eitaa logo
تســـ﷽ـــنیم(۱) #فقط_به_عشق_علی تخصصی ترین‌تفسیرنور‌،حجت‌السلام‌قرائتی
805 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
482 ویدیو
38 فایل
http://eitaa.com/joinchat/313589760C3ebce84f57 کانال دوم تسنیم (۲)شروع قرآن کریم از اول به همراه لینک همیشگی آیات کپی باذکرصلوات ازاد
مشاهده در ایتا
دانلود
1_1449673.mp3
3.01M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 حجة الاسلام قرائتي 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🕊ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 179 آيه🔻 ⤵️وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ ءَاذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَآ أُوْلَئِكَ كَالْأَنْعَمِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِكَ هُمُ الْغَفِلُونَ ترجمه🔻 ⤵️و همانا بسیارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفریدیم، (كه سرانجامشان به آنجا مى كشد، چرا كه) آنان دلهایى دارند كه با آن حقّ را درك نمى كنند و چشمانى دارند كه با آن نمى بینند و گوشهایى دارند كه با آن نمى شنوند، آنان همچون چهارپایان، بلكه گمراهترند، آنان همان غافلانند. ─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️«ذَرَأ» از «ذَرْء»، در اصل به معناى پراكنده ساختن و انتشار است و در اینجا به معناى خلق، آفرینش و اظهار نمودن است. 🎑سؤال: قرآن، در این آیه، آفرینش بسیارى از جنّ و انس را براى دوزخ مى داند و در آیه اى دیگر خلقت جنّ و انس را براى عبادت مى شمارد، «و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ لیعبدون»، كدام یك صحیح است؟ 🌙پاسخ: هدف اصلى آفرینش، خداپرستى و عبودیّت است، ولى نتیجه ى كار بسیارى از انسانها در اثر عصیان، طغیان و پایدارى در كفر و لجاجت، دوزخ است، گویا كه در اصل براى جهنّم خلق شده اند. 🎑حرف «لام» در «لجهنّم»، براى بیان عاقبت است، نه هدف. مانند نجّار كه هدف اصلى اش در فراهم نمودن چوب، ساختن در وپنجرههاى زیبا از آن چوبها مى باشد، ولى كار به سوزاندن چوبهاى بى فایده در بخارى مى انجامد كه آن هدف تبعى است. 🌙این مطلب، شبیه این جمله ى حضرت على علیه السلام است كه مى فرماید: خداوند فرشتهاى دارد كه هر روز با صداى بلند مى گوید: «لِدوا للموت و اجمعوا للفناء و ابنوا للخراب» بزایید براى مرگ و بسازید براى خرابى، یعنى پایان تولّد، مرگ، پایان ثروتاندوزى، فنا و پایان ساختمان، خرابى است. 🎑آرى، انسانهایى كه هویّت انسانى خود را از دست داده اند، جایگاهى جز آتش براى آنان نمى باشد، «ان تحسب انّ اكثرهم یسمعون او یعقلون ان هم الاّ كالانعام بل اضلّ سبیلاً» چنانكه خود آنان نیز اعتراف مى كنند كه اگر دستورات الهى را شنیده بودند و تعقّل مى كردند، دیگر در جهنّم جاى نداشتند. 🌙«قالوا لو كنّا نسمع او نعقل ما كنّا فى اصحاب السعیر»انسان در داشتن چشم، گوش و زبان، شبیه حیوان است، ولى كیفیّت و هدف بهرهبردارى انسان از نعمتها باید بهتر و بیشتر باشد، وگرنه همچون حیوان بلكه پستتر از آن است. 🎑انسان باید علاوه بر ظاهر، ملكوت را ببیند و علاوه بر سر و صداهاى ظاهرى، زمزمههاى باطنى و معنوى را بشنود. 🌙آدمى زاده طرفه معجونى است از فرشته سرشته، و زحیوان گر رود سوى این، شود به از این ور رود سوى آن، شود پس از آن از امام صادق علیه السلام پرسیدند: چرا خداوند تمام بندگانش را مطیع و موحّد نیافرید؟ 🎑حضرت فرمودند: اگر چنین مى شد، دیگر ثواب و عقاب معنا نداشت، زیرا آنان مجبور بودند و اختیارى نداشتند، امّا خداوند انسان را مختار آفرید و علاوه بر عقل و فطرت، با تعالیم پیامبران و كتب آسمانى مسیر هدایت او را روشن نمود و او را به طاعت فرمان داد و از نافرمانى نهى كرد، تا فرمانبرداران از عاصیان مشخّص شوند. 🌙گرچه تمام اسباب طاعت و عصیان را خداوند آفریده، امّا به چیزى امر یا نهى نكرده مگر آنكه انسان مى تواند ضد آن را نیز انجام دهد و مجبور نباشد. 🎑آرى، تكلیف پذیرى تنها ارزش و وجه امتیاز انسان از دیگر موجودات است. ─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📨 1-🌱 فرجام بسیارى از انسانها و جنّیان، دوزخ است. «ذرأنا...» 2-🌿 جنّ هم مثل انسان، تكلیف و اختیار، كیفر و پاداش دارد. «من الجنّ و الانس» 3-🌱 ملاك انسانیّت، فهم پذیرش معارف و تكالیف دینى است، وگرنه انسان مانند حیوانات است. «اولئك كالانعام» 4-🌿 كسى كه با وجود توانایى از نعمتهاى الهى بهرهى صحیح نبرد، بدتر از موجودى است كه اساساً فاقد آنهاست. «بل هم اضلّ» 5 -🌱 انسانهاى غافل و بى بصیرت، (در بى تفاوتى، شكم پرستى، شهوتپرستى، استثمار شدن و محرومیّت از لذّت معرفت) مانند چهارپایان مى باشند. «اولئك كالانعام» 6-🌿 غافلان، از حیوانات هم بدترند. «بل هم أضلّ اولئك هم الغافلون» 7-🌱 انسانهاى بى بصیرت، از هدف، خدا، خود، امكانات، آخرت، ذریّه، آیات الهى، قانون خدا، الطاف گذشته و گناهان خویش غافلند. «اولئك هم الغافلون» 8 -🌿 دوزخى شدن بسیارى از انسانها، به خاطر بهرهنبردن از نعمتهاى الهى در مسیر هدایت و كمال است. زیرا با داشتن چشم، گوش و دل، خود را به غفلت زده اند. «اولئك هم الغافلون» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══
☀️راه روشن☀️ ..کانالی برای زندگی بهتر وآخرتی سعادتمند👇 🌸🍃🌸 @Raherooshaan🌸 💟🌸
فتنه جدید⚠️🚫 این تنها گوشه ای از خدمات! پهلوی به ملت است 😐👆 یادآوری اش برای بعضیا که شبکه های تبلیغاتی ، حقایق را برایشان وارونه کرده اند، خوبه😉 @Tasniiiiiiim @tarigh_alhagh
💠سوره طلاق آیه 2 / ترجمه استاد حسین انصاریان 🌸🍃🌸 @Tasniiiiiiim 🌸 💟🌸
🗞 🔘 ارزش تفكر 💬امام باقر عليه السلام فرمودند: 🔸در توراتِ واقعى كه به موسى نازل شده آمده است كه موسى از خداوند پرسيد: اى پروردگار من! به من نزديكى تا با تو مناجات كنم يا دورى تا صدايت بزنم. وحى شد: من همنشين كسى هستم كه در ذكر من است. 🔹موسى گفت: روزى كه پوششى نيست، كدام بنده در پوشش تواست فرمود: آنان كه ياد من هستند و من ياد آنانم و به خاطر من با هم در محبّت اند و من عاشق آنها هستم، اينان كسانى هستند كه هرگاه اراده كنم عذابى به اهل زمين بدهم از آنان ياد مى كنم تا عذاب از آنان دفع شود. 📎 برگرفته از کتاب عرفان اسلامی اثر استاد انصاریان 🌸🍃🌸 @Tasniiiiiiim 🌸 💟🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از راه روشن.☀️دقت کن!!استاد محمد شجاعی
1_3369519.mp3
4.92M
قرآن، پیغام داده برات؛ "اگه منتظــری؛ قیـــام کن". 👈 انتظار داریم تا انتظار... ببین چکاره ای؟ ☑️ منتظری یا اَدا درمیاری؟ @Raherooshaan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1449740.mp3
3.19M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 حجة الاسلام قرائتي 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 180 آيه🔻 ⤵️وَلِلَّهِ الْأَسْمَآءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُواْ الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِى أَسْمَئِهِ سَيُجْزَوْنَ مَاكَانُواْ يَعْمَلُونَ ترجمه🔻 ⤵️و نیكوترین نامها براى خداوند است، پس خداوند را با آنها بخوانید. و كسانى را كه در اسمهاى خدا به كژى و مجادله میل دارند (و به جنگ و ستیزه مى پردازند و صفات خدا را بر غیر او مى نهند) رهاكنید. آنان به زودى به كیفر آنچه مى كردند، خواهند رسید. ─┅─═ঊঈঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️گرچه همهى نامها و صفات الهى نیكوست و خداوند همهى كمالات را دارد كه قابل احصا و شماره نیست، امّا در روایات، بر 99 اسم تكیه شده، كه در كتب اهلسنّت مانند صحیح مسلم، بخارى، ترمذى نیز آمده است. و هر كس خدا را با آنها بخواند، دعایش مستجاب مى شود. 🍎 و هر كس آنها را شماره كند، اهل بهشت است. البتّه منظور تنها شمردن لفظى و با حركات لب نیست، بلكه توجّه و الهام گرفتن از این صفات و اتّصال به آنهاست. ♥️این 99 اسم، عبارتند از: ♥️ «اللّه، اله، الواحد، الاحد، الصّمد، الاوّل، الآخر، السّمیع، البصیر، القدیر، القاهر، العلىّ، الاعلى، الباقى، البدیع، البارّ، الاكرم، الظاهر، الباطن، الحىّ، الحكیم، العلیم، الحلیم، الحفیظ، الحقّ، الحسیب، الحمید، الحفىّ، الربّ، الرّحمن، الرّحیم، الذّارء، الرّازق، الرّقیب، الرؤوف، الرّائى، السّلام، المؤمن، المهیمن، العزیز، الجبّار، المتكبّر، السیّد، السُبّوح، الشهید، الصادق، الصانع، الطاهر، العدل، العفو، الغفور، الغنىّ، الغیاث، الفاطر، الفرد، الفتّاح، الفالق، القدیم، الملك، القدّوس، القوىّ، القریب، القیّوم، القابض، الباسط، قاضى الحاجات، المجید، المولى، المنّان، المحیط، المبین، المقیت، المصوّر، الكریم، الكبیر، الكافى، كاشف الضرّ، الوتر، النور، الوهّاب، الناصر، الواسع، الودود، الهادى، الوفىّ، الوكیل، الوارث، البرّ، الباعث، التوّاب، الجلیل، الجواد، الخبیر، الخالق، خیر النّاصرین، الدیّان، الشكور، العظیم، اللطیف، الشافى». ♥️ 💦 در قرآن، اسامى خدا تا 145 نام آمده و عدد 99 در روایات، یا براى این است كه برخى نامها قابل ادغام و تطبیق بر بعض دیگر است، یا مراد این است كه این نامها در قرآن نیز هست، نه اینكه فقط این تعداد باشد. 🍏در بعضى آیات، مضمون این نامها وجود دارد. مثلاً «صادق»، به عنوان نام خدا در قرآن نیست، ولى آیه ى «و من أصدق من اللّه قیلاً» یعنى چه كسى راستگوتر از خداست؟ آمده است. 💦در برخى روایات و دعاها مانند دعاى جوشن كبیر، نامهاى دیگرى هم براى خدا بیان شده است، البتّه بعضى از اسماى حسناى الهى، آثار و بركات و امتیازات خاصّى دارد. فخررازى مى گوید: همهى صفات خداوند، به دو چیز بر مى گردد: ➰ ⚠️بى نیازى او ⚠️و نیاز دیگران بهاو. 💦امام صادق علیه السلام فرمود: به خدا سوگند، اسماى حسنى ماییم. یعنى صفات الهى در ما منعكس شده است و ما راه شناخت واقعى خداییم. 🍏طبق این احادیث، جملهى «ذروا الّذین یلحدون»، به ما مى گوید كه به ملحدین فضائل اهلبیت علیهم السلام تكیه و اعتنا نكنید. 💦در روایت دیگرى امام رضا علیه السلام فرمودند: ما اهلبیت علیهم السلام اسماى حسناى خدا هستیم كه عمل هیچ كس بدون معرفت ما قبول نمى شود. «نحن واللّه الاسماء الحسنى الّذى لایقبل اللّه من احد عملاً الاّ بمعرفتنا» 🍏عبارت «الاسماء الحسنى»، چهار بار در قرآن آمده است. اسماى حُسنى سه مصداق دارد: صفات الهى، نامهاى الهى و اولیاى الهى. 💦امام رضا علیه السلام فرمود: هرگاه به شما مشكلات و سختى روى آورد، به وسیلهى ما از خداوند كمك بخواهید و سپس فرمود: «وللّه الاسماء الحسنى فادعوه بها» 🍏طبق روایات، هر كه اسم اعظم خداوند را بداند، دعایش مستجاب است و مى تواند در طبیعت، تصرّف كند. چنانكه بلعم باعورا (كه در آیه 175 از او یاد شد) اسم اعظم الهى را مى دانسته است. 💦امّا اینكه اسم اعظم چیست؟ بعضى گفته اند: یكى از نامهاى الهى است كه بر ما پوشیده است. بعضى گویند: 🍏اسم اعظم، در حقیقت لفظ و نام نیست، بلكه كمال و صفتى از خداوند است كه هر كس بتواند پرتوى از آن را در وجود خویش پدید آورد، قدرت روحى او به حدّى مى رسد كه مى تواند در طبیعت تصرّف كند، وگرنه چنان نیست كه یك فرد، با فراگرفتن لفظ و گفتن كلمه اى بتواند مستجاب الدّعوه شود و مثلا در جهان اثر بگذارد. 💦امام رضا علیه السلام فرمود: «انّ الخالق لا یوصف الاّ بما وصف به نفسه» آفریدگار، جز به آنچه خود توصیف كرده، وصف نمى شود. 🍏یعنى نمى توان از پیش خود بر خدا نام نهاد. مثلاً او را عفیف و شجاع و امثال آن نامید. 💦اسم، نمایانگر مسمّى است، ذات خداوند مقدّس است، نام او هم باید مقدّس باشد. بنابراین هم ذات خدا را باید منزّه شمرد، «سبحانه عمّا یشركون»و هم نام او را تنزیه كرد. 🍏«سبّح اسم ربّك الاعل