⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاســراء
#صفحـه۲۹۰
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ لَئِنْ شِئْنا لَنَذْهَبَنَّ بِالَّذِی أَوْحَيْنا إِلَيْکَ
ثُمَّ لا تَجِدُ لَکَ بِهِ عَلَيْنا وَكِيلًا{۸۶}
و اگر بخواهيم هر آينه آنچه را به تو وحى
كردهايم از يادت مىبريم سپس كسى را
نمىيابى كه در برابر ما از تو دفاع كند(۸۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨إِلَّا رَحْمَةً مِنْ رَبِّکَ ۚ إِنَّ فَضْلَهُ كَانَ
عَلَيْکَ كَبِيرًا{۸۷}
جز رحمت از پروردگارت مدافعى نخواهى
يافت قطعاً فضل خداوند نسبت به تو
بزرگ است{۸۷}
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ آیه ۸۶ حالت تهديدآميز نسبت به پيامبر
دارد كه خداوند همچنان كه عطا مىكند
اگر بخواهد بازپس مىگيرد
نسبت به موارد ديگر نيز چنين است
همانگونه كه «خلقكم» «يذهبكم»
همانگونه كه «يعزّ» «يذلّ»
همانگونه كه «يهدى» «يضلّ»
همانگونه كه «احياكم» «يميتكم»
همانگونه كه «ينصركم» «يخذلكم»
آرى آفريدن و بردن، عزّت و ذلّت
هدايت و ضلالت، حيات و مرگ
يارى و خوارى تنها به دست اوست
⬅️ و آیه ۸۷ لحن تشويق آميزى دارد
قرآن، وحى، نبوّت، خاتميّت و شفاعت
همه از تفضّلات الهى نسبت به پيامبر
صلى الله عليه و آله بوده و از مقام
ربوبيّت خدا سرچشمه مىگيرد
و خداوند عطاهايش را از او بازپس نمىگيرد
هر چند دستش باز قدرتش استوار
و مىتواند همه را بازگيرد
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ نعمتها را از خداوند بدانيم
و مغرور نشويم زيرا بقا و زوال نعمتها
به اراده اوست «لَنَذْهَبَنَّ بِالَّذِي أَوْحَيْنا»
⓶ هيچ كس در برابر قهر الهى نمىتواند
نقشى داشته باشد «ثُمَّ لا تَجِدُ»
⓷ نزول كتب آسمانى و وحى
از شئون ربوبيّت خداوند
و در مسير تربيت انسان است
«بِالَّذِی أَوْحَيْنا ... إِلَّا رَحْمَةً مِنْ رَبِّکَ»
⓸ قرآن فضل بزرگ الهى است
«أَوْحَيْنا ... إِنَّ فَضْلَهُ كانَ عَلَيْكَ كَبِيراً»
چون خداوند بزرگ و والاست
لطف او نيز بزرگ و فضل بزرگ او
مخصوص پيامبر است
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاســراء
#صفحـه۲۹۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَىٰ
أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هَٰذَا الْقُرْآنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ
وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا{۸۸}
بگو اگر تمام انس و جنّ گرد آيند تا همانند
اين قرآن را بياورند، نمىتوانند مثل آن را
بياورند هر چند كه بعضى پشتيبان
و ياور ديگرى باشند(۸۸)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «ظهير» از «ظَهر» به معناى
پشتوانه و پشتيبان است
آيه پاسخى است به سخن كفّار كه
مىگفتند «لَوْ نَشاءُ لَقُلْنا مِثْلَ هذا»
↲سوره انفال، آیه ۳۱
ما هم اگر بخواهيم مىتوانيم
مثل قرآن را بياوريم
و اين دعوت قرآن به مبارزه
و آوردن نمونهاى مثل خود (تحّدى)
قرنهاست كه بی جواب مانده است
و تا كنون نيز دشمنان عرب زبان
از اهلكتاب و مكتبهاى الحادى
با همه دشمنىهايشان با اسلام
و حمايت قدرتهاى گوناگون
نتوانستهاند مثل قرآن را بياورند
⬅️ ويژگىهاى بی همتاى قرآن
عبارت است از اينكه:
هم معجزه است، هم روان و متنوّع
هم خبر از آينده مىدهد
هم بهترين داستانها را دارد
هم بهترين شيوه دعوت را دارد
هم بيان كننده همه مسائل و نيازهاى
فردى و اجتماعى، دنيوى و اخروى
در همه زمينهها و در تمام زمانهاست
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ جنّيان نيز همانند انسانها مكلفنّد
و قرآن كتاب آنان نيز مىباشد
«اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ»
⓶ ناتوانى در آوردن نظير قرآن
دليل اعجاز اين كتاب است
«لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کـانـال تفسیـر آیـات قـرآن
کلیـک کنیـد ⇩⇩⇩
➯ @TafsirGhoraan
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاســراء
#صفحـه۲۹۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَلَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِي هَٰذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ
مَثَلٍ فَأَبَىٰ أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا{۸۹}
و همانا در اين قرآن از هرگونه مثال براى
مردم آورديم ولى بيشتر مردم سرباز زده
و جز انكار كارى نكردند(۸۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ تنوّع و دگرگونىهاى بيانى قرآن
از ابعاد اعجاز قرآن است «صَرَّفْنا»
⓶ خداوند با آيات قرآن حجّت را
بر مردم تمام كرده است «لَقَدْ صَرَّفْنا»
⓷ يكنواختى خستگی آور است
پيام دعوت بايد متنوّع باشد «صَرَّفْنا»
⓸ كتاب هدايت بايد در دسترس
همگان باشد «هذَا الْقُرْآنِ»
⓹ يكى از بهترين شيوههاى تعليم و تربيت
ضربالمثل و بيان تمثيلى است
«صَرَّفْنا لِلنَّاسِ ... مِنْ كُلِّ مَثَلٍ»
⓺ مردم متفاوتند و مثالهاى متنوّع
هر كدام مىتواند براى گروهى روشنگر باشد
«صَرَّفْنا لِلنَّاسِ ... مِنْ كُلِّ مَثَلٍ»
⓻ دليل انكار مردم لجاجت آنان است
نه آنكه حجّت براى آنان نيامده است
«فَأَبى أَكْثَرُ النَّاسِ»
⓼ اكثريّت نشانه حقّانيت نيست
«فَأَبى أَكْثَرُ النَّاسِ»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کـانـال تفسیـر آیـات قـرآن
کلیـک کنیـد ⇩⇩⇩
➯ @TafsirGhoraan
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاســراء
#صفحـه۲۹۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّى تَفْجُرَ لَنا
مِنَ الْأَرْضِ يَنْبُوعاً{۹۰}
و گفتند: ما هرگز به تو ايمان نمىآوريم
مگر براى ما چشمهاى از زمين جارى سازى(۹۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨أَوْ تَكُونَ لَکَ جَنَّةٌ مِنْ نَخِيلٍ وَ عِنَبٍ
فَتُفَجِّرَ الْأَنْهارَ خِلالَها تَفْجِيراً{۹۱}
يا براى تو باغى از خرما و انگور باشد
كه از ميان آن نهرها جارى گردانى(۹۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «ينبوع» به چشمهاى گفته مىشود
كه خشک نشود و همواره بجوشد
مشركان كه منكر اعجاز قرآن بودند
شرط ايمان آوردن خود را رسيدن به مادّيات
قرار داده و توقّعات نابجائی از پيامبر داشتند
غافل از آنكه پيامبر براى اثبات نبوّت خود
معجزه انجام مىدهد، نه براى
اشباع هوسهاى مردم لجوج
يا سرگرمى و تفريح
يا فرار از كار و تلاش
در واقع توقّع نابجا، قساوت، لجاجت
بهانه گيرى، ناآگاهى به هدف و بی ادبى
دست به دست هم مىداد و سبب مىشد
كه از پيامبر صلى الله عليه و آله
درخواستهاى غير منطقى داشته باشند
◽️⇦از قبيل:
چشمه آب، باغ، رودخانه، سقوط آسمان
احضار خدا و فرشتگان، خانه طلا
پرواز به آسمان، نامه خصوصى از سوى خدا
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ هر كس به قدر فكرش درخواست دارد
ملاک نبوّت در ديد مشركان باغ و چشمه
و مادّيات بود
«لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّى تَفْجُرَ»
⓶ هدف پيامبران ارشاد مردم به توحيد بود
ولى گروهى به فكر باغ و طلا و نقره بودند
«لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّى تَفْجُرَ لَنا»
⓷ هر درخواست و توقّعى منطقى نيست
از پيامبران و مبلغان مكتبى
توقّعات نابجا زياد است «حَتَّى تَفْجُرَ»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کـانـال تفسیـر آیـات قـرآن
کلیـک کنیـد ⇩⇩⇩
➯ @TafsirGhoraan