eitaa logo
تنبیه الأمة
2.4هزار دنبال‌کننده
170 عکس
72 ویدیو
19 فایل
تنبیه الأمة، #جهادی است در راستای #تبیین حقایق، کوششی در دفاع از حریم دین و مقابله با انحرافاتی که به نام دین رقم می‌خورد. مدیر کانال: @MohamadMahdi63
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ غفلت از آسیب‌های اجتماعی بی‌حجابی 🖋 محمد صادق احمدی 🔢 بخش نخست: مقدمه 🔸 این روزها مشاهده می‌کنیم عده‌ای با الزام حکومتی نسبت به حجاب مخالفت دارند. گرچه این عده پرچم آزادی‌خواهی بلند کرده‌اند و به لزوم انتخاب حجاب توسط خود فرد تأکید می‌کنند؛ ولی به نظر می‌رسد اصل ماجرا به گونه دیگری است و آنچه در پس‌زمینه ذهنی این افراد وجود دارد که سبب مخالفت با «الزام به حجاب» می‌شود این است که برای بی‌حجابی آسیب اجتماعی جدی قائل نیستند. 🔹 شاهد مدعا این است که چنین افرادی معمولا الزام حکومتی را در مواردی غیر از حجاب که به ظاهر آزادی‌های فردی را محدود می‌کند از قبیل قوانین راهنمایی و رانندگی (الزام به کمربند ایمنی و یا کلاه ایمنی و ...) از حیث نظری می‌پذیرند و برای چنین مسائلی پرچم آزادی‌خواهی یا بسنده‌کردن به کار فرهنگی صرف را بلند نمی‌کنند. 🔹 مثال بهتر در این زمینه اتفاقاتی است که در سالهای گذشته به جهت بیماری کرونا در کل دنیا و از جمله کشور ما افتاد. محدودیت‌هایی که بعضا بسیار سخت و آزاردهنده بود از ماسک‌زدن گرفته تا رعایت فاصله اجتماعی و محدودیت‌های سنگین سفر و ... که اگر هم عده‌ای با این موارد مخالفت می‌کردند عمدتا به جهت انکار اصل بیماری کرونا یا انکار تاثیرگذاری چنین محدودیت‌هایی بود؛ نه به جهت آزادی‌خواهی. 🔹 به همین جهت می‌توانیم ادعا کنیم اصلی‌ترین عامل مخالفت با الزام حکومتی نسبت به حجاب، آسیب‌زا ندانستن بی‌حجابی برای اجتماع و مسأله‌ی شخصی دانستن حجاب است. (روی سخن با کسانی که مغرضانه و به جهت ترویج فساد با الزام حکومتی نسبت به حجاب مخالفت می‌کنند نیست). 🔹 از این رو در این نوشتار سعی شده برخی از آسیب‌های بسیار مهم اجتماعی که نتیجه بی‌حجابی است تبیین گردد تا خطای کسانی که حجاب را صرفا مسأله‌ای شخصی می‌دانند روشن شود. 📌 ادامه دارد... https://eitaa.com/Tanbiholomah/80 @Tanbiholomah
❇️ غفلت از آسیب‌های اجتماعی بی‌حجابی 🖋 محمد صادق احمدی 🔢 بخش دوم: بی‌حجابی و مسأله حیا 🔸 حیا یکی از بزرگترین نعمتهای خداوند به انسان است و جزء سه موهبت اصلی خداوند به انسان است که توسط جبرئیل به حضرت آدم عنایت شد. (اصول کافی جلد 1 صفحه 10) همان نعمتی که خداوند آن را در کنار عقل، مخصوص انسان قرار داد و با این ویژگی انسان را از حیوانات متمایز نمود. (توحید مفضل جلد 3 بحار الانوار صفحه 81) 🔹 اهمیت حیا آنگاه روشن می‌شود که به چیستی آن توجه کنیم. خداوند انسان را به گونه‌ای آفرید که نه تنها زشتی‌ها را درک می‌کند؛ بلکه در درون خود نسبت به انجام آنها احساس ناخوشایند شرم دارد. این احساس شرم درونی کمک بسیار مهمی برای انسان است که از زشتی‌ها دوری کند و مسیر خوشبختی را دنبال نماید. 🔹 تصور کنید اگر انسان هیچ احساس شرمی از انجام کارهای ناپسند نمی‌داشت چه وضعیتی در حوزه اخلاق و رفتار فردی و در حوزه روابط اجتماعی و در حوزه دینداری و عمل به دستورات دینی پیش می‌آمد؟! (توحید مفضل، بحارالانوار، ج 3، ص 81) 🔹 درحقیقت حیا، سد محکمی در برابر هجوم وسوسه‌ها و زشتی‌ها است که اگر فرو بریزد و یا کم کم تحلیل برود، هم تک‌تک افراد و هم جامعه در مقابل سیل ویرانگر وسوسه‌ها و زشتی‌ها، آسیب‌پذیر خواهند شد. به تعبیر دیگر ایمنی افراد و جامعه در مقابل آسیب‌های گوناگون و سهمگین، مرهون حیای فردی و اجتماعی است. 🔹 اهمیت حیا به اندازه‌ای است که در روایات بین حیا و ایمان، ملازمه و پیوندی ناگسستنی تصویر شده است به گونه‌ای که نبود حیا مستلزم از دست رفتن ایمان شمرده شده است: «الْحَيَاءُ وَ الْإِيمَانُ مَقْرُونَانِ فِي قَرَنٍ‏ ، فَإِذَا ذَهَبَ أَحَدُهُمَا تَبِعَهُ صَاحِبُهُ» ایمان و حیا با یک رشته طناب بسته شده اند(مثل دو شتر که با یک رشته طناب به هم بسته میشوند) پس اگر یکی برود دیگری هم به دنبال آن میرود. (اصول کافی، ج3، ص 275) 🔹 با وجود این اندازه از اهمیت، طبیعی است که جایگاه حیا در رأس ویژگی‌های اخلاقی قرار بگیرد. (خصال، ج2، ص 431) ❓حیا چگونه از بین می‌رود؟ اما مسأله مهم این است که حیا چگونه از بین می‌رود. وقتی به حقیقت حیا توجه می‌کنیم و مواردی که حیا ذره ذره از دست رفته را در جامعه خود و در سایر جوامع می‌بینیم؛ متوجه می‌شویم آفت حیا، «عادی‌سازی» است. رفتاری که نسبت به آن شرم درونی وجود دارد اگر برای فرد تکرار شود، حیا نسبت به آن ذره ذره و یا حتی به سرعت از دست خواهد رفت و به اصطلاح برای شخص یا برای جامعه تابوشکنی رخ می‌دهد. وقتی رفتار ناپسندی که افراد و جامعه نسبت به آن شرم و حیا دارند تکرار شود، روشن است این تکرار در وهله اول برای خود انجام‌دهنده و در رتبه بعد برای بینندگان موجب عادی‌سازی و از دست‌رفتن حیای فردی و اجتماعی خواهد شد و جامعه ایمنی خود را رفته‌رفته از دست خواهد داد و مسیر برای گسترش و فراگیری آن رفتار ناپسند باز می‌شود و همچنین راه برای تابوشکنی‌ها و عادی‌سازی‌های شدیدتر هموار خواهد شد. ♨️ این مسأله‌ای است که بارها در مسائل فرهنگی مختلف از حجاب گرفته تا موسیقی و رابطه با نامحرم و ... آن را تجربه کرده‌ایم. چه بسیار رفتارها و جلوه‌هایی که اگر بیست سال قبل فکر آن در ذهنمان خطور می‌کرد از درون احساس سردی و حیا می‌کردیم ولی امروز به جهت تکرار، آرام‌آرام به دیدن و یا حتی ارتکاب آن عادت کرده‌ایم بدون اینکه احساس بدی نسبت به آن داشته باشیم و خدا می‌داند این مسیر اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود به کجا خواهد انجامید. 📌 ادامه دارد... @Tanbiholomah
❇️ غفلت از آسیب‌های اجتماعی بی‌حجابی 🖋 محمد صادق احمدی 🔢 بخش سوم: حجاب و مسأله شهوت 🔸 شهوت به معنای عام، میل درونی و لذت‌جویی است و به طور خاص، میل درونی انسان و لذت‌جویی او نسبت به جنس مخالف است. وجود شهوت در ساختار و طبیعت انسان امری انکارناپذیر است (آل عمران/۱۴). امری که میتوان از آن به عنوان عاملی برای بقای نسل یاد کرد؛ همانطور که میل به غذا عامل سلامتی و زنده‌ماندن است. وجود شهوت در انسان موجب جذابیت خاص جنس مقابل برای انسان میشود به شکلی که اندام(حتی چند تار مو) و گفتار و حرکات او از جذابیت ویژه‌ای برخوردار میشود(بحار الانوار، ج ۱۰۱ ص ۳۷) جذابیتی که حتی دیدن جلوه‌ها و نقش‌ها و منظره‌هایی با ده‌ها برابر ظرافت و زیبایی بیشتر، از آن برخوردار نیستند. 🔹 مسأله مهم در مورد شهوت، حد و اندازه آن است. شهوت در انسان به خودی خود و به شکل غریزی، حتی به اندازه حیوانات کنترل‌شده نیست و در صورتی که مدیریت نشود حد و مرز نمیشناسد. خصوصیت شهوت این است که اگر به هیجان در بیاید عاقبت‌اندیشی و تشخیص درست را مختل می‌کند(غرر الحکم ص ۲۸۵) و با تنوع‌طلبی و زیاده‌طلبی میتواند آسیبها و خرابی‌های فراوان و جبران‌ناپذیری به بار بیاورد. 🔹 خداوند متعال انسان را برخلاف فرشتگان به گونه‌ای آفریده که در کنار عقل از شهوت هم برخوردار است و این آزمایشی بزرگ برای اوست چون اگر با وجود شهوت، عقل را حاکم بر رفتار خود قرار دهد مقامی بالاتر از فرشتگان خواهد داشت و اگر شهوت غالب بر عقل شود از حیوانات هم پست‌تر خواهد بود.(وسائل الشیعه، ج۱۵ ص۲۰۹) و کار به جایی خواهد رسید که خود و خانواده و حتی جامعه را ضایع خواهد کرد. 🔹 در جامعه نیز اگر شهوت و عوامل به هیجان‌آورنده آن مدیریت نشود مسیری خوفناک (از همجنس بازی گرفته تا ازدواج با محارم خانواده و...) پیش روی آن قرار خواهد گرفت(نساء/۲۷). مسأله‌ای که امروز در برخی جوامع مشاهده میکنیم که عمدتا بعد از سلطه صهیونیست بر اقتصاد و فرهنگ و سیاست آنها اتفاق افتاد و غرب را از همان ارزشهایی که در گذشته نه چندان دور برای خود داشت، تهی کرد و حاصلش را در رسمیت‌یافتن ازدواج با همجنس و حتی جرم‌شناختن مخالفت به آن مشاهده میکنیم. ⚠️ شهوت محصولی است که بذر آن با بازبودن حریمها و نگاه‌کردن در دلها کاشته میشود. نگاه، بذری است که ابتدا کوچک به نظر می‌آید ولی درخت تنومند و نامیمون فساد را به بار می‌آورد.(بحارالانوار، ج۱۰۱، ص۴۱) نگاه همچون تیر مسمومی در دستان ابلیس، سم شهوت رانی را در وجود انسان میگستراند(بحارالانوار ج۱۰۱ ص۳۸) چه بسیار مصیبتهای خانمان‌سوزی که گریبان افراد و خانواده‌ها را گرفته و شروعشان با محفوظ‌نبودن یک حریم بوده و از یک نگاه آغاز شده‌اند. 🔹 به همین جهت خالق انسان قوانینی برای کنترل این ماجرا وضع کرده که می‌توان گفت مهمترین آنها مسئله پوشش و حفظ حریمها است: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ‏ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ... وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفينَ مِنْ زينَتِهِنَّ» (و به زنان باايمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ كنند، و زينت خود را مگر مقدارى كه [طبيعتاً مانند انگشتر و حنا و سرمه، بر دست و صورت‏] پيداست آشكار نكنند، و مقنعه‏هاى خود را به روى گريبان‏هايشان بيندازند، و زينت خود را آشكار نكنند مگر براى شوهرانشان، يا پدرانشان، يا پدران شوهرانشان، يا پسرانشان، يا پسران شوهرانشان، يا برادرانشان، يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان [هم كيش خود] شان، يا بردگان زر خريدشان، يا خدمتكارانشان از مردانى كه ساده لوح و كم عقل‏اند و نياز شهوانى حس نمى‏كنند، يا كودكانى كه [به سنّ تميز دادن خوب و بد نسبت به اميال جنسى‏] نرسيده‏اند. و زنان نبايد پاهايشان را به زمين بزنند تا آنچه از زينت‏هايشان پنهان مى‏دارند شناخته شود.(نور/۳۱ و همچنین ر.ک به احزاب/۳۲ و ۵۳) 🔹 با وجود غلیان شهوت در وجود یک جوان نمیتوانیم بدون اینکه عوامل به هیجان درآورنده شهوت را مدیریت کنیم از او توقع عفت و کنترل شهوت داشته باشیم. 🔹 همچنین وقتی که همچون سرپوشی بر غلیان غریزه شهوت نهاده شده را در جامعه از بین بردیم چگونه میتوانیم از آسیب‌های شهوت‌رانی مصون بمانیم و حیا همان مسئله‌ای است که در بخش قبلی به تأثیر حجاب بر آن پرداخته شد. 📌 ادامه دارد... @Tanbiholomah
❇️ غفلت از آسیب‌های اجتماعی بی‌حجابی 🖋 محمد صادق احمدی 🔢 بخش چهارم: حجاب و خانواده 🔸 طبیعت انسان هم از جهت نیازها و هم از جهت تمایلات، به گونه‌ای نیست که تنها زندگی کند. خدا انسان‌ها را به گونه‌ای آفریده که در کنار یکدیگر به آرامش و آسایش و لذت از زندگی دست پیدا می‌کنند. کنار هم قرارگرفتنی که در شکل‌گیری خانواده و شکل‌گیری اجتماع معنا پیدا می‌کند.(حجرات/۱۳ و فاطر و شوری/۱۱) کنار هم قرارگرفتن و تشکیل خانواده از ضروری‌ترین نیازهای انسان است چراکه وقتی میل جنسی و عاطفی زن و مرد به یکدیگر، در بستر خانواده جاری شد و هویت مشترک و تعهد به یکدیگر به آن ضمیمه شد، زن و مرد بر اساس نیازهایی که از یکدیگر تأمین می‌کنند و محبت و انس و الفتی که بین آنها به وجود می‌آید مایه‌ی آرامش یکدیگر می‌شوند.(روم/۲۱) و پوششی برای یکدیگر خواهند بود.(بقره/۱۸۷) تا با پاسخ به احساسات و غرائز یکدیگر، جلوی آسیب‌ها و فوران بی‌حساب و کتاب میل و شهوت گرفته شود. در چنین شرایطی رشد و شکوفایی و قدم‌نهادن در مسیر پیشرفت‌های مادی و معنوی برای فرد و خانواده و جامعه میسر خواهد بود. 🔹 همچنین ادامه‌دادن نسل بشر و از آن مهم‌تر تربیت فرزندان و نسل آینده رسالت اصلی خانواده است. خداوند متعال کانون خانواده را بهترین بستر برای تولد و حفظ و تربیت فرزندان قرار داد. از طرفی عشق و محبت سرشاری در وجود پدر و به خصوص مادر قرار داد به که به تعبیر نقل شده از امام سجاد علیه السلام :«فرزند را با گوش و چشم و دست و پا و پوست و تمام اعضا و جوارحش با خوش‌رويى و دلشادى نگهدارى كرده و هر ناگوارى و درد و سختى و نگرانى دوران باردارى را تحمّل كرده... و او را بر زمين نهاده و خشنود بوده است كه او سير باشد و خودش گرسنه مانَد، و او لباس بر تن داشته باشد وخودش برهنه باشد و او را سيراب سازد وخودش تشنه مانَد و او را در سايه قرار دهد و خودش زير آفتاب بسربرد، و با بيچارگی خود او را نعمت دهد»(تحف العقول، ص۲۶۳) و از طرف دیگر وظیفه تربیت و ادب آموزی را به خانواده واگذار نمود. 🔹 خانواده به انسان هویت، آرامش، محبت و حمایت می‌دهد و اگر خانواده نباشد یا تضعیف شود، مشکلات جسمی و روحی و روانی گریبانگیر افراد و جامعه خواهد شد. یکی از عوامل مهم که نهاد خانواده را دچار آسیب می‌کند این است که مرد و زن جذابیت جنسی و عاطفی خود را برای یکدیگر از دست بدهند چون جذابیت جنسی و عاطفی رکن غیر قابل انکاری برای شروع و بقاء یک رابطه قوی در خانواده است به همین جهت هم به زنان سفارش شده برای شوهرشان خود را بیارایند و زینت کنند، و هم به مردان سفارش شده که در برابر همسر خود آراسته باشند(تحف العقول، ص۳۲۳ و کافی، ج۵، ص۳۲۴) ♨️ پر واضح است خطر بزرگی که در کمین جذابیت جنسی و عاطفی زوجین برای یکدیگر قرار گرفته جلوه گری جاذبه های جنسی و عاطفی دیگران است و بهترین سدّ مقابل این خطر رعایت پوشش‌ها و حفظ حریمهای ارتباطی است. در جامعه ای که زنان زیبایی های خود را در معرض نمایش عموم بگذارند و چشم زنان و مردان پر از جاذبه های جنس مقابل باشد(بحارالانوار، ج۱۰۱ ص۳۹) و حریم ارتباطی بین آنها روز به روز بیشتر برداشته شود نمی‌توان توقع داشت که افراد به راحتی به همسر خود قناعت کنند(خصوصا با توجه به مطالبی که در بخش‌های گذشته راجع به حیا و شهوت بیان شد) و شروع ارتباط‌های خارج از محدوده خانواده مساوی با شروع گسستن پیوند مبارک خانواده خواهد بود. 📌 ادامه دارد... @Tanbiholomah
❇️ غفلت از آسیب‌های اجتماعی بی‌حجابی 🖋 محمد صادق احمدی 🔢 بخش پایانی: نتیجه‌گیری 🔸 باتوجه به آنچه در بخشهای این نوشتار بیان شد بخشی از آسیب‌های مهم اجتماعی بی‌حجابی روشن می‌شود. آسیب‌هایی که سلامت و سعادت جامعه را به طور جدی تهدید می‌کند و نمونه آن را امروزه می‌توانیم در بعضی جوامع مشاهده کنیم. 🔹 بحران‌های جنسی و روحی و خانوادگی که امروز در دنیا مشاهده می‌شود به یکباره به وجود نیامده‌اند. افسردگی فراگیر، تنهایی، فرزندان بی‌هویت، بی‌مرزیِ شهوات، رسمیت‌یافتن فحشا، کمرنگ‌شدن ارزش خانواده و همسربودن و مادربودن و ... اتفاقاتی نیست که کودتاوار و یک‌شبه به فرهنگ و ارزش‌ها شبیخون زده باشند. ♨️ بی‌حجابی قدم اول به سمت این پرتگاه و دریچه‌ای به طرف نابودی جامعه است. پس چگونه می‌توان با تعابیری همچون: «مهم نبودن چند لاخ مو» «اولویت نداشتن مسأله بی‌حجابی» «شخصی‌بودن مسأله حجاب» و... را نسبت به حفظ سلامت و سعادت جامعه نادیده گرفت. 🔹 نویسنده منکر اصالت‌داشتن فرهنگ‌سازی و هدایت‌گری نیست ولی همانطور که در مقدمه اشاره شد اگر به آسیب‌های اجتماعی فراوان بی‌حجابی توجه کنیم، ضرورت وجود الزام حکومتی درکنار فرهنگ‌سازی و هدایت‌گری را تأیید خواهیم کرد. @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقد سروش محلاتی- محمد جعفری.pdf
1.03M
❇️ پاسخ به ادعاهای استاد سروش محلاتی نسبت به سیدالشهداء علیه‌السلام 🖋 محمد جعفری ⁉️ آیا امام حسین علیه السلام به دنبال توافق و مذاکره بود؟!! ⚠️ آیا تمسک به شایعات، نقليات ضعیف، اکاذیب دشمن فاسق، مطالب سست و متشابهات، در مسئله‌ای که از مهمترین اعتقادات مردم بوده و هست، صحیح است؟! 📌 پاسخ‌های مستند و دقیق به این ادعا را در فایل پیوست مطالعه بفرمایید. https://eitaa.com/Tanbiholomah/88 @Tanbiholomah
❇️ امر به معروف، وظیفه همه سطوح جامعه 📝 ترکیب مزجی از آیات و روایات 🖋 امیرحسین علی‌اکبر ⬅️ امر به معروف و نهی از منکر دو خلق الهی 🔸 پیامبر (ص) فرمودند: من برانگیخته شدم تا مکارم اخلاق را به اتمام برسانم (۱) [ و ] قطعا امر به معروف و نهی از منکر، دو خُلق از اخلاق الهی هستند (۲) [بلکه] امر به معروف با فضیلت‌ترین اعمال خلق می‌باشد (۳) 🔹 وظیفه حاکمان [برای همین این دو فریضه] راه پیامبران و روش صلحا (۵) [و وظیفه حاکم اسلامی است چون] هر کس امر به معروف و نهی از منکر کند "او" خلیفه خداوند در زمین و جانشین پیامبر اوست.(۶) [و این، رسالت حکومت، نسبت به عموم مردم است برای اینکه] خداوند امر به معروف را برای مصلحت عوام واجب کرد.(۷) 🔹 وظیفه آحاد مردم [ و وظیفه مردم، نسبت به حکومت زیرا ] هرگاه مردم [ این دو فریضه را انجام ندهند ] برکات از آنها برداشته خواهد شد (۸) خداوند اشرارشان را بر آنها مسلط خواهد کرد. (۹) [یعنی حکومت عدل، دچار فروپاشی می‌شود] ♨️ امر به معروف و تکلیف علما [و همچنین وظیفه علماست زیرا] خداوند از علما پیمان گرفته تا بر شکمبارگی ظالم و گرسنگی مظلوم [یعنی بر فاصله طبقاتی] آرام و قرار نداشته باشند. (۱۰) [و البته این، وظیفه علمای همه ادیان و مذاهب است] لولا ینهاهم الربانیون و الاحبار عن قولهم الاثم و اکلهم السحت لبئس ما کانوا یصنعون (۱۱) 🔺 تأثیر امر به معروف [چنانکه رسالت مومنین است نسبت به یکدیگر] پس هر کس امر به معروف کند پشت مومنان را محکم کرده است. (۱۲) 🔺 نهاد امر به معروف و نهی ازمنکر [ بنابراین، این دو فریضه، وظیفه همه اقشار جامعه است. هر چند باید نهادهای قدرتمندی باشند که افرادی را برای اجرای این دو واجب، تربیت کند زیرا ] از امام صادق (ع) پرسیده شد آیا امر به معروف و نهی از منکر بر همه امت واجب است؟ فرمودند: خیر پرسیدند چرا؟ فرمودند: این کار بر عهده کسی است که قدرت داشته باشد، اطاعت بشود، معروف را از منکر بشناسد. نه بر افراد ضعیفی که راه را از چاه تشخیص نمی‌دهند و نمی‌دانند از چه به چه دعوت کنند؛ به حق یا باطل؛ دلیل این مطلب از کتاب خدا، فرموده خداوند عزّ و جلّ است:《 و لتکن منکم امّه یدعون الی الخیر یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر ...》 (۱۳) (۱۴) [ هر چند برای اجرای این دو فریضه، لازم نیست که حکومت و جامعه در حالت ایده آل باشند زیرا] هرگاه [این دو واجب] ادا و اقامه شوند همه فرایض چه آسان و چه سخت [به دنبال آن] اقامه خواهند شد. (۱۵) ______ متن فوق، به غیر از عبارات داخل کروشه، ترکیب مزجی از آیات و روایات است. (۱) بحار الانوار ج ۶۸ ص ۳۸۲ (۲) میزان الحکمه ج ۶ (۳) غرر الحکم (۴) غرر الحکم (۵) الکافی ج ۵ ص ۵۶ (۶) مستدرک الوسائل ج ۱۲ ص ۱۷۹ (۷) نهج البلاغه (۸) میزان الحکمه ج ۶ (۹) میزان الحکمه ج ۶ (۱۰) نهج البلاغه، خطبه شقشقیه (۱۱) سوره مائده آیه ۶۳ (۱۲) نهج البلاغه حکمت ۳۱ (۱۳) سوره آل عمران آیه ۱۰۴ (۱۴) بحار النوار ج ۱۰۰ ص ۹۲ (۱۵) میزان الحکمه ج ۶ https://eitaa.com/Tanbiholomah/89 @Tanbiholomah
❇️دیدگاه متمایز آیت الله‌سیستانی درباره «امربه معروف و نهی از منکر» 🖊 محمد متقیان تبریزی 🔹درباره کیفیت تشریع دو فریضه امربه معروف و نهی از منکر، نظر مشهور بر این است که، وجوب این دو فریضه کفایی است نه عینی. با وجود چنین شهرتی، اختلاف فتوایی هم در میان فقها وجود دارد که مثال بارز آن، اختلاف سیدمرتضی و شیخ طوسی است؛ بنابه گزارش ابن ادریس حلی، نظر سیدمرتضی به کفائیت بود (۱) و بنابر متون فقهی شیخ طوسی، نظر او به عینیت.(۲) 🔹فقهای معاصر نیز رأی به کفائیت وجوب امربه معروف و نهی از منکر دارند، لیکن آیت الله سیستانی، در این مبحث، فتوای خاصی دارد که دیدگاه ایشان را متمایز از سایر آراء می نماید. ایشان، دو تکلیف را متوجه به مکلف می داند؛ امر و نهی، اظهار کراهت. امر و نهی، واجب است به وجوب کفائی، اما اظهار کراهت وجوب عینی دارد؛ یعنی اظهار کراهت به صورت قولی یا فعلی، از هیچ کسی برداشته نمی شود و همه باید اظهار نمایند: «وجوبه عندئذ كفائي يسقط بقيام البعض به، نعم وجوب إظهار الكراهة قولًا أو فعلًا من ترك الواجب أو فعل الحرام عيني لا يسقط بفعل البعض، قال أمير المؤمنين (ع) (أمرنا رسول اللّٰه (ص) ان نلقي أهل المعاصي بوجوه مكفهرة)» 📚المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: ۲۸۷ در بیان دیگری نیز اینگونه میفرمایند: «و في كون وجوبه عينياً أو كفائياً وجهان، و لا يبعد الأول في إظهار الكراهة قولًا أو فعلًا و الثاني فيما يتوقف على إعمال القدرة كالضرب و الحبس مما كان من وظائف المحتسب في بعض الأزمنة السالفة» 📚منهاج الصالحين (للسيستاني)، ج‌۱ ص: ۴۱۷ 🔹ایشان، بنابرهمین مبنا در ضمن بیان شرایط وجوب امربه معروف و نهی از منکر، در بیان شرط تأثیرگذاری چنین می گوید: «احتمال ائتمار المأمور بالمعروف بالأمر، و انتهاء المنهي عن المنكر بالنهي، فلو علم انه لا يبالي و لا يكترث بهما فالمشهور بين الفقهاء (رض) انه لا يجب شي‌ء تجاهه و لكن لا يترك الاحتياط بإبداء الانزعاج و الكراهة لتركه المعروف أو ارتكابه المنكر و إن علم عدم تأثيره فيه.» 📚المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: ۲۸۷ 🔹به نظر آقای سیستانی، اگر احتمال تأثیر در فرد مورد امر و نهی هم نبود، احتیاط واجب است که نسبت به ترک معروف و ارتکاب منکر، اظهار کراهت نماید. بنابراین فتوا، همه باید در برابر ترک واجب و ارتکاب حرام، واکنش داشته و نسبت به آن بی تفاوتی نداشته باشند. هرچند هرکدام از مکلفین در مقام امر و نهی برنیایند، اما اینگونه نیست که تکلیف دیگری نداشته باشند، بلکه باید احساس مسئولیت کرده و کراهت خود را نسبت به منکر، آشکار سازند. و به عبارت دیگر، دو موضوع است و دو حکم، و اتیان به هرکدام تداخلی با اتیان دیگری ندارد. پس، کسی که امر یا نهی میکند، باید اظهار کراهت را هم مراعات نماید. ---------------------- ۱- السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى؛ ج‌۲ص: ۲۲ ۲-النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى، ص: ۲۹۹ https://eitaa.com/Tanbiholomah/90 @Tanbiholomah
❇️ زشت و زیبای «فساد فولاد مبارکه» ✍ صالح رحمتی 🔹روشن است که یک فساد اقتصادی سنگین و گسترده، نمی‌تواند زیبایی خاصی داشته باشد، اما آنچه که در اطراف ماجرای کشف فساد می‌تواند جهت حسن و زیبایی یا جهت قبح و زشتی ببخشد، افعال و رفتارهایی است که از انسانها سر میزند. در این ماجرا چگونه رفتار شد؟ ۱. آن نهادی که کاشف این تخلفات مالی گسترده بود و ابایی از طرح و بیان آن نداشت، مجلس شورای اسلامی با استفاده از حق تحقیق و تفحص در امور کشوری است. حقی که ریشه در متن قانون اساسی دارد و در اصل ۷۶ گنجانده شده است: «مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد.» مجلس شورای اسلامی می‌توانست از این حق خود صرف نظر نموده و آن را استیفاء نکند، لیکن این حق را تکلیف خود دانسته، در موضوعی بسیار مهم و در مصداقی کاملاً دردسرساز (شرکت فولاد مبارکه) وارد میدان شده و تحقیق و تفحص خود را انجام داده و گزارش تفصیلی آن را نیز در اختیار عموم می گذارد. و این اقدام، جهت محسنه و زیبایی چنین واقعه‌ای است، ‌و همین واقعیت است که نافی فساد سیستماتیک می‌باشد. ۲. کشف این فساد سنگین، متکی بر استفاده از ظرفیتی بود که در متن قانون اساسی جمهوری اسلامی قرار داشت. این سخن، به این معناست که جمهوری اسلامی، در متن قانون اساسی به دنبال بستن راه‌های فساد و انحراف بوده و یکی از ابزارها را تحقیق و تفحص مجلس و نمایندگان مردم قرار داده، تا علاوه بر نهادهای نظارتی و امنیتی، مردم نیز بتوانند با استفاده از ظرفیت نمایندگان خویش و از طریق قانون، در پستوی شرکتها و اموال انباشته دولتی سرک کشیده و از خفایا و زوایای امور آگاه گردند. و این چنین ظرفیتی در متن قانون اساسی، دلها را امیدوار به آینده پیش‌روی می‌نماید. ۳. و اما وقوع چنین فساد گسترده ای، فارغ از اینکه چه کسانی و با چه عملکردی درگیر ماجرای فساد بوده اند، عاملی مهم و اساسی دارد که در غوغای این ایام باید بدان توجه نمود. و ای بسا با توجه به این عامل است که برخی از کسانی که صدایشان بلند شده و در موضع طلبکاری نشسته اند، باید آرام گرفته و پاسخگو باشند. به نظر می‌رسد، جهت قبیحه و زشتی در این ماجرا - علاوه بر آلودگی شرکت به فساد گسترده- تحقق همان چیزی است که قرآن کریم از آن نهی کرده و سیره علوی از آن بری بود. خداوند متعال می‌فرماید: «ما أَفاءَ اللَّهُ عَلى‏ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرى‏ فَلِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينِ وَ ابْنِ السَّبيلِ كَيْ لا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِياءِ مِنْكُمْ‏»۱ «ثروتی را که خداوند به رسولش بازگردانید، برای خدا و رسول و ذی القربی و یتیمان و مساکین و در راه ماندگان است تا آن ثروت، در میان اغنیاء نچرخد.» براساس آیه شریفه، قرار بر این بود که هر آنچه فیء است به فقرا و مساکین برسد، اما شرکت فولاد مبارکه، با چنبره زدن بر ثروت ملی و دستیابی به زنجیره مالکیت کامل بر تولید فولاد از معدن تا نورد، این ثروت را در میان اغنیاء دست به دست می‌گرداند، و برای حفظ این ثروت نیز، مبتلا به چه تخلفات مالی گسترده‌ای می‌شود. در حديثى از پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) آمده است: «هفت گروه را من و همه پيامبران كه دعاى آنها در پيشگاه خدا مقبول است، لعن و نفرين كرده‌ايم يك گروه از آنها كسانى هستند كه بيت المال را اختصاص به خود مى‌دهند: «المستأثر بالفى‌ء».۲ 🔹سخن این است که: تا زمانی که در ساختارسازیهای اقتصادی از اصول قرآنی و طریقت علوی اجتناب ورزیده و نگاهمان به علم اقتصاد ورشکسته لیبرال باشد، امیدی به رهایی از دام چنین فسادهایی نیست. باید از سرچشمه آغاز نمود و تقنین نظام اقتصادی را مبتنی بر اندیشه اسلامی، بازتعریف کرده و ساختارهای اقتصادی را براساس قانون اقتصادی اسلامی از نو نوشت. در عین امیدواری به ظرفیت غنی قانون اساسی، باید به بازسازی اساسی در ساختارهای اقتصادی روی آورد و در غوغای کشف فساد، نباید راه گم نموده و درگیر حواشی شد. همین ایام، مجلس محترم شورای اسلامی درگیر اصلاح قانون بانکی است. میدانیم که نظام بانکی نیز یکی از مناشی جریان فساد در کشور است. اگر در این فرآیند اصلاح نیز به اصول قرآنی توجه نگردد و به رفع دو معضل اساسی معاملات صوری و انباشت سرمایه، فکری نشود باز هم باید شاهد تولید فساد بانکی بود. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ۱. حشر، آیه ۷ ۲. كنز العمال، ج۱۶، ص۹۰ @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ فساد در نظام و نحوه مواجهه با آن 🎥 تبیین آقای رحیم پور ازغدی از تفاوت میان فساد سیستمی با فساد در سیستم @Tanbiholomah
❇️ منشور حکومت اسلامی 🗂 پرونده جدید تنبیه الأمة 📝 اشاره 🔸 نهج البلاغه، در همه اعصار، نه تنها برای شیعیان بلکه برای عموم مسلمانان، منبعی غنی در هدایت فکری و جهت دهی به عقاید و اندیشه‌ها بوده است. به عنوان مثال، در برخی از ادوار، خطب توحیدی این کتاب شریف مورد توجه و اقبال بسیار قرار گرفته و در ادواری دیگر که مسلمانان به تأملات اجتماعی و حکومتی پرداخته اند، بخش های حاکمیتی آن هدایتگر افکار بوده است. 🔹در عصر کنونی که دوران شکل‌گیری نظام اسلامی است، نامه امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) به مالک اشتر(رضوان الله علیه)، می‌تواند سامان بخش گفتمانی باشد که تأثیر آن در چگونگی اداره اسلامی حکومت، تجلی یابد. 🔹کانال تنبیه الأمة در نظر دارد به مناسبت «هفته دولت»، برخی از فرازهای این نامه را که در حقیقت «منشور حکومت اسلامی» است، مورد مطالعه و تبیین قرار دهد. به امید اینکه به سبب تمرکز - هرچند کوتاه مدت- بر این نامه و موشکافی در برخی از کلمات حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)، زمینه ای برای شکل‌گیری گفتمان «منشور حکومت اسلامی» فراهم آید. همچنین، از دوستانی که مکتوبات و نوشته‌هائی در این زمینه دارند، برای انتشار آثار ایشان در کانال استقبال می گردد. @Tanbiholomah
🏴 انا لله و انا الیه راجعون 🏴 آیت‌الله ناصری به ملکوت اعلی پیوست ▪️ آیت الله ناصری از علمای برجسته اخلاق و اساتید حوزه علمیه اصفهان دقایقی پیش دارفانی را وداع گفت. متن اطلاعیه دفتر آیت الله ناصری به شرح ذیل است: بسمه تعالی انا لله و انا الیه راجعون بدینوسیله ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله ناصری قدس سره را به اطلاع عموم مومنین و علاقمندان می رسانیم و از خداوند متعال علو درجات ایشان را خواستاریم. ▪️ برنامه تشییع و مراسمات متعاقبا اعلام خواهد شد. ▪️ این ضایعه را خدمت حضرت حجة بن الحسن علیه السلام و مراجع معظم خصوصا رهبر عزیز انقلاب و همه طلاب بزرگوار و مردم ولایتمدار و انقلابی تسلیت عرض می کنیم. @Tanbiholomah
♻️ اشاره‌ای به منابع و اسناد عهد مالک اشتر ✍ علی شریف 🔹با وجود ارسالی که در کتاب شریف نهج البلاغه وجود دارد، برخی از موارد موجود در کتاب از خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار، به صورت منفرد، از اسناد صحیح برخوردار هستند. یکی از آن موارد، همین رساله‌ای است که حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) خطاب به جناب مالک اشتر (رضوان الله علیه) به عنوان «عهد» نگاشته‌اند. 🔹منابعی که این رساله را با اختلاف در الفاظ نقل کرده‌اند، به ترتیب تاریخی اینگونه است: ۱. حسن بن علی ابن شعبه حرانی (قرن چهارم) در کتاب «تحف العقول» ص ۱۲۶. (از منابع امامیه) ۲. ابن حيون، نعمان بن محمد مغربى‏ (۳۶۳ ق‏) در کتاب «دعائم الإسلام» جلد۱ ص۳۵۰(از منابع امامیه) ۳. شريف الرضي، محمد بن حسين‏(۴۰۶ ق) در نهج البلاغه. ۴.محمد بن الحسن بن محمد بن علي بن حمدون، أبو المعالي، بهاء الدين البغدادي (المتوفى: ۵۶۲هـ) در «التذكرة الحمدونية» جلد۱ص ۳۱۶. (از منابع عامه که ظاهراً تمایل شیعی دارد.) ۵. أحمد بن عبد الوهاب بن محمد بن عبد الدائم القرشي التيمي البكري، شهاب الدين النويري (المتوفى: ۷۳۳هـ) در کتاب «نهاية الأرب في فنون الأدب»جلد ۶ ص ۱۹(از منابع عامه) 🔹اما درباره اسنادی که به عهد مالک اشتر وجود دارد، به دو طریق نجاشی و شیخ طوسی باید اشاره کرد: ۱. نجاشی در رجالش، ذیل عنوان «الأصبغ بن نباتة المجاشعي‏» چنین می‌گوید: «كان من خاصة أمير المؤمنين عليه السلام، و عمر بعده. روى عنه عهد الأشتر و وصيته إلى محمد ابنه. أخبرنا ابن الجندي عن أبي علي بن همام، عن الحميري، عن هارون بن مسلم، عن الحسين بن علوان، عن سعد بن طريف، عن الأصبغ بالعهد» ۲. طوسی، در فهرست خود طریق به عهد را چنین توصیف می‌کند: «أخبرنا بالعهد، ابن أبي جيد، عن محمّد بن الحسن، عن الحميري، عن هارون بن مسلم و الحسن بن ظريف جميعا، عن الحسين بن علوان الكلبي، عن سعد بن طريف، عن الأصبغ بن نباته، عن أمير المؤمنين عليه السّلام» 🔹بخش عمده‌ای از سند نجاشی و طوسی با هم اشتراک دارد و اختلاف دو سند در ابتدای آن است: ابن الجندی عن ابی علی بن همام عن الحمیری در طریق نجاشی، و ابن ابی جید عن محمد بن الحسن عن الحمیری در طریق طوسی. به بیان استاد شهیدی(دام عزه)، این دو طریق به عهد، صحیحه است، و حتی براساس متن موجود از عهد مالک اشتر می‌شود فتوای فقهی داد. https://eitaa.com/Tanbiholomah/97 @Tanbiholomah
❇️اخلاق حکمرانی در نهج البلاغه-۱ ♻️حکمرانی رحیمانه و حکمرانی سَبُعانه ✍محمد متقیان تبریزی 🔸بخشی از فرازهای عهد مالک اشتر، توصیه‌هایی اخلاقی است از حضرت امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) خطاب به مالک اشتر به عنوان والی و حاکم. این توصیه‌ها، نه تنها در آن دوران که حکمرانی‌ها دارای ساختاری ساده تر بودند راهگشاست، بلکه در این دوران که حکمرانی‌ها پیچیده‌تر و سایبری‌تر شده‌اند نیز، ضرورت دارد. مباحثی را که حضرت امیر(سلام الله علیه) فرموده‌اند، ذیل عنوان «اخلاق حکمرانی» در چند شماره پی خواهیم گرفت. 🔹در ابتدا به دو نوع اخلاق حکمرانی که اساس و بنیان رفتارهای اخلاقی است، اشاره می‌شود: «اخلاق رحیمانه» و «اخلاق سبعانه»: «و أشعر قلبك الرّحمة للرّعيّة، و المحبّة لهم، و اللطف بهم، و لا تكوننّ عليهم سبعا ضاريا تغتنم أكلهم‏» 🔹آنچه که در مقام نیاز به تذکر دارد این نکته است که: آنگاه که سخن از دو نوع اخلاق رحیمانه و سبعانه می‌رود، نباید آن را به فرد حاکم و «اخلاق فردی» حاکم تنزل داد، بلکه سخن از دو نوع «حکمرانی» است. یعنی مراد حضرت این نیست که، شخص حاکم اخلاق رحیمانه‌ای با رعیت داشته باشد، اما وزرا و امرای او هرگونه که خواستند برخورد کنند، یا اینکه، او در رفتار فردی خود با مردم، با لطف و محبت برخورد کند اما در فرامین و دستورات حکومتی، در مالیاتها و امور اقتصادی کشور، در امور نظامی و سربازگیری و ...، با خشونت برخورد کند. بلکه مقصود از مواجهه رحیمانه، لطیف و محبت‌آمیز با رعیت، این است که باید تمام ساحات حکمرانی، از بالاترین فرد حکومت تا پایین ترین آن، و همچنین تمام لایه‌های حکومتداری، همراه با رحمت، لطف و محبت به رعیت باشد. پس، صحیح آن است که بگوییم: سخن از اخلاق حکمرانی است، نه اخلاق حاکم. و اگر مخاطب این خطاب، مالک اشتر است، شخص او مخاطب نیست بلکه حکمرانی او مورد خطاب حضرت قرار گرفته که در آن حکمرانی، همه ابعاد و لایه‌های حکومت از مناصب، افراد و قوانین مدنظر می‌باشد. با این وصف، اخلاق حکمرانی به دوگونه رحیمانه و سبعانه تقسیم می‌شود، نه فقط اخلاق حاکم. پس همانطور که در اخلاق رحیمانه، تمام ساختار حکومت متخلق به رحمت و محبت و لطف نسبت به رعیت است، در اخلاق سبعانه نیز همه ساختار حکومت نسبت به رعیت، درنده خو است که حریصانه در پی دریدن آنها فرصتها را غنیمت می‌شمارد. 🔹و در دوران کنونی که حکومت‌ها با سیاست‌گذاری، راهبردنگاری، تقنین و آیین‌نامه‌ها اداره می‌شوند، چنانچه «اخلاق حکمرانی اسلامی» که اخلاق رحیمانه است حاکم باشد، سایه آن بر تمام مراتب سیاست‌گذاری، راهبردنگاری، تقنین و آیین‌نامه‌های اجرایی افتاده و همه مواد، مقید به اخلاق رحیمانه می‌گردد. به عنوان مثال، مجلس شورای اسلامی باید سیاست «تقنین رحیمانه» را نصب‌العین خود قرار دهد. تقنین رحیمانه، تقنینی است که در آن قانونگذار سعی بر آن دارد که قانون، ابزار جریان رحمت و لطف و محبت نسبت به رعیت باشد. 🔹در مقابل، در حکمرانی مادی که «اخلاق سبعانه» حاکم است، تقنین، ابزار دریدن و پاره کردن مردم به صورت حریصانه و در هر فرصتی است. قوانین، به گونه‌ای تنظیم می‌گردند که، سرمایه‌های مالی، جانی، آبروییِ رعیت، مصروف اربابان قدرت گردد. و در جریان گردش سرمایه، به گونه‌ای قانون‌نگاری شود که تمام سرمایه‌ها در دامن طبقه قدرتمند جامعه سرازیر گردد. و از این روست که در دولتهای غربی، هرچقدر که رو به پیش می‌روند، شکاف فقیر و غنی افزایش می‌یابد. چرا که ریل سیاست‌گذاری و تقنین نظامات غربی براین اساس بنیان گذاشته می‌شود که محصول و دسترنج تمام طبقات در اختیار صاحبان قدرت و ثروت قرار بگیرد. و اگر، بخواهیم نظام مقدس اسلامی مبتلا به آفات نظام سرمایه‌داری خشن و سبع نگردد، باید سیاست‌گذاری اقتصادی و اجتماعی، با رویکرد رحمت و لطف و محبت به مردم، پایه‌ریزی گردد. هر تصمیم و برنامه‌ای که، سبب شود تا مردم زیر چرخ دنده آن خرد گردند و به وسیله سرمایه‌داران دریده گردند، قطعا اسلامی نیست. https://eitaa.com/Tanbiholomah/98 @Tanbiholomah
❇️ توصیه به حکمرانان درباره رعایت وضع اقتصادی مردم 📝 شرح نامه امیرالمؤمنین به مالک اشتر 🎙 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) ♨️ «و انّما یؤتی خراب الأرض من اعواز اهلها» ویرانی زمین از تنگدستی مردم زمین حاصل می‌شود؛ یعنی وقتی مردم تنگدست بودند، زمین ویران می‌شود... 📌 دانلود صوت در کانال تنبیه الأمة: https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
13830820_1862_24k (Trimmed).mp3
5.79M
❇️ توصیه به حکمرانان درباره رعایت وضع اقتصادی مردم 📝 شرح نامه امیرالمؤمنین به مالک اشتر 🎙حضرت آیت الله خامنه‌ای(مدظله العالی) 🔸 «و انّما یؤتی خراب الأرض من اعواز اهلها» ویرانی زمین از تنگدستی مردم زمین حاصل می‌شود. 🔹 می‌گویند سرزمینی که تو داری به آن‌جا می‌روی، اگر توانستی مردمش را ثروتمند کنی، آباد خواهد شد؛ اما اگر مردم را فقیر نگه داشتی یا فقیر کردی و نتوانستی، این سرزمین هم آباد نخواهد شد؛ ویرانه خواهد ماند. 🔹 «و انّما یعوز اهلها». اعواز، باب افعال است؛ اما لازم است: مردم تنگدست می‌شوند. حضرت با لامِ تعلیل می‌فرمایند: «لإشراف انفس الوُلاة علی الجمع»؛ فقر مردم، تقصیر فرمانروایان است؛ آنها هستند که موجب فقر مردم می‌شوند؛ چون آنچه را که از ثروت و منافع به‌دست می‌آید، برای خودشان می‌خواهند؛ این موجب فقر مردم می‌شود. 🔢 فرمانروایان مستبد: 1⃣ یک وقت فرمانروایان مثل مستبدهای قدیم هستند؛ مانند رضاخان که همه چیز را می‌خواست و به حدی قانع نبود... استبدادهای قدیم این‌طور بود. البته شکل مدرن‌ترش در حکومت پهلوی بود؛ شکل قدیمی‌ترش را هم در کتابها، از قاجاریه و دوره‌ی ناصرالدین شاه و بقیه خوانده‌ایم. 2⃣ یک شکل هم روش مدرن است؛ یعنی روش حکومتهای بظاهر دمکرات که باطن استبدادی دارند؛ امروز زمام این حکومتها به دست کمپانی‌های اقتصادی است. 📌 تنبیه الأمة: رهبر معظم انقلاب نیز به پیروی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام همیشه به دولتهای مختلف که در واقع حکمرانان امروز هستند درباره مردم و پرهیز از ایجاد شکاف طبقاتی توصیه کرده‌اند. @Tanbiholomah
❇️چرا باید حاکم در دسترس باشد؟ 🖋 آموزه‌ای از نامه ۵۳ نهج البلاغه ۱) در دسترس نبودن حاکمان نشانه‌ای از تنگ‌نظری و بدخلقی آنها است. (احْتِجَابَ الْوُلَاةِ عَنِ الرَّعِيَّةِ شُعْبَةٌ مِنَ الضِّيق) ۲) در دسترس بودن حاکم، فرصتی است برای انجام امور بزگوارانه (فَفِيمَ اِحْتِجَابُكَ مِنْ ... أَوْ فِعْلٍ كَرِيمٍ تُسْدِيه) ۳) در دسترس نبودن حاکمان موجب ناآگاهی آنان از امور حکمرانی (و تعیین اولویتها و ...) میشود. (قِلَّةُ عِلْمٍ بِالْأُمُور) ۴) در دسترس نبودن حاکمان موجب می‌شود اخبار و اطلاعات جامعه به صورت گزینشی به اطلاعشان برسد. (يَقْطَعُ عَنْهُمْ عِلْمَ مَا احْتَجَبُوا دُونَه: روند آگاهی حاکمان از امور پنهانی جامعه را قطع می‌کند) ۵) اولویتهای ذهنی آنان با اولویتهای عینی و واقعی مردم نامطابق می‌شود. (فَيَصْغُرُ عِنْدَهُمُ الْكَبِيرُ وَ يَعْظُمُ الصَّغِيرُ وَ يَقْبُحُ الْحَسَنُ وَ يَحْسُنُ الْقَبِيحُ) ۶) در محاسبات ذهنی و اقدامات عملی‌شان، حق با باطل آمیخته می‌شود. (وَ يُشَابُ الْحَقُّ بِالْبَاطِل) ۷) حقوق مردم بر گردن حاکم است حاکم چرا باید با نهان کردن خود، از انجام وظیفه در برابر حقوق رعیت استنکاف کند؟ (فَفِيمَ اِحْتِجَابُكَ مِنْ وَاجِبِ حَقٍّ تُعْطِيه) ۸) اگر حاکمان در دسترس باشند اکثر مشکلات مرم با کمترین زحمت و هزینه به دست آنان قابل حل است. (أَكْثَرَ حَاجَاتِ النَّاسِ إِلَيْكَ مِمَّا لَا مَئُونَةَ فِيهِ عَلَيْك) 🌐 به نقل از کانال «با نهج البلاغه» @Tanbiholomah
🔹نام کتاب: منشور مدیران در نظام اسلامی_ پیرامون عهدنامه مالک اشتر 🔹نویسنده: آیت‌الله رضا استادی @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله مرتضی تهرانی: باید گشت، خوبی را پیدا کرد که ریشه‌اش خوب باشد.... @Tanbiholomah
❇️ محدوده مسئولیت‌های دولت ✍ آیت‌الله سیدمحمدتقی مدرسی 🔹يحدد الإمام (عليه السلام) في إفتتاحية العهد مسؤوليات الدولة في كلمات اربع: ۱- جباية الخراج (أي: تحصيل الضرائب وهو مسؤولية وزارة المالية). ۲- وجهاد العدو (وهو مسؤولية وزارة الدفاع). ۳- واستصلاح الناس (بالتثقيف والتربية والتعليم وهو من مسؤوليات وزارة الثقافة والإعلام، ووزارة التربية والتعليم، ووزارة التعليم العالي، وكذلك ببسط الأمن بوضع قوانين رادعة عن الجريمة، وهو مسؤولية وزارة الداخلية). ۴- و أخيراً عمارة البلاد (وهي مسؤولية وزارات الدولة التي تسمى بالوزارات الخدمية) قال الامام علي (عليه السلام): هَذَا مَا أَمَرَ بِهِ عَبْدُ اللَّهِ عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ، مَالِكَ بْنَ الْحَارِثِ الأشْتَرَفِي عَهْدِهِ إِلَيْهِ، حِينَ وَلّاهُ مِصْرَ: جِبَايَةَ خَرَاجِهَا، وَ جِهَادَ عَدُوِّهَا، وَ اسْتِصْلاحَ أَهْلِهَا، وَ عِمَارَةَ بِلادِهَا. @Tanbiholomah
🔹کتاب «اصول کشورداری از نگاه امام علی(ع)» نوشته توفیق الفکیکی و ترجمه و تحقیق سید محمد ثقفی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۳۶۰ صفحه به چاپ رسید. 🔹 در این اثر ۱۸ اصل اساسی در کشورداری، درباره مباحث همیشگی سیاست همچون عدالت اجتماعی، روش انتخاب کارمندان، ارتش و امنیت و تجارت و صنعت به صورت عینی و مشخص به بحث گذاشته شده است و این منظر محدود به زمان و مکان خاصی نیست. ▫️معرفی تفصیلی در سایت اجتهاد: https://b2n.ir/p72641 @Tanbiholomah
❇️ نقدی بر دیدگاه عبدالعلی بازرگان، پیرامون اصول حکومت‌داری 🔢 بخش نخست 🔸 عبدالعلی بازرگان در درس_گفتگویی که داشته، با استناد به عهد مالک اشتر، اینگونه مدعی شده که: حضرت اشاره‌ای به وظیفه تبلیغ اسلام از سوی زمامداران و متولیان امر ندارند. 🔹 تفصیل کلام وی چنین است: «ما میتوانیم در تاریخ حکومت امام علی، اصول حکومتداری و وظایف یک ارگان اجتماعی اداری مردم را بیابیم. عهدنامه مالک اشتر خود گویا و مشتمل این اصول است که شایسته است آن را به مطالعه دقیق و فکورانه بگیریم تا در این باب به حقیقت امر آگاهی بیابیم. در این عهدنامه حضرت اشاره‌ای به وظیفه تبلیغ اسلام از سوی زمامداران و متولیان امر ندارند و وظیفه حکومت اسلامی را چهار امر میدانند؛ یک حکومت باید به اخذ مالیات (که تداوم حکومت به آن است)، تجهیز ارتش و پاسبانی از مردم، شهرسازی و عمران و آبادی بلاد، و همچنین قضاوت میان مردم بپردازد و وظیفه دیگری ندارد.» ✅ پاسخ این ادعا چنین است: 1⃣ نقد روش شناختی روش ایشان در نظریه منتسب به دین، روشی ناقص و غلط است. ناقص است، چراکه سایر نصوص قرآنی و روایی را ندیده، و غلط است که با چنین اعراضی از نصوص قرآنی، به نتیجه‌ای رسیده و آن را به دین اسلام نسبت می‌دهد. 📌 ادامه دارد... https://eitaa.com/Tanbiholomah/106 @Tanbiholomah
❇️ نقدی بر دیدگاه عبدالعلی بازرگان، پیرامون اصول حکومتداری 🔢 بخش دوم: نقد محتوایی 🔸 این نقد با نظر به کبریاتی که از مسلمات شرع انور و فقه امامیه است، بیان شده و سپس با تمرکز بر عبارت نهج البلاغه، واضح می‌گردد که استفاده وی از آن عبارت نیز نادرست بود: ➖ اول: آنچه عبدالعلی بازرگان انکار می‌کند، یکی از مسلمات واضح شریعت است. خداوند متعال، در قرآن کریم درباره اوصاف مؤمنین چنین می‌فرماید: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ» (همانان که اگر آنان را در زمین قدرت و تمکّن دهیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌پردازند، و مردم را به کارهای پسندیده وا می‌دارند و از کارهای زشت باز می‌دارند؛ و عاقبت همه کارها فقط در اختیار خداست.) در این آیه شریفه، با لحاظ اینکه، اگر مؤمنین در زمین تمکّن و بسط پیدا کنند و بتوانند در مکانی حاکم گردند، افعال ایشان در حال تمکن را در چهار عنوان بیان می‌کند: اقامه نماز، ایتاء زکات، امر به معروف، نهی از منکر. ➖ دوم: یکی از مسلمات فقه، موضوع اقامه «حدود» و اجرای «تعزیر» است که برای جرائم غیرحدی اعمال می‌شود. حضرت امام(ره) در تحریرالوسیله می‌فرماید: «كلّ من ترك واجباً أو ارتكب حراماً فللإمام عليه السلام ونائبه تعزيره؛ بشرط أن يكون من الكبائر، والتعزير دون الحدّ، وحدّه بنظر الحاكم»(۱) ترک واجب و ارتکاب به حرام، موضوع تعزیرات است و این امر، مرتبه‌ای بالاتر از تبلیغ دین است. یعنی نه تنها شریعت، به تبلیغ اسلام بلکه به تحقّق اسلام در مناسک رفتاری مسلمانان نیز توجه دارد و برای آن ضوابط و قوانینی قرار داده است. ➖ سوم: وی، با نظر به متن نهج البلاغه که حضرت امور چهارگانه‌ای را به عنوان افعال حکومتی برشمرده‌اند، عبارت «استصلاح اهلها» را به «قضاوت» معنا می‌کند، اما به نظر می‌رسد، چنین ترجمه‌ای با آن عبارت، بیگانه باشد. استصلاح، از ماده «صلح» است که در برخی منابع لغت، آن را «نقیض طلاح» (۲) و در برخی دیگر آن را «ضد فساد» معنا کرده‌اند (۳) و وقتی این ماده در باب استفعال قرار می‌گیرد، معنای طلبی پیدا می‌کند: «و اسْتَصْلَحَهُ: طلب صَلاحَهُ، و عدَّهُ صَالِحاً و مَصْلَحَةً.»(۴) استصلاح، به معنای طلب صلاح است، پس استصلاح اهلها نیز می‌تواند به این معنا باشد که: وظیفه حاکم این است که خواهانِ صلاح اهل مصر باشد. ➖ چهارم: استعمالات متعددی از این کلمه، در کلمات ائمه هدی(سلام الله علیهم) وارد شده است که سازگار با معنای قضاوت و مصالحه نیست: الف) در برخی عبارات صحیفه سجادیه چنین آمده است: «وَ يَا مَنِ اسْتَصْلَحَ فَاسِدَهُمْ بِالتَّوْبَة» ای کسی که خواهان و طالبِ صلاح افراد فاسد به سبب توبه است. و همچنین «وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي‏» آنچه را که از من فاسد شده است، به واسطه قدرت خودت، صالح بگردان. ب) و در نهج البلاغه، در نامه حضرت امیر(سلام الله علیه) به حارث همدانی چنین آمده است: «وَ اسْتَصْلِحْ كُلَّ نِعْمَةٍ أَنْعَمَهَا اللَّهُ عَلَيْك‏» طالب و جویای صلاح، در هر نعمتی باش که خداوند به تو انعام کرده است. با نظر به این نمونه‌ها، این نکته به دست می‌آید که: کلمه استصلاح، در برابر استفساد قرار دارد و حکایت از «صلاح کار جُستن» است. که به معنای فرآیند دستیابی به صلاح کار، است. بنابر همین معناست که در برخی از کلمات، استصلاح با «باء سببیت» و با ذکر سبب آمده است؛ زیرا، استصلاح فرآیند دستیابی به حالت صلاح است. بنابراین، معنای «استصلاح اهلها» نیز واضح می گردد. مقصود حضرت از این تعبیر آن است که: وظیفه مالک به عنوان حاکم مصر، پیگیری فرآیندی است که صلاح اهل مصر در آن تأمین شود، یا پیگیری دستیابی و وصول به حالت صلاح برای اهل مصر است. ➖ پنجم: برخی از محققین معاصر نیز در تفسیر این عبارت، نه تنها دریافت قضاوت نداشته، بلکه آن را به امور فرهنگی، تبلیغی و تربیتی معنا کرده اند: «واستصلاح الناس (بالتثقيف والتربية والتعليم وهو من مسؤوليات وزارة الثقافة والإعلام، ووزارة التربية والتعليم، ووزارة التعليم العالي، وكذلك ببسط الأمن بوضع قوانين رادعة عن الجريمة، وهو مسؤولية وزارة الداخلية)»(۵) با این وصف، یکی از مصادیق بارز استصلاح، توجه دادن افراد به امور معنوی و احیاء ذکر آخرت در قلوب مردم است. ------------------------------------- ۱. تحریرالوسیلة، ج2 ص 453 ۲. العین، ج3 ص117 ۳. المفردات للراغب، ص489 ۴. الطراز الأول و الكناز لما عليه من لغة العرب المعول، ج‏4، ص: 408 ۵.الوجیز في الفقه الإسلامی، للسیدمحمد تقی المدرسی، ج1 ص 7 @Tanbiholomah
❇️ اظهار نظر جمعی از اساتید سطوح عالی در خصوص پیشنهادات اصلاحی نظام آموزشی حوزه های علمیه 🔹 اخیراً و در پی ارائه‌ی برنامه جدید آموزشی و تحول در برخی متون درسی از سوی مدیریت محترم حوزه‌‌های علمیه، برخی از اساتید معظم و افاضل محترم حوزه با دغدغه بسیار ارزشمند حفظ سطح علمی حوزه و مراقبت از عمق دانش حوزوی در نسل‌های آینده، انتقاداتی را بیان فرموده‌اند که مورد توجه مجامع حوزوی قرار گرفته است. 🔹 از آنجا که امضاکنندگان متن حاضر توفیق خدمتگزاری در عرصه تدریس در حوزه مبارکه قم را دارند و به همین جهت محل رجوع و پرسش برخی از طلاب و فضلای حوزه هستند، پس از گفتگو با برخی از اساتید معظمِ منتقد طرح و نیز برخی از موافقین و تأمل در اطراف قضیه و مرور تجارب و مشاهدات عینی در طول سالهای تحصیل و تدریس، جمع‌بندی دیدگاه خود در خصوص اصل طرح تحول را به اختصار در قالب نکات ذیل بیان می‌کنیم. 📌 متن کامل در کانال تنبیه الأمة:👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8