🔰 السَّلامُ عَلَىٰ مَوْلانا أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ صَاحِبِ السَّوابِقِ وَالْمَناقِبِ وَالنَّجْدَةِ، وَمُبِيدِ الْكَتَائِبِ، الشَّدِيدِ الْبَأْسِ، الْعَظِيمِ الْمِرَاسِ، الْمَكِينِ الْأَسَاسِ، سَاقِي الْمُؤْمِنِينَ بِالْكَأْسِ مِنْ حَوْضِ الرَّسُولِ الْمَكِينِ الْأَمِينِ؛
۱۳ رجب المرجب روز میلاد مولود کعبه حضرت علی (علیه السلام ) آغازگر اشاعه عدالت و ولایت و اسوه ایمان، شجاعت، شهامت و اخلاص است، یگانه مردی که در خانه کعبه چشم به جهان گشود و در خانه خدا نیز به رستگاری و لقای معبود رسید.
🌹🌷💐🌷🌹
🎊 سالروز ولادت با سعادت امام الموحدین حضرت علی (علیه السلام) مبارک.
@Tebyan110110
☀️بررسی تولد امیر مومنان امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه
👌علمای شیعه به پیروی از اهل بیت (علیهم السلام) قائل هستند که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد شده است و این از فضائل و مناقب منحصر به فرد امام (علیه السلام) است. از باب نمونه به چند مورد اشاره می گردد:
1️⃣فقیه متکلم شیخ مفید (اعلی الله مقامه الشریف) می نویسد: «ولد بمكة في البيت الحرام يوم الجمعة لثلاث عشرة ليلة خلت من رجب بعد عام الفيل بثلاثين سنة»؛ امام (علیه السلام) در مکه در بیت الحرام (کعبه) روز جمعه 13 رجب سال 30 عام الفیل به دنیا آمد.
شیخ مفید (رحمه الله تعالی) در جای دیگر می نویسد: «ولم يولد قبله ولا بعده مولود في بيت الله تعالى سواه إكراما من الله تعالى له بذلك وإجلالا لمحله في التعظيم»؛ و نه پيش از حضرت علي (علیه السلام) و نه بعد از وی در خانه خدا مولودی غیر از ایشان به دنيا نيامده است. تولد امير مؤمنان (علیه السلام) در خانه خداوند فضيلت و شرافتى است كه پروردگار بزرگ براي بزرگداشت مقام و منزلتش به آن حضرت اختصاص داده است.
مفيد، محمّد بن محمد، المقنعة، ص461- مفيد، محمد بن محمد، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج1، ص5.
2️⃣علم الهدی فقیه متکلم سید مرتضی (اعلی الله مقامه الشریف) می نویسد: «وروي ولدته امه فی الکعبه ولا نظیر له فی هذه الفضیله»؛ روایت شده مادرش وی را در کعبه به دنیا آورد و هیچکس در این فضیلت هم پایه و نظیر او نیست.
علم الهدى، على بن حسين، شرح قصیده السید الحمیری المذهبه، ص51.
3️⃣شيخ الطائفه فقیه محدث شیخ طوسی (اعلی الله مقامه الشریف) و حافظ محدث شهید ابن فتال نیشابوری (رحمه الله تعالی) می نویسند: «الْإِمَامُ الْعَادِلُ وَ السَّيِّدُ الْمُرْشِدُ وَ الصِّدِّيقُ الْأَكْبَرُ سَيِّدُ الْوَصِيِّينَ كُنْيَتُهُ أَبُو الْحَسَنِ ع وُلِدَ بِمَكَّةَ فِي الْبَيْتِ الْحَرَامِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ لِثَلَاثَ عَشْرَةَ خَلَتْ مِنْ رَجَبٍ بَعْدَ عَامِ الْفِيلِ بِثَلَاثِينَ سَنَةً»؛ امام عادل، سید مرشد و صدیق اکبر سید اوصیاء در مکه در بیت الحرام (کعبه) روز جمعه 13 رجب سال 30 عام الفیل به دنیا آمد.
طوسى، ابو جعفر، محمد بن حسن، تهذيب الأحكام، ج6، ص19- ابن فتال نيشابورى، محمد بن احمد، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (ط - القديمة)، ج1، ص76.
4️⃣امین الاسلام علامه طبرسی (رحمه الله تعالی) می نویسد: «وُلِدَ بِمَكَّةَ فِي الْبَيْتِ الْحَرَامِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ الثَّالِثَ عَشَرَ مِنْ شَهْرِ اللَّهِ الْأَصَمِّ رَجَبٍ بَعْدَ عَامِ الْفِيلِ بِثَلَاثِينَ سَنَةً وَ لَمْ يُولَدْ قَطُّ فِي بَيْتِ اللَّهِ تَعَالَى مَوْلُودٌ سِوَاهُ لَا قَبْلَهُ وَ لَا بَعْدَهُ وَ هَذِهِ فَضِيلَةٌ خَصَّهُ اللَّهُ تَعَالَى بِهَا إِجْلَالًا لِمَحَلِّهِ وَ مَنْزِلَتِهِ وَ إِعْلَاءً لِقَدْرِهِ»؛ امام (علیه السلام) روز جمعه 13 رجب سال 30 عام الفیل به دنیا آمد. و نه پيش از حضرت علي (علیه السلام) و نه بعد از وی در خانه خدا مولودی غیر از ایشان به دنيا نيامده است. تولد امير مؤمنان (علیه السلام) در خانه خداوند فضيلت و شرافتى است كه پروردگار بزرگ براي بزرگداشت مقام و منزلتش و اعتلای مقامش به آن حضرت اختصاص داده است.
طبرسى، فضل بن حسن، إعلام الورى بأعلام الهدى، ص153- طبرسى، فضل بن حسن، تاج المواليد، ص74.
5️⃣محدث ابن شهر آشوب مازندرانی (رحمه الله تعالی) می نویسد: «فاجتمع أهل البيت أنه في الزاوية الأيمن من ناحية البيت فالولد الطاهر من النسل الطاهر ولد في الموضع الطاهر فأين توجد هذه الكرامة لغيره فأشرف البقاع الحرم و أشرف الحرم المسجد و أشرف بقاع المسجد الكعبة و لم يولد فيه مولود سواه فالمولود فيه يكون في غاية الشرف فليس المولود في سيد الأيام يوم الجمعة في الشهر الحرام في البيت الحرام سوى أمير المؤمنين علیه السلام»؛ اجتماع (اجماع) اهل بیت (علیهم السلام) این است که حضرت علی (علیه السلام) در زاویه ایمن (رکن یمانی) از ناحیه کعبه متولد شده است این مولد طاهر از نسل طاهر در مکان طاهر متولد شده است. پس این کرامت برای دیگران کجاست؟ شریف ترین مکان، حرم و شریف ترین جای حرم، مسجد و شریف ترین جای مسجد، کعبه است و متولد نشده در کعبه مولودی مگر امام علی (علیه السلام) پس این مولود در این مکان در نهایت شرافت می باشد پس نیست مولودی در سید روزها روز جمعه و در ماه حرام در بیت الحرام مگر امیر مومنان (علیه السلام).
ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، مناقب آل أبي طالب (عليهم السلام)، ج2، ص175.
✅علمای دیگر شیعه همچون علامه حلی و علامه مجلسی و دیگران (رحمهم الله تعالی اجمعین) هم قائل هستند امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد شده است و این از فضیلت امام (علیه السلام) شمرده شده است.
#امام_علی_علیه_السلام
#تولد
#کعبه
#شیعه
@Tebyan110110
☀️بررسی تولد امیر مومنان امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای اهل سنت
👌بسیاری از از مورخین و علمای اهل سنت قائل هستند که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد شده است و این از فضائل و مناقب امام (علیه السلام) است. از باب نمونه به چند مورد اشاره می گردد:
1️⃣فاکهی متوفای (272ق) در اخبار مکه می آورد: «وَأَوَّلُ مَنْ وُلِدَ فِي الْكَعْبَةِ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ: عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ»؛ اولين كسي که از مهاجرین و از بنی هاشم در کعبه به دنیا آمد علی بن ابی طالب (علیه السلام) می باشد.
فاکهی، محمد بن إسحاق، أخبار مكة في قديم الدهر وحديثه، ج3، ص 198.
2️⃣حاکم نیشابوری ادعای تواتر دارد و ذهبی در تلخیص مستدرک هم این ادعای تواتر حاکم را رد نمی کند و تایید می کند: «وهب مصعب فی الحرف الأخیر فقد تواترت الأخبار أنّ فاطمة بنت أسد ولدت أمیرالمؤمنین علی بن أبی طالب کرّم الله وجهه فی جوف الکعبة»؛ کلام اخیر مصعب نادرست و از سر وهم است. اخبار به صورت متواتر نقل شده است که فاطمه بنت اسد امیر المومنین علی بن ابی طالب (کرم الله وجهه) را درون کعبه به دنیا آورده است. ملا علي قاري هم به اين كلام حاكم نيشابوري اشاره دارد.
حاكم نيشابورى، محمّد، المستدرك على الصحيحين، ج 3، ص550-هروی قاری، علي بن (سلطان) محمد، شرح الشفا، ج1، ص 159.
3️⃣مسعودی در «مروج الذهب» می نویسد: «وكان مولده في الكَعبة»؛ محل تولد امام علي (عليه السلام)، در خانه كعبه است.
مسعودی، أبي الحسن بن علي، مروج الذهب ومعادن الجوهر، ج2، ص273.
4️⃣ابن كربوس از مورّخان قرن 6 و 7 در کتاب «الإکتفاء فی أخبار الخلفاء» می نویسد: «أمه فاطمة بنت أسد بن هاشم بن عبدمناف، ولدته فی جوف الکعبة»؛ مادر ایشان فاطمه بنت اسد می باشد که امیرالمومنین (علیه السلام) را در داخل کعبه به دنیا آورد.
ابن کربوس، عبدالملک، الإکتفاء فی أخبار الخلفاء، ج1، ص480.
5️⃣ابن صباغ مالكي مي نويسد: «وُلِدَ عليٌ عليه السلام بمكة المشرّفة بداخل البيت الحرام في يوم الجمعة الثالث عشر من شهر اللَّه الأصمّ رجب الفرد سنة ثلاثين من عام الفيل ... ولم يولد في البيت الحرام قبله أحد سواه، وهي فضيلة خصّه اللَّه تعالى بها إجلالاً له وإعلاءً لمرتبته وإظهاراً لتكرمته»؛ امام علی (علیه السلام در مکه مشرفه داخل بیت الحرام در روز جمعه 13 رجب و در سال 30 عام الفیل به دنیا آمد و کسی قبلش غیر از او در بیت الحرام متولد نشده است و اين فضيلتى است كه خداوند به جهت بزرگداشت و بالا بردن مقام و اظهار كرامت او مخصوص حضرتش گردانيده است.
ابن صباغ مالکی، علي بن محمد، الفصول المهمة في معرفة الأئمة، ج1، ص171.
6️⃣شاه ولی الله دهلوی حنفی اشعری از علمای بزرگ اهل سنت و مورد اعتماد علمای دیوبند، می نویسد: «ومن مناقب علی بن أبی طالب (رضی الله عنه) التی ظهرت حین ولادته أنه ولد فی جوف الکعبة المشرفة»؛ و از مناقب علی بن ابی طالب (رضي الله عنه) كه در حين ولادت او ظاهر شد، آن است كه در داخل كعبه معظمه تولد يافت. در ادامه به کلام حاکم نیشابوری استدلال می کند.
دهلوی، شاه ولي الله، ازالة الخفاء عن خلافة الخلفاء، ج4، ص342.
7️⃣آلوسی حنفی از معروفترین مفسران اهل سنت در کتاب «سرح الخریدة الغیبیة فی شرح القصیدة العینیة» در شرح قصیده معروف «عبدالباقی العمری» شاعر اهل موصل را که پیرامون امیرالمومنین علی بن أبی طالب (عليه السلام) می باشد، می نویسد:
«وفی کون الأمیر کرّم الله وجهه ولد فی البیت أمرٌ مشهورٌ فی الدنیا و ذکر فی کتب الفریقین السنة و الشیعة»؛ جریان ولادت حضرت امیر المومنین در کعبه امر مشهوری در دنیا است و در تألیفات علمای سنی و شیعه این مسئله بیان شده است.
در ادامه ذیل این بیت «أنت العلي الذي فوق العلى رفعا * ببطن مكة عند البيت إذ وضعا» می نویسد: «وما أحرى بإمام الأئمة أن يكون وضعه فيما هو قبلة للمؤمنين؟ وسبحان من يضع الأشياء في مواضعها و هو احكم الحاكمين»؛ و چه افتخاري براي امام أئمّه است كه در جائي كه قبله مؤمنين است به دنيا آمده باشد؟ منزه است خداوندي كه أشياء را در مكان مناسبش مي گذارد و او احكم الحاكمين است.
آلوسي، محمود بن عبد الله، سرح الخریدة الغیبیة فی شرح القصیدة العینیة، ص 15.
✅دیگر علمای اهل سنت همچون ابن مغازلی، سبط بن جوزی، محدث جوینی و دیگران هم قائل هستند امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد شده است و این از فضیلت ایشان است.
#امام_علی_علیه_السلام
#تولد
#کعبه
#اهل_سنت
@Tebyan110110
🌹روایت ابن مغازلی شافعی درباره تولد امیر مومنان امام علی (علیه السلام) در کعبه
🍀روایاتی در تولد امام علی (علیه السلام) توسط شیخ صدوق و شیخ طوسی و حافظ ابن فتال نیشابوری و محدث أبو الفضل شاذان بن جبرئيل (رحمهم الله تعالی اجمعین) نقل شده است، زیبا است و حتی در زیارت نامه امام (علیه السلام) داریم: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ وُلِدَ فِي الْكَعْبَةِ».
اما یک روایتی را ابن مغازلی شافعی متوفی (483ق) از امام موسی کاظم از امام صادق از امام باقر از امام سجاد (علیهم السلام) نقل کرده است و زیبا است:
«أخبرنا أبو طاهر محمد بن علي بن محمد البيع، قال: أخبرنا أبو عبد الله أحمد بن محمد بن عبد الله بن خالد الكاتب، قال: حدثنا أحمد بن جعفر بن محمد بن سلم الختلي قال: حدثني عمر بن أحمد بن روح، حدثني أبو طاهر يحيى بن الحسن العلوي، قال: حدثني محمد بن سعيد الدارمي حدثنا موسى بن جعفر، عن أبيه، عن محمد بن علي، عن أبيه علي بن الحسين، قال: كنت جالساً مع أبي ونحن زائرون قبر جدنا عليه السلام، وهناك نسوان كثيرة، إذ أقبلت امرأة منهن فقلت لها: من أنت يرحمك الله؟ قالت: أنا زيدة بنت قريبة بن العجلان من بني ساعدة. فقلت لها: فهل عندك شيئاً تحدثينا؟ فقالت: إي والله حدثتني أمي أم العارة بنت عبادة بن نضلة بن مالك بن عجلان الساعدي .. أنها كانت ذات يوم في نساءٍ من العرب إذ أقبل أبو طالب كئيباً حزيناً، فقلت له: ما شأنك يا أبا طالب؟ قال: إن فاطمة بنت أسد في شدة المخاض، ثم وضع يديه على وجهه. فبينا هو كذلك، إذ أقبل محمد صلى الله عليه وسلم فقال له: ((ما شأنك يا عم؟)) فقال: إن فاطمة بنت أسد تشتكي المخاض، فأخذ بيده وجاء وهي معه فجاء بها إلى الكعبة فأجلسها في الكعبة، ثم قال: ((اجلسي على اسم الله!)) قال: فطلقت طلقة فولدت غلاماً مسروراً، نظيفاً، منظفاً لم أر كحسن وجهه، فسماه أبو طالب علياً وحمله النبي صلى الله عليه وسلم حتى أداه إلى منزلها. قال علي بن الحسين عليهم السلام: فوالله ما سمعت بشيء قط إلا وهذا أحسن منه»؛
روزي به زيارت قبر جدمان رسول خدا (صلي الله عليه وآله) همراه با پدرم رفته بوديم، نشسته بوديم که آنجا زنان زيادي بودند. يکي از آنان به ما رو کرد و من به او گفتم رحمت خدا بر تو چه کسي هستي؟ گفت: من زيدة دختر قريبة فرزند عجلان از قبيله بني ساعده هستم. به او گفتم: آيا نزد تو چيزي هست که براي ما بيان کني؟ گفت آري به خدا قسم. مادرم ام العارة دختر عبادة بن نضلة بن مالک بن عجلان الساعدي ... روزي با زنان عرب همراه بود که ابوطالب در حالي که گريه مي کرد و غمگين بود آمد. به او گفتم: تو را چه شده است اي ابو طالب؟ گفت: فاطمه بنت اسد در شدت درد زايمان است و سپس دستش را زماني که در بين ما بود روي صورتش گذاشت و هنگامي که پيامبر (صلي الله عليه وآله) آمد فرمودند چه شده است اي عمو؟ ابوطالب گفت: فاطمه بنت اسد از شدت درد حمل به سختي افتاده است. پيامبر (صلی الله علیه وآله) دست ابوطالب را گرفت در حالي که او دست فاطمه بنت اسد را گرفته بود به نزد کعبه آمدند و او را در کعبه نشاند و فرمود: به نام خدا بنشين. گفت: سپس در همان درد اول، فرزند پسري خوش رو و پاک و پاک شده اي را به دنيا آورد و کسي را به زيبايي صورت او نديدم پس ابوطالب او را علي (علیه السلام) ناميد و پيامبر (صلی الله علیه وآله) او را تا منزلش همراهي کرد. امام سجاد (عليه السلام) فرمود: به خدا قسم سخن زيبايي نشنيده بودم، مگر اینکه اين از آن زيباتر بود.
ابن المغازلي، علي بن محمّد، مناقب أمير المؤمنين علي بن أبي طالب رضي الله عنه، ص26.
#امام_علی_علیه_السلام
#تولد
#کعبه
#اهل_سنت
@Tebyan110110
هدایت شده از تبیان
☀️حضرت زینب (علیها السلام) از نگاه اهل سنت و دیگران
✍️حضرت زینب (علیها السلام) از نگاه اهل بیت (علیهم السلام) و علمای شیعه جایگاه ویژه ای دارد تا جایی که امام سجاد زین العابدین (علیه السلام) درباره او می فرماید: «وَ أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَةٍ»؛ به حمداللَّه تو دانشمند معلمندیده و فهمیدهای فهم نیاموخته هستی. (الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) ؛ ج2 ؛ ص305).
👌حضرت زینب (علیها السلام) علاوه بر مکتب اهل بیت (علیهم السلام) در میان اهل سنت و دیگران هم جایگاه ویژه ای دارد از باب نمونه به چند مورد اشاره می گردد:
1️⃣ابن اثیر جزری و ابن حجر عسقلانی به نقل از ابن اثیر، درباره وی می نویسد:
«أدركت النبي صلى الله عليه وسلم، وولدت في حياته، ولم تلد فاطمة بِنْت رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وسلم بعد وفاته شيئا. وكانت 👈زينب امرأة عاقلة لبيبة جزلة👉 زوجها أبوها علي رضي الله عنهما من عبد الله بن أخيه جعفر، فولدت له عليا، وعونا الأكبر، وعباسا، ومحمدا، وأم كلثوم. وكانت مع أخيها الحسين رضي الله عنه لما قتل، وحملت إلى دمشق، وحضرت عند يزيد بن معاوية، وكلامها ليزيد حين طلب الشامي أختها فاطمة بنت علي من يزيد، مشهور مذكور في التواريخ، و👈هو يدل على عقل وقوة جنان👉»؛
زینب دختر علی (علیه السلام) رسول الله (صلی الله علیه وآله) را درک کرد (از صحابه بود) و در زمان رسول الله (صلی الله علیه وآله) متولد شد و از فاطمه (سلام الله علیها) بعد از وفات پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرزندی از او، متولد نشد و زینب زنی عاقل، خردمند و کامل بود و با برادرش حسین (علیه السلام) بود تا زمانی که برادرش شهید شد بعد به عنوان اسیر به دمشق فرستاده شد و در مجلس یزید حضور داشت و سخنان آن دو (حضرت زینب و یزید) هنگامی که مرد شامی خواست فاطمه دختر حسین (علیه السلام) را به کنیزی بگیرد، مشهور و در تاریخ ثبت شده است و این دلالت بر عقل و قوت قلب (شجاعت) حضرت زینت (علیها السلام) دارد.
ابن اثير جزري، علي بن ابي الکرم، أسد الغابة، دار الفکر، بيروت، 1409ق. ج6، ص132- ابن حجر عسقلاني، أحمد بن علي (م 852)، الإصابة في تمييز الصحابة، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود، وعلى محمد معوض، دار الكتب العلمية، بيروت، چاپ اوّل، 1415ق. ج8 ص167.
2️⃣ابوالفرج اصفهانی از ابن عباس نقل می کند که درباره وی لقب عقیله را استعمال کرد و می نویسد:
«(وعون بن عبد الله بن جعفر بن أبي طالب الأكبر) أمه 👈زينب العقيلة👉 بنت علي بن أبي طالب ... 👈والعقيلة هي التي روى ابن عباس عنها كلام فاطمة في فدك، فقال: حدّثتني عقيلتنا زينب بنت علي👉»؛
مادر عون بن عبدالله زینب عقیله دختر علی بن ابی طالب (علیه السلام) است ... و عقیله کسی است که ابن عباس کلام فاطمه (علیها السلام) در فدک را نقل کرد پس گفت: برای من، عقیله ما زینب بنت علی (علیهما السلام) حدیث فرمود.
مقاتل الطالبيين، علي بن الحسين بن محمد بن أحمد بن الهيثم المرواني الأموي القرشي، أبو الفرج الأصبهاني (المتوفى: 356هـ)، محقق: السيد أحمد صقر، ناشر: دار المعرفة، بيروت. ص95.
3️⃣زرکلی وهابی می نویسد:
«وكانت ثابتة الجنان، رفيعة القدر، خطيبة، فصيحة»؛ حضرت زینب (سلام الله علیها) دارای قلبی استوار و ثابت قدم، با مقامی بالا، سخنور فصیح بود.
خير الدين زركلي، الأعلام، دار العلم للملايين، چاپ پانزدهم، بي جا، 2002 م. ج3، ص67.
4️⃣عمر رضا کحاله نویسنده اهل سنت می نویسد: «سیدة جلیلة، ذات عقل راجح، ورأی وفصاحة، وبلاغة»؛ حضرت بانوی جلیله، دارای عقل راجح، رای، فصاحت و بلاغت بود.
عمر رضا کحالة ،اعلام النساء فی عالم العرب و الاسلام، بیروت، موسسه رساله، ج2، ص91.
#حضرت_زینب_علیهاالسلام
#شیعه
#اهل_سنت
@Tebyan110110