🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿
🍃(آيه ١٨٣): #شأن_نزول:
در مورد نزول اين آيه و آيۀ بعد نقل شده: جمعى از بزرگان يهود به حضور پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» رسيدند و گفتند: تو ادّعا مىكنى كه خداوند تو را به سوى ما فرستاده و كتابى هم بر تو نازل كرده است، در حالى كه خداوند در تورات از ما پيمان گرفته است به كسى كه ادّعاى نبوّت كند، ايمان نياوريم مگر اين كه براى ما حيوانى را قربانى كند و آتش (صاعقهاى) از آسمان بيايد و آن را بسوزاند اگر تو نيز چنين كنى ما به تو ايمان خواهيم آورد، اين دو آيه نازل شد و به آنها پاسخ گفت.
🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿
@Tafsirenemooneh
🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿
#تفسير: بهانه جويى يهود:
🍃یهود، براى اين كه از قبول اسلام، سر باز زنند، بهانههاى عجيبى مىآوردند از جمله همان است كه در شأن نزول، به آن اشاره شد، آنها مىگفتند: «خداوند از ما پيمان گرفته كه دعوت هيچ پيامبرى را نپذيريم، تا براى ما قربانى بياورد كه آتش، آن را بخورد» (الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللّهَ عَهِدَ إِلَيْنا أَلاّ نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتّى يَأْتِيَنا بِقُرْبانٍ تَأْكُلُهُ النّارُ) .
🍃سپس مىافزايد: در پاسخ اين بهانه جوييها به آنها «بگو: گروهى از پيامبران بنى اسرائيل پيش از من آمدند و نشانههاى روشنى با خود آوردند و حتّى چنين قربانى براى شما آوردند اگر راست مىگوييد چرا به آنها ايمان نياورديد و چرا آنها را كشتيد» اشاره به زكريّا و يحيى و جمع ديگرى از پيامبران بنى اسرائيل است كه به دست خود آنان به قتل رسيدند (قُلْ قَدْ جاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِي بِالْبَيِّناتِ وَ بِالَّذِي قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ).
🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿
@Tafsirenemooneh
🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿
#سوره_آل_عمران ــ #آیه ۱۸۴
فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ جَآءُوا بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَالْكِتَابِ الْمُنِيرِ
اگر [این یهودیان بهانهجو] تو را تكذیب كردند، [غمگین مباش] مسلّماً رسولانی هم كه پیش از تو دلایل روشن، و نوشتهها [ی مشتمل بر پند و موعظه] و كتاب روشنگر آورده بودند، تكذیب شدند؟
🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿
@Tafsirenemooneh
🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿
#تفسیر:(آيه ١٨٤): در اين آيه خداوند پيامبر خود را دلدارى مىدهد، مىفرمايد: «پس اگر (اين بهانه جويان) تو را #تكذيب كنند (چيز تازهاى نيست) رسولان پيش از تو (نيز) تكذيب شدند» (فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ) . «در حالى كه آن پيامبران، هم نشانههاى روشن و معجزات آشكار با خود داشتند» (جاؤُ بِالْبَيِّناتِ) . «و هم نوشتههاى متين و محكم و كتاب روشنى بخش آورده بودند» (وَ الزُّبُرِ وَ الْكِتابِ الْمُنِيرِ).
🌸🌸🌿🌸🌸🌿🌸🌸🌿
@Tafsirenemooneh
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
#سوره_آل_عمران ــ #آیه ۱۸۵
كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۖ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ ۗ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَآ إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ
هر كسی مرگ را میچشد؛ و بدون تردید روز قیامت پاداشهایتان به طور كامل به شما داده میشود. پس هر كه را از آتش دور دارند و به بهشت درآورند مسلّماً كامیاب شده است؛ و زندگی این دنیا جز كالای فریبنده نیست.
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
@Tafsirenemooneh
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
#تفسیر:(آيه ١٨٥):قانون عمومى #مرگ!
🔰 اين آيه نخست اشاره به قانونى مىكند كه حاكم بر تمام موجودات زندۀ جهان است و مىگويد: «تمام زندگان خواه و ناخواه روزى مرگ را خواهند چشيد» (كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ) . گر چه بسيارى از مردم مايلند، كه فناپذير بودن خود را فراموش كنند، ولى اين واقعيّتى است كه اگر ما آن را فراموش كنيم، آن هرگز ما را فراموش نخواهد كرد.
🔰 سپس مىگويد: بعد از زندگى اين جهان، مرحلۀ #پاداش و #كيفر اعمال شروع مىشود «و شما پاداش خود را بطور كامل در روز #قيامت خواهيد گرفت» (وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ) .
🔰سپس اضافه مىكند: «كسانى كه از تحت تأثير جاذبۀ آتش #دوزخ دور شوند و داخل در #بهشت گردند، نجات يافته، و محبوب و مطلوب خود را پيدا كردهاند» (فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ) .
🔰 گويا دوزخ با تمام قدرتش انسانها را به سوى خود جذب مىكند، و راستى عواملى كه انسان را به سوى آن مىكشاند جاذبۀ عجيبى دارند. آيا هوسهاى زود گذر، لذّات جنسى نامشروع، مقامها و ثروتهاى غير مباح، براى هر انسانى جاذبه ندارد؟ !
🔰در جملۀ بعد بحث گذشته را تكميل مىكند، مىگويد: «و زندگى دنيا چيزى جز تمتّع و بهرهبردارى غرورآميز نيست» (وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاّ مَتاعُ الْغُرُورِ) . مهم اين است كه جهان مادّه و لذّات آن هدف نهايى انسان قرار نگيرد، و گرنه استفاده از جهان مادّه و مواهب آن به عنوان يك وسيله براى نيل به تكامل انسانى، نه تنها نكوهيده نيست، بلكه لازم و ضرورى مىباشد.
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
@Tafsirenemooneh
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
#سوره_آل_عمران ــ #آیه ۱۸۶:
۞ لَتُبْلَوُنَّ فِيٓ أَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوٓا أَذًى كَثِيرًا ۚ وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
یقیناً در اموال و جانهایتان امتحان خواهید شد، و مسلّماً از كسانی كه پیش از شما كتاب آسمانی به آنان داده شده و [نیز] از كسانی كه شرك آوردند، سخنان رنج آور بسیاری خواهید شنید، و اگر [در برابر آزار اینان] شكیبایی ورزید و [از تجاوز از حدود الهی] بپرهیزید [سزاوارتر است.] این اموری است كه ملازمت بر آن از واجبات است.
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
@Tafsirenemooneh
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
🔰(آيه ١٨٦) #شأن_نزول:
🔰هنگامى كه مسلمانان، از مكّه به مدينه مهاجرت نمودند و از خانه و زندگى خود دور شدند مشركان دست #تجاوز به اموال آنها دراز كرده و به تصرّف خود در آوردند. و به هنگامى كه به مدينه آمدند، در آنجا گرفتار بدگويى و آزار #يهوديان مدينه شدند، مخصوصاً يكى از آنان به نام «كعب بن اشرف» شاعرى بدزبان و كينهتوز بود كه پيوسته پيامبر و مسلمانان را به وسيلۀ اشعار خود #هجو مىكرد، حتّى زنان و دختران مسلمان را موضوع غزلسرايى و #عشقبازى خود قرار مىداد.
🔰خلاصه كار وقاحت را به جايى رسانيد كه پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» به ناچار دستور #قتل او را صادر كرد، و به دست مسلمانان كشته شد.
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
@Tafsirenemooneh
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
#تفسير: از مقاومت خسته نشويد:
🔰اين آيه در حقيقت هشدار و آماده باشى است به همۀ #مسلمانان كه گمان نكنند حوادث سخت زندگى آنها، پايان يافته و يا مثلاً با كشته شدن «كعب بن اشرف»، شاعر بدزبان و آشوب طلب، ديگر ناراحتى و زخم زبان از #دشمن نخواهند ديد، نخست مىفرمايد: «شما در جان و مالتان مورد آزمايش قرار خواهيد گرفت» (لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ) .
🔰 در جملۀ بعد مىگويد: «بطور مسلّم در آينده از اهل كتاب (#يهود و #نصارى) و #مشركان سخنان ناراحتكننده فراوانى خواهيد شنيد» (وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ مِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذىً كَثِيراً) .
🔰 سپس #قرآن به وظيفهاى كه مسلمانان در برابر اين گونه حوادث سخت و دردناك دارند اشاره كرده و مىگويد: «اگر #استقامت به خرج دهيد، #شكيبا باشيد، و #تقوى و #پرهيزكارى پيشه كنيد، اين از كارهايى است كه (نتيجۀ آن روشن است و لذا) هر انسان عاقلى بايد تصميم انجام آن را بگيرد» (وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ) .
🔰تقارن «صبر» و «تقوا» در آيه گويا اشاره به اين است كه بعضى افراد در عين استقامت و #شكيبايى، زبان به #ناشكرى و #شكايت باز مىكنند، ولى #مؤمنان واقعى صبر و استقامت را همواره با تقوا مىآميزند، و از اين امور دورند.
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
@Tafsirenemooneh
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
#سوره_آل_عمران ــ #آیه ۱۸۷
وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَآءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَبِئْسَ مَا يَشْتَرُونَ
و [یاد كنید] هنگامی كه خدا از كسانی كه به آنان كتاب آسمانی داده شد، پیمان گرفت كه حتماً باید [احكام و حقایق] آن را برای مردم بیان كنید و پنهانش ننمایید. پس آن [عهد و كتاب] را ترك كردند و به آن اعتنایی ننمودند، و در برابر ترك آن اندك بهایی به دست آوردند؛ و بد چیزی است آنچه به دست میآورند.
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
@Tafsirenemooneh
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
#تفسیر(آيه ١٨٧):
🔰به دنبال ذكر پارهاى از خلافكاريهاى اهل كتاب، اين آيه به يكى ديگر از اعمال زشت آنها كه مكتوم ساختن حقايق بوده اشاره مىكند، و مىگويد: «به ياد آور زمانى را كه خداوند از اهل كتاب پيمان گرفت كه آيات كتاب را براى مردم آشكار سازيد، و هرگز آن را كتمان نكنيد» (وَ إِذْ أَخَذَ اللّهُ مِيثاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنّاسِ وَ لا تَكْتُمُونَهُ) .
🔰امّا با اين همه در اين پيمان محكم الهى خيانت كردند و حقايق كتب آسمانى را كتمان نمودند و لذا مىگويد: «آنها كتاب خدا را پشت سر انداختند» (فَنَبَذُوهُ وَراءَ ظُهُورِهِمْ) .
🔰 در جملۀ بعد اشاره به دنيا پرستى شديد و #انحطاط فكرى آنها مىكند و مىگويد: «آنها با اين كار تنها بهاى ناچيزى به دست آوردند و چه بد متاعى خريدند» (وَ اشْتَرَوْا بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً فَبِئْسَ ما يَشْتَرُونَ) .
🔰 آيۀ فوق گرچه دربارۀ دانشمندان اهل كتاب (يهود و نصارى) وارد شده ولى در حقيقت اخطارى به تمام #دانشمندان و #علماى_مذهبى است كه آنها موظّفند در تبيين و روشن ساختن فرمانهاى الهى و #معارف دينى بكوشند و خداوند از همۀ آنها پيمان مؤكّدى در اين زمينه گرفته است.
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
@Tafsirenemooneh