#پرسش_و_پاسخ_منطق
💠 پرسش هشتم:
❓کدامیک از عبارات زیر با هم تناقض (نقیض صریح یا لازم مساوی نقیض) دارند.
🔸الف: «قُلْ لا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلاَّ اللَّهُ»¹ ، «عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلىَ غَيْبِهِ أَحَدًا * إِلَّا مَنِ ارْتَضىَ مِن رَّسُولٍ»²
🔸ب: «بعضُ العلماء فُسّاقٌ»³ ، «لا فردَ مِن العلماء بِفاسقٍ»⁴
🔸ج: «لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ»⁵ ، «المُؤمِنُونَ يَرَونَ اللهَ يومَ القيامةِ»⁶
🔸د: «کلُّ إمامٍ إطاعتُه واجبٌ»⁷ ، «بعضُ الائمةِ إطاعَتُهم لیسَ بواجبٍ»⁸.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. نمل/۶۵
۲. جن/۲۶ و ۲۷
۳. ترجمه: «بعضی دانشمندان فاسق هستند»
۴. ترجمه: «هیچ دانشمندی فاسق نیست»
۵. انعام/۱۰۳
۶. توحید صدوق ص۱۱۷ (بحار الأنوار، ج۴، ص۴۴، ح۲۴). ترجمه: «همه مؤمنان خداوند را در روز قیامت میبینند»
۷. ترجمه: «هر امامی اطاعتش واجب است»
۸. ترجمه: «بعضی از ائمه اطاعتشان واجب نیست»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید:
🆔👉 @Asadi14
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق رجوع کنید :
📌 درس دوازدهم منطق
#تناقض_قضایا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
#پرسش_و_پاسخ_منطق
پاسخ سوال هشتم:
✅ پاسخ صحیح گزینه «ب» است.
✍️ توضیح:
❌ گزینه «الف»، صحیح نیست. زیرا دو قضیه ملازم با دو آیه مذکور در این گزینه:
قضیه اول: «هیچ مخلوقی (ما سوی اللـه) علم غیب نمیداند.»
قضیه دوم: «بعضی از مخلوقاتِ برگزیده الهی، علم غیب میدانند.»
بدلیل عدم وحدت موضوع ، تناقض ندارند. زیرا در موضوعِ قضیه اول، قیدِ «برگزیده بودن» وجود ندارد ولی در موضوعِ قضیه دوم این قید وجود دارد.
✅ اما در گزینه «ب»، دو قضیه با هم تناقض دارند.
زیرا قضیه اول موجبه کلیه و قضیه دوم سالبه جزئیه است و از فرض صدق یکی ، کذب دیگری لازم میآید و بالعکس. و تمام وحدت های نُه گانه را دارند.
❌ در گزینه «ج»، دو قضیه متناقض نیستند.
زیرا بین دو قضیه وحدت محمول برقرار نیست.
قضیه اول: «هیچ کس با چشم ظاهر خدا را نمیبیند و ادراک نمیکند.»
قضیه دوم: «مؤمنان با چشم قلب خدا را خدا را میبینند.»
البته اگر مؤمنان را بعض برای انسانها نگیریم، وحدت موضوع نیز نخواهیم داشت.
و شاهد بر قضیه دوم روایت زیر است:
(بحار الأنوار، ج۴، ص۴۴، ح۲۴): عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ: أَخْبِرْنِي عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ هَلْ يَرَاهُ الْمُؤْمِنُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ؟. قَالَ: «نَعَمْ وَ قَدْ رَأَوْهُ قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَامَة... وَ لَيْسَتِ الرُّؤْيَةُ بِالْقَلْبِ كَالرُّؤْيَةِ بِالْعَيْنِ تَعَالَى اللَّهُ عَمَّا يَصِفُهُ الْمُشَبِّهُونَ وَ الْمُلْحِدُونَ.»
ترجمه: «به امام صادق عرض کردم آیا مومنان خداوند را روز قیامت میبینند؟. فرمود: بله و پيش از روز قيامت او را ديدهاند ... ديدن خدا با قلب مانند ديدن به چشم نيست خدا برتر است از آنچه فرقه مشبهه و ملحدان او را وصف مىكنند»
❌ در گزینه «د»، دو قضیه با هم تناقض ندارند.
زیرا بین دو قضیه وحدت موضوع برقرار نیست.
قضیه اول : هر امامی مطلقاً (چه امام حق و چه امام کفر) اطاعتش واجب است.
قضیه دوم : بعضی از امام ها (امام کفر) اطاعتشان واجب نیست.
آیه مطابق با امام حقیقی :
وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إيتاءَ الزَّكاةِ وَ كانُوا لَنا عابِدينَ (أنبیاء/۷۳)
آیه مطابق با امام کفر:
فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ (توبه/۱۲)
#تناقض_قضایا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال