⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره قصص - آیه ۱-۳
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
طسم
تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الْمُبِینِ
نَتْلُواْ عَلَیْکَ مِن نَّبَإِ مُوسَى وَفِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ
ترجمه🔸
طا، سین، میم. اینها آیات کتاب روشنگر است.
ما بخشى از سرگذشت موسى و فرعون را براى (آگاهى) گروهى که ایمان مى آورند، به درستى بر تو مى خوانیم.
پیام ها🔸
۱- قرآن، معجزه ابدى اسلام، از همین حروف الفباى عربى تشکیل شده است، اگر آنرا کلام بشر مى دانید شما نیز مثل آن را بیاورید. «طسم، تلک آیات»
۲- قرآن، کتابِ روشن، شفّاف و همه فهم است. «الکتاب المبین»
۳- بیان سرگذشت پیشینیان، نشانه قانونمند بودن سنّتهاى الهى در تاریخ است. اگر تاریخ، حساب و کتاب و قانون نداشت، ما نمى توانستیم از آن براى زندگى امروز خود استفاده کنیم. «نتلوا... من نبأ موسى... لقوم یؤمنون»
۴- در نقل تاریخ، به فرازهاى مهمّ و عبرت آموز توجّه کنیم. («نبأ» به خبر مهم گفته مى شود)
۵ - مبارزه پیامبران با طاغوته ا و ستمگران، الگوى مؤمنان است. «نبأ موسى و فرعون... لقوم یؤمنون»
۶- داستان هاى قرآن، خُرافه، خیالى و گزافه نیست. «نبأ موسى و فرعون بالحقّ»
۷- هدفِ قرآن از بیان داستان، هدایت مؤمنان است. «لقوم یؤمنون»
۸ - اوّلین شرط هدایت، قابلیّت است. «لقوم یؤمنون»
🔷توضیحات
«الحمد للّه ربّ العالمین و صلّى اللّه على سیدنا و نبیّنا محمّد و آله الطاهرین»
در دنیاى امروز، دشمنان بشریت با پیشرفتهترین ابزار، از زمین و آسمان، عقاید و فرهنگ و اخلاق و ایمان ما را مورد تهاجم قرار داده، از هیچگونه توطئه و تحریف و القاى شبهه دست برنمىدارند. فتنهها مانند ابرهاى تاریک سایه افکنده و نیاز انسان به کشتى مطمئن از هر زمان بیشتر شده است.
اگرانسان به راهنما نیاز دارد، کتاب آسمانى امام و راهنماست.
اگر انسان به معلّم و مربّى نیاز دارد، قرآن بهترین هدایت کننده است.
اگر جامعه به قانون و عدالت نیاز دارد، قرآن کتاب عدل و قانون است.
اگر انسان به منطق و برهان نیاز دارد، چه برهانى از قرآن قوىتر؟
اگر انسان به تذکّر و موعظه نیاز دارد، قرآن وسیلهى تذکر و موعظه است.
اگر انسان براى امراض روحى همچون: حسد، تکبّر، غرور، حرص، بخل، خودخواهى و ریا دارویى لازم دارد، قرآن بهترین داروى شفابخش است.
مهمترین مشکل بشر امروز، انواع دلهره ها و اضطراب و دغدغه هاست و تنها وسیله آرامب خش، یاد خداست و قرآن بهترین یاد اوست.
اگر انسان به امید نیاز دارد، قرآن سراسر امید است. قرآن مىفرماید: خداوند یونس را در زیر آب، نوح را در روى آب و یوسف را در قعر چاه و در کنار آب حفظ کرد.
او مىتواند از یک ضربهى عصا که به رود نیل زده مىشود. خشکى ظاهر کند و همین عصا در جاى دیگر به سنگ بخورد و دوازده چشمهى آب جارى سازد.
او مىتواند فرعون را در آب و قارون را در خاک غرق و نابود کند؛ امّا ابراهیم را در میان آتش سالم نگاه دارد؛ شاید به همین جهت باشد که براى تدبّر نکردن در قرآن توبیخى است که براى ندانستن علوم دیگر نیست.
قرآنى که نه تنها در هر سوره و آیه و کلمهى آن بلکه در هر حرف آن نکتههاست.
از امام صادق سؤال مى کنند: چرا شما به هنگام وضو به جاى تمام سر، قسمتى از سر را مسح مىکنید؟ امام مىفرماید: به خاطر حرف «با» در آیه «و امسحوا برؤسکم».
آرى، باید در تمام حروف و کلمات قرآن دقّت و نکاتى را استخراج کرد.
هر تفسیرى با شیوه اى نگاشته شده و مىشود؛ بعضى به نکات ادبى توجه بیشترى کرده اند، نظیر تفسیر کشّاف؛ بعضى بیشتر توجه خود را در این قرار دادهاند که به مناسبت هر کلمه انواع احتمالات را طرح کنند؛ نظیر تفسیر کبیر فخررازى. بعضى بیشتر به نقل آراى سایر مفسران پرداخته اند، نظیر تفسیر قرطبى؛ بعضى به مسایل اجتماعى عنایت بیشترى داشته اند، نظیر تفسیر فى ظلال و المنار؛ بعضى تنها روایاتى را در ذیل هر آیه آورده اند، نظیر تفاسیر؛ صافى، برهان، نورالثقلین و کنزالدقائق؛ بعضى بیشتر عنایت خود را به کار برده اند تا آیات قرآن را به کمک آیات دیگر تفسیر کنند، مانند: تفسیرالمیزان؛ بعضى به مسایل طبیعى که در قرآن مطرح شده، توجه خاصى داشتهاند، مانند: تفسیر طنطاوى و بعضى بیشتر همّت خود را به شرح آیات و طرح مباحث مربوط گذاشتهاند، مانند: تفسیر نمونه.
اما در این تفسیر، از نقل اقوالى که تنها براى اهلفن مفید است و همچنین مناقشات ادبى که براى عموم فایده اى ندارد، دورى شده و در عوض سعى گردیده نکات کاربردى که براى فکر یا عمل مردم در زندگى روزمره مفید است، استخراج گردد.
.👇
👆آرى؛ به فرموده حضرت على، قرآن دریایى است که عمق ندارد: «بحراً لایدک قعره» همانگونه که آب مایهى حیات است و سرچشمهى همه آبها، آب دریاست: سرچشمهى همهى حقایق نیز وحى الهى است. همانگونه که غواصّان به عمق دریا مىروند و لؤلؤ و مرجان بیرون مىآورند، دانشمندان نیز با تعمّق در قرآن، مفاهیم بلندى را استخراج مىکنند.
بدون آشنایى با شنا، پاگذاشتن به دریا خطرناک است، بدون آشنایى با شیوهى برداشت از قرآن نیز ورود در تفسیر قرآن خطرناک است. هرکس به قدر ظرف خود از دریا بهره مىبرد.
هرکس نیز به قدر ظرفیّت خود از دریاى بیکران قرآن استفاده مىکند.
به امید روزى که تفسیر قرآن بیش از سایر دروس در حوزهها مطرح باشد.
به امید روزى که تفسیر قرآن در دانشگاهها جایگاه خاص خود را بازیابد.
به امید روزى که در مساجد و منابر و خطبهها، محوریت قرآن به چشم بخورد.
به امید روزى که تلاوت قرآن تنها جهت افتتاح مراسم نباشد، بلکه مقدمهاى براى فهم آن باشد. قرآن مىفرماید: «هنگام مستى به نماز نزدیک نشوید تا بفهمید چه مىگویید».
💫آرى؛ قرائت عبورگاه است، نه توقفگاه.
🔻بحمد اللّه در سایهى نظام جمهورى اسلامى، گامهاى خوبى براى قرآن برداشته شده و در حوزههاى علمیه نیز تفسیر قرآن رشد چشمگیرى داشته است؛ ولى باید این رشد آن گونه توسعه و تعمیق پیدا کند که اساس عقاید، اخلاق، اقتصاد، سیاست، روابط فردى، اجتماعى، خانوادگى و سایر امور زندگى ما باشد و تنها به چاپ نفیس و جلد زیبا و کاشىکارى و بوسیدن و استخارهکردن و سوگند یادکردن و به سرگرفتن قرآن در شبهاى قدر و هنگام سفر اکتفا نکنیم.
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🔵سیماى سورهى قصص
این سوره هشتاد و هشت آیه دارد و قبل از هجرت، در مکّه نازل شده است. به مناسبت ورود کلمه «قَصَص» در آیهى ۲۵، این سوره نیز «قَصص» نام گزفته است که به معناى «بیان سرگذشت» مىباشد.
آیات ۳ تا ۴۶ این سوره بطور مفصّل به ماجراى حضرت موسى و فرعون و آیات انتهایى آن نیز به داستان قارون مى پردازد و به سرنوشت صابران نیکوکار و فاسدان گناهکار اشاره مى فرماید.
اگر چه در سى و چهار سوره از سوره هاى قرآن کریم به نحوى از ماجراى حضرت موسى و فرعون سخن رفته ولى تنها در این سوره است که به تمام زوایاى زندگى آن حضرت از تولّد، کودکى، جوانى تا ازدواج، نبوّت و دعوت به یکتاپرستى توجّه شده است.
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
※ راضی باش،
کار ما رو راه بندازی کاش.
نسخه کامل مداحی
#مداحی_استدیویی
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
✘ قرآن کامل است و کتاب راهنمای انسان،
با وجود قرآن، واقعاً نیازی به امام نیست!
آپارات | سایت منتظر |یوتیوب
ویژه روز #مباهله
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
تفریح عاشقانه.mp3
5.5M
#تلنگری
#استاد_شجاعی
#دکتر_رفیعی
✘ چقدر الکی خوشن اینا !
✘ چقدر مسافرت میرن !
✘ مامان جان از من دیگه گذشته باهات بیام شهربازی !
✘ باباجان برای سن و سال من خوب نیست کوه!
⛔️ هشدار:
شما با حذف تفریح از زندگی خود، به خطر سقوط در مسیر رشد معنویتان نزدیک میشوید.
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨
4_516474296994892588.mp3
2.94M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه4_5
#سوره_قصص #آیه۴_۵
📖#جزء ۲۰
تفسیر آیه 4 سوره قصص
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsAlbum/?VALID=TRUE&g=175224#
تفسیر آیه 5 سوره قصص
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsAlbum/?VALID=TRUE&g=175225#
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠 تفسیر سوره قصص - آیه ۴
إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِى الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعاً یَسْتَضْعِفُ طَآئِفَةً مِّنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْنَآءَهُمْ وَیَسْتَحْىِ نِسَآءَهُمْ إِنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ
ترجمه🔸
همانا فرعون در سرزمین (مصر) سرکشى کرده و مردم آنجا را فرقه فرقه نموده است، گروهى از آنان را به زبونى و ناتوانى کشانده، پسرانشان را سر مىبرد و زنانشان را (براى کنیزى) زنده نگه مىدارد. به راستى که او از تبهکاران است.
🍃کلمه «شِیَع» جمع «شیعة»، در اصل به معناى دنباله روى و تبعیّت است ولى از آنجا که در یک گروه، معمولاً بعضى از بعضى دیگر پیروى مى کنند، به معناى گروه نیز مى آید.
🍃کلمه «نساء» به معناى زنان است، ولى شاید در این آیه مراد دختران باشند، زیرا در برابر پسران قرار گرفته اند.
کلمه «فرعون» نام شخص نیست، بلکه عنوان پادشاهان مصر بوده است. چنانکه «کسرى» عنوان پادشاهان ایران و «قیصر» عنوانِ پادشاهان روم بوده است.
پیام ها🔸
۱- شناخت اوضاع و احوال جوامع در هنگام ظهور و بعثت پیامبران، امرى لازم است. «اِنّ فرعون...»
۲- در شناخت نظامها، اشخاص مهم نیستند، بلکه عملکردها اهمیّت دارند. «انّ فرعون علا فى الارض» (نام «فرعون» بهخاطر عملکرد استکبارى ومتجاوزانه اوست)
۳- تکبّر و گردنکشى، زمینهى فساد و گناه است. «علا فى الارض... یستضعف... یذبّح...»
۴- تفرقه اندازى، بارزترین اهرم سلطه مستکبران بر مردم است. «جعل اهلها شیعا» (تا وقتى مردم اتّحاد و همبستگى داشته باشند، طاغوتها قدرتى ندارند و نمىتوانند کارى از پیش ببرند.)
۵ - تفرقه، مقدّمه ذلّت پذیرى است. ابتدا مردم گروه گروه و متفرّق مى شوند سپس به استضعاف کشیده مى شوند. «شیعاً یستضعف»
۶- اعمال خلاف کارگزاران، به پاى حاکم نیز حساب مىشود. در این آیات تمام جنایات یاران فرعون، به شخص او نیز نسبت داده شد.«جعل، یستضعف، یذبّح»
۷- خداوند، مسأله تفرقه افکنى را قبل از قتل و کشتار ذکر فرموده است. شاید به خاطر آن که تفرقه زمینهى کشتن و یا مهم تر از کشتن است. «شیعاً... یذبّح»
۸ - سیاستگذار و دستوردهنده نیز عامل و فاعل جرم شناخته مى شود. «انّ فرعون... یستضعف، یذبّح، یستحیى»
۹- تفرقه افکنان مفسدند. «کان من المفسدین»
آرى هر جامعه که حاکمش متکبّر، مردمش متفرّق، نیروهاى فعّالش مورد تهدید و منافعش در کام طبقه مرفّه باشد، جامعه اى فرعونى و طاغوتى است.
⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره قصص - آیه ۵
وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ
ترجمه🔸
و ما اراده کرده ایم بر کسانى که در زمین به ضعف و زبونى کشیده شدند، منّت گذاریم و آنان را پیشوایان و وارثان (روى زمین) قرار دهیم.
🍃کلمه «منّت» در اینجا به معناى نعمت بزرگ و با ارزش است، نه منّت زبانى که بازگو کردن نعمت به قصد تحقیر دیگران باشد و مسلّماً کار زشت و ناپسندى است.
شکّى نیست که هرگاه اراده الهى بر تحقّق امرى تعلّق گیرد، آن مسئله قطعاً عملى خواهد شد و هیچ مانعى نمى تواند سدّ راه آن گردد، قرآن مى فرماید: «انّما أمره اِذا أراد شیئاً أن یقول له کُن فیکون» همانا فرمان اوست که هرگاه چیزى را اراده کند که باشد، پس آن چیزخواهد بود و محقّق خواهد شد.
با اینکه همه نعمتها از جانب خداوند است و بندگان در هر نعمتى رهین منّت او هستند، لیکن او در خصوص چند نعمت، تعبیر به منّت فرموده که طبعاً از اهمیّت بالاى آنها حکایت دارد، از جمله:
الف: نعمت اسلام. «کذلک کنتم مِن قبل فمَنّ اللّه علیکم»
ب: نعمت نبوّت. «لقد مَنّ اللّه على المؤمنین اذ بَعثَ فیهم رسولاً»
ج: نعمت هدایت. «بل اللّه یمُنّ علیکم أن هَداکم»
د: نعمت حاکمیّت مؤمنان. «و نُرید أن نمُنّ على الّذین استضعفوا فى الارض...»
در روایات بسیار، حضرت مهدى وحکومت آن بزرگوار در آخرالزمان مصداق اتمّ این آیه معرّفى شده است.
مسئله حاکمیّت مستضعفان بر زمین، با عبارات و بیان هاى مختلفى در قرآن آمده است:
الف: «وَعَداللّه الّذین آمنوا منکم و عملوا الصّالحات لیستخلفنّهم فى الارض» خداوند به کسانى که ایمان آورده و کار شایسته انجام داده اند، وعده خلافت در زمین را داده است.
ب: «و لقد أهلکنا القرون من قبلکم لمّا ظلموا ... ثم جعلناکم خلائف فى الارض» بعد از آنکه اقوام ستمگر پیشین را هلاک کردیم... شما را جانشینان زمین قرار دادیم.
ج: «انّ الارض یرثها عبادى الصالحون» بندگان صالح، وارث زمین مى شوند.
د: «و أورثنا القوم الّذین کانوا یستضعفون مشارق الارض و مغاربها» ما مستضعفان را وارث شرق و غرب زمین گرداندیم.👇
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
👆
ه : «لنهلکنّ الظالمین . ولنسکننّکم الارض من بعدهم» ما ستمگران را نابود وبعد از آن شما را ساکن زمین مىگردانیم.
مراد از مستضعفان در این آیه، با توجّه به مجهول بودن فعل «استضعفوا»، کسانى هستند که خود در این امر نقش نداشته و استکبار آنها را به استضعاف کشیده باشد.
پیام ها🔸
۱- حکومت جهانى مستضعفان و حمایت از مظلومان تاریخ، اراده وخواست الهى است. «نُرید»
۲- در حکومت خودکامه طاغوتى، نیروهاى کارآمد به ضعف کشانده مىشوند. «استضعفوا»
۳- آینده از آنِ مستضعفان است. «نجعلهم ائمّة...»
۴- امامت، همچون بعثت، نعمت ویژه اى است که خداوند بر مردم منّت مىنهد. در مورد بعثت پیامبر مى فرماید: «لقد منّ اللّه على المؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً» در اینجا مى فرماید: «نمنّ... نجعلهم ائمّة»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
✘ شیطان، آدما رو خرجِ خودش میکنه!
حتی اهل دین و مذهب رو.
فقط یک نقطه هست که از خرج شدن برای شیطان، در امان میشیم!
آپارات | یوتیوب
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
1_5730187521.mp3
8.08M
#تلنگری
#امام_خمینی (ره)
#استاد_شجاعی
#استاد_میرباقری
✘ بزرگترین گناهی که گریبانگیر علما و عرفا نیز میشود!
گناهی که سجاده نشینی و ریاضت همهی عمر نمیتواند مانع آن شود.
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
48.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ 🎬 #حرف_خاص
#استاد_شجاعی
حد ارتباط من با بقیه کجاست؟
حد ارتباطات شغلی من
حد ارتباطات دوستی من
حد ارتباطات خانوادگی من
حد ارتباطات جهادی من
و ....
چجوری بفهمم کجاها باید جلوتر برم؟
و کجاها در چهارچوبِ مشخصی توقف کنم؟
آپارات | یوتیوب
صفحه رسمی #استاد_محمد_شجاعی
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
حرف خاص (18).mp3
24.3M
#حرف_خاص #استاد_شجاعی
حد ارتباط من با بقیه کجاست؟
حد ارتباطات شغلی من
حد ارتباطات دوستی من
حد ارتباطات خانوادگی من
حد ارتباطات جهادی من
و ....
چجوری بفهمم کجاها باید جلوتر برم؟
و کجاها در چهارچوبِ مشخصی توقف کنم؟
آپارات | یوتیوب
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
👈 تاریخ دوباره تکرار خواهد شد
و روزی که فرزند علی علیهالسلام ظهور کند،
بسیاری از دشمنان، با دیدن صورت و سیرت او تسلیم خواهند شد👌
و برخی از آنها که ادّعای دوستی او را دارند در مقابلش خواهند ایستاد!!
🌹یک نفر عین علی میرسد از راه آخر....
#مباهله | #غدیر | #ظهور
#دعایفرجفراموشنشود.
.
4_516474296994892543.mp3
3.14M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه6_7_8
#سوره_قصص #آیه۶_۷_۸
📖#جزء ۲۰
تفسیر آیه 5 سوره قصص
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsAlbum/?VALID=TRUE&g=175226#
تفسیر آیه 7_8 سوره قصص
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=175227
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره قصص - آیه ۶
وَنُمَکِّنَ لَهُمْ فِى الْأَرْضِ وَنُرِىَ فِرْعَونَ وَهَامَانَ وَ جُنُودَهُمَا مِنْهُم مَّا کَانُواْ یَحْذَرُونَ
ترجمه🔸
و به آنان (مستضعفان) در زمین، قدرت و تمکّن بخشیم، و از ناحیه آنان به فرعون و (وزیرش) هامان و سپاهیانشان آنچه را که از آن بیمناک بودند نشان دهیم.
پیام ها🔸
۱- مستضعفان مأیوس نشوند که خداوند به آنان نیز قدرت مى دهد. «و نُمکّنَ لهم»
۲- اگر چه کیفر اصلى طاغوتها در جهان دیگر است، ولى در دنیا نیز از قهر الهى در امان نخواهند بود. «نُرىَ... ما کانوا یَحذرون»
۳- خداوند، کافران را به دست مؤمنان، ذلیل و خوار مىگرداند. «نُرىَ... ماکانوا یَحذرون»
۴- دشمن هر قدر بزرگ باشد، از مؤمنان هراس و وحشت دارد. «ماکانوا یَحذرون»
⃟🌿 ⃟🌺
💠 تفسیر سوره قصص - آیه ۷ و ۸
وَ أَوْحَیْنَآ إِلَى أُمِّ مُوسَى أَنْ أَرْضِعِیهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَیْهِ فَأَلْقِیهِ فِى الْیَمِّ وَلَا تَخَافِى وَلَا تَحْزَنِى إِنَّا رَآدُّوهُ إِلَیْکِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِینَ
فَالْتَقَطَهُ آلُ فِرْعَوْنَ لِیَکُونَ لَهُمْ عَدُوّاً وَحَزَناً إِنَّ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَ جُنُودَهُمَا کَانُواْ خَاطِئِینَ
ترجمه🔸
و ما به مادر موسى الهام کردیم که او را شیر بده، پس هرگاه (از فرعونیان) براو بیمناک شدى، او را (در جعبه اى گذاشته و) بهدریا بیفکن و (از این فرمان) مترس و (از دوریش) غمگین مباش، (زیرا) ما او را به تو بازمى گردانیم و او را از پیامبران قرار مى دهیم.
پس (مادر موسى چنان کرد، چیزى نگذشت که) فرعونیان، او را (دیده و از آب) برگرفتند تا سرانجام، دشمن و مایه اندوهشان گردد. همانا فرعون و هامان و سپاهیانشان خطاکار بودند.
به فرعون گفته شده بود که امسال کودکى به دنیا مى آید که اگر بزرگ شود تو را سرنگون مىکند. او دستور داد تمام نوزادانى را که به دنیا مى آیند بکشند؛ امّا همین که موسى به دنیا آمد، خداوند به مادرش الهام کرد که او را شیر دهد، آنگاه در صندوقى گذارده و به دریا اندازد.
در این آیه نسبت به مادر حضرت موسى، دو امر، دو نهى و دو بشارت آمده است: دو امر: «اَرضعیه - اَلقیه»، دو نهى: «لاتخافى - لاتحزنى»، دو بشارت: «رادّوه - جاعلوه»
کلمه «خوف»، در مورد احتمال خطر و کلمه «حُزن» در مورد نگرانى قطعى به کار مىرود.
مراد از دریا در این آیه، رود عظیم نیل در کشور مصر است که به جهت بزرگى و عظمت، دریا خوانده شده و کاخ فرعون در ساحل آن بنا شده بود.
وقتى خداوند بخواهد، دشمن انسان نیز مأمن و ملجأ او مىشود. «التقطه آلفرعون» (عدو شود سبب خیر، گر خدا خواهد.)
گر نگهدار من آن است که من مى دانم
شیشه را در بغل سنگ نگه مى دارد.
پیام ها🔸
۱- در اضطرابها و بنبستها، خداوند بهترین هادى و حامى مؤمنان است.«اوحینا»
۲- زن نیز مىتواند مورد الهام الهى قرار گیرد. «اوحینا الى امّ موسى»
۳- نزول امدادهاى غیبى با بهرهگیرى از امکانات مادّى منافاتى ندارد. شیردادن و در صندوق گذاردن، منافاتى با توکّل ندارد. «ارضعیه»
۴- در هیچ شرایطى نباید شیر مادر را از فرزند دریغ داشت. «ارضعیه»
۵ - در دستورهاى الهى اسرارى نهفته است که شاید در نظر ابتدایى، معقول نیاید. «القیه فى الیم»
۶- در راه اجراى فرامین الهى، نه از چیزى بترسیم و نه نسبت به مسئلهاى نگران باشیم. «لاتخافى و لاتحزنى» (مادر موسى دو نگرانى داشت: یکى ترس از کشته شدن فرزند و دیگرى غم فراق او، که خداوند هر دو را همان گونه که در آیات بعد خواهیم خواند به نحو احسن جبران فرمود.)
۷- آنچه در راه خداوند داده شود، به بهترین وجه باز مى گردد. «القیه - رادّوه، جاعلوه من المرسلین» (مادر موسى به فرمان خداوند فرزندش را رها کرد،خداوند هم او را برگرداند و هم به مقام نبوّت رساند.)
۸ - خداوند، اخبارى از غیب را در اختیار افرادى که بخواهد قرار مى دهد. «جاعلوه من المرسلین»
۹- فرعون واسطه نجات موسى از دریا شد، و سرانجام به دست او در همان دریا غرق گردید. «التقطه آل فرعون لیکون لهم عدوّاً وحزنا» (آرى، خدا مى تواند نوزاد بىدست وپا را در دریا حفظ کند، ولى انسان صاحب دست وپا را غرق سازد)
۱۰- خواست انسان در مقابل ارادهى الهى بى اثر است. «لیکون لهم عدوّاً و حزنا»
فرعون گمان کرد که هدیهاى براى او رسیده است؛ امّا خداوند اراده فرموده بود که دشمنش را در دامان او بپروراند.
۱۱- فرعون و وزیر و لشکریانش طرح دادند و عمل کردند، ولى تدبیر خداوند همهى آنها را خنثى کرد. «کانوا خاطئین»
۱۲- طرّاح، مشاور، آمر ومباشر، همگى به نوعى در جرم شریکند. «کانوا خاطئین»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
#انسان_شناسی۲۹۲
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
4_5877265653374652602.mp3
11.53M
#انسان_شناسی ۲۹۲
#استاد_شجاعی
#استاد_عالی
غفلت هر انسان، نتیجهی موفقیت شیطان در حملههای طراحی شده برای اوست.
این حملهها برای هر کس، با توجه به مختصات او تعریف میشود!
✘ شیطان مؤمنان و افراد قدرتمند از نظر باطنی را نیز میتواند به غفلت و خواب بکشاند!
چگونه میتوان این مرز را تشخیص داد؟
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
📖 السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَهْدِيَّ اَلْأَرْضِ وَ عَيْنَ اَلْفَرْضِ...
▪️سلام بر تو ای مولایی که حقیقت دین از قلب نازنین تو میتراود...
سلام بر تو و بر روزی که از جانب خدا به سوی اسرار زمین هدایت میشوی!
📚 صحیفه مهدیه، زیارت حضرت صاحبالامر در سرداب مقدس، ص۶۱۰.
#دعایفرجفراموشنشود.💫🤲✨
.
4_516474296994892510.mp3
3.45M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه6_7_8
#سوره_قصص #آیه۶_۷_۸
📖#جزء ۲۰
تفسیر آیه 9 سوره قصص
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=175228#
تفسیر آیه 10_11 سوره قصص
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=175229
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠 تفسیر سوره قصص - آیه ۹
وَقَالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَیْنٍ لِّى وَلَکَ لَاتَقْتُلُوهُ عَسَى أَن یَنفَعَنَآ أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً وَهُمْ لَایَشْعُرُونَ
ترجمه🔸
و (چون) همسر فرعون (احساس کرد که آنان قصد کشتن کودک را دارند خطاب به فرعون) گفت: او را نکشید (که او) روشنى چشم من و توست. شاید به ما سودى برساند یا او را به فرزندى بگیریم، ولى آنها نمى فهمیدند (که چه کسى را در آغوش خویش مى پرورانند).
🍃در زندگى حضرت موسى، چند زن، نقش محورى و اساسى داشته اند: مادر موسى، خواهر موسى، زن فرعون و همسر موسى، در این آیه نقش زن فرعون در جلوگیرى از قتل او بیان شده است.
پیام ها🔸
۱- زنان، در امور اجتماعى داراى نقشى مؤثّرند. «قالت امرأت فرعون»
(زن فرعون، رأى فرعون را تغییرداد و شوکت، سلطنت وثروت فرعون هیچ یک مانع او نشد)
۲- با طرح پیشنهادات صحیح و سریع، از القاى طرحهاى انحرافى جلوگیرى کنیم. قبل از آنکه فرعون تصمیم خود را ابراز کند، همسرش راه درست برخورد با مسئله را القا نمود. «قالت امرأت فرعون قُرّة عین لى و لک لاتقتلوه»
۳- در بیان پیشنهادات از کلمات عاطفى و دلنشین استفاده کنیم. «قُرّة عین لى ولک»
۴- دلهاى همه به دست خداست. او مى تواند سخت ترین دلها همچون دل فرعون را نیز نرم سازد. «قُرّة عین لى و لک»
۵ - در برخورد با منکرات، ابتدا از راه عاطفه وارد شویم و سپس به امر و نهى بپردازیم. «قرة عین لى و لک لا تقتلوه»
۶- از نهى از منکر زبانى، غفلت نورزیم که بسیار کارساز است. «لا تقتلوه» (زن فرعون با گفتن «لاتقتلوه» از کشته شدن موسى جلوگیرى کرد، چنانکه یکى از برادران یوسف با گفتن «لاتقتلوا یوسف» از کشته شدن یوسف جلوگیرى کرد.)
۷- طاغوتها از ابتدایى ترین عواطف انسانى نیز بى بهره اند و نیاز به تذکّر دارند. «لا تقتلوه»
۸ - فوائد امر و نهى را بگوییم تا مردم آسانتر بپذیرند. «لاتقتلوه عسى أن یَنفعنا»
۹- در نظام طاغوتى، ملاک وضع یا لغو قوانین، هوسها و منافع شخصى طاغوتهاست. (قانون قتلِ عام نوزادانِ پسر، بر اساس منافع شخصى فرعون وضع شد و باز بر پایهى امید به منافع آینده در مورد نوزاد آب آورده (حضرت موسى) همین قانون لغو گردید.) «لا تقتلوه عسى أن یَنفعنا»
۱۰- برخى انسانها در ظاهر بسیار بلند پروازند، ولى درباطن اسیر نیازهاى درونى خویش هستند. فرعون که ادّعا مى کرد: «انَاربّکمالاعلى» سرانجام مىپذیرد که ممکن است یک نوزاد آب آورده براى او سودمند واقع شود. «عسى أن یَنفعنا»
۱۱- فرعون از فرزند پسر محروم بود. لذا با پذیرش نوزاد از آب آورده، به حقارت و عجز خود بیشتر پى برد. «نتّخذه ولدا»
۱۲- گاه ایجاد علاقه و محبّت میان افراد بر اساس یک خط غیبى است که خود طرفین نیز از آن غافلند. «وهم لا یشعرون»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره قصص - آیه ۱۰ و ۱۱
وَأَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِّ مُوسَى فَارِغاً إِن کَادَتْ لَتُبْدِى بِهِ لَوْلَا أَن رَّبَطْنَاعَلَى قَلْبِهَا لِتَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ
وَقَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّیهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَن جُنُبٍ وَ هُمْ لَایَشْعُرُونَ
ترجمه🔸
و دل مادر موسى (از هر چیز، جز فکر فرزند) تهى شد (و) اگر قلب او را استوار نساخته بودیم تا از ایمان آورندگان (به وعده ما باقى) بماند، همانا نزدیک بود که (به واسطه جزع وفزع) آن (راز) را افشا کند.
و (مادر موسى) به خواهر او گفت: (صندوق حامل موسى را) دنبال کن پس او از دور وى را زیر نظر داشت، در حالى که (دشمنان) متوجّه نبودند (که آنکه او را تعقیب مى کند خواهر موسى است و از این تعقیب، چه هدفى دارد).
🪴تفسیر المیزان، آیهى «و اصبحفؤاد اُمّ موسى فارغا» را با توجّه به سیاق و ظاهر آیات قبل و بعد، چنین معنا نموده اند: دلِ مادر موسى به واسطه وحى الهى آرام گرفت و دیگر خوف و ترسى نداشت و اگر آن وعده الهى نبود، مادر موسى به سبب شدّت اضطراب، آن راز را افشا مى کرد.
🍃مادر موسى بعد از آنکه فرزندش را در صندوقى گذارده و در دریا انداخت، به خواهر موسى مأموریّت داد تا مخفیانه این جریان را پیگیرى کند. او نیز به دور از چشم مأموران حکومتى، صندوق را دنبال کرد تا اینکه از دریا نجات یافت و در دامان همسر فرعون قرار گرفت. او همچنان موسى را زیر نظر داشت تا اینکه متوجّه شد درباریان فرعون به دنبال دایگانى براى شیردادن به کودک هستند؛ امّا موسى هیچ سینه اى را نمى پذیرد، سرانجام خواهر موسى با طرح پیشنهاد دایگى مادرش و پذیرش دربار، مأموریّتش خاتمه یافت.
پیام ها🔸
۱- افشاى اسرار از نشانههاى سستى و ضعف ایمان است. «لتبدى به لولا ان ربطنا على قلبها»
۲- آرامش دلها به دست خداست. «ربطنا على قلبها»
۳- از نشانههاى ایمان، آرامش خاطر ودل آرام است. «ربطنا... لتکون من المؤمنین»
۴- آنچه در نظر الهى مهمّ است، ایمان است و زن و مرد تفاوتى ندارند. «لتکون من المؤمنین» در صورتى که باید مىفرمود: «من المؤمنات»
۵ - زنان ودختران نیز باید از تدبیرهاى لازم در مسائل اجتماعى برخوردار باشند. «قالت لاُخته قصّیه»
۶- در امور حساسیّت برانگیز، کارها را به دیگران واگذار کنیم. «لاُخته» در ماجراى موسىعلیه السلام حساسیّت بر روى مادر بیشتر بود و امکان داشت که مطلب افشا گردد.
۷- توکّل به خدا به معناى بىتفاوتى در مسائل نیست. با اینکه مادر موسى زن باایمانى بود، ولى باز هم دخترش را براى تعقیب ماجرا فرستاد. «من المؤمنین، قالت لاخته قُصّیه»
۸ - در برخورد با نظامهاى طاغوتى و خفقانآور، تعقیب ومراقبت امرى ضرورى است. «قُصیّه»
۹- براى حفظ اسرار، عادّىسازى در رفتار یک امر لازم است. «عنجُنُب» (خواهرموسى از دور صندوق برادر را زیر نظر داشت، تا این مراقبت بسیار عادّى باشد وسبب حساسیّت وتحریک دشمن نشود.)
۱۰- مؤمن، مأموریّت خود را به دور از توجّه دشمن به انجام مىرساند. «و هم لایشعرون»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج