eitaa logo
تفسیر و معارف قرآن
89 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🔶نکته‌ها و پیام‌های سوره بقره آیه 248 برگرفته از استاد (۱/۲) ✅ نکته‌ها: 🔹براى اينكه يهود به فرماندهى طالوت اطمينان و يقين پيدا كنند، پيامبرشان به آنها گفت: صندوق مقدّس بنى‏اسرائيل به آنها باز گردانده مى‏شود، تا نشانه‏اى براى انتخاب طالوت از سوى خداوند باشد. 🔹مراد از تابوت همان صندوق چوبى بود كه مادر موسى، نوزاد خود را در آن گذاشت و به فرمان خدا در آب نيل انداخت و مأموران فرعون صندوق را گرفته و نوزاد را با آن به نزد فرعون بردند. آن صندوق همچنان در دربار فرعون بود. 🔹وقتى موسى عليه السلام به پيامبرى رسيد، الواح تورات را در آن قرار داد و به هنگام رحلت نيز زره و ساير يادگارهاى خود را در آن گذاشت و به وصىّ خود «يوشع‏بن‏نون» سپرد. اين صندوق، به صورت صندوقى مقدّس كه صندوق عهد نام گرفته بود، در ميان بنى‏اسرائيل بود و آن را در جنگ‏ها پيشاپيش سپاه حمل مى‏كردند، ولى كم‏كم قداست آن شكسته و مفقود شد. اين صندوق ربوده شده را در زمان رياست طالوت، خداوند از طريق ملائك به آنان باز گرداند تا موجب آرامش و اطمينان خاطر آنان باشد. 🇮🇷کانال پیام قرآن ↙️ @Payame_Quran 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔶نکته‌ها و پیام‌های سوره بقره آیه 248 برگرفته از استاد (۲/۲) ✅ پيام‏ها: 1- سرچشمه‏ى آرامش خداوند است، گرچه با وسائل باشد. «فِيهِ سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ» 2- انسان هميشه به آرامش نياز دارد، به خصوص در آستانه رفتن به ميدان جهاد. «فِيهِ سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ» 3- رهبر الهى، نشانه‏ى الهى لازم دارد. چون طالوت انتخاب شده از جانب خداوند بود، لازم بود نشانه‏اى الهى او را تأئيد كند. «تَحْمِلُهُ الْمَلائِكَةُ» 4- اگر صندوقى كه با بدن موسى و الواح تورات تماس داشته، مقدّس و آرام بخش است، پس مقدّس شمردن صندوقى كه بر روى قبر اولياى الهى است، خلاف قرآن نيست. زيرا در همه آن صندوق‏هايى كه در مشاهد مشرّفه است، «بقيّة ممّا ترك آل‏محمّد صلى الله عليه و آله» قرار دارد. «بَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ آلُ مُوسى‏ وَ آلُ هارُونَ» 5- حفظ آثار انبيا، ارزش داشته و مايه‏ى آرامش خاطر و تبرّك است. «بَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ» 🇮🇷کانال پیام قرآن ↙️ @Payame_Quran 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔶شأن نزول آیات قرآن، برگرفته از تفسیر نمونه (87) 🔸سوره نساء آیه 3 ازدواج با دختران يتيم: 🔹براى اين آيه ، شأن نزول خاصى نقل شده و آن اين كه: قبل از اسلام ، معمول بود بسيارى از مردم حجاز ، دختران يتيم را به عنوان تكفّل و سرپرستى به خانه خود مى بردند ، و بعد با آنها ازدواج كرده ، اموال آنها را هم تملك مى كردند. و چون همه كار ، دست آنها بود ، حتى مهريه آنها را كمتر از معمول قرار مى دادند ، و هنگامى كه كمترين ناراحتى از آنها پيدا مى كردند ، به آسانى آنها را رها مى ساختند و حاضر نبودند حتى به شكل يك همسر معمولى با آنها رفتار نمايند. آيه فوق در اين زمينه نازل شد و به سرپرستان ايتام دستور داد در صورتى با دختران يتيم ازدواج كنند ، كه عدالت را به طور كامل در باره آنها رعايت نمايند. و در غير اين صورت از آنها چشم پوشى كرده و همسران خود را از زنان ديگر انتخاب نمايند . 🇮🇷کانال پیام قرآن ↙️ @Payame_Quran 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi
﷽ 🔶نکته‌ها و پیام‌های سوره بقره آیه 249 برگرفته از استاد (۱/۳) ✅ نکته‌ها: 🔹كلمه «جنود» جمع «جُند» به معناى لشكر است و حضور چندين لشكر بعد از اعراض گروه‏هايى از مردم، نشانه كثرت جمعيّت آنان است. 🔹اين آيه خبر از مردودى گروه زيادى از بنى‏اسرائيل مى‏دهد كه از صحنه آزمايش نوشيدن آب و تحمل تشنگى، سربلند بيرون نيامدند. امّا اين گروه باقيمانده، آزمايش ديگرى داشتند كه آزمايش روحى و معنوى بود. وقتى آنان با سپاه انبوه جالوت مواجه شدند، گفتند: ما توانايى مقابله با اين سپاه مسلح را نداريم. ولى آنهايى كه به روز قيامت ايمان داشتند، گفتند: پيروزى به دست خداست، اى بسا گروه‏هاى اندك كه به اذن خداوند بر سپاهيان بزرگ پيروز مى‏شوند. 🔹پيروزى در يك مرحله از آزمايش، كافى نيست. افرادى در بعضى از مراحل موفق مى‏شوند، ولى در مرحله‏اى ديگر شكست مى‏خورند. در اين داستان گروهى رهبر را به خاطر فقر نپذيرفتند، گروهى در آزمايش شكم، شكست خوردند و گروهى در مواجهه و برخورد با دشمن خود را باختند. 🔹طالوت در ابتدا جمعيّت را به خود نسبت نداد و نفرمود: «جنوده»، بلكه فرمود: «بالجنود» گرچه لشكريان انبوه بودند و فرماندهى او را پذيرفته‏اند، ولى هنوز ميزان فرمانبرى آنان را آزمايش نكرده است، ولى بعد از آزمايش، به خود نسبت مى‏دهد. «فَإِنَّهُ مِنِّي» 🇮🇷کانال پیام قرآن ↙️ @Payame_Quran 🇮🇷کانال جهاد تبیین صادق ↙️ @Sadegh_Farazi