#پرسش_و_پاسخ_منطق
💠 پرسش چهارم:
❓ با توجه به تقسیم قضایای شرطیه به لحاظ زمان و احوال کدام گزینه صحیح است.
🔸الف: «إِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرْآن»¹. این قضیه مهمله است.
🔸ب: «مَنْ يَرْحَم الْيَوْمَ فَهُوَ رَحِيم»². این قضیه محصوره جزئیه است.
🔸ج: «مَثَلُ الدُّنْيَا مَثَلُ مَاءِ الْبَحْرِ كُلَّمَا شَرِبَ مِنْهُ الْعَطْشَانُ ازْدَادَ عَطَشاً حَتَّى يَقْتُلَه»³. این قضیه شخصیه است.
🔸د: « قَدْ يَكُونُ الْيَأْسُ إِدْرَاكاً إِذَا كَانَ الطَّمَعُ هَلَاكاً»⁴. این قضیه محصوره کلیه است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. وسائل الشيعة، ج۶، ص ۱۷۱.
۲. مناقب آل أبي طالب عليهم السلام(ابن شهر آشوب)، ج۳، ص ۳۷۴.
۳. تحف العقول، ص ۳۹۶.
۴. نهج البلاغة (صبحي صالح)، نامه ۳۱، ص ۴۰۴.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید:
🆔👉 @Asadi14
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس یازدهم منطق رجوع کنید :
📌 درس یازدهم منطق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
.
«راهنمایی برای پرسـش چهارم»
دیـــگـه خیــلی راحــت شـــد
باید جواب درســت رو بدونید
پـــس پاســــخ صـحیـــح رو
به @asadi100 ارسال کنید
.
#پرسش_و_پاسخ_منطق
پاسخ پرسش چهارم :
✅ پاسخ صحیح گزینه «الف» است.
✍️ توضیح:
✅ در گزینه الف، عبارت «إِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرْآن» ، قضیه مهمله است.
زیرا زمان و حال قضیه محصور و مقید به هیچ زمانی نشده است و فقط وقوع جزاء، متوقف بر وقوع شرط خواهد بود.
ترجمه روایت:
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله: «هنگامى كه فتنه ها چون پاره هاى شب تار بر شما مشتبه شود، به قرآن روى بياوريد».
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
❌ در گزینه ب («مَنْ يَرْحَم الْيَوْمَ فَهُوَ رَحِيم»)، کلمه «الْيَوْمَ» اشاره به «امروز» دارد و قرینه بر شخصیه بودن قضیه است.
ترجمه روایت:
امیرالمومنین علیه السلام به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها میفرماید: «هرکسی امروز با کودک یتیم مهربانی کند ، پس به حقیقت او رحیم خواهد بود.»
فَاطِمُ بِنْتَ السَّيِّدِ الْكَرِيمِ
بِنْتَ نَبِيٍّ لَيْسَ بِالزَّنِيمِ
قَدْ جَاءَنَا اللَّهُ بِذَا الْيَتِيمِ
مَنْ يَرْحَم الْيَوْمَ فَهُوَ رَحِيمٌ
مَوْعِدُهُ فِي جَنَّةِ النَّعِيمِ
حَرَّمَهَا اللَّهُ عَلَى اللَّئِيمِ
بر در نبينى بينوا يك مسكين
ايستاده مى نالد زار و غمين
دارد شكايت با خدا آن كمين
هر كه كند خير بگردد سمين
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
❌ در گزینه ج («مَثَلُ الدُّنْيَا مَثَلُ مَاءِ الْبَحْرِ كُلَّمَا شَرِبَ مِنْهُ الْعَطْشَانُ ازْدَادَ عَطَشاً حَتَّى يَقْتُلَه») ، کلمه «كُلَّمَا» ، به معنی «هر زمانی که ، همواره» میباشد و قرینه بر این است که قضیه محصوره کلیه است.
ترجمه روایت:
امام صادق عليه السلام : «حكايت دنيا، حكايت آب درياست كه هر زمان که تشنه از آن بيشتر بنوشد ، تشنه تر مى شود تا سرانجام ، او را بكُشد.»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
❌ در گزینه د(« قَدْ يَكُونُ الْيَأْسُ إِدْرَاكاً إِذَا كَانَ الطَّمَعُ هَلَاكاً») ، کلمه « قَدْ يَكُونُ» ، به معنی «گاهی اوقات» میباشد و قرینه بر این است که قضیه محصوره جزئیه است. همچنین متذکر میشویم که جایگاه شرط و جزاء عوض شده است و اصل آن بدین صورت است: (« إِذَا كَانَ الطَّمَعُ هَلَاكاً ، قَدْ يَكُونُ الْيَأْسُ إِدْرَاكاً »).
ترجمه روایت:
امام على عليه السلام : «بعضی اوقات هنگامی که طمع مايه هلاكت است، قطع اميد مايه رسيدن به مقصود (غايت) است.»
#ملاک_قضیه_شرطیه__مهمله
#ملاک_قضیه_شرطیه_شخصیه
#ملاک_قضیه_شرطیه_محصوره
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
#پرسش_و_پاسخ_منطق
💠 پرسش پنجم:
❓ با توجه به تقسیم قضایای شرطیه به لحاظ رابطه مقدم و تالی، کدام گزینه صحیح است.
🔸الف: «لَوْ كَانَ لِرَبِّكَ شَرِيكٌ لَأَتَتْكَ رُسُلُهُ»¹. قضیه شرطیه متصله اتفاقیه است.
🔸ب: «إنَّ الانسانَ إمّا أن یکون إماماً أو عاصیاً للهِ»². قضیه شرطیه منفصله مانعة الخلو است.
🔸ج: «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً»³. قضیه شرطیه منفصله مانعة الجمع است.
🔸د: «يا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَ إِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فيهِمْ حُسْناً»⁴. قضیه شرطیه منفصله حقیقیه است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. نهج البلاغة (صبحي صالح)، نامه ۳۱، ص ۳۹۶/ترجمه: «اگر براى پروردگارت شريكى بود، پيامبران آن شريك به سويت مىآمدند».
۲.ترجمه عبارت: «انسان یا امام معصوم از گناه است و یا عاصی در اوامر الهی است».
۳. سوره انسان، آیه ۳/ترجمه: «ما راه را به او نشان داديم يا سپاس گزار خواهد بود يا ناسپاس».
۴.سوره کهف، آیه ۸۶/ترجمه: «اى ذوالقرنين! يا [اين قوم را] عذاب مىكنى و يا در ميانشان شيوهاى نيك در پيش مىگيرى».
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید:
🆔👉 @Asadi14
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس یازدهم منطق رجوع کنید :
📌 درس یازدهم منطق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
.
یادآوری تقسیم قضیه شرطیه
تقـــدیم بـه همــراهان گرامــی
جهت پاسخگویی به پرسش ۵
👇👇👇👇👇👇
.
خودتان را محک بزنید
پاسـخ صحیـح خود را
به ID زیر ارسال کنید:
🆔👉 @Asadi100
.
#پرسش_و_پاسخ_منطق
پاسخ پرسش پنجم :
✅ پاسخ صحیح گزینه «د» است.
✍️ توضیح:
❌ در گزینه الف، قضیه شرطیه متصله است ولی اتفاقیه نیست. بلکه متصله لزومیه است. زیرا بین مقدم و تالی تلازم وجود دارد. یعنی اتّصال و پيوند بین مقدّم و تالى در آن ضرورى است. و همچنین مقدّم، علّت برای تالى است. بدین معنی که وجودِ شریکِ خداوند، علتِ ضروریِ وجودِ پیامبرانِ آن شریک میشود. اگرچه وقوع مقدم (شریک خداوند) در خارج محال است و به تبع آن وقوع خارجی تالی نیز محال خواهد بود.
❌ در گزینه ب، قضیه منفصله مانعة الجمع است نه مانعة الخلو. زیرا جائز است شخصی، نه امام معصوم باشد و نه عاصی. پس رفعِ هر دو طرفِ قضیه جائز است. ولی اینکه انسانی هم معصوم باشد و هم عاصی، محال است و مانع از جمع دو طرف قضیه داریم و قضیه مانعة الجمع است.
❌ در گزینه ج، قضیه منفصله حقیقیه است. زیرا طرفینِ قضیه که کفر و شکر برای انسان هستند، نه در شخصی با همدیگر جمع میشوند و نه شخصی میتواند خالی از هر دو باشد. پس نه ارتفاعشان جائز است نه اجتماعشان. بنابراین قضیه منفصله حقیقیه است.
✅ در گزینه د، طرفینِ قضیه (عذاب و احسان) محال است با همدیگر جمع شوند و همچنین حکم نمی تواند خالی از هر دو باشد. پس نه ارتفاعشان جائز است نه اجتماعشان. بنابراین قضیه منفصله حقیقیه است.
نکته : حکم عذاب یا احسان برای هر فرد متفاوت است و برای تکتک افراد منفصله حقیقیه است و یکی از طرفین در حقش اجرا می شود و اینطور نیست که درباره همه افراد فقط یکی از طرفین اجرا گردد. فلذا در دو آیه بعدی می فرماید: افراد ظالم را عذاب می کنیم و افراد با ایمان و صالح را جزاء حَسَن می دهیم.
#ملاک_قضیه_متصله_لزومیه
#ملاک_قضیه_منفصله_حقیقیه
#ملاک_قضیه_منفصله_مانعة_الجمع
#ملاک_قضیه_منفصله_مانعة_الخلو
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام