eitaa logo
تدریس‌علوم‌اسلامی|محمداسدی
1.3هزار دنبال‌کننده
120 عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارائه علوم اسلامی به روش نوین مدرّس: محمد اسدی شناسه ایتا: 🆔 @Asadi14 پیوستن به ایتا : 1️⃣ https://eitaa.com/joinchat/4214030464Cc6c3c05b85 پیوستن به آپارات: 2️⃣ https://aparat.com/M.Asadi14 پیوستن به تلگرام: 3️⃣ https://t.me/+wqCajC8q1FYyMDRk
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پرسش پنجم: ❓ با توجه به تقسیم قضایای شرطیه به لحاظ رابطه مقدم و تالی، کدام گزینه صحیح است. 🔸الف: «لَوْ كَانَ لِرَبِّكَ شَرِيكٌ لَأَتَتْكَ رُسُلُهُ‏»¹. قضیه شرطیه متصله اتفاقیه است. 🔸ب: «إنَّ الانسانَ إمّا أن یکون إماماً أو عاصیاً للهِ»². قضیه شرطیه منفصله مانعة الخلو است. 🔸ج: «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً»³. قضیه شرطیه منفصله مانعة الجمع است. 🔸د: «يا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَ إِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فيهِمْ حُسْناً»⁴. قضیه شرطیه منفصله حقیقیه است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. نهج البلاغة (صبحي صالح)، نامه ۳۱، ص ۳۹۶/ترجمه: «اگر براى پروردگارت شريكى بود، پيامبران آن شريك به سويت مى‏آمدند». ۲.ترجمه عبارت: «انسان یا امام معصوم از گناه است و یا عاصی در اوامر الهی است». ۳. سوره انسان، آیه ۳/ترجمه: «ما راه را به او نشان داديم يا سپاس گزار خواهد بود يا ناسپاس». ۴.سوره کهف، آیه ۸۶/ترجمه: «اى ذوالقرنين! يا [اين قوم‏ را] عذاب مى‏كنى و يا در ميانشان شيوه‏‌اى نيك در پيش مى‏گيرى». ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس یازدهم منطق رجوع کنید : 📌 درس یازدهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام
. یادآوری تقسیم قضیه شرطیه تقـــدیم بـه همــراهان گرامــی جهت پاسخگویی به پرسش ۵ 👇👇👇👇👇👇
. خودتان را محک بزنید پاسـخ صحیـح خود را به ID زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi100 .
پاسخ پرسش پنجم : ✅ پاسخ صحیح گزینه «د» است. ✍️ توضیح: ❌ در گزینه الف، قضیه شرطیه متصله است ولی اتفاقیه نیست. بلکه متصله لزومیه است. زیرا بین مقدم و تالی تلازم وجود دارد. یعنی اتّصال و پيوند بین مقدّم و تالى در آن ضرورى است. و همچنین مقدّم، علّت برای تالى است. بدین معنی که وجودِ شریکِ خداوند، علتِ ضروریِ وجودِ پیامبرانِ آن شریک می‌شود. اگرچه وقوع مقدم (شریک خداوند) در خارج محال است و به تبع آن وقوع خارجی تالی نیز محال خواهد بود. ❌ در گزینه ب، قضیه منفصله مانعة الجمع است نه مانعة الخلو. زیرا جائز است شخصی، نه امام معصوم باشد و نه عاصی. پس رفعِ هر دو طرفِ قضیه جائز است. ولی اینکه انسانی هم معصوم باشد و هم عاصی، محال است و مانع از جمع دو طرف قضیه داریم و قضیه مانعة الجمع است. ❌ در گزینه ج، قضیه منفصله حقیقیه است. زیرا طرفینِ قضیه که کفر و شکر برای انسان هستند، نه در شخصی با همدیگر جمع می‌شوند و نه شخصی می‌تواند خالی از هر دو باشد. پس نه ارتفاعشان جائز است نه اجتماعشان. بنابراین قضیه منفصله حقیقیه است. ✅ در گزینه د، طرفینِ قضیه (عذاب و احسان) محال است با همدیگر جمع شوند و همچنین حکم نمی تواند خالی از هر دو باشد. پس نه ارتفاعشان جائز است نه اجتماعشان. بنابراین قضیه منفصله حقیقیه است. نکته : حکم عذاب یا احسان برای هر فرد متفاوت است و برای تک‌تک افراد منفصله حقیقیه است و یکی از طرفین در حقش اجرا می شود و اینطور نیست که درباره همه افراد فقط یکی از طرفین اجرا گردد. فلذا در دو آیه بعدی می فرماید: افراد ظالم را عذاب می کنیم و افراد با ایمان و صالح را جزاء حَسَن می دهیم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. با سلام خدمت همراهان گرامی درخواست یکی از اعضای کانال 👇👇👇
. پس با معلــومات بدســت آمـده از تدریس منطق، خود را محک بزنید و بـــه ســـــؤال زیـــر پاســــخ دهیــد. .
💠 پرسش ششم: ❓ کدامیک از قضایای زیر مانعة الخلو نیست. 🔸الف: «مَن يَجُوزُ له الإفطارُ إمّا أن يكونَ مريضاً أو مسافراً‏»¹ 🔸ب: «دلیلُ حُکمِ الاسلامِی إمّا أن یکونَ عقلیاً أو نقلیاً»² 🔸ج: «القاضِی إمّا أن یکونَ مأذوناً مِن قِبَلِ الشارع أو شَقِيّاً»³ 🔸د: «العالمُ بتاویلِ القرآنِ إمّا أن یکونَ اللهَ أو الرَّاسخینَ فِي الْعِلْمِ»⁴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. ترجمه: «کسی که افطار روزه ماه رمضان برایش جائز است یا مریض است یا مسافر.» ۲. ترجمه: «دلیل حکم اسلامی یا عقلی است یا نقلی.» ۳. ترجمه: «قاضی یا کسی است که از طرف دین، اجازه قضاوت دارد یا کسی است که بدبخت و بد عاقبت است.» ۴.‌ ترجمه: «عالم به تاویل قرآن یا خداوند است یا کسانی که راسخ در علم هستند.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس یازدهم منطق رجوع کنید : 📌 درس یازدهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام