eitaa logo
تـسـ﷽ـنیـم تفسیرقطره‌ای‌نور،حجة الاسلام قرائتی‌ #فقط‌به عشق‌علی‌ع
1.7هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
3.4هزار ویدیو
152 فایل
کانال برهان درتلکرام https://t.me/joinchat/PyZlA2oWvG-fieBb آرشیو کانال تسنیم، شروع مجدد آیات قرآن درایتا @ARSIVTASNiM کانال دیگرما درایتا @Darmahzareghora نظرات 👇-کپی+صلوات نذرظهور https://eitaa.com/joinchat/97321157Gf8faec81aa
مشاهده در ایتا
دانلود
4_516474296994890881.mp3
3.06M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 آیه 23 ،آیه ۲۳ 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
┅═══🌦✼🌸✼🌦═══┅ ⏮سوره 4. نساء آيه 23 آيه 🔻 ⤵️حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَ تُكُمْ وَعَمَّتُكُمْ وَخَلَتُكُمْ وَ بَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَتُكُمُ الَّتِى أَرْضَعْنَكُمْ وَ أَخَوَتُكُمْ مِّنَ الرَّضَعَةِ وَأُمَّهَتُ نِسَآئِكُمُ وَرَبَئِبُكُمُ الَّتِى فِى حُجُورِكُمْ مِّنْ نِّسَآئِكُمُ الَّتِى دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَّمْ تَكُونُواْ دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ وَحَلَئِلُ أَبْنَآئِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَبِكُمْ وَأَنْ تَجْمَعُواْ بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُوراً رَّحِيما ً ترجمه 🔻 ⤵️بر شما حرام شده است (ازدواج با) مادرانتان و دخترانتان، و خواهرانتان و عمّه هایتان و خاله هایتان و دختران برادر و دختران خواهر و آن مادرانتان كه به شما شیر داده اند و خواهران رضاعى (شیرى) شما 🍁و مادران همسرانتان و دختران همسرانتان (از شوهر قبلى) كه در دامن شما تربیت یافته اند، به شرط آنكه با مادرانشان، همبستر شده باشید، 🍁پس اگر آمیزش نكرده اید مانعى ندارد (كه با آن دختران ازدواج كنید) 🍁و (همچنین حرام است ازدواج با) همسران پسرانتان كه از نسل شمایند (نه پسر خوانده ها) 🍁و(حرام است در ازدواج) جمع بین دو خواهر، مگر آنچه پیشتر انجام گرفته است. همانا خداوند بخشنده و مهربان است. ┅═══🌦✼🌸✼🌦═══┅ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ 🍁در این آیه گروههایى از زنان كه به انسان محرمند و ازدواج با آنان حرام است، ذكر شده است. 🍁محرمیّت و حرمت ازدواج از سه راه حاصل مى شود: 1-🚩 ولادت (ارتباط نسبى) 2- 🚩ازدواج (ارتباط سببى) 3-🚩 شیرخوارى (ارتباط رضاعى) 🍁تحریم ازدواج با محارم در ادیان پیشین نیز بوده است.ازدواج با غیر محارم، عامل گسترش ارتباط خانواده ها است. 🍁ازدواج همزمان با دو خواهر، معمولاً آنان را به حسادت و رقابت شخصى و جنسى مى كشاند و علاقه هایشان به عداوت مى انجامد. 🍁شاید نهى به این خاطر باشد. «و ان تجمعوا بین الاختین...» ┅═══🌦✼🌸✼🌦═══┅ پيام ها ⚡️📬 1-🚩اختیار حرام و حلال كردن همه چیز (مأكولات، مشروبات، معاملات و منكوحات...) تنها براى خداست. «حرّمت علیكم» 2-🚩 شیر مادر، همچون تولّد از مادر، یكى از اسباب محرمیّت است. در انتخاب دایه دقّت كنیم. «امّهاتكم اللاتى ارضعنكم و اخواتكم من الرضاعة» 3-🚩 به دخترانى كه از شوهر قبلىِ زن شما هستند و در خانه شما زندگى مى كنند، به چشم دختر خود نگاه كنید و مربّى آنان باشید. «و ربائبكم اللاتى فى حجوركم» 4-🚩 قانون عطف به ماسبق نمىشود. «الا ما قد سلف» (كسانى كه قبل از تحریم، دو خواهر را به عقد خود در آورده اند، كیفرى ندارند گرچه بعد از اعلام این قانون باید یكى از خواهران را نگاه و دیگرى را رها كند.) 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ 🌦eitaa.com/Tasniim 🌦 ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ .
🌸 ولادت با سعادت حضرت زهرا(س) و روز مادر مبارک. 🍃 🌸 @Tasniim ╰━━⊰🍃🌺🍃⊱━━╯
1_52122672.mp3
2.45M
🎵فرصتی که مردها نباید از دست بدهند! ➕راهکاری کلیدی برای تربیت دخترانی باوقار و محجبه 🍃 🌸 @Tasniim ╰━━⊰🍃🌺🍃⊱━━╯
🔶🔹🔸 💠 حضرت فاطمه (سلام الله علیها) حقیقت و مادر ذکر است؛ یعنی نماز، اولش، آخرش، ظاهرش، باطنش، سرش، سرّ سرش، همه‌اش متعلق به ایشان است. زمانی که حضرت به نماز می‌ایستاد، بعضی از اهالی شهر می‌دیدند که نور متفاوتی در خانه‌هایشان پیچید. گاهی این نور زردرنگ بود، و گاهی سرخ‌فام. ضمن اینکه تلألؤ خاصی داشت. ☀پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌فرمود: «فاطمه به نماز ایستاده، این نور از او است». به همین علت به ایشان زهرا می‌گفتند. در روایت دارد که زهره‌ی عرش پروردگار متعال بودند. ☀در این محیط مُلکی با فرصت کوتاه هجده سال، چنین تلألؤ و درخششی داشتند. از حضرت زهرا (سلام الله علیها) برای نمازمان مدد بگیریم؛ چراکه اگر نمازمان درست شود، همه‌ی کارهایمان درست می‌شود. چنانچه انسان مؤدب به ادب ضیافت الهی شود و مشرّف شود به این شرافتُ الذکر، شخصیتش ارتفاع، اوج، شکوه، صفا، نورانیت، محبت و اخلاق خاصی پیدا می‌کند. نماز این است. ✍ 🍃 🌸 @Tasniim ╰━═━⊰🍃🌺🍃⊱━═━╯
4_516474296994890683.mp3
6.65M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 آیه 24 ،آیه ۲۴ 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 4. نساء آيه 24 آيه 🔻 ⤵️وَالْمُحْصَنَتُ مِنَ النِّسَآءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَنُكُمْ كِتَبَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُمْ مَّا وَرَآءَ ذَ لِكُمْ أَنْ تَبْتَغُواْ بِأَمْوَ لِكُمْ مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَفِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَاَتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيَما تَرَ ضَيْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيماً حَكِيما ً ترجمه 🔻 ⤵️و(ازدواج با) زنان شوهردار (نیز بر شما حرام شده است،) مگر آنان كه (به حكم خداوند، در جنگ با كفّار) مالك شده ‏اید. ✍(این احكام،) نوشته و قانون خدا بر شماست. و جز اینها (كه گفته شد،) براى شما حلال است كه (زنان دیگر را) به وسیله‏ ى اموال خود، به قصد پاكدامنى و نكاح، نه به قصد زنا، طلب كنید. ✍پس هرگاه از آن زنان، (به نكاح موقّت) كام گرفتید، مهرشان را به عنوان یك واجب بپردازید و پس از تعیین مهر، در (تغییر مدّت عقد یا مقدار مهر) آنچه با یكدیگر توافق كنید، بر شما گناهى نیست. همانا خداوند دانا و حكیم است. ─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ✍كلمه‏ ى «مُحصَنات» از نظر لغوى، یعنى آنچه در حِصن و حریم باشد و از دسترسى دیگران منع شود. ریشه این كلمه در قرآن، در مورد سه گروه استعمال شده است: 1-🌱 زنان عفیف وپاكدامن. چنانكه خداوند درباره حضرت مریم مى‏ فرماید: «التى احصنت فرجها» 2-🌱 زنان شوهردار. زیرا شوهر نقش حفاظت از عفت زن را به عهده دارد. مراد از «المحصنات من النساء» در آیه مورد بحث، همین معنى است. 3-🌱 زنان آزاده كه اسیر جنگى نبوده و كنیز نیستند. زیرا اسارت سبب پاره شدن پرده‏هاى عفّت و حیاى زن مى ‏گردد و بى‏ عفّتى در میان كنیزان شایع بوده است. مراد از «المحصنات المؤمنات» در آیه بعد، این معناست. ✍كلمه ‏ى «مُسفِحین» از «سفاح» به معناى زنا مى ‏باشد. اسارت براى زنان كافر، به منزله ‏ى طلاق آنان از شوهران است. ✍مثل ایمان آوردن زن، كه اگر شوهرش به كفر ادامه دهد، ایمان آوردن او را از شوهر جدا مى‏ كند. ✍ازدواج با زن شوهردار، از نظر اسلام حرام است، از هر مذهب وملت كه باشد. ولى چون اسارت به منزله ‏ى طلاق است، زن اسیر، پس از اسارت به مدّت یكبار قاعده شدن، و اگر باردار است تا وضع حمل باید عده نگهدارد ✍و در مدّت عده هیچ گونه ارتباط زناشویى با او جایز نیست. این طرح زناشویى بعنوان همسر یا كنیز، از طرح بازگرداندن به كفّار یا رها كردن و بى‏سرپرست گذاشتن، بهتر است. ✍كلمه‏ ى «مُتعة» همچون كلمه ‏ى حج، صلوة، ربا و غنیمت، داراى معناى شرعى است، نه لغوى. بنابراین به قول علامه در تفسیر المیزان شكّى در آن نیست كه مراد از جمله‏ ى «استمتعتم» مُتعه است. ✍پرداخت اجر، «آتوهنّ اجورهنّ» در مُتعه مربوط به استمتاع است، «فما استمتعتم» در حالى كه اگر مراد آیه نكاح دائم باشد، ✍باخواندن عقد مهریه لازم است، خواه استمتاع بشود یا نشود، لكن قبل از آمیزش اگر طلاق صورت گرفت، نصف مهریه پرداخت مى‏ شود. ✍جمله‏ ى «فمااستمتعتم به منهنّ فاتوهنّ اُجورهنّ» به فرموده اهل‏بیت ‏علیهم السلام واكثر تفاسیر اهل‏ سنّت، مربوط به ازدواج موقّت است كه خلیفه دوّم آن را حرام كرد، ✍با آنكه كسى حقّ تحریم حكم خدا را ندارد. واگر حرام نمى‏شد به گفته روایات، كسى مرتكب زنا نمى‏ شد مگر افراد شقىّ. ✍ ازدواج موقّت یك طرح صحیح است و دنیا بخاطر نداشتن آن، زنا را آزاد كرده است. ✍ازدواج موقّت یك ضرورت اجتماع است و در روایات اهل‏ سنّت مى‏ خوانیم، جواز مُتعه به خاطر دورى از همسر و بروز جنگ‏ها بوده كه الآن نیز همان شرایط موجود است. ✍مُتعه طرحى براى حل این مشكل اجتماعى و جلوگیرى از فساد است وتا قیامت هم جنبه شرعى دارد. ✍دستاویز بعضى این است كه در قرآن موضوع عدّه و ارث و حفظ فروج، نسبت به ازدواج مطرح است و متعه ازدواج نیست. ولى پاسخ ما این است: ✍اوّلاً نام ازدواج به متعه هم گفته مى‏ شود، و ثانیاً در متعه هم عدّه لازم است وفقط قانون ارث زن از مرد یا بالعكس، در متعه استثنا شده است. ✍چند پرسش: 1-🔻 آیا ازدواج موقّت نقابى بر چهره‏ ى فحشا نیست؟ پاسخ: خیر، زیرا: الف: 🔻در ازدواج موقّت زن فقط در اختیار یك نفر است. ب:🔻 حداقل چهل و پنج روز باید عدّه نگاه دارد. ج:🔻 مولود مُتعه همچون مولود همسر دائمى است. 2-🔻 آیا مردان هوسباز از این قانون سوء استفاده نمى‏ كنند؟ پاسخ: ممكن است از هر قانون مفید و ضرورى افرادى سوء استفاده كنند. مگر از انگور شراب نمى‏ سازند؟ مگر زمانى كه بعضى از سفر حج سوء استفاده كردند، باید منكر سفر حج شد؟ 3-🔻 تكلیف فرزندان مُتعه چیست؟ پاسخ:‼ در حقوق و ارث و امثال آن، هیچ فرقى با فرزندان همسر دائم ندارند. ادامه👇 👇👇
👆👆 ─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📨 1-🌱 براى ازدواج، نباید سراغ زنان شوهردار رفت. «والمحصنات» 2-🌱 زنان اسیر در جنگ با كفّار، نباید بى‏ سرپرست بمانند، یا به كفّار برگردانده شوند، بلكه به عنوان همسر یا كنیز، با مسلمانان رابطه‏ ى شرعى داشته باشند. «الا ما ملكت ایمانكم» 3-🌱 حرام بودن ازدواج با محارم و زنان شوهر دار و جمع میان دوخواهر، از احكام ثابت، قطعى و تغیرناپذیر الهى است. «حرمت... كتاب اللَّه علیكم» 4-🌱 صرف بودجه در مسیر بى ‏عفّتى وفحشا حرام است. «تبتغوا باموالكم... غیر مسافحین» 5 -🌱 ازدواج موقّت، شرعى است و مهریه زن باید پرداخت شود. «فما استمتعتم... آتوهن أجورهن» 6-🌱در مهریه، رضایت طرفین شرط است. «فیما تراضیتم به» 7-🌱 بعد از پایان مدّت در ازدواج موقّت، مى‏توان مدّت یا مهریه را با رضایت طرفین تمدید و اضافه كرد. «لاجناح علیكم فیما تراضیتم به من بعد الفریضة» 8 -🌱 ازدواج موقّت و احكام و قوانین ازدواج، برخاسته از علم و حكمت خداوند است. «علیماً حكیماً» 9-🌱 علم وحكمت دو شرط لازم براى قانون‏گذار است. «كتاب اللّه... علیماً حكیماً» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ 🌦eitaa.com/Tasniim 🌦 ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ .
💌 تمرین مهربانی با دیگران 🍃 🌸 @Tasniim ╰━═━⊰🍃🌺🍃⊱━═━╯
🔶یکی از معانی حکمت «توانایی تشخیص مصداق» است 🔶برای تطبیقِ درست مصداق، دو شرط اساسی لازم است 🔻 برای تشخیص مصداق (ج۲) 📌یکی از معانی حکمت این است که آدم بعد از اینکه دانایی پیدا کرد، بتواند این دانایی را با عالَم واقع، تطبیق بدهد. توانایی تطبیق دانسته‌ها و مفاهیم با مصادیق، چیزی غیر از دانستن و آگاهی‌داشتن است. 🔸اگر تاریخ خوانده‌ای و می‌خواهی به دردت بخورد، باید بتوانی درس‌ها و عبرت‌های تاریخی را در شرایط مختلف، تطبیق بدهی. به این قدرت تطبیق، می‌گویند «حکمت»! 📌مثلاً از حادثۀ عاشورا چگونه می‌توانیم-در مقام تطبیق با حوادث مشابه- استفاده کنیم؟ آیا باید منتظر باشیم که حتماً یک ظالمی به نام «یزید» و یک مظلومی به نام امام‌حسین(ع) پیدا شود و دقیقاً همۀ جزئیات حادثه، تکرار شود تا بتوانیم تطبیق بدهیم؟! 🔸برای اینکه تطبیق ما درست باشد، دو شرط یا اقدام اساسی لازم است: یکی اینکه آگاهی‌های ما درست و کافی باشد و همچنین درست در کنار همدیگر چیده شود. 📌دوم اینکه، آن دلی که ادارۀ اندیشۀ انسان را به‌دست می‌گیرد، بیمار نباشد. قلب انسان باید سالم باشد تا بتواند خوب تطبیق بدهد. قرآن دربارۀ برخی افراد می‌فرماید: «لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها» (اعراف/۱۷۹) اینها دل‌هایی دارند که نمی‌توانند بفهمند؛ یعنی دل‌شان مریض است لذا نمی‌توانند درست فهم کنند. 🔸آدم اگر دلش سالم باشد خوش‌فهمی پیدا می‌کند و بعد از اینکه برداشت درستی از یک مطلب، در ذهنش آمد، در مقام تطبیق هم می‌تواند درست تطبیق بدهد؛ هم در زندگی فردیِ خودش، هم در مسائل اجتماعی. 👤علیرضا پناهیان 🚩هیئت ثارالله قم - ۹۷.۱۱.۱۷ 👈🏻متن کامل: panahian.ir/post/5305 🍃 🌸 @Tasniim ╰━═━⊰🍃🌺🍃⊱━═━╯