تدریجی است. پس ما باید یکی از دعاهایمان همین باشد که: «فَإِذَا كَانَ عُمُرِي مَرْتَعاً لِلشَّيْطَانِ فَاقْبِضْنِي إِلَيْكَ». ▪️کسی که در دریا در حال غرق شدن است و هرچه دست و پا می‌زند، صدمه‌اش بیشتر می‌شود، معلوم است که هرچه زودتر خفه بشود بهتر است. ▪️به‌خصوص کسی که از خواص جامعه به‌شمار می‌رود و تأثیرگذار است، نظیر طلبه یا استادی که الگوی سایر مردم است، اگر در زندگی آلوده به گناه شده و گناه روی گناه، توفیق توبه و بازگشت را از وی سلب کرده و روز به روز بیشتر در منجلاب گناه فرو می‌رود، هرچه زودتر بمیرد، بهتر است، هرچه دور از مردم باشد، بهتر است. این‌گونه افراد، هرچه شهرتشان بیشتر باشد، معلوم است که بدبختی آنان برای خودشان و دیگران بیشتر است. پس انسان مشهور یا عالمی که در زندگی‌اش گناه باشد، هرچه عمرش طولانی‌تر شود، بر گناه و بدبختی‌اش افزوده خواهد شد. مثل بعضی از افراد که زبانشان کنترل ندارد؛ غیبت می‌کنند، به طور ناخودآگاه تهمت می‌زنند، یعنی تهمت و غیبت عادت آنها شده، شایعه پراکنی می‌کنند، به دیگران توهین می‌کنند، به بزرگان و علما اهانت می‌کنند و نمی‌فهمند چه می‌کنند. عادت به گناه کرده‌اند و هنگام گناه نمی‌دانند چه شد؟ چه کردند؟ چنین کسانی، در هر قشر و لباسی که باشند، معلوم است که به جایی نخواهند رسید. مرحوم وحید بهبهانی«رحمت‌الله‌علیه» یک کتابی دارد به نام «فوائد حائریه». در آن کتاب سفارش اکیدی طلبه‌ها دارد، می‌فرماید: به تجربه برای من اثبات شده است آن طلبه‌ای که به علما و فقها بى‏احترامى كند، عاقبت به خير نمى‏شود و زندگى او در «وادى تيه» واقع مى‏شود و سرگردانی عجیبی پیدا می‌کند.[فوائد الحائریه، ص ۵۱۰] 🔻إن شاء الله ادامه دارد 🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 دختر شهیدی که از مردم می‌خواهد برای پدرش نامه بنویسند 📍زینب شیری جعفرزاده دختر شهید مدافع حرم حبیب‌الله شیری جعفرزاده از مردم می‌خواهد برای پدرش نامه بنویسند. 🔺رفتار مردم خیلی جالبه ◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀درس اخلاق آیت الله مظاهری 📍دعا برای کوتاهی عمر توأم با گناه و طول عمر بدون گناه 4️⃣ قسمت چهارم ▪️اگر بخواهیم عمرمان با برکت باشد، اگر بخواهیم عاقبت به خیر بشویم، اگر بخواهیم علممان مفید برای دیگران باشد، باید تقیّد به ظواهر شرع داشته باشیم. باید زبانمان، چشممان و گوشمان درب داشته باشد، دربان داشته باشد. باید دلمان درب داشته باشد تا وسوسه‌ها، تخیّل‌ها و توهّم‌ها وارد آن نشود. برسد به آن جا که صفات رذیله در دل نباشد. ▪️لذا این جمله امام سجاد«سلام‌الله‌علیه» خیلی جملۀ خوبی است. خوب است ما هر روز این دعایی که امام سجاد«سلام‌الله‌علیه» یاد ما داده‌اند را بخوانیم و بگوییم: «فَإِذَا كَانَ عُمُرِي مَرْتَعاً لِلشَّيْطَانِ فَاقْبِضْنِي إِلَيْكَ» و معنای آن را به خود تلقین کنیم که خدایا! اگر بناست عمر من چراگاه شیطان باشد، هر چه زودتر بمیرم بهتر است. انصافاً اگر قرار باشد زندگی انسان تکرار مکرّرات باشد، چه ارزشی دارد؟ هفتاد سال عمر کند و هر روز برای او تکرار مکرّرات و بدون پیشرفت معنوی باشد. در حالی که در این هفتاد سال باید هفت ‌هزار درجه پیموده باشد، باید منازل هفتگانه را طی کرده باشد و به مقام لقاء، به مقام فنا رسیده باشد. امّا یک عمر غفلت از معنویت داشته است. خیلی‌ها چنین هستند. قرآن می‌گوید: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ»[أعراف، ۱۷۹]، خیلی‌ها غافل هستند: «أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ»[أعراف، ۱۷۹]. حالا اگر در بین افراد تحصیل کرده و در طلبه‌ها هم چنین افراد غافلی پیدا شود که زندگی‌اش تکرار مکرّرات باشد، خیلی بدتر و قبیح‌تر است. ▪️همه باید توجه داشته باشند که عمرشان مرتع شیطان نشود. تقیّد به ظواهر شرع داشته باشند و آلوده به گناه نگردند. این توجه، برای روحانیّت و طلبه‌ها باید بیشتر باشد. روایت هم داریم که در روز قیامت هفتاد گناه از غیر عالم آمرزیده می‌شود، قبل از آن که یک گناه از عالم آمرزیده بشود.[الکافی، ج ۱، ص ۴۷]سخت است، ولی بالأخره مسئولیّت سنگین است، همین طور که اگر طلبه به وظیفه عمل کند، عمامۀ او«تِيجَانُ‏ الْمَلَائِكَةِ- تاج فرشتگان»[الكافي، ج‏۱۳، ص ۶۳] است و مقام و منزلت معنوی او والاست، همین طور هم اگر تقیّد به ظواهر شرع نداشته باشد، در زمرۀ غافلان خواهد بود و عاقبت بدی در دنیا و آخرت دارد. در روایت داریم عالم بی‌عمل، یعنی عالم گناهکار را به جهنّم می‌برند و اهل جهنّم از بوی بد او اذیّت می‌شوند.[بحار الانوار، ج ۲، ص ۳۵] ▪️این روایت خیلی عجیب است، هضم آن مشکل است، محیّر العقول است. امّا احتمالش هم بس است که متوجه باشیم. خدا رحمت کند آقای فاطمی«رحمت‌الله‌علیه» یکی از بزرگان بود که در قم درس اخلاق می‌گفت و شب‌های جمعه به درس اخلاق ایشان می‌رفتیم. وقتی صحبت به این مسائل و این‌گونه عقاب‌ها می‌رسید، مثل باران گریه می‌کرد و دیگران را می‌گریاند و می‌گفت: احتمالش هم انسان را می‌کشد. ▪️به‌راستی احتمال اینکه انسان را به جهنّم ببرند و بوی بد و نامطبوعش جهنّم را بگیرد و جهنّمی‌ها آزرده شوند و به او لعن کنند و از او نزد خدا شکایت کنند، همین احتمال هم بس است که تقیّد به ظواهر شرع داشته باشیم. اگر کسی خودش هم اهل غیبت و تهمت و اهانت نباشد، ولی در جلسۀ عوامانه بنشیند و شاهد غیبت دیگران باشد، اگر هم همراهی نکند، با سکوتش تأیید نماید، گناه او بزرگ است. در جلسه‌ای بنشیند و دیگران در مقابل او تهمت بزنند، نظیر تهمت‌هایی که در برخی رسانه‌ها، روزنامه‌ها و سایت‌ها رواج دارد، را بشنود و دفاع نکند، گناه بزرگی مرتکب شده است. توهین به مسلمان، توهین به علماء و بالاخره توهین به مردم، توهین به هریک از شیعیان، جنگ با خداست: «مَنْ‏ أَهَانَ‏ لِي‏ وَلِيّاً فَقَدْ بَارَزَنِي‏ بِالْمُحَارَبَة»[الکافی، ج ۲، ص ۳۵۲] و چنانچه کسی شاهد اهانت باشد و دفاع نکند، بلکه تأیید هم بکند، گناه کمی مرتکب نشده است. حال با این گناهان بزرگ که بسیاری از مردم به آن مبتلا هستند، اگر نتوانند خود را اصلاح کنند، عمر کوتاه بهتر نیست؟ ▪️مسلم است که طبق جملۀ پرمحتوای امام سجاد«سلام‌الله‌علیه» که می‌فرمایند: «فَإِذَا كَانَ عُمُرِي مَرْتَعاً لِلشَّيْطَانِ فَاقْبِضْنِي إِلَيْكَ»، اگر بناست کسی عاقبت به خیر نشود، هرچه زودتر بمیرد بهتر است و هر چه عمر او کوتاه‌تر باشد به نفع اوست. ◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
🌀توجه به یاد خدا و محاسبه الهی ▪️باید خدا و مرگ و سؤال الهی و محاسبه‌ی الهی را از یاد نبریم. اگر سروکار ما به یک بازجوی بشرِ ضعیفِ کم‌اطلاع بیفتد، یا احتمال بدهیم که خواهد افتاد، حواسمان را جمع می‌کنیم. آن وقتی که از کار خسته می‌شوید، آن وقتی که احساس می‌کنید چه لزومی دارد کار را دنبال بکنم، آن وقتی که پای یک رفاقت در میان می‌آید، آن وقتی که پای یک افزون‌طلبی و خودخواهی و شخصی‌اندیشی در میان می‌آید، آن وقتی که پای یک قضاوت باطل نسبت به برادر مسلمان در میان می‌آید، آن‌جا به یاد این آیه بیفتید: «ما لهذا الکتاب لایغادر صغیرة و لا کبیرة الّا احصیها». 🔺بیانات در دیدار کارگزاران نظام - ۱۳۷۰/۰۵/۲۳ 📍سوره مبارکه الكهف آیه ۴۹ وَوُضِعَ الكِتابُ فَتَرَى المُجرِمينَ مُشفِقينَ مِمّا فيهِ وَيَقولونَ يا وَيلَتَنا مالِ هٰذَا الكِتابِ لا يُغادِرُ صَغيرَةً وَلا كَبيرَةً إِلّا أَحصاها ۚ وَوَجَدوا ما عَمِلوا حاضِرًا ۗ وَلا يَظلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا ترجمه: و کتاب [= کتابی که نامه اعمال همه انسانهاست‌] در آن جا گذارده می‌شود، پس گنهکاران را می‌بینی که از آنچه در آن است، ترسان و هراسانند؛ و می‌گویند: «ای وای بر ما! این چه کتابی است که هیچ عمل کوچک و بزرگی را فرونگذاشته مگر اینکه آن را به شمار آورده است؟! و (این در حالی است که) همه اعمال خود را حاضر می‌بینند؛ و پروردگارت به هیچ کس ستم نمی‌کند. ◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang
📘 معرفی کتاب سایه روشن‌های «سایه» 💢 به بهانه درگذشت هوشنگ ابتهاج از بزرگترین غزلسرایان شعر معاصر ایران؛ 🔰 پاسخ به سوالات زیر را در این کتاب بخوانید: ▪️ غزل چیست و چه سابقه و سنتی دارد و غزل معاصر چه ویژگی‌هایی و جایگاهی در ادب معاصر دارد؟ ▪️ شعر نو چیست و چه سابقه‌ای دارد ؟ آیا شعر نو خود به سنت تبدیل نمی‌شود یا نشده است ؟ ▪️ شعر «ابتهاج»(سنتی یا نو)چه ویژگی‌هایی دارد؟ ▪️ ارزش شعر «ابتهاج» متنی است یا فرامتنی؟ ▪️ موضوعات و محتواهای اصلی شعر«ابتهاج» کدام است؟ ▪️ آیا «ابتهاج» شاعر نوگرایی است؟ ▪️ آیا «ابتهاج» شاعر مهمی است؟چرا؟ 🖌 هم اکنون برای تهیه این اثر ارزشمند کلیک کنید: 🌐 poiict.ir/4591 ◾️وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه @VA_farhang