eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.2هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
163 ویدیو
277 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
1⃣علم و عقل و سخنوری :👇 ✅از جمله ويژگی ‌های حضرت زينب(س) كه به ایشان موقعيت ويژه می بخشيد، عقل و تدبيرش بود. او در بين زنان قريش و بنی هاشم به خاطر درايت و تدبير و حلم و بردباري اش ملقب به عاقله و عقيله و عقيلة النساء شده بود. 👤ابن اثیر عالم اهل تسنن قرن هفتم در تعریف و تمجید از حضرت زینب کبری(س) می نویسد : 📋《كَانَت زَينَبُ(س) اِمرَأَةََ عَاقِلَةََ لَبِيبَةََ جَزِلَةََ》 ♦️زینب(س) زنی عاقل، خردمند و کامل بود.(۱) 👤مرحوم علامه مامقانی درباره حضرت زینب(س) می نویسد : 📋《هِیَ عَقیلَةُ بَنی‌ هاشِمٍ وَ قَدْ حازَتْ‌ مِنَ‌ الصِّفاتِ‌ الْحَمیدَةِ ما لَم یُحزْها بَعْدَ‌ اُمِّها‌ احَدٌ‌ حَتَّی حَقَّ اَنْ یُقالَ هِیَ الصِدّیقَةُ الصُغْری وَ هِیَ فِی الْفَصاحَةِ وَ الْبَلاغَةِ کَاَنَّها تَفْرَغُ عَنْ لِسانِ امِیرِالمُؤمِنِینَ(ع)》 ♦️زینب بانوی بنی‌هاشم است‌ که در صفات ستوده، برترین اسـت و کسی جز مادرش بر او افتخار و برتری ندارد، تا جایی‌ که‌ اگر‌ بگوییم او «صدیقه صغری» است، حق گفته‌ایم. او در‌ فصاحت‌ و بلاغت، گویا از زبان امیر المؤمنین(ع) سخن می‌ گوید.(۲) در روایات آماده است که ابن عباس وقتی می خواهد از حضرت زینب(س) چيزی نقل كند، می گويد : 📋《حَدَّثَتْنِي عَقِيلَتُنَا زَينَبُ(س) بِنتُ عَلِيٍّ(ع)..》 ♦️بانوی فهیم و‌ اندیشمند ما زینب(س) بر من چنین روایت کردند.(۳) 👤حِذْيَم بن شريك اسدى درباره خطبه حضرت زینب(س) در کوفه می‌گوید : زینب کبری(س) بر مردم کوفه نهیب می زد و می فرمود : خاموش باشید! و با این نهیب، نه تنها آن جماعت انبوه ساکت شدند، حتی زنگ شتران نیز از صدا افتاد! 📋《لَمْ أَرَ وَ اللَّهِ خَفِرَةً قَطُّ أَنْطَقَ مِنْهَا كَأَنَّهَا تَنْطِقُ وَ تُفْرِغُ عَلَى لِسَانِ عَلِيٍّ(ع)》 ♦️در آن روز به زينب دختر على(ع) نگريستم كه خطبه مى خواند و هرگز زنى را سخن ورتر و زبان آورتر از او نديدم. گويا زبان على(ع) در كام اوست و با زبان اميرالمؤمنین على(ع) سخن مى گويد.(۴) بانویى كه امام سجاد(ع) در حق ایشان فرمودند : 📋《اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عَالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَةِِ وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَةِِ》 ♦️اى عمّه! شما الحمدلله بانوى دانشمندى هستید كه تعلیم ندیده، و بانوى فهمیده اى هستى كه بشرى تو را تفهیم ننموده است.(۵) حضرت زینب(ع) علاوه بر این، برای زنان کوفه درس تفسیر قرآن داشته است.(۶) در نقلی امام حسن مجتبی(ع) خطاب به ایشان فرمودند : 📋《إِنَّكِ حَقَّاً مِنْ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مِنْ مَعْدَنِ الرِّسالَةِ》 ♦️به راستی که تو از درخت نبوت و از معدن رسالت هستی.(۷) 📚منابع: ۱)أُسد الغابة ابن اثیر، ج۵، ص۴۶۹ ۲)تنقيح المقال مامقانی، ج۳، ص۷۹ ۳)سفينة‌ البحار شیخ عباس قمی، ج۱، ص۵۵۸ ۴_۵)بحار الأنوار علامه مجلسی، ج۴۵، صص۱۶۲_۱۶۴ ۶)ریاحین الشریعه محلاتی، ج‏۳، ص‏۵۷ ۷)السیدة زینب(س) محمود شرقادی، ص۹۸ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
1⃣علم و عقل و سخنوری #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها :👇 ✅از جمله ويژگی ‌های حضرت زينب(س) كه به ایشان موق
2⃣عبادت :👇 ✅حضرت زینب کبری(س) شب‌ها به عبادت می‌پرداخت و در دوران زندگی، هیچ‌ گاه تهجّد را ترک نمی کرد. آنچنان به عبادت اشتغال می ورزید که ملقّب به [عابده آل علی(ع)] شد. شب زنده‌ داری او حتی در شب دهم و یازدهم محرم، ترک نشد. فاطمه(س) دختر امام حسین(ع) درباره عبادت حضرت زینب(س) می‌ فرماید : 📋《وَ امّا عَمَّتی زَیْنَبُ(س) فَانَّها لَمْ تَزَلْ قائِمَةً فی تِلْکَ اللَّیلَةِ‌ ای عاشِرَة مِنَ المُحَرّم فی مِحْرابِها تَسْتَغیثُ الَی رَبِّها، وَ ما هَدَاَت لَنا عَیْنٌ وَ لاسَکَنَتْ لَنا زَفْرَةُ》 ♦️اما عمه‌ام زینب(س)، پس او همچنان در آن شب در جایگاه عبادت خود ایستاده بود و به‌ درگاه خدای تعالی استغاثه می‌کرد و در آن شب چشم هیچ‌ یک از ما به خواب نرفت و صدای ناله ما قطع نشد.(۱) در روایتی دیگر امام سجّاد(ع) می فرماید : 📋《اِنَّ عَمَّتِی زَیْنَبُ(س) کَانَت تُوَدِّی صَلَوَاتُهَا مِن قِیَامِ الفَرَائِضِ وَ النَّوَافِلِ عِندَ مَسِیرِنا مِن الکُوفَةِ الَی الشَّامِ وَ فِی بَعضِ المَنَازِلِ کَانَت تُصَلِّی مِن جُلُوسِِ لِشِدَّةِ الجَوعِ وَ الضَعفِ مُنذُ ثَلَاثِ لَیَالٍ لِاَنَّهَا کَانَت تُقَسِّمُ مَا یُصِیبُهَا مِن الطَّعَامِ عَلَی الاَطفَالِ لِاَنَّ القَومَ کَانُوا یُدفِعُونَ لِکُلِّ وَاحِدِِ مِنَّا رَغِیفَاً وَاحِداً مِن الخُبزِ فِی الیَومِ وَ اللَیلَةِ》 ♦️عمه‌ام زینب(ص)، نمازهای واجب و مستحبی‌ اش را در طول مسیر کوفه به شام می‌خواند و در بعضی از توقفگاه‌ها از شدت گرسنگی و ضعف در مدّت شبانه روز نمازش را نشسته خواند. چون آنچه از غذا سهم او بود، بین کودکان تقسیم می‌کرد. چون آن قوم به هر یک از ما یک گرده نان در شبانه روز می‌دادند.(۲) ارتباط حضرت زینب(س) با خداوند آن‌ گونه بود که امام حسین(ع) در روز عاشورا هنگام وداع، به خواهرش فرمود : 📋《يَا اُختَاهُ! لَا تَنسِينِی فِي نَافِلَةِ الَلَّيلِ》 ♦️خواهرم! مرا در نماز شب، فراموش نکن.(۳) 📚منابع : ۱)وفیات الائمه(ع) جمعی از نویسندگان، ص۴۴۰ ۲)فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفی، رحمانی، ص۶۴۱ ۳)عوالم العلوم عبدالله بحرانی، ج۱۱، ص۹۵۵ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
2⃣عبادت #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها :👇 ✅حضرت زینب کبری(س) شب‌ها به عبادت می‌پرداخت و در دوران زندگی،
3⃣صبر و پایداری :👇 ✅مرحوم علامه مامقانی درباره صبر حضرت زینب(س) می نویسد : 📋《وَ هِیَ فـِی الصـَّبْرِ وَ‌ الثَّباتِ‌ وَ قـُوَّةِ الایمانِ وَالتَّقوی وَحِیدَةٌ》 ♦️او‌ در صـبر و قـوّت‌ ایمان و تقوا منحصر به فرد بود.(۱) حضرت زینب(س) در روز عاشورا، هنگام رسیدن بر بالین برادرش در کربلا با صبری قهرمانانه، چنین گفت : 📋《اللّهُمَّ تَقَبَّل مِنَّا هَذا القُربَانَ》 ♦️ خدایا!این قربانی را از ما بپذیر!(۲) هنگامی که عبیدالله بن زیاد در کوفه با کنایه از حضرت زینب(س) پرسید : 📋《كَيْفَ رَأَيْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِيكِ وَ أَهْلِ بَيْتِكِ؟》 ♦️رفتار خدا را با برادرت و خاندانت را چگونه دیدی؟ 👤حضرت زینب(س) جواب داد : 📋《مَا رَاَیْتُ اِلاّ جَمِیلاً!》 ♦️چیزی جز زیبایی ندیدم!(۳) 📚منابع : ۱)تنقيح المقال مامقانی، ج۳، ص۷۹ ۲)عوالم العلوم عبدالله بحرانی، ج۱۱، ص۹۵۸ ۳)اللهوف ابن طاووس، ص۱۶۰ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
3⃣صبر و پایداری #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها :👇 ✅مرحوم علامه مامقانی درباره صبر حضرت زینب(س) می نویسد
4⃣زهد :👇 ✅امام سجّاد(ع) درباره زهد و تقوای حضرت زینب(س) می فرماید: 📋《إنَّهَا مَا ادَّخَرَت شَيئَاً مِن يَومِهَا لِغَدِهَا أَبَدَاً》 ♦️زینب کبری(س) هيچ گاه چيزی از امروز برای فردای خود نياندوخت.(۱) 📚منبع: ۱)وفيات الأئمه(ع) اثر جمعی از علماء، ص۴۴۱ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
4⃣زهد #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها :👇 ✅امام سجّاد(ع) درباره زهد و تقوای حضرت زینب(س) می فرماید: 📋《إنّ
5⃣شجاعت :👇 ✅در طول تاریخ همواره شجاعت حضرت زینب(س) مثال زدنی بود. حضرت زینب(س)، در خطبه غراء خویش در کاخ یزید و در مقابل چشم همگان، ابتدا یزید را مسئول اصلی حوادث کربلا، معرفی و به دستور یزید برای بستن راه بر امام حسین(ع)، تصریح می فرماید : 📋《أظَنَنتَ يا يَزيدُ حَيثُ أخَذتَ عَلَينا أقطارَ الأَرضِ وآفاقَ السَّماءِ فَأَصبَحنا نُساقُ كَما تُسَاقُ الإِماءُ أنَّ بِنا عَلَى الله هَوانا و بِكَ عَلَيهِ كَرامَةً! وأنَّ ذلِكَ لِعِظَمِ خَطَرِكَ عِندَهُ!》 ♦️اى يزيد! آيا گمان بردى كه بستن راه ها به روى ما و سخت گرفتن بر ما و كشاندنِ ما به مانند كنيزان به هر كجا، نشانه خوارىِ ما نزد خدا و كرامت خدا براى توست؟! و اين، از بزرگىِ ارزش تو نزد اوست؟! 📋《يَابنَ الطُّلَقاءِ! تَخديرُكَ إماءَكَ ونِساءَكَ وسَوقُكَ بَناتِ رَسولِ الله(ص) سَبايا، قَد هَتَكتَ سُتورَهُنَّ وأبدَيتَ وُجوهَهُنَّ، تَحدوا بِهِنَّ الأَعداءُ مِن بَلَدٍ إلى بَلَدٍ، ويَستَشرِفُهُنَّ أهلُ المَنازِلِ وَالمَناهِلِ》 ♦️اى فرزند آزادشدگان[مكّه]! آيا اين، عدالت است كه كنيزان و زنانت را در پرده مى دارى و دختران پيامبر خدا(ص) را به اسارت مى كشى و پرده شان را مى دَرى و سيمايشان را آشكار مى كنى و دشمنان، آنان را از اين شهر به آن شهر مى برند و اهل هر منزل و آبادى، به تماشاى آنان مى آيند. حضرت زینب(س) در بخشی دیگر از خطبه خود که در مجلس یزید ایراد نمود، آن فاسق را این‌گونه مورد خطاب قرار می‌دهد : 📋《... مَعَ أَنِّي وَ اللهِ يَا عَدُوَّ اللهِ وَ ابنَ عَدُوِّهِ أستَصغِر قَدرَكَ وَ أستَعظِم تَقرِيعَك‏َ غَيرَ أنَّ العُيُونَ عَبرَى و الصُدَورَ حَرَّى وَ مَا يُجزِي ذَلِكَ أو يُغنِي عَنَّاَ وَ قَد قُتِلَ الحُسَينُ(ع)》 ‏ ♦️به خدا سوگند! ای دشمن خدا و ای پسر دشمن او! من ارزش تو را پست و ناچیز می‌ شمرم و آن چوب‌ زدن‌ها و نکوهش‌ هایت را گناهی بس بزرگ می‌دانم؛ اما چه کنم که دیده‌ها اشک‌ ریزان، و سینه‌ها سوزان است و این [اشک و آه] نه با آن [ظلم و گناه] برابری می‌ کند و نه دردی از ما دوا می‌کند، هنگامی که دیگر، امام حسین(علیه السلام) کشته شده است.(۱) اما منظور حضرت زینب(س) از عبارت《يَابنَ الطُّلَقاءِ!》که در خطبه فرمودند، چه بود؟ 《طُّلَقاءِ》 یعنی بردگان و اسیران آزاد شده! معاویه به همراه پدرش ابوسفیان و مادرش هند جگرخوار و عده‌ای دیگر، پس از فتح مکه اسلام آوردند. ابن هشام می گوید : 📋《لَمَّا فَتَحَ رَسّولُ اللهِ(ص) مَكَّةَ عَنوَةََ فَخَطَبَ عَلَى بَابِ الكَعبَةِ، ثُمَّ قالَ بَعدَ كَلامِِ : يَا مَعشَرَ قُرَيَش! مَا تَرَوُنَ أنَّى فَاعِلُ فِيكُم؟ قَالوا : خَيرَاً! أخُ كَرِيمِِ وَابنُ أخُ كَرِيمِِ! قَالَ رَسُولُ اللهِ(ص) : اِذهَبُوا فَأنتُم الطُّلَقَاءِ!》 ♦️وقتی مکّه توسط حضرت رسول اکرم(ص) فتح شد، حضرت(ص) در کنار کعبه خطبه خواندند، سپس فرمودند : ای قریشیان! فکر می کنید من با شما چه رفتاری خواهم داشت؟ آنها گفتند : رفتاری خوب و نیکو! تو برادری بزرگوار و فرزند برادری بزرگوار هستی! رسول اکرم(ص) به آنها فرمود : بروید! شما از آزاد شدگانید!(۲) پس حضرت(ص) آنان را (طُّلَقاءِ) خطاب کرد و از مجازات آنها صرف نظر و آنان را عفو نمود که از جمله ی آنان ابوسفیان پدر بزرگ یزید بود. از این رو این گروه در تاریخ معروف به «طُّلَقاءِ» شدند و فرزندان آنان را با خطاب «یَاَبنَ طُّلَقاءِ» می شناختند. و این عنوان کنایه‎آمیزِ (طُّلَقاءِ) همواره برای آنان بر جای ماند. و حضرت زینب(س) نیز پس از شهادت امام حسین(ع) در مجلس یزید، در طی خطبه‌ای، یزید را فرزند (طُّلَقاءِ) خطاب کرد. 📚منابع : ۱)اللهوف ابن طاووس، ص۲۱۵ ۲)السیرة النبویه ابن هشام، ج۲، ص۴۱۲ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
5⃣شجاعت #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها :👇 ✅در طول تاریخ همواره شجاعت حضرت زینب(س) مثال زدنی بود. حضرت ز
6⃣عفت و حجاب :👇 ✅یکی از مهمترین مسائل و نکاتی که حضرت زینب(س) در حیات خویش بر آن تأکید داشته اند، ‌حفظ ارزش‌هایی مانند عفاف و حجاب بوده است. 👤مرحوم علامه مامقانی درباره حجاب حضرت زینب(س) می نویسد : 📋《هِیَ فِی الْحِجابِ و الْلِفّافِ مَزیدَةٌ لَمْ یَر شَخْصَها احَدٌ مِنَ الرِّجالِ فی زَمانِ اَبیها‌ وَ‌ اَخَوَیهَا‌ الاّ یَومَ طَّفِّ》 ♦️او در پوشیدگی و حجاب، چنان‌ بود که کسی از مردان در زمان پدر و برادرانش او را ندید، جز در واقعه‌ کربلا.(۱) 👤در نقلی یحیى بن سلیم مازنی می گوید : من در مدینه مدّت زیادی همسایه حضرت علی(ع) بودم و منزل ما نزدیک خانه ای بود که حضرت زینب(س) در آن ساکن بود. 📋《فَلَا وَاللهِ مَا رَأَیتُ لَهَا شَخصَاً وَلَا سَمعِتُ لَهَا صَوتَاً》 ♦️به خدا قسم در این مدت، نه من زینب را (بیرون) دیدم، و نه صدایش را (از داخل خانه) شنیدم! و هر وقت زینب کبری(س) می خواست به زیارت قبر شریف جدش رسول خدا(ص) مشرّف شود، شبانه از منزل خارج می شد در حالی که امام حسن مجتبی(ع) در طرف راست او و امام حسین(ع) در طرف چپ او و امیرالمؤمنین(ع) در جلو او حرکت می کردند. و هنگامی که حضرت زینب(س) به قبر شریف رسول خدا(ص) نزدیک می شد حضرت علی(ع) جلوتر می رفت و نور چراغ های حرم رسول خدا(ص) را کم می کرد. یک مرتبه امام حسن(ع) علت این کار را از آن حضرت(ع) سؤال نمود ، حضرت علی(ع) در جواب فرمود : 📋《أخشِى أَن یَنظُرَ أَحَدُ إلى شَخصِ أُختَکَ زَینَبَ(س)》 ♦️می ترسم کسی به قد و قامت خواهرت زینب کبری نَظر کند!(۲) هر چند در مورد صحت این فوق جای بحث و تردید است، اما به هر حال، گذشته از ضعف سند و منبع، پذیرش محتوای آن مخالف آموزه‌های دینی نیست؛ چرا که حیا و عفت و غیرت‌مندی هرچند تا این اندازه واجب و لازم نیست، اما ممکن است در شرایط خاصی مطلوب و پسندیده باشد. در مقاتل آمده است که؛ وقتی کاروان اسرای کربلا وارد کاخ یزید شد، مجلسی رسمی متشکل از بزرگان شام و نمایندگان ادیان در کاخ تشکیل شد. و در این هنگام، به دستور یزید، اسراء را وارد مجلس کردند در حالی که چشم ها، همه به اسراء می نگریستند. در این حین حضرت زینب(س) خطاب به یزید لعین فرمود : 📋《یَابنَ الطُلَقَاء! اَ مِنَ العَدلِ يَابن الطُّلقاءِ تَخديرُكَ حَرائِرِك وَ اماءَكَ وَسُوقُك بَناتِ رَسُولِ اللهِ(ص) سَبايَا؟ قَد هَتكْتَ سُتورَهَنَّ وَ ابْدَيْتَ وُجُوهَهُنَّ تَحْدُو بِهِنَّ الأعْداءُ مِن بَلَدٍ الى‏ بَلَدٍ وَ يَسْتَشرِفْهُنَّ اهْلُ المناهِلِ وَالمعاقِلِ وَ يَتَصَفَّحُ وُجوهَهُنَّ القريبُ والبعيد!》 ♦️آيا اين از عدالت است كه همسران و كنيزانِ خودت را در پشت پرده‌‏ها قرار داده‏‌اى، ولى دختران رسول خدا(ص) را به عنوان اسير، روانه كرده‌‏اى، پرده‏‌هاى حرمت آنان را دريده، چهره‏‌هايشان را آشكار ساخته و زير سلطه دشمنان از شهرى به شهرى مي‌ گردانى، آن‏گونه كه مردم شهرها و آبادى‌ها و قلعه‏‌ها و بيابان‌ها به آنان مي‌ نگرند و دور و نزديك، چهره آنان را تماشا می كنند؟(۳) 📚منبع : ۱)تنقيح المقال مامقانی، ج۳، ص۷۹ ۲)عوالم العلوم عبدالله بحرانی، ج‏۱۱، ص۹۵۵ ۳)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۳۴ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍سرگذشت و محل دفن ایشان از نظر آیت الله @TarikhEslam
✅بنا بر اخباری که در کتاب «أخبار الزينبات» تألیف عُبَیدَلی نسّابه(متوفی٢٧٧ق) آمده حضرت زینب(س) از مدینه به مصر، شهر فُسطاط که بعدها مجاور آن شهر قاهره بنا شد تبعید، و در خانه‌ای واقع در باغهای شمال شرقی این شهر که مربوط به والی مصر بود اقامت داده شد و در همانجا درگذشت، و بنا بر وصیتش در همان اتاق محل سکونتش دفن شد. پس از فاجعۀ خونین کربلا در سال ٦١ هجری و بازگشت اسیران و یتیمان از شام به مدینه، و هنگامی که عبدالله بن زبیر در مکه مردم را به برکنار کردن یزید و قیام به خونخواهی امام حسین(ع) می شوراند و خبرش به اهل مدینه رسید، حضرت زینب(س) نیز شروع کرد به خواندن مردم مدینه به قیام برای خونخواهی امام حسین(ع) [و اجرای عدالت]، که با مقابلۀ والی مدینه مواجه و موجب بپا شدن آشوب و غائله‌ای بین حضرت و والی شد و اختلافات بالا گرفت. والی مدینه عَمرو بن سعید بن عاص أشدق اموی، نامه‌ای به یزید نوشت و او را از اوضاع مدینه آگاه و پیشنهاد تبعید حضرت از مدینه را مطرح کرد. یزید نیز با دستور جدایی حضرت(س) از مردم، با این پیشنهاد موافقت کرد. أشدق دستور داد به صورت علنی به حضرت(س) ابلاغ شود که از مدینه بیرون رود به هر جایی که مایل است! حضرت(س) نپذیرفت و فرمود : «خدا می داند چه بر ما گذشت؛ بهترینمان کشته شد، و ما را به دنبال خود کشاندند آنچنان که حیوانات را بدنبال خود می کشانند! و بر پالان و بار و بنۀ شترها بار شدیم! به خدا سوگند خارج نخواهیم شد حتی اگر خونمان ریخته شود!» زنان هاشمی نزد حضرت(س) جمع شدند و با ملاطفت و مدارا با ایشان سخن گفته و حضرت(س) را دلداری و تسلّی دادند. زینب دختر عقیل بن أبی طالب به حضرت(س) گفت : ای دختر عمو، به راستی که خدا وعده‌اش را بر ما راست گردانيد، و زمين را ميراث ما نمود در هر جاى آن بخواهيم جاى میگزينيم، پس خشنود باش و چشمت روشن باشد که خدا جزای ستمگران را خواهد داد؛ آیا می خواهی که با این نپذیرفتن، ذلت و خفتی برایمان پیش آورند! پس وطن را ترک کن بسوی سرزمینی اَمن!» و سکینه و فاطمه دو دختر امام حسین(علیه السلام) با عمه‌ شان زینب(س) مواسات نموده و آمادۀ رفتن از مدینه و تبعید همراه او شدند. أشدق مقدمات سفر حضرت و هر یک از زنان هاشمی که بخواهد با حضرت(س) همراهی کند را آماده کرد، و مصر به عنوان مقصد معین شد. هنگام رسیدن حضرت(س) به قاهره، والی مصر مَسلَمة بن مخلَّد أنصاری خزرجی، به همراه چند نفری به پیشواز حضرت(س) رفت و به ایشان تسلیت گفت و گریست و همراهانش نیز گریه کردند، و حضرت(س) تلاوت فرمود : ﴿هذا ما وَعد الرحمن وصَدق المُرسَلون﴾ سپس مَسلمه، حضرت(س) را به خانه‌ای که در باغهای شمال شرقی این شهر داشت برد. حضرت زینب(س) پس از چند ماه اقامت در آنجا درگذشت و مَسلمه با حضور جمعیتی در مسجد جامع بر ایشان نماز خواند، و بنا بر وصیت حضرت(س) به همان اتاق محل سکونتش برگردانده و در همانجا دفن شد. وفات ایشان غروب روز یکشنبه ١٥ رجب ٦٢هجری بود.(۱) 📚منبع : ۱)موسوعة التاريخ الإسلامي یوسفی غروی، ج٦، صص٢٢٦_٢٢٧ به نقل از أخبار الزينبات عبیدلی، صص٢١_٢٢ @Yusufi_Gharawi @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜توسل عالم اهل تسنن به ساحت نورانی ✅یکی از ویژگی‌ های حضرت زینب(سلام‌ الله‌ علیها) گره‌گشایی از آحاد مردم حتی از غیر شیعیان است و این خصلت بر سایر مذاهب مخفی نمانده است. به عنوان نمونه، «مؤمن بن حسن شبلنجی شافعی» از مشاهیر و علمای اهل‌ تسنن(متوفی سال ۱۳۰۸ ه.قمری)، از قول «شیخ عبد الرحمن بن حسن بن عمر الاجهوری» فقیه مالکی مصری(متوفی سال ۱۱۹۸ ه.قمری) چنین می‌نویسد : در کتاب شیخ عبدالرحمن اجهوری که نامش «مشارق الانوار فی آل البیت الاخیار» است خواندم که [نوشته بود] : «در سال هزار و صد و هفتاد برایم گرفتاری شدیدی از گرفتاری های زمانه حاصل شده بود، به مقام سیده زینب(س) که مذکور است توجه کردم و این قصیده را سرودم، و به برکت آن قصیده سختی از من برداشته شد و آن قصیده این است؛ «آلِ طَاهَا لَكُمْ عَلَینَا الْوِلاءُ لا سِواكُمْ بِمَا لَكُمْ آلآءُ  مَدحُکُم فِی الکِتابِ جَاءَ مُبِیناً اَنباتُ عَنهُ مِلَّةٌ سَمحَاءُ و..» یعنی؛ ای آل طه، برای شما بر ما، ولایت است..الی آخر»(۱) 📚منبع : ۱)نور ألأبصار فی مَناقب آل بَیت ألنّبیّ ألمخْتار(ص) شبلنجی، صص۳۸۲_۳۸۳ @TarikhEslam
28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙اجرای ابتهال «یا شقیقه السبطین» توسط امام المبتهلین مرحوم «شیخ محمد سید النقشبندی»(متوفی سال ۱۳۵۵ ه.شمسی) سرآمد عصر طلایی موسیقی آئینی مصر، در وصف در مسجد سیده زینب(سلام الله علیها) در شهر قاهره @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚 9️⃣3️⃣ :📚 کتاب «یادگار خیمه های سوخته» برگزیده ای از تاریخ زندگانی حضرت زینب(س)؛ ترجمه کتاب (مع بطله کربلا) مرحوم محمد جواد مغنیه✍📚👇 @TarikhEslam
4_6035340893911777369.pdf
1.09M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 کتاب «یادگار خیمه های سوخته» @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال5️⃣3️⃣ : قیام و نهضت از چه زمانی شروع شد؟👇 ✍پاسخ : پاسخ این سوال را در چند بخش ذکر می کنیم :👇 «از مرگ معاویه بن ابی سفیان(پانزدهم رجب سال شصت هجری) تا رسیدن اسرای کربلا به مدینه(ششم ربیع الاول سال ۶۱ هجری)» در ۱۴۵ پست @TarikhEslam
1⃣پانزدهم رجب سال شصت هجری قمری مرگ «معاویه بن ابی سفیان»:👇 ✅قیام نهضت با مرگ معاویه بن ابی سفیان شروع شد. طبری در نقلی می نویسد : 📋《تُوُفِّيَ مُعَاوِيَةُ لَيْلَةَ الْخَمِيسِ لِلنِّصْفِ مِنْ رَجَبِِ سَنَةَ سِتِّينَ》 ♦️معاویه در شب پنجشنبه، پانزدهم رجب سال شصتم هجری درگذشت در حالی که از زمان خلافتش نوزده سال و سه ماه و بیست و هفت روز می گذشت.(۱) معاویه در جنگ یمامه(سال ۱۱هجری) شرکت کرد و پس از آن به همراه برادرش یزید در سپاه ابوبکر ابن ابی قحافه، به شام رفت. سپس عمر او را استاندار اردن و برادرش یزید را، استاندار همه سرزمین شام کرد. پس از مرگ برادرش، عمر همه قلمرو شام را در سال ۱۸ قمری به معاویه سپرد. بلاذری می نویسد : «وقتی یزید از دنیا رفت، عمر بن خطاب به معاویه نامه نوشت و تمامی آنچه تحت حکومت یزید بود را برای معاویه این ولایت را تثبیت کرد و سپس ابوسفیان بابت این کار عمر، از او تشکر کرد.»(۲) 📚منابع : ۱)تاريخ طبری، ج۵، ص۳۲۴ ۲)فتوح البلدان بلاذری، ج۱، ص۱۶۷ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
1⃣پانزدهم رجب سال شصت هجری قمری مرگ «معاویه بن ابی سفیان»:👇 ✅قیام نهضت #امام_حسین_علیه_السلام با مر
2⃣ولایتعهدی «یزید بن معاویه»:👇 ✅معاویه که پیشتر پسرش یزید را، به عنوان خلیفه بعد از خود، اعلام کرده بود، بزرگان را به بیعت با یزید فراخواند. شیخ مفید می نویسد : 📋《لَمّا ماتَ مُعاوِيَةُ كَتَبَ يَزيدُ إلَى الوَليدِ بنِ عُتبَةَ بنِ أبي سُفيانَ وكانَ عَلَى المَدينَةِ مِن قِبَلِ مُعاوِيَةَ أن يَأخُذَ الحُسَينَ(ع) بِالبَيعَةِ لَهُ، ولا يُرَخِّصَ لَهُ فِي التَّأَخُّرِ عَن ذلِكَ》 ♦️معاویه به یزید وصیت کرد که، در دفع عبدالله بن زبیر خشونت به خرج دهد، امّا با عبدالرحمن بن ابی بکر و حسین بن علی(ع) به جنگ برنخیزد. پس از مرگ معاویه، بلافاصله از مردم، برای یزید بیعت گرفته شد. یزید تصمیم گرفت، از چند تن از بزرگان مسلمانان که دعوت معاویه را، برای بیعت با یزید نپذیرفته بودند، بیعت بگیرد.(۱) 📚منبع : ۱)الکامل فی التاریخ ابن اثیر، ج۳، ص۵۳ ۲)الإرشاد شیخ مفید، ج۲، ص۳۲ @TarikhEslam