eitaa logo
تـسـ﷽ـنیـم تفسیرقطره‌ای‌نور،حجة الاسلام قرائتی‌ #فقط‌به عشق‌علی‌ع
1.7هزار دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
3.2هزار ویدیو
129 فایل
کانال برهان درتلکرام https://t.me/joinchat/PyZlA2oWvG-fieBb آرشیو کانال تسنیم، شروع مجدد آیات قرآن درایتا @ARSIVTASNiM کانال دیگرما درایتا @Darmahzareghora نظرات 👇-کپی+صلوات نذرظهور https://eitaa.com/joinchat/97321157Gf8faec81aa
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_516474296994891190.mp3
2.34M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 آیه 95 ،آیه ۹۵ جزء ۹ 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ .
─┅─═ঊঈ🦋ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 95 آيه🔻 ⤵️ثُمَّ بَدَّلْنَا مَكَانَ السَّيِّئَةِ الْحَسَنَةَ حَتَّى‏ عَفَواْ وَقَالُواْ قَدْ مَسَّ ءَابَآءَنَا الضَّرَّآءُ وَالسَّرَّآءُ فَأَخَذْنَهُم بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ ترجمه🔻 ⤵️سپس به جاى ناخوشى، خوشى قرار دادیم تا آنكه فزونى یافته و انبوه شدند و گفتند: به پدران ما نیز (به طور طبیعى) رنجها و خوشى‏ ها رسیده بود (و این حوادث تلخ و شیرین، نشانه‏ى قهر یا لطف خدا نیست). پس آنان را ناگهانى (با قهر خود) گرفتیم، در حالى كه درك نمى‏ كردند. ─┅─═ঊঈ🦋ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️«عَفَوا»، به معناى كثرت مال و فرزندان، یا ترك كردن و اعراض نمودن است. لطف خدا درباره آنان به حدّ وفور رسید، ولى آنان به هوش نیامدند و عبرت نگرفتند. 🔹 نظیر این آیه در سوره‏ى انعام آیه 44 آمده است: «فلمّا نسوا ما ذكّروا به فتحنا علیهم أبواب كلّ شى‏ء حتّى اذا فرحوا بما أوتوا أخذناهم بغتة» چون تذكّرات ما را فراموش كردند، درهاى نعمت‏ها را به رویشان گشودیم و پس از كامیابى‏ ها، ناگهان گرفتار قهر خویش كردیم. 💢مثل بیمارى كه پزشك از بهبود او مأیوس شده و مى‏ گوید: هر چه میل دارد به او بدهید، كارش تمام است. 🔹ممكن است براى آیه معناى دیگرى نیز باشد از جمله: بعد از رفع بلا، نسل بعد مى‏ گفتند: حوادث تلخ مخصوص پدران ما بوده و ما در امان هستیم. 💢غافل از آنكه سنّت خداوند بر مبتلا ساختن همه‏ى نسل‏هاست و این‏گونه غفلت‏ها، زمینه‏ى قهر الهى است. ترجمه الهى‏ قمشه‏اى‏ ─┅─═ঊঈ🦋ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📬 1-🍃 گاهى رفاه، بینش و تحلیل‏هاى نادرست، عامل نسیان و طغیان مى‏شود. «قد مسّ آباءنا الضرّاء» 2-⛲️ هر نوع خوشى و رفاهى نشانه‏ى لطف نیست، گاهى زمینه‏ ساز قهر الهى است. «حتّى عفواْ... فاخذناهم بغتة» 3-🍃 بیشتر مردودین در آزمایش‏هاى‏الهى، مرفّهانند نه محرومان.«حتّى‏ عفوا وقالوا...» 4-⛲️ قهر الهى، خبر نمى‏ كند و ناگهان مى‏ رسد. «بغتة» 5 -🍃 از كنار حوادث تلخ و شیرین بى‏ تفاوت گذشتن و عبرت نگرفتن، نشانه بى‏ شعورى است. «لا یشعرون» 6-⛲️ غوطه‏‌ور شدن در دنیا و غفلت از یاد خدا، انسان را به عذابى ناگهانى و غافلگیرانه دچار مى‏ كند. «فاخذناهم بغتة و هم لایشعرون» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ ⚘eitaa.com/Tasniim ⚘ ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ .
🌙رحم زمانی رمضان ۲۱ 🍃 🌳 @Tasniim ╰━━⊰🍃🌷🍃⊱━━╯ ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
۴۲ 🍃 🌳 @Tasniim ╰━━⊰🍃🌷🍃⊱━━╯ ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
چگونه عبادت کنم_42.mp3
13.35M
۴۲ تا به عاشقی نیفتی؛ به بهشت هم که مشرّف شوی؛ شبیه کودکی می‌مانی، که کوهی از جواهر را با شکلاتی تعویض میکند و خوشحال است. 🍃 🌳 @Tasniim ╰━━⊰🍃🌷🍃⊱━━╯ ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼۰۰۰﷽۰۰۰🌼 ✍از سلمان (رحمة الله علیه) نقل است که به حضرت علی (علیه السلام) عرض کرد: «ای برادرِ پیامبر 🖌 هرکس که نماز به‌پا دارد تو را به‌پا داشته»؟ فرمود: «آری! دلیل این مطلب این آیه‌ی قرآن است:👇 وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَ إِنَّها لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَی الْخاشِعِینَ 🔹پس [منظور از] صبر، پیامبر است 🔹و [منظور از] نماز، اقامه‌ی ولایت من است. ❎ پس به همین خاطر خداوند فرموده: 🍃 ~~☆ إِنَّها لَکَبِیرَةٌ ☆~~🍃 چراکه حمل ولایت، کاری بزرگ و سنگین است؛ مگر برای خاشعین 《 در برابر 》 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۳۲۸ بحارالأنوار، ج۲۶، ص۱ 🍃 🌳 @Tasniim ╰━━⊰🍃🌷🍃⊱━━╯ ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
❁💙❁ 🔹نشانده اند ما را در دلِ اجابت ! 🔹خواستند که بخواهیم تا بدهند ! 🔹هر چه در خواسته هایَم میگردم 🔹جز تو خواستنی تر نمیابَم ... 🌹تعجیل درفرج 🌹 به رسم وفای هر شب بخوانیم 😍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_516474296994891161.mp3
7.3M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 آیه 96 ،آیه ۹۶ جزء ۹ 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ .
─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 96 آيه 🔻 ⤵️وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى‏ ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ‏ ترجمه 🔻 ⤵️و اگر مردم شهرها و آبادى‏ ها ایمان آورده و تقوا پیشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان وزمین را برآنان مى‏ گشودیم، ولى آنان (آیات ما را) تكذیب كردند، پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را (با قهر خود) گرفتیم. ─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─ نکته ها 🔻تفسیرنور☀️ ⤵️«بركات» جمع «بركت»، به موهبت‏هاى ثابت و پایدار گفته مى‏شود، در مقابل چیزهاى گذرا. 🌳در معناى «بركت»، كثرت، خیر و افزایش وجود دارد. بركات، شامل بركت‏هاى مادّى و معنوى مى‏ شود، مثل بركت در عمر، دارایى، علم، كتاب و امثال آن. 🍁سؤال: اگر ایمان و تقوا سبب نزول بركات است، پس چرا كشورهاى كافر، وضع بهترى دارند و كشورهاى اسلامى با مشكلات فراوانى روبرو هستند؟ 🌳پاسخ: اوّلاً آن كشورها از نظر علم و صنعت جلو هستند، ولى از نظر روحى و روانى آرامش ندارند. از این نظر آنان نیز مشكلات فراوانى دارند. 🍁ثانیاً: اغلب كشورهاى اسلامى، تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانین و رهنمودهاى دین اسلام در آنجا حاكم نمى‏ باشد. 🌳به علاوه گاهى رفاه مادّى، نوعى قهر الهى است. چنانكه قرآن مى‏ فرماید: «فلمّا نسوا ما ذكّروا به فتحنا علیهم أبواب كلّ شى‏ء» چون تذكّرات الهى را فراموش كردند، درهاى همه چیز را به رویشان گشودیم تا سرمست شوند. 🍁در قرآن، دو نوع گشایش براى دو گروه مطرح است: الف: رفاه و گشایش براى خوبان كه همراه بركات است، «فَتَحنا علیهم بركات». ب: رفاه و گشایش براى كفّار و نااهلان كه دیگر همراه بركت نیست، «فَتَحنا علیهم ابواب كلّ شى‏ء»، زیرا چه بسا نعمت‏ها، ناپایدار و سبب غفلت و غرور و طغیان باشد. 🌳خداوند، این رفاه و گشایش كفّار را وسیله‏ى مهلت و پرشدن پیمانه‏ى آنان قرار داده است. بنابراین به هر نعمت ظاهرى نباید دل خوش كرد، زیرا اگر این نعمت‏ها براى مؤمنین باشد، مایه‏ى بركت است، و اگر براى كفّار باشد، ناپایدار و وسیله‏ى قهر الهى است. 🍁امام صادق علیه السلام فرمودند: گاهى بنده‏اى از خداوند حاجت و تقاضایى دارد و خداوند دعایش را مستجاب مى‏ كند و مقرّر مى‏ شود تا مدّتى دیگر برآورده شود. امّا پس از آن، بنده گناهى را انجام مى‏ دهد كه موجب برآورده نشدن حاجتش مى‏ شود. 🌳از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدى (عجّل‏اللّه‏ تعالى‏ فرجه) است كه به گفته‏ى روایات، در آن زمان بركات از آسمان و زمین سرازیر مى‏ شود. ─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─ پيام ها ⚡️📬 1-❄️ ایمان آوردن و متّقى شدن جامعه، كار بسیار سختى است. «لو... آمنوا واتّقوا» («لَو»، نشانه‏ى كار بسیار سخت و نشدنى است) 2-♻️ براى دریافت الطاف و بركات اجتماعى خداوند، ایمان و تقواى فردى كافى نیست، باید اكثریّت جامعه اهل ایمان و تقوا باشند. «أهل القرى آمنوا واتّقوا» 3-❄️ ایمان به تنهایى كافى نیست، بلكه تقوا لازم است. «آمنوا واتّقوا» 4-♻️ سرمایه‏‌گذارى روى فرهنگ ومعنویّت جامعه، بازده اقتصادى هم دارد. «آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم بركات» 5 -❄️ وعده‏هاى الهى را جدّى بگیریم. با ایمان و تقوا، نزول بركات حتمى است. (حرف لام در «لفتحنا») 6-♻️ بستن و گشایش، در اختیار خداست، «لفتحنا» امّا بازتابى از عملكرد ماست. 7-❄️ ادیان آسمانى، خواستار بهبود وضع اقتصادى مردمند. «لفتحنا علیهم» 8 -♻️ انسان به‏‌طور غریزى به‏دریافت بركات وخیرات علاقمند است وانبیا از همین تمایلات طبیعى براى اهداف خود استفاده مى‏ كردند. «لفتحنا علیهم بركات» 9-❄️ آنچه از بركات دریافت مى‏‌كنیم، گوشه‏اى از بركات الهى است. «بركات» (كلمه‏ى «بركات» بدون الف و لام است، لذا شامل تمام بركت‏ها نمى‏ شود) 10-♻️ زمین و آسمان، سرچشمه‏ى بركات‏اند. «بركات من السماء و الارض» 11-❄️ نقش آسمان در بركت‏رسانى، بر نقش زمین مقدّم است. «بركات من السماء و الارض» (تقدّم آسمان بر زمین) 12-♻️ ایمان و تقوا سبب نزول بركات مى‏ شود، ولى هر نعمت و رفاهى معلول ایمان و تقوا نیست. «آمنوا واتّقوا... بركات» 13-❄️ عامل محرومیّت‏ها و مشكلات، عملكرد خود ماست. «بما كانوا یكسبون» 14-♻️ لجاجت و پافشارى بر گناه، سبب قهر و عذاب الهى است. «فاخذناهم بما كانوا یكسبون» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ ⚘eitaa.com/Tasniim ⚘ ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ .
🌼۰۰۰﷽۰۰۰🌼 🍃🌹 اَلَّذينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ أَنَّهُمْ إِلَيْهِ راجِعُونَ [46] 🍃[همان] كسانى كه مى‌دانند پروردگارشان را ملاقات خواهندكرد، و به‌سوى او باز مى‌گردند. امام باقر (علیه السلام)- ✍ این آیه درباره‌ی علی (علیه السلام)، عثمان‌بن‌مظعون، عمّار و برخی از یاران ایشان نازل شده است. 📚بحارالأنوار، ج۳۸، ص۲۳۳/ المناقب، ج۲، ص۹/ شواهدالتنزیل، ج۱، ص۱۱۵/ ا 🍃 🌳 @Tasniim ╰━━⊰🍃🌷🍃⊱━━╯ ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🌼۰۰۰﷽۰۰۰🌼 علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- 🍃🌹 «ظنّ» در کتاب خدا بر دو وجه است: یکی ظنّ به معنای و دیگری ظنّ به معنای ؛ 💬🖍 منظور از «ظن» در این آیه، ظنّ یقین است. آیه ۴۷ / بقره 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۳۳۲ بحارالأنوار، ج۷، ص۴۴/ القمی، ج۱، ص۴۶/ البرهان 🍃 🌳 @Tasniim ╰━━⊰🍃🌷🍃⊱━━╯ ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
(تقدیرات شب قدر ۱)؛ مهم‌ترین ابزار، برای درک شب قدر ⭐️ 🍃 🌳 @Tasniim ╰━━⊰🍃🌷🍃⊱━━╯ ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
۴۳ 🍃 🌳 @Tasniim ╰━━⊰🍃🌷🍃⊱━━╯ ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
چگونه عبادت کنم_43.mp3
9.67M
۴۳ 🤲 عبادت درست، کم کم، قلبمون رو یک جهت میکنه. از یه قلبِ هرجایی، که دائم با هرچیزی بالا و پایین میشه ...راحت میشیم. بشرطی که واقعاً عبادت کنیم. ┏━━🍃🌺🍃━━┓ @Darmahzareghoran ┗━━━🍂━━ ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_516474296994891202.mp3
2.87M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 آیه 97_98_99 ،آیه ۹۷_۹۸_۹۹ جزء ۹ 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ .
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 97_98_99 آيه 🔻 ⤵️أَفَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى‏ أَن يَأْتِيَهُم بَأْسُنَا بَيَتاً وَهُمْ نَآئِمُونَ‏ ⤵️أَوَ أَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى‏ أَن يَأْتِيَهُم بَأْسُنَا ضُحىً وَهُمْ يَلْعَبُونَ‏ ترجمه 🔻 ⤵️آیا اهل آبادى‏ ها (خود را در امان مى‏ بینند و) ایمن هستند از اینكه قهر و عذاب ما شامگاهان در حالى كه خفته‏ اند به آنان برسد؟ 🏘یا آنكه اهل آبادى‏ ها در امان هستند از اینكه قهر و عذاب ما در روز، در حالى كه سرگرم بازى‏ اند به آنان وارد شود؟ ─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 99 آيه🔻 ⤵️أَفَأَمِنُواْ مَكْرَ اللَّهِ فَلَا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَومُ الْخَسِرُونَ‏ ترجمه 🔻 ⤵️پس آیا از مكر خدا (و عذاب ناگهانى او) ایمن شدند؟ با آنكه جز افراد زیانكار، كسى احساس ایمنى از مكر خدا نمى‏ كند. ─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─ نکته ها 🔻تفسیرنور☀️ 💙«مكر»، گرچه در فارسى به معناى نیرنگ و حیله است، امّا در لغت عرب، به معناى تدبیر و چاره‏ اندیشى براى بازگرداندن از هدف است، چه حقّ باشد چه باطل. 💢مكر خدا، تدبیر الهى است كه نقشه‏ى كفّار را بر هم مى‏ زند. 💙حتّى پیامبر و امامان معصوم علیهم السلام نیز خود را در امان نمى‏ دانستند و همواره مراقب اعمال خود بوده‏ اند تا مبادا از آنان لغزشى سربزند، لذا پیامبر صلى الله علیه وآله فرمود: «انّى اخاف اِن عصیتُ ربّى عذاب یوم عظیم» 💢راوى مى‏ گوید پشت سر امام صادق علیه السلام نماز مى‏ خواندم كه حضرت در نماز فرمود: «الّلهم لاتؤمنّى مَكرك»، خداوندا! مرا از مكر خودت غافل و ایمن نگردان. آنگاه حضرت فرمود: «فلایأمن مكر اللّه الاّ القوم الخاسرون» 💙حضرت على علیه السلام مى‏ فرماید: حتّى بر نیكوكاران این امّت از كیفر الهى ایمن مباش، زیرا خداوند مى‏ فرماید: «فلایأمن مكر اللّه الاّ القوم الخاسرون». 💢در حقیقت ایمن نبودن از مكر الهى، به معنى توجّه به از مسئولیّت‏ها و تكالیف و ترس از كوتاهى در انجام وظایف است. ─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─ پيام ها ⚡️📬 1-🌴 براى احساس مسئولیّت، احتمال خطر كافى است. «أفَأمِن...» 2-🏜 به نظام آرام موجود مغرور نشویم و هرگز خود را مصون ندانیم. «أفَأمِن اهل القُرى...» آرى، عذاب‏ها مخصوص اقوام پیشین نیست، قانون الهى شامل همه‏ى اقوام در هر زمانى مى‏ شود. 3-🌴 اگر خداوند اراده كند، مى‏ تواند قهر خویش را در زمانى نازل كند كه هیچ راه چاره‏اى نباشد و شبانه همه را نابود كند. «بیاتاً و هم نائمون» 4-🏜 انسان با همه‏ى تدبیر و ابتكار و پیشرفت، نباید از عذاب الهى آسوده خاطر باشد. «أفأمِن... او أمن...» 5 -🌴 از اسباب توجّه و غفلت‏زدایى، طرح احتمال خطر است. «أفأمن، أو أمِن» 6-🏜 خواب غفلت وسرگرمى‏ هاى نابجا، زمینه‏ى قهر الهى است. «نائمون... یلعبون» 7-🌴 زندگى بدون ایمان و تقوا، بازیچه‏اى بیش نیست. «و هم یلعبون» 8 -🏜 هرگز از قهر الهى احساس ایمنى نكنیم. «أفأمن... او أمن... أفأمنوا مكر اللّه» آرى، زیستن همراه با بیم و امید مطلوب است. 9-🌴 كسانى كه نسبت به مكر و قهر خدا بى‏ خیالند، زیان‏كارند.«فلایأمن... الخاسرون» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ ⚘eitaa.com/Tasniim ⚘ ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ .
(تقدیرات شب قدر ۲)؛ مهم‌ترین ابزار، برای درک شب قدر ⭐️ 🍃 🌳 @Tasniim ╰━━⊰🍃🌷🍃⊱━━╯ ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
سخنرانی در شبهای ۱۹، ۲۱ و ۲۳ رمضان ساعت ۰۰:۳۰ دقیقه بامداد 🎥 پخش زنده ؛ Instagram.com/ostad.shojae1 montazer.tv @ostad_shojae