eitaa logo
تنبیه الأمة
2.5هزار دنبال‌کننده
150 عکس
60 ویدیو
17 فایل
تنبیه الأمة، #جهادی است در راستای #تبیین حقایق، کوششی در دفاع از حریم دین و مقابله با انحرافاتی که به نام دین رقم می‌خورد. مدیر کانال: @MohamadMahdi63
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ زیست اخلاقی و عدالت اجتماعی در ایران اسلامی 📝 چند خطی درباره بیان استاد عندلیب همدانی 🖋 محمد متقیان تبریزی 🔢 بخش نخست: رابطه قلت و کثرت 🔸 استاد عندلیب همدانی، در راستای دغدغه‌های اجتماعی خود، نکاتی را درباره شاخصه دینداری فرموده‌اند که به نظر می‌رسد، ابهامات و پرسش‌هایی درباره آنها وجود دارد. 🔻 ایشان فرموده‌اند: «هرگز نباید صرف برپایی شعائر و یا حضور در مراسم و محافل دینی توسط عده‌ای از مردم را نشانه دینداری اکثریت جامعه دانست». 1️⃣ آیا در مراسمات مذهبی، با «عده‌ای از مردم» به مثابه گروه و فرقه و جمعی خاص روبروییم که در شهر و استان و بخشی مشخص از کشور، به اقامه شعائر می‌پردازند، یا اینکه، آن عده از مردم، در تمام استانها و شهرها و محلات و روستاها حاضرند؛ به گونه‌ای که هیچ‌گاه منطقه‌ای خالی از اقامه شعائر نیست، هرچند با تعداد افراد کمی تشکیل شود؟ گویا در ذهن استاد عزیز، عده‌ای از مردم، به صورت یک ترکیب جمعیتی مشخصِ منفکِ جدا افتاده از اکثریت جامعه تلقی شده است در حالیکه خود ایشان نیز بعید است چنین باوری داشته باشند. 2️⃣ وجود اجتماعاتِ متکثرِ منتشرِ در جای جای کشور، نشان از آن دارد که فضا و جو اجتماعی، دینی و مذهبی است، و اگر چنین نبود و فقط عده‌ای از مردم دغدغه اقامه‌ی دین داشتند، قطعاً نمی‌توانستند در بدنه‌ی جامعه منتشر گردند و حتماً منزوی شده و به گوشه‌ای خزیده و مناسک خود را در خلوت برپا می‌داشتند. وجود فضا و جو غالب دینی نیز حکایت از آن دارد که آن «عده ای از مردم» در حقیقت مرتبط با آن «اکثریت جامعه» است و از آن بریده نیست، و حتی از آن اکثریت نیز نمایندگی می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد در این تحلیل باید دقت نمود که جامعه را به موزائیک‌های کنار هم چیده‌شده تقلیل ندهیم، به گونه‌ای که برخی از انسانها را تبدیل به «عده» نموده و در کنار «اکثر» به حساب بیاوریم. بلکه بدنه‌ی جامعه یک پیکر واحد است که در این پیکره، هم عالم است و هم جاهل؛ هم عابد است و هم فاسق؛ که باید دید غلبه جو اجتماعی با کدام است؟ به عنوان نمونه پاسخ این پرسش را می‌توان از اجرای سرود «سلام فرمانده» به دست آورد. وقتی که این اجرا، می‌تواند یک موج اجتماعی بزرگ در شهرهای متعدد بیافریند، باید به گستره این موج و ریشه‌های آن در دل دریا نگریست؛ نه اینکه با نظر به تعداد افراد حاضر در مراسم و شمارش آنها، چشم خود را بر اکثریتِ قرار گرفته در وراء آنها بست. 📌 ادامه دارد... https://eitaa.com/Tanbiholomah/35 @Tanbiholomah
❇️ زیست اخلاقی و عدالت اجتماعی در ایران اسلامی 📝 چند خطی درباره بیان استاد عندلیب همدانی 🖋 محمد متقیان تبریزی 🔢 بخش دوم 💢 رابطه اقامه شعائر و زیست اخلاقی استاد عندلیب فرموده‌اند: «چگونه می‌توان شعائر الهی را بدون اخلاق انسانی و عدالت اجتماعی، معیار تحقق دین در جامعه دانست، مگر هدف دین، زیست اخلاقی و برپایی عدالت نیست؟» 1️⃣ در عین باور به این نکته که اخلاق و عدالت، دو معیار از معیارهای تحقق دین هستند اما بسیار جای تعجب است که استاد، چرا «اقامه‌ شعائر» را امری غیر از «زیست اخلاقی» می‌داند؟ حضور در مراسم عزاداری، جلسات مناجات و لیالی قدر، اعتکاف و توسل، نمونه‌های بارز اقامه شعائر هستند، آیا این اعمال، امری غیر از زیست اخلاقی هستند؟ بله، این اعمال تمامِ زیست اخلاقی انسان نیست اما غیر از آن هم نیست، پس دوگانه‌سازی اینچنینی، خالی از دقت است. و تعبیر درست آن است که گفته شود: علاوه بر اقامه شعائر، باید به رفتارهای اخلاقی دیگر نیز توجه نمود، و چه کسی این توصیه بجا را انکار خواهد نمود؟ 2️⃣ پرسش از استاد این است که؛ اگر بنای جامعه بر زیست اخلاقی باشد، چه باید بکند؟ آیا مگر غیر از این است که یکی از مهمترین بسترهای اجتماعیِ رواج اخلاق در جامعه، وعظ و خطابه و توبه و مناجات و بکاء است؟ قطعاً ایشان هم چنین باوری دارند، پس نباید در دوگانه کاذب (اقامه شعائر یا زیست اخلاقی) قرار گرفت و بلکه، باید تأکید نمود بر اینکه اقامه شعائر، مقدمه‌ای است برای زیست اخلاقی. و اگر هم ادعا شود که زیست اخلاقی جامعه ایرانی مبتلا به نقیصه است، نیاز به پژوهشهای دقیق دارد که در متن ایشان منعکس نشده است. 3️⃣ از درون اقامه شعائر، و از متن فرهنگ حسینی است که مجاهدت پزشکی در دوران کرونا، ایثار کریمانه با طرح مواسات، بذل مال و منال در بلایا و‌ حوادث از سوی گروه‌های جهادی متولد و در سطح جامعه به شکل چشمگیری فراگیر می‌شود. آیا می‌توان ایثار و مجاهدت بی ‌چشم‌داشت را زیست اخلاقی ندانست؟ و آیا می‌توان این دو اخلاق والامرتبه را بی‌ارتباط با اقامه شعائر -علی الخصوص شعائر حسینی- دانست؟ 💢 و اما درباره عدالت اجتماعی 🔹 پرواضح است که تحقق عدالت اجتماعی، در اولین و مهمترین مرحله، متوجه مسئولین و حاکمان جامعه است، هرچند مردم نیز باید عدالتخواه باشند تا تحقق عدالت آسان گردد. حال، اگر مقام معظم رهبری (دام ظله الوارف) از عقب‌ماندگی در زمینه عدالت اجتماعی می‌گویند، این امر متوجه به مدیران نظام است نه مردم. درحالیکه، موضوع دینداری، ارتباط مستقیم با بدنه و آحاد مردم دارد. پس نمی‌توان وظیفه اولیه حاکمیت را به پای مردم نوشت. و همچنین پرواضح است که؛ تحلیل عقب‌ماندگی نظام در مقوله عدالت اجتماعی به رفتارهای فردی مدیران، نوعی «تقلیل مسئله» است. مهمترین عاملی که فقرآفرین، فسادزا و تبعیض‌ساز است نه رفتار فردی چند مدیر بلکه «ساختارهای فسادزا» است. مدیر بانکی که تهجد و نمازشبش ترک نمی‌شود، نمی‌تواند سیستم اداره بانک را به سمت مستضعفین بچرخاند، و این سیستم است که بر او غلبه کرده و مسیر سرمایه‌داری را در پی خواهد گرفت. 🔹 و حال، این پرسش مطرح می‌شود که: در تبدیل ساختارهای فسادزا به ساختارهای عدالت آفرین، چه سهمی داشته‌ایم؟ حوزه‌های علمیه، علما و اساتید و محققین عرصه فقاهت که همواره در طول تاریخ منادی اخلاق و عدالت بوده‌اند، آیا سهم خود را اداء کرده‌اند یا اینکه بنای خویش را صرفا بر توصیه و نصیحت گذارده‌اند؟ به نظر می‌رسد، باید به میدان درآمد و نرم افزار اداره جامعه اسلامی را از متن وحی استخراج نمود و از اسارت اندیشه غربی رهانید، و سپس، توقع آن را داشت که عدالت اجتماعی تحقق یابد. و اگر گمان بریم که با نگارش کتاب و ارائه سخنرانی و توصیه‌نامه‌های مجازی بتوانیم کاری پیش ببریم، سخت به بیراهه رفته‌ایم. @Tanbiholomah
❇️ انقلاب اسلامی و مقاومت در برابر طاغوت(١) 🖋 محمدصادق احمدی 📝 بخش نخست: مقابله با طاغوت، ضرورتی دینی 🔸 ایستادگی در مقابل استکبار جهانی از مسائلی است که با توجه به هزینه‌هایی که بر کشور ما تحمیل کرده است، ضرورت آن از سوی عده‌ای مورد تردید و انکار واقع می‌شود. در این سلسله‌نوشتار به ضرورت این مسئله و بعضی سؤالات پیرامونی آن خواهیم پرداخت: 1⃣ معنای طاغوت طاغوت معنایی دارد که آن را از صرف کفر متمایز می‌کند. طاغوت در جایی به کار می‌رود که سرکشی و طغیانی درکار باشد؛ جایی که دستگاهی در مقابل دستگاه خدا و حاکمیت دین قد عَلم کند. لذا طاغوت به سرمنشأ گمراهی اطلاق می‌شود. 2⃣ کفر به طاغوت، رکن دینداری قرآن کریم کفر به طاغوت را به همراه ایمان به خدا، دو پایه‌ی اصلی دعوت تمامی انبیا معرفی می‌کند: 💠 و لَقَدْ بَعَثْنا في‏ كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت‏... و همانا در هر امتى پيامبرى فرستاديم كه [اعلام كند كه‏] خدا را بپرستيد و از [پرستش‏] طاغوت بپرهيزيد (نحل: ۳۶) و درجای دیگر، آن را شرط هدایت و تمسک به ریسمان محکم الهی بیان می‌کند: 💠 فمَن يَكْفُرْ بِالطَّغُوتِ وَ يُؤْمِن بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى پس هر كه به طاغوت كفر ورزد و به خدا ايمان بياورد، بى‏ترديد به محكم‏ترين دستگيره كه آن را گسستن نيست، چنگ زده است؛ (بقره: ۲۵۶) و در مقابل، ایمان به طاغوت و پذیرش آن را پذیرش ولایت شیطان و سبب گمراهی خوانده است: 💠 أ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُريدُونَ أَنْ يَتَحاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ‏ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَ يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلالاً بَعيدا آيا به كسانى كه گمان مى‏كنند به آنچه بر تو و پيش از تو نازل شده ايمان آورده‏اند، ننگريستى، كه مى‏خواهند [در موارد نزاع و اختلافشان‏] داورى نزد طاغوت برند؟ در حالى كه فرمان يافته‏اند به طاغوت كفر ورزند، و شيطان [با سوق دادنشان به سوی طاغوت‏] مى‏خواهد آنان را به گمراهىِ دورى [كه هرگز به رحمت خدا دست نيابند] دچار كند. (نساء: ۶۰) 💠 الَّذينَ آمَنُوا يُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ الَّذينَ كَفَرُوا يُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِ الطَّاغُوتِ‏ فَقاتِلُوا أَوْلِياءَ الشَّيْطانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعيفا آنان كه ايمان آورده‏اند در راه خدا مى‏جنگند؛ و كسانى كه كافر شده‏اند در راه طاغوت مى‏جنگند. پس شما با ياران شيطان بجنگيد، كه يقيناً نيرنگ و توطئه شيطان [در برابر اراده خدا و پايدارى شما] سست و بى‏پايه است‏ (نساء: ۷۶) 3⃣ مقاومت، لازمه‌ی کفر به طاغوت طبیعتا وقتی مؤمنین و جامعه اسلامی موظف به کفر به طاغوت و نرفتن زیر بار سلطه آن باشند و بخواهند حاکمیت دستگاه خدا و دین خدا را دنبال کنند و زیر بار سلطه‌ی مادی و معنوی و زورگویی طواغیت نروند دشمنی‌ها آغاز می‌شود و هزینه‌های گوناگون مادی و غیر مادی برای پیمودن مسیر، بالا می‌رود. لذا قدم‌نهادن در این مسیر نیازمند صبر و استقامت هم از ناحیه ولیّ و هم از ناحیه بدنه‌ی جامعه‌ی مؤمنین است. از همین جهت قرآن کریم در موارد مختلف هم به پیامبران و هم به مؤمنین دستور به صبر و استقامت در مسیر بندگی خدا و کفر به طاغوت داده است: 💠 فاسْتَقِمْ‏ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَكَ وَ لا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ پس همانگونه كه فرمان يافته‏اى ايستادگى كن؛ و نيز آنان كه همراهت به سوى خدا روى آورده‏اند. و سركشى مكنيد كه او به آنچه انجام مى‏دهيد، بيناست.(هود: ۱۱۲) 💠 إنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ‏ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتي‏ كُنْتُمْ تُوعَدُون‏ بى‏ترديد كسانى كه گفتند: پروردگار ما خدا است؛ سپس استقامت ورزيدند، فرشتگان بر آنان نازل مى‏شوند [و مى‏گويند:] مترسيد و اندوهگين نباشيد و شما را به بهشتى كه وعده مى‏دادند، بشارت باد.( فصلت: ۳۰) 💠 و أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّريقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً و اگر بر طريقه حق پايدارى كنند حتماً آنان را از آب فراوانى سيراب خواهيم كرد(جن: ۱۶) 💠 و إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ‏ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ بِما يَعْمَلُونَ مُحيطٌ و اگر شكيبايى ورزيد و پرهيزكارى كنيد، نيرنگشان هيچ زيانى به شما نمى‏رساند؛ مسلماً خدا به آنچه انجام مى‏دهند، احاطه دارد.(آل عمران: ۱۲۰) 📌 ادامه دارد... https://eitaa.com/Tanbiholomah/38 @Tanbiholomah
❇️ انقلاب اسلامی و مقاومت در برابر طاغوت(٢) 🖋 محمدصادق احمدی 📝 بخش دوم: مقابله با طاغوت، ضرورتی عقلی 🔸 گاهی گفته می‌شود که دین ما دین عقلانیت است و لذا در جایی که دشمن از ما قوی‌تر است و به اصطلاح زورمان به دشمن نمی‌رسد سخن‌گفتن از مقاومت، مخالف عقلانیت خواهد بود. گویی مقاومت در برابر سلطه‌ی طاغوت مخصوص به زمانی است که از حیث عِدّه و عُدّه، برابر و یا بالاتر از دشمن باشیم!! درحالی که واقعیت امر به شکل دیگری است. عقلانیت در سایه جهان‌بینی صحیح و آگاهی کامل از اسباب عالم معنی پیدا می‌کند. خداوند متعال اراده کرده است حقایقی را در پس پرده‌ی ظاهری دنیا قرار دهد تا ایمان به غیب، رکن دینداری و هدایت باشد: 💠 ذلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَ ممِّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ در [وحى بودن و حقّانيّت‏] اين كتابِ [با عظمت‏] هيچ شكى نيست؛ سراسرش براى پرهيزكاران، هدايت است. آنان كه به غيب ايمان دارند و نماز را بر پا مى‏دارند و از آنچه به آنان روزى داده‏ايم، انفاق مى‏كنند.(بقره: ۲و۳) ✅ امتیاز مؤمن از غیر او در ایمان به غیب است. عقل مؤمن در سایه بینشی که خدا و دین به او می‌دهند مجموع ظاهر و غیب عالم را در قضاوتها و تصمیم‌گیری‌ها مد نظر قرار می‌دهد و در چنین وضعیتی هر تصمیم و حرکتی که صرفا معطوف به اسباب ظاهری باشد عین جهالت خواهد بود. لذا قرآن کریم در موارد متعددی حساب و کتاب متفاوتی را برای مقاومت مطرح می‌کند و بر وجود امدادهای غیبی الهی در راه مقاومت تأکید می‌نماید: 💠 يأَيهُّا النَّبىِ‏ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلىَ الْقِتَالِ إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُونَ صَابرِونَ يَغْلِبُواْ مِاْئَتَينْ‏ وَ إِن يَكُن مِّنكُم مِّاْئَةٌ يَغْلِبُواْ أَلْفًا مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُون الْانَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًا فَإِن يَكُن مِّنكُم مِّاْئَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُواْ مِاْئَتَينِ وَ إِن يَكُن مِّنكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُواْ أَلْفَينْ‏ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابرِين اى پيامبر! مؤمنان را به جنگ برانگيز كه اگر از شما بيست نفر صابر باشند بر دويست نفر چيره مى‏شوند، و اگر از شما صد نفر [صابر] باشند بر هزار نفر از كافران چيره مى‏شوند؛ زيرا آنان گروهى هستند نمى‏فهمند.(انفال: ۶۵ و ۶۶) 💠 فلَمَّا فَصَلَ طالُوتُ بِالْجُنُودِ قالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَليكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَ مَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلاَّ قَليلاً مِنْهُمْ فَلَمَّا جاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ قالُوا لا طاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالَ الَّذينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرينَ پس زمانى كه طالوت با سپاهيان [براى جنگ با دشمن از شهر] بيرون رفت، گفت: بى‏ترديد خدا شما را به وسيله نهر آبى آزمايش مى‏كند؛ پس هركه از آن بنوشد، از من نيست و هركه از آن نخورد، از من است، مگر كسى كه با دستش كفى آب برگيرد. پس جز اندكى از آنان، همگى از آن نوشيدند. و زمانى كه او و كسانى كه با او ايمان آورده بودند از نهر گذشتند، [گروهى از آنان‏] گفتند: ما را امروز قدرت مقابله با جالوت و سپاهيانش نيست. ولى كسانى كه يقين داشتند كه ديداركننده‌ی خدايند، گفتند: چه بسا گروه اندكى كه به توفيق خدا بر گروه بسيارى پيروز شدند، و خدا باشكيبايان است.(بقره: ۲۴۹) 🔺 به همین جهت پیامبر اسلام در مقابله با طاغوت و سلطه‌ی شرک وکفر، با ایمان به همین وعده‌های الهی قدم در مسیر مبارزه گذاشت. درحالی که از نظر تحلیل ظاهری، عِدّه و عُدّه‌ای به مراتب کمتر از آنها داشت و قرآن کریم هم به وضوح به این مسأله اشاره می‌فرماید: 💠 و لَقَدْ نَصرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون و بى‏ترديد خدا در بدر شما را يارى داد، در حالى كه ناتوان بوديد؛ بنابراين از خدا پروا كنيد، باشد كه سپاس گزارى نماييد.(آل عمران: ۱۲۳) 📌 ادامه دارد... @Tanbiholomah
❇️ انقلاب اسلامی و مقاومت در برابر طاغوت(٣) 🖋 محمدصادق احمدی 📝 بخش سوم: سازش یا مبارزه با طاغوت؟ 1⃣ نتیجه‌ی سازش با طاغوت بر خلاف آنچه عده‌ای مطرح می‌کنند سازش با طاغوت باعث آرام‌گرفتن نزاع و دست‌برداشتن او از سلطه‌گری و زیاده‌خواهی نمی‌شود. خاصیت او طغیان‌گری و سرکشی است و تا هویت ایمانی و قبول حاکمیت خدا را در جامعه اسلامی ریشه‌کن نکند دست‌بردار نیست. و این درسی است که قرآن به ما آموخته است: 💠 يأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ عَدُوِّى وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيهْم بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُواْ بِمَا جَاءَكُم مِّنَ الْحَقّ‏ يخُرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِيَّاكُمْ أَن تُؤْمِنُواْ بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِن كُنتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فىِ سَبِيلىِ وَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتىِ تُسِرُّونَ إِلَيهْم بِالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَيْتُمْ وَ مَا أَعْلَنتُمْ وَ مَن يَفْعَلْهُ مِنكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ إِن يَثْقَفُوكُمْ يَكُونُواْ لَكُمْ أَعْدَاءً وَ يَبْسُطُواْ إِلَيْكُمْ أَيْدِيهَمْ وَ أَلْسِنَتهَم بِالسُّوءِ وَ وَدُّواْ لَوْ تَكْفُرُونَ اى اهل ايمان! دشمنان من و دشمنان خودتان را دوستان خود مگيريد، شما با آنان اظهار دوستى مى‏كنيد، در حالى كه آنان به طور يقين به آنچه از حق براى شما آمده كافرند، و پيامبر و شما را به خاطر ايمانتان به خدا كه پروردگار شماست بيرون مى‏كنند، اگر براى جهاد در راه من و طلب خشنوديم بيرون آمده‏ايد مخفيانه به آنان پيام مى‏دهيد كه دوستشان داريد؟ در حالى كه من به آنچه پنهان مى‏داشتيد و آنچه آشكار كرديد داناترم، و هركس از شما با دشمنان من رابطه‌ی دوستى برقرار كند، مسلماً از راه راست منحرف شده است. اگر بر شما چيره شوند، دشمنانتان خواهند بود، و دست‏هايشان را و زبان‏هايشان را به بر ضد شما مى‏گشايند، و آرزو دارند كه اى كاش شما هم كافر شويد.(ممتحنه: ۱ و ۲) 💠 یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تُطِیعُوا الَّذِینَ کفَرُوا یرُدُّوکمْ عَلی أَعْقابِکمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِینَ اى اهل ايمان! اگر از كافران فرمان بريد، شما را به گذشتگانتان بازمى‏گردانند، در نتيجه زيانكار خواهيد شد.(آل‎عمران: ۱۴۹) 2⃣ ائمه و مبارزه با طاغوت 🔻 گاه این تصور ترویج می‌شود که ائمه علیهم السلام در زمانی که قدرت مبارزه نظامی با طاغوت را نداشتند مسیر سازش و حتی دلسوزی نسبت به حاکمان غاصب را در پیش گرفتند و به غلط روش تقیه‌ایِ ائمه اینگونه تفسیر می‌شود. 🔻 هرچند سخن‌گفتن در رد این مدعا مجال واسعی می‌طلبد که در این نوشتار نمی‌گنجد ولی در این مختصر به همین بسنده می‌کنیم که تقیه به معنای تعطیلی مبارزه با طاغوت نیست؛ بلکه به معنای تغییر روش مبارزه بر اساس اقتضائات زمان هر امام است. ✅ بهترین شاهد بر صدق این مدعا نیز تصمیم حذف و به شهادت‌رساندن همه یازده امام معصوم علیهم السلام توسط طواغیت زمان خودشان می‌باشد؛ چراکه اگر ایشان سازشکارانی گوشه‌نشین یا دلسوز برای حکام جور بودند، دیگر چه نیاز به ترس و حذفشان بود؟ 📌 ادامه دارد... @Tanbiholomah
❇️ انقلاب اسلامی و مقاومت در برابر طاغوت(۴) 🖋 محمدصادق احمدی 📝 بخش چهارم و پایانی: جمهوری اسلامی و سیاست دینیِ طاغوت‌ستیزی 1⃣ جمهوری اسلامی و کفر به طاغوت 🔺 ایران بعد از انقلاب اسلامی به درستی در مسیر کفر به طاغوت، قدم گذاشت و در مقابل سلطه‌جویی و زیاده‌خواهی استکبار جهانی ایستادگی کرد. 🔻 روشن است امروز غرب و علی الخصوص آمریکا مصداق بارز طاغوت هستند؛ چراکه شیوه‌ی آنها سرکشی در مقابل دین و حاکمیت خدا و همچنین استثمار ملت‌ها و دولت‌هاست. سلطه‌ی ناروایی که گاه به شکل غارت منابع کشورها بروز می‌کند؛ گاهی در قالب مظلوم‌کشی و اخراج مردم از سرزمینشان نمایان می‌گردد و تمام تلاشش را برای شبیخون فرهنگی در میان ملت‌ها و دولت‌ها و رواج بی‌دینی و بی‌حیایی و حتی همجنسگرایی به کار می‌گیرد. 🔹 امروز انقلاب اسلامی اگر در مقابل غرب و آمریکا مقاومت نکند دیری نمی‌پاید که تمام هویت و هستی خودش را خواهد باخت. زیاده‌خواهی استکبار جهانی تمامی ندارد و سازش نیز مانعی بر سر راه آن نخواهد شد. این مدعا که از معارف دینی دلیل آن ذکر شد مؤیّد به تجربه‌‌ی کشورهای مختلف از جمله لیبی و کره شمالی و مصر و همچنین تجربه کشور خودمان ایران نیز می‌باشد؛ زیرا هرجا در مقابل زیاده‌خواهی‌ها کوتاه آمدیم نه تنها دشمنی‌ها کم نشد بلکه باعث شد امتیازات نقد را در مقابل وعده‌های پوچ و نسیه، واگذار کنیم. 2⃣ مردم و مقاومت 🔹 آنچه مردم متدین و قهرمان ایران در طول چهل و اندی سال پس از انقلاب نشان داده‌اند تجلی ایستادگی مقابل زورگویی‌ها و سلطه‌جویی‌های بی‌پایان دشمنان است. هرچند مردم به حق از کمبودها و کم‌کاری‌ها دلخورند و با تنبلی و بی‌عرضگی و فساد برخی مسؤولان مشکل دارند؛ ♨️ اما در واقع نارضایتی امروز مردم که شاید از ابتدای انقلاب هیچ‌گاه شاهد آن نبوده‌ایم اتفاقا از کسانی است که حتی حل‌شدن مشکل آب شرب را در گرو کوتاه‌آمدن از مبانی ارزشمند انقلاب و پریدن در آغوش غرب می‌دانستند. نارضایتی مردم از مدیران ناتوانی است که بسیاری از اوقات در اتاق‌های دربسته برای حل مشکلات مردم مسیر حرف‌درمانی را در پیش گرفتند و به دستاوردهای تقریبا هیچ در ارتباط با غرب افتخار کردند. ✅ مردم اگر مخالف مبارزه با استکبار و صهیونیست و مقاومت در مقابل زورگویی و تجاوز آنها بودند، در اوج مشکلات معیشتی با جمعیت میلیونی بی‌نظیر پای تابوت حاج قاسم عزیز خروش و خشم مقدس خود را علیه طاغوت زمان فریاد نمی‌کردند. آیا غیر از این است که حاج قاسم نماد مبارزه انقلاب اسلامی با صهیونیست و استکبار جهانی بود؟ @Tanbiholomah
❇️ سلام فرمانده و نظم نوین جهانی 🖋 صالح رحمتی ♨️ اینک این سرود، با همان شکل اجرایی که دارد و از کودکان دهه نودی استفاده می‌کند و یک آهنگ مشترک و شعر واحد را بر سر زبانها جاری می‌سازد، بدون هیچگونه پشتیبانی حاکمیتی وارد سایر سرزمین‌ها گشته و آرایش جدیدی به آنها می‌دهد. این همان «نظم نوین جهانی» است. نظمی بر محور سلام به فرمانده. سلامی که از بستر انقلاب اسلامی ایران برخاست و عالم‌گیر شد. 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد👇🏻 @Tanbiholomah
❇️ سلام فرمانده و نظم نوین جهانی 🖋 صالح رحمتی 🔸 انقلاب اسلامی ایران، از آغاز داعی بر ایجاد یک نظم نوین جهانی بر محور کلمه توحید داشت. این نظم نوین، در برابر نظمی که بنیادهای اومانیستی غربی در حال پیگیری طرح آن بودند قرار می‌گرفت، فلذا از بنیان و اساس با آنها درگیرشده و به مقابله برخاست. 🔹 بسیاری، در طول سالیان انقلاب اسلامی، به دلیل وجود برخی مشکلات و فقدان قدرت تحلیل، نسبت به این ایده و آرمان ناامید گشته و از برخی مواضع خویش عدول کردند. غافل از آنکه، همانطور که انقلاب اسلامی ایران، پدیده‌ای الهی است، هدایت و سرپرستی آن، در قاب معادلات بشری نمی‌گنجد و امکان تحلیل آن از دریچه تنگ و عقیم علوم مادی انسانی، فراهم نیست. 🔹 حال، اگر از این آسیب‌شناسی تحلیل بگذریم، شاید بتوان به نمونه‌هایی اشاره نمود که هیچ انسان آزاده‌ای را یارای انکار و مکابره در آن موارد نبوده و هیچ دانشی از علوم انسانی را نیز قدرت ژرف‌اندیشی در اعماق آنها را فراهم نیست. یکی از آن نمونه‌ها همین سرود «سلام فرمانده» است. ❓آیا می‌توان این سرود را در معیارهای موسیقایی قرار داده و جاذبیت گسترده آن را از دریچه شعر و آهنگ تحلیل نمود؟ و آیا می‌توان این سرود را از بستر شکل‌گیری آن یعنی «نظام مقدس اسلامی ایران» فارغ نموده و جدای از آن بستر، تحلیل نمود؟ سرود سلام فرمانده برخاسته از عمق فطرت توحیدی است که در حرکت تاریخی انقلاب اسلامی ایران بر سر دست گرفته شده و فریاد آن سر داده شد. ♨️ اینک این سرود، با همان شکل اجرایی که دارد و از کودکان دهه نودی استفاده می‌کند و یک آهنگ مشترک و شعر واحد را بر سر زبانها جاری می‌سازد، بدون هیچگونه پشتیبانی حاکمیتی وارد سایر سرزمین‌ها گشته و آرایش جدیدی به آنها می‌دهد. این همان «نظم نوین جهانی» است. نظمی بر محور سلام به فرمانده. سلامی که از بستر انقلاب اسلامی ایران برخاست و عالم‌گیر شد. ✅ هنوز مانده تا نسخه انگلیسی آن وارد قلمرو اروپا شود و نظم آنها را برهم ریخته و نظم نوین را برایشان معنادار سازد. @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ با وجود نیاز فقرا، هزینه‌کردن برای زیارت چه توجیهی دارد؟ 🎥 شهید مطهری @Tanbiholomah
🔘آمریکا و متحدانش بهائمند! ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔻آیا اوضاع اینها (آمریکا و متحدانش) نشان نمی‌دهد که بهایمند(مثل حیوانات هستند)؟! وگرنه [آیا] انسان چنین کاری می‌کند؟ 🔸بنابراین، ما نباید تابع آنها باشیم و نباید بر اساس خواسته‌ی آنها عمل کنیم، و نباید آنها را دوست داشته باشیم و نباید با آنها هم‌پیمان شویم. 🔹 مگر همین آمریکا نبود که با داخله‌ی خود جنگید؟! ولی ما در مدح و ثنای اینها زیارت‌نامه درست می‌کنیم که به کره‌ی ماه رفته‌اند، فرشته‌اند و… . 📚 در محضر بهجت ج٣، ص٢٢٢ ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان جالب توجه از شهید چمران. هدیه به روح مطهرش در سالگرد شهادتش صلواتی بفرستیم. @Tanbiholomah
❇️ انقلاب اسلامی فراتر از نظریه ها (۳) 🖋 محمدحسین رضازاده 🔸 در ادامه شماره‌های پیشین (اینجا و اینجا) به این پرسش پاسخ می‌دهیم که بر فرض که در شرائط پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، اساس اسلام در معرض خطر واقع شده بود، چه دلیلی وجود دارد که تنها راه دفاع از اسلام، مبارزه سیاسی و تشکیل حکومت باشد؟ بلکه در این شرائط می‌توان از طریق نشر معارف و احکام دین و تشکیل جمعیت‌های متدین از زوال دین جلوگیری کرد همانگونه که ائمه اطهار (ع) نیز همین کار را کردند و سراغ تشکیل حکومت نرفته‌اند. در پاسخ به این پرسش نکاتی را به اختصار بیان می‌کنیم: 🔹 چگونگی «دفاع» وابسته به دو عامل اساسی است که اگر به آنها توجه نشود موجب می‌شود تا با تشخیص نادرست، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را از دست بدهیم و نتیجه مطلوبی هم حاصل نشود. 1⃣ توجه به «تناسب تهاجم و دفاع» است. در شرائطی که فرهنگ مهاجمی مانند تمدن غرب بی‌مهابا می‌تازد و دولت‌های متخاصمی مانند آمریکا، انگلیس و اسرائیل با جدیت تمام علیه کشورهای اسلامی تهاجم سخت و نرم دارند، حکام ممالک اسلامی در اثر بی دینی و بی لیاقتی در صدد دین‌زدایی از جوامع اسلامی هستند، تدین عمومی مردم هر روز کم‌رنگتر می‌شود و بر مظاهر بی‌دینی و وابستگی فرهنگی و اجتماعی افزوده می‌شود و در مقابل، حوزه‌های علمیه را از درون و بیرون تضعیف کرده‌اند بطوری که قدرت مقابله را از دست حوزه‌های علمیه گرفته‌اند، به نظر واضح است که راه‌اندازی چند نشریه و مدرسه یا برگزاری چند مراسم در نیمه شعبان و مانند آن نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از تهاجم علیه دین باشد. 🔻 چنانکه در دوره پهلوی دوم برغم برخی آزادی‌های مذهبی، حکومت با قدرت حاکمیتی خود با تعطیل کردن برخی مدارس مذهبی، اخذ تعهد از منبری‌ها نسبت به محتوای منبر و ممنوع المنبر کردن آنها مانع بسیاری از فعالیت‌های مذهبی می‌شد. از طرف دیگر فساد در مراکز آموزشی و هنری رسمی به حدی شد که در دانشگاه هنر، دختر و پسر دانشجوی عریان را بعنوان مدل برای نقاشی جلوی کلاس قرار میدادند، در جشن هنر شیراز نمایش‌های فاسدی را اجرا کردند که حتی تعجب سفیر انگلیس را برانگیخت. فساد در سینما به جایی رسید که حتی امروز هم «فیلم فارسی» اسم رمز فحشاست. در تصویب‌نامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی شرط اسلام از انتخاب‌شوندگان و لزوم سوگند به قرآن حذف شد، سالهای متمادی بهائیان یا نزدیکان به این فرقه ضاله زمام امورات کشور را در اختیار داشتند. هیچ نظارت شرعی‌ای بر تصویب قوانین مجلس وجود نداشت و از سوی حکومت نیز اهتمامی به رعایت موازین شرعی نبود و لذا احکام شرعی یکی پس از دیگری به فراموشی سپرده می‌شد. و ده‌ها نمونه از این دست که تیشه به ریشه دین می‌زد. 🔻 دقت کنید! اینگونه نیست که هر حرکت استشهادی یا مبارزه سخت، تأثیر مثبتی در جهت دفاع از دین داشته باشد بلکه باید «حجم و عمق تهاجم» و «میزان تأثیر حرکت دفاعی» را با هم در نظر گرفت. 2⃣ توجه به «قدرت بر انحاء گوناگون دفاع» است. آری! در جایی که قدرت مقابلهٔ سخت وجود نداشته باشد و یا مقابله سخت تأثیری در دفاع از اسلام نداشته باشد و راه منحصر باشد به مثلاً بیان احکام و معارف دین، همین اندازه واجب می‌شود. اما اگر مبارزه سخت با حکومت جائر سبب حفظ اسلام می‌شود ولو اینکه منجر به شهادت و یا اسارت و مانند آن بشود و یا بالاتر از آن بتوان با بسیج‌کردن قدرت عمومی مردم بساط حکومت جائر را برچید و حکومت اسلامی را تأسیس نمود تا از طریق آن بتوان از اندراس دین جلوگیری کرد این سطح از دفاع واجب خواهد بود و نمی‌توان به مراحل پایین تر اکتفا نمود. پیروزی انقلاب اسلامی و اقبال عمومی مردم خود، بهترین دلیل بر این است که قدرت بر این مرتبه از دفاع وجود داشته است و لذا حرکت برای انقلاب و در ادامه آن تشکیل حکومت اسلامی عمل به وظیفه واجب بوده است. ✅ با دقت در آنچه گفته شد می‌توان تحلیل درستی از دوران حضور معصومین داشت. دورانی که گاه به خانه‌نشینی و اکتفا به مشورت‌های موردی گذشت و گاهی به در دست گرفتن زمام حکومت و گاهی مهیا شدن جهت جنگ با طاغوت و درپیِ «تنها ماندن در میدان» نرمش قهرمانانه. زمانی با دعوت و اقبال مردم، حرکت به سوی تشکیل حکومت آغاز می‌شود ولی پس از «تنها ماندن در میدان» این بار سخن از نرمش نیست و تنها در میدان می‌ماند و جوشش خونش اسلام را حفظ می‌کند و دوران دیگری که به بسترسازی جهت تشکیل حکومت در دوران امام صادق(ع) می‌گذرد ولی باز به جهت عدم همراهی مردم و قِلّت ناصر شکل نمی‌گیرد و دورانی که تنها راه حفظ شیعه ایجاد شبکه وکالت است و آماده‌سازی شیعیان برای دوران غیبت. 🔹 بنابراین می‌توان فهمید که چرا شخصیت جناب زید و جناب حسین بن علی شهید فخ مورد مدح ائمه(ع) قرار می‌گیرند ولی خود امامان شیعه بعد از حادثه عاشورا مسیر قیام و شهادت در میدان را برنگزیدند. https://eitaa.com/Tanbiholomah/55 @Tanbiholomah
🌀 متفکر نظام امامت و امت 📝 چهره انقلابی و اسلامی شهید بهشتی 🔸 شهیدبهشتی، متفکر بزرگ انقلاب اسلامی، از آن دسته اندیشمندانی است که برخی از جریانات با سوگیری خاصی، بخشی از اندیشه‌اش را برگزیده و چهره‌ای غیرکامل از او ارائه می‌دهند. در این پروژه تحریف، سعی بر آن است که تصویری حقوق بشریِ صرف از او ارائه شود که همه مفاهیم اصیل اسلامی و انقلابی را به پای «حقوق ملت» می‌ریزد. و این تصویر، جفایی بزرگ در حق آن بزرگمرد انقلاب اسلامی ایران است. 🔹 در این متن تلاش می‌شود، با نقل بخشی از سخنرانی ایشان که در تاریخ ۹ آذر ۱۳۵۸ در حسینیه ارشاد به مناسبت رأی به قانون اساسی برگزار شده بود، تصویری کامل از نظام فکری آن اندیشمند مجاهد ارائه گردد: «نام نظام سیاسی در قانون اساسی جمهوری اسلامی چیست؟ اسم آن را چه نوع نظامی بگذاریم؟ در این نوع‌بندی‌ها و رده‌بندی‌ها، مقولات سیاسی دنیا کدام‌اند؟ حقیقت این است که برداشت تشیع راستین از اسلام مناسب‌ترین نام را برای این نظام قبلاً پیش‌بینی کرده است. می‌توانید با این اشاره‌ای که کردم خودتان بگویید تشیع راستین برای نظام سیاسی اسلام چه عنوان گویایی را انتخاب کرده است؟ "نظام امت و امامت." نظام سیاسی اجتماعی جمهوری اسلامی، نظام امت و امامت است و حق این است که با هیچ یک از این عناوینی که در کتاب‌های حقوق سیاسی یا حقوق اساسی آمده قابل تطبیق نیست. اتفاقاً یک بار انقلابیون ایران این تجربه را کردند و پای چشمشان خورد. برای رهایی از استبداد، انقلاب کردند. بعد گفتند حالا می‌دانید چه جایش بگذارید؟ "مشروطه" چون این عنوانی که برای نظام جدید انتخاب شده بود عاریه‌ای بود و مربوط به فرهنگ اسلام نبود، حتی آن تأثیری را که در صاحبان اصلی این فکر عاریتی می‌توانست داشته باشد برای ما نداشت. خاصیت چیز عاریتی همین است. به همین دلیل، ما فکر می‌کنیم عنوان نظام ما باید نظام امت و امامت باشد. منتها، در اثنای انقلاب، چون این عنوان هنوز برای توده مردم روشن نبود، به عنوان شعار اول "حکومت اسلامی" انتخاب شد که بسیار هم خوب و گویا بود و سپس وقتی معلوم شد این نظام حکومتی رئیس جمهور هم دارد، آن وقت گفته شد: "جمهوری اسلامی" ولی نام راستین و کامل این نظام، نظام امامت و امت است. در رأس این نظام، اصول عقیدتی و عملی اسلام براساس کتاب و سنت است. همه چیز باید از این قله سرازیر شود. برطبق این اصول عقیدتی و عملی، حاملان مسئولیت و صاحبان اصلی حق در این ایدئولوژی، در این نظام عقیده و عمل، "ناس" و مردم‌اند. براساس کتاب و سنت، تمام نظر مکتب به عامه مردم است و در میان عامه مردم آنها که بر محور این مکتب جمع می‌شوند و شکل می‌گیرند از تقدم و اولویت خاص برخوردارند. آنها می‌شوند "امت." امت غیر از ناس است. اسلام در خدمت همه‌ی ناس است؛ صلاح همه را می‌خواهد نه فقط صلاح مسلمانان را. نظام اسلامی به سعادت کل بشر می‌اندیشد. ولی در میان ناس و کل بشر، آنها که برپایه اعتقاد به اسلام و التزام به اسلام یک مجموعه به وجود می‌آورند می‌شوند "امت". امت، از نظر ایدئولوژی اسلامی و مبانی عقیده و عمل اسلام، حتماً نیاز دارد به "امامت".» 📗 مبانی نظری قانون اساسی، ص ۱۵ https://eitaa.com/Tanbiholomah/56 @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید بهشتی، بیان وظیفه تک تک مردم نسبت به نظارت بر دولت و نهادهای حاکمیت، و حضور آگاهانه در اداره جامعه ‏ @Tanbiholomah
❇️ ضرورت انقلاب اسلامی از دیدگاه آیت الله خوئی 📝 جلوگیری از اندراس دین در ایران 🔸 حجت الاسلام ربانی بیرجندی در کتاب شرف صحبت جانان، ص ۵۵ به نقل از استاد رجبعلی رضازاده آورده‌اند: 🔹 سال ۱۳۵۴ش با چند نفر دیگر به همراه آقای عبادی، امام جمعه مشهد، عازم نجف اشرف شدیم. آقای عبادی بین راه نماز را جمع می‌خواند! نفهمیدم چرا نمازش را جمع می‌خواند. بعد از رسیدن به نجف، یک شب بعد از درس از آقای خوئی این مسأله را سؤال کردم که اگر کسی قاچاق به کربلا و عراق بیاید در بین راه باید نمازش را تمام بخواند؟ ایشان فرمودند: «بله» 🔹 آن وقت ما فهمیدیم که آقای عبادی توجه به فتوای ایشان داشته است که اگر خوف جان یا مال یا ناموس داشته باشد، سفر معصیت هست و در سفر معصیت باید نماز تمام باشد. ❗️یکی از آقایانی که آنجا نشسته بود و مرد مسنی هم بود، فوری به آقای خوئی اعتراض کرد و گفت: آقا در زمان علمای سابق حتی در زمان ائمه علیهم السلام مردم می‌آمدند کربلا، خلفای وقت هم از چند نفر یکی را با قید قرعه می‌کشتند. مردم کشته می‌شدند، دستشان قطع می‌شد اما به کربلا می‌رفتند. ائمه علیهم السلام و علما زیارت را منع نکردند، حالا شما می‌گویید اگر کسی خوف داشته باشد و قاچاقی بیاید، سفرش معصیت است؟ ♨️ آقای خوئی فرمودند: «بله، آنجا باید آن کار می‌شد و حالا باید این کار بشود. آنجا اساس کربلا در خطر بود و می‌خواستند اسم امام حسین علیه السلام را از بین ببرند. باید مردم می‌آمدند، حتی اگر کسی کشته شود یا دستش قطع شود. اما حالا این چراغ روشن شده و کسی نمی‌تواند اسم امام حسین علیه‌السلام را از بین ببرد. حالا باید قواعد فقهی کاملا رعایت شود. در سفری که خوف جان، مال یا ناموس باشد، نماز تمام است». ✅ بعد بلافاصله ایشان به ایران گریز زدند، فرمودند: «چون اساس اسلام در ایران در خطر است. باید مردم علیه این نظام، قیام و تظاهرات کنند؛ ولو بلغ ما بلغ و هرچه کشته شوند». 〰〰〰〰〰〰 📌 بیشتر بخوانید: ❇️ انقلاب اسلامی فراتر از نظریه‌ها (۱) https://eitaa.com/Tanbiholomah/10 ❇️ انقلاب اسلامی فراتر از نظریه‌ها (۲) https://eitaa.com/Tanbiholomah/26 ❇️ انقلاب اسلامی فراتر از نظریه‌ها (۳) https://eitaa.com/Tanbiholomah/55 @Tanbiholomah
❇️ ضرورت انقلاب اسلامی از دیدگاه آیت الله خوئی 📝 جلوگیری از اندراس دین در ایران «چون اساس اسلام در ایران در خطر است. باید مردم علیه این نظام، قیام و تظاهرات کنند؛ ولو بلغ ما بلغ و هرچه کشته شوند». 📌 متن کامل: https://eitaa.com/Tanbiholomah/58 @Tanbiholomah
سالروز شهادت امام نهم حضرت محمد بن علی الجواد علیه السلام بر همه دوستداران خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام تسلیت باد. @Tanbiholomah
پیام امام.mp3
2.83M
❇️ بازخوانی بخش هایی از پیام تاریخی امام خمینی ره به حجاج 🎙 بخش اول: حج سکولار یا حج ابراهیمی 🔸 بزرگترین درد جوامع اسلامی این است که هنوز فلسفۀ واقعی بسیاری از احکام الهی را‏‎ ‎‏درک نکرده‌اند؛ و حج با آنهمه راز و عظمتی که دارد هنوز به صورت یک عبادت‏‎ ‎‏خشک و یک حرکت بی‌حاصل و بی‌ثمر باقی مانده است. ‏‏ 🔹 یکی از وظایف بزرگ مسلمانان پی‌بردن به این واقعیت است که حج چیست و چرا‏‎ ‎‏برای همیشه باید بخشی از امکانات مادی و معنوی خود را برای برپایی آن صرف کنند.‏‎ ‎‏چیزی که تا به حال از ناحیۀ ناآگاهان و یا تحلیلگران مغرض و یا جیره خواران به عنوان‏‎ ‎‏فلسفۀ حج ترسیم شده است این است که حج یک عبادت دسته جمعی و یک سفر‏‎ ‎‏زیارتی ـ سیاحتی است! 🔹 به حج چه که چگونه باید زیست و چطور باید مبارزه کرد وبا چه‏‎ ‎‏کیفیت در مقابل جهان سرمایه داری و کمونیسم ایستاد! به حج چه که حقوق مسلمانان و‏‎ ‎‏محرومان را از ظالمین باید ستاند! به حج چه که باید برای فشارهای روحی و جسمی‏‎ ‎‏مسلمانان چاره اندیشی نمود! به حج چه که مسلمانان باید به عنوان یک نیروی بزرگ و‏‎ ‎‏قدرت سوم جهان خودنمایی کنند! به حج چه که مسلمانان را علیه حکومتهای وابسته‏‎ ‎‏بشوراند. بلکه حج همان سفر تفریحی برای دیدار از قبله و مدینه است و بس! و حال‏‎ ‎‏آنکه حج برای نزدیک شدن و اتصال انسان به صاحب خانه است. 🔹 و حج تنها حرکات و‏‎ ‎‏اعمال و لفظها نیست و با کلام و لفظ و حرکت خشک، انسان به خدا نمی رسد. حج کانون‏‎ ‎‏معارف الهی است که از آن محتوای سیاست اسلام را در تمامی زوایای زندگی باید‏‎ ‎‏جستجو نمود... @Tanbiholomah
AudioCutter۲_پیام امام.mp3
1.74M
❇️ بازخوانی بخش هایی از پیام تاریخی امام خمینی ره به حجاج 🎙 بخش دوم: راه عزت مسلمین: اتحاد کلمه_تبدیل شدن به یک قدرت واحده_ مقاومت در برابر مستکبران 🔸مسلمانان باید بدانند تا‏‎ ‎‏زمانی که تعادل قوا در جهان به نفع آنان برقرار نشود، همیشه منافع بیگانگان بر منافع آنان‏‎ ‎‏مقدّم می شود؛ و هر روز شیطان بزرگ یا شوروی به بهانۀ حفظ منافع خود حادثه ای را به‏‎ ‎‏وجود می آورند. راستی اگر مسلمانان مسائل خود را به صورت جدی با جهانخواران حل‏‎ ‎‏نکنند و لااقل خود را به مرز قدرت بزرگ جهان نرسانند، آسوده خواهند بود؟ 🔹هم اکنون‏‎ ‎‏اگر امریکا یک کشور اسلامی را به بهانۀ حفظ منافع خویش با خاک یکسان کند، چه‏‎ ‎‏کسی جلوی او را خواهد گرفت؟ پس راهی جز مبارزه نمانده است، و باید چنگ و دندان‏‎ ‎‏ابرقدرتها و خصوصاً امریکا را شکست، و الزاماً یکی از دو راه را انتخاب نمود: یا‏‎ ‎‏شهادت. یا پیروزی. که در مکتب ما هر دوی آنها پیروزی است. که ان شاءالله خداوند‏‎ ‎‏قدرت شکستن چهارچوب سیاستهای حاکم و ظالم جهانخواران، و نیز جسارت ایجاد‏‎ ‎‏داربستهایی بر محور کرامت انسانی را به همۀ مسلمین عطا فرماید؛ و همه را از افول ذلت‏‎ ‎‏به صعود عزت و شوکت همراهی نماید. ‏ 🔹 بعضی افراد تا قبل از حادثۀ تلخ و شیرین حج در سال گذشته، فلسفۀ اصرار جمهوری‏‎ ‎‏اسلامی ایران را بر راهپیمایی برائت از مشرکین به خوبی درک نکرده بودند و از خود و‏‎ ‎‏دیگران سؤال می کردند که در سفر حج و در آن هوای گرم چه ضرورتی به راهپیمایی و‏‎ ‎‏فریاد مبارزه است و اگر هم فریاد برائت از مشرکین هم سر داده شود، چه ضرری متوجه‏ ‏استکبار میشود. @Tanbiholomah
❇️ الزام به پوشش در همه جای دنیا 🖋 مرتضی حسینی 🔸 یکی از بهترین استدلال‌ها برای کسانی که قائل به آزادی پوشش هستند، این است که بررسی کنیم در کدام کشورها پوشش آزاد است و بعد ببینیم آزادی پوشش بهتر است یا قانون‌مند بودن آن! 🔹 شاید برایتان جالب باشد که بدانید هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که پوشش در آن کاملا آزاد باشد! در تمام کشورهای دنیا قوانینی برای پوشش (چه زن، چه مرد) دارند و تنها تفاوت کشورها در میزان و حد این پوشش است؛ پس همه عقلای عالم از ژاپن و چین تا آمریکا، همگی قوانینی برای پوشش دارند و در هیچ کشوری پوشش مرد و زن رهاشده نیست. 🔹 با این مقدمه مشخص می‌شود کسانی که معتقدند حجاب نباید الزامی باشد، باید محدوده پوشش مطلوب را مشخص کنند (چون در همه دنیا محدوده‌ای برای پوشش قائل هستند). 🔹 و اگر محدوده پوشش را مشخص کردند به این سؤال مهم پاسخ دهند که اگر شخصی همین میزان پوشش قانونی را هم رعایت نکرد آیا وظیفه حاکمیت برخورد با او هست یا خیر؟! چون اگر در قانون پیش‌بینی برخورد با بی‌قانونی نشده باشد، نزد تمام حقوقدانان دنیا این قانون لغو و عبث و مسخره خواهد بود! 🔹 به عنوان یک نمونه از قوانین پوشش کشورها و مجازات عدم رعایت آن، مثال‌هایی از قبله آمال غربزده‌ها آمریکا آورده می‌شود که متوجه شویم اتفاقا چقدر قوانین مبسوط و مفصل و مجازات‌هایی برای عدم رعایت پوشش در آمریکا وضع شده است! 🔹 در آمریکا بجز قوانین عمومی، برخی قوانین و مجازات‌ها طبق هر ایالت تفاوت می‌کند (تمامی موارد ذیل از سایت معروف حقوقی hg.org می‌باشد): 1⃣ در آمریکا برهنگی در مقابل انظار عمومی خلاف قانون است، حتی اگر جلوی پنجره در خانه خود شخص باشد! و یا در حیاط خانه خود شخص باشد! و اگر در مقابل کودکان باشد جرم، مضاعف می‌شود! 2⃣ در ایالت لوییزیانا اگر اندام جنسی زن یا مرد آشکار باشد یا زنان بالاپوش نداشته باشند، در اولین ارتکاب ۳ سال حبس و ۲۵۰۰ دلار (معادل ۷۰ میلیون تومان) جریمه می‌شوند! در دومین ارتکاب ۳ سال حبس و ۵۰۰۰ دلار، و در بار سوم تا ۵ سال حبس برای مجرم در نظر گرفته می‌شود! البته برای نداشتن بالاپوش، زنان هنگام شیردادن از این حکم مستثنی هستند و جریمه نمی‌شوند! 3⃣ در ایالت می‌سی‌سی‌‌پی اگر شخص عمدا خود را برهنه کند، ۶ ماه حبس و ۵۰۰ دلار جریمه می‌شود. 4⃣ در ایالت مریلند ۳ سال حبس همراه با ۱۰۰۰ دلار جریمه. ♨️ البته نکته مهم این است که این مجازات‌ها بدون در نظر گرفتن عنوان ((مجرم جنسی)) است؛ در آمریکا اگر کسی چندین بار این قانون را نقض کند و بارها در انظار بدون پوشش حاضر شود، به عنوان ((مجرم جنسی)) شناخته می‌شود، و به حبس‌های بلند مدت محکوم می‌شود! 🔻 حال باید روشنفکران غرب‌زده و پیروان آنها توضیح دهند که اگر وجود قانون برای پوشش و پیگیری آن توسط حکومت، خوب و لازم است، چرا این قانون از سمت خدا نباشد؟! و اگر قانون پوشش بد است چرا اصلاح را از قبله آمالتان آمریکا شروع نمی‌کنید؟! 📌 لینک کامل قوانین پوشش در آمریکا: https://www.hg.org/legal-articles/nudity-and-public-decency-laws-in-america-31193 https://eitaa.com/Tanbiholomah/64 @Tanbiholomah
❇️ محجبه‌بودن بانوان ایرانی را نشان دهیم 🖋 امیرحسین علی‌اکبر 🔸 با توجه به ده‌ها دلیل تحلیلی (قیاسی) و طبق استقراء و آمارهای معتبر، جامعه ایرانی جامعه‌ای مذهبی است. 🔹 بر اساس معیارهای علوم عقلی، ارزش معرفتی قیاس بیش از استقراء ناقص (ادله آماری) و به طور حتم، ارزش شناختی هر دو به مراتب، بیشتر از تخمین‌های عرفی و عامیانه است و چه بسا این حدس‌های چشمی و عوامانه هیچ ارزش علمی ندارند. 🔹 برخلاف ارزش‌گذاری فوق، آنچه که در متن جامعه باور عمومی را تشکیل داده و هدایت آن را به دست گرفته است همین گمان‌ها و تخمین‌های عوامانه است. 🔹 طبق آمار، ۷۷ درصد مردم تهران! و ۸۳ درصد کل مردم ایران علاقه‌مند به شرکت در مراسم لیالی قدر هستند و طبق همان آمار، از بین مردم تهران، "فقط ۱۲ درصد" به روزه اعتقادی ندارند! (۱) امّا باور عمومی، چنین آماری را برنمی‌تابد. براساس آمار، اکثریت مردم ایران به حجاب معتقدند (۲) امّا تلقی عوام و حتی خواص، برخلاف آن است. ❓چرا؟ چون موارد معدود روزه‌خواری، برجسته‌سازی می‌شود. چون دشمن این توانایی را دارد که کشف حجاب چند دخترک را در فلان پارک شیراز در برابر دیدگان همگان، نمایان‌سازی و در بوق و کرنا کند و باورها و ذهنیات را به دست گیرد. 🔹 زمینی که دشمن در آن با ما مبارزه و تهاجم می‌کند زمین تصاویر و "توجه‌دهی" و ذهنیت‌سازی است. اکثریت مردم ایران به حجاب معتقد "هستند" امّا ما در اثبات حجاب و شمارش فواید آن متمرکز می‌شویم. ما در دفاع از محجبه‌بودن بانوان ایرانی، تحلیل ارائه می‌کنیم امّا دشمن در ردّ آن، تصویرسازی می‌کند. ما آمار می‌دهیم ولی او "توجه" می‌دهد و برجسته‌سازی می‌کند. ♨️ دشمن در منطق تصاویر با ما می‌جنگد لیکن ما در منطق مفاهیم به او پاسخ می‌دهیم. 🔹 به نظر می‌رسد ما بیش از حدّ، مفهومی و استدلالی شده‌ایم و باید علاوه بر ارائه‌ی ادله‌ی تحلیلی و آماری، عفیفه بودن بانوان ایرانی را به رخ بکشیم. 🔹 دغدغه‌مندان عرصه حجاب و عفاف باید به این پرسش اندیشه کنند که چگونه می‌توان محجبه "بودن" اکثریت بانوان ایرانی را به رخ کشید آن را را درست کرد و به باور عمومی تبدیل کرد؟ 📌پ.ن : (۱) و (۲) ر.ک : مرکز افکارسنجی ایسپا @Tanbiholomah
Shahidi Hejab.mp3
4.83M
❇️ اجماع فقها بر وجوب «الزام به حجاب توسط ولاة امر (حکومت)» 🎙 حکومت اسلامی و حجاب 👤 استاد شهیدی ♨️ اینهایی که مخالف الزام بر حجاب هستند؛ سؤال ما این است که حد یقف این کارها کجاست؟ حتی اگر قرار باشد منکر، معروف شود!! حتی اگر عده ای خواستند برهنه باشند باز هم منع نکنیم؟ حد یقف منکر کجاست؟ 📅 ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ https://eitaa.com/Tanbiholomah/66 @Tanbiholomah
❇️ اجماع فقها بر وجوب «الزام به حجاب توسط ولاة امر (حکومت)» 🎙 سخنان مهم استاد شهیدی درباره وجوب الزام حکومت به حجاب 📌 فایل صوتی در کانال تنبیه الأمة: https://eitaa.com/Tanbiholomah/66 @Tanbiholomah