✔️سوره مبارکه بقره «آیه 1»
♻️الم
#سؤال
⁉️بهترين نظر در باره حروف مقطعه قرآن چيست ؟
#پاسخ
شايد بهترين نظر در باره حروف مقطعه قرآن اين باشد كه قرآن، معجزهى الهى از همين حروف الفبا تأليف يافته كه در اختيار همه است، اگر مىتوانيد شما نيز از اين حروف، كلام معجزهآميز بياوريد.
آرى، خداوند از حروف الفبا، كتاب معجزه نازل مىكند، همچنان كه از دل خاك صدها نوع ميوه و گل و گياه مىآفريند و انسان مىسازد. ولى نهايتِ هنر مردم اين است كه از خاك و گل، خشت و آجر بسازند!
✔️سوره مبارکه بقره«آیه 2»
♻️ذَلِكَ الكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِّلْمُتَّقِينَ
🍃آن كتاب (با عظمت كه) در (حقّانيت) آن هيچ ترديدى راه ندارد، راهنماى پرهيزگاران است.
#سؤال
⁉️اگر قرآن بنابر آيه ١٨٥ سوره بقره، وسيله هدايت همه مردم است چرا در در اين آيه مى فرمايد: «هُدى لِّلْمُتَّقِينَِ» ؟
#پاسخ
آرى، قرآن وسيله هدايت همه مردم است؛ «هدى للنّاس» همانند خورشيد بر همه مىتابد، ولى تنها كسانى از آن بهره مىجويند كه فطرتِ پاك داشته و در برابر حقّ خاضع باشند؛ «هدى للمتّقين» همچنان كه نور خورشيد، تنها از شيشهى تميز عبور مىكند، نه از خشت وگِل.
لذا فاسقان، ظالمان، كافران، دلمردگان، مسرفان و تكذيب كنندگان از هدايت قرآن بهرهمند نمىشوند.
#محسن_قرائتی
#تمثیلات_تفسیر_نور
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تدبر_در_قرآن
وَ مَنْ يَهْدِ اللّٰهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَ مَنْ يُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ أَوْلِيٰاءَ مِنْ دُونِهِ وَ نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيٰامَةِ عَلىٰ وُجُوهِهِمْ عُمْياً وَ بُكْماً وَ صُمًّا مَأْوٰاهُمْ جَهَنَّمُ كُلَّمٰا خَبَتْ زِدْنٰاهُمْ سَعِيراً
«سوره مبارکه اسراء: 97»
و هركه را خدا هدايت كند،پس همو هدايت يافته است و هركه را گمراه سازد،هرگز ياورانى جز خدا براى آنان نخواهى يافت و ما در روز قيامت، آنان را واژگون(به صورت خزنده)كور و كر و لال محشور مىكنيم و جايگاهشان دوزخ است،كه هرگاه خاموش شود،آتش آنان را بيافزاييم.
#سؤال:
⁉️اگر گمراهان در قيامت،كر و كور و لالند، پس چگونه در آيات ديگر،
از ديدن آتش؛
«رَأَى الْمُجْرِمُونَ النّٰارَ»(کهف: 53) ،
يا شنيدن صداى دوزخ؛
«سَمِعُوا لَهٰا تَغَيُّظاً وَ زَفِيراً» (فرقان: 12) ،يا فرياد و شيون آنان؛
«دَعَوْا هُنٰالِكَ ثُبُوراً»(فرقان: 13)
سخن به ميان آمده است؟
#پاسخ:
مراحل و مواقف قيامت متفاوت و متعدّد است.در هر موقفى ممكن است حالتى باشد كه در مرحلهى بعد از آن نباشد.
#تفسیر_نور
#محسن_قرائتی
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✅#اعجاز_علمى_قرآن
✅پيشگويي هاى علمى قرآن
✔️1 - آياتى كه حركت زمين را بيان مىكند:
✳️«اَلَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْداً» . (طه: 53 و زخرف: 10.) همان خدايى كه زمين را براى شما گهواره قرار داد.
✳️ «أَ لَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهٰاداً» . (نبأ: 6.) آيا زمين را براى زندگى آماده نكرديم.
✳️«وَ تَرَى الْجِبٰالَ تَحْسَبُهٰا جٰامِدَةً وَ هِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحٰابِ» . (نمل: 88.) كوهها را مىبينى و آنها را ساكن مىپندارى در حالى كه مانند ابر در حركتند.
✳️«كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ» . (نمل: 88.) هر كدام در مسير خود شناورند.
✔️ 2 - آياتى كه حركت منظم ماه و خورشيد را نشان مىدهد:
✳️«لاَ الشَّمْسُ يَنْبَغِي لَهٰا أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَ لاَ اللَّيْلُ سٰابِقُ النَّهٰارِ» .(یس: 40)
✳️«وَ الْقَمَرَ قَدَّرْنٰاهُ مَنٰازِلَ حَتّٰى عٰادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ» . (یس: 39)
✳️«وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى» .(لقمان: 29)
✳️«وَ سَخَّرَ لَكُمُ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ دٰائِبَيْنِ» . (ابراهیم: 33)
✳️«فٰالِقُ الْإِصْبٰاحِ وَ جَعَلَ اللَّيْلَ سَكَناً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ حُسْبٰاناً» . (انعام: 96)
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✅#اعجاز_علمى_قرآن
✅پيشگويي هاى علمى قرآن
✳️3 - آياتى كه قانون زوجيت و فراگيرى آن را تبلور مىدهد:
✔️«وَ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنٰا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» . ذاریات: 49
✔️«سُبْحٰانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوٰاجَ كُلَّهٰا مِمّٰا تُنْبِتُ الْأَرْضُ...» . یس: 36
✔️«وَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوٰاجَ كُلَّهٰا...» . زخرف: 12
✔️و آيه 5 حج،7 شعراء،10 لقمان،7 ق
نيز مىتواند بيانگر اين نكته باشد.
✳️4 - آياتى كه نقش كوهها را در اعتدال زمين جلوه مىدهد:
✔️«وَ الْجِبٰالَ أَوْتٰاداً» . نبأ: 7
✔️«هُوَ الَّذِي مَدَّ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ فِيهٰا رَوٰاسِيَ» . رعد: 3
✔️«وَ الْأَرْضَ مَدَدْنٰاهٰا وَ أَلْقَيْنٰا فِيهٰا رَوٰاسِيَ» . نحل: 19
✔️«رَوٰاسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِهِمْ» . انبیاء: 31
✔️«وَ أَلْقىٰ فِي الْأَرْضِ رَوٰاسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِكُمْ» . لقمان: 10
✳️5 - تبلور كمبود اكسيژن در فراسوى زمين:
✔️«فَمَنْ يُرِدِ اللّٰهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلاٰمِ وَ مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّمٰا يَصَّعَّدُ فِي السَّمٰاءِ» . انعام: 125
✳️6 - امكان پرواز به فراسوى زمين در اين آيات:
✔️«يٰا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطٰارِ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ فَانْفُذُوا لاٰ تَنْفُذُونَ إِلاّٰ بِسُلْطٰانٍ» . الرحمن: 33
و آيات تسخير نيز همين معنا را مىرساند.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✅#اعجاز_علمى_قرآن
✅پيشگويي هاى علمى قرآن
✳️7 - علمى بودن تحريمها و تحليلها:
✔️آنچه را كه قرآن شريف، حرام دانسته مثل خون، گوشت خوك، شراب، مردار، ازدواج با محرم، علم نيز فساد اين چيزها را تأكيد كرده است بنابراين تحريمها و تحليلهاى قرآنى چيزهايى است كه قرآن، پيشتر از اين كه علم بدان دست يابد، مطرح كرده است.
✳️8 - مسألۀ تلقيح:
✔️ «وَ أَرْسَلْنَا الرِّيٰاحَ لَوٰاقِحَ» . حجر: 22
✳️9 - وجود حيات در كرات ديگر:
✔️«وَ فَضَّلْنٰاهُمْ عَلىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنٰا تَفْضِيلاً» . اسراء: 70
✔️«وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ» .آل عمران: 83
✔️ «لِلّٰهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ» . رعد: 15
✔️به واژۀ من و استعمال آن براى ذوي العقول توجه شود و آيه(55 اسراء) و (93 مريم) و(19 انبياء).
✳️10 - آياتى كه مسألۀ جاذبه را نشان داده:
✔️ «اَللّٰهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمٰاوٰاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهٰا» . رعد: 2
✔️«خَلَقَ السَّمٰاوٰاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهٰا» . لقمان: 10
✳️11 - سقف بودن آسمان (سقف يعنى: نگهبان و محافظ سايهدارانش).
✔️«وَ جَعَلْنَا السَّمٰاءَ سَقْفاً مَحْفُوظاً» .انبیاء: 32
✳️12 - خبر از ادوار جنين:
✔️در آيات 5 حج و آيه 14 مؤمنون و آيه 67 غافر و آيه 38 قيامت.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✅#اعجاز_علمى_قرآن
✅پيشگويي هاى علمى قرآن
✳️13 - خاموشى خورشيد:
✔️«إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ» . اين آيه، پايان يافتن انرژى خورشيد را متذكر مىشود. اين مسئله امروز بىترديد است كه: سوخت خورشيد كم مىشود، تا رو به خاموشى رود، در قرآن عزيز، سورۀ «تكوير» به نام خاموشى هست.
✳️ 14 - نور خواندن ماه و چراغ ناميدن خورشيد:
✔️«وَ جَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُوراً وَ جَعَلَ الشَّمْسَ سِرٰاجاً» در اين آيه مباركه، خورشيد به عنوان چراغ و ماه نور قرار داده شده است بدون ترديد به نورزايى خورشيد و نور مستقل نداشتن ماه، در اين آيه تصريح شده.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✅جامعيت و فراگيرى قرآن کریم
✳️يكى ديگر از ابعاد شگفت اعجاز قرآن، جامعيت و فراگيرى آن است. ابعاد جامعيت و فراگيرى قرآن عظيم بدين ترتيب است:
✳️1 - جامعيت در مخاطبين،
✔️قاعدتا كتابهايى كه نگاشته مىشود مخاطبين ويژهاى دارد. زنان، مردان، كودكان، روحانيون، كارگران، كشاورزان، فرهنگيان، دانشجويان، طلاب، سياهان، سفيدان، و... مىتوانند مخاطبين ويژۀ هر كتابى باشند.
✔️تنها قرآن عظيم، مخاطب ويژه ندارد مخاطب قرآن گاهى انسان است و گاهى بنى آدم و گاهى ناس و گاهى بشر «إِنَّهٰا لَإِحْدَى الْكُبَرِ نَذِيراً لِلْبَشَرِ» قرآن، پيام است براى هر كه بشنود «أُوحِيَ إِلَيَّ هٰذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ» و اگر مؤمنان را مخاطب ساخته به اهل كتاب و مشركين نيز خطاب داده است.
✔️قرآن، پيام براى عالميان است.
«مٰا هُوَ إِلاّٰ ذِكْرٌ لِلْعٰالَمِينَ» . «إِنْ هُوَ إِلاّٰ ذِكْرٌ لِلْعٰالَمِينَ» . شگفت است كه قرآن در ميان اعراب و به زبان عربى فرودآمده ولى يك خطاب ويژۀ اعراب ندارد.
✳️2 - جامعيت و فراگيرى همه قلمروهاى زندگى.
✔️قرآن، كتاب هدايت است و همه قلمروهاى زندگى انسانى را مورد توجه و هدايت قرار داده است: قلمرو فردى، اجتماعى، خانوادگى، سياسى، اقتصادى، نظامى، فرهنگى، و... و اين نكتهآموز است. كتابى هدايت أقوم دارد كه به همۀ ابعاد بنگرد.
✳️3 - قرآن، همۀ ابعاد وجودى انسان را مورد هدايت قرار داده: فطرت، عقل، غرائز، دل و عواطف و در همين راستا در قرآن، هم معارف عقلى هست و هم روانى و به همين دليل، قرآن هم معارف اعتقادى دارد هم اخلاق و هم احكام.
#ادامه_دارد
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
اعجاز قرآن کریم
#تمثیل_در_قرآن #تمثيلات_قرآن 🔘تمثيل #انفاق فى سبيل اللّه ✔️حضرت محمّد (ص): "مثل المؤمنين فى توا
#تمثیل_در_قرآن #تمثيلات_قرآن
🔘تمثيل انفاق رياكارانه
✔️حضرت على (ع): "كلّ حسنة لا يراد بها وجه الله تعالى فعليها قبح الرّيا و ثمرتها قبح الجزاء " هر كار نيكى كه خداى تعالى به آن اراده نشود زشتى ريا بر آن بار است و ميوهاش بد جزا داده شدن است. (غرر الحكم، ص 549)
1-دانه بر سنگ سخت افشاندن!
🌾يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاٰ تُبْطِلُوا صَدَقٰاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذىٰ كَالَّذِي يُنْفِقُ مٰالَهُ رِئٰاءَ النّٰاسِ وَ لاٰ يُؤْمِنُ بِاللّٰهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوٰانٍ عَلَيْهِ تُرٰابٌ فَأَصٰابَهُ وٰابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْداً لاٰ يَقْدِرُونَ عَلىٰ شَيْءٍ مِمّٰا كَسَبُوا وَ اللّٰهُ لاٰ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكٰافِرِينَ (بقره/264)
🌾"اى اهل ايمان صدقات خود را به سبب منّت و آزار تباه نسازيد مانند آن كه مال خود را از روى ريا انفاق مىكند و ايمان به خدا و روز قيامت نمىآورد. مثل چنين مرد رياكار بدان ماند كه دانه را بر قطعه سنگى كه قشر نازكى از خاك بر آن باشد، بپاشد و تند بارانى غبار آن را بشويد و آن را صاف كند و توانايى به دست آوردن حاصلى را از آن نداشته باشند و خداوند كافران را هدايت نمىنمايد."
✅شأن نزول آیه
مفضّل بن صالح بعد از يك واسطه از امام باقر (ع) يا امام صادق (ع) نقل نمايد كه اين آيه دربارۀ عثمان بن عفّان نازل گرديده كه از او به معاويه و پيروان او نيز سرايت كرده است. و نيز سلام بن مستنير از امام باقر (ع) روايت نمايد كه اين آيه دربارۀ عثمان بن عفان نازل شده است .
🌿دانههاى چندى در مشت گرفته تا بيفشاند شايد كه ثمر و نتيجهاى به او بازپس دهد.
و اگر از چنگ حوادث روزگار سالم برهد، در روز برداشت، انبان او نيز چون نيكبختان سعادت پيشه، تهى نباشد بلكه دلشاد باشد از كشتۀ خود كه چنين نتيجۀ نيكويى داشته است.
امّا اين زارع ديوانه و ناشى را ببين! به جاى اين كه دانهها را در زمينى قابل كشت و مستعد بپاشد، بر سنگى ستبر و سخت غير قابل كشت و رويش كه در مسير خود يافته مىريزد و مسرور از اين كشت خود!!
سنگ را زمينۀ رويش نيست، فقط قشر نازكى از خاك و غبار بر آن نشسته كه آن نيز به وسيلۀ باران تندى كه ببارد شسته مىشود و كاملا صاف مىگردد.
اين بيچاره با چنين كشت بىفايده و بىاثر اگر به انتظار نتيجۀ آن نشيند، كارى است بيهوده و زحمتى است بر باد رفته.
كه سنگ را نشايد جوانهاى پروراندن و ميوهاى دادن، چه، زمينۀ آن را دارا نمىباشد.
او با اين كار خود طرفى به جايى نخواهد بست و راه به سعادتى نخواهد جست.
آخر كار نيز سرافكنده و چشم گريان است و بر زبانش كلمۀ«... ربّ ارجعون... »جارى است.
#ادامه_دارد
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تمثیل_در_قرآن #تمثيلات_قرآن
🔘تمثيل انفاق رياكارانه
🍃اين مثل كسانى است كه انفاق مىكنند امّا از روى ريا و براى جلب توجّه مردم و كسب شهرت و آوازه، نه براى خشنودى و رضايت خدا.
🍃در هنگام عمل انفاق، به مردم هم منّت گذاشته و با زبان و افعال خود به آزار و اذيّت آنان نيز مىپردازند.
🍃به نفس عمل و حقيقت آن هم اعتقاد و اطمينانى ندارند؛ ليكن در انظار عموم بخششى مىكنند تا وجهۀ «حاتم طايى» را يدك كشند كه اعمال اين رياكاران سود و بهرهاى برايشان در بر ندارد بلكه باطل و بىاثر است كه خدا اعمال متّقين را قبول مىكند. (إِنَّمٰا يَتَقَبَّلُ اللّٰهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ -«مائده/27»)
🍃و اعمالشان در ميزان حق و سنجش "يوم البعث " وزنى دارد و جايگاهشان نيز "جنّات الفردوس" است.
♦️امّا رياكاران و كافران، اعمالشان حبط خواهد شد و در مقياس قيامت وزنى نخواهد داشت كه قرآن فرمايد:
«اى رسول، به امّت بگو كه مىخواهيد شما را به زيانكارترين مردم آگاه سازم؟ زيانكارترين مردم آنها هستند كه عمرشان را در راه حيات دنيوى تباه كردند و به خيال باطل مىپنداشتند نيكوكارى مىكنند. همين دنياطلبانند كه به آيات خداى خود كافر شدند و روز ملاقات خدا را انكار كردند. لذا اعمالشان همه تباه گشته و روز قيامت آنها را هيچ وزن و ارزشى نخواهيم داد. اينان چون كافر شده و آيات و پيامبران مرا استهزاء كردند به آتش دوزخ كيفر خواهند يافت.» (كهف/106-103)
🔰تفسير
... كسى كه در انفاق خود مرتكب ريا مىشود در ريا كردنش و در ترتب ثواب بر انفاقش حال سنگ صافى را دارد كه مختصرى خاك روى آن باشد همينكه بارانى تند بر آن ببارد، همين بارانى كه مايۀ حيات زمين و سرسبزى آن و آراستگىاش به گل و گياه است، در اين سنگ خاكآلود چنين اثرى ندارد و خاك نامبرده در برابر آن باران دوام نياورده به كلى شسته مىشود، تنها سنگى سخت مىماند كه نه آبى در آن فرومىرود و نه گياهى از آن مىرويد... بدون اين كه نقصى و قصورى در ناحيۀ آبوخاك باشد.
♦️حال و احوال رياكار نيز چنين است.
براى اين كه وقتى رياكار در عمل خود خدا را در نظر نمىگيرد ثوابى بر عملش مترتّب نمىشود هر چند كه جرم عمل هيچ نقص و قصورى ندارد، چون انفاق سببى است روشن براى ترتب ثواب، ليكن به خاطر اين كه قلب صاحبش چون سنگ است استعداد پذيرفتن رحمت و كرامت ندارد .
#ادامه_دارد
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✔️پرسشهاى مهم پاسخهاى كوتاه
#سؤال
⁉️آيا خدا به عبادات ما نياز دارد كه فرمان داده نماز بخوانيم و رو به كعبه بايستيم؟
#پاسخ
اگر همۀ مردم رو به خورشيد خانه بسازند چيزى به خورشيد اضافه نمىشود و اگر همه مردم پشت به خورشيد خانه بسازند، چيزى از خورشيد كم نمىشود. خورشيد نيازى به مردم ندارد كه رو به او كنند، اين مردم هستند كه براى دريافت نور و گرما بايد خانههاى خود را رو به خورشيد بسازند. خداوند به عباداتِ مردم نيازى ندارد كه فرمان داده نماز بخوانند. اين مردم هستند كه با رو كردن به او از الطاف خاص الهى برخوردار مىشوند و رشد مىكنند. قرآن مىفرمايد: اگر همۀ مردم كافر شوند، ذرّهاى در خداوند اثر ندارد، زيرا او از همۀ انسانها بىنياز است. «اِن تكفروا انتم و مَن فى الارض جيمعاً فانّ اللّه لغنىٌّ حميد» (ابراهیم: 8)
#تمثیلات
#اخلاق_و_معارف_اسلامي
#محسن_قرائتی
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
اعجاز قرآن کریم
✔️سوره مبارکه بقره «آیه 1» ♻️الم #سؤال ⁉️بهترين نظر در باره حروف مقطعه قرآن چيست ؟ #پاسخ شا
#تدبر_در_قرآن
💠بقره «٩» يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَ مَا يَخْدَعُونَ إِلّا أَنْفُسَهُمْ وَ مَا يَشْعُرُونَ
💠(منافقان به پندار خود) با خداوند و مؤمنان نيرنگ مىكنند در حاليكه جز خودشان را فريب نمىدهند، امّا نمىفهمند!
#سؤال
⁉️چرا با اينكه منافقان به خدا و پيامبر صلى الله عليه و آله نيرنگ ميزنند، ولى خداوند مى فرمايد: جز خودشان را فريب نمىدهند ؛«وَمَا يَخْدَعُونَ إِلّا أَنْفُسَهُمْ » ؟
#پاسخ
✔️مراد از حيله ومكر منافقان با خدا، يا خدعه ونيرنگ آنان با احكام خدا و دين الهى است كه آنرا مورد تمسخر و بازيچه قرار مىدهند و يا به معناى فريبكارى نسبت به پيامبر خداست.
✔️يعنى همانگونه كه اطاعت و بيعت با رسولخدا، اطاعت و بيعت با خداست ١ خدعه با رسولخدا به منزله خدعه با خدا مىباشد كه روشن است اينگونه فريبكارى و نيرنگ بازى با دين، خدعه و نيرنگ نسبت به خود است.
✔️چنانكه اگر پزشك، دستور مصرفِ دارويى را بدهد و بيمار به دروغ بگويد كه آنها را مصرف كردهام، به گمان خودش پزشك را فريب داده و در حقيقت خود را فريب داده است و فريب پزشك، فريب خود اوست .
✅اين تمثيل درمورد آيه ٤٣ سوره فاطر نيز بكار رفته است كه خداوند مىفرمايد:
✔️«لا يحيق المكر السّىء الاّ باهله» اين نيرنگها تنها دامان صاحبانش را مىگيرد.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
💠بقره «١٠ »فِى قُلُوبِهِمْ مَّرَضٌ فَزَادَهُمْ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُواْ يَكْذِبُونَ
💠در دلهاى منافقان، بيمارى است پس خداوند بيمارى آنان را بيافزايد و براى ايشان عذابى دردناك است، به سزاى آنكه دروغ مىگويند.
#سؤال
⁉️منظور از اينكه خدا بيمارى منافق را زياد مى كند چيست ؟
#پاسخ
✔️مثال منافق، به لاشه ومردارى بد بو مىماند كه در مخزن آبى افتاده باشد. هر چه آب در آن بيشتر وارد شود، فسادش بيشتر شده و بوى نامطبوع و آلودگى آن افزايش مىيابد.
✔️نفاق، همچون مردارى است كه اگر در روح و دل انسان باقى بماند، هر آيه و حكمى كه از طرف خداوند نازل شود، به جاى تسليم شدن در برابر آن، دست به تظاهر و رياكارى مىزند و يك گام بر نفاق خود مىافزايد.
✔️اين روح مريض، تمام افكار و اعمال او را، رياكارانه و منافقانه مىكند و اين نوعى افزايش بيمارى است. «فزادهم اللّه مرضاً»
🔰اين پاسخ در باره آيه ٣٦ سوره انبيا نيز به كار مىرود كه كفار با ديدن پيامبرصلى الله عليه وآله لجاجت بيشترى مىورزند.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
#سؤال
⁉️نفاق چه نوع بيمارى است ؟
#پاسخ
✔️نفاق، يك مرض روحى ومنافق بيمار است. همانطور كه بيمار، نه سالم است و نه مرده، منافق هم نه مؤمن است و نه كافر. «فى قلوبهم مرض»
#تمثیلات_تفسیر_نور
#محسن_قرائتی
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تدبر_در_قرآن
🍀بقره «٢٠» يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَآ أَضَآءَ لَهُم مَّشَوْاْ فِيهِ وَ إِذَآ أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُواْ وَ لَوْ شَآءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَىءٍ قَدِيرٌ
🍀نزديك است كه برق، نور چشمانشان را بربايد. هرگاه كه (برق آسمان در آن صحراى تاريك وبارانى) براى آنان بدرخشد، در آن حركت كنند، ولى همين كه تاريكى، ايشان را فرا گرفت بايستند و اگر خداوند بخواهد، شنوايى و بينايى آنان را (از بين) مىبرد، همانا خداوند بر هر چيزى تواناست.
#سؤال
⁉️در اين آیه آمده است: «خداوند بر هر چيزى تواناست» اين با محال بودن بعضى از كارها چگونه قابل جمع است؟
#پاسخ
🔰هرگاه گفته مىشود: خداوند بر هر كارى قادر است، مراد كارهاى ممكن است. مثلاً اگر گفتيم فلانى رياضىدان است، معنايش آن
نيست كه بتواند حاصل جمع (٢+٢) را ٥ بياورد. زيرا اين امر محال است، نه آنكه آن شخص قادر بر جمع نمودن آن نباشد.
#تمثیلات_تفسیر_نور
#محسن_قرائتی
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114