🔸 #احکام_هاء_آخر_کلمه. 🔸:
🔶حرف #هاء در آخر کلمه از سه نوع خارج نیست :
👈۱_هاء #ضمیر
۲_هاء #جوهری
۳_هاء #سکت
1🔸هاء_ضمیر در آخر کلمه :
هاء مضموم و یا مکسوری است که بکرات در قرآن دیده می شود و گاهاً در آخر آیات هم می بینیم و جایگزین اسم می شود.
[ ضمیر مفرد مذکّر غایب ] و معنی او و آن میدهد.. (لَهُ =برای او * برای آن)
میبینید او و آن اینجا وجود ندارد و بلکه هُ ( ضمیر برای شخص غایبی که در باره اش صحبت می کنیم)
در #معیت است. و شخص غایب را
#کفایت می کند
👈(کِتَابِهِ =کتاب او ) و
یا(نَصَرُوهُ = اورا یاری کردند )
✅ هاء_ضمیر= از نظر اصطلاحی در قرآن : اینکه شما کسره هِ را انقدر سیر بدهی که تبدیل به یاء مدّی شود بِهِ=بِهِی
و یا از هُ = واو مدّی حاصل شود لُهُ =لهُو
🔶⚜🔶⚜🔶
👈قبلاً عرض شده هر اصطلاحی که در تدریس از آن صحبت می شود : یک معنای لغوی دارد و یک معنای کاربردی ؛ که در اینجا بحث از اشباء و عدم اشباء هاء ضمیر می باشد...
✅ ابتدا #اشباء = یعنی سیر کردن و پرکردن و مقصود از آن تبدیل حرف با صدای کوتاه به حرکات کشیده( حروف مدّی ) و
✅بلا اشباء : ضدّ اشباء را گویند و معنای آن اداء حرف با صدا و یا حرکت کوتاه است)
🔶ابتدا با شرایط عدم اشباء
[ اگر خاطرتان باشد در دوره روخوانی گفتیم واو مدی در شش کلمه خوانده نمی شود ] و منظورمان أُ مضمومه بود
أُو لَی =ضمه اشباء شد و واو = أُولَی
امَا در کلمه #أُولِی #بلا اشباء
چرا که ضمه اشباء نمی شه و ناچار واو تلفظ نمی شود
و یا در کلمه جَاٶُو
دقت بفرمایید اگر ما حرکت ضمه را از جَاٶو حذف کنیم دلیلی بر اشباء نداریم یعنی حرکتی وجود ندارد
در واقع ضمه اشباء گردیده ولی در کلمه جَاٶُ ضمه اشباء نشد..
🔶ذیلاً به موارد #هاء_ضمیر می پردازیم : 👇
✅ شرایط عدم_اشباء (بلا اشباء) هاء_ضمیر
الف : وقتی دو طرف یا یکی از طرفین هاء ضمیر؛ ساکن باشد:
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش ترجمه و روخوانی و تجوید بپيونديد:
👇👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
@Targomeh
🌸 مثال :
الف : اِليْهِ الْمَصِیرُ _ لَدَيْهِ خُبْرًا _ مِِنْ َدُونِهِ الْبَاطِلُ _ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ _ مَِنْهُ لَحْمًا _ و لَهُ الْحَُمْدُ
🔸ب : وقتی بعد از هاء ضمیر حرف مشدد بیاید:
مثال :
بِهِ الَّذينَ - مِنْ دُونِهِ الشَّفاٰعَةَ - لَهُ الذِّكْرٰي - اَنٌزَلَهُ الَّذي
🔸ج_ وقتی قبل از هاء_ضمیر یکی از حروف مدّی بیاید:
مانند:
اَنْزَلْناٰهُ اِلَيْكَ - اٰتَيْناٰهُ رَحْمَةً - فيهِ هُدًي - بالِغيهِ اِلاّٰ - وَ تُعَزِّرُوهُ وَ تُوَقِّرُوهُ
🔶 #شرایط_اشباع_هاء_ضمیر
اگر دو طرف هاء ضمیر متحرک باشد ؛ در این صورت هاء_ضمیر_اشباع می گردد ؛
یعنی اگر مکسور باشد به #یاء مدی و اگر مضموم باشد به واو مدی خوانده می شود:
مثال : ( بِهِ وَلاٰ -> بِهي وَلاٰ )- ( فَلَهُ عَشْرُ -> فَلَهُو عَشْرُ )
في حُكْمِهِ اَحَداً - في حُكْمِهي اَحَداً
اِنَّهُ لَقَوْلُ - اِنَّهُو لَقَوْلُ
مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَداً - مِنْ دوُنِهي مُلْتحَداً
رَبُّهُ بِكَلِماتٍ - رَبُّهُو بِكَلِماتٍ
مَواٰضِعِهِ وَ نَسُوا - مَواٰضِعِهي وَ نَسُوا
قاٰلَ لَهُ صاٰحِبُهُ - قاٰلَ لَهُو صاٰحِبُه
🔶به اشباع #صله نیز می گویند.
👈 #صله در لغت به معنای بخشش و جایزه ؛ خویشاوندی و در اصطلاح کاربردی عبارت از:
اشباع ضمّه و کسره به صورتی که از آنها واو_مدّی و یاء_مدّی حاصل شود.
🔶البته در صورتی که #میم_جمع صدای واو مدّی به خود بگیرد ؛ به این کار نیز صله ے میم جمع گویند ؛
( اَنْزَلْتُمْ -> اَنْزَلْتُمُوهُ) - ( قَتَلْتُمْ -> قَتَلْتُمُوهُمْ )
🔶 لذا قاری به اختیار خود نمی تواند هر #میم_جمع را صله دهد.
✅نکات و استثناءات_هاء_ضمیر :
🔶هاء ضمیر در دو کلمه ے
" اَرْجِهْ "( سوره اعراف ۱۱۱) و(شعراء آیه ۳۶)
و " فَاَلْقِهْ " ( در سوره نمل آیه ۲۸)
نباید با #هاء_سَکت اشتباه شود.
🔶 هاء ضمیر در " اَنْساٰنِيهُ "(کهف _۶۳) و
" عَلَيْهُ اللهَ "( فتح _۱۰) که قاعدتاً باید مکسور باشد ؛ بر خلاف معمول با ضمّه خوانده می شود.
🔶 هاء ضمیر در عبارت "
وَ_يَخْلُدْ_فيهِ_مُهاٰناً " ( فرقان _۶۹) به اشباه خوانده می شود =(فيـهي مُهاٰناً )
🔶 هاء ضمیر در عبارت " يَرْضَهُ_لَكُمْ " ( زمر _۷ ) بر خلاف قاعده بلا_اشباع خوانده می شود.
یعنی اشباع نمی شود.
✅ البته تمام موارد اشباء به جز استثناءات هاء ضمیر در قرآن آمده و به خوبی مشهود است چه در وسط آیات و چه در هنگام وقف که
(بنا به سنّت نبیّ مکرم اسلام صلواة الله موظف به وقف می باشیم )
و اگر بخواهیم آیه را به آیه بعد وصل کنیم تمام قوانین و موارد اشباع و عدم_اشباع مدّ نظر باشد.
و موارد خاصّ( استثناء) باید حفظ شود تا برای شما بزرگواری که علاقه مندانه جزء حاملان قرآن هستید دروس را مطالعه می فرمایید:
🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش ترجمه و روخوانی و تجوید بپيونديد:
👇👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
@Targomeh
✅ احکام #هاءِ_آخر_کلمه :
2🔶 #هاء_جوهری:
چنان که در نامش #مشخص است از جوهره و ذات کلمه می باشد و هر حرکتی هم داشته باشد با #حفظ_حرکت #وقف می گردد. و ما نمی توانیم هاء جوهری را در پایان قرائت #ساکن کنیم و بر هیچ یک از انواع وقف منتسب نمی باشد
🌸 الفاظ ؛ #هاء_جوهری در قرآن عبارتند از : 👇
#اللهُ_ اِلَهُ
#نَفقَهُ(هود: ۱۹)
#تَنتَهِ ( مریم ۴۶) و( شعَراء ۱۱۶ و ۱۶۷)
#یَنتَهِ ( احزاب_۶۰ ) و( علق _۱۵)
#فَوَاکِهُ(مٶمنون _۱۹) ؛(صَافَّات _ ۴۲)
و (مرسلات _۴۲)
َوَجهُ _ وُجُوهٌ _ کَرِهَ _شُبِّهَ _ سَفِهَ _وَانهَ
💐بدیهی است؛ حرکت #هٰاء_جوهری هر چه باشد؛ بدون تغییر شکل و عدم اشباء و بدون کشش(حتی اگر حرف بعدش متحرک باشد) اداء میشود؛ تلفظ می گردد.
🔶تنها در کلمه ے ( #هٰذِهِ) با وحود این که #هاء آخر آن جوهری=ذاتی است؛ با این حال به اشباع خوانده میشود؛
( هٰذِهِی) و در وقف؛ ساکن؛ (هٰذِه ْ) خوانده می شود.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش ترجمه و روخوانی و تجوید بپيونديد:
👇👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
@Targomeh
🔸احکام #هاء_در_آخر_کلمه🔸
3🔸 #هاء_سکت در آخر کلمه
«سَکْت» یعنی سکون. «هاء» در آخر بعضی کلمات به جهت حفظ حرکت آخر آنها، متصل میشود.
👈 این «هاء» ضمیر نمیباشد و جزء مادة کلمه هم نیست. و آنرا «سَکْت» میگویند.
و در حال وقف یا وصل همواره ساکن است، و اشباع آن به علت سکون جایز نیست.
👈 در هفت جای قرآن مجید، هاء سکت وجود دارد.
و برای آنکه با «هاء ضمیر» اشتباه نشود، روی آن علامت سکون گذاشتهاند. آنها عبارتند از:
لَمْ یَتَسَنَّهْ (سوره بقره ایه ۲۵۹)
اقْتَدِهْ (سوره انعام آیه ۹۰)
کِتابِیَهْ، حِسابِیَهْ، مالِیَهْ، سُلْطانِیَهْ (هر چهار کلمه در سوره اَلحّاقه قرار دارند)
،مَاهِیَهْ (سوره قارعة آیه ۱۰)
🌸چنانکه مشاهده میشود در رسم الخط قرآن روی هاء سکت علامت سکون (ـْ) گذاشته شده است.
🔸🔸🔸🔸🔸
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش ترجمه و روخوانی و تجوید بپيونديد:
👇👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
@Targomeh
✳️ا️حکام سکت:
#تعریف_سکت
سَکْت در لغت به معنای «وقفه-سکوت» و در قرائت عبارتست از:
«قطع کوتاه صوت بدون تجدید نفس و سپس ادامه قرائت»
👌سکت، هم در میان کلمه و هم بین دو کلمه صورت می گیرد. زمان سکت در برخی منابع، در حد «دوحرکت» ذکر شده است.
👈به روایت حفص از عاصم ، سکت به دو قسم «جایز» و «واجب» تقسیم می شود.
1- موارد سکت جایز:
🌸 سکت میان دو سورهٔ انفال و توبه:
یکی از وجوه قرائت پی در پی این دو سوره است، و دو وجه دیگر آن، «وصل بدون سکت» و «وقف» است.
🌸 سکت میان دو هاء در «مَالِیَهْ هَلَکَ» (سوره الحاقه؛۲۸) ، دو وجه دیگر آن «ادغام» و «وقف» است که وجه اخیر ارجح است.
👈2- موارد سکت واجب:
🌸 عِوَجاً * قَیِّماً (کهف؛۱)
👌قوانین طرق وقف بر آخر کلمات، در «سکت» نیز جاری است. لذا تنوین «عِوَجاً» مبدل به الف مدی می شود.
(عِوَجَا * قَیِّماً)
🌸مَرْقَدِنَا * هَــٰذَا (یس؛۵۲)
🌸 مَنْ رَاقٍ (قیامه؛۱)
🌸بَلْ * رَانَ (مطففین؛ ۱۴)
👌در سایر کلمات و آیات (به روایت حفص از عاصم)، هر جا قاری «سکت» بیاورد، غلط است.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش ترجمه و روخوانی و تجوید بپيونديد:
👇👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
@Targomeh
👈در سوره کهف انتهای آیه اول و ابتدای آیه دوم کلمه عوجا قیما.
اولا بهترین حالت، وقف بر انتهای آیه و ابتدا از ایه بعد است.
ایه در مورد قرآن است که می فرماید این کتاب هیچ کجی (عوجا) در آن نیست بلکه کتابی است استوار (قیما) که برای انذار آمده و بشارت است برای مومنین.
اگر کلمه عوجا به قیما وصل شود میشود عوجا قیما یعنی کجی استوار.
👈حال کجی استوار به چه معناست؟ قطعا بی معنی است لذا باید در این مورد سکت کرد تا خللی در معنای آیه ایجاد نشود.
قیما صفت قرآن است نه صفت عوجا
👈در سوره یس آیه ۵۲ کلمه مرقدنا هذا.
بهترین حالت، وقف بر مرقدنا هست.
🌸آیه می فرماید تکذیب کنندگان با حالت سوالی می پرسند چه کسی ما را از قبرهایمان بلند کرده است؟
در ادامه می فرماید هذا ما وعدالرحمن.
یعنی این بود وعده خداوند و پیامبران راست می گفتند.
ما در کلمه ما وعدالرحمن مای موصوله است و نه مای نافیه.
👈حال اگر مرقدنا به هذا وصل شود این حالت پیش می آید که انگار هذا به مرقدنا اشاره کرده و ما، مای نافیه است و نعوذبالله خداوند دروغ گفته و به وعده خود عمل نکرده.
بخاطر همین سکت باید باشد.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش ترجمه و روخوانی و تجوید بپيونديد:
👇👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
@Targomeh
#ما_ملت_امام_حسینیم
#اربعین
#صفر
ساعت 8-آموزش تجوید قرآن کریم (استاد موسوی بلده)-سکت و هاء سکت در قرآن.mp3
679.8K
🍃 سکت و هاء سکت در قرآن
🎤 استاد #موسوی_بلده
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش ترجمه و روخوانی و تجوید بپيونديد:
👇👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
@Targomeh
#ما_ملت_امام_حسینیم
#اربعین
#صفر
18.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«سَکت» های واجب در تلاوت
🎤 استاد محمد شایسته قالیبافان ( مشهد مقدس)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش ترجمه و روخوانی و تجوید بپيونديد:
👇👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
@Targomeh
#ما_ملت_امام_حسینیم
#اربعین
#صفر
4_5875502041018664220.mp3
1.55M
🎤#سعد_غامدی
#ترتیل_سوره_واقعه
سفارش بسیاراز پیامبر(ص)و ائمه طاهرین(ع) به تلاوت این سوره عظیم قبل از خواب
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش ترجمه و روخوانی و تجوید بپيونديد:
👇👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
@Targomeh
#ما_ملت_امام_حسینیم
#اربعین
#صفر
1_237027390.mp3
16.67M
🎤#یوسف_کالو
#ترتیل_سوره_یس
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش ترجمه و روخوانی و تجوید بپيونديد:
👇👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
@Targomeh
#ما_ملت_امام_حسینیم
#اربعین
#صفر
🌺 قرآن آموزان محترم با سلام
🔶 پس از اتمام آموزش بخش اول از مبحث #تجوید( تلفظ صحیح حروف عربی)
و بخش دوم آموزش تجوید، شامل #صفات_حروف
اکنون بخش سوم تجوید ، شامل #احکام حروف را آغاز می کنیم.
#آموزش_تجوید
✅ بخش سوم :
👇 اجرای احکام مربوط به حروف 👇
⚪️ توسط استاد موسوی بلده.
⚪️ تعداد جلسات 14 جلسه .
🔰 موضوعات به ترتیب جلسات 🔰
1. تغلیظ و ترقیق لام
2. تفخیم راء
3. ترقیق حرف راء
4. تفخیم و ترقیق الف مدی
5. ادغام و انواع آن
6. احکام نون ساکنه
7. اظهار نون ساکنه
8. ادغام نون ساکنه و تنوین
9. اقلاب نون ساکنه و تنوین
10. اخفاء نون ساکنه و تنوین
11. ادغام میم ساکنه
12. اخفاء میم ساکنه
13. اظهار میم ساکنه
14. احکام غنه
بزودی در کانال 👇👇👇
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش ترجمه و روخوانی و تجوید بپيونديد:
👇👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
@Targomeh