تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #سبأ
پیرامون آیه ۲۳ و مذمت تکیه بر اعمال صالح
👈 امام سجّاد علیهالسلام ابیعباس مکبر گوید: بندهی همسر امام سجّاد به نام ابواَیمن نزد امام باقر آمد و عرض کرد: «ای ابوجعفر! مردم را میفریبند و میگویند: شفاعت محمّد شفاعت محمّد [و به عمل صالح خود تکیه نمیکنند]»؟!
👈 امام باقر علیهالسلام به خشم آمد و رنگ چهرهاش تغییر کرد. سپس فرمود: «وای بر تو ای ابواَیمن! آیا از اینکه شکم و فرْج (دامان) خود را عفیف نگاه داشتهای، مغرور شدهای؟ آیا نمیدانی وقتی صحنههای پُر از هول و هراس قیامت را مشاهده کنی، به شفاعت محمّد نیاز پیدا میکنی؟ وای بر تو! آیا محمّد تنها برای کسی که آتش جهنّم بر او واجب شده است شفاعت میکند»؟!
سپس حضرت فرمود: «تمام پیشینیان و آیندگان نیازمند شفاعت محمّد رسول خدا در روز قیامت میباشند».
سپس امام باقر فرمود: «رسول خدا حقّ شفاعت برای امّت خود را دارد و ما حقّ شفاعت برای شیعیان خود را داریم و شیعیان ما حقّ شفاعت برای مردمان خود را دارند».
سپس حضرت فرمود: «مؤمن برای [قبیلهی بزرگی] مانند قبیلهی رَبیعه و مُضَرّ شفاعت میکند و مؤمن حتّی برای خادم خود نیز شفاعت میکند و میگوید: پروردگارا! به خاطر خدمتی که به من میکرد و مرا از سرما و گرما حفظ میکرد [او را بیامرز]».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۴۸
بحار الأنوار، ج۸، ص۳۸/ نورالثقلین/ البرهان؛ «تغیر» بدل «تربد»
________________
پ.ن: به علت رعایت اختصار متن عربی حدیث ذکر نشده.
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #سبأ
پیرامون معنای «فزع عن قلوبهم» در آیه ۲۳
👈 از امام باقر علیهالسلام روایت است که پیرامون تفسیر آیه: حَتَّی إِذَا فُزِّعَ عَن قُلُوبِهِمْ قَالُوا مَاذَا قَالَ رَبُّکُمْ قَالُوا الحَقَّ وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْکَبِیرُ. فرمود:
«منظور از آیه این است که آسمانیان از زمان بعثت عیسی بن مریم تا بعثت محمّد صدای وحی را نشنیده بودند و چون خداوند، جبرئیل را بهسوی رسول خدا فرستاد و آسمانیان، صدای وحی قرآن را به مانند صدای فرو کوفته شدن آهن بر صخره شنیدند، همه مدهوش گشتند. چون ابلاغ وحی به پایان رسید، جبرئیل فرود آمد و هرگاه که از کنار ساکنان یک آسمان میگذشت، فُزِّعَ عَنْ قُلُوبِهِمْ ترس و اضطراب از دلهایشان برطرف میشد و به یکدیگر میگفتند: مَا ذَا قَالَ رَبُّکُمْ قَالُوا الحَقَّ وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْکَبِیرُ».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۵۰ بحار الأنوار، ج۱۸، ص۲۵۹/ القمی، ج۲، ص۲۰۲/ نورالثقلین/ البرهان
________________
پ.ن: به علت رعایت اختصار متن عربی حدیث ذکر نشده.
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #سبأ
پیرامون عمومیت دعوت نبی مکرم اسلام
⭐️الرّسول قَولُهُ وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلَّا کَافَّةً وَ قَالَ (بُعِثْتُ إِلَی الْأَحْمَرِ وَ الْأَسْوَدِ وَ الْأَبْیَض.
👈پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلَّا کَافَّةً من بهسوی انسانهای سرخپوست و سیاه پوست و سفیدپوست (همهی انسانها) مبعوث شدم.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۵۶
المناقب، ج۱، ص۲۲۹/ نورالثقلین؛ «ألاصفر» بدل «ألابیض»
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #سبأ
پیرامون معنای آیه ۳۳
⭐️ قَالَ عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ ثُمَّ یَقُولُ الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا لِلَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا بَلْ مَکْرُ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ یَعْنِی مَکَرْتُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ وَ قَوْلُهُ وَ أَسَرُّوا النَّدامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذابَ قَالَ: یُسِرُّونَ النَّدَامَهًَْ فِی النَّارِ إِذَا رَأَوْا وَلِیَّ اللَّهِ. فَقِیلَ: یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَ مَا یُغْنِیهِمْ إِسْرَارُ النَّدَامَهًِْ وَ هُمْ فِی الْعَذَابِ؟ قَالَ: یَکْرَهُونَ شَمَاتَهًَْ الْأَعْدَاءِ.
👈 علی بن ابراهیم بَلْ مَکْرُ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یعنی شما در شب و روز حیله ورزیدید؛ وَ أَسَرُّوا النَّدَامَةَ لمَّا رَأَوُا الْعَذَابَ یعنی هنگامیکه در آتش جهنّم هستند و ولیّ خدا را [که در بهشت است] میبینند، پشیمانی خود را پنهان میدارند.
👈 برخی از امام صادق پرسیدند: «ای فرزند رسول خدا! پنهان ساختن پشیمانی درحالیکه آنان در عذاب هستند، چه سودی برایشان دارد»؟ حضرت پاسخ داد: «آنان از شماتت دشمنان بیزارند».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۵۸
القمی، ج:۲، ص۲۰۳/ نورالثقلین؛ «قال علی بن ابراهیم ... باللیل و النهار» محذوف/ البرهان
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #سبأ
توضیح پیرامون آیه ی ۳۸
⭐️الصّادق ذَکَرَ رَجُلٌ عِنْدَ أَبِیعَبْدِاللَّهِ الْأَغْنِیَاءَ وَ وَقَعَ فِیهِمْ فَقَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ اسْکُتْ فَإِنَّ الْغَنِیَّ إِذَا کَانَ وَصُولًا لِرَحِمِهِ بَارّاً بِإِخْوَانِهِ أَضْعَفَ اللَّهُ لَهُ الْأَجْرَ ضِعْفَیْنِ لِأَنَّ اللَّهَ یَقُولُ وَ ما أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ بِالَّتِی تُقَرِّبُکُمْ عِنْدَنا زُلْفی إِلَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَأُولئِکَ لَهُمْ جَزاءُ الضِّعْفِ بِما عَمِلُوا وَ هُمْ فِی الْغُرُفاتِ آمِنُونَ.
👈شخصی نزد امام صادق علیهالسلام از ثروتمندان سخن به میان آورد و از آنان بدگویی نمود. امام صادق به او فرمود:
«خاموش باش! چرا که انسان ثروتمند اگر صلهی رحم انجام دهد و به برادران خود نیکی کند، خداوند دو برابر به او اجر و پاداش میدهد؛ زیرا خداوند میفرماید
وَ مَا أَمْوَالُکُمْ وَ لَا أَوْلَادُکُم بِالَّتِی تُقَرِّبُکُمْ عِندَنَا زُلْفَی إِلَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَأُوْلَئِکَ لَهُمْ جَزَاء الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَ هُمْ فِی الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۶۲
بحار الأنوار، ج۱۰۰، ص۲/ وسایل الشیعهًْ، ج۹، ص۴۷۶/ مستدرک الوسایل، ج۱۳، ص۱۹/ نورالثقلین/ البرهان
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #سبأ
توضیح پیرامون اینکه بعضی ها انفاق می کنند ولی عوض نمی بینند
⭐️ الصّادق عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِیسَی عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قُلْتُ آیَتَانِ فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَطْلُبُهُمَا فَلَا أَجِدُهُمَا قَالَ وَ مَا هُمَا قُلْتُ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ ... وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ وَ إِنِّی أُنْفِقُ وَ لَا أَرَی خَلَفاً قَالَ أَ فَتَرَی اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَخْلَفَ وَعْدَهُ قُلْتُ لَا قَالَ فَمِمَّ ذَلِکَ قُلْتُ لَا أَدْرِی قَالَ لَوْ أَنَّ أَحَدَکُمُ اکْتَسَبَ الْمَالَ مِنْ حِلِّهِ وَ أَنْفَقَهُ فِی حِلِّهِ لَمْ یُنْفِقْ دِرْهَماً إِلَّا أُخْلِفَ عَلَیْهِ.
👈 عثمانبنعیسی از کسی که از امام صادق نقل میکند: به امام صادق عرض کردم:
«دو آیه در کتاب خدا است که به آن دو عمل میکنم، ولی فایدهای نمیبینم». حضرت پرسید: «آن دو آیه کدامند»؟ عرض کردم: «... آیه: وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ است و من انفاق میکنم، ولی عوضی نمیبینم».
حضرت فرمود: «آیا به نظر تو خداوند عزّوجلّ به وعدهی خود وفا نمیکند»؟ عرض کردم: «خیر [وعدهی خدا راست است]»! حضرت فرمود: «پس علّت آن چیست»؟ عرض کردم: «نمیدانم»!؟
حضرت فرمود: «اگر هرکدام از شما اموال خود را از راه حلال بهدست آورده و در راه حلال انفاق نماید، در برابر هر درهمی که انفاق میکند، عوضی به او داده میشود».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۶۴
الکافی، ج۲، ص۴۸۶/ وسایل الشیعهًْ، ج۷، ص۸۱/ مکارم الأخلاق، ص۲۷۶/ نورالثقلین/ البرهان
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #سبأ
توضیح پیرامون آیه ۳۹
👈 حریز گوید: امام صادق فرمود: پروردگار تبارک و تعالی، هرشب جمعه از ابتدای شب و در یک سوّم پایانی هر شب، امر و فرمان خود را بهسوی آسمان دنیا نازل میکند، درحالیکه روبهروی آن، دو فرشته هستند که فریاد میزنند؛ آیا توبهکنندهای هست که توبهاش پذیرفته شود؟ آیا استغفار کنندهای هست تا آمرزیده شود؟ آیا تقاضامندی هست تا تقاضایش برآورده شود؟
خدایا! به هر انفاقکننده، عوضی و به هر آزمند [و بخیل که از انفاق سرباز زد.]، زیانی ارزانی دار.
پس به هنگام طلوع فجر امر و فرمان الهی بهسوی عرش خداوند باز میگردد و روزیها را میان بندگان قسمت میکند»
. سپس حضرت به فُضیل بن یسار گفت: «ای فضیل! سعی کن سهم بیشتری از این روزیها ببری و منظور از این آیه نیز همین است؛ [به خاطر بیاور] روزی را که خداوند همهی آنان را بر میانگیزد، سپس به فرشتگان میگوید: «آیا اینها شما را پرستش میکردند»؟!. (سبأ/۴۰) پس فرشتگان عرض میکنند: سُبْحَانَکَ أَنتَ وَلِیُّنَا مِن دُونِهِم بَلْ کَانُوا یَعْبُدُونَ الْجِنَّ أَکْثَرُهُم بِهِم مُّؤْمِنُونَ».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۶۴
بحار الأنوار، ج۳، ص۳۱۵/ وسایل الشیعهًْ، ج۷، ص۳۹۱/ القمی، ج۲، ص۲۰۴/ نورالثقلین/ البرهان
__________________
پ.ن: جهت رعایت اختصار متن عربی حدیث ذکر نشده
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
ص ۴۳۶.aac
12.66M
۱۵ اسفند ۱۴۰۱
سوره #فاطر
صفحه ی ۴۳۶
۱) مقایسه مؤمن و کافر در قالب مثال دو دریای شور و شیرین
۲) نمونه هایی از نظم آفرینش جهت اثبات توحید
۳) وضعیت معبود های غیر خدا در پاسخ گویی به انسانی که به آنها دل بسته
۴) ذاتی الشیء لاینفک عنه در توضیح انتم الفقراء الی الله
۵) چه کسانی انذار قرآن را قبول می کنند؟
6.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥💥💥
دو دریای شور و شیرین که با شگفتی تمام در کنار هم قرار دارند و اصلا آب ها به هم داخل نمی شوند و گویا مرز مشخصی بین هم دارند
شهر توریستی اسکاگن در شمال دانمارک
دو دریایی که قرآن کریم برای مقایسه بین مؤمن و کافر ذکر می کند.
سوره #فاطر
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #سبأ
⭐️ الرّسول مَنْ أَیْقَنَ بِالْخَلَفِ سَخَتْ نَفْسُهُ بِالنَّفَقَهًِْ وَ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ.
👈 پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله
کسی که به پشتوانه [پُرشدنِِ جای انفاقش از سوی خدا] یقین داشته باشد نَفسَش به انفاقکردن، سخاوتمند میشود
و خداوند عزّوجلّ فرمود: وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۶۶
وسایل الشیعهًْ، ج۹، ص۱۸/ نورالثقلین؛ «قال الله ما انفقتم ... الی آخر» محذوف
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #سبأ
⭐️ الرّضا عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَی عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا قَالَ: دَخَلَ عَلَیْهِ مَوْلًی لَهُ فَقَالَ لَهُ هَلْ أَنْفَقْتَ الْیَوْمَ شَیْئاً قَالَ لَا وَ اللَّهِ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ (فَمِنْ أَیْنَ یُخْلِفُ اللَّهُ عَلَیْنَا.
👈صفوان بن یحیی گوید: در خدمت حضرت رضا بودم که یکی از غلامانش وارد شد، امام رضا فرمود: «امروز چیزی انفاق کردی»؟
گفت: «چیزی انفاق نکردهام»،
فرمود: «پس خداوند چگونه به ما چیزی [در عوض چیزی که ما داده باشیم] مرحمت کند»؟
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۶۶
الکافی، ج۴، ص۴۴/ نورالثقلین
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #سبأ
⭐️ الصّادق مَنْ یَضْمَنُ أَرْبَعَهًًْ بِأَرْبَعَهًِْ أَبْیَاتٍ فِی الْجَنَّهًِْ أَنْفِقْ وَ لَا تَخَفْ فَقْراً وَ أَنْصِفِ النَّاسَ مِنْ نَفْسِکَ وَ أَفْشِ السَّلَامَ فِی الْعَالَمِ وَ اتْرُکِ الْمِرَاءَ وَ إِنْ کُنْتَ مُحِقّاً.
امام صادق علیه السلام
کسی هست که با پایبند شدن به چهار خصلت، چهارخانه ی بهشتی برای او تضمین شود. انفاق کن و از فقر نترس، با مردم به انصاف رفتار کن، سلام را در عالم آشکار کن (بلند سلام بده) و جَدَل (بگو مگو) را رها کن هرچند حق با تو باشد.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۶۶
الکافی، ج۴، ص۴۴/ نورالثقلین
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀