eitaa logo
تـسـ﷽ـنیـم تفسیرقطره‌ای‌نور،حجة الاسلام قرائتی‌ #فقط‌به عشق‌علی‌ع
1.7هزار دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
3.2هزار ویدیو
128 فایل
کانال برهان درتلکرام https://t.me/joinchat/PyZlA2oWvG-fieBb آرشیو کانال تسنیم، شروع مجدد آیات قرآن درایتا @ARSIVTASNiM کانال دیگرما درایتا @Darmahzareghora نظرات 👇-کپی+صلوات نذرظهور https://eitaa.com/joinchat/97321157Gf8faec81aa
مشاهده در ایتا
دانلود
4_516474296994892540.mp3
3.66M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 📖 ۲۰ تفسیر آیه 80_81سوره نمل http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=174428 بااین لینک👆 همیشه به‌این آیه دسترسی دارید . 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
━═━🍃❀🌺❀🍃━═━ 💠تفسیر سوره نمل - آیه ۸۰ و ۸۱ آیه 🔹 إِنَّکَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَى‏ وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَآءَ إِذَا وَلَّوْاْ مُدْبِرِینَ وَمَآ أَنتَ بِهَدِى الْعُمْىِ عَن ضَلَلَتِهِمْ إِن تُسْمِعُ إِلَّا مَن یُؤْمِنُ بَِایَتِنَا فَهُم مُّسْلِمُونَ ترجمه🔸 بى‏ شک، نمى ‏توانى دعوت خود را به گوش مردگان برسانى، و نمى‏ توانى کران را آنگاه که روى برمى‏ گردانند و پشت مى‏ کنند، فراخوانى (و حقیقت را به آنان بفهمانى). تو هدایت کننده کوران از گمراهی شان نیستى؛ تو فقط مى ‏توانى سخن خود را به گوش کسانى برسانى که به آیات ما ایمان آورده ‏اند و در برابر حقّ تسلیم هستند. 🍃مرگ و حیات در فرهنگ قرآن، هم به مرگ و حیات طبیعى و مادّى گفته مى‏ شود و هم به مرگ و حیات معنوى. قرآن، کسانى را که تحت تأثیر کلامحقّ قرار نمى‏گیرند، مرده مى‏داند «انّک لا تسمع الموتى» چنانکه مکرّر مى‏ فرماید: شهدا را مرده ندانید، آنان زنده و شادمانند و به یکدیگر نوید مى‏ دهند و از رزق الهى کامیابند. بنابراین، زنده‏ ه اى سنگدل و لجوج، مرده ‏اند، و شهیدان که از دنیا رفته‏ اند، زنده‏ اند. بهتر است مسئله را کمى باز و روشن کنیم: مراحل حیات‏ حیات، داراى مراحلى است: ۱. حیات نباتى. قرآن مى‏ فرماید: «یحیى الارض بعد موتها» خداوند زمین را بعد از مرگ به وسیله‏ى باران زنده مى‏کند. ۲. حیات حیوانى. قرآن مى‏فرماید: «یحییکم» ما به شما حیات دادیم. ۳. حیات روحى. «لینذر مَن‏کان حیّاً» تا افراد زنده‏را هشدار دهى. یعنى کسانى که عقل و فطرت سالم دارند و نیز مى‏ فرماید: دعوت انبیا براى حیات شماست، «دعاکم‏لمایحییکم» ۴. حیات سیاسى و اجتماعى. «ولکم فى القصاص حیاة» اگر با اجراى حکم قصاص، عدالت برقرار کردید، جامعه زنده است (وگرنه جامعه‏ مرده ‏اى دارید). ۵. حیات اخروى. «یالیتنى قدّمت لحیاتى» اى کاش براى حیات و زندگى حقیقى در آخرت چیزى مى‏ فرستادم و ذخیره ‏اى مى‏ اندوختم. پاسخ یک اشکال‏ در تفسیر نمونه مى‏ خوانیم: فرقه‏ وهّابیون، آیه‏ى «انّک لاتسمع الموتى» را دستاویز تفکّر انحرافى خود قرار داده، مى‏ گویند: پیامبر اکرم از دنیا رفته و هیچ سخنى را نمى‏ شنود، بنابراین معنا ندارد که ما پیامبر را زیارت کنیم وخطاب به او مطالبى را بیان کنیم. پاسخ فرقه‏ى مذکور این است که آیه در مقام یک تشبیه اجمالى است؛ نظیر تشبیه قلب سنگ‌دلان به سنگ در تأثیر ناپذیرى، «قلوبکم ... کالحجارة» نه اینکه قلب آنان در همه چیز مثل سنگ است، زیرا قرآن، حیات برزخى را درباره‏ شهدا پذیرفته ونسبت به آن، روایاتى از شیعه و سنّى نقل شده است: ۱. محمّدبن عبدالوهّاب در کتاب الهدیة السنیه، مى‏ گوید: پیامبر بعد از وفاتش داراى حیات برزخى، برتر از حیات شهداست و سلام کسانى را که به او سلام مى‏ دهند مى‏شنود. ۲. روایات فراوانى در کتب شیعه و اهل‏ سنّت، در این زمینه آمده است که پیامبر و امامان‏ سخن کسانى را که بر آنها از دور و نزدیک، سلام مى‏ دهند مى‏ شنوند و پاسخ مى‏ دهند و حتّى اعمال مردم بر آنان عرضه مى‏ شود. ۳. ما خود شاهد هزاران نمونه از توسلاتى هستیم که عین سخن و درخواست افراد متوسّل، لباس عمل پوشیده است. ۴. در صحیح بخارى مى‏خوانیم: رسول خدا با کفّار هلاک‏شده‏ى جنگ بدر گفتگو مى‏ کرد و همین که مورد سؤال عمر قرار گرفت، فرمود: «والّذى نفس محّمد بیده ما انتم باسمَع» به خدایى که جانم در دست اوست، شما از آنان شنواتر نیستید. ۵. حضرت على‏علیه السلام در پایان جنگ جمل فرمود: لاشه‏ى کعب‏بن سور را بنشانند، سپس به او که هلاک شده بود فرمود: واى بر تو که علم و دانش، تو را سودى نبخشید و شیطان تو را گمراه کرد و به دوزخ فرستاد. پیام ها🔸 ۱- کار کوردلان را به خداوند واگذار کن. «فتوکّل... انّک لا تسمع الموتى» ۲- اگر شنونده سنگدل باشد، سخن حقّ از گوینده‏ى پاک و شایسته نیز در او اثرى ندارد. آرى، لامپ سوخته با اتّصال به هیچ برقى روشن نمى‏شود. «انّک على الحقّ المبین - انّک لا تسمع الموتى» بر سیه دل چه سود خواندن وعظ نرود میخ آهنین در سنگ‏ ۳- بى‏اثر بودن تبلیغ پیامبران، به خاطر ابهام در کار نیست، بلکه به خاطر کوردلى منکران است. «اِنّک على الحقّ المبین - انّک لا تسمع الموتى» ۴- ایمان به منزله‏ى روح در کالبد است. کسانى که با دیدن معجزه وشنیدن منطق، ایمان نمى‏آورند، لاشه‏اى بى‏روح و مرده هستند. «انّک لا تسمع الموتى» آرى حقّ شنوى و حقّ پذیرى، نشانه‏ى سلامت روح است. ۵ - اگر انسان به یقین برسد، اعراض مردم در او اثرى ندارد. «انک على الحق المبین - ولّوا مدبرین» ۶- افراد کر مى‏توانند با اشاره چیزى بفهمند، ولى افراد شنوا که به حقیقت پشت کرده واز اهل حقّ دور شده‏اند، اشارات را هم نمى‏فهمند. «ولّوا مدبرین» ۷- بدتر از اعراض، تداوم اعراض است. «ولّوا مدبرین» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
۸ هیچ کس آدم خسیس را دوست ندارد! ✿ دایره جذب انسان‌ها، همان دایره کرامت آن‌هاست! کسانی که محبت می‌کنند بدون اینکه توقع جبران داشته باشند، دایره‌ی جذب وسیع‌تری دارند. ♡ شاید محبت‌های آنها، از دید بقیه مخفی بماند؛ اما انرژی درونی‌شان، برای همه قابل فهم و جذب‌کننده است. منبع : مخرب ترین ترس / ارتباط موفق ۴ 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
انسان شناسی ۲۸۶.mp3
12.02M
۲۸۶ یه ملاک هست که خیلی آسون نشون میده با عمرمون چکار کردیم! ✘ ما سوار عمرمون بودیم، ✘ یا عمرمون سوارِ ما بود! ✘ ما عمرمون رو در استخدام خودمون گرفتیم، ✘ یا عمرمون، ما رو سرکار گذاشت؟ از کجا بفهمیم ما جزو کدوم دسته‌ایم! 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر برای علیرغم تمام مشکلاتت، درونت شادی ویژه‌ای حس نمی‌کنی، ✘ یه جای کار خرابه! 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🌱دعا برای ظـــــهورش چه لذتــی دارد غلام درگه مهـــــدی چه عزتـــی دارد... 🌱بمان همیشه منتظر و بیقرار دیدارش که انتظـار ظــهورش چه قیمتی دارد... تعجیل در فرج مولایمان صلوات 🌙 . .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_516474296994892539.mp3
2.81M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 📖 ۲۰ تفسیر آیه 82سوره نمل http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=174508 بااین لینک👆 همیشه به‌این آیه دسترسی دارید . 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺 💠تفسیر سوره نمل - آیه ۸۲ آیه🔹 وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَآبَّةً مِّنَ الْأَرْضِ تُکَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کَانُواْ بَِایَتِنَا لَا یُوقِنُونَ ترجمه🔸 و هرگاه سخن (و وعده‏ عذاب الهى) بر مردم حتمى شود، جنبنده ‏اى را براى آنان از زمین بیرون آوریم تا با مردم سخن گوید، که همانا مردم آیات ما را باور نمى ‏کردند. 🔻این آیه ظاهراً به جریان قبل از قیامت مربوط است که هرگاه قهر خداوند بر مردم حتمى شد، خداى متعال، با قدرت خود موجود زنده ‏اى را از زمین بیرون مى آورد، تا با مردم سخن گوید، و سخنش این است که: مردم ایمان نمى ‏آورند. گرچه کلمه‏ى دابّة به غیر انسان گفته مى‏ شود ولى بارها در قرآن، این کلمه در جایى به کار رفته که شامل انسان نیز مى‏ شود و از آن جا که دابّه باید در موقعیّتى باشد که حرفش نسبت به همه‏ى کفّار یک سند باشد، باید گفت: مراد از دابّه یک شخصیّت مهم است که در روایات، به علىّ‏ بن ابى‏طالب‏ (ع) تفسیر شده است. شاید هر یک از اولیاى خدا که در آخرالزّمان قیام و حرکت فوق‏ العاده ‏اى انجام دهند و حقّ و باطل و مؤمن و کافر را از هم جدا سازند، نیز مشمول این آیه باشند. «واللّه العالم» دابّة کیست و چیست؟ 🔻در آیه، قرائنى است که نشان مى‏دهد این دابّة موجود بسیار مهمى است، زیرا: ۱. در آستانه‏ قهر الهى ظاهر مى‏شود. «اذا وقع القول علیهم» اقتضاى سخنان مهم آن است که از سرچشمه‏هاى مهم صادر شود. ۲. به نحو استثنایى پیدا مى‏شود. «اخرجنا... من‏الارض» ۳. حرف مى‏ زند، «تکلّمهم» قضاوت مى‏ کند و از آینده مردم خبر مى‏ دهد. «انّ الناس کانوا...» ۴. حرف او همچون صوراسرافیل، آخرین سخن است. «اذا وقع القول» ۵. کلمه‏ دابّة، با تنوین، نشانه‏ عظمت و بزرگى این موجود است. ۶. آیه‏ بعد، مربوط به رجعت است که اولیاى خدا قبل از قیامت زنده مى‏ شوند. ۷. آیه نمى‏گوید: «بآیات اللّه» بلکه مى‏ گوید: «بآیاتنا» گویا نشانه ‏هاى او همان نشانه‏ هاى خداوند است. 🔻جمع‏بندى میان این قرائن که در ظاهر آیه است و روایات متعدّدى که در تفاسیر آمده است، ما را به این حقیقت مى ‏رساند که بگوییم: مراد از «دابّة من الارض»، حضرت‏ علىّ (ع) است. اوست که لایق است حرف آخر را بگوید و بر پیشانى بعضى، مهر عدم ایمان بزند و از آینده شوم گمراهان خبر دهد. دو سؤال: ۱. آیا کلمه‏ دابّه، مخصوص جنبنده‏ هاى غیر انسانى نیست؟ پاسخ: خیر، در قرآن بارها کلمه‏ى دابّه به کار رفته که شامل انسان نیز مى‏شود، نظیر «و ما من دابّة فى الارض الاّ على اللّه رزقها» ۲. آیا اطلاق کلمه‏ى جنبنده بر حضرت على‏ (ع) توهین به آن حضرت نیست؟ پاسخ: هرگز؛ همان گونه که اطلاق کلمه‏ «بَشر» بر پیامبر توهین نیست، و اطلاق کلمات «شى‏ء، عالم، نور و وجود» بر خداوند جایز است، لکن فرق است میان علم، نور و وجود خداوند با سایرین. eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیعه بودن افتخارمه آقا تا قیامت این شعارمه آقا علی (ع) مولا / علی (ع) مولا 🌟 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
انسان شناسی ۲۸۷.mp3
10.64M
۲۸۷ ان‌شاءالله بعدِ کنکور / ان‌شاءالله بعد از پایان‌نامه‌ام / ان‌شاءالله بعد از پرداخت قسطای خونه‌ام / ان‌شاءالله بعد از بزرگ شدن دوقلوهام / ان‌شاءالله ... ان‌شاءلله ... اگر شما هم برای انتخابِ یاری امام‌تان / یا برای تغذیه منِ حقیقی خود/ یا برای آموختن مهارتهای "خدا داری" و "امام داری" از همین ان‌شاءالله‌ها، زیاد دارید، این پادکست را به شما پیشنهاد می‌کنیم. 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 این دم سحری می ‌ارزه این ویدئو رو چند بار ببینیم! ※ وام پنجاه میلیونی می‌خوای؟ 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
اعمال روز هجدهم ذی الحجه ( ) blog.montazer.ir/?p=4544 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🌱تکیه بر کعبه بزن وارث شمشیر دو دم 🌱اَشهَدُ اَنَّ عَلی از تو شنیدن دارد... تعجیل در فرج مولایمان صلوات 🌙 . .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_516474296994892589.mp3
2.57M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 📖 ۲۰ تفسیر آیه 83_84سوره نمل http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=174511 بااین لینک👆 همیشه به‌این آیه دسترسی دارید . 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺 💠سوره نمل - آیه ۸۳ و ۸۴ آیه🔹 وَیَوْمَ نَحْشُرُ مِن کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِّمَّن یُکَذِّبُ بَِایَتِنَا فَهُمْ یُوزَعُونَ حَتَّى‏ إِذَا جَآءُواْ قَالَ أَکَذَّبْتُم بَِایَتِى وَلَمْ تُحِیطُواْ بِهَا عِلْماً أَمَّاذَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ ترجمه🔸 و (یاد کن) روزى که از هر امّتى گروهى از کسانى که آیات ما را انکار مى‏ کنند محشور مى ‏کنیم، پس آنان از پراکنده شدن منع مى‏ شوند. چون گردآیند، (خداوند) مى ‏فرماید: آیا آیات مرا دروغ انگاشتید و حال آن که به آنها احاطه‏ علمى نداشتید، آیا شما (در طول حیات جز تکذیب) چه مى‏ کردید؟ 🔻با توجّه به اینکه در قیامت همه‏ى مردم محشور مى ‏شوند، «و حشرناهم فلم نغادر منهم احداً» و آیه‏ى مورد بحث (۸۳ نمل) مى ‏فرماید: از هر امّتى تنها گروهى را محشور مى‏کنیم،روشن مى‏ شود که این آیه مربوط به قیامت نیست، بلکه مربوط به رجعت است که قبل از قیامت گروهى زنده مى‏شوند. 🔻در قرآن براى زنده شدن در دنیا، نمونه‏هایى آمده است، از جمله در سوره‏ بقره مى‏ خوانیم: خداوند به گروهى فرمان مردن داد، سپس آنان را زنده کرد؛ «فقال لهم اللّه موتوا ثمّ احیاهم» یا در جاى دیگر مى‏فرماید: ما شما را بعد از مرگ در همین دنیا زنده کردیم؛ «بَعَثناکم مِن بَعد مَوتِکم» و به حضرت عیسى‏ (ع) مى ‏فرماید: تو با اذن من مرده‏ ها را زنده از قبرها خارج مى‏کنى؛ «اذ تخرج المَوتى‏ بِاِذنى»(و درباره‏ى یکى از اولیاى خدا مى‏فرماید: او را براى صد سال می راندیم و بعد از این مدّت او را زنده کردیم؛ «فاَماتَه اللّه مائة عام ثمّ بَعَثه» همچنین در روایات بسیارى نیز وارد شده است که قبل از قیامت، افرادى که در ایمان یا کفر برجستگى دارند، به اراده‏ى خداوند زنده مى ‏شوند و با حاکمیّت اهل حقّ، براى مدّتى زندگى مى ‏کنند و سردمداران کفر، کیفر مى‏ شوند. پیام ها🔸 ۱- حشر عمومى مردم، در قیامت است ولى حشر گروهى از کفّار ویژه در همین دنیاست. «و یوم نحشر من کلّ امّة فوجاً» ۲- تضادّ میان ایمان وکفر، در همه‏ى امّت‏ها بوده است. «من‏کلّ‏امّة فوجاً ممّن یکذّب» ۳- حشر قبل از قیامت، مخصوص کافر مطلق است. «ممّن یکذّب بایاتنا» (در روایات نیز آمده است: رجعت، مخصوص مؤمنان وکافران درجه یک است) ۴- بدون آگاهى، چیزى را تکذیب نکنید. «أکذّبتم بایاتى ولم تحیطوا بها علما» (عقائد باید بر اساس دلیل قطعى باشد) ۵ - عملکرد انسان‏ها بازتاب عقائد و افکار آنان است. (اوّل تکذیب، بعد کارهاى خلاف). «أکذّبتم - امّا ذا کنتم تعملون» ۶- کفّار ویژه بعد از زنده شدن در دنیا همچنان تحت کنترل هستند تا محاکمه آنان آغاز شود. «یوزعون حتّى اذا جاؤا» ۷- کفّار در دوران رجعت (زنده شدن در این دنیا)، هم نسبت به عقائد توبیخ مى‏ شوند و هم نسبت به رفتار خود. «أکذّبتم - امّا ذا کنتم تعملون» ۸ - همه باید در محضر خدا پاسخگو باشند. «أکذّبتم بایاتى - امّا ذاکنتم تعملون» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
※ آنچه جریان امامت را کم کم دستخوش تغییر کرد و جامعه بشری را بسمت کمرنگ نمودن نقش امام در جامعه برد، در زمان امام هادی (علیه‌السلام) عملاً رفته رفته به بزرگترین تهدید برای حیات انسانی مردم تبدیل می‌شد. • امام هادی علیه‌السلام به دلیل سال‌ها دور بودن امامان معصوم (ع) از جایگاه اصلی خود در جامعه، تصمیم به انشاء زیارت جامعه کبیره گرفتند و با این کار اعلی‌ترین معارف را نسبت به تبیین جایگاه متخصص معصوم برای ما به یادگار گذاشتند. ※ و اما زیارت غدیریه نیز توسط امام هادی (علیه‌السلام)، در زمان تبعید به سامرا و در وداع با امیرالمومنین انشاء شده است. • در این زیارت ۱۵۰ منقبت از امام علی (علیه‌السلام) آمده که خود، یک دورۀ کامل علی شناسی و امام شناسی است. • این زیارت به جایگاه امام و به خصوص به بخش غم انگیز و وحشتناک آن یعنی مظلومیت امامان معصوم (علیهم‌السلام) اشاره شده است. • مظلومیتی که ناشی از جهل انسانها و نشناختن خویش، و ضرورت نیاز آنها به متخصص معصوم بود. و این جهل هنوز هم بعد از چهارده قرن ادامه دارد. در این زیارت را از دست ندهیم. کلیک کنید 👈 زیارت غدیریه 📑 Blog.montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج