🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
🔶(آيه ٢١) : در اين آيه مجدّداً براى تحريك عواطف انسانى مردان اضافه مىكند كه شما و همسرانتان مدّتها در خلوت و تنهايى با هم بودهايد همانند يك روح در دو بدن «چگونه آن (مهر) را باز پس مىگيريد در حالى كه با يكديگر تماس و آميزش كامل داشتهايد» و همچون بيگانهها و دشمنان با يكديگر رفتار مىكنيد، و حقوق مسلّم آنها را پايمال مىنماييد! (وَ كَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَ قَدْ أَفْضى بَعْضُكُمْ إِلى بَعْضٍ) .
🔶 سپس مىفرمايد: از اين گذشته «همسران شما پيمان محكمى به هنگام عقد ازدواج از شما گرفتهاند» چگونه اين پيمان مقدّس و محكم را ناديده مىگيريد و اقدام به پيمانشكنى آشكار مىكنيد؟ (وَ أَخَذْنَ مِنْكُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً).
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
@Tafsirenemooneh
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
#سوره_نساء ــ #آیه ۲۲
وَلَا تَنْكِحُوا مَا نَكَحَ آبَآؤُكُمْ مِنَ النِّسَآءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۚ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَمَقْتًا وَسَآءَ سَبِيلًا
و با زنانی كه پدرانتان با آنان ازدواج كردهاند ازدواج نكنید، مگر آنچه [پیش از اعلام این حكم] انجام گرفته باشد. یقیناً این عمل، عملی بسیار زشت و منفور و بد راهی است.
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
@Tafsirenemooneh
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
🔶(آيه ٢٢) #شأن نزول:
🔶پس از اسلام، حادثهاى براى يكى از مسلمانان پيش آمد و آن اين كه: يكى از #انصار به نام «ابو قيس» از دنيا رفت، فرزندش به نامادرى خود پيشنهاد ازدواج نمود، آن زن گفت: من تو را فرزند خود مىدانم و چنين كارى را شايسته نمىبينم ولى با اين حال از پيغمبر «صلّى اللّه عليه و آله» كسب تكليف مىكنم، سپس موضوع را خدمت پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» عرض كرد، و كسب تكليف نمود، آيه نازل شد و از اين كار (كه در زمان جاهليّت معمول بود) به شدّت نهى كرد.
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
@Tafsirenemooneh
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
#تفسير:
🔶همان طور كه در شأن نزول نيز اشاره شد، آيه خط بطلان به يكى از اعمال ناپسند دوران جاهليّت مىكشد و مىگويد: «با زنانى كه پدران شما با آنها ازدواج كردهاند هرگز ازدواج نكنيد» (وَ لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ مِنَ النِّساءِ) .
امّا از آنجا كه هيچ قانونى معمولاً شامل گذشته نمىشود، اضافه مىفرمايد: «مگر ازدواجهايى كه (پيش از نزول اين حكم) انجام شده است» (إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ).
🔶 سپس براى تأكيد مطلب، سه تعبير شديد دربارۀ اين نوع ازدواج بيان كرده، مىگويد: «زيرا اين كار، عمل زشتى است» (إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً). و بعد اضافه مىكند: «عملى است كه موجب تنفّر» در افكار مردم است؛ يعنى طبع بشر آن را نمىپسندد (وَ مَقْتاً) .
🔶 و در پايان مىفرمايد: «روش نادرستى است» (وَ ساءَ سَبِيلاً) . حتّى در تاريخ مىخوانيم كه مردم جاهلى نيز اين نوع ازدواج را «مقت» (تنفّرآميز) و فرزندانى كه ثمرۀ آن بودند «مقيت» (فرزندان مورد تنفّر) مىناميدند.
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
@Tafsirenemooneh
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
#سوره_نساء ــ #آیه ۲۳
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالَاتُكُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِيٓ أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ مِنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَآئِكُمْ وَرَبَآئِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسَآئِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ وَحَلَآئِلُ أَبْنَآئِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ وَأَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا
[ازدواج با این زنان] بر شما حرام شده است: مادرانتان، و دخترانتان، و خواهرانتان، و عمّههایتان، و خالههایتان، و دخترانبرادر، و دختران خواهر، و مادرانی كه شما را شیر دادهاند، و خواهران رضاعی شما، و مادران همسرانتان، و دختران همسرانتان كه در دامان شمایند [و تحت سرپرستی شما پرورش یافتهاند، البتّه] از آن همسرانی كه با آنان آمیزش داشتهاید، و اگر آمیزش نداشتهاید، بر شما گناهی نیست [كه مادرشان را رها كرده با آنان ازدواج كنید]، و [نیز] همسران پسرانتان كه از نسل شما هستند [بر شما حرام شده است]. و همچنین جمع میان دو خواهر [در یك زمان ممنوع است]، جز آنچه [پیش از اعلام این حكم] انجام گرفته باشد؛ زیرا خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است.
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
@Tafsirenemooneh
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
#تفسیر(آيه ٢٣):تحريم ازدواج با محارم!:
🔶 در اين آيه به #محارم يعنى زنانى كه ازدواج با آنها ممنوع است اشاره كرده، و بر اساس آن محرميّت از سه راه ممكن است پيدا شود:
✔️ ١-ولادت كه از آن تعبير به «ارتباط نَسَبى» مىشود.
✔️ ٢-از طريق ازدواج كه به آن «ارتباط سببى» مىگويند.
✔️ ٣-از طريق شيرخوارگى كه به آن «ارتباط رضاعى» گفته مىشود.
🔶نخست اشاره به #محارم_نَسَبى كه هفت دسته هستند كرده و مىفرمايد: «مادران شما و دخترانتان و خواهرانتان و عمّهها و خالههايتان و دختران برادر و دختران خواهرانتان بر شما حرام شدهاند» (حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ وَ بَناتُكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ وَ عَمّاتُكُمْ وَ خالاتُكُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ) . بايد توجّه داشت كه منظور از مادر فقط آن زنى كه انسان بلاواسطه از او متولّد شده نيست، بلكه جدّه و مادر جدّه و مادر پدر و مانند آن را شامل مىشود همان طور كه منظور از دختر، تنها دختر بلاواسطه نيست بلكه، دختر و دختر پسر و دختر دختر و فرزندان آنها را نيز در بر مىگيرد و همچنين در مورد پنج دستۀ ديگر.
🔶سپس به #محارم_رضاعى اشاره كرده و مىفرمايد: «و مادرانى كه شما را شير دادهاند، و خواهران رضاعى شما، بر شما حرامند» (وَ أُمَّهاتُكُمُ اللاّتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ) .
🔶و در آخرين مرحله اشاره به دستۀ سوّم از محارم كرده و آنها را تحت چند عنوان بيان مىكند.
✔️ ١- «و مادران همسرانتان» (وَ أُمَّهاتُ نِسائِكُمْ) . يعنى، به مجرّد اين كه زنى به ازدواج مردى درآمد و صيغۀ عقد، جارى گشت مادر او، و مادر مادر او، و هر چه بالاتر روند بر او حرام ابدى مىشوند.
✔️ ٢- «و دختران همسرتان كه در دامان شما قرار دارند به شرط اين كه با آن همسر آميزش جنسى پيدا كرده باشيد» (وَ رَبائِبُكُمُ اللاّتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسائِكُمُ اللاّتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ) . به دنبال اين قسمت براى تأكيد مطلب اضافه مىكند كه: «اگر با آنها آميزش جنسى نداشتهايد دخترانشان بر شما حرام نيستند» (فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ) .
✔️ ٣- «و همسران فرزندانتان كه از نسل شما هستند» (وَ حَلائِلُ أَبْنائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلابِكُمْ) . در حقيقت تعبير «مِنْ أَصْلابِكُمْ» (فرزندانى كه از نسل شما باشند) براى اين است كه روى يكى از رسوم غلط دوران جاهليّت (و آن فرزند خواندگى و احكام آن است) خط بطلان كشيده شود.
✔️ ۴- «و براى شما جمع در ميان دو خواهر ممنوع است» (وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ) . و از آنجا كه در زمان جاهليّت ازدواج با محارم و جمع ميان دو خواهر رايج بود، و افرادى مرتكب چنين ازدواجهايى شده بودند قرآن بعد از جملۀ فوق مىگويد: «مگر آنچه در گذشته واقع شده» (إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ) . يعنى، اگر كسانى قبل از نزول اين قانون، چنين ازدواجى انجام دادهاند، كيفر و مجازاتى ندارند، اگر چه اكنون بايد يكى از آن دو را انتخاب كرده و ديگرى را رها كنند.
🔶 در پايان آيه مىفرمايد: «خداوند #آمرزنده و #مهربان است» (إِنَّ اللّهَ كانَ غَفُوراً رَحِيماً) .
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
@Tafsirenemooneh
🌹🌹🍃🌹🌹🍃🌹🌹🍃
#سوره_نساء ــ #آیه ۲۴
۞ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَآءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۖ كِتَابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ ۚ وَأُحِلَّ لَكُمْ مَا وَرَآءَ ذَٰلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِكُمْ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ ۚ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِيضَةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا
و [ازدواج با] زنان شوهردار [بر شما حرام شده است] مگر زنانی كه [به سبب جنگ با شوهران كافرشان از راه اسارت] مالك شدهاید؛ [این قانونِ] مقرّر شده خدا بر شماست. و زنان دیگر غیر از این [زنانی كه حرمت ازدواج با آنان بیان شد] برای شما حلال است، كه آنان را با [هزینه كردن] اموالتان [به عنوان ازدواج] بخواهید در حالی كه [قصد دارید با آن ازدواج] پاكدامن و مصون از زنا باشید، و از هر كدام از زنان به عقد متعه و نكاح موقّت برخوردار شوید مهریه او را به عنوان واجب مالی بپردازید، و در آنچه پس از تعیین مهریه [نسبت به مدّت عقد یا كم یا زیاد كردن مهریه] با یكدیگر توافق كردید بر شما گناهی نیست؛ یقیناً خدا همواره دانا و حكیم است.
🌹🌹🍃🌹🌹🍃🌹🌹🍃
@Tafsirenemooneh
🌹🌹🍃🌹🌹🍃🌹🌹🍃
#تفسیر(آيه ٢٤) :
🌀اين آيه، بحث آيۀ گذشته را دربارۀ زنانى كه ازدواج با آنها حرام است دنبال مىكند و اضافه مىنمايد كه: «ازدواج و آميزش جنسى با زنان شوهردار نيز حرام است» (وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ) .
🌀 تنها استثنايى كه به اين حكم خورده است در مورد زنان غير مسلمانى است كه به اسارت مسلمانان در جنگها در مىآيند، همان گونه كه آيه مىفرمايد: «مگر آنها را كه (از طريق اسارت) مالك شدهايد» (إِلاّ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ) . زيرا اسارت آنها به حكم طلاق است و اسلام اجازه مىدهد بعد از تمام شدن عدّه با آنان ازدواج كنند و يا همچون يك كنيز با آنان رفتار شود.
🌀 سپس براى تأكيد احكام گذشته كه در مورد محارم و مانند آن وارد شده مىفرمايد: «اينها احكامى است كه خداوند براى شما مقرّر داشته و نوشته است» (كِتابَ اللّهِ عَلَيْكُمْ) . بنابراين، به هيچ وجه قابل تغيير و عدول نيست.
🌀سپس مىگويد: غير از اين چند طايفه «زنان ديگر غير از اينها (كه گفته شد) براى شما حلال است، كه با اموال خود آنان را اختيار كنيد در حالى كه پاكدامن باشيد و از زنا خوددارى كنيد» (وَ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِكُمْ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسافِحِينَ) .
🌀 جملۀ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِكُمْ اشاره به اين است كه رابطۀ زناشويى يا بايد به شكل ازدواج با پرداخت مِهر و يا به شكل مالك شدن كنيز با پرداخت قيمت باشد.
🌀در قسمت بعد، اشاره به مسألۀ #ازدواج_موقّت و به اصطلاح «متعه» كرده، مىگويد: «زنانى را كه متعه مىكنيد مِهر آنها را به عنوان يك واجب بايد بپردازيد» (فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً) .
🌀 بعد از ذكر لزوم پرداخت مهر اشاره به اين مطلب مىفرمايد كه: «اگر طرفين عقد، با رضايت خود مقدار مهر را بعداً كم و زياد كنند مانعى ندارد» (وَ لا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما تَراضَيْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِيضَةِ) .
🌀 احكامى كه در آيه به آن اشاره شد، احكامى است كه متضمّن خير و سعادت افراد بشر است. زيرا: «خداوند از مصالح بندگان آگاه و در قانونگذارى خود حكيم است» (إِنَّ اللّهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً) .
🌀 قابل ذكر است كه اصل مشروع بودن اين نوع ازدواج در زمان پيامبر قطعى است و هيچ گونه دليل قابل اعتمادى در بارۀ نسخ شدن آن در دست نيست.
🌹🌹🍃🌹🌹🍃🌹🌹🍃
@Tafsirenemooneh
🌹🌹🍃🌹🌹🍃🌹🌹🍃
🌀ازدواج موقّت يك ضرورت اجتماعى:
🌀اين موضوع را نمىتوان انكار كرد كه #غريزۀ_جنسى يكى از نيرومندترين غرايز انسانى است، تا آنجا كه پارهاى از روانكاوان آن را تنها غريزۀ اصيل انسان مىدانند و تمام غرايز ديگر را به آن باز مىگردانند.
🌀 اين موضوع مخصوصاً در عصر ما كه سنّ ازدواج بر اثر طولانى شدن دورۀ تحصيل و مسائل پيچيدۀ اجتماعى بالا رفته، و كمتر جوانى مىتواند در سنين پايين يعنى در داغترين دوران غريزۀ جنسى اقدام به ازدواج كند، شكل حادّترى به خود گرفته است.
🌹🌹🍃🌹🌹🍃🌹🌹🍃
@Tafsirenemooneh