تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #سبأ
توضیح پیرامون آیه ی ۳۸
⭐️الصّادق ذَکَرَ رَجُلٌ عِنْدَ أَبِیعَبْدِاللَّهِ الْأَغْنِیَاءَ وَ وَقَعَ فِیهِمْ فَقَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ اسْکُتْ فَإِنَّ الْغَنِیَّ إِذَا کَانَ وَصُولًا لِرَحِمِهِ بَارّاً بِإِخْوَانِهِ أَضْعَفَ اللَّهُ لَهُ الْأَجْرَ ضِعْفَیْنِ لِأَنَّ اللَّهَ یَقُولُ وَ ما أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ بِالَّتِی تُقَرِّبُکُمْ عِنْدَنا زُلْفی إِلَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَأُولئِکَ لَهُمْ جَزاءُ الضِّعْفِ بِما عَمِلُوا وَ هُمْ فِی الْغُرُفاتِ آمِنُونَ.
👈شخصی نزد امام صادق علیهالسلام از ثروتمندان سخن به میان آورد و از آنان بدگویی نمود. امام صادق به او فرمود:
«خاموش باش! چرا که انسان ثروتمند اگر صلهی رحم انجام دهد و به برادران خود نیکی کند، خداوند دو برابر به او اجر و پاداش میدهد؛ زیرا خداوند میفرماید
وَ مَا أَمْوَالُکُمْ وَ لَا أَوْلَادُکُم بِالَّتِی تُقَرِّبُکُمْ عِندَنَا زُلْفَی إِلَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَأُوْلَئِکَ لَهُمْ جَزَاء الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَ هُمْ فِی الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۶۲
بحار الأنوار، ج۱۰۰، ص۲/ وسایل الشیعهًْ، ج۹، ص۴۷۶/ مستدرک الوسایل، ج۱۳، ص۱۹/ نورالثقلین/ البرهان
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #سبأ
توضیح پیرامون اینکه بعضی ها انفاق می کنند ولی عوض نمی بینند
⭐️ الصّادق عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِیسَی عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قُلْتُ آیَتَانِ فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَطْلُبُهُمَا فَلَا أَجِدُهُمَا قَالَ وَ مَا هُمَا قُلْتُ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ ... وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ وَ إِنِّی أُنْفِقُ وَ لَا أَرَی خَلَفاً قَالَ أَ فَتَرَی اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَخْلَفَ وَعْدَهُ قُلْتُ لَا قَالَ فَمِمَّ ذَلِکَ قُلْتُ لَا أَدْرِی قَالَ لَوْ أَنَّ أَحَدَکُمُ اکْتَسَبَ الْمَالَ مِنْ حِلِّهِ وَ أَنْفَقَهُ فِی حِلِّهِ لَمْ یُنْفِقْ دِرْهَماً إِلَّا أُخْلِفَ عَلَیْهِ.
👈 عثمانبنعیسی از کسی که از امام صادق نقل میکند: به امام صادق عرض کردم:
«دو آیه در کتاب خدا است که به آن دو عمل میکنم، ولی فایدهای نمیبینم». حضرت پرسید: «آن دو آیه کدامند»؟ عرض کردم: «... آیه: وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ است و من انفاق میکنم، ولی عوضی نمیبینم».
حضرت فرمود: «آیا به نظر تو خداوند عزّوجلّ به وعدهی خود وفا نمیکند»؟ عرض کردم: «خیر [وعدهی خدا راست است]»! حضرت فرمود: «پس علّت آن چیست»؟ عرض کردم: «نمیدانم»!؟
حضرت فرمود: «اگر هرکدام از شما اموال خود را از راه حلال بهدست آورده و در راه حلال انفاق نماید، در برابر هر درهمی که انفاق میکند، عوضی به او داده میشود».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۶۴
الکافی، ج۲، ص۴۸۶/ وسایل الشیعهًْ، ج۷، ص۸۱/ مکارم الأخلاق، ص۲۷۶/ نورالثقلین/ البرهان
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #سبأ
توضیح پیرامون آیه ۳۹
👈 حریز گوید: امام صادق فرمود: پروردگار تبارک و تعالی، هرشب جمعه از ابتدای شب و در یک سوّم پایانی هر شب، امر و فرمان خود را بهسوی آسمان دنیا نازل میکند، درحالیکه روبهروی آن، دو فرشته هستند که فریاد میزنند؛ آیا توبهکنندهای هست که توبهاش پذیرفته شود؟ آیا استغفار کنندهای هست تا آمرزیده شود؟ آیا تقاضامندی هست تا تقاضایش برآورده شود؟
خدایا! به هر انفاقکننده، عوضی و به هر آزمند [و بخیل که از انفاق سرباز زد.]، زیانی ارزانی دار.
پس به هنگام طلوع فجر امر و فرمان الهی بهسوی عرش خداوند باز میگردد و روزیها را میان بندگان قسمت میکند»
. سپس حضرت به فُضیل بن یسار گفت: «ای فضیل! سعی کن سهم بیشتری از این روزیها ببری و منظور از این آیه نیز همین است؛ [به خاطر بیاور] روزی را که خداوند همهی آنان را بر میانگیزد، سپس به فرشتگان میگوید: «آیا اینها شما را پرستش میکردند»؟!. (سبأ/۴۰) پس فرشتگان عرض میکنند: سُبْحَانَکَ أَنتَ وَلِیُّنَا مِن دُونِهِم بَلْ کَانُوا یَعْبُدُونَ الْجِنَّ أَکْثَرُهُم بِهِم مُّؤْمِنُونَ».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۶۴
بحار الأنوار، ج۳، ص۳۱۵/ وسایل الشیعهًْ، ج۷، ص۳۹۱/ القمی، ج۲، ص۲۰۴/ نورالثقلین/ البرهان
__________________
پ.ن: جهت رعایت اختصار متن عربی حدیث ذکر نشده
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
ص ۴۳۶.aac
12.66M
۱۵ اسفند ۱۴۰۱
سوره #فاطر
صفحه ی ۴۳۶
۱) مقایسه مؤمن و کافر در قالب مثال دو دریای شور و شیرین
۲) نمونه هایی از نظم آفرینش جهت اثبات توحید
۳) وضعیت معبود های غیر خدا در پاسخ گویی به انسانی که به آنها دل بسته
۴) ذاتی الشیء لاینفک عنه در توضیح انتم الفقراء الی الله
۵) چه کسانی انذار قرآن را قبول می کنند؟
6.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥💥💥
دو دریای شور و شیرین که با شگفتی تمام در کنار هم قرار دارند و اصلا آب ها به هم داخل نمی شوند و گویا مرز مشخصی بین هم دارند
شهر توریستی اسکاگن در شمال دانمارک
دو دریایی که قرآن کریم برای مقایسه بین مؤمن و کافر ذکر می کند.
سوره #فاطر
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #سبأ
⭐️ الرّسول مَنْ أَیْقَنَ بِالْخَلَفِ سَخَتْ نَفْسُهُ بِالنَّفَقَهًِْ وَ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ.
👈 پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله
کسی که به پشتوانه [پُرشدنِِ جای انفاقش از سوی خدا] یقین داشته باشد نَفسَش به انفاقکردن، سخاوتمند میشود
و خداوند عزّوجلّ فرمود: وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۶۶
وسایل الشیعهًْ، ج۹، ص۱۸/ نورالثقلین؛ «قال الله ما انفقتم ... الی آخر» محذوف
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #سبأ
⭐️ الرّضا عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَی عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا قَالَ: دَخَلَ عَلَیْهِ مَوْلًی لَهُ فَقَالَ لَهُ هَلْ أَنْفَقْتَ الْیَوْمَ شَیْئاً قَالَ لَا وَ اللَّهِ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ (فَمِنْ أَیْنَ یُخْلِفُ اللَّهُ عَلَیْنَا.
👈صفوان بن یحیی گوید: در خدمت حضرت رضا بودم که یکی از غلامانش وارد شد، امام رضا فرمود: «امروز چیزی انفاق کردی»؟
گفت: «چیزی انفاق نکردهام»،
فرمود: «پس خداوند چگونه به ما چیزی [در عوض چیزی که ما داده باشیم] مرحمت کند»؟
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۶۶
الکافی، ج۴، ص۴۴/ نورالثقلین
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #سبأ
⭐️ الصّادق مَنْ یَضْمَنُ أَرْبَعَهًًْ بِأَرْبَعَهًِْ أَبْیَاتٍ فِی الْجَنَّهًِْ أَنْفِقْ وَ لَا تَخَفْ فَقْراً وَ أَنْصِفِ النَّاسَ مِنْ نَفْسِکَ وَ أَفْشِ السَّلَامَ فِی الْعَالَمِ وَ اتْرُکِ الْمِرَاءَ وَ إِنْ کُنْتَ مُحِقّاً.
امام صادق علیه السلام
کسی هست که با پایبند شدن به چهار خصلت، چهارخانه ی بهشتی برای او تضمین شود. انفاق کن و از فقر نترس، با مردم به انصاف رفتار کن، سلام را در عالم آشکار کن (بلند سلام بده) و جَدَل (بگو مگو) را رها کن هرچند حق با تو باشد.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۶۶
الکافی، ج۴، ص۴۴/ نورالثقلین
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #سبأ
⭐️ الرّسول ایاکم وَ السَّرَفُ فِی الْمَالِ وَ النَّفَقَهًِْ وَ عَلَیْکُمْ بِالِاقْتِصَادِ فَمَا افْتَقَرَ قَوْمُ قَطُّ اقْتَصِدُوا.
پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله
👈 از اسراف در خرجکردن مال بپرهیزید و بر شما باد میانهروی و صرفهجویی، که میانهروان هرگز فقیر نخواهند شد.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۶۶ نورالثقلین
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #سبأ
پیرامون یگانه موعظه
⭐️عَنْ أَبِی حَمْزَهًَْ الثُّمَالِیِّ قَالَ سَأَلْتُ أَبَاجَعْفَرٍ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ فَقَالَ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَلَایَهًِْ عَلِیٍّ (هِیَ الْوَاحِدَهًُْ الَّتِی قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ.
ابوحمزه ثمالی نقل میکند: از امام باقر دربارهی آیه: قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ پرسیدم. حضرت پاسخ داد:
«یعنی شما را تنها به ولایت علی پند میدهم و ولایت علی همان واحده (یکی) است که خداوند تبارکوتعالی در مورد آن فرمود: إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۶۸
الکافی، ج۱، ص۴۲۰/ بحار الأنوار، ج۲۳، ص۳۹۲/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۶۷/ فرات الکوفی، ص۳۴۵/ القمی، ج۲، ص۲۰۴؛ «انما اعظکم بواحدهًْ» محذوف/ نورالثقلین/ البرهان
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #سبأ
پیرامون اجر نخواستن حضرت رسول
⭐️ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ فِی قَوْلِهِ قُلْ ما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ وَ ذَلِکَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ سَأَلَ قَوْمَهُ أَنْ یَوَدُّوا أَقَارِبَهُ وَ لَا یُؤْذُونَهُمْ وَ أَمَّا قَوْلُهُ فَهُوَ لَکُمْ یَقُولُ ثَوَابُهُ لَکُمْ.
👈 از امام باقر علیهالسلام روایت است که پیرامون تفسیر آیه: قُلْ مَا سَأَلْتُکُم مِّنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ، فرمود:
«ماجرا از این قرار بود که رسول خدا از قوم خود خواست که با نزدیکان او دوستی ورزند و آنان را آزار ندهند و منظور از آیه: فَهُوَ لَکُمْ این است که ثواب این کار مودّت اهل بیت، به نفع خود شماست».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۷۲
بحار الأنوار، ج۹، ص۲۳۱/ القمی، ج۲، ص۲۰۴/ نورالثقلین/ البرهان
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀
تفسیر روایی سوره ی مبارکه ی #سبأ
⭐️الرّضا دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ یَوْمَ فَتْحِ مَکَّهًَْ وَ الْأَصْنَامُ حَوْلَ الْکَعْبَهًِْ وَ کَانَتْ ثَلَاثَمِائَهًٍْ وَ سِتِّینَ صَنَماً فَجَعَلَ یَطْعَنُهَا بِمِخْصَرَهًٍْ فِی یَدِهِ وَ یَقُولُ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً. جاءَ الْحَقُّ وَ ما یُبْدِئُ الْباطِلُ وَ ما یُعِیدُ فَجَعَلَتْ تَکُبُّ لِوَجْهِهَا.
امام رضا پیغمبر اکرم هنگام فتح مکّه وارد کعبه شد، مشاهده کرد سیصد و شصت بت در اطراف کعبه آویزان است، با عصایی که در دست داشت آن بتها را بر زمین ریخت و فرمود: و بگو: «حق آمد، و باطل نابود شد یقیناً باطل نابودشدنی است» جاءَ الحَقُّ وَ ما یُبْدِئُ الْباطِلُ وَ ما یُعِیدُ و بتها همه بر زمین ریخته شد.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۷۲
بحار الأنوار، ج۲۱، ص۱۱۶/ نورالثقلین؛ بتفاوت لفظی
@Tafsirmasjed
🍀🍀🍀