✍پاسخ :
طبق تاریخ امام محمد باقر(ع) در کربلا حضور داشت.
ایشان در پاسخ به سؤال فردی که از ایشان پرسید؛ آیا شما زمان امام حسین(ع) را درک کرده اید؟ فرمود :
📋《قُتِلَ جَدِّی الْحُسَینُ(ع) وَ لِی اَرْبَعُ سِنِینَ وَ اِنِّی لَاَذْكُرُ مَقْتَلَهُ وَ مَا نَالَنَا فِی ذَلِكَ الْوَقْتِ》
♦️هنگامی كه جدّم امام حسین(ع) به شهادت رسید، من چهار ساله بودم و جریان شهادت آن حضرت(ع) و آنچه در آن روز بر ما گذشت همه را به یاد دارم.(۱)
وقتی به سال ۶۱ هجری اسراء کربلا را وارد مجلس یزید کردند، یزید در طی سخنانی که امام سجاد(ع) خطاب به یزید فرمود، عصبانی شد و در این هنگام یزید؛
📋《فَشَاوَرَ يَزِيدُ جُلَسَاءَه فِي أَمرِه، فَأشَارَوا بِقَتلِهِ!》
♦️در مورد امام سجاد(ع) با مشاورین خود مشورت کرد، که همگی رای بر کشتن ایشان دادند!
آنگاه امام باقر(ع) که خردسال بود، در جواب به يزيد فرمود :
📋《لَقَد أشَارَ عَلَيكَ هَؤُلاء بِخَلَافِ مَا أشَارَ جُلَسَاءُ فِرعَونَ عَلَيهِ، حَيثُ شَاوَرَهُم فِي مُوسَى وَ هَارُونَ، فَاِنَّهُم قَالُوا لَهُ : أَرْجِهْ وَ أخَاهُ، وَ قَد أشَارَ هَؤلاءِ عَلَيكَ بِقَتلِنَا، وَ لِهَذَا سَبَبٌ》
♦️اهل مجلس تو به تو اشاره اى كردند كه بر خلاف اشاره اهل مجلس فرعون بود كه درباره امر موسى و هارون با آنها مشورت كرد، زيرا كه اهل مجلس فرعون به فرعون گفتند :
موسى را با برادرش نگاه دار!
ولى اهل مجلس تو به قتل ما اشاره كردند، اين اشاره اى كه اينها كردند داراى سببى است!
یزید پرسید : به چه سبب؟
امام باقر(ع) فرمود :
📋《اِنَّ أَولئِكَ كَانُوا لِرِشْدَةٍ وَ هَؤلَاءِ لِغَيْرِ رِشْدَةٍ!
وَ لَا يَقتُلُ الأَنبِياءَ وَ أَولَادَهُم إِِلّاَ أَولَادُ الأَدعِيَاءِ!》
♦️اهل مجلس فرعون حلال زاده بودند ولى اهل مجلس تو حلال زاده نيستند، زيرا پيغمبران و فرزندان آنان را غير از فرزندان زنا كسى نخواهد كشت!
آنگاه يزيد ساكت شد و دستور داد تا آنان را از مجلس خارج كردند.(۲)
📚منابع :
۱)تاریخ یعقوبى، ج۲، ص۳۲۰
۲)اثبات الوصية مسعودی، ص۱۷۱
@TarikhEslam
✍📚✍📚✍📚✍📚✍
3️⃣7️⃣ #معرفی_کتاب :📚
کتاب «سیره عملی امام باقر(ع)» شرح و بیان سیره زندگانی حضرت #امام_محمد_باقر_علیه_السلام به همراه داستان هایی زیبا از ایشان؛ اثر استاد نظری منفرد✍📚👇
@TarikhEslam
4_5922791825675914986.pdf
726.1K
✍📚✍📚✍📚✍📚
کتاب «سیره عملی امام باقر(ع)»
@TarikhEslam
#نقدی_بر..
هفتم ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، خطابه #حضرت_عباس_علیه_السلام در مکه معظمه بر فراز خانه خدا!⁉️⁉️
@TarikhEslam
✍📚✍📚✍📚✍📚✍
کتاب «خطیب کعبه» شرح خطبه نورانی قمر منیر بنی هاشم بر فراز کعبه!
مولف : «علی اصغر یونسیان»
با تقریظ؛ «شیخ جواد کربلایی»
و با مقدمه «شیخ علی اکبر مهدی پور»
#نقد_کتاب
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
✍📚✍📚✍📚✍📚✍ کتاب «خطیب کعبه» شرح خطبه نورانی قمر منیر بنی هاشم بر فراز کعبه! مولف : «علی اصغر یونسیان»
✅طبق این کتاب ادعا شده است که؛
حضرت عباس(ع) در هشتم ذی الحجه سال ۶۰ هـ.قمری، قبل از حرکت کاروان امام حسین(ع) از مکه به سمت کوفه، بر بام کعبه، در دفاع از امام حسین(ع) خطبه خوانده است.
مولف در ابتدای این کتاب می گوید :
《این کتاب برگرفته از کتاب «مناقب سادة الکرام» تألیف سید عین العارفین هندی است.
و کتاب مذکور در کتابخانه علامه میر حامد حسین هندی صاحب کتاب «عبقات الانوار» موجود است.》(۱)
و در مقدمه کتاب درباره سند خطبه نوشته شده است که؛
《با توجه به اینکه ما به هیچ وجه به کتاب «مناقب سادة الکرام» دسترسی نداریم، برای اثبات انتساب این خطبه به قمر منیر بنی هاشم(ع) هیچ راهی نداریم، به جز تعبیرات بلند، واژه های نوارنی و محتوای بسیار والای خطبه، که این یکی از راههای اثبات نسبت یک سخن به صاحب سخن است.》(۲)
📚پاسخ :
1⃣این خطبه در هیچ یک از منابع و کتابهای قدیمی نقل نشده است و اصلا چگونه ممکن است خطبهای بر بام کعبه ایراد شده باشد و تاکنون در هیچ کتاب تاریخی و حدیثی به ثبت نرسیده باشد و پس از سیزده قرن تازه یافت شده باشد؟!
و اینکه از اصل کتاب «مناقب سادة الکرام» نیز خبری نیست و امروزه هیچگونه چاپ و اطلاعی از این کتاب در دسترس نیست.
2⃣آقاى مهدى پور كه به تصريح خودشان (به هيچ وجه) به كتاب مناقب الساداة الكرام دسترس ندارند و آن را نديده و نخوانده اند، از آن به عنوان (كتاب ارزشمند) و (أثر ارزشمند) و از نويسنده اش به عنوان (محقق پرتلاش) و (فرزانه) و (پژوهشگر ارجمند) ياد كرده اند!
و در جایی دیگر، هم مؤّلفِ كتاب، علی اصغر یونسیان و چه آقای مهدى پور هر دو بر صحت و أصالتِ اين متن مصر هستند و این در حالی است که هيچ يك خود كتابِ مناقب الساداة الكرام موردِ ادعا را در اختيار ندارند و طبق گفته ی مولف که در پيشگفتار آمده است که تنها رونوشت این خطبه را شخصی به نام آقاى مهندس سجادی که شخصی است مجهول دریافت کرده است.
3⃣مهدی پور برای اثبات سندیت این خطبه دست به دامان مضامین خطبه شده است که این خطبه را پر از فصاحت و بلاغت و دارای محتوای ژرف و معانی روشن و بیان شیوا و منطق استوار و تعبیر بلند و والا می داند و آن را با خطبه شقشقيّه امام علی(ع) قیاس می کند!
محتوای عبارت خطبه، هر چند تا حدودی محتوایی پذیرفتنی است، ولی اگر کسی با روایات و نوع خطابههای عربی در آن زمان آشنا باشد، در خواهد یافت که متن عربی این خطبه نه تنها هیچ گونه فصاحت و بلاغتی ندارد، بلکه اساساً از گفتاری که یک عرب زبان آن را بیان میکند به دور است، بلکه حتی اشتباهات فاحشی نیز در متن عربی آن وجود دارد، که بر کسی که به ادبیات عرب آشنا باشد پوشیده نیست که برخی به صورت جامع به بررسی خطبه پرداخته و عدم فصاحت و بلاغت آن را به اثبات رسانده اند.
و قیاس این خطبه به خطبه شقشقیه مطمئنا قياسى مع الفارق است!
چنين خطبه اى كجا و خطبه مخدوش و مغلوط مورد بحث كتاب خطيب كعبه كجا؟!
که ابتدای آن با عبارت《اَيُّهَاَ الْكَفَرَةُ الْفَجَرَةُ!》از زبان سقّای ادب، حضرت عباس(ع) خطاب به حجاج و مسلمانان حاضر در حال طواف، گفته شده است!
4⃣مولف کتاب(یونسیان) در ابتدای کتاب راه هر گونه نقد و انتقاد را بر همه منتقدان بسته است و به نوعی دست پیش گرفته تا پس نیافتد!
او می نویسد :
《انسان به حکم عقل و شرع حق ندارد مطلبی را که نمی فهمد و یا به سند آن دسترسی ندارد رد کند، بلکه باید آن را واگزارد و گاهی دیده می شود که بعضی افراد که مختصر درسی خوانده اند، چنان به غرور علمی مبتلا شده اند که خود را اعلم علما و اعظم آنها می دانند و هیچ کس جز خودشان را قبول ندارند و به احدی هم اقتدا نمی کنند.
حربه آنان فقط انکار است و بس و هیچ دلیل منطقی و متقن که اساس و پایه علمی داشته باشد در اختیار ندارند.
به این گونه افراد نباید اعتنا کرد تا گذر زمان شاید آنها را از خواب غفلت و جهالت بیدار کند.》(۳)
او مخاطبینش را منکر و بی سواد و بی عقل خطاب می کند و خواستار هدایت آنهاست.
5⃣آیت الله #استاد_عندلیب_همدانی، محقق و عاشورا پژوه درباره این اثر می گوید :
«[عبارت خطبه] مطلبی است جعلی و متن خطبه هم خالی از فصاحت است!»
6⃣مقاله ای خواندنی نیز در این رابطه به همراه نقد کتاب خطیب کعبه با عنوان «گنجی نویافته یا وهمی بر بافته!» اثر جناب جویا جهانبخش نوشته شده است که می توانید از لینک های زیر آن را تهیه و مطالعه فرمایید!
🌐 https://www.civilica.com/Paper-JR_JMR-JR_JMR-20-3_004.html
🌐 http://moshaf.blogfa.com/post/99
📚منابع :
۱)۲)۳)خطیب کعبه، صص۱۳_۲۷_۴۲
@TarikhEslam
4_5845690733146671406.pdf
293.2K
✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍
🎙متن خطبه منسوب به حضرت عباس(ع) در کتاب خطیب کعبه!
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
4️⃣روز پنجم ماه ذیالحجه سال دهم هجری، کاروانِ حضرت رسول اکرم(ص) به «مکه» رسید. #وقایع_ماه_ذی_الحجه
5️⃣روز هشتم ماه ذی الحجه سال دهم هجری قمری، کاروان حضرت رسول اکرم(ص) به سمت عرفات حرکت کردند.
#وقایع_ماه_ذی_الحجه
#روز_شمار_غدیر
@TarikhEslam