eitaa logo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
604 دنبال‌کننده
199 عکس
204 ویدیو
96 فایل
هدف از ایجاد این کانال، نشر و همفکری دربارۀ یافته ها و نکته های تشیع پژوهی است. مشتاق دریافت دیدگاه های شما: حامد منتظری مقدم (دانشیار گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) @H_Montazeri
مشاهده در ایتا
دانلود
12.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رهبر انقلاب: شیعه در هیچ دوره‌ای به اندازه دوره حضرت جواد، حضرت هادی و حضرت عسکری علیهم السلام گسترش نداشته است. برخي تاريخ خوانده‌اند؛ اما حديث نخوانده‌اند... 🔰‌‌https://eitaa.com/Tashayo
🌺 میلاد امام جواد (علیه السلام) مبارک باد. 🌸https://eitaa.com/Tashayo
نامه امام جواد(ع) به والي سيستان.pdf
211.4K
📖 مقاله پژوهشي: «تحليل متني و سندي نامه امام جواد(عليه السلام) به والي سيستان» 🖊 عليرضا حيدري نسب و ديگران 🌸https://eitaa.com/Tashayo
✅ اعتراف ابن تیمیه به فضائل امام جواد (ع): «محمد بن علی جواد (علیه السلام) از بزرگان بنی هاشم بود. او به سخاوت و بزرگواری و آقایی معروف بود و به همین سبب «جواد» نامیده شد». إن محمد بن عليّ الجواد كان من أعيان بني هاشم، وهو معروف بالسخاء و السؤدد و لهذا سمّي الجواد 📚 منهاج السنة، ج ۴، ص۶۸. شهد الانام بفضله حتی العدا و الفضل ما شهدت به الاعداء🌺 خوشتر آنکه سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران🌹 🌸https://eitaa.com/Tashayo
✅ ارتباط شيعيان با امام جواد (عليه السّلام‏) امامى در سر تا سر بلاد اسلامى زندگى مى‏كردند. اينها علاوه بر ارتباط از طريق وكلاى آن حضرت، در ايام حجّ نيز در مدينه با امام ديدار مى‏كردند. از روايتى استفاده مى‏شود كه شمارى از شيعيان امام (عليه السّلام) در سكنا گزيده بودند. در اين روايت على بن اسباط مى‏گويد: قامت امام را به دقت مى‏نگريستم تا آن حضرت را براى اصحابمان در مصر بتوانم وصف كنم (الكافى، ج 1، ص 384). در روايت ديگرى آمده است كه يك نفر از شيعيان خدمت امام جواد عليه السّلام مشرّف شده است (الثاقب فى المناقب، ص 208). روايت ديگرى از حرّ بن عثمان همدانى حاكى از آن است كه گروهى از شيعيان به محضر آن حضرت شرفياب شدند (همان). نيز يكى از مراكز مهم شيعه بوده و در دوران امام جواد (عليه السّلام)، شيعيان آن ديار با حضرت در ارتباط نزديك بودند. احمدبن‌محمد‌بن‌عيسى كه از وى با عنوان «شيخ القميين» ياد شده، از اصحاب امام رضا و امام جواد و امام هادي بوده و حتى محضر امام حسن عسكرى (عليهم السّلام) را نيز درك كرده است. وى تأليفات فراوانى در حديث از خود بر جاى گذاشت (مسند الامام الجواد عليه السّلام، ص 265). صالح بن محمدبن‌سهل يكى ديگر از اصحاب امام جواد (عليه السّلام) در قم بود كه رسيدگى به امور موقوفات آن حضرت در آن شهر را عهده‏دار بود (التهذيب، ج 4، ص 140؛ الاستبصار، ج 2، ص 60). در روايت ديگر آمده: شخصى از اهالى بست و سجستان () در ايام حجّ به حضور آن حضرت رسيد و گفت: والى ما از دوستداران اهل بيت و به شما علاقه‏مند است؛ من هم خراجى به ديوان بدهكارم. نامه‏اى به او بنويسيد تا در اين باره با من سختگيرى نكند. امام فرمود: او را نمى‏شناسم. من گفتم: او از دوستداران شما اهل بيت است. حضرت كاغذى گرفت و بر آن چنين نوشت: آورنده اين نامه عقيده مباركى را از تو نقل كرد. هر عمل نيكويى كه انجام دهى از آن تو خواهد بود. پس بر برادرانت نيكى كن و بدان كه خدا از تك تك و ذره ذره اعمالت خواهد پرسيد. نامه را از حضرت‏ گرفتم و قبل از اين كه به سجستان برسم اين خبر به گوش حسين بن عبد الله نيشابورى (والى) رسيد و او در دو فرسخى شهر به استقبالم شتافت. نوشته حضرت را به او دادم؛ آن را بوسيد و بر ديده نهاد و گفت: حاجتت چيست؟ گفتم: خراجى به حكومت بدهكارم. حسين بن عبدالله دستور داد كه آن خراج را بر من بخشودند... (الكافى، ج 5، ص 111؛ التهذيب، ج 6، ص 336). بررسي‌هاى دقيق درباره روابط موجود ميان امامان شيعه عليهم السّلام و شيعيان آنها نشان مى‏دهد كه اين روابط از زمان امام رضا (عليه السّلام) به بعد رو به گسترش بوده است. اين مى‏تواند به معناى افزايش شيعيان در اين مناطق در عهد اين امامان باشد. اين گستردگى ارتباط بيش از هر چيز ناشى از سفر امام رضا (عليه السّلام) به خراسان و همچنين مديون شبكه وكلاى آن بزرگواران در مناطق مختلف ايران مى‏باشد. كتاب‌هايى كه مشتمل بر احاديث امامان عليهم السّلام بود، نقش بسيار سازنده‏اى در ترويج عقايد و فقه شيعه بر عهده داشت. وقتى از امام جواد (عليه السّلام) درباره روايت از كتب اصحاب كه به دليل تقيه مخفى بوده سؤال شد، فرمودند: «از آنها روايت كنيد كه حق و صحيح است»؛ حدّثوا بها فإنّها حقّ (. الكافى، ج 1، ص 53). بدين گونه بود كه شيعيان در نشر و احياى آثار سلف خود كوشيدند... 📚 رسول جعفريان، حيات فكرى و سياسى امامان شيعه، ص492-495 🌸 https://eitaa.com/Tashayo
10.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‏🎤 تبیین علامه شهید مطهری درباره: 🌱 عشق به علی (علیه السلام) 🌺ميلاد اميرمؤمنان علي (عليه السلام) مبارک‌باد. 🌸https://eitaa.com/Tashayo
زندگاني اميرمؤمنان علي عليه السلام.pdf
1.59M
🍀مقاله پژوهشی: «زندگاني اميرمؤمنان علي (عليه السلام)» 🖊 دکتر سيدجعفر شهيدي منبع: نهج البلاغه دی ۱۳۸۷ شماره ۲۳ و ۲۴ 🔰https://eitaa.com/Tashayo
ولادت‌نامه‌هاي مولود کعبه.pdf
69.4K
🍀متن پژوهشی: «زندگاني اميرمؤمنان علي (عليه السلام)» 🖊 جويا جهان‌‌بخش منبع: کتابهای اسلامی پاییز ۱۳۸۲ شماره ۱۴ 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ بازشناسي تاريخي مفاهيم شيعه‌ (3) 🔷 بي‌ترديد، ميان تمامي شيعيان همواره، اميرمؤمنان علي(ع) جايگاه محوري داشت. ابان بن تغلب با تصريح به اين جايگاه و نيز اذعان به شاخص بودن امام صادق(ع)، شيعه را چنين شناسانده است:‌ «شيعيان کساني‌اند که هنگام اختلاف مردم از رسول خدا(ص) سخن علي(ع) را، و هنگام اختلاف مردم از علي(ع) سخن جعفر بن محمد(ع) را اخذ مي‌کنند». 📚نجاشي، رجال النجاشي، ص12. 🔷ترکيب شيعة علي(ع) به دنبال فراواني‌ و «غلبة» استعمال نسبت به ديگر نمونه‌هاي مضاف، به تدريج به اين ويژگي رسيد که هر‌گاه، «الشيعة» (شيعه به شکل مفرد) گفته مي‌شد، به «شيعة علي»(ع) (شيعه مضاف به نام علي) تبادر مي‌يافت. بدين سان واژة‌ الشيعة به يک «اصطلاح» (Term) براي شيعة علي(ع) تبديل شد.‌ 📖 مقاله «بازشناسي تاريخي مفاهيم شيعه» ✍️ حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
7.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 توصیف حضرت زینب (سلام الله علیها) از زبان کریستوفر کشیش و محقق مسیحی او برای کتابی که درباره حضرت زینب نوشت، این نام را گذاشت: «نیمه ای از قلب من» 🏴https://eitaa.com/Tashayo
5.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 «یسری الغول» نویسنده و رمان‌نویس فلسطینی در اردوگاه الشاطئ: «ما محکوم به امید هستیم..به نظر می رسد همه چیز تمام شده است اما همه چیز از همین جا شروع می‌شود.. غزه مانند ققنوسی است که از خاکستر بر می‌خیزد». @jahad_tabein 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ بازشناسي تاريخي مفاهيم شيعه‌ (4) ♦️ عباسيان تا اوايل تأسيس حکومت، بخشي از جامعه شيعي (به معناي عام) بودند. در دوران حکومت اموي، علويان و عباسيان در دشمني با بني‌اميه متحد بودند، و بر پاية گزارشي آنان همگي، «شيعة آل محمد(ص)» ناميده مي‌شدند؛ اما بعد از آنکه عباسيان به قدرت رسيدند، بر علويان بسيار سخت گرفتند، و پس از آن بود که كساني كه به امامت بني‌علي(ع) معتقد بودند «شيعه» نام يافتند (حسيني، غاية الاختصار...، ص133ـ134). قاسم بن مجاشع، که يکي از نقيبان دوازده‌گانه و از رؤساي دعوت عباسي بود‏، در همان حال که مهدي سومين خليفه عباسي را وصي خود قرار داد، در وصيت‌نامة خود‌ نگاشت: «قاسم بن مجاشع ... شهادت مي‌دهد که ... علي بن ابي‌طالب وصي رسول خدا(ص) و وارث امامت پس از اوست». اين وصيت‌نامه بر مهدي عباسي عرضه شد، و هنگامي‌که به اين‌ قسمت رسيد، آن را انداخت و ديگر به آن نگاه کرد (تاريخ الطبري، ج‏8، ص176؛ مسکويه، تجارب الامم، ج‏3، ص482و483)؛ 📖 مقاله «بازشناسي تاريخي مفاهيم شيعه» ✍️ حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo