تبیان
بنابراین ان شاء الله تعالی بررسی می شود سند این نقل تبریک خلیفه دوم ضعیف است یا نه؟؟ آیا علمای اهل س
253 - علي بن زيد بن جدعان (على م مقرونا):
صويلح الحديث قال أحمد ويحيى ليس بشيء وقواه غيرهما
ذكر أسماء من تكلم فيه وهو موثق، مؤلف : محمد بن أحمد بن عثمان الذهبي، محقق : محمد شكور بن محمود الحاجي أمرير المياديني، ناشر : مكتبة المنار ـ الزرقاء، الطبعة : الأولى 1406هـ ـ 1986م. ص 140.
ذهبی در جای دیگر می نویسد: علي بن زيد بن جدعان: 👈حسن الحديث👉، صاحب غرائب، احتج به بعضهم
بخاطر همین ذهبی روایت غدیر و تبریک عمر را حسن می داند!!
دو: ابن حجر عسقلانی می نویسد:
1943 - (بخ م 4) (هـ) علي بن زيد بن جدعان (3: 127/ 5844).
(هـ): مختلف فيه والعمل على توثيقه.
حرف هاء کنار اسمها نزد ابن حجر یعنی راوی در آن اختلاف شده ولی عمل به توثیقش است!! در این جا هم کنار اسم علی بن زید حرف «هاء» آمده است!!
لسان الميزان، مؤلف: أبو الفضل أحمد بن علي بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلاني (المتوفى: 852هـ)، محقق: عبد الفتاح أبو غدة، ناشر: دار البشائر الإسلامية، الطبعة: الأولى، 2002 م. ج9 ص 375
سه: هیثمی حدیث او را حسن می داند:
رَوَاهُ الطَّبَرَانِيُّ فِي الْكَبِيرِ. وَعَلِيُّ بْنُ زَيْدٍ فِيهِ كَلَامٌ، وَحَدِيثُهُ حَسَنٌ،
هيثمي، علي بن ابي بکر (م 807)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، تحقيق: حسام الدين القدسي، مكتبة القدسي، القاهرة، 1414 هـ.ق. ج 4 ص 188
البته هیثمی در موارد متعدد توثیقش کرد و در برخی از جاها تضعیف کرد!! ولی از مجموع عباراتش بدست می آید که روایت او حسن است.
چهار: ترمذی او را صدوق می داند و صاحبان سنن به روایات او احتجاج کردند:
وَعَلِيُّ بْنُ زَيْدٍ صَدُوقٌ
ترمذى، محمّد، سنن الترمذى، تحقيق: بشار عواد معروف، دار الغرب الإسلامى، بيروت، 1998م. ج 4 ص 343
شرط ابی داود این است که روایاتی را که در سنن خودش آورده و ردیه بر او نزده باشد روایت نزد او صالح است چنانچه در نامه خودش به اهل مکه می نویسد:
وَمَا كَانَ فِي كتابي من حَدِيث فِيهِ وَهن شَدِيد فقد بَينته وَمِنْه مَالا يَصح سَنَده
الْمَسْكُوت عَنهُ صَالح
مَا لم أذكر فِيهِ شَيْئا فَهُوَ صَالح وَبَعضهَا أصح من بعض
رسالة أبي داود إلى أهل مكة وغيرهم في وصف سننه، المؤلف: أبو داود سليمان بن الأشعث بن إسحاق بن بشير بن شداد بن عمرو الأزدي السِّجِسْتاني (المتوفى: 275هـ)، محقق: محمد الصباغ، ناشر: دار العربية - بيروت. ص 27.
پنج: علی بن زید از مشایخ شعبه است و شعبه از جمله کسانی است که فقط از ثقه نقل روایت می کند چنانچه تهانوی در قواعد فی علوم الحدیث ص 217 و دیگران به این نکته تذکر دادند و حتی ابن تیمیه حرانی می نویسد:
وإنما العالمون بالجرح والتعديل هم علماء الحديث وهم نوعان منهم 👈من لم يرو إلا عن ثقة عنده كمالك وشعبة ويحيى ين سعيد وعبدالرحمن بن مهدي وأحمد بن حنبل وكذلك البخاري و أمثاله👉
ابن تيميه حراني، احمد، تلخيص كتاب الاستغاثة، ج1، ص77.
بنابراین علی بن زید، ثقه است که شعبه از او نقل روایت کرده است!!
عمده تضعیف علی بن زید بخاطر این که شیعه غالی بوده است و علیه معاویه نقل روایت کرده است لذا برخی از محدثین اهل سنت او را تضعیف کردند در حالی که او کثیر الحدیث است و صاحبان سنن روایتش را نقل کردند و مسلم به صورت مقرونا از او نقل روایت کرده است!!
ابن عدی می نویسد:
وَلِعَلِيِّ بْنِ زَيْدٍ غَيْرُ مَا ذكرت من الحديث أحاديث صالحة وَلَمْ أَرَ أَحَدًا مِنَ الْبَصْرِيِّينَ وَغَيْرِهِمُ امْتَنَعُوا مِنَ الرِّوَايَةِ عَنْهُ.
با این که می گوید احادیث صالحه دارد و کسی از بصریون و غیر بصریون از نقل حدیث از او امتناع نکردند می نویسد:
وَكَانَ يُغَالِي فِي التشيع فِي جملة أهل البصرة ومع ضعفه يكتب حديثه.
غالی در تشیع است و احادیثش فقط نوشته می شود و قابل احتجاج نیست!!
الكامل في ضعفاء الرجال: الجرجاني، أحمد بن عدي (م 365)، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود، علي محمد معوض، الكتب العلمية، بيروت، الطبعة: الأولى، 1418هـ. ج6 ص 344
ثالثا: سلمنا اگر به پذیریم علی بن زید ضعیف است ولی این روایت تبریک خلیفه دوم دارای طریق دیگری است که خطیب بغدادی شافعی اشعری و ابن عساکر شافعی اشعری و دیگران از ابوهریره نقل کردند:
أخبرنا عبد الله بن علي بن محمد بن بشران، قال: أخبرنا علي بن عمر الحافظ، قال: حدثنا أبو نصر حبشون بن موسى بن أيوب الخلال، قال: حدثنا علي بن سعيد الرملي، قال: حدثنا ضمرة بن ربيعة القرشي، عن ابن شوذب، عن مطر الوراق، عن شهر بن حوشب، عن أبي هريرة، قال: من صام يوم ثمان عشرة من ذي الحجة كتب له صيام ستين شهرا، وهو يوم غدير خم لما أخذ النبي صلى الله عليه وسلم بيد علي بن أبي طالب، فقال: " ألست ولي المؤمنين؟ "، قالوا: بلى يا رسول الله، قال: " من كنت مولاه فعلي مولاه "، فقال عمر بن الخطاب: بخ بخ لك يابن أبي طالب أصبحت مولاي ومولى كل مسلم
#غدیر
#تبریک
#سند_صحیح
@Tebyan110110
تبیان
بنابراین ان شاء الله تعالی بررسی می شود سند این نقل تبریک خلیفه دوم ضعیف است یا نه؟؟ آیا علمای اهل س
خطيب بغدادي، احمد بن علي (م 463)، تاريخ بغداد، تحقيق: الدكتور بشار عواد معروف، دار الغرب الإسلامي، بيروت، چاپ اوّل، 1422 هـ.ق. ج 9 ص 221
تمام این راویان از خطیب تا ابوهریره نزد محدثین و ائمه جرح و تعدیل اهل سنت طبق تحقیق حقیر ثقه هستند!!
بنابراین روایت تبریک خلیفه دوم به خلافت و امامت امیر مومنان (علیه السلام) صحیح یا حسن است!! و اگر امروزه اهل سنتی واقعه غدیر را تبریک می گوید بدعت نیست بلکه عمل به این روایت می باشد.
پس اگر افراطیونی که ادعای اهل علم دارند و می گویند: «عالم سنی که عید غدیر را تبریک بگوید منافق است» نشان از این است که آنان از بی علمی و ندانستن رنج می برند.
#غدیر
#تبریک
#سند_صحیح
@Tebyan110110
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از القابی که امام موسی کاظم (علیه السلام) دارد باب الحوائج است!!
علامه محدث ابن شهر آشوب مازندرانی (اعلی الله مقامه الشریف) بعد از ذکر القاب امام (علیه السلام) می نویسد:
وَ دُفِنَ بِبَغْدَادَ بِالْجَانِبِ الْغَرْبِيِّ فِي الْمَقْبَرَةِ الْمَعْرُوفَةِ بِمَقَابِرِ قُرَيْشٍ مِنْ بَابِ التِّينِ 👈فصَارَتْ بَابَ الْحَوَائِجِ👉 وَ عَاشَ أَرْبَعاً وَ خَمْسِينَ سَنَةً.
مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج4 ؛ ص324
چون حاجات مردم اعم از شیعه و اهل سنت و ... را می داده معروف به باب الحوائج شده است!!
چنانچه ابن حجر هیتمی شافعی اشعری می نویسد:
موسى الكاظم وهو وارثه علما ومعرفة وكمالا وفضلا سمي الكاظم لكثرة تجاوزه وحلمه و👈كان معروفا عند أهل العراق بباب قضاء الحوائج عند الله👉 وكان أعبد أهل زمانه وأعلمهم وأسخاهم
هيتمي، احمد بن محمّد (م 974)، الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة، التحقيق: عبد الرحمن بن عبد الله التركي وكامل محمد الخراط، مؤسسة الرسالة، لبنان، چاپ اوّل، 1417هـ.ق. ج 2 ص 590
لذا ائمه اهل سنت همچون ابوعلی خلال حنبلی وقتی دچار مشکل می شد می رفت سر قبر امام (علیه السلام) و توسل می کرد و حاجتش بر آورده می شد. در اینباره خطیب بغدادی شافعی اشعری می نویسد:
أخبرنا القاضي أبو محمد الحسن بن الحسين بن محمد بن رامين الإستراباذي، قال: أخبرنا أحمد بن جعفر بن حمدان القطيعي، قال: سمعت الحسن بن إبراهيم أبا علي الخلال، يقول: 👈ما همني أمر فقصدت قبر موسى بن جعفر، فتوسلت به إلا سهل الله تعالى لي ما أحب👉.
خطيب بغدادي، احمد بن علي (م 463)، تاريخ بغداد، تحقيق: الدكتور بشار عواد معروف، دار الغرب الإسلامي، بيروت، چاپ اوّل، 1422 هـ.ق. ج 1 ص 442
سند روایت خطیب بغدادی صحیح است. کسانی که می خواهد مقاله ای بنویسند خوبه این روایت را تصحیح کنند!!
بنابراین بین شیعه و سنی امام موسی کاظم (علیه السلام) معروف به باب الحوائج است!! چه شیعه و چه اهل سنت قدر این امام مسلمین را بدانیم و تابع این امام (علیه السلام) در علم، زهد و ... باشیم
#باب_الحوائج
#امام_موسیکاظم_علیه_السلام
#شیعه
#اهل_سنت
@Tebyan110110
سلام علیکم
در نجف اشرف دعا گوی تمام دوستان و محققین و اعضای محترم کانال هستیم🌸
به نیت شما بزرگواران زیارت نامه ای خوانده شده!!
التماس دعا 🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیخ حسن فرحان مالکی: زمانی که همه حکومت ها بغض آل محمد (صلی الله علیه و آله) داشتند، شیعیان پرچم دوستی خاندان آل محمد (صلی الله علیه وآله) را بالا نگه داشتند!!!
کیفیت صلوات بر رسول الله (صلی الله علیه وآله) چگونه بوده است؟
آیا صلوات با آل باید باشد یا بدون آل؟
چه کسانی صلوات بدون آل را مرسوم کردند؟
آیا اهل حدیث از روی تقیه صلوات بر آل را حذف کردند یا نه؟
آیا صلوات بر صحابه بدعت است یا نه؟
خوبه این موارد از نگاه شیعه و اهل سنت بررسی شود!!
چون در کتب اهل سنت معمولا مشاهده می شود صلوات بدون آل، است یا بر کل صحابه صلوات فرستاده می شود یا گاها ما شیعیان بر صحابه منتجبین صلوات نمی فرستیم!! لذا اهل سنت یا وهابیت گمان می کنند ما بغض تمام صحابه را داریم در حالی که این اتهام و حرف بدون تحقیق و سندی بیشتر نیست!!
ان شاء الله تعالی پاسخ این سوالات در اینجا داده می شود.
شهادت سرور جوانان اهل بهشت امام حسین (علیه السلام) و اصحاب و یارانش را به مسلمانان عالم به ویژه شیعیان و محبین آن، تسلیت عرض می گویم.
حدیثی است که هم علمای شیعه (رحمهم الله اجمعین) و هم علمای اهل سنت از رسول الله (صلی الله علیه وآله) نقل کردند.
محدث فقیه ابن قولویه (اعلی الله مقامه الشریف) می نویسد:
حَدَّثَنِي الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ الزَّعْفَرَانِيُّ بِالرَّيِّ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سُلَيْمَانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُثْمَانَ بْنِ خَيْثَمٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي رَاشِدٍ عَنْ يَعْلَى بْنِ مُرَّةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص حُسَيْنٌ مِنِّي وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَيْناً حُسَيْنٌ سِبْطٌ مِنَ الْأَسْبَاطِ
كامل الزيارات ؛ النص ؛ ص52
ترمذی و دیگران هم آوردند:
حَدَّثَنَا الحَسَنُ بْنُ عَرَفَةَ، قَالَ: حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ عَيَّاشٍ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُثْمَانَ بْنِ خُثَيْمٍ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ رَاشِدٍ، عَنْ يَعْلَى بْنِ مُرَّةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: حُسَيْنٌ مِنِّي وَأَنَا مِنْ حُسَيْنٍ، أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَيْنًا، حُسَيْنٌ سِبْطٌ مِنَ الأَسْبَاطِ.
ترمذى، محمّد، سنن الترمذى، تحقيق: بشار عواد معروف، دار الغرب الإسلامى، بيروت، 1998م. ج 6 ص 123
ابن ماجه قزوينى، محمّد، سنن ابن ماجه، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، دار إحياء الكتب العربية، بى تا. ج1 ص 51
قاضی بیضاوی، طیبی و دیگران از علمای اهل سنت درباره شرح این حدیث می نویسند:
كأنه صلى الله عليه وسلم 👈علم بنور الوحي ما سيحدث بينه وبين القوم, فخصه بالذكر, وبين أنهما كالشيء الواحد في وجوب المحبة, وحرمة التعرض والمحاربة,👉 👈وأكد ذلك بقوله: "أحب الله من أحب حسينا" فإن محبته محبة الرسول, ومحبة الرسول محبة الله👉.
گویا پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) با نور وحی دانسته است که چه اتفاقی برای امام حسین (علیه السلام) می افتد و مسلمانان چه رفتاری با او خواهند داشت. بنابراین در مورد امام حسین (علیه السلام) تعابیر جداگانه ای به کار برد تا بگوید امام حسین (علیه السلام) با پیامبر (صلی الله علیه وآله) در محبت و احترام یکسان هستند و بی احترامی و جنگ با امام حسین (علیه السلام) بی احترامی و جنگ با پیامبر (صلی الله علیه وآله) محسوب خواهد شد و بعد با این جمله "أحب الله من أحب حسينا" تاکید کرد که محبت امام حسین (علیه السلام) محبت رسول الله (صلی الله علیه وآله) است و محبت رسول الله (صلی الله علیه وآله) محبت خداوند متعال است.
تحفة الأبرار شرح مصابيح السنة، المؤلف: القاضي ناصر الدين عبد الله بن عمر البيضاوي (ت 685هـ)، محقق: لجنة مختصة بإشراف نور الدين طالب، ناشر: وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية بالكويت، عام النشر: 1433 هـ - 2012م. ج3، ص 562- شرح الطيبي على مشكاة المصابيح المسمى بـ (الكاشف عن حقائق السنن)، شرف الدين الحسين بن عبد الله الطيبي (743هـ)، محقق: د. عبد الحميد هنداوي، ناشر: مكتبة نزار مصطفى الباز (مكة المكرمة - الرياض)، الطبعة: الأولى، 1417 هـ - 1997 م. ج12 ص 3914- قاري، علي بن محمد (م 1014)، مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح، دار الفكر، بيروت، چاپ اوّل، 1422 هـ.ق. ج 9 ص 3981.
لذا رسول الله (صلی الله علیه وآله) به اهل بیت (علیهم السلام) فرمودند:
خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فَإِذَا عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ) فَقَالَ: أَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ، وَ سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ
الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص336
نظر النبي صلى الله عليه وسلم إلى علي والحسن والحسين وفاطمة، فقال: " أنا حرب لمن حاربكم، وسلم لمن سالمكم
ابن حنبل شيباني، أحمد، مسند أحمد بن حنبل، تحقيق: شعيب الأرنؤوط وعادل مرشد و ديگران، مؤسسة الرسالة، چاپ اوّل، 1421ق. ج15 ص 346
قابل توجه علمای وهابی تکفیری و برخی از علمای اهل سنت که لعن بر یزید را جایز نمی دانند!! در مقابل این عده قلیل بسیاری از علمای اهل سنت، لعن یزید را جایز می دانند و حتی برخی یزید را کافر می دانند!!
مثل این روایت رسول الله (صلی الله علیه وآله) درباره امام علی (علیه السلام) هم فرمودند چنانچه در صحیح بخاری و دیگر کتب اهل سنت آمده:
وَقَالَ لِعَلِيٍّ: «أَنْتَ مِنِّي وَأَنَا مِنْكَ»
بخاري، محمّد بن اسماعيل (م 256)، الجامع المسند الصحيح المختصر من أمور رسول الله صلّي الله عليه وسلّم وسننه و أيامه، تحقيق: محمد زهير بن ناصر، دار طوق النجاة، چاپ اوّل، 1422هـ. ق. ج 3 ص 184
یا در کتب حدیثی شیعه هم آمده:
يَا عَلِيُّ أَنْتَ مِنِّي وَ أَنَا مِنْكَ
الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص360
#حسین_منی
#انا_من_حسین
@Tebyan110110
نقد دیدگاه ابنتیمیه درباره یزید از منظر علمای اهلسنت
https://www.alwahabiyah.com/fa/Articleview/2223/
تبیان
کیفیت صلوات بر رسول الله (صلی الله علیه وآله) چگونه بوده است؟ آیا صلوات با آل باید باشد یا بدون آل؟
🔰 اما کیفیت صلوات بر رسول الله (صلی الله علیه وآله):
✍️ از نگاه شیعه:
در منابع حدیثی شیعه، روایات فراوانی وارد شده است که صلوات بر رسول الله (صلی الله علیه وآله) همراه با آلش باید باشد و از باب نمونه به دو تا از این روایات اشاره می شود:
1️⃣ محدث فقیه ثقة الاسلام کلینی (اعلی الله مقامه الشریف) از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند:
سَمِعَ أَبِي رَجُلًا مُتَعَلِّقاً بِالْبَيْتِ وَ هُوَ يَقُولُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ- فَقَالَ لَهُ أَبِي ع لَا تَبْتُرْهَا لَا تَظْلِمْنَا حَقَّنَا قُلِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ»؛
پدرم از فردى كه خود را به خانه كعبه آويزان كرده بود شنيد كه مى گويد: «اللّهمّ صلّ على محمّد» به او فرمود: آن را ابتر و دم بريده نكن و نسبت به حق ما ظلم روا مدار بلكه بگو: «صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ».
الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج2 ؛ ص495
مولی صالح مازندرانی (رحمه الله تعالی) در ذیل این روایت می فرماید: «و من هذا الخبر يستفاد 👈وجوب ذكر أهل بيته معه عليهم السلام فى الصلاة لانه نهى عن البتر و عد ذلك ظلما و لا شك أن الظلم على أهل البيت حرام👉 و الاحتياط ظاهر»
شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني)؛ ج10 ؛ ص238
علامه مجلسی (رحمه الله تعالی) می نویسد: «و يدل الخبر على 👈حرمة الصلاة على النبي صلى الله عليه و آله و سلم بدون الصلاة على الآل لأنه عده ظلما عليهم و الظلم عليهم حرام بإجماع المسلمين👉».
مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ؛ ج12 ؛ ص107
2️⃣محدث فقیه شیخ صدوق (اعلی الله مقامه الشریف) از امام باقر (علیه السلام) از رسول الله (صلی الله علیه وآله) نقل می کند:
«مَنْ صَلَّى عَلَيَ وَ لَمْ يُصَلِ عَلَى آلِي لَمْ يَجِدْ رِيحَ الْجَنَّةِ وَ إِنَّ رِيحَهَا لَتُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ خَمْسِمِائَةِ عَامٍ»؛
كسي كه بر من صلوات بفرستد و بر آل من نفرستد، بوي بهشتي كه از فاصله پانصد سال استشمام مي شود به مشام او نمي رسد.
👌روایت در اینباره بسیار است چنانچه علامه مجلسی (رحمه الله تعالی) می نویسد:
«فإنه قد ورد في روايات الخاصة و العامة أن الصلاة عليه بدون الصلاة على الآل غير مقبول، بل يظهر من أخبارنا أنه محرم و موجب للعقاب»
روایات از طریق خاصه و عامه وارد شده که صلوات بدون آل مقبول نیست بلکه از اخبار ما ظاهر می گردد که صلوات بدون آل حرام ایت و موجب عقاب است.
مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ؛ ج12 ؛ ص96
بنابراین صلوات بدون آل مورد تایید اهل بیت (علیهم السلام) نیست و رسول الله (صلی الله علیه وآله) و اهل بیت (علیهم السلام) کیفیت صلوات را هم بیان کردند چنانچه محدث فقیه شیخ صدوق (اعلی الله مقامه الشریف) از امام رضا (علیه السلام) نقل می کند:
«وَ أَمَّا الْآيَةُ السَّابِعَةُ فَقَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً قَالُوا 👈يَا رَسُولَ اللَّهِ قَدْ عَرَفْنَا التَّسْلِيمَ عَلَيْكَ فَكَيْفَ الصَّلَاةُ عَلَيْكَ فَقَالَ تَقُولُونَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ👉»
عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج1 ؛ ص236
محدث فقیه ثقه الاسلام کلینی (اعلی الله مقامه الشریف) از امیر مومنان (علیه السلام) نقل می کند:
«إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً 👈اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَحَنَّنْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ سَلِّمْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ وَ بَارَكْتَ وَ تَرَحَّمْتَ وَ تَحَنَّنْتَ وَ سَلَّمْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ👉»
الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج8 ؛ ص175
متکلم فقیه شیخ مفید (اعلی الله مقامه الشریف) می نویسد:
«و تتبع هذا التسبيح بالصلاة على محمد و آله على ما جاءت به الآثار فتقول إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً لبيك يا رب و سعديك اللهم صل على محمد و آل محمد و بارك على محمد و آل محمد كما صليت و باركت على إبراهيم و آل إبراهيم إنك حميد مجيد اللهم ارحم محمدا و آل محمد كما رحمت إبراهيم و آل إبراهيم إنك حميد مجيد».
المقنعة ؛ ؛ ص329
✍️نکته پایانی:
گاهی مشاهده می شود برخی به جای صلوات کامل، حرف 👈«ص، ع»👉 را می نویسند و این دور از ادب و شان در مقابل رسول الله (صلی الله علیه وآله) و اهل بیت (علیهم السلام) است چنانچه والد شیخ بهائی (رحمهما الله تعالی) می نویسد:
«👈ويكره الرمز لذلك،👉 كما يكره بل يحرم افراد النبي عن الال بالصلاة أو السلام كما يفعله أعداؤهم»
وصول الأخيار إلى اصول الأخبار نویسنده : العاملي، الشيخ حسين بن عبد الصمد جلد : 1 صفحه : 195
#شیعه
#صلوات
#بر_آل
@Tebyan110110