eitaa logo
درس اخلاق استاد عابدینی
1.8هزار دنبال‌کننده
73 عکس
57 ویدیو
35 فایل
🔸آرشیو صوت های درس اخلاق 🔻استاد حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا عابدینی 🌐قم،خیابان سمیه،کوچه سمیه ۱۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه(علیه السلام) تلفن: 33555605-025 💫 ادمین: @Akhoondi_mh
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
#اطلاعیه 💫طلبه تراز انقلاب اسلامی 🔸 جلسات هفتگی #سه_شنبه ها، بعد نماز مغرب وعشا 🔻 سلسله نشست‌های تبیین طلبه‌ی تراز انقلاب اسلامی (طلبه عالم صالح مصلح بصیر انقلابی) 🔻 با بیان #استاد_عابدینی 🌐 قم، خیابان سمیه، کوچه سمیه ۱۱، پلاک ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه ( علیه السلام)، طبقه اول (برادران - خواهران) 🔸 @TarazEnghelab @abedini
پوستر جلسات سه شنبه سال ۹۸-۹۹ - طلبه تراز انقلاب اسلامی .jpg
3.79M
👆پوستر جلسات هفتگی سه شنبه ها 🔻 سال تحصیلی ۹۸-۹۹ 🔸 طلبه تراز انقلاب اسلامی 🔸 #شروع از سه‌شنبه همین هفته، #۹_مهر_۹۸، بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء 🔸 @TarazEnghelab
بسمه تعالی 🔸 🔸با توجه به دغدغه های مقام معظم رهبری در انقلابی ماندن حوزه های علمیه، و همچنین لزوم تبیین جامع هویت صنفی طلبه برای حل شدن بحران هویت طلاب جوان و بعضا سطوح عالی و ملاک های تعادل در مسیر تحصیل علم و اخلاق و بصیرت برای جلوگیری از افراط و تفریط های عملی طلاب، که همه از شاخصه های یک طلبه تراز انقلاب است، لزوم تشکیل نشست هایی با موضوع «تبیین شاخصه های طلبه تراز انقلاب اسلامی» ضروری به نظر می رسد. 🔸 لذا با دعوت از استاد محترم حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی (حفظه الله)، از کارشناسان برجسته برنامه سمت خدا در سیما، این سلسله جلسات از سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸، بلافاصله بعد از نماز عشا، بصورت هفتگی، در حوزه علمیه ثامن الأئمه (عليه السلام) برگزار میشود، که امکان حضور برای عموم اهل ایمان، بخصوص برادران و خواهران طلبه فراهم است. 🔸 برخی بيانات اخیر رهبری معظم انقلاب اسلامی، در لزوم توجه به عوامل پرورش دهنده روحیه انقلابی در حوزه علمیه قم و بخصوص در جوانان، که اهمیت موضوع این نشست ها در پیگیری این دغدغه رهبری عزیز است 👇 🔸 🔸بیانات در دیدار مردم قم، ۱۹ دی ۱۳۹۷ : 🔻 انگیزه‌هایی وجود دارد برای اینکه فضای انقلابی قم را تغییر بدهند و روحیه‌ی انقلابی قم و روحیه‌ی دینی قم را کمرنگ کنند؛ انگیزه‌هایی وجود دارد. از کِید دشمن در همه‌ی جنبه‌ها و جوانب نباید غافل شد: از جنبه‌ی اقتصادی که کید و مکر و دشمنی میکند، نباید از کید و مکر و دشمنی او در جنبه‌ی فرهنگی غافل شد؛ مشغولند، انگیزه‌هایی دارند، عواملی را میفرستند؛ باید به این توجّه کرد. بزرگان قم، جوانان قم باید نگذارند تا دستهای خائن، قم را از مرکزیّت انقلاب، از کانون انقلاب ‌بودن بیرون بیاورند و این معانی را در آن کمرنگ کنند. به هر حال قم آن سرچشمه‌ی اصلی است و حوزه‌ی قم آن پشتوانه‌ی معنوی است برای این حرکتی که دنیا را تغییر داد، دنیا را تکان داد و همچنان این حرکت ادامه دارد و هنوز در آغاز راهیم. 🌐 farsi.khamenei.ir/amp-content?id=41393 🔸 🔸بیانات در دیدار طلاب حوزه های علمیه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ : 🔻 این حرفهای خوب را، این مطالب عالی را در همین زمینه‌های گوناگون به مردم بزنید؛ مسئله‌ی سبک زندگی، مسئله‌ی حکمرانی اسلامی،‌ مسئله‌ی مبارزه‌ی با طاغوت، مسئله‌ی استقرار توحید به معنای واقعی کلمه در جامعه، و مسئله‌ی عدالت که جزو اساسی‌ترین مسائل است؛ بروید بگویید اینها را، معرفت مردم را بالا ببرید، گفتمانهای انقلابی در مردم به وجود بیاورید؛ و البتّه وجود دارد، تقویت کنید. خیلی کار از عهده‌ی حوزه برمی‌آید؛ بخشی مربوط به دستگاه‌های متصدّی این کار در حوزه و در خارج حوزه است، بخشی هم مربوط به خود طلّاب است. 🔻پس ببینید! ما یک مسئله داریم [با عنوان] هویّت حوزه، چیستیِ حوزه؛ حوزه چیست؟ حوزه عبارت است از مرکزی که عالم دین پرورش میدهد، که عالِم دین آن کسی است که معارف دین را فرامیگیرد و برای تحقّق آن وارد میدان میشود. فرق هم نمیکند که این عالم دین در رشته‌ی فقه تخصّص پیدا کرده باشد یا در رشته‌ی فلسفه‌ تخصّص پیدا کرده باشد یا در رشته‌ی کلام تخصّص پیدا کرده باشد؛ تفاوتی نمیکند. امام بزرگوار ما فقیه بزرگی بود؛ انصافاً ایشان فقیه برجسته‌ای بود امّا در عرفان نظری [هم] ایشان یک مجتهد به تمام معنا و صاحب‌نظر [بود]. یا استاد ایشان مرحوم شاه‌آبادی؛ امام یک وقتی به خود بنده فرمودند «شما خیال نکنید که آقای شاه‌آبادی در کار مبارزات نبود؛ چرا، ایشان مبارزه میکرد». حالا تعبیر ایشان یادم نیست؛ به نظرم یک جایی یادداشت کردم که مرحوم شاه‌آبادی، عارف آن‌چنانی، به امام گفته بود که «اگر من یاوری داشتم، خروج میکردم»؛ قریب به این الفاظ، به این مضمون. خب، پس هویّت حوزه‌ی قم و حوزه‌های دیگر این است؛ این شاکله‌ی اصلی حوزه است؛ همه‌ی کارهایی که در حوزه انجام میگیرد باید با این نگاه انجام بگیرد. این تخصّصی که شما میگویید، این نظاماتی که شماها مطالبه میکنید، این پیشنهادهایی که در مورد ظرفیّت‌شناسی و امثال اینها گفتید، [این] حرفهای بسیار خوب همه باید در این چهارچوب و با این نگاه انجام بگیرد. 🌐 farsi.khamenei.ir/amp-content?id=42475 🔸 🔸 بیانات در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ : 🔻 حالا حوزه‌ی قم را بخواهند از انقلاب تهی کنند، [این] چیز کوچکی است؟ انگیزه‌هایی وجود دارد برای این کار، حرف من این است. اگر بخواهیم نظام اسلامی انقلابی بماند، اسلامی بماند، حوزه‌ی قم باید انقلابی بماند.  🔻 اگر حوزه‌ی قم انقلابی نمانَد، حوزه‌های علمیّه اگر انقلابی نماندند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت.  👇👇👇
🔻 حوزه‌ی قم پشتوانه [انقلاب] است. حرف من این است که میگویم حوزه‌ی علمیّه‌ی قم بایستی به‌عنوان یک حوزه‌ی انقلابی و مهد انقلاب، به‌عنوان آن کوره‌ی آتشفشانی که همین‌طور دارد انرژی انقلابی را صادر میکند از خودش، حضور و ظهور داشته باشد. تلاش‌هایی دارد انجام میگیرد برای اینکه از حوزه‌ی علمیّه ی قم انقلاب‌زدایی کنند، باید احساس خطر کنیم. عرض من با شما نمایندگان عزیز طلّاب و فضلا این است: اگر دیدید انقلاب‌زدایی دارد انجام میگیرد باید احساس خطر کنید. 🔻 باید با فکر و تدبیر و برنامه ریزی حکمت آمیز، با این خطر مقابله کرد تا حوزه علمیه قم همواره یک حوزه انقلابی و مهد انقلاب باقی بماند و بینش و حرکت انقلابی در آن توسعه یابد. 🔻 مخالفت با انقلاب هم دوجور است: یک‌وقت صریحاً کسانی با انقلاب مخالفت میکنند - که این هم در حوزه وجود دارد – یک‌وقت هست که نه، صریحاً با انقلاب مخالفت نمیشود، [بلکه] با مبانی و مبادی اعتقادی انقلاب مخالفت میشود؛ روی اینها باید حسّاس بود، و تأکید مکرر بر ضرورت هوشیاری در مقابلِ استکبار و امریکا به همین علت است. 🌐 www.leader.ir/fa/content/14399 🌐 farsi.khamenei.ir/speech-content?id=32763 🔸 🔸 بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی، ۱۹ مهر ۱۳۹۱ : 🔻 حوزه‌های علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند، برای نظام کار کنند، برای نظام دل بسوزاند، در خدمت تقویت نظام حرکت کنند؛ و این درست عکس آن چیزی است که سیاست سرویسهای امنیتی انگلیس و آمریکا و اسرائیل و دیگران و دیگران دنبال میکنند. آنها تلاش میکنند بلکه بتوانند یک منفذی پیدا کنند. یک آخوندی یک گوشه‌ای حرفی میزند، که علی‌الظاهر برخلاف خواست و فهم و عقیده‌ی کلی نظام است، بزرگش میکنند؛ آن آدم را اگر کوچک هم باشد، از او یک تصویر بزرگی درست میکنند، برای اینکه فاصله‌ی بین نظام و روحانیت را برجسته کنند؛ القاء کنند که چنین فاصله‌ای وجود دارد. بنابراین حوزه‌های علمیه نمیتوانند سکولار باشند. اینکه ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولاریسم است. 🔻 آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده. کِی چنین چیزی در اختیار شما بود؟ امروز یک طلبه‌ی فاضل در تلویزیون می‌نشیند نیم ساعت حرف میزند، ده میلیون، بیست میلیون مستمع از روی شوق به حرف او گوش میدهند. کِی چنین چیزی برای من و شما در طول تاریخ روحانیت، از اول اسلام تا حالا، وجود داشته؟ این اجتماعات بزرگ کِی وجود داشت؟ این نمازجمعه‌ها کِی وجود داشت؟ این همه جوان مشتاق و تشنه‌ی معارف کِی وجود داشت؟ امروز این جوانهای دانشجو و غیر دانشجو را که مشاهده میکنید - حالا من دانشجوها را میگویم - همه‌شان تقریباً و تغلیباً مشتاقند از مفاهیم اسلامی و معارف اسلامی چیزهائی را بشناسند و چیزهائی را بفهمند و سر در بیاورند. من و شما باید زمینه فراهم کنیم که بتوانیم به آنها جواب دهیم. این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟ علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟  👇👇👇
🔻این که یک آقائی در یک گوشه‌ای عبایش را بکشد به کول خودش، بگوید من به کارهای کشور کار ندارم، من به نظام کار ندارم، افتخار نیست؛ این ننگ است. روحانی باید از وجود یک چنین نظامی که پرچمش اسلام است، قانونش فقه اسلامی است، با همه‌ی وجود استقبال کند. مراجع تقلید کنونی، مکرر متعددی‌شان به بنده گفتند که ما تضعیف این نظام را به هر کیفیتی حرام قطعی میدانیم. خیلی‌شان از روی لطف به من پیغام میدهند یا میگویند که ما تو را مرتباً دعا میکنیم. این نشان دهنده‌ی قدرشناسی از نظام اسلامی است. حالا یک معممی یک گوشه‌ای بیاید خودش را از نظام کنار بگیرد؛ بهانه هم این است که ما فلان انتقاد را داریم. خیلی خوب، صد تا انتقاد داشته باش؛ دویست تایش به خود ما عمامه‌ای‌ها وارد است. مگر به ما انتقاد وارد نیست؟ وجود انتقاد و عیب در یک مجموعه مگر موجب میشود که انسان این همه محسّنات و نقاط قوت را در آن مجموعه نبیند و ملاحظه نکند؟ در روحانیت هم همین جور است؛ عیوب الی ماشاءاللّه. بنده آخوندم، طلبه هستم، از قبل از بلوغ طلبه بودم تا الان؛ بیائید برای شما همین جا یک فهرست از بر بنویسم. صد تا اشکال در ما هست؛ اما این صد تا اشکال موجب میشود ما از روحانیت اعراض کنیم؟ ابداً. در مقابل این صد تا اشکال، هزار تا حُسن وجود دارد. در کسر و انکسار مصالح و مفاسد است که انسان میتواند خط مستقیم را پیدا کند. 🌐 farsi.khamenei.ir/amp-content?id=21151 🔸 🔸 بیانات در جمع اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه، ۱۴ مهر ۱۳۷۹ : 🔻 حوزه‌ی علمیه باید نظام اسلامی - همین نظام جمهوری اسلامی - را از خود بداند و برای تکمیل و رفع نقص آن، همه‌ی کوشش خود را مبذول کند. این نظام از آن حرکت و نهضت عظیمی پدید آمده است که در همین مدرسه‌ی فیضیّه و در همین مسجد اعظم پایه‌گذاری شد. نظام دینی است؛ نظامی است که بر اساس معارف و احکام دینی و ارزشهای دینی شکل گرفته است. حوزه در مقابل چنین نظامی نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد. هیچ مصلحت و هیچ انگیزه‌ی شخصی یا صنفی یا سیاسی نمی‌تواند و حق ندارد از حمایت حوزه نسبت به نظام مانع شود. بدتر از حمایت نکردن و درصدد تکمیل بر نیامدن و کمر به اصلاح ضعفهای نظام نبستن، این است که انسان به دشمنان نظام کمک کند! متأسفانه گاهی دیده می‌شود که پست‌ترین و رذلترین و بی‌ارزشترین دشمنان نظام به وسیله‌ی کسانی تأیید می‌شوند. چرا؟! به چه بهانه‌ای؟! چون در نظام، فلان نقص وجود دارد؟ وقتی نقص هست، باید دشمن نظام را تأیید کرد، یا باید تلاش کرد تا آن نقص برطرف شود؟ 🔻 از واجبات حوزه علمیه این است که مدیران محترم حوزه و بزرگان و اعلام حوزه باید طلاّب را از لحاظ فکری و سیاسی مصونیت بدهند. طلاّب را از لحاظ فکر اسلامی و ظرافتهایی که در برخورد با امواج گوناگون فکری وجود دارد، باید مصونیت ببخشند. باید طوری بشود که هر طلبه‌ای احساس کند در مقابل هر منطقی که برای او پیش می‌آید - ولو برایش از قبل ناآشنا باشد - این مایه را دارد که بتواند مواجهه و مقابله کند. همچنین در زمینه‌های سیاسی باید قدرت تحلیل سیاسی به طلاّب داده شود. این مجموعه‌ی عظیم جوان در این حوزه‌ی علمیه، مجموعه‌ای است که میتواند و باید بتواند حوادث سیاسی را جزء به جزء تحلیل کند؛ معنای هر حرکتی را که صفوف مختلف و جناحهای مختلف در داخل و خارج میکنند، بفهمد تا بتواند آن خط مستقیم و صراط الهی را در این بین همواره در مقابل چشم داشته باشد و فریب نخورد.   🔻البته فهم سیاسی، غیر از سرگرمیهای سیاسی است. بنده به این سرگرمیهای سیاسی و بعضی از دسته‌بندیهای سیاسىِ تصنّعی، چندان خوشبین نیستم. لذا منظورم آن نیست و به آن هم توصیه نمیکنم. منظور من درک سیاسی و قدرت تحلیل سیاسی است که راههای ممکنی هم دارد. بزرگان حوزه و مدیران حوزه میتوانند این کار را بکنند و باید هم بکنند. چاره‌ای ندارند؛ برای خاطر این‌که اگر شما تحلیل سیاسی را به جوان حوزه ندادید، کسی که با راه‌اندازی جریان سیاسی به فکر سوء استفاده و طعمه‌طلبی است - که اشاره کردیم - دیگر نمیگوید که آقا جوانهایش را آماده نکرده، پس ما سراغ اینها نرویم. او می‌آید از این ناتوانی درک سیاسی و تحلیل سیاسی حداکثر سوء استفاده را میکند. این خسارت است؛ بنابراین شما ناچارید. باید به طلاّب، آگاهیهای سیاسی و قدرت فهم و تحلیل سیاسی بدهند. طلبه باید بداند که تحرّکات دشمن در قبال شوکتی که امروز اسلام پیدا کرده است، چیست و چگونه است؛ بداند تحرکات دشمن در مقابل خودِ حوزه‌ی علمیه چیست و چگونه است. 🌐 farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21451 🔸 🔸 @abedinieitaa.com/TarazEnghelab
بسم الله 🔸 احساس سنگینی ذلت خاص در برابر خدا، بهنگام انتقال مسئولیت امامت 👇 🔻  بصائر الدرجات مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ حُکَیْمٍ عَنْ أَبِی الْفَضْلِ الشَّیْبَانِیِّ عَنْ هَارُونَ بْنِ الْفَضْلِ قَالَ: رَأَیْتُ أَبَا الْحَسَنِ علیه السلام فِی الْیَوْمِ الَّذِی تُوُفِّیَ فِیهِ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام) فَقَالَ : إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ مَضَی أَبُو جَعْفَرٍ فَقِیلَ لَهُ : وَ کَیْفَ عَرَفْتَ ذَلِکَ؟ قَالَ: 💫 تَدَاخَلَنِی ذِلَّةٌ لِلَّهِ لَمْ أَکُنْ أَعْرِفُهَا [۳] . یر، بصائر الدرجات محمد بن عیسی عن أبی الفضل مثله [۴] . ---------- [۳]: بصائر الدرجات: ۱۳۸. [۴]: بصائر الدرجات: ۱۳۸ فیه: لانه تداخلنی. 🔸[ترجمه]: بصائر الدرجات: هارون بن فضل گفت: حضرت امام علی النقی را در همان روز که حضرت امام جواد از دنیا رفته بود دیدم. گفت: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ. » (بقره، ۱۵۶)، امام جواد از دنیا رفت. عرض کردند: آقا! از کجا دانستید؟ فرمود: چنان ذلت و خواری نسبت به خدا مرا فرا گرفت که قبل از این چنین معرفت سنگینی را نداشتم. - بصائر الدرجات: ۱۳۸ - بصائر الدرجات: محمد بن عیسی از ابوالفضل همین روایت را نقل کرده است. -. بصائر الدرجات: ۱۳۸ - 🔸 @TarazEnghelab @abedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 طلبه‌ی تراز انقلاب اسلامی، زمینه ساز ظهور امام زمان (علیه السلام) #استاد_عابدینی 🔻 جلسه اول، سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ 🌐 instagram.com/p/B3IPQ2kgxAx/?igshid=1jcwp19eja6pm 🔸 @abedini 🔸 eitaa.com/TarazEnghelab
001- طلبه تراز انقلاب اسلامی - استاد عابدینی .mp3
49.52M
۱ 👆 🔸 🔻سه‌شنبه ۹ مهر ماه ۱۳۹۸ 🌐 قم، حوزه‌ علمیه ثامن الأئمه (علیه السلام) 🔸 بیان جایگاه طلبه از پایگاه خلافت الهی در دوران ۱۰ هزار ساله انبیاء الهی، از اولین پیامبر تا خاتم پیامبران، و استمرار خلافت الهی در دوران ۲۵۰ ساله امامت اوصیاء محمدیین (عليهم السلام) ، و جریان نیابت خاصه و نیابت عامه ایشان در هویت طلبگی تا به امروز 🔸 @TarazEnghelab
🔸 سیر هدایت بشر در #دعای_ندبه (۱) 🔸 @TarazEnghelab
🔸 سیر هدایت بشر در #دعای_ندبه (٢) 🔸 @TarazEnghelab
🔸 سیر هدایت بشر در #دعای_ندبه (٣) 🔸 @TarazEnghelab
🔸 سیر هدایت بشر در #دعای_ندبه (۴) 🔸 @TarazEnghelab