#مولایمن
🌱روزی که ظهورت بشود قسمت دلها
نور رخت ای ماه بتابد به دلِ ما...
🌱تاریخ گواهی بدهد صفحه به صفحه
آن روز دگر شیعه ندارد غمِ فردا
#امام_زمان
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
#شبتونمهدوی🌙
#دعایفرجفراموشنشود.
.
4_516474296994892531.mp3
2.07M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه92_93
#سوره_نمل #آیه۹۲_۹۳
📖#جزء ۲۰
تفسیرآیه92 سوره نمل
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=174517
تفسیر آیه93 سوره نمل
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=174518
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠 تفسیر سوره نمل - آیه ۹۲
وَأَنْ أَتْلُوَاْ الْقُرْءَانَ فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا یَهْتَدِى لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَقُلْ إِنَّمَآ أَنَاْ مِنَ الْمُنذِرِینَ
ترجمه🔸
و (همچنین مأمورم) قرآن (را بر مردم) تلاوت کنم. پس هر کس هدایت را بپذیرد تنها به سود خود پذیرفته وهرکس گمراه شود، پس بگو: (من مسئول نیستم، زیرا) من فقط هشداردهنده ام.
🍃آغاز این سوره دربارهى اهمیّت قرآن بود؛ پایان آن نیز از قرآن کریم بحث مىکند.
قرآن دربارهى تلاوت خودش مىفرماید: «و ما تکون فى شأن و ما تتلوا منه من قرآن و لاتعملون من عمل الاّ کنّا علیکم شهودا» اى پیامبر! ما بر سه چیز گواهیم:
الف: بر تمام کارهاى تو.
ب: بر تلاوت قرآن تو.
ج: بر تمام کارهایى که شما مردم انجام مىدهید.
یعنى تمام شئون و کارهاى پیامبر و تمام کارهاى مردم در یک سو و تلاوت قرآن آن حضرت در سوى دیگر قرار گرفته و این نشانهى اهمیّت بسیار زیاد تلاوت قرآن است.
پیام ها🔸
۱- آورندهى قرآن، باید خود نیز اهل تلاوت باشد. «اتلوا القرآن»
۲- مهمترین مأموریّت پیامبر اکرم بعد از توحید، تلاوت آیات الهى بر مردم است. «اتلوا القرآن»
۳- محور تبلیغ باید قرآن باشد. «أن اتلوا القرآن فمن اهتدى...»
۴- وظیفهى مبلّغ، رساندن حقایق به مردم است، پذیرش یا عدم پذیرش، مربوط به خود آنهاست. «ان اتلوا القرآن فمن اهتدى... و من ضلّ»
۵ - تلاوت قرآن، مقدّمهى هدایت است. «اتلوا القرآن فمن اهتدى»
۶- سود و زیان ایمان یا کفر مردم، به خود آنها برمى گردد. «لنفسه»
۷- پیامبر مسئول گمراه شدگان نیست. «فقل انما انا من المنذرین»
⃟🌿 ⃟🌺
💠 تفسیر سوره نمل - آیه ۹۳
وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ سَیُرِیکُمْ ءَایَتِهِ فَتَعْرِفُونَهَا وَمَا رَبُّکَ بِغَفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
ترجمه🔸
و بگو: ستایش براى خداست. به زودى آیاتش را به شما نشان خواهد داد و آن را خواهید شناخت. و پروردگارت از آنچه انجام مى دهید غافل نیست.
🍃«الحمدللّه»، بهترین جمله براى ستایش الهى است که هم بارها پیامبر اکرم به گفتن آن مأمور شده و هم در سوره حمد همه مسلمانان، هر روز باید آن را تکرار کنند.
سعدى دربارهى غفلت انسان از عاقبت کارش مى گوید:
کنون باید اى خفته بیدار بود
چو مرگ اندر آید زخوابت چه سُود
تو غافل در اندیشهى سود و مال
که سرمایه عمر شد پایمال
کنون کوش کاب از کمر در گذشت
نه وقتى که سیلاب از سرگذشت
سکندر که بر عالمى حکم داشت
در آن دم که بگذشت عالم گذاشت
میسّر نبودش کز و عالمى
ستانند و مهلت دهندش دمى
پیام ها🔸
۱- رسالت الهى، لطفى است که باید براى آن شکر کرد. «انّما اُمرت... و قل الحمدللّه»
۲- آنچه تاکنون از آیات الهى دیدهاید، گوشهاى از آنهاست؛ آیات دیگرى نیز در آینده به شما نشان خواهد داد. «سیریکم آیاته»
۳- مهلتهاى الهى را نشانهى غفلت خداوند نگیرید. «و ما ربّک بغافل»
۴- نظارت دائمى خداوند، از شئون ربوبیّت اوست. «وما ربّک بغافل»
۵ - انسان در برابر اعمال خویش مسئول است. «وما ربّک بغافل عمّاتعملون»
۶- از کفر و شرک مخالفان نگران نباش. «و ما ربّک بغافل عمّاتعملون»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
#انسان_شناسی۲۹۱
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
انسان شناسی ۲۹۱.mp3
13.06M
#انسان_شناسی ۲۹۱
#آیتالله_ضیاءآبادی
#استاد_شجاعی
بیداری (یقضه)، مخصوص علما و دانشمندان دینی نیست!
اتفاقاً تاریخ بیشترین آماری که از خفتگان و غافلان میده، مخصوص خواص هست!
چی باعث به خواب رفتن و غفلت میشه ؟
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬
✘ احتمال وقوع سونامی در ایران!
هر ۹۲ ثانیه یک قربانی جنسی ⛔️
آپارات | مستند ایکسونامی
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری #استاد_شجاعی
✘ چرا همسرم از من متنفره؟
✘ چرا بچه هام ازم دوری میکنند؟
✘ چرا هیچکس خونه ما نمیاد؟
✘ چرا کسی منو تحویل نمیگیره؟
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
#اللهمعجللولیکالفرج
🌱ماییم و امید وصل و حج یا الله
ماییم و گناه و بار کج یا الله...
🌱از بار گناه خود دگر خسته شدیم
عجّل لِولیکَ الفرج یا الله...
#امام_زمان
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
#شبتونمهدوی🌙
#دعایفرجفراموشنشود.
4_516474296994892507.mp3
2.17M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه1_2_3
#سوره_قصص #آیه۱_۲_۳
📖#جزء ۲۰
تفسیر آیه 1_3 سوره قصص
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=175223
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره قصص - آیه ۱-۳
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
طسم
تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الْمُبِینِ
نَتْلُواْ عَلَیْکَ مِن نَّبَإِ مُوسَى وَفِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ
ترجمه🔸
طا، سین، میم. اینها آیات کتاب روشنگر است.
ما بخشى از سرگذشت موسى و فرعون را براى (آگاهى) گروهى که ایمان مى آورند، به درستى بر تو مى خوانیم.
پیام ها🔸
۱- قرآن، معجزه ابدى اسلام، از همین حروف الفباى عربى تشکیل شده است، اگر آنرا کلام بشر مى دانید شما نیز مثل آن را بیاورید. «طسم، تلک آیات»
۲- قرآن، کتابِ روشن، شفّاف و همه فهم است. «الکتاب المبین»
۳- بیان سرگذشت پیشینیان، نشانه قانونمند بودن سنّتهاى الهى در تاریخ است. اگر تاریخ، حساب و کتاب و قانون نداشت، ما نمى توانستیم از آن براى زندگى امروز خود استفاده کنیم. «نتلوا... من نبأ موسى... لقوم یؤمنون»
۴- در نقل تاریخ، به فرازهاى مهمّ و عبرت آموز توجّه کنیم. («نبأ» به خبر مهم گفته مى شود)
۵ - مبارزه پیامبران با طاغوته ا و ستمگران، الگوى مؤمنان است. «نبأ موسى و فرعون... لقوم یؤمنون»
۶- داستان هاى قرآن، خُرافه، خیالى و گزافه نیست. «نبأ موسى و فرعون بالحقّ»
۷- هدفِ قرآن از بیان داستان، هدایت مؤمنان است. «لقوم یؤمنون»
۸ - اوّلین شرط هدایت، قابلیّت است. «لقوم یؤمنون»
🔷توضیحات
«الحمد للّه ربّ العالمین و صلّى اللّه على سیدنا و نبیّنا محمّد و آله الطاهرین»
در دنیاى امروز، دشمنان بشریت با پیشرفتهترین ابزار، از زمین و آسمان، عقاید و فرهنگ و اخلاق و ایمان ما را مورد تهاجم قرار داده، از هیچگونه توطئه و تحریف و القاى شبهه دست برنمىدارند. فتنهها مانند ابرهاى تاریک سایه افکنده و نیاز انسان به کشتى مطمئن از هر زمان بیشتر شده است.
اگرانسان به راهنما نیاز دارد، کتاب آسمانى امام و راهنماست.
اگر انسان به معلّم و مربّى نیاز دارد، قرآن بهترین هدایت کننده است.
اگر جامعه به قانون و عدالت نیاز دارد، قرآن کتاب عدل و قانون است.
اگر انسان به منطق و برهان نیاز دارد، چه برهانى از قرآن قوىتر؟
اگر انسان به تذکّر و موعظه نیاز دارد، قرآن وسیلهى تذکر و موعظه است.
اگر انسان براى امراض روحى همچون: حسد، تکبّر، غرور، حرص، بخل، خودخواهى و ریا دارویى لازم دارد، قرآن بهترین داروى شفابخش است.
مهمترین مشکل بشر امروز، انواع دلهره ها و اضطراب و دغدغه هاست و تنها وسیله آرامب خش، یاد خداست و قرآن بهترین یاد اوست.
اگر انسان به امید نیاز دارد، قرآن سراسر امید است. قرآن مىفرماید: خداوند یونس را در زیر آب، نوح را در روى آب و یوسف را در قعر چاه و در کنار آب حفظ کرد.
او مىتواند از یک ضربهى عصا که به رود نیل زده مىشود. خشکى ظاهر کند و همین عصا در جاى دیگر به سنگ بخورد و دوازده چشمهى آب جارى سازد.
او مىتواند فرعون را در آب و قارون را در خاک غرق و نابود کند؛ امّا ابراهیم را در میان آتش سالم نگاه دارد؛ شاید به همین جهت باشد که براى تدبّر نکردن در قرآن توبیخى است که براى ندانستن علوم دیگر نیست.
قرآنى که نه تنها در هر سوره و آیه و کلمهى آن بلکه در هر حرف آن نکتههاست.
از امام صادق سؤال مى کنند: چرا شما به هنگام وضو به جاى تمام سر، قسمتى از سر را مسح مىکنید؟ امام مىفرماید: به خاطر حرف «با» در آیه «و امسحوا برؤسکم».
آرى، باید در تمام حروف و کلمات قرآن دقّت و نکاتى را استخراج کرد.
هر تفسیرى با شیوه اى نگاشته شده و مىشود؛ بعضى به نکات ادبى توجه بیشترى کرده اند، نظیر تفسیر کشّاف؛ بعضى بیشتر توجه خود را در این قرار دادهاند که به مناسبت هر کلمه انواع احتمالات را طرح کنند؛ نظیر تفسیر کبیر فخررازى. بعضى بیشتر به نقل آراى سایر مفسران پرداخته اند، نظیر تفسیر قرطبى؛ بعضى به مسایل اجتماعى عنایت بیشترى داشته اند، نظیر تفسیر فى ظلال و المنار؛ بعضى تنها روایاتى را در ذیل هر آیه آورده اند، نظیر تفاسیر؛ صافى، برهان، نورالثقلین و کنزالدقائق؛ بعضى بیشتر عنایت خود را به کار برده اند تا آیات قرآن را به کمک آیات دیگر تفسیر کنند، مانند: تفسیرالمیزان؛ بعضى به مسایل طبیعى که در قرآن مطرح شده، توجه خاصى داشتهاند، مانند: تفسیر طنطاوى و بعضى بیشتر همّت خود را به شرح آیات و طرح مباحث مربوط گذاشتهاند، مانند: تفسیر نمونه.
اما در این تفسیر، از نقل اقوالى که تنها براى اهلفن مفید است و همچنین مناقشات ادبى که براى عموم فایده اى ندارد، دورى شده و در عوض سعى گردیده نکات کاربردى که براى فکر یا عمل مردم در زندگى روزمره مفید است، استخراج گردد.
.👇
👆آرى؛ به فرموده حضرت على، قرآن دریایى است که عمق ندارد: «بحراً لایدک قعره» همانگونه که آب مایهى حیات است و سرچشمهى همه آبها، آب دریاست: سرچشمهى همهى حقایق نیز وحى الهى است. همانگونه که غواصّان به عمق دریا مىروند و لؤلؤ و مرجان بیرون مىآورند، دانشمندان نیز با تعمّق در قرآن، مفاهیم بلندى را استخراج مىکنند.
بدون آشنایى با شنا، پاگذاشتن به دریا خطرناک است، بدون آشنایى با شیوهى برداشت از قرآن نیز ورود در تفسیر قرآن خطرناک است. هرکس به قدر ظرف خود از دریا بهره مىبرد.
هرکس نیز به قدر ظرفیّت خود از دریاى بیکران قرآن استفاده مىکند.
به امید روزى که تفسیر قرآن بیش از سایر دروس در حوزهها مطرح باشد.
به امید روزى که تفسیر قرآن در دانشگاهها جایگاه خاص خود را بازیابد.
به امید روزى که در مساجد و منابر و خطبهها، محوریت قرآن به چشم بخورد.
به امید روزى که تلاوت قرآن تنها جهت افتتاح مراسم نباشد، بلکه مقدمهاى براى فهم آن باشد. قرآن مىفرماید: «هنگام مستى به نماز نزدیک نشوید تا بفهمید چه مىگویید».
💫آرى؛ قرائت عبورگاه است، نه توقفگاه.
🔻بحمد اللّه در سایهى نظام جمهورى اسلامى، گامهاى خوبى براى قرآن برداشته شده و در حوزههاى علمیه نیز تفسیر قرآن رشد چشمگیرى داشته است؛ ولى باید این رشد آن گونه توسعه و تعمیق پیدا کند که اساس عقاید، اخلاق، اقتصاد، سیاست، روابط فردى، اجتماعى، خانوادگى و سایر امور زندگى ما باشد و تنها به چاپ نفیس و جلد زیبا و کاشىکارى و بوسیدن و استخارهکردن و سوگند یادکردن و به سرگرفتن قرآن در شبهاى قدر و هنگام سفر اکتفا نکنیم.
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🔵سیماى سورهى قصص
این سوره هشتاد و هشت آیه دارد و قبل از هجرت، در مکّه نازل شده است. به مناسبت ورود کلمه «قَصَص» در آیهى ۲۵، این سوره نیز «قَصص» نام گزفته است که به معناى «بیان سرگذشت» مىباشد.
آیات ۳ تا ۴۶ این سوره بطور مفصّل به ماجراى حضرت موسى و فرعون و آیات انتهایى آن نیز به داستان قارون مى پردازد و به سرنوشت صابران نیکوکار و فاسدان گناهکار اشاره مى فرماید.
اگر چه در سى و چهار سوره از سوره هاى قرآن کریم به نحوى از ماجراى حضرت موسى و فرعون سخن رفته ولى تنها در این سوره است که به تمام زوایاى زندگى آن حضرت از تولّد، کودکى، جوانى تا ازدواج، نبوّت و دعوت به یکتاپرستى توجّه شده است.
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
※ راضی باش،
کار ما رو راه بندازی کاش.
نسخه کامل مداحی
#مداحی_استدیویی
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
✘ قرآن کامل است و کتاب راهنمای انسان،
با وجود قرآن، واقعاً نیازی به امام نیست!
آپارات | سایت منتظر |یوتیوب
ویژه روز #مباهله
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
تفریح عاشقانه.mp3
5.5M
#تلنگری
#استاد_شجاعی
#دکتر_رفیعی
✘ چقدر الکی خوشن اینا !
✘ چقدر مسافرت میرن !
✘ مامان جان از من دیگه گذشته باهات بیام شهربازی !
✘ باباجان برای سن و سال من خوب نیست کوه!
⛔️ هشدار:
شما با حذف تفریح از زندگی خود، به خطر سقوط در مسیر رشد معنویتان نزدیک میشوید.
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨
4_516474296994892588.mp3
2.94M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه4_5
#سوره_قصص #آیه۴_۵
📖#جزء ۲۰
تفسیر آیه 4 سوره قصص
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsAlbum/?VALID=TRUE&g=175224#
تفسیر آیه 5 سوره قصص
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsAlbum/?VALID=TRUE&g=175225#
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠 تفسیر سوره قصص - آیه ۴
إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِى الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعاً یَسْتَضْعِفُ طَآئِفَةً مِّنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْنَآءَهُمْ وَیَسْتَحْىِ نِسَآءَهُمْ إِنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ
ترجمه🔸
همانا فرعون در سرزمین (مصر) سرکشى کرده و مردم آنجا را فرقه فرقه نموده است، گروهى از آنان را به زبونى و ناتوانى کشانده، پسرانشان را سر مىبرد و زنانشان را (براى کنیزى) زنده نگه مىدارد. به راستى که او از تبهکاران است.
🍃کلمه «شِیَع» جمع «شیعة»، در اصل به معناى دنباله روى و تبعیّت است ولى از آنجا که در یک گروه، معمولاً بعضى از بعضى دیگر پیروى مى کنند، به معناى گروه نیز مى آید.
🍃کلمه «نساء» به معناى زنان است، ولى شاید در این آیه مراد دختران باشند، زیرا در برابر پسران قرار گرفته اند.
کلمه «فرعون» نام شخص نیست، بلکه عنوان پادشاهان مصر بوده است. چنانکه «کسرى» عنوان پادشاهان ایران و «قیصر» عنوانِ پادشاهان روم بوده است.
پیام ها🔸
۱- شناخت اوضاع و احوال جوامع در هنگام ظهور و بعثت پیامبران، امرى لازم است. «اِنّ فرعون...»
۲- در شناخت نظامها، اشخاص مهم نیستند، بلکه عملکردها اهمیّت دارند. «انّ فرعون علا فى الارض» (نام «فرعون» بهخاطر عملکرد استکبارى ومتجاوزانه اوست)
۳- تکبّر و گردنکشى، زمینهى فساد و گناه است. «علا فى الارض... یستضعف... یذبّح...»
۴- تفرقه اندازى، بارزترین اهرم سلطه مستکبران بر مردم است. «جعل اهلها شیعا» (تا وقتى مردم اتّحاد و همبستگى داشته باشند، طاغوتها قدرتى ندارند و نمىتوانند کارى از پیش ببرند.)
۵ - تفرقه، مقدّمه ذلّت پذیرى است. ابتدا مردم گروه گروه و متفرّق مى شوند سپس به استضعاف کشیده مى شوند. «شیعاً یستضعف»
۶- اعمال خلاف کارگزاران، به پاى حاکم نیز حساب مىشود. در این آیات تمام جنایات یاران فرعون، به شخص او نیز نسبت داده شد.«جعل، یستضعف، یذبّح»
۷- خداوند، مسأله تفرقه افکنى را قبل از قتل و کشتار ذکر فرموده است. شاید به خاطر آن که تفرقه زمینهى کشتن و یا مهم تر از کشتن است. «شیعاً... یذبّح»
۸ - سیاستگذار و دستوردهنده نیز عامل و فاعل جرم شناخته مى شود. «انّ فرعون... یستضعف، یذبّح، یستحیى»
۹- تفرقه افکنان مفسدند. «کان من المفسدین»
آرى هر جامعه که حاکمش متکبّر، مردمش متفرّق، نیروهاى فعّالش مورد تهدید و منافعش در کام طبقه مرفّه باشد، جامعه اى فرعونى و طاغوتى است.
⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره قصص - آیه ۵
وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ
ترجمه🔸
و ما اراده کرده ایم بر کسانى که در زمین به ضعف و زبونى کشیده شدند، منّت گذاریم و آنان را پیشوایان و وارثان (روى زمین) قرار دهیم.
🍃کلمه «منّت» در اینجا به معناى نعمت بزرگ و با ارزش است، نه منّت زبانى که بازگو کردن نعمت به قصد تحقیر دیگران باشد و مسلّماً کار زشت و ناپسندى است.
شکّى نیست که هرگاه اراده الهى بر تحقّق امرى تعلّق گیرد، آن مسئله قطعاً عملى خواهد شد و هیچ مانعى نمى تواند سدّ راه آن گردد، قرآن مى فرماید: «انّما أمره اِذا أراد شیئاً أن یقول له کُن فیکون» همانا فرمان اوست که هرگاه چیزى را اراده کند که باشد، پس آن چیزخواهد بود و محقّق خواهد شد.
با اینکه همه نعمتها از جانب خداوند است و بندگان در هر نعمتى رهین منّت او هستند، لیکن او در خصوص چند نعمت، تعبیر به منّت فرموده که طبعاً از اهمیّت بالاى آنها حکایت دارد، از جمله:
الف: نعمت اسلام. «کذلک کنتم مِن قبل فمَنّ اللّه علیکم»
ب: نعمت نبوّت. «لقد مَنّ اللّه على المؤمنین اذ بَعثَ فیهم رسولاً»
ج: نعمت هدایت. «بل اللّه یمُنّ علیکم أن هَداکم»
د: نعمت حاکمیّت مؤمنان. «و نُرید أن نمُنّ على الّذین استضعفوا فى الارض...»
در روایات بسیار، حضرت مهدى وحکومت آن بزرگوار در آخرالزمان مصداق اتمّ این آیه معرّفى شده است.
مسئله حاکمیّت مستضعفان بر زمین، با عبارات و بیان هاى مختلفى در قرآن آمده است:
الف: «وَعَداللّه الّذین آمنوا منکم و عملوا الصّالحات لیستخلفنّهم فى الارض» خداوند به کسانى که ایمان آورده و کار شایسته انجام داده اند، وعده خلافت در زمین را داده است.
ب: «و لقد أهلکنا القرون من قبلکم لمّا ظلموا ... ثم جعلناکم خلائف فى الارض» بعد از آنکه اقوام ستمگر پیشین را هلاک کردیم... شما را جانشینان زمین قرار دادیم.
ج: «انّ الارض یرثها عبادى الصالحون» بندگان صالح، وارث زمین مى شوند.
د: «و أورثنا القوم الّذین کانوا یستضعفون مشارق الارض و مغاربها» ما مستضعفان را وارث شرق و غرب زمین گرداندیم.👇
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
👆
ه : «لنهلکنّ الظالمین . ولنسکننّکم الارض من بعدهم» ما ستمگران را نابود وبعد از آن شما را ساکن زمین مىگردانیم.
مراد از مستضعفان در این آیه، با توجّه به مجهول بودن فعل «استضعفوا»، کسانى هستند که خود در این امر نقش نداشته و استکبار آنها را به استضعاف کشیده باشد.
پیام ها🔸
۱- حکومت جهانى مستضعفان و حمایت از مظلومان تاریخ، اراده وخواست الهى است. «نُرید»
۲- در حکومت خودکامه طاغوتى، نیروهاى کارآمد به ضعف کشانده مىشوند. «استضعفوا»
۳- آینده از آنِ مستضعفان است. «نجعلهم ائمّة...»
۴- امامت، همچون بعثت، نعمت ویژه اى است که خداوند بر مردم منّت مىنهد. در مورد بعثت پیامبر مى فرماید: «لقد منّ اللّه على المؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً» در اینجا مى فرماید: «نمنّ... نجعلهم ائمّة»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
✘ شیطان، آدما رو خرجِ خودش میکنه!
حتی اهل دین و مذهب رو.
فقط یک نقطه هست که از خرج شدن برای شیطان، در امان میشیم!
آپارات | یوتیوب
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج