eitaa logo
📚 برگزیدهء تفسیر نمونه 📚
1.8هزار دنبال‌کننده
153 عکس
2 ویدیو
0 فایل
برگزیدهء تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی🌟🌼 بسیاری از لحظات عمر ما به پای فیلمهای بی سروتَه یا کارهای بی ارزش تلف میشود! بیایید کمی به فکر آینده و ابدیّت خود باشیم. کوچ نزدیک است، با دست خالی آمده ایم، با دست خالی نرویم.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️💢◼️💢◼️💢◼️💢 ــ ۱۱۵ وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ و شكیبایی كن كه یقیناً خدا پاداش نیكوكاران را تباه نمی‌كند. 📚برگزیده تفسیر نمونه📚 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Tafsirenemooneh
◼️💢◼️💢◼️💢◼️💢 : (آيه ١١٥) : 🔹به دنبال برنامۀ انسان ساز نماز و بيان تأثيرى كه حسنات در زدودن سيئات دارد در اين آيه فرمان به مى‌دهد، و مى‌گويد: «و شكيبا باش كه خدا اجر نيكوكاران را ضايع نمى‌كند» (وَ اصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ). 🔹 يعنى نيكوكارى بدون صبر و ايستادگى ميسّر نيست. واژۀ «صبر» هرگونه شكيبايى در برابر مشكلات، مخالفتها، آزارها، هيجانها، طغيانها و مصائب گوناگون را شامل مى‌شود. 🔹«صبر» يك اصل كلّى و اساسى است كه در مواردى از قرآن همراه با نماز ذكر شده است شايد به اين دليل كه نماز در انسان «حركت» مى‌آفريند و دستور صبر، مقاومت ايجاد مى‌كند، و اين دو يعنى «حركت» و «مقاومت» هنگامى كه دست به دست هم دهند عامل اصلى هرگونه پيروزى خواهند شد. 📚برگزیده تفسیر نمونه📚 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Tafsirenemooneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️💢◼️💢◼️💢◼️💢 ــ ۱۱۶ فَلَوْلَا كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُو بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الْأَرْضِ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّنْ أَنْجَيْنَا مِنْهُمْ ۗ وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَآ أُتْرِفُوا فِيهِ وَكَانُوا مُجْرِمِينَ پس چرا در میان امّت‌هایی كه پیش از شما بودند، مصلحانی دلسوز نبودند كه [مردم را] از فساد در زمین بازدارند؟ مگر اندكی كه [به سبب بازداشتن مردم از فساد] نجاتشان دادیم. و آنان كه ستم كردند، دنباله‌رو [و دل بسته‌] چیزی از نعمت و ثروت شدند [كه در آن به طغیان افتادند] و آنان گنهكار بودند. 📚برگزیده تفسیر نمونه📚 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Tafsirenemooneh
◼️💢◼️💢◼️💢◼️💢 : (آيه ١١٦) : عامل تباهى جامعه‌ها! 🔹 براى تكميل بحثهاى گذشته در اين آيه و آيۀ بعد يك اصل اساسى اجتماعى كه ضامن نجات جامعه‌ها از تباهى است مطرح شده است، و آن اين كه در هر جامعه‌اى تا زمانى كه گروهى از انديشمندان متعهّد و مسؤول وجود دارد كه در برابر مفاسد ساكت نمى‌نشينند، و به مبارزه بر مى‌خيزند، و رهبرى فكرى و مكتبى مردم را در اختيار دارند اين جامعه به تباهى و نابودى كشيده نمى‌شود. 🔹 امّا آن زمان كه بى‌تفاوتى و سكوت در تمام سطوح حكمفرما شد و جامعه در برابر عوامل فساد بى‌دفاع ماند، فساد و به دنبال آن نابودى حتمى است. 🔹 لذا ضمن اشاره به اقوام پيشين كه گرفتار انواع بلاها شدند، مى‌گويد: «چرا در قرون و امّتها و اقوام قبل از شما نيكان و پاكان قدرتمند و صاحب فكرى نبودند كه از فساد در روى زمين جلوگيرى كنند» (فَلَوْ لا كانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُوا بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسادِ فِي الْأَرْضِ). نقش «اولوا بقيّة» در بقاى جوامع آنقدر حساس است كه بايد گفت: بدون آنها حقّ حيات از آنان سلب مى‌شود و اين همان چيزى است كه آيۀ فوق به آن اشاره دارد. 🔹 بعد به عنوان استثناء مى‌گويد: «مگر افراد اندكى از آنان كه آنها را نجات داديم» (إِلاّ قَلِيلاً مِمَّنْ أَنْجَيْنا مِنْهُمْ). اين گروه اندك هر چند امر به معروف و نهى از منكر داشتند، امّا مانند لوط و خانوادۀ كوچكش و نوح و ايمان آورندگان محدودش و صالح و تعداد كمى كه از او پيروى كرده بودند، آنچنان كم و اندك بودند كه توفيق بر اصلاح كلّى جامعه نيافتند. 🔹 «و به هر حال ستمگران (كه اكثريّت اين جامعه‌ها را تشكيل مى‌دادند) به دنبال ناز و نعمت و عيش و نوش رفتند و آنچنان مست بادۀ غرور و تنعّم و لذّات شدند كه) دست به انواع گناهان زدند» (وَ اتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا ما أُتْرِفُوا فِيهِ وَ كانُوا مُجْرِمِينَ). 🔹 اين تنعّم و تلذّذ بى‌قيد و شرط سر چشمۀ انواع انحرافاتى است كه در طبقات مرفّه جامعه‌ها به وجود مى‌آيد، چرا كه مستى شهوت، آنها را از پرداختن به ارزشهاى اصيل انسانى و درك واقعيّتهاى اجتماعى باز مى‌دارد و غرق عصيان و گناه مى‌سازد. 📚برگزیده تفسیر نمونه📚 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Tafsirenemooneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️💢◼️💢◼️💢◼️💢 ــ ۱۱۷ وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَىٰ بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ پروردگارت بر آن نبوده است كه شهرهایی را در حالی كه مردمش درست‌كارند، از روی ستم هلاك كند. 📚برگزیده تفسیر نمونه📚 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Tafsirenemooneh
◼️💢◼️💢◼️💢◼️💢 : (آيه ١١٧) : 🔹سپس براى تأكيد اين واقعيّت، اضافه مى‌فرمايد: اين كه مى‌بينى خداوند اين اقوام را به ديار عدم فرستاد به خاطر آن بود كه مصلحانى در ميان آنها نبودند «و چنين نبود كه پروردگارت آباديها را به ظلم و ستم نابود كند در حالى كه اهلش درصدد اصلاح بوده باشند» (وَ ما كانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرى بِظُلْمٍ وَ أَهْلُها مُصْلِحُونَ). 🔹 يعنى، هرگاه جامعه‌اى ظالم بود امّا به خود آمده و درصدد اصلاح باشد چنين جامعه‌اى مى‌ماند، ولى اگر ظالم بود و در مسير اصلاح و پاكسازى نبود، نخواهد ماند. 📚برگزیده تفسیر نمونه📚 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Tafsirenemooneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠◼️💠◼️💠◼️💠◼️ ــ ۱۱۸ وَلَوْ شَآءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً ۖ وَلَا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ اگر پروردگارت می‌خواست یقیناً تمام مردم را [از روی اجبار، در مسیر هدایت‌] امّت واحدی قرار می‌داد، [ولی نخواست به همین سبب‌] همواره [در امر دین‌] در اختلاف‌اند. 📚برگزیده تفسیر نمونه📚 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Tafsirenemooneh