eitaa logo
تبیان
291 دنبال‌کننده
17 عکس
4 ویدیو
6 فایل
دروس و مکتوبات عبدالله زاده مدرس، نویسنده و پژوهشگر مذاهب اسلامی و نقد وهابیت 🌹ارتباط با ما🌹 @Seyedabdollah11
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تبیان
☀️حضرت زینب (علیها السلام) از نگاه اهل سنت و دیگران ✍️حضرت زینب (علیها السلام) از نگاه اهل بیت (علیهم السلام) و علمای شیعه جایگاه ویژه ای دارد تا جایی که امام سجاد زین العابدین (علیه السلام) درباره او می فرماید: «وَ أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَةٍ»؛ به حمداللَّه تو دانشمند معلم‌ندیده و فهمیده‌ای فهم نیاموخته هستی. (الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) ؛ ج‏2 ؛ ص305). 👌حضرت زینب (علیها السلام) علاوه بر مکتب اهل بیت (علیهم السلام) در میان اهل سنت و دیگران هم جایگاه ویژه ای دارد از باب نمونه به چند مورد اشاره می گردد: 1️⃣ابن اثیر جزری و ابن حجر عسقلانی به نقل از ابن اثیر، درباره وی می نویسد: «أدركت النبي صلى الله عليه وسلم، وولدت في حياته، ولم تلد فاطمة بِنْت رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وسلم بعد وفاته شيئا. وكانت 👈زينب امرأة عاقلة لبيبة جزلة👉 زوجها أبوها علي رضي الله عنهما من عبد الله بن أخيه جعفر، فولدت له عليا، وعونا الأكبر، وعباسا، ومحمدا، وأم كلثوم. وكانت مع أخيها الحسين رضي الله عنه لما قتل، وحملت إلى دمشق، وحضرت عند يزيد بن معاوية، وكلامها ليزيد حين طلب الشامي أختها فاطمة بنت علي من يزيد، مشهور مذكور في التواريخ، و👈هو يدل على عقل وقوة جنان👉»؛ زینب دختر علی (علیه السلام) رسول الله (صلی الله علیه وآله) را درک کرد (از صحابه بود) و در زمان رسول الله (صلی الله علیه وآله) متولد شد و از فاطمه (سلام الله علیها) بعد از وفات پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرزندی از او، متولد نشد و زینب زنی عاقل، خردمند و کامل بود و با برادرش حسین (علیه السلام) بود تا زمانی که برادرش شهید شد بعد به عنوان اسیر به دمشق فرستاده شد و در مجلس یزید حضور داشت و سخنان آن دو (حضرت زینب و یزید) هنگامی که مرد شامی خواست فاطمه دختر حسین (علیه السلام) را به کنیزی بگیرد، مشهور و در تاریخ ثبت شده است و این دلالت بر عقل و قوت قلب (شجاعت) حضرت زینت (علیها السلام) دارد. ابن اثير جزري، علي بن ابي الکرم، أسد الغابة، دار الفکر، بيروت، 1409ق. ج6، ص132- ابن حجر عسقلاني، أحمد بن علي (م 852)، الإصابة في تمييز الصحابة، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود، وعلى محمد معوض، دار الكتب العلمية، بيروت، چاپ اوّل، 1415ق. ج8 ص167. 2️⃣ابوالفرج اصفهانی از ابن عباس نقل می کند که درباره وی لقب عقیله را استعمال کرد و می نویسد: «(وعون بن عبد الله بن جعفر بن أبي طالب الأكبر) أمه 👈زينب العقيلة👉 بنت علي بن أبي طالب ... 👈والعقيلة هي التي روى ابن عباس عنها كلام فاطمة في فدك، فقال: حدّثتني عقيلتنا زينب بنت علي👉»؛ مادر عون بن عبدالله زینب عقیله دختر علی بن ابی طالب (علیه السلام) است ... و عقیله کسی است که ابن عباس کلام فاطمه (علیها السلام) در فدک را نقل کرد پس گفت: برای من، عقیله ما زینب بنت علی (علیهما السلام) حدیث فرمود. مقاتل الطالبيين، علي بن الحسين بن محمد بن أحمد بن الهيثم المرواني الأموي القرشي، أبو الفرج الأصبهاني (المتوفى: 356هـ)، محقق: السيد أحمد صقر، ناشر: دار المعرفة، بيروت. ص95. 3️⃣زرکلی وهابی می نویسد: «وكانت ثابتة الجنان، رفيعة القدر، خطيبة، فصيحة»؛ حضرت زینب (سلام الله علیها) دارای قلبی استوار و ثابت قدم، با مقامی بالا، سخنور فصیح بود. خير الدين زركلي، الأعلام، دار العلم للملايين، چاپ پانزدهم، بي جا، 2002 م. ج3، ص67. 4️⃣عمر رضا کحاله نویسنده اهل سنت می نویسد: «سیدة جلیلة، ذات عقل راجح، ورأی وفصاحة، وبلاغة»؛ حضرت بانوی جلیله، دارای عقل راجح، رای، فصاحت و بلاغت بود. عمر رضا کحالة ،اعلام النساء فی عالم العرب و الاسلام، بیروت، موسسه رساله، ج2، ص91. @Tebyan110110
هدایت شده از تبیان
بسم الله الرحمن الرحیم یکی از القابی که امام موسی کاظم (علیه السلام) دارد باب الحوائج است!! علامه محدث ابن شهر آشوب مازندرانی (اعلی الله مقامه الشریف) بعد از ذکر القاب امام (علیه السلام) می نویسد: وَ دُفِنَ بِبَغْدَادَ بِالْجَانِبِ الْغَرْبِيِّ فِي الْمَقْبَرَةِ الْمَعْرُوفَةِ بِمَقَابِرِ قُرَيْشٍ مِنْ بَابِ التِّينِ 👈فصَارَتْ بَابَ‏ الْحَوَائِجِ‏👉 وَ عَاشَ أَرْبَعاً وَ خَمْسِينَ سَنَةً. مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏4 ؛ ص324 چون حاجات مردم اعم از شیعه و اهل سنت و ... را می داده معروف به باب الحوائج شده است!! چنانچه ابن حجر هیتمی شافعی اشعری می نویسد: موسى الكاظم وهو وارثه علما ومعرفة وكمالا وفضلا سمي الكاظم لكثرة تجاوزه وحلمه و👈كان معروفا عند أهل العراق بباب قضاء الحوائج عند الله👉 وكان أعبد أهل زمانه وأعلمهم وأسخاهم هيتمي، احمد بن محمّد (م 974)، الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة، التحقيق: عبد الرحمن بن عبد الله التركي وكامل محمد الخراط، مؤسسة الرسالة، لبنان، چاپ اوّل، 1417هـ.ق. ج 2 ص 590 لذا ائمه اهل سنت همچون ابوعلی خلال حنبلی وقتی دچار مشکل می شد می رفت سر قبر امام (علیه السلام) و توسل می کرد و حاجتش بر آورده می شد. در اینباره خطیب بغدادی شافعی اشعری می نویسد: أخبرنا القاضي أبو محمد الحسن بن الحسين بن محمد بن رامين الإستراباذي، قال: أخبرنا أحمد بن جعفر بن حمدان القطيعي، قال: سمعت الحسن بن إبراهيم أبا علي الخلال، يقول: 👈ما همني أمر فقصدت قبر موسى بن جعفر، فتوسلت به إلا سهل الله تعالى لي ما أحب👉. خطيب بغدادي، احمد بن علي (م 463)، تاريخ بغداد، تحقيق: الدكتور بشار عواد معروف، دار الغرب الإسلامي، بيروت، چاپ اوّل، 1422 هـ.ق. ج 1 ص 442 سند روایت خطیب بغدادی صحیح است. کسانی که می خواهد مقاله ای بنویسند خوبه این روایت را تصحیح کنند!! بنابراین بین شیعه و سنی امام موسی کاظم (علیه السلام) معروف به باب الحوائج است!! چه شیعه و چه اهل سنت قدر این امام مسلمین را بدانیم و تابع این امام (علیه السلام) در علم، زهد و ... باشیم @Tebyan110110
☀️هدیه امیر مومنان امام علی (علیه السلام) به زائرانش در شب مبعث ✍️کرامات اهل بیت (علیهم السلام) در زمان حیاتشان و هم در زمان بعد شهادتشان به وفور در کتب شیعه و اهل سنت نقل شده است. ابن بطوطه از مورخین اهل سنت کرامتی از امام علی (علیه السلام) در سفر خودش به نجف اشرف درباره شب 27 رجب، مبعث سید کائنات رسول الله (صلی الله علیه وآله) نقل می کند: «وأهل هذه المدينة كلهم رافضية وهذه الروضة ظهرت بها كرامات لأن بها قبر علي رضي الله عنه فمنها أن في ليلة السابع والعشرين من رجب وتسمى عندهم ليلة المحيا يؤتى إلى تلك الروضة بكل مقعد من العراقين وخراسان وبلاد فارس والروم فيجتمع منهم الثلاثون والأربعون نحو ذلك فإذا كان بعد العشاء الآخرة جعلوا فوق الضريح المقدس والناس ينتظرون قيامهم وهم ما بين مصل وذاكر وتال ومشاهد للروضة فإذا مضى من الليل نصفه أو ثلثاه أو نحو ذلك قام الجميع أصحاء من غير سوء وهم يقولون لا إله إلا الله محمدا رسول الله علي ولي الله وهذا أمر يستفيض عندهم سمعته من الثقات ولم أحضر تلك الليلة لكني رأيت بمدرسة الضياف ثلاثة من الرجال أحدهم من أرض الروم والثاني من أصبهان والثالث من خراسان وهم مقعدون فاستخبرتهم عن شأنهم فأخبروني أنهم لم يدركوا ليلة المحيا وأنهم منتظرون أوانها من عام آخر وهذه الليلة يجتمع لها الناس من البلاد ويقيمون سوقا عظيمة مدة عشرة أيام» همه‌ی اهل این شهر رافضی (شیعه) هستند، و برای این روضه کراماتی ظاهر شده است. با بروز اين كرامات، ثابت شده كه قبر على (عليه السّلام) همان جا است. از جمله آن کرامات این است که در شب 27 رجب كه در نزد آنها به «ليلة المَحيا» (شب زندگى) نام دارد بيمارهاى زمين‌گير را از عراق و خراسان و شهرهای فارس و روم، که حدود سی یا چهل نفر می‌شوند پس از نماز عشا نزد ضریح مقدّس می‌آورند، آنگاه مردم اجتماع می‌کنند و به انتظار شفا یافتن و برخاستن آنان می‌مانند. گروهی از اجتماع‌کنندگان نماز می‌خوانند و برخی ذکر می‌گویند و گروهی قرآن می‌خوانند و بعضی هم به تماشای روضه مبارکه مشغول می‌شوند تا آنکه نصف یا دوسوم از شب بگذرد، در این هنگام تمام مبتلایان و زمین‌گیران که محروم از حرکت بودند، از جای برمی‌خیزند در حالی‌که صحیح و تندرست‌اند و نقصی در آنان نیست و می‌گویند: «لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰه، مُحَمَّدا رَسُولُ اللّهِ، عَلِیُّ وَلِیُّ اللّٰه» و این امری است مشهور و معروف. من آن شب را درک نکردم، ولی از مردمان مورد اطمینان و اعتماد شنیدم. و لکن دیدم در مدرسه‌ای که مهمانخانه آن حضرت است، سه نفر زمین‌گیر را که قدرت بر حرکت نداشتند، یکی از مردمان روم و دیگری از اهالی اصفهان و سومی از مردم خراسان بود، از هر سه پرسیدم، چگونه شما درمان نیافته و در اینجا مانده‌اید؟ گفتند: ما شب بیست‌وهفتم رجب را درک نکردیم، اینجا مانده‌ایم تا شب بیست‌وهفتم آینده برسد و شفای خود را بگیریم و به خاطر این شب، مردم زیادی از شهرها جمع می‌شوند و بازار بزرگی به مدّت ده روز برپا می‌گردد. محمد بن عبد الله، ابن بطوطة (المتوفى: 779هـ)، رحلة ابن بطوطة المسماة تحفة النظار في غرائب الامصار وعجائب الأسفار، ناشر: دار الشرق العربي، بی تا. ج1 ص135 و 136. 👌همین داستان ابن بطوطه را خاتم المحدثین شیخ عباس قمی (رحمه الله تعالی) در اعمال شب مبعث (27 رجب) در کتاب مفاتیح الجنان نقل کردند و می نویسد: فقیر گوید: مبادا استبعاد کنی این مطلب را، همانا معجزات و کراماتی که از این مَشاهد مشرّفه بروز کرده و به تواتر رسیده و زیاده از آن است که احصا (شمرده) شود. @Tebyan110110
﷽ ⏹ جمال الدین افغانی و دعوت محمد بن عبدالوهاب به وهابی گری ✍️ زرکلی وهابی در کتاب «الاعلام» خود در شمار افرادی که متاثر از اندیشه و دعوت محمد بن عبدالوهاب هستند نام «جمال الدین افغانی» را نیز ذکر کرده است و بیش از سه صفحه نیز درباره او سخن به میان آورده است: 🔸«‌‌جمال الدين الأَفْغاني (1254 - 1315 هـ = 1838 - 1897 م) محمد بن صفدر الحسيني، جمال الدين: فيلسوف الإسلام في عصره، وأحد الرجال الأفذاذ الذين قامت على سواعدهم نهضة الشرق الحاضرة.» (رک: تصویر فوق) 📚«الأعلام للزركلي» 6/ 168 ✅ هر چند این ادعا دارای نقدهای جدی است ولی نگاهی اجمالی به شاگردان جمال الدین اسدآبادی همانند بنیان گذاران انحراف قرآنیون در تاریخ معاصر ایران همچون اسدالله خرقانی، شیخ هادی نجم آبادی و در نسل های بعدی برقعی، قلمداران، شریعت سنگلجی و ... و منحرفین دیگر مرتبط با بابیت مثل میرزا آقاخان کرمانی، شیخ احمد روحی، میرزا رضای کرمانی و ... باعث می شود تا پژوهشگر منصف نسبت به آراء و نظرات سید جمال الدین احتیاط بیشتری کند. «سربازان امامین انقلاب» این متن غلط در ادامه نقد می گردد👇👇
💥ردیه ای بر یک غلط فاحش نسبت به یک عالم مجاهد اخیرا متنی در کانالی که بنام «پیروان امامین انقلاب» (که البته منهج آن خلاف منهج امامین انقلاب است)، با عنوان «جمال الدین افغانی و دعوت محمد بن عبدالوهاب به وهابی گری» منتشر شد و با استناد به متن زرکلی در کتاب «الاعلام» ادعا کرده که مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی تحت تاثیر گفتمان محمد بن عبدالوهاب تکفیری قرار گرفته است و چنین آورده است: "زرکلی وهابی در کتاب «الاعلام» خود در شمار افرادی که متاثر از اندیشه و دعوت محمد بن عبدالوهاب هستند نام «جمال الدین افغانی» را نیز ذکر کرده است..." نویسنده، متن «زرکلی» را تحریف نموده و به سید جمال نسبت تاثر از اندیشه ضاله محمد بن عبدالوهاب داده است! چگونه او در حالی که خودش را تابع امامین انقلاب می داند به یک عالم اسلام‌خواهِ شجاعِ مبارزِ بزرگ همچون سید جمال الدین اسدآبادی که مورد تعریف و تمجید امامین انقلاب و اندیشمندان اسلام واقع شده، نسبتی خلاف می دهد!؟ لذا در پاسخ این متن نکاتی ذکر می گردد: 1️⃣نویسنده از جمله ای که زرکلی با عنوان "نهضة الشرق" آورده گمان کرده منظور زرکلی از نهضت شرق وهابیت و گفتمان نجد است!! در حالی که نهضت شرق هیچ ارتباطی با وهابیت ندارد و چنین برداشت سطحی و نامرتبط از یک متن بسیار عجیب است. زرکلی ادعا نمی کند که سید جمال تحت تاثیر محمد بن عبدالوهاب است! بلکه زرکلی می گوید: سید جمال فیلسوف اسلامی در زمانش بوده است و یکی از مردان بی نظیری که نهضت کنونی شرق (مصر) بر بازوهای او استوار است. زرکلی در ادامه به این نکته اشاره می کند: «فقصد مصر، فنفخ فيها روح النهضة الإصلاحية، في الدين والسياسة، وتتلمذ له نابغة مصر الشيخ محمد عبده، وكثيرون» بنابراین مراد زرکلی از نهضت شرق، نهضت بیداری و اصلاحی مصر است. عجیب از نویسنده که از این متن، وهابیت تکفیری را برداشت کرده است و در یک نتیجه گیری غلط و فاحش ادعا کرده که سید جمال تحت تاثیر افکار محمد بن عبدالوهاب بوده است. 2️⃣نکته مهمتر منهج سید جمال می باشد که با منهج وهابیان تکفیری بسیار متفاوت است. سید جمال یک عالم عقل گرا است و فلسفه می خواند و به قول زرکلی فیلسوف اسلام است لذا از حیث منهج بسیار متفاوت با منهج وهابیان است و چگونه می توان چنین شخصیتی را به محمد بن عبدالوهاب و وهابی گری نسبت داد؟! 3️⃣وهابی های تکفیری ناقد جدی سید جمال و مدرسه او هستند از باب نمونه به دوتا از علمای وهابی همچون ربیع مدخلی و مقبل هادی وادعی اشاره می گردد: ربیع مدخلی تکفیری خلفی می نویسد: «وبعد فلقد فتح جمال الدين الأفغاني والشيخ محمد عبده باب فتنة عظيمة ومحنة كبيرة على الإسلام كتاباً وسنةً وتراثاً إسلامياً، وخلَّفا مدرسة فكرية عقلانية جمعت بين ضلال الفرق القديمة من روافض ومعتزلة وجهمية، ومن تحريفات وتأويلات باطلة، ومن طعون في السنة وحملتها بدءاً بالصحابة وانتهاء بأهل الحديث والفقه والتفسير وبين حملات أعداء الإسلام المستشرقين والمستعمرين على الإسلام والمسلمين» مدخلی، ربیع بن هادی، حجية خبر الآحاد في العقائد والأحكام، جزء 11 ص7. مقبل وادعی تکفیری خلفی می نویسد: «هما ماسونيان أفسدا الشباب بمصر في زمنهما، وبعد زمنهما، وأفسدا كثيرًا من الكتّاب ومنهم محمد رشيد رضا ولنا رسالة بحمد الله بعنوان "ردود أهل العلم على الطاعنين في حديث السحر وبيان بعد محمد رشيد رضا عن السلفية" ولا يتسع الكلام فأحيل على كتاب "منهج المدرسة العقلية في التفسير" وكتاب "جمال الدين الأفغاني في ميزان الإسلام" فهما من أئمة الضلال وهما إلى الكفر أقرب» سید جمال از ائمه ضلال و به کفر نزدیک تر است. وادعی، مقبل بن هادی، تحفة المجيب على أسئلة الحاضر والغريب، ص211. 4️⃣اندیشمندان معاصر اسلامی همچون رهبری معظم (حفظه الله تعالی) و شهید مطهری (رحمه الله تعالی) و دیگران در عبارات متعدد سید جمال را تمجید و تعریف کرده اند: رهبری معظم (حفظه الله تعالی) می فرماید: «سید جمال‌الدین بزرگ، آن مرد اسلام‌خواهِ شجاعِ مبارزِ بزرگ، بهترین جائی را که برای مبارزات خود توانست پیدا کند، مصر بود؛ بعد هم شاگردان او، محمد عبده و دیگران و دیگران» خطبه‌های نماز جمعه تهران ۱۳۸۹/۱۱/۱۵ https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1512 در جای دیگر می فرماید: «مسلمانان عالم در طول قرنهای متمادی و بخصوص متفکّرین بزرگ در قرن اخیر - از سید جمال اسدآبادی تا اقبال لاهوری، تا بزرگان فکر و اندیشه، تا علمای بزرگی در داخل کشور خود ما - دنبال آن بوده‏ اند که دین خدا را حاکم کنند و این ادامه راه پیغمبران بوده است» https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1512 @Tebyan110110
همچنین رهبری معظم (حفظه الله تعالی) می فرماید: «سید جمال کسی بود که برای اولین بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد. کسی بود که مسئله حاکمیت را و خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم به وجود آورد... او مطرح‌کننده، به‌وجودآورنده و آغازگر بازگشت به حاکمیت اسلام و نظام اسلام است. این را نمی‌شود دست‌کم گرفت و سید جمال را نمی‌شود با کس دیگری مقایسه کرد. در عالم مبارزات سیاسی، او اولین کسی است که سلطه استعماری را برای مردم مسلمان آن زمان معنا کرد... مبارزات سیاسی سید جمال چیزی است که قابل مقایسه با هیچ یک از مبارزات سیاسی افرادی که حول‌وحوش کار سید جمال حرکت کردند، نیست». مصاحبه آیت‌الله خامنه‌ای با روزنامه جمهوری اسلامی در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ شهید مطهری (رحمه الله تعالی) در بحث «نهضت هاى اسلامى درصد ساله اخير» می فرماید: «بدون تردید سلسله‏‌جنبان نهضت‌هاى اصلاحى صدساله اخیر، سیدجمال‏‌الدین اسدآبادى معروف به افغانى است. او بود که بیدارسازى را در کشورهاى اسلامى آغاز کرد، دردهاى اجتماعى مسلمین را با واقع‏‌بینى خاصى بازگو نمود، راه اصلاح و چاره‏جویى را نشان داد» در ادامه شهید (رحمه الله تعالی) ویژگی های مهم سید جمال را بیان می کند. از باب نمونه به چند مورد اشاره می گردد: 1. مبارزه با خودكامگى مستبدان‏ 2. مجهز شدن به علوم و فنون جديد‏ 3. ايمان و اعتماد به مكتب‏ اسلام 4. مبارزه با استعمار خارجى 5. اتحاد اسلام 6. دميدن روح مبارزه و جهاد به كالبد نيمه ‏جان جامعه اسلامى 7. مبارزه با خودباختگى در برابر غرب‏ 8. بازگشت به قرآن و سنت معتبر مجموعه ‏آثار استادشهيدمطهرى، ج‏24، ص 30 تا 47. آیا به شخصیتی که از ویژگی های بارز او مبارزه با استعمار، اتحاد اسلام است می توان اتهام به وهابی گری زد؟؟ کدام وهابی چنین ویژگی دارد؟ محمد بن عبدالوهاب و اتباع او یک دانه تیر به سمت صلیبی ها پرتاپ نکردند و تا توانستند جامعه اسلامی را قتل و غارت کردند! نویسنده متن در ادامه ادعا کرده که برخی از افراد منحرف یا شبهه زده خروجی گفتمان سید جمال الدین هستند و این ادعای بدون سند و غیر عالمانه آنقدر سخیف است که نیازی به ردیه بر این ادعای واهی نیست. @Tebyan110110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یکی از عالمان کم نظیر شیعه امام خمینی (اعلی الله مقامه الشریف) است که توحید حاکمیت را زنده کرد و توحید حاکمیت مهمترین توحیدی است که آمال انبیاء (علیهم السلام) و ائمه اطهار (علیهم السلام) بود. مرحوم امام ما را از طواغیت نجات داده است: أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الْحَقِّ وَأَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُصِيبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ وَعَبَدَ الطَّاغُوتَ أُولَئِكَ شَرٌّ مَكَانًا وَأَضَلُّ عَنْ سَوَاءِ السَّبِيلِ و آیات دیگر اگر امام (رحمه الله تعالی) نبود امروزه به برخی از طواغیت، ظل الله می گفتیم! @Tebyan110110
💠دیدگاه شهید مطهری (رحمه الله تعالی) نسبت به اسماعیلیه 📝علامه مطهری (رحمه الله تعالی) درباره اسماعیلیه می فرماید: ✅«اسماعيليان به اصطلاح شيعه شش امامى هستند ولى به طور قطع، اجماع و اتفاق تمام علماى شيعه دوازده امامى اين است كه اين شش امامى‏ ها از هر غير شيعه ‏اى از تشيع دورترند؛ يعنى حتى اهل تسنن كه هيچ يك از ائمه شيعه را آن‏گونه كه شيعه اعتقاد دارد قبول ندارند، به اهل تشيع نزديكتر از اين به اصطلاح‏ شيعه ‏هاى شش امامى هستند. اسماعيليان به واسطه باطنى ‏گری‏شان خيانت هاى زيادى در تاريخ اسلام مرتكب شدند و نقش بزرگى در ايجاد انحراف در مسائل اسلامى داشتند». 📚مجموعه ‏آثار استاد شهيدمطهرى، ج‏26، ص38. 📝در جای دیگر می فرماید: ✳️«باطنيّه نيز آنقدر در انديشه ‏هاى اسلامى بر اساس باطنيگرى دخل و تصرّف كرده‏ اند كه مى‏ توان گفت اسلام را «قلب» كرده‏ اند. به همين دليل، مسلمين جهان حاضر نيستند آنها را جزء فرق اسلامى به شمار آورند. در حدود سى سال پيش كه «دار التّقريب بين المذاهب الاسلاميّة» در قاهره تأسيس شد و مذاهب شيعه اماميّه، زيدى، حنفى، شافعى، مالكى، حنبلى، هر كدام نماينده داشتند، اسماعيليان خيلى كوشش كردند كه نماينده بفرستند ولى از طرف ساير مسلمين مورد قبول واقع نشد». 📚مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏3، ص65. @Tebyan110110
⭐️فضیلت شب نیمه شعبان از نگاه اهل بیت (علیهم السلام) ✍️درباره فضیلت شب نیمه شعبان، روایات متعددی در منابع شیعه وارد شده است که از باب نمونه به چند روایات اشاره می گردد: 1️⃣محدث فقیه شیخ صدوق (اعلی الله مقامه الشریف) از حسن بن فضال از امام رضا (علیه السلام) نقل می کند: «حَدَّثَنَا الشَّيْخُ الْجَلِيلُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى بْنِ بَابَوَيْهِ الْفَقِيهُ رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْهَمْدَانِيُّ عَنْ عَلِيِّ بْن‏ الْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلْتُ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا (علیه‌السلام) عَنْ لَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ قَالَ هِيَ لَيْلَةٌ يُعْتِقُ‏ اللَّهُ‏ فِيهَا الرِّقَابَ‏ مِنَ‏ النَّارِ وَ يَغْفِرُ فِيهَا الذُّنُوبَ الْكَبَائِرَ قُلْتُ فَهَلْ فِيهَا صَلَاةٌ زِيَادَةً عَلَى سَائِرِ اللَّيَالِي فَقَالَ لَيْسَ فِيهَا شَيْ‏ءٌ مُوَظَّفٌ وَ لَكِنْ إِنْ أَحْبَبْتَ أَنْ تَطَوَّعَ فِيهَا لِشَيْ‏ءٍ فَعَلَيْكَ بِصَلَاةِ جَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (علیه‌السلام) وَ أَكْثِرْ فِيهَا مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ وَ الدُّعَاءِ فَإِنَّ أَبِي (علیه‌السلام) كَانَ يَقُولُ الدُّعَاءُ فِيهَا مُسْتَجَابٌ قُلْتُ لَهُ إِنَّ النَّاسَ يَقُولُونَ إِنَّهَا لَيْلَةُ الصِّكَاكِ فَقَالَ (علیه‌السلام) تِلْكَ لَيْلَةُ الْقَدْرِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ»؛ از علی بن موسی الرضا (علیه السلام) از شب نیمه شعبان سوال کردم ایشان فرمودند: این شبی است که خداوند بنده ها را از آتش دوزخ آزاد می کند و در این شب گناهان کبیره را می آمرزد. عرض كردم: آيا اضافه بر ساير شبها نماز ديگرى دارد؟ حضرت فرمودند: نماز خاصّى ندارد، ولى اگر دوست دارى در آن شب عمل مستحبّى بجا آورى، نماز جعفر طيّار بخوان، و ذكر خدا و استغفار و دعا بسيار انجام بده، زيرا پدرم مي فرمود: دعا در آن شب مستجاب است، عرض كردم مردم مى ‏گويند: آن شب، شب صكاك (برات) است، فرمود: شب صكاك (برات)، شب قدر در ماه رمضان است. 📚ابن بابويه، محمد بن على، الأمالی، ص26- ابن بابويه، محمد بن على، عيون أخبار الرضا (عليه السلام)، ج1، ص292. 2️⃣محدث فقیه شیخ طوسی (اعلی الله مقامه الشریف) از امام جعفر صادق از امام محمد باقر (علیهما السلام) نقل می کند که امام باقر (علیه السلام) از فضیلت شب نیمه شعبان سوال شده است: «أَبُو مُحَمَّدٍ الْفَحَّامُ، قَالَ: حَدَّثَنِي صَفْوَانُ بْنُ حُمْدُونٍ الْهَرَوِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو بَكْرٍ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ السَّرِيِّ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو أَحْمَدَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَزْدِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي وَ عَمِّي عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ مُحَمَّدٍ الْأَزْدِيُّ، قَالا: حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ أَبِي الْمِقْدَامِ، عَنْ أَبِي يَحْيَى، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ (عَلَيْهِمَا السَّلَامُ)، قَالَ: سُئِلَ الْبَاقِرُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) عَنْ فَضْلِ لَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ، فَقَالَ: هِيَ أَفْضَلُ لَيْلَةٍ بَعْدَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ، فِيهَا يَمْنَحُ اللَّهُ (تَعَالَى) الْعِبَادَ فَضْلَهُ، وَ يَغْفِرُ لَهُمْ بِمَنِّهِ، فَاجْتَهِدُوا فِي الْقُرْبَةِ إِلَى اللَّهِ (تَعَالَى) فِيهَا، فَإِنَّهَا لَيْلَةٌ آلَى اللَّهُ عَلَى نَفْسِهِ أَلَّا يَرُدَّ سَائِلًا لَهُ فِيهَا مَا لَمْ يَسْأَلْ مَعْصِيَةً، وَ إِنَّهَا اللَّيْلَةُ الَّتِي جَعَلَهَا اللَّهُ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ بِإِزَاءِ مَا جَعَلَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ لِنَبِيِّنَا (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فَاجْتَهِدُوا فِي الدُّعَاءِ وَ الثَّنَاءِ عَلَى اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)، فَإِنَّهُ مَنْ سَبَّحَ اللَّهَ (تَعَالَى) فِيهَا مِائَةَ مَرَّةٍ وَ حَمَّدَهُ مِائَةَ مَرَّةٍ وَ كَبَّرَهُ مِائَةَ مَرَّةٍ، غَفَرَ اللَّهُ (تَعَالَى) لَهُ مَا سَلَفَ مِنْ مَعَاصِيهِ، وَ قَضَى لَهُ حَوَائِجَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ، مَا الْتَمَسَهُ مِنْهُ، وَ مَا عَلِمَ حَاجَتَهُ إِلَيْهِ وَ إِنْ لَمْ يَلْتَمِسْهُ مِنْهُ، كَرَماً مِنْهُ (تَعَالَى) وَ تَفَضُّلًا عَلَى عِبَادِهِ»؛ @Tebyan110110
این شب، برترین شب‌ها پس از شب قدر است. خداوند متعال در این شب، فضلش را بر بندگان جاری می‌سازد و از منت خویش، گناهان آنان را می‌بخشد. پس بکوشید در این شب به خداوند تعالی نزدیک شوید. همانا این شب، شبی است که الله تعالی به وجود خود سوگند خورده است که در آن، درخواست کننده‌ای را (تا آن‌گاه که درخواست گناه نداشته باشد) از درگاه خود نراند. این شب، شبی است که خداوند متعال آن‌را برای ما اهل بیت (علیهم السلام) قرار داده است؛ همچنان‌که شب قدر را برای پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌) قرار داده است؛ پس بر دعا و ثنای خداوند (عز وجل) بکوشید، که هرکس در این شب صد بار او را تسبیح گوید، و صد بار حمد الهی را بر زبان جاری سازد و صد بار زبان به تکبیر گشاید، الله تعالی از سر فضل و احسانی که بر بندگان دارد، همۀ گناهان او را بیامرزد و درخواست‌های دنیایی و آخرتی او را برآورده سازد؛ چه درخواست‌هایی که بر خداوند متعال اظهار کرده و چه درخواست‌هایی که اظهار نکرده و خداوند متعال با علم خود بر آن‌ها آگاه است. 📚طوسى، محمد بن الحسن، الأمالی، ص297- طوسى، محمد بن الحسن، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص831. 3️⃣محدث فقیه شیخ صدوق (اعلی الله مقامه الشریف) از رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) نقل می کند: «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْبَغْدَادِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عُثْمَانَ الْمِصْرِيُّ بِمِصْرَ قَالَ حَدَّثَنَا ابْنُ بُكَيْرٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْمُفَضَّلُ بْنُ فَضَالَةَ عَنْ عِيسَى بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ سَلَمَةَ بْنِ سُلَيْمَانَ الْخُدْرِيِّ عَنْ هَارُونَ بْنِ سَالِمٍ عَنِ ابْنِ كُرْدُوسٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله)‏ مَنْ أَحْيَا لَيْلَةَ الْعِيدِ وَ لَيْلَةَ النِّصْفِ‏ مِنْ‏ شَعْبَانَ‏ لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ»؛ هر كس شب عيد (فطر) و شب نيمه شعبان را به احيا بگذراند، دل او نمى ‏ميرد آن روزى كه همه دلها مى ‏ميرند. 📚ابن بابويه، محمد بن على، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص76 و 77. @Tebyan110110