eitaa logo
تفسیر قرآن
505 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2.3هزار ویدیو
235 فایل
🌹امیر المومنین ع: قرآن را بیاموزید که بهترین گفتار است و آن را نیک بفهمید که بهار دل هاست https://eitaa.com/joinchat/4224516132Ca6d640ffc0 برای عضویت کلیک کنید👆 ادمین تبادل، پست، نظرات و پیشنهادات: @fatemeh_koochakii ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
مشاهده در ایتا
دانلود
♥️❃↫✨« بِسـم ِ ربـــــِّـ الشــُّـهـداءِ والصِّـدیقیــن »✨↬❃♥️ 📔 قسمت2⃣4⃣ قاشق را توی کاسه گذاشت و زد زیر گریه. با نگرانی پرسیدم: «چی شده؟! اتفاقی افتاده؟!» باورم نمی شد صمد این طور گریه کند. صورتش را گرفته بود توی دست هایش و هق هق گریه می کرد. گفتم: «نصف جان شدم. بگو چی شده؟!» گفت: «چطور این غذا از گلویم پایین برود. بچه ها توی مرز گرسنه اند. زیر آتش توپ و تانکِ این بعثی های از خدا بی خبر گیر کرده اند. حتی اسلحه برای جنگیدن ندارند. نه چیزی برای خوردن، نه جایی برای خوابیدن. بد وضعی دارند طفلی ها.» دستش را گرفتم و کشیدمش جلو. گفتم: «خودت می گویی جنگ است دیگر. چاره ای نیست. با گریه کردن تو و غذا نخوردنت آن ها سیر می شوند یا کار درست می شود؟! بیا جلو غذایت را بخور.» خیلی که اصرار کردم، دوباره دست به غذا برد. سعی می کردم چیزهایی برایش تعریف کنم تا حواسش از جنگ و منطقه پرت شود. از شیرین کاری های خدیجه می گفتم. از دندان درآوردن معصومه. از اتفاق هایی که این چند وقت برای ما افتاده بود. کم کم اشتهایش سر جایش آمد. هر چه بود خورد. از ترشی و ماست گرفته تا همان اشکنه و نان و سبزی توی سفره. به خنده گفتم: «واقعاً که از جنگ برگشته ای.» از ته دل خندید. گفت: «اگر بگویم یک ماه است غذای درست و حسابی نخورده ام باورت می شود؟! به جان خودت این چند روز آخر را فقط با یک تکه نان و چند تا بیسکویت سَر کردم.» خم شدم سفره را جمع کنم، پیشانی ام را بوسید. سرم را پایین انداختم. گفت: «خیلی خوشمزه بود. دست و پنجه ات درد نکند.» خندیدم و گفتم: «نوش جانت. خیلی هم تعریفی نبود. تو خیلی گرسنه بودی.» وقتی بلند شد به حمام برود، تازه درست و حسابی دیدمش. خیلی لاغر شده بود. از پشت خمیده به نظر می آمد؛ با موهایی آشفته و خاکی و شانه هایی افتاده و تکیده. زیر لب گفتم: «خدایا! یعنی این مرد من است. این صمد است. جنگ چه به سرش آورده...» آرزو کردم: «خدایا! پای جنگ را به خانه هیچ کس باز نکن.» کمی بعد، صدای شرشر آب حمام و خُرخُر آبی که توی راه آب می رفت، تنها صدایی بود که به گوش می رسید. چراغ آشپزخانه را خاموش کردم. با اینکه نصف شب بود. به نظرم آمد خانه مثل اولش شده؛ روشن و گرم و دل باز. انگار در و دیوار خانه دوباره به رویم می خندید. فردا صبح، صمد رفت کمی خرید کند. وقتی برگشت، دو سه کیلو گوشت و دو تا مرغ و سبزی و کلی میوه خریده بود. گفتم: «چقدر گوشت! مهمان داریم؟! چه خبر است؟!» گفت: «این بار که بروم، اگر زنده بمانم، تا دو سه ماهی برنمی گردم. شاید هم تا عید نیایم. شاید هم تا آخر جنگ.» ادامه دارد...✒️ https://eitaa.com/joinchat/4224516132Ca6d640ffc0
⃣ ✨خَتَمَ اللَّهُ عَلَى‏ قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى‏ أَبْصَرِهِمْ غِشَوَةٌ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ‏✨ 🍃🌸خداوند بر دلها و برگوش آنان مهر زده است و در برابر چشمانشان پرده‏اى است و براى آنان عذابى بزرگ است. 💥مُهر بدبختى که خداوند بر دل کفّار مى‏ زند، کیفر لجاجت‏هاى آنان است. چنانکه مى‏ خوانیم: «یطبع اللَّه على کلّ قلب متکبّر جبّار»خدا بر دل افراد متکبّر و ستم ‏پیشه، مهر مى‏ زند. 🔶و در آیه ۲۳ سوره‏ جاثیه نیز مى‏ خوانیم: خداوند بر دل کسانى که با علم و آگاهى به سراغ مى ‏روند مهر مى‏ زند. بنابراین مهر الهى نتیجه‏ انتخاب بدِ خود انسان است، نه آنکه یک عمل قهرى و جبرى از طرف خدا باشد. ♥️مراد از در قرآن، روح و مرکز ادراکات است. ♥️ سه نوع قلب را قرآن معرّفى مى ‏کند: ❤️۱. قلب سلیم، ♥️۲. قلب منیب، ♥️۳. قلب مریض. 🔷ویژگى‏ هاى ‏ 🌷الف: قلبى که جز خدا در آن نیست. «لیس فیه احد سواه» 🌷ب: قلبى که پیرو راهنماى حقّ، توبه کننده از گناه و تسلیم حقّ باشد. 🌷ج: قلبى که از حبّ دنیا، سالم باشد. 🌷د: قلبى که با یاد خدا، آرام گیرد. 🌷ه: قلبى که در برابر خداوند، خاشع است. البتّه قلب ، هم با یاد خداوند آرام مى‏ گیرد و هم از قهر او مى ‏ترسد. «اذا ذُکر اللّه وَجِلَت قلوبهم» همانند کودکى که هم به والدین آرام مى‏گیرد و هم از آنان حساب مى ‏برد. 🔶ویژگى‏ هاى ‏ 🔹الف: قلبى که از خدا غافل است ولایق رهبرى نیست. «لاتطع من اغفلنا قلبه» 🔸ب: دلى که دنبال فتنه و دستاویز مى‏گردد. «فامّا الّذین فى قلوبهم زیغ فیتّبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة» 🔹ج: دلى که قساوت دارد. «جعلنا قلوبهم قاسیة» 🔸د: دلى که زنگار گرفته است. «بل ران على قلوبهم ما کانوا یکسبون» 🔹ه: دلى که مُهر خورده است. «طبع اللّه علیها بکفرهم» 🔷ویژگى ‏ قلب منیب، آن است که بعد از توجّه به انحراف وخلاف، توبه وانابه کرده و به سوى خدا باز گردد. ویژگى بارز آن تغییر حالات در رفتار وگفتار انسان است. 🔔خداوند در آیات قرآنى، نه ویژگى براى قلب بیان کرده است: 🔥الف: انکار حقایق. «قُلوبُهم مُنکِرة» 🔥ب: تعصّب. «فى قلوبهم الحَمیّة» 🔥ج: انحراف و گمراهى. «صَرفَ اللّه قُلوبهم» 🔥د: قساوت و سنگدلى. «فَویلٌ لِلقاسیَة قلوبهم» 🔥ه : موت. «لاتَسمعُ المَوتى» 🔥و: آلودگى و زنگار. «بَل رانَ على قلوبهم» 🔥ز: مرض. «فى قلوبهم مَرض» 🔥ح: ضیق. «یجعلْ صَدره ضَیّقاً» 🔥ط: طبع. «طَبع اللّه علیها بکفرهم» 🌹قلب انسان، و است. لذا مؤمنان اینچنین دعا مى ‏کنند: ✨ «ربّنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا» خدایا! دلهاى ما را بعد از آنکه هدایت نمودى، منحرف مساز.✨ 🍀امام صادق علیه السلام فرمودند: این جمله (آیه) را زیاد بگویید و خود را از انحراف ایمن و درامان ندانید. https://eitaa.com/joinchat/4224516132Ca6d640ffc0
❓چرا عزاداری امام حسین(ع) از روز اول محرم شروع می‌شود؟ 1️⃣ امام رضا(ع) می‌فرماید: «از اول دهۀ محرم، حزن و اندوه در چهرۀ پدرم دیده می‌شد و حالت عزادار به خود می‌گرفت و روز دهم، روز مصیبت و گریۀ او بود» (امالی صدوق/۱۲۸) 2️⃣ عزاداران با ده شب عزاداری، در واقع خود را برای حضور در غم بزرگ عاشورا آماده می‌کنند. 3️⃣ یک دهه عزاداری قبل از عاشورا می‌تواند موجب کسب توجه و سوز دل در روز عاشورا باشد. کسانی که دل غافلی دارند یا در اثر توجه به تعلقات دنیا احساس محبتشان به امام حسین(ع) کم شده، ده روز فرصت دارند تا در محافل عزاداری با شنیدن مواعظ و معارف دینی آمادگی لازم را کسب کنند تا مبادا در روز مصیبت بزرگ عاشورا بی‌احساس و بی‌توجه باشند. علیرضا پناهیان- ۲۰ مهر ۹۴ https://eitaa.com/joinchat/4224516132Ca6d640ffc0
یا صاحب الزمان ادرکنی: آیا میدانید هم از خواصی بودن که جریان نفوذ به دنبالش آمد؟ https://eitaa.com/joinchat/4224516132Ca6d640ffc0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ! مرحوم اسماعیل دولابی: مؤمن اگر ابتلائات دنیا را به خاطر ایمان تحمل کند و طاقت بیاورد قوی می‌شود و هنگام بادهای تند حوادث ، هر چه هم که حوادث سختی مثل زلزله و سیل و قحطی و گرانی و ... بیاید ، خودش ذره‌ای تکان نمی‌خورد و آرام می‌نشیند و دیگران به او پناه می‌برند و آرامش می‌یابند. غصه‌های دنیا را به کسی نگو. با بزرگان بنشین غصه‌ات از بین می‌رود. در مجلس عزای امام حسین «علیه السلام» بنشین غصه‌ات زایل می‌شود. 📚مصباح الهدی، ص۶۴ https://eitaa.com/joinchat/4224516132Ca6d640ffc0
✍امام سجّاد عليه السلام : پيامبر صلي الله عليه و آله بر گروهى گذشتند كه سنگى را بلند مى كردند . فرمودند : اين چه كارى است؟ گفتند : با اين كار، نيرومندترين و محكم ترينِ خود را مى شناسيم . فرمودند : آيابه شما خبر دهم كه محكم ترين و قوى ترينِ شما كيست؟ گفتند : بلى اى پيامبر خدا ! فرمودند: محكم ترين و قوى ترين شما، كسى است كه هر گاه خشنود شود ،خشنودى اش او را به گناه و باطل نكشاند، و هر گاه خشمگين شود، خشمش او را ازسخن حق، بيرون نبرد، و هر گاه به قدرت رسيد، آنچه برايش حق نيست، دست نزند. 📚معانى الأخبار، ص۳۶۶ https://eitaa.com/joinchat/4224516132Ca6d640ffc0
◼️ امام سجاد عليه السلام: هركس در زمان قائم ما بر موالات و دوستى ما بميرد، خداوند پاداش هزار مانند شهيدان بدر و اُحد به او عطا می كند. (میزان الحکمه ج۶ ص۷۲) 🏴 شهادت امام سجاد علیه السلام بر تمام مومنین جهان تسلیت باد https://eitaa.com/joinchat/4224516132Ca6d640ffc0
سوره بقره - آیه 8⃣ ✨وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَقُولُ ءَامَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْیَوِمِ الاَْخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِینَ‏✨ 🍃🌸و گروهى از مردم کسانى هستند که مى‏ گویند: به خدا و روز قیامت ایمان آورده‏ ایم، در حالى که مؤمن نیستند. 🍀در آغاز این سوره، براى معرّفى مؤمنان آیه و براى شناسایى کفّار آیه آمده است. 🍁از آیه ۸ تا ۲۰ گروه سومى را معرّفى مى ‏کند که هستند. اینان نه ایمان گروه اوّل را دارند و نه جرأت و جسارت گروه دوم را در ابراز کفر. 🍂# منافق، همانند موش صحرایى است که براى لانه‏ اش دو راه فرار قرار مى‏ دهد، یکى از آن دو را باز مى‏ گذارد و از آن رفت و آمد مى‏ کند و دیگرى را بسته نگه مى‏ دارد. هر گاه احساس خطر کند با سر خود راه بسته را باز کرده و مى‏ گریزد. 🌼 نام سوراخ مخفى موش «» است که کلمه منافق نیز از همین واژه گرفته شده است. 🦋گرچه مراد از در این آیات، و است، ولى در روایات نفاق، داراى معناى گسترده‏ اى است که هرکس زبان و عملش هماهنگ نباشد، سهمى از نفاق دارد. 🌷در حدیث مى‏ خوانیم: اگر به امانت خیانت کردیم و در گفتار دروغ گفتیم و به وعده ‏هاى خود عمل نکردیم، منافق هستیم گرچه اهل نماز و روزه باشیم. 💥نفاق، نوعى دروغِ عملى و اعتقادى است و ریاکارى نیز نوعى نفاق است. : ✅۱- ایمان، یک مسئله قلبى است و به اظهارات انسان بستگى ندارد. «ماهم بمؤمنین» ✅۲- اساس ایمان، ایمان به مبدأ و معاد است. «آمنا باللَّه و بالیوم الآخر» ✅۳- خداوند از درون انسان، آگاه است. «وما هم بمؤمنین» https://eitaa.com/joinchat/4224516132Ca6d640ffc0
✨﷽✨ 🔹️💠 کلام نور 💠🔹️ امام رضا (علیه السلام) : 💠فَعَلى مِثْلِ الْحُسَینِ فَلْیَبْکِ الْباکُونَ فَاِنَّ البُکاءَ عَلَیهِ یَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظامَ. ✳ گریه کنندگان باید بر کسى همچون حسین علیه السّلام گریه کنند، چرا که گریستن براى او، گناهان بزرگ را فرو مى ریزد. 📚 بحارالانوار، ج۴۴، ص۲۸۴ https://eitaa.com/joinchat/4224516132Ca6d640ffc0
🔷 یکی از و در طول تاریخ، (س) بودند که با آن‌همه مصائب و سختی‌ها، هرگز از زیر بار این وظیفه الهی شانه خالی نکردند. 🌿 بروز و ایشان و سایر اهل‌بیت امام حسین (ع) در واقعه بیش از همه جا نمایان است. 🔷 آن بانوی بزرگوار برای پاسداری از مرزهای و بر سر یزید فریاد برآوردند: " آیا این از عدالت است که زنان و کنیزکان خویش را پشت پرده نشانی و دختران رسول خدا (ص) را به‌صورت اسیر به این‌سو و آن‌سو بکشانی؟ آنان را دریدی و صورت‌های آنان را آشکار ساختی؟!" 🌿این بانوی بزرگوار خود را (در اسارت) با دست خود می‌پوشاندند. 📚سایت تخصصی امام حسین (ع) 🔷 از روایاتی که می‌توان به آن‎ها استناد کرد، می‌شود فهمید که منظور از برداشته شدن اهل بیت امام حسین (ع) همان ظاهر یا نقاب بوده است نه آن عبایه‌ای که بر سر آنان بوده است. 🔷 زنان عرب علاوه بر عبایه‌ای که می‌پوشیدند (شبیه چادر عربی امروزی)، در زیر آن لباس ضخیمی می‌پوشیدند؛ یعنی آن گونه نبود که زنان اهل بیت (ع) موهای سرشان یا بدن‌شان پیدا شود. 🔷 عادت اهل بیت بر این بوده که خود را در معرض دید قرار نمی‏‌دادند و آنچه در کربلا اتفاق افتاد مسلماً این بود که صورت بعضی از خانم‌ها معلوم شده و این ولو حرمت شرعی نداشت، اما همین کشیدن روپوش و معلوم شدن صورت، هتک به اهل بیت (ع) محسوب می‌شده است. ✍️حجت الاسلام https://eitaa.com/joinchat/4224516132Ca6d640ffc0