eitaa logo
📚 برگزیدهء تفسیر نمونه 📚
1.8هزار دنبال‌کننده
153 عکس
2 ویدیو
0 فایل
برگزیدهء تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی🌟🌼 بسیاری از لحظات عمر ما به پای فیلمهای بی سروتَه یا کارهای بی ارزش تلف میشود! بیایید کمی به فکر آینده و ابدیّت خود باشیم. کوچ نزدیک است، با دست خالی آمده ایم، با دست خالی نرویم.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠🌟💠🌟💠🌟💠🌟💠🌟 🌸(آيه ٢٨٥) شأن نزول: هنگامى كه آيۀ سابق نازل شد كه اگر چيزى در دل پنهان داريد يا آشكار كنيد خداوند حساب آن را مى‌رسد، گروهى از اصحاب ترسان شدند (و مى‌گفتند: هيچ كس از ما خالى از وسوسه‌هاى باطنى و خطورات قلبى نيست و همين معنى را خدمت رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله» عرض كردند) . آيه نازل شد و راه و رسم ايمان و تضرّع به درگاه خداوند و اطاعت و تسليم را به آنان آموخت. 💠🌟💠🌟💠🌟💠🌟 @Tafsirenemooneh
🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌷🌾 سوره بقره ــ آیه ۲۸۶ لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ ۗ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَآ إِنْ نَسِينَآ أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَآ إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ ۚ أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ خدا هیچ كس را جز به اندازه توانایی‌اش تكلیف نمی‌كند. هر كس عمل شایسته‌ای انجام داده، به سود اوست، و هر كس مرتكب كار زشتی شده، به زیان اوست. [مؤمنان گویند:] ای پروردگار ما! اگر فراموش كردیم یا مرتكب اشتباه شدیم، ما را مؤاخذه مكن. ای پروردگار ما! تكالیف سنگینی برعهده ما مگذار، چنان كه بر عهده كسانی كه پیش از ما بودند گذاشتی. ای پروردگار ما! آنچه را به آن تاب و توان نداریم بر ما تحمیل مكن؛ و از ما درگذر؛ و ما را بیامرز؛ و بر ما رحم كن؛ تو سرپرست مایی؛ پس ما را بر گروه كافران پیروز فرما. 🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌷🌾 @Tafsirenemooneh
🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌾🌷🌾 🌹(آيه ٢٨٦) -اين آيه مى‌گويد: «خداوند هيچ كس را جز به اندازۀ توانائيش تكليف نمى‌كند» (لا يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاّ وُسْعَها) . تمام احكام با همين آيه تفسير و تقييد مى‌گردد، و به مواردى كه تحت قدرت انسان است اختصاص مى‌يابد. 🌹سپس مى‌افزايد: «هر كار (نيكى) انجام دهد براى خود انجام داده و هر كار (بدى) كند به زيان خود كرده است» (لَها ما كَسَبَتْ وَ عَلَيْها مَا اكْتَسَبَتْ) . 🌹آيۀ فوق با اين بيان مردم را به مسؤوليت خود و عواقب كار خويش متوجّه مى‌سازد و بر افسانۀ جبر و اقبال و طالع و موهومات ديگر از اين قبيل خط بطلان مى‌كشد. و به دنبال اين دو اصل اساسى (تكليف به مقدار قدرت است و هر كس مسؤول اعمال خويش است) از زبان مؤمنان هفت درخواست از درگاه پروردگار بيان مى‌كند كه در واقع آموزشى است براى همگان كه چه بگويند و چه بخواهند. 🔰 نخست مى‌گويد: «پروردگارا! اگر ما فراموش كرديم يا خطا نموديم ما را مؤاخذه مكن» (رَبَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسِينا أَوْ أَخْطَأْنا) . بنابراين فراموشكاريهايى كه زاييدۀ سهل‌انگارى است قابل مجازات است. آنها چون مى‌دانند مسؤول اعمال خويشند لذا با تضرّعى مخصوص، خدا را به عنوان «ربّ» و كسى كه لطف خاصى در پرورش آنان دارد مى‌خوانند و مى‌گويند: زندگى به هر حال خالى از فراموشى و خطا و اشتباه نيست ما مى‌كوشيم به سراغ گناه عمدى نرويم، اما خطاها و لغزشها را تو بر ما ببخش! 🔰سپس به بيان دوّمين درخواست آنان پرداخته مى‌گويد: «پروردگارا! بار سنگين بر دوش ما قرار مده آن چنانكه بر كسانى كه پيش از ما بودند (به كيفر گناهان و طغيانشان) قرار دادى» (رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَيْنا إِصْراً كَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنا) . 🔰در سوّمين درخواست مى‌گويند: «پروردگارا! مجازاتهايى كه طاقت تحمّل آن را نداريم براى ما مقرّر مدار» (رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ) . اين جمله ممكن است اشاره به آزمايشهاى طاقت فرسا يا مجازاتهاى سنگين دنيا و آخرت و يا هر دو باشد. 🔰و در چهارمين و پنجمين و ششمين تقاضا مى‌گويند: «ما را ببخش و گناهان ما را بپوشان و مشمول رحمت خود قرار ده» (وَ اعْفُ عَنّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا) . 🔰و بالأخره در هفتمين و آخرين درخواست مى‌گويند: «تو مولى و سرپرست مائى، پس ما را بر جمعيّت كافران پيروز گردان» (أَنْتَ مَوْلانا فَانْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرِينَ) . و به اين ترتيب تقاضاهاى آنان شامل دنيا و آخرت و پيروزيهاى فردى و اجتماعى و عفو و بخشش و رحمت الهى مى‌گردد، و اين تقاضايى است بسيار جامع. 🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌷🌾 @Tafsirenemooneh
🌸 پایان تفسیر سورهء بقره 🌸
🌼💫🌼💫🌼💫🌼💫🌼💫🌼 🌸سورۀ آل عمران 🌸 🔰اين سوره در «مدينه» نازل شده و داراى ٢٠٠ آيه است. 🌸محتواى سوره: 🔰١-بخش مهمّى از اين سوره از توحيد و صفات خداوند و معاد و معارف اسلامى بحث مى‌كند. 🔰 ٢-بخش ديگرى پيرامون جهاد و دستورات مهمّ آن و حيات جاويدان شهيدان راه خدا همچنين درسهاى عبرتى كه در دو غزوۀ بدر و احد بود سخن مى‌گويد. 🔰٣-در قسمتى از اين سوره، به يك سلسله احكام اسلامى در زمينۀ لزوم وحدت صفوف مسلمين و خانۀ كعبه و فريضۀ حجّ و امر به معروف و نهى از منكر و تولّى و تبرّى و مسألۀ امانت، و انفاق در راه خدا، ترك دروغ و مقاومت و پايمردى در مقابل دشمن و صبر و شكيبايى در مقابل مشكلات و آزمايشهاى مختلف الهى و ذكر خداوند در هر حال، اشارات پرمعنايى شده است. 🔰 ٤-براى تكميل اين بحثها، بخشى از تاريخ انبياء از جمله آدم و نوح و ابراهيم و موسى و عيسى و ساير انبياء «عليهم السّلام» و داستان مريم و مقامات اين زن بزرگ نيز ذكر شده است. 🌸 در مورد فضيلت اين سوره در حديثى از پيامبر اكرم «صلّى اللّه عليه و آله» مى‌خوانيم: «من قرء سورة آل عمران اعطى بكلّ آية منها امانا على جسر جهنّم»: «هر كس سورۀ آل عمران را بخواند به تعداد آيات آن، امانى بر پل دوزخ به او مى‌دهند». 🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻 @Tafsirenemooneh
🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻 🌸شأن نزول: 🔰بعضى از مفسّران مى‌گويند: هشتاد و چند آيه از اين سوره در بارۀ فرستادگان و مسيحيان نجران نازل شده است. فرستادگان شصت نفر بودند كه چهارده نفر آنان از اشراف و برجستگان نجران محسوب مى‌شدند، سه نفر از اين چهارده نفر سِمَت رياست داشتند و مسيحيان آن سامان در كارها و مشكلات خود به آن سه نفر مراجعه مى‌كردند. اين گروه شصت نفرى در لباس مردان قبيلهء «بنى كعب» به مدينه آمدند و به مسجد پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» وارد شدند، موقعى كه آنها وارد مسجد شدند، هنگام نمازشان بود، طبق مراسم خود، ناقوس را نواختند و مشغول نماز شدند. پس از نماز «عاقب» و «سيّد» كه اوّلى امير و رئيس قوم خود محسوب مى‌شد و ديگرى سرپرست تشريفات و تنظيم برنامۀ سفر و مورد اعتماد مسيحيان بود، خدمت پيامبر رسيدند و با او آغاز سخن كردند. 🔰 پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» به آنها پيشنهاد كرد: به آيين اسلام در آييد و در پيشگاه خداوند تسليم گرديد. عاقب و سيد گفتند: ما پيش از تو اسلام آورده و تسليم خداوند شده‌ايم! پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» فرمود: شما چگونه بر آيين حقّ هستيد، با اينكه اعمالتان حاكى از اين است كه تسليم خداوند نيستيد، چه اينكه براى خدا فرزند قائليد و عيسى را پسر خدا مى‌دانيد، و صليب را عبادت و پرستش مى‌كنيد و گوشت خوك مى‌خوريد، با اين كه تمام اين امور مخالف آيين حقّ است! عاقب و سيد گفتند: اگر عيسى پسر خدا نيست، پس پدرش كه بوده است؟ پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» فرمود: آيا شما قبول داريد كه هر پسرى شباهتى به پدر خود دارد؟ گفتند آرى. فرمود: آيا اينطور نيست كه خداى ما به هر چيزى، احاطه دارد و قيّوم است و روزى موجودات با اوست، گفتند: آرى، همين طور است، فرمود: آيا عيسى اين اوصاف را داشت، گفتند: نه. فرمود: آيا چنين نيست كه عيسى را مادرش مانند ساير كودكان در رحم حمل كرد، و بعد همچون مادرهاى ديگر، او را به دنيا آورد؟ و عيسى پس از ولادت، چون اطفال ديگر غذا مى‌خورد! گفتند: آرى چنين بود. فرمود: پس چگونه عيسى پسر خداست با اين كه هيچ گونه شباهتى به پدرش ندارد؟ ! سخن كه به اينجا رسيد، همگى خاموش شدند، در اين هنگام، هشتاد و چند آيه از اوايل اين سوره براى توضيح معارف و برنامه‌هاى اسلام نازل گرديد. 🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻 @Tafsirenemooneh
🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫 سوره آل عمران ــ آیه ۱ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ به نام خدا كه رحمتش بی‌اندازه است و مهربانی‌اش همیشگی‌. الٓمٓ‌ (۱) 🌼💫🌼💫🌼💫🌼💫 @Tafsirenemooneh
🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫 🌸 تفسیر: «بسم اللّه الرّحمن الرّحيم » (آيه ١) -تحقيق در بارۀ حروف مقطعۀ قرآن: 🔰 «الم» (الم) . در آغاز ٢٩ سوره از قرآن با حروف مقطّعه برخورد مى‌كنيم. و اين حروف هميشه جزء كلمات اسرار آميز قرآن محسوب مى‌شده، و با گذشت زمان و تحقيقات جديد دانشمندان، تفسيرهاى تازه‌اى براى آن پيدا مى‌شود. و جالب اينكه در هيچ يك از تواريخ نديده‌ايم كه عرب جاهلى و مشركان وجود حروف مقطّعه را در آغاز بسيارى از سوره‌هاى قرآن بر پيغمبر صلّى اللّه عليه و اله خرده بگيرند، و آن را وسيله‌اى براى استهزاء و سخريّه قرار دهند و اين مى‌رساند كه گويا آنها نيز از اسرار وجود حروف مقطّعه كاملاً بى‌خبر نبوده‌اند. به هر حال چند تفسير كه هماهنگ با آخرين تحقيقاتى است كه در اين زمينه به عمل آمده، و اكنون به مهمترين آنها مى‌پردازيم: 🔰اين حروف اشاره به اين است كه اين كتاب آسمانى با آن عظمت و اهميّتى كه تمام سخنوران عرب و غير عرب را متحيّر ساخته، و دانشمندان را از معارضه با آن عاجز نموده است، از نمونۀ همين حروفى است كه در اختيار همگان قرار دارد در عين اينكه قرآن از همان حروف «الف باء» و كلمات معمولى تركيب يافته به قدرى كلمات آن موزون است و معانى بزرگى دربردارد، كه در اعماق دل و جان انسان نفوذ مى‌كند، روح را مملوّ از اعجاب و تحسين مى‌سازد، و افكار و عقول را در برابر خود وادار به تعظيم مى‌نمايد. درست همانطور كه خداوند بزرگ از خاك، موجوداتى همچون انسان، با آن ساختمان شگفت انگيز، و انواع پرندگان زيبا، و جانداران متنوع، و گياهان و گلهاى رنگارنگ، مى‌آفريند و ما از آن كاسه و كوزه و مانند آن مى‌سازيم، همچنين خداوند از حروف الفبا و كلمات معمولى، مطالب و معانى بلند را در قالب الفاظ زيبا و كلمات موزون ريخته و اسلوب خاصّى در آن بكار برده، آرى همين حروف در اختيار انسانها نيز هست ولى توانائى ندارند كه تركيبها و جمله بنديهائى بسان قرآن ابداع كنند. 🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻 @Tafsirenemooneh
🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻 آل عمران ــ آیه ۲ اللَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ خدای یكتا كه جز او هیچ معبودی نیست، زنده و قائم به ذات [و مدبّر و برپا دارنده ونگه دارنده همه مخلوقات‌] است. 🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻 @Tafsirenemooneh
🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻 🔰(آيه ٢) -در اين آيه مى‌فرمايد: «خداوند تنها معبود يگانۀ يكتاى جاويدان و پايدار است كه همه چيز به وجود او بستگى دارد» (اللّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ) . «شرح و تفسير اين آيه در سورۀ بقره آيۀ ٢٥٥ گذشت» که باز در پست بعدی آورده شده است. 👇👇👇 🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻 @Tafsirenemooneh
🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫 🌸تفسير: ابتدا از ذات اقدس الهى و مسألۀ توحيد و اسماء حسنى و صفات او شروع مى‌كند مى‌فرمايد: «خداوند هيچ معبودى جز او نيست» (اللّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ) . «اللّهُ» نام مخصوص خداوند و به معنى ذاتى است كه جامع همۀ صفات كمال و جلال و جمال است. 🔰 سپس مى‌افزايد: «خداوندى كه زنده و قائم به ذات خويش است و موجودات ديگر عالم، قائم به او هستند» (الْحَيُّ الْقَيُّومُ) . بديهى است كه حيات در خداوند حيات حقيقى است چرا كه حياتش عين ذات و مجموعۀ علم و قدرت اوست نه همچون موجودات زنده در عالم خلقت كه حيات آنها عارضى است. لذا پس از مدتى مى‌ميرند! امّا در خداوند چنين نيست. چنانكه در آيۀ ٥٨ سورۀ فرقان مى‌خوانيم: «توكّل بر ذات زنده‌اى كن كه هرگز نمى‌میرد. 🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫 @Tafsirenemooneh
🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫 آل عمران ــ آیه ۳ نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ این كتاب را تدریجاً به حقّ بر تو نازل كرد كه تصدیق كننده كتاب‌های پیش از خود است؛ و تورات و انجیل را . 🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫 @Tafsirenemooneh