تاملی در تاریخ اسلام
#امام_حسن_عسکری_علیه_السلام 4⃣قحطی در سامرا!👇 ✅ابوهاشم جعفری از اصحاب امام حسن عسکری(ع) می گوید : ه
#امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
5⃣سفارش امام حسن عسکری(ع) به احترام به بستگان آل محمد(ع)!👇
✅حسین بن حسن یکی از نوادگان امام جعفر صادق(ع) بود که در قم زندگی می کرد و آشکارا شراب می نوشید.
روزی به منزل احمد بن اسحاق اشعری که وکیل امام حسن عسکری(ع) در امور اوقاف بود رفت، ولی احمد بن اسحاق به او اجازه دیدار نداد.
حسین بن حسن نیز محزون به خانه برگشت.
همان سال احمد بن اسحاق پیش از حج به سامراء رفت و اجازه خواست تا با امام حسن عسکری(ع) ملاقات کند، ولی امام(ع) اجازه نداد.
احمد بن اسحاق مدتی گریست و بی تابی کرد تا سرانجام امام(ع) به او اجازه داد.
احمد بن اسحاق به امام(ع) عرض کرد :
📋«يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ(ص)! لِمَ مَنَعْتَنِي اَلدُّخُولَ عَلَيْكَ وَ أَنَا مِنْ شِيعَتِكَ وَ مَوَالِيكَ»
♦️ای پسر رسول خدا(ص)! چرا مرا از دیدارتان منع کردید، در حالی که من از شیعیان و دوستان شما هستم؟
امام حسن عسکری(ع) فرمود :
📋«لِأَنَّكَ طَرَدْتَ اِبْنَ عَمِّنَا عَنْ بَابِكَ»
♦️زیرا تو پسر عموی ما را از خانه ات طرد کردی!
احمد بن اسحاق شروع به گریه کرد و سوگند خورد که هدفش فقط این بوده که حسین بن حسن از خوردن شراب توبه کند.
امام(ع) فرمود :
📋«صَدَقْتَ وَ لَكِنْ لاَ بُدَّ عَنْ إِكْرَامِهِمْ وَ اِحْتِرَامِهِمْ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَ أَنْ لاَ تُحَقِّرَهُمْ وَ لاَ تَسْتَهِينَ بِهِمْ لاِنْتِسَابِهِمْ إِلَيْنَا فَتَكُونَ مِنَ اَلْخٰاسِرِينَ»
♦️درست می گویی، ولی در هر حال احترام و تکریم آنها باید به جای خود محفوظ باشد.
مبادا آنان را تحقیر و خوار کنی زیرا به ما منسوب هستند؛ و گرنه از زیانکاران خواهی گشت.
احمد بن اسحاق از حج برگشت و وارد قم شد.
بزرگان و اشراف به دیدارش آمدند و حسین بن حسن هم همراه آنان بود. احمد بن اسحاق با دیدن او به طرف او شتافت و از او استقبال کرد و او را در بالای مجلس جایش داد.
حسین بن حسن که بسیار تعجب کرده بود، علت این برخورد را از احمد بن اسحاق جویا شد.
او نیز سخنان امام حسن عسکری(ع) را بازگو کرد.
📋«فَلَمَّا سَمِعَ ذَلِكَ نَدِمَ مِنْ أَفْعَالِهِ اَلْقَبِيحَةِ وَ تَابَ مِنْهَا وَ رَجَعَ إِلَى بَيْتِهِ وَ أَهْرَقَ اَلْخُمُورَ وَ كَسَرَ آلاَتِهَا وَ صَارَ مِنَ اَلْأَتْقِيَاءِ اَلْمُتَوَرِّعِينَ وَ اَلصُّلَحَاءِ اَلْمُتَعَبِّدِينَ وَ كَانَ مُلاَزِماً لِلْمَسَاجِدِ مُعْتَكِفاً فِيهَا حَتَّى أَدْرَكَهُ اَلْمَوْتُ وَ دُفِنَ قَرِيباً مِنْ مَزَارِ فَاطِمَةَ(س)»
♦️حسین بن حسن با شنیدن ماجرا از کارهای زشتش پشیمان شد و توبه کرد، سپس به خانه اش مراجعت کرد و همه شراب ها را به زمین ریخت، از باتقوایان خداترس شد و پیوسته در مسجد
معتکف می شد تا از دنیا رفت و در نزدیکی قبر مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.(۱)
📚منبع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۵۰، ص۳۲۳
@TarikhEslam
#پرسش_و_پاسخ
سوال9️⃣ : تلاش های علمی #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام در چه زمینه هایی بود؟👇
@TarikhEslam
1⃣تربیت شاگردان توسط #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام :
✅اگر چه حضرت امام حسن عسکری(ع) بر اثر نامساعد بودن زمان و محدودیت بسیار شدید که حکومت عباسی اعمال می کرد، موفق به گسترش دانش دامنه دار خود در سطح کل جامعه نشد، ولی در تربیت شاگردانی که هر کدام به سهم خود در نشر و گسترش معارف ناب تشیع و رفع شبهات دشمنان شیعه نقش مهم و به سزایی داشتند، موفق گشت.
شیخ طوسی تعداد شاگردان آن حضرت را بیش از صد نفر ثبت کرده است.(۱)
در میان آنان چهره های برجسته و مردان وارسته ای مانند؛ احمد بن اسحاق اشعری قمی، ابو هاشم داود بن قاسم جعفری، عبدالله بن جعفر حمیری، ابو عمرو عثمان بن سعید عَمْری (نائب خاص حضرت حجت)، علی بن جعفر، محمد بن حسن صفار به چشم می خورند.(۲)
📚منابع :
۱)رجال شیخ طوسی، ص۴۲۷
۲)سیره پیشوایان استاد پیشوایی، ص۶۲۷
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
1⃣تربیت شاگردان توسط #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام : ✅اگر چه حضرت امام حسن عسکری(ع) بر اثر نامساعد بو
2⃣تشویق نویسندگان به کتابت توسط #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام :
✅هر قلم به دست متعهد، نهایت تلاش خود را برای اطلاع رسانی، هدایت جامعه به کار می بندد؛ ولی تشویق از نویسنده و آثار او خستگیها را از تن او دور می کند، و بر فعالیت او می افزاید، و این خود عامل توسعه علم و دانش و آگاهی در جامعه می شود.
امام حسن عسکری(ع) در کنار تربیت شاگردان از تشویق نویسندگان غافل نبود؛ از جمله داود بن قاسم جعفری می گوید :
کتاب «یوم و لیله» از یونس آل یقطین را به حضرت عسکری(ع) عرضه داشتم. امام(ع) فرمود :
📋《تَصْنِیفُ مَنْ هَذَا؟》
♦️نوشته چه کسی است؟
گفتم : نوشته یونس است.
آن گاه فرمود :
📋《اَعْطَاهُ اللّهُ بِکُلِّ حَرْفٍ نُورَاً یَوْمَ الْقِیامَةِ》
♦️خداوند در مقابل هر حرف، نوری به او در روز قیامت عطا فرماید.(۱)
البته سیره تمام امامان شیعه بر این بوده که بر نویسندگی و کتابت ترغیب و نویسندگان و قلمزنان را تشویق کنند.
و همچنین نقل شده است که برخی آثار را خدمت حضرت عسکری(ع) عرضه داشتند که درباره آن نظر دهد.
حضرت می فرمود :
📋《صَحِیحٌ فَاعْمَلُوا بِهِ》
♦️صحیح است بدان عمل کنید!(۲)
بر اثر همین تشویقها بود که شانزده تن از شاگردان حضرت، دست به تألیف زدند و ۱۱۸ عنوان کتاب، ثمره آن شد.
از میان آنها علی بن حسن فضّال ۳۶ کتاب، محمد بن حسن صفار ۳۵ کتاب، عبدالله بن جعفر حمیری ۱۹ کتاب، احمد بن ابراهیم ۷ کتاب و هارون بن مسلم ۶ کتاب دارد.(۳)
و همین طور تعداد راویانی که از آن حضرت حدیث نقل نموده اند، به ۱۰۶ نفر می رسد.(۴)
📚منابع :
۱)بحار الانوار مجلسی، ج۲، ص۱۵۰
۲)فلاح السائل سید ابن طاووس، ص۱۸۳
۳)الذریعه علامه تهرانی، ج۳، ص۱۴۹
۴)رجال نجاشی، ص۴۴۷
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
2⃣تشویق نویسندگان به کتابت توسط #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام : ✅هر قلم به دست متعهد، نهایت تلاش خود
3⃣نگارش نامه های فراوان توسط #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام :
✅در زمان امام حسن عسکری(ع) تشیع در مناطق مختلف و شهرهای متعددی گسترش یافته بود و شیعیان در نقاط فراوانی متمرکز شده بودند؛ شهرها و مناطقی، مانند :
کوفه، بغداد، نیشابور، قم، آبه (آوه)، مدائن، خراسان، یمن، ری، آذربایجان، سامراء، جرجان و
بصره که از پایگاههای شیعیان به شمار می رفتند.
در میان این مناطق، به دلائلی سامراء، کوفه، بغداد، قم و نیشابور از اهمیت ویژه ای برخوردار بودند.
حضرت(ع) برای گسترش فرهنگ تشیع، توسعه علم و دانش، و هدایت و سازندگی، نامه های فراوانی به آن شهرها نوشته است، مانند :
نامه آن حضرت(ع) به شیعیان قم و آوه که متن آن در کتابها مضبوط است و نامه های فراوان حضرت به مردم مدینه و نامه ای که امام به «ابن بابویه» نوشته، و نامه مفصلی که حضرت خطاب به «اسحاق بن اسماعیل» و شیعیان نیشابور نوشته است.
در نامه اخیر، آن حضرت(ع) پس از توضیح درباره نقش امامت در هدایت امت اسلامی و تشریح ضرورت و اهمیت پیروی از امامان و هشدار از سرپیچی از فرمان امام، نوشته اند :
«.. ای اسحاق! تو فرستاده من نزد ابراهیم بن عبده هستی تا وی به آنچه من در نامه ای که توسط محمد موسی نیشابوری فرستاده ام، عمل کند. تو و همه کسانی که در شهر تو هستند، موظفید بر اساس نامه مزبور عمل کنید.»
📚منابع :
۱)الامام العسکری(ع) مروجی طبسی، ص۲۲۳
۲)تاریخ الشیعه علامه مظفر، صص۶۲-۷۸
۳)سیره پیشوایان استاد پیشوایی، ص۶۳۲
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
3⃣نگارش نامه های فراوان توسط #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام : ✅در زمان امام حسن عسکری(ع) تشیع در مناطق
4⃣پاسخ به شبهات و سوالات توسط #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام :
✅وجود پرسش و طرح شبهه می تواند باعث بالندگی و رشد جامعه شود، به شرطی که به آن پاسخ صحیح و هدایتگر داده شود.
گاه ممکن است در جامعه شبهات ویرانگری به وجود آید که اگر درست جواب داده نشود، کل جامعه اسلامی را می تواند با خطر مواجه کند.
یکی از مهم ترین فعالیتهای علمی حضرت حسن عسکری(ع) شبهه زدایی بود که در این زمینه در منابع نمونه هایی اشاره شده است.(۱)
📚منبع :
۱)اثبات الهداه شیخ حرّ عاملی، ج۳، ص۴۰۷
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
4⃣پاسخ به شبهات و سوالات توسط #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام : ✅وجود پرسش و طرح شبهه می تواند باعث بال
5⃣برخورد #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام با انحرافات و تحریفات :
✅از دیگر فعالیتهای علمی و فرهنگی امام عسکری(ع) برخورد با بدعتها، تحریفات و انحرافاتی بود که در جامعه پیش می آمد؛ مخصوصا اگر این انحرافات از ناحیه اهل قلم و دانشمندان و علما سر می زد.
حضرت(ع) نسبت به آن خیلی حساس بود، و این خود درس بزرگی است برای علما که در مقابل انحرافات و تحریفات و بدعتهایی که در جامعه ایجاد می شود، سکوت اختیار نکنند.
در منابع آمده است که :
«اسحاق کِنْدی» که از فلاسفه اسلام و عرب به شمار می رفت و در عراق اقامت داشت، کتابی تألیف کرد به نام «تناقضهای قرآن»!
او مدتهای زیادی در منزل نشسته و گوشه نشینی اختیار کرده و خود را به نگارش آن کتاب مشغول ساخته بود. روزی یکی از شاگردان او به محضر امام عسکری(ع) شرفیاب شد.
هنگامی که چشم حضرت(ع) به او افتاد، فرمود :
آیا در میان شما مرد رشیدی وجود ندارد که گفته های استادتان «کندی» را پاسخ گوید؟
شاگرد عرض کرد :
ما همگی از شاگردان او هستیم و نمی توانیم به اشتباه استاد خود اعتراض کنیم.
امام(ع) فرمود :
اگر مطالبی به شما تلقین و تفهیم شود، می توانید آن را برای استاد خود نقل کنید؟
شاگرد گفت : آری!
حضرت(ع) فرمود :
بعد از برگشتن نزد استاد با او به گرمی و محبت برخورد کن و سعی نما با او انس و الفت پیدا کنی.
هنگامی که کاملاً انس و آشنایی به عمل آمد، به او بگو :
مسئله ای برای من پیش آمده است که غیر از شما کسی شایستگی پاسخ آن را ندارد و آن این است که :
آیا ممکن است گوینده قرآن از گفتار خود معانی ای غیر از آنچه شما حدس می زنید، اراده کرده باشد؟
او در پاسخ خواهد گفت : بلی!
ممکن است چنین منظوری داشته باشد. در این هنگام بگو :
شما چه می دانید، شاید گوینده قرآن معانی دیگری غیر از آنچه شما حدس می زنید، اراده کرده باشد و شما الفاظ او را در غیر معنای خود به کار برده باشید! امام(ع) در اینجا اضافه کرد :
او آدم باهوشی است، طرح این نکته کافی است که او را متوجه اشتباه خود کند.
شاگرد به حضور استاد رسید و طبق دستور امام(ع) رفتار کرد تا آنکه زمینه برای طرح مطلب مساعد گردید.
سپس سؤال امام(ع) را مطرح و جواب پیش بینی شده را گرفت.
استاد که می دانست شاگرد او چنین سؤالی را از پیش خود نمی تواند طرح نماید و در حدّ اندیشه او نیست، رو به شاگرد کرد و گفت :
تو را قسم می دهم که حقیقت را به من بگویی، چنین سؤالی از کجا به فکر تو خطور کرد؟
شاگرد گفت : چه ایرادی دارد که چنین سؤالی به ذهن من آمده باشد؟
استاد جواب داد : نه!
تو هنوز زود است که به چنین مسائلی رسیده باشی.
به من بگو این سؤال را از کجا یاد گرفته ای؟
شاگرد گفت : حقیقت این است که «ابو محمد» مرا با این سؤال آشنا کرد.
استاد جواب داد که اکنون واقع امر را گفتی.
سپس افزود : چنین سؤالهایی تنها زیبنده این خاندان است! [آنان هستند که می توانند حقیقت را آشکار سازند].
آن گاه استاد با درک واقعیت و توجه به اشتباه خود، دستور داد آتشی روشن کردند و آنچه را که به عقیده خود درباره «تناقضهای قرآن» نوشته بود، تماما سوزاند.
از آنچه گفته شد به خوبی وسعت تلاشهای علمی حضرت(ع) آشکار می گردد.
📚منابع :
۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴۴، ص۴۳۷
۲)اثبات الهداه حرّ عاملی، ج۳، ص۴۰۷
۳)سیره پیشوایان استاد پیشوایی، صص ۶۲۸ـ۶۳۰
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
5⃣برخورد #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام با انحرافات و تحریفات : ✅از دیگر فعالیتهای علمی و فرهنگی امام
6⃣تالیفات خود #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام :
✅حضرت امام حسن عسکری(ع) علاوه بر تربیت شاگردان و تشویق نویسندگان، خود نیز دست به قلم برده و کتب و نامه های فراوانی را برای توسعه علم و دانش و هدایت و راهنمایی جامعه از خود به یادگار گذاشته است که به نمونه هایی اشاره می شود :
۱)تفسیر القرآن که حسن بن خالد برادر محمد بن خالد آن را نقل کرده است.
قابل یادآوری است که امروزه کتابی با عنوان «تفسیر الامام العسکری(ع)» موجود است که عالمان رجال و حدیث بر آن نقدها دارند و آن را غیر از نوشته اصلی می دانند.
۲)کتاب «المنقبه» که مشتمل بر بسیاری از احکام و مسائل حلال و حرام است.
به جز اینها کتب دیگری نیز به آن حضرت منسوب است.
📚منابع :
۱)الذریعه علامه تهرانی، ج۳، ص۱۴۹
۲)تدوین السنّة حسینی، ص۱۸۵
@TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍
8️⃣ #معرفی_کتاب:📚
کتاب «حیاة الامام الحسن العسکری(ع)» بیان تاریخ زندگانی امام حسن عسکری(ع) در زمینه های مختلف از جمله سلوک فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و فعالیت های علمی و دینی ایشان به زبان عربی؛ اثر مرحوم شیخ باقر شریف قرشی✍📚👇
@TarikhEslam
4_6001266307012496086.pdf
2.1M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
کتاب «زندگانی امام حسن عسکری(ع)»
@TarikhEslam
✨🔹🔷🔶♦️🔶🔷🔹✨
❤️نهم ربیع الاول،
روز تجدید عهد با
منجی عالم بشریت،
قائم آل محمد(عج)🌹
@TarikhEslam
#پرسش_و_پاسخ
سوال0️⃣1️⃣ : آیا برگزاری مراسم آغاز امامت امام عصر(ارواحنا فداه) در نهم ربیع الاول بدعت است؟👇
📚پاسخ این سوال، از بیان حضرت آیت الله #استاد_عندلیب_همدانی :👇
@TarikhEslam
✍پاسخ :
عده ای گفته اند : چون در هیچ روایتی ولو ضعیفة السند، دستور به برپایی چنین مراسمی در نهم ربیع داده نشده است، پس انجام این عمل بدعت است!!
علاوه براین شما این جشن را چرا برای آغاز امامت امامان دیگر هم نمی گیرید؟
وانگهی آغاز امامت ایشان نهم ربیع الاول نیست، بلکه هشتم آن ماه است! پس چرا نهم را جشن می گیرید؟
در پاسخ عرض می شود :
1⃣بدعت یعنی کسی غصب مقام شارع کند و گفتار یا رفتاری را به دین خدا نسبت دهد که در دین نیامده است.
پس اگر امری موافق کلام شارع بود، دیگر بدعت نیست.
و موافقت با سخن شارع بر دو نوع است :
🔸۱)به طور خاص دلیل معتبری بر شرعی بودن آن عمل دلالت کند، مثل گریه ی بر مصائب حضرت سیدالشهداء(علیه السلام)
🔸۲)دلیلی معتبر به صورت عام این عمل را هم شامل شود، مثل زنجیر زدن که تحت عنوان عام جزع داخل است.
واضح است هیچ یک از دو مورد فوق بدعت نیست، بله در مورد دوم نباید انجام خصوص این عمل رابه شارع منتسب کنیم، یعنی نباید بگوییم شارع به طور خاص زنجیر زنی را توصیه فرموده است.
حقیر در مباحث فقه الشعائر از دسته ی اول تعبیر به شعائر منصوصه به نص خاص کرده ام، و نام بخش دوم را شعائر منصوصه به نص عام گذاشته ام.
حال عرض ما این است که؛
برقراری مراسم جشن در موالید معصومین(علیهم السلام) به دلیل خاص در کدام روایت معتبر آمده است؟! اگر نیامده که قطعا نیامده است، چرا آنها را بدعت نمی دانیم؟
پاسخ این است که چون مصداق احیاء و زنده نگاه داشتن نام و یاد ائمه(علیهم السلام) است و چون مصداق شادمان بودن در شادمانی آنهاست، و از آنجا که هر دو عنوان در روایات آمده است، و از آنجا که این مراسم مصداق عرفی آن دو عنوان عام هست، پس قطعا بدعت نیست.
حال برقراری مراسم جشن به نام امام زمان(ارواحنافداه) در نیمه شعبان چه تفاوت ماهوی با نهم ربیع دارد که یکی را مصداق شعائر می دانید و دیگری را بدعت می شمرید؟!
مگر نه این است که بدعت نبودن مراسم نیمه ی شعبان از این روست که مصداق عرفی «احیاء امر امامت» و «یفرحون لفرحنا» می باشد، حال چرا مراسم جشن و شادی در آغاز امامت امام عصر(عجل الله فرجه) بدعت شد؟!
با اینکه قطعا مصداق عرفی هر دو عنوان یاد شده است.
حقیقت این است که با توجه به بیان فوق ،جشن و شادمانی در آغازین روزهای امامت آن حضرت، از مصادیق بارز شعائر دینی منصوصه به نص عام است و بدعت شمردن آن قطعا و یقینا ناروا و ناصحیح است.
به این عزیزانی که این گونه مطالب را بیان و یا پخش می کنند عرض می کنم :
مگر نه این است که الان شیوه های عزاداری تفاوتهایی صوری با گذشته پیدا کرده است، در عین حال اگر این اعمال به عنوان اولی مباح باشند و نه حرام، همه ی فقها آنها را به عنوان ثانوی(= شعائر) مستحب می شمرند، ومی گویند : اگر چه خصوص این عمل دلیل خاصی ندارد، اما چون مصداق آن عناوین کلی است، پس انجام آن بلامانع است.
آیا عرف، روز آغاز رهبری رهبر محبوب خود را روز شادی نمی داند؟!
آیا با این جشنها مردم به یاد امام غائب از نظرشان نمی افتند؟!
2⃣آیا نباید در عصر طولانی غیبت که در روایات از سختی و دشواریش بسیار سخن به میان آمده است، و چه بسا دلهای مردم از نام و یاد او غافل بماند، و فراموش کنند که امامی دارند که در عین غیبت ناظر گفتار و رفتار آنهاست، روز شروع امامت او را به آنها متذکر شد؟!
آیا قیاس این زمان با زمانهای دیگر صحیح است؟! به راستی جای شگفتی دارد یک استاد حوزه بگوید : چون برای امامان دیگر مراسم آغاز امامت نمی گیریم، پس برای آغاز امامت امام عصر هم نباید جشن گرفت!!
3⃣درست است شروع امامت از روز هشتم است، ولی معلوم است که آن روز را به حرمت شهادت امام حسن عسکری(سلام الله علیه) جشن نمی گیرند، آیا اگر با فاصله ی کمی آن هم به حرمت امام عسکری(ع) این جشن صورت گرفت بدعت است؟!
شما چرا به برقراری مراسم میلاد امام عصر تا چند روز بعد از آن که در همه جا مرسوم است و خودتان هم به حق مؤید و مروج آن هستید، چنین اشکال سستی را مطرح نمی کنید؟!
عجیبتر اینکه گوینده ی محترم نه تنها مردم شادمان در آغاز امامت امامشان را متهم به بدعت می کند، بلکه انجام این عمل را موجب ناخشنودی قلب مقدس حضرت صدیقه(سلام الله علیها) و غضب آن حضرت(ع) می شمرد!!
📚منبع :
کانال تلگرامی (حسینیه) استاد عندلیب همدانی
@TarikhEslam
#امام_زمان_علیه_السلام
👤از #امام_جعفر_صادق_علیه_السلام سؤال شد :
📋《هَلْ وُلِدَ الْقَائِمُ(علیه السلام)؟!》
♦️آیا حضرت قائم(ع) (در عصر ما) به دنیا آمده است؟
حضرت(ع) فرمود:
📋《لَا وَ لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي!》
♦️نه! اگر او را درک میکردم تمام عمر خود را صرف خدمتش میکردم.(۱)
👤علامه امینی می نویسد :
دعبل خزاعی می گوید : نزد #امام_رضا_علیه_السلام قصیده ای خواندم، تا اینکه به این ابیات رسیدم.
📋«خُرُوجُ إِمَامٍ لَا مَحَالَةَ خَارِجٌ
يَقُومُ عَلَى اسْمِ اللَّهِ والْبَرَكَاتِ..»
♦️ظهور امامى كه ناگزير از آن هستيم، حتمى است، او به نام خدا و بركات او قيام می كند..
در این هنگام؛
📋«وَضَعَ يَدَهُ عَلَى رَأسِهِ وَ تَوَاضَعَ قَائِمَاً وَ دَعَى لَهُ بِالفَرَجِ وَ قَالَ : اَللّهُمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ و سَهِّلْ مَخْرَجَهُ»
♦️حضرت(ع) ایستادند و دست مبارک را بر سر خویش قرار دادند و برای فرج امام زمان(عج) دعا کردند و فرمودند :
خدایا فرجش را تعجیل فرما و قیامش را آسان گردان.(۲)
📚منابع :
۱)الغیبة نعمانی، ص٢۴۵
۲)الغدیر علامه امینی، ج۲، ص۳۶۱
@TarikhEslam