eitaa logo
تـسـ﷽ـنیـم تفسیرقطره‌ای‌نور،حجة الاسلام قرائتی‌ #فقط‌به عشق‌علی‌ع
1.7هزار دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
3.2هزار ویدیو
127 فایل
کانال برهان درتلکرام https://t.me/joinchat/PyZlA2oWvG-fieBb آرشیو کانال تسنیم، شروع مجدد آیات قرآن درایتا @ARSIVTASNiM کانال دیگرما درایتا @Darmahzareghora نظرات 👇-کپی+صلوات نذرظهور https://eitaa.com/joinchat/97321157Gf8faec81aa
مشاهده در ایتا
دانلود
انسان شناسی ۳۴۸.mp3
13.2M
۳۴۸ | ※ چه عاملی در درون آدما باعث اینهمه تفاوت در عملکردشون موقع مصائب و بلایا میشه ؛ • جوری که بعضیا به بی‌تاب‌ترین حالت ممکن درمیان، • و بعضیا در نهایت صبر و متانت تحملش می‌کنند؟ منبع : کارگاه انسان شناسی پیشرفته montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نتیجه‌ی کار فرهنگیِ «خدا یه نفری! » (انگشت به دهان موندن دنیا رو درپیش داریم!) montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| بین کسانی که قبل از صیحه‌ی آسمانیِ پیش از ظهور، خودشون رو به امام نزدیک می‌کنند، با کسانی که بعد از صیحه تازه تصمیم به حرکت و تغییر می‌گیرن، از زمین تا آسمون فرق هست! montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
طغیان کفر در آخرالزمان.mp3
6.42M
طغیان و خونریزی در تفکر صهیونیسم از نگاه قرآن montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| اشاعه‌ی فرهنگ ازدواج با همجنس و یا حیوانات، یکی از ترفندهای صهیونیسم در نبرد نرم آخرالزمانی ! montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
[ {عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف} ] کی میایی با کدامیـن قافله ؛ مهدیا چشـم انتظاری تا به کی ... ▪️اللهم عجل لوليک الفرج ▫️بحق سيدتنا الزينب علیها السلام . .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_516474296994892658.mp3
19.9M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 📖 ۲۱ تفسیر آیه 14 سوره لقمان http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=191168 بااین لینک👆 همیشه به‌این آیه دسترسی دارید . 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺 💠تفسیر سوره لقمان - آیه ۱۴ وَوَصَّیْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَیْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلَى‏ وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِى عَامَیْنِ أَنِ اشْکُرْ لِى وَلِوَالِدَیْکَ إِلَىَّ الْمَصِیرُ ترجمه🔸 و ما انسان را درباره‏ پدر و مادرش سفارش کردیم، مادرش او را حمل کرد، در حالى که هر روز ناتوان ‏تر مى‏ شد، (و شیر دادن) و از شیر گرفتنش در دو سال است، (به او سفارش کردیم که) براى من و پدر و مادرت سپاس گزار، که بازگشت (همه) فقط به سوى من است. 🍃کلمه‏ «وَهن»، به معناى ضعف جسمانى است، چنانکه «توهین» به معناى تضعیفِ شخصیّت است. دایره‏ احسان، گسترده ‏تر از انفاق است. احسان، شامل هر نوع محبّت و خدمت مى‏ شود، ولى انفاق معمولاً در کمک‏هاى مالى به کار مى‏ رود. در قرآن کریم، احسان به والدین در کنار توحید مطرح شده است. «و قَضى‏ ربّک اَلاّ تعبدوا اِلاّ ایّاه و بالوالدین احسانا» در آیه مورد بحث، ابتدا درباره‏ نیکى به والدین سفارش شده، سپس به دوران باردارى مادر اشاره کرده تا وجدان اخلاقى انسان را تحریک و بیدار کند و به او تذکّر دهد که گذشته ‏ها را فراموش نکند. همواره به یاد داشته باشد که مادرش او را حمل کرد و از شیره‏ جانش به او داد و به خاطر آسایش او از خواب و خوراک خود صرف نظر کرد که هیچ کس حاضر نبود چنین زحمت هایى را تحمّل کند. چون حقّ مادر بیشتر در معرض تضییع است و یا حقّ او بیش از پدر است، خداوند سفارش مخصوص نموده است. والدین و فرزند، حقوق متقابل دارند، در آیه‏ قبل موعظه پدر نسبت به فرزند مطرح شد، و در این آیه احسان و سپاس فرزند نسبت به والدین. پیام ها🔹 ۱- از سخن حقّ پیروى کنیم، چه موعظه‏ بنده‏ خدا باشد، «لقمان» و چه وصیّت خداوند سبحان. «وصّینا» ۲- همه‏ى انسان‏ها، در هر رتبه و شرایطى که باشند مدیون والدین هستند. «وصّینا الانسان» («الانسان»، شامل همه‏ى مردم مى‏شود) ۳- احترام والدین، حقّى است انسانى نه فقط اسلامى، حتّى والدین کافر را باید احسان نمود. «وصّینا الانسان بوالدیه» ۴- آن که زحمت بیشترى مى‏ کشد، باید به صورت ویژه تقدیر شود و نامش جداگانه برده شود. «والدیه - اُمّه» ۵ - در فرمان‏هاى عمومى، باید استدلال نیز عام باشد. (چون مخاطب، همه انسان‏ها هستند، باردارى مادران مطرح است که مربوط به همه‏ مردم است و هر انسانى مادر دارد). «حملته اُمّه» ۶- به بهانه آن که کارى، وظیفه‏ طبیعى فردى است، نباید از سپاس و احسان او، شانه خالى کنیم. (باردارى، امرى طبیعى است، ولى ما مسئولیّت داریم که به مادر احترام گذاریم و از زحمات او قدردانى کنیم). «حملته اُمّه» ۷- یادى از گذشته‏ ها کنیم تا روحیّه‏ى شکرگزارى در ما زنده شود. «حملته اُمّه» ۸ - دوران باردارى و شیردادن، از عوامل پدیدآورنده‏ى حقوق مادر بر فرزند و مهم‏ترین دوران شکل‏ گیرى شخصیّت فرزند است. «حملة اُمّه... و فصاله» ۹- جدا کردن کودک از شیر مى‏ تواند در خلال دو سال باشد و واجب نیست بعد از پایان دو سال باشد. (کلمه‏ «فصال»، به معناى بازگرفتن کودک از شیر است و «فى عامین»، نشان آن است که در لابلاى دو سال نیز مى‏ توان کودک را از شیر گرفت، گرچه بهتر است دو سال تمام شود.) ۱۰- تحمّل سختى در راه انجام وظیفه، سرچشمه‏ى پیدایش حقوق فوق العاده است. کسانى که با وجود ضعف و خستگى بار مسئولیّتى را بر دوش مى‏کشند، حقّ بیشترى بر انسان دارند. «وهناً على وهن» ۱۱- سپاسگزارى از والدین، از جایگاه والایى نزد خداوند برخوردار است. «ان اشکر لى و لوالدیک» بعد از شکر خداوند، تشّکر از والدین مطرح است. ۱۲- سرانجام همه‏ى ما به سوى خداست، پس از ناسپاسى نسبت به والدین بترسیم. «الىّ المصیر» ۱۳- ایمان به رستاخیز، انگیزه‏ى عمل صالح از جمله احسان به والدین است. «الىّ المصیر» ۱۴- حقِّ خداوند، بر حقّ والدین مقدّم است. «ان اشکر لى و لوالدیک» تشکّر و احسان به والدین، ما را از خداوند غافل نکند. در پایانِ پیام‏هاى این آیه، به طور گذرا به دو بحثِ احسان به والدین و شکر خداوند، اشاره اجمالى داریم: 🍃احسان به والدین‏ در آیه‏هاى ۸۳ سوره‏ى بقره، ۳۶ سوره‏ى نساء ، ۱۵۱ سوره‏ى انعام و ۲۳ سوره‏ى اسراء در رابطه با احسان به والدین سفارش شده، ولى در سوره‏ى لقمان، احسان به والدین به صورت وصیّت الهى مطرح شده است. در موارد متعدّدى از قرآن، تشکّر از والدین در کنار تشکّر از خدا مطرح شده و در بعضى موارد نیز به زحمات طاقت فرساى مادر اشاره شده است. جایگاه والدین به قدرى بلند است که در آیه‏ى بعد مى‏فرماید: اگر والدین تلاش کردند تو را به سوى شرک گرایش دهند، از آنان اطاعت نکن، ولى باز هم رفتار نیکوى خود را با آنان قطع نکن. یعنى حتّى در مواردى که نباید از آنان اطاعت کرد، نباید آنها را ترک کرد. آرى، احترام به والدین از حقوق انسانى است، نه از حقوق اسلامى، از حقوق دائمى است، نه از حقوق موسمى و موقّت.
در روایات مى‏خوانیم که احسان به والدین در همه حال لازم است، خوب باشند یا بد، زنده باشند یا مرده. پیامبر را دیدند که از خواهر رضاعى خود بیش از برادر رضاعى‏اش احترام مى‏گیرد، دلیل آن را پرسیدند، حضرت فرمود: «چون این خواهر بیشتر به والدینش احترام مى‏گذارد».(۲۶۳) در قرآن مى‏خوانیم که حضرت یحیى و حضرت عیسى‏علیهما السلام هر دو مأمور بودند به مادران خویش احترام گذارند.(۲۶۴) پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله فرمود: «بعد از نماز اوّل وقت، کارى بهتر از احترام به والدین نیست».(۲۶۵) در کربلا، پدرى را شهید کردند و فرزندش به یارى امام برخواست. امام حسین‏علیه السلام به فرزند فرمود: «برگرد، زیرا مادرت داغ شوهر دیده و شاید تحمّل داغ تو را نداشته باشد. جوان گفت: مادرم مرا به میدان فرستاده است».(۲۶۶) 🍃گستره‏ى معناى والدین‏ در فرهنگ اسلام، به رهبر آسمانى، معلّم و مربّى و پدرِ همسر نیز پدر گفته مى‏شود. در روزهاى پایانى عمر پیامبر که حضرت در بستر بیمارى بودند، به على‏علیه السلام فرمودند: به میان مردم برو و با صداى بلند بگو: لعنت خدا بر هر کس که عاقّ والدین باشد، لعنت خدا بر هر برده‏اى که از مولایش بگریزد، لعنت خدا بر هر کسى که حقّ اجیر و کارگر را ندهد. حضرت على‏علیه السلام آمد و در میان مردم این جملات را گفت و برگشت. بعضى از اصحاب این پیام را ساده پنداشتند و پرسیدند: ما درباره‏ى احترام به والدین و مولا و اجیر قبلاً این گونه سخنان را شنیده بودیم، این پیام تازه‏اى نبود که پیامبر از بستر بیمارى براى ما بفرستد. حضرت که متوجّه شد مردم عمق پیام او را درک نکرده‏اند، بار دیگر على‏علیه السلام را فرستاد و فرمود: به مردم بگو: مُرادم از عاقّ والدین، عاق کردن رهبر آسمانى است. یا علىّ! من و تو پدر این امّت هستیم و کسى که از ما اطاعت نکند عاقّ ما مى‏شود. من و تو مولاى این مردم هستیم و کسانى که از ما فرار کنند، مورد قهر خدا هستند. من و تو براى هدایت این مردم اجیر شده‏ایم و کسانى که حقّ اجیر را ندهند، مورد لعنت خدا هستند. در این ماجرا ملاحظه مى‏فرمایید که گرچه احسان و اطاعت از والدین یک معناى معروف و رسمى دارد، ولى در فرهنگ اسلام مسأله از این گسترده‏تر است. 🍃شکر خداوند خداوند، نیازى به عبادت و تشکّر ما ندارد و قرآن، بارها به این حقیقت اشاره نموده و فرموده است: خداوند از شما بى‏نیاز است.(۲۶۷) ولى توجّه ما به او، مایه‏ى عزّت و رشد خود ماست، همان گونه که خورشید نیازى به ما ندارد، این ما هستیم که اگر منازل خود را رو به خورشید بسازیم، از نور و روشنایى آن استفاده مى‏کنیم. یکى از ستایش‏هایى که خداوند در قرآن از انبیا دارد، داشتن روحیه‏ى شکرگزارى است. مثلاً درباره‏ى حضرت نوح با آن همه صبر و استقامتى که در برابر بى‏وفایى همسر، فرزند و مردم متحمّل شد، خداوند از شکر او یاد کرده و او را شاکر مى‏نامد. «کان عبداً شکوراً»(۲۶۸) بارها خداوند از ناسپاسى اکثر مردم شکایت کرده است. البتّه توفیق شکر خداوند را باید از خدا خواست، همان گونه که حضرت سلیمان از او چنین درخواست کرد: «ربّ اوزعنى أن أشکر نعمتک الّتى انعمت علىّ»(۲۶۹) ما غالباً تنها به نعمت‏هایى که هر روز با آنها سر و کار داریم توجّه مى‏کنیم و از بسیارى نعمت‏ها غافل هستیم، از جمله آنچه از طریق نیاکان و وراثت به ما رسیده و یا هزاران بلا که در هر آن از ما دور مى‏شود و یا نعمت‏هاى معنوى، مانند ایمان به خدا و اولیاى او، یا تنفّر از کفر و فسق و گناه که خداوند در قرآن از آن چنین یاد کرده است: «حبّب الیکم الایمان و زیّنه فى قلوبکم و کرّه الیکم الکفر و الفسوق و العصیان»(۲۷۰) علاوه بر آنچه بیان کردیم، بخشى از دعاهاى معصومین نیز توجّه به نعمت‏هاى الهى و شکر و سپاس آنهاست، تا روح شکرگزارى را در انسان زنده و تقویت کند. شکر الهى، گاهى با زبان و گفتار است و گاهى با عمل و رفتار. در حدیث مى‏خوانیم: هرگاه نعمتى از نعمت‏هاى الهى را یاد کردید، به شکرانه‏ى آن صورت بر زمین گذارده و سجده کنید و حتّى اگر سوار بر اسب هستید، پیاده شده و این کار را انجام دهید و اگر نمى‏توانید، صورت خود را بر بلندى زین اسب قرار دهید و اگر این کار را هم نمى‏توانید، صورت را بر کف دست قرار داده و خدا را شکر کنید.(۲۷۱) 🍃نمونه‏هاى شکر عملى‏ ۱. نماز، بهترین نمونه‏ى شکر خداوند است. خداوند به پیامبرش مى‏فرماید: به شکرانه‏ى این‏که ما به تو «کوثر» و خیر کثیر دادیم، نماز بر پا کن. «انّا أعطیناک الکوثر . فصلّ لربّک و انحر» ۲. روزه؛ چنانکه پیامبران الهى به شکرانه نعمت‏هاى خداوند، روزه مى‏ گرفتند. ۳. خدمت به مردم. قرآن مى‏فرماید: اگر بى‏سوادى از باسوادى درخواست نوشتن کرد، سر باز نزند و به شکرانه سواد، نامه‏ى او را بنویسد. «ولا یأب کاتب أن یکتب کما علّمه اللّه»(۲۷۴) در اینجا نامه نوشتن که خدمت به مردم است، نوعى شکر نعمت سواد دانسته شده است. 👇
👆 ۴. قناعت. پیامبر اکرم‏ فرمودند: «کن قَنِعاً تکن اشکر النّاس» قانع باش تا شاکرترین مردم باشى. ۵. یتیم نوازى. خداوند به پیامبرش مى‏فرماید: به شکرانه‏ى این‏که یتیم بودى و ما به تو مأوا دادیم، پس یتیم را از خود مران. «فامّا الیتیم فلاتقهر» ۶. کمک به محرومان و نیازمندان. خداوند به پیامبرش مى‏فرماید: به شکرانه‏ى این‏که نیازمند بودى و ما تو را غنى کردیم، فقیرى را که به سراغت آمده از خود مران. «و امّا السائل فلاتنهر» ۷. تشکّر از مردم. خداوند به پیامبرش مى‏فرماید: براى تشکّر و تشویق زکات دهندگان، بر آنان درود بفرست، زیرا درود تو، آرام‏بخش آنان است. «و صلّ علیهم انّ صلاتک سکن لهم» تشکّر از مردم تشکر از خداوند است، همان گونه که در روایت آمده است: کسى که از مخلوق تشکّر نکند، از خداوند شکرگزارى نکرده است. «مَن لم یشکر المنعم من المخلوقین لم یشکر اللّه» 🍃تلخى‏ها هم تشکّر مى‏خواهد قرآن مى‏فرماید: «عسى أن تکرهوا شیئاً و هو خیر لکم و عسى أن تحبّوا شیئاً و هو شرّ لکم»(۲۸۰) چه بسیار چیزهایى که شما دوست ندارید، ولى در حقیقت به نفع شماست و چه بسیار چیزهایى که شما دوست دارید، ولى به ضرر شماست. اگر بدانیم؛ دیگران مشکلات بیشترى دارند. اگر بدانیم؛ مشکلات، توجّه ما را به خداوند بیشتر مى‏کند. اگر بدانیم؛ مشکلات، غرور ما را مى‏شکند و سنگدلى ما را برطرف مى‏کند. اگر بدانیم؛ مشکلات، ما را به یاد دردمندان مى‏اندازد. اگر بدانیم؛ مشکلات، ما را به فکر دفاع و ابتکار مى‏اندازد. اگر بدانیم؛ مشکلات، ارزش نعمت‏هاى گذشته را به ما یادآورى مى‏کند. اگر بدانیم؛ مشکلات، کفّاره‏ى گناهان است. اگر بدانیم؛ مشکلات، سبب دریافت پاداش‏هاى اُخروى است. اگر بدانیم؛ مشکلات، هشدار و زنگ بیدارباش قیامت است. اگر بدانیم؛ مشکلات، سبب شناسایى صبر خود و یا سبب شناسایى دوستان واقعى است. و اگر بدانیم؛ ممکن بود مشکلات بیشتر یا سخت‏ترى براى ما پیش آید، خواهیم دانست که تلخى‏هاى ظاهرى نیز در جاى خود شیرین است. آرى، براى کودک، خرما شیرین و پیاز و فلفل تند و ناخوشایند است؛ امّا براى والدین که رشد و بینش بیشترى دارند، ترش و شیرین هردو خوشایند است. حضرت على‏علیه السلام در جنگ اُحد فرمود: شرکت در جبهه از مواردى است که باید شکر آن را انجام داد. «و لکن من مواطن البشرى و الشکر»(۲۸۱) و دختر او حضرت زینب‏علیها السلام در پاسخ جنایتکاران بنى‏امیّه فرمود: در کربلا جز زیبایى ندیدم. «ما رأیت الاّ جمیلاً»(۲۸۲) به یکى از اولیاى خدا گفته شد حقّ تشکّر از خداوند را بجا آور. او گفت: من از تشکّر و سپاس او ناتوانم. خطاب آمد: بهترین شکر همین است که اقرار کنى من توان شکر او را ندارم. سعدى گوید: از دست و زبان که برآید کز عهده شکرش به درآید بنده همان به که زتقصیر خویش‏ عذر به درگاه خدا آورد eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ اللهم عجل لولیک الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجموعه سکوت محل شنیدن عمیق‌ترین حرفهاست! سکوت پرمعنای شب شاید، صدای آرامش آغوش خداست! | montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
اگر فکر می‌کنیم آدم خاصی هستیم! با هر کسی نباید نشست و برخاست کنیم! به هر کسی نباید مهرورزی و خدمت کنیم! به هر کسی نباید اجازه مأنوس شدن با خودمان را بدهیم : مرداب گندیده‌ای هستیم که هرگز به اخلاق خداوند شبیه و نزدیک نخواهیم شد! montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
انسان شناسی ۳۴۹.mp3
11.6M
۳۴۹ | ✘ آدمهای غیرمذهبی اما مهربان که برای مهرورزی چرتکه نمی‌ندازن، از آدمهای بظاهر مؤمن که اجازه‌ی مأنوس شدن با خودشون رو به دیگران نمیدن، خیلی خیلی خیلی در نگاه خدا عزیزترند! √ این تفاوت یه دلیل کاملاً ریاضی داره! منبع : کارگاه انسان شناسی پیشرفته montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«نسل‌کشی رو متوقف کن» ✘ وقتی کار دست خدا باشه: هر کی بیدار باشه میشه سرباز خدا ! 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| چرا خدا دست میذاره روی مهمترین دغدغه‌ها و علاقه‌های آدم، اونا رو می‌گیره؟ montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
چرا فقط من.mp3
8.38M
✘ چرا توی بعضی از امتحانای خدا، با خدا درگیر می‌شیم؟ چرا فقط من؟ چرا بلای به این بزرگی؟ montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_516474296994892652.mp3
4.24M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 📖 ۲۱ تفسیر آیه 15 سوره لقمان http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=191169 بااین لینک👆 همیشه به‌این آیه دسترسی دارید . 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺 💠تفسیر سوره لقمان - آیه ۱۵ وَإِن جَاهَدَاکَ عَلَى‏ أَن تُشْرِکَ بِى مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَ صَاحِبْهُمَا فِى الدُّنْیَا مَعْرُوفاً وَ اتَّبِعْ سَبِیلَ مَنْ أَنَابَ إِلَىَّ ثُمَّ إِلَىَّ مَرْجِعُکُمْ فَأُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ ترجمه🔸 و اگر آن دو (پدر و مادر) تلاش کردند چیزى را که بدان علم ندارى، شریک من سازى، از آنان فرمان مبر، ولى با آنان در دنیا به نیکى رفتار کن، و راه کسى را پیروى کن که به سوى من باز آمده است، پس بازگشت شما به سوى من است، من شما را به آنچه عمل مى‏کردید آگاه خواهم ساخت. 🍃در قرآن، سه نوع اطاعت داریم: ۱. اطاعت مطلق نسبت به خداوند، پیامبر و اولى الامر. «اطیعوا اللّه و اطیعوا الرسول و اولى الامر منکم» ۲. عدم اطاعت مطلق از کافران، منافقان، مفسدان، گناهکاران، ظالمان و... .«و لاتطع الکافرین و المنافقین»، «لاتطع منهم آثماً أو کفوراً»، «لا تتّبع سبیل المفسدین» ۳. اطاعت مشروط نسبت به والدین؛ یعنى اگر دستورهاى مفید یا مباح دادند، لازم است پیروى کنیم؛ امّا اگر تلاش کردند فرزند را به غیر خدا فراخوانند نباید اطاعت کرد. پیام ها🔹 ۱- انسان به طور فطرى گرایش توحیدى دارد و دیگران براى مشرک کردن او تلاش مى‏کنند. «جاهداک» ۲- در کنار بیان کلیّات، به تبصره ‏ها نیز توجّه داشته باشیم. (در کنار سفارش به اطاعت از والدین «وَصّینا الانسان»، به انحرافات احتمالى والدین نیز توجّه شده است). «جاهداک على ان تشرک» ۳- شرک، هیچ گونه منطق علمى ندارد. «لیس لک به علم» ۴- تقلید کورکورانه ممنوع است. «ما لیس لک به علم فلا تطعهما» ۵ - حقّ خدا، بر هر حقّى از جمله حقّ والدین، مقدّم است. «فلاتطعهما» ۶- هرگاه الگویى را از کسى مى‏ گیریم، الگوى مناسب دیگرى را جایگزین آن کنیم. «فلاتطعهما - واتبع» ۷- در موارد انحرافى، اطاعت از والدین لازم نیست، ولى زندگى عادّى را باید حفظ کرد. «فلا تطعهما و صاحبهما فى‏الدنیا معروفا» ۸ - همزیستى مسالمت‏آمیز با غیر مسلمانان، بدون تبعیّت از فرهنگ آنان جایز است. «فلاتطعهما و صاحبهما... معروفا» ۹- کار خوب و معروف در هیچ حالى نباید ترک شود. «صاحبهما فى‏الدنیا معروفا» ۱۰- تا آخر عمر باید با والدین به نیکى رفتار کرد. (حتّى با والدین مشرک) «صاحبهما فى‏الدنیا معروفا» ۱۱- انسان‏هاى خدایى، شایسته الگو شدن هستند. «واتّبع سبیل مَن اناب الىّ» ۱۲- گاهى در انتخاب عقیده و رفتار در خانواده، تفکیک لازم است؛ در زندگى دنیوى همراه با والدین، ولى در پیروى کردن، راه پاکان و صالحان. «واتّبع سبیل مَن اَناب الىّ» ۱۳- ایمان به معاد، ضامن اصلاح امور و اطاعت انسان از راه خداست. «الىَّ مرجعکم» ۱۴- قیامت عرصه‏ى حضور انسان‏ها در محضر الهى است. «الىَّ مرجعکم فاُنبّئکم» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ اللهم عجل لولیک الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برداشتی لطیف از دعای ۲۷ صحیفه جامعه سجادیه اگر از دست خودت خسته شدی، و دیدی تلاش‌هایت برای اصلاح جهان درونت یا نتیجه نمی‌دهد یا کم نتیجه می‌دهد: همه‌ی حرفهایی که دلت را آرام و راه را روشن می‌کند در این دعا هست! کلیک کنید 👈 لینک دعای فرار از اخلاق ناپسند خودم Blog.montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
دولت واحد جهان.mp3
7.49M
| به «آینده‌ی نزدیکِ جهان» نزدیک می‌شویم! تمام قوانین و ضوابط این جهان، با قوانین امروز ما کاملاً است! خود را برای این آینده نزدیک آماده کنید! montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
27.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| عاقبت معصیت 🎥 برشی از سخنرانی 🌙 پنج شنبه ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۲ 🕌 مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران 📱 @javedan_ir 🌐 www.new.javedan.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال: چرا وقتی مردم جهان با ظهور منجی موعود به سعادت دنیا و آخرت میرسند؛ خداوند این امر را هرچه سریع تر محقق نمیکند ؟ « بخشی از کتاب انقلاب اسلامی و آینده جهان ،نوشته محمد شجاعی » 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .