eitaa logo
برنامه علمی فرهنگی طلوع
1.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
74 ویدیو
235 فایل
طلوع برنامه علمی فرهنگی است که می‌کوشد به تبیین ارزش‌های ناب اسلام محمدی و گفتمان رسمی نظام در سند گام دوم و نیز الگوی سوم مورد نظر مقام معظم رهبری یپردازد. این برنامه، برنامه‌ای مستقل است و به هیچ واحد دانشگاهی وابستگی ندارد. شروع برنامه ها سال 1397
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 قابل توجه علاقه مندان زبان انگلیسی و دانشجویان دکتری و ارشد شرکت کننده در آزمونهای تافل و بسندگی 🔻نشست مشورتی و مقدماتی و رایزنی با استاد محترم سه شنبه 25 اردیبهشت ساعت 20 (آنلاین) و با امکان حضور آزاد 🔻با سلام. در آستانه شروع ششمین دوره تافل، و به منظور آشنایی بیشتر دانشجویان و علاقه مندان با کم و کیف کلاس و کتاب و نحوه تدریس استاد و غیره، جلسه مقدماتی و مشورتی با حضور استاد محترم سرکار خانم دکتر عابدی سه شنبه شب ساعت 20 به مدت یک ساعت برگزار میشود. در این جلسه استاد محترم توضیحاتی درباره دوره و آزمونها داده و مقداری نیز تدریس خواهند کرد. (کتابهای فلش، کتاب لانگمن و...). در پایان شرکت کنندگان میتوانند با استاد محترم گفتگو کرده و سوالات خود را مطرح نمایند. 🔻کلاسهای تافل بر اساس کتاب فلش، روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت 16:30 به طور آنلاین ارایه میشود. محتوای دوره برای شرکت کنندگان آزمون آیلتس و دیگر آزمونها ضروری و مفید است. 🔻 شرکت در این جلسه نیاز به ثبت نام ندارد و همه علاقه مندان میهمان جلسه اند. 🔻برای دریافت لینک جلسه لطفا یک پیام در پیامرسانها (ترجیحا ایتا یا تلگرام) بفرستید یا پیامک بزنید. با تشکر 🍀 در پیام‌رسان‌های اجتماعی با ما همراه باشید: ☜ https://eitaa.com/Tolouwomenhttps://chat.whatsapp.com/Ln85TqjURxH0K0XBNxgYd7https://t.me/Tolouwomen برنامه علمی فرهنگی طلوع/ روزنه‌ای به افق‌های نو و ناگشوده
🔻تأملاتی در مطالعات مانوی_اسلامی 🔻سخنران: دکتر محمد شکری فومشی و پریسا عطائی نظری 🔻دوشنبه، 31 اردیبهشت‌ماه 403 ساعت: 13 تا 15 🔻پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔻پیوند ورود برخط(آنلاین) به نشست: https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-oc3-4ya-rjj 🍀 در پیام‌رسان‌های اجتماعی با ما همراه باشید: ☜ https://eitaa.com/Tolouwomenhttps://chat.whatsapp.com/Ln85TqjURxH0K0XBNxgYd7https://t.me/Tolouwomen برنامه علمی فرهنگی طلوع/ روزنه‌ای به افق‌های نو و ناگشوده
پوستر کرسیهای علمی نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه ادیان در بهار 1403 (حضوری و آنلاین) 🔗 لینک ورود به نشستها : yun.ir/mqvoc رمز 22 🍀 در پیام‌رسان‌های اجتماعی با ما همراه باشید: ☜ https://eitaa.com/Tolouwomenhttps://chat.whatsapp.com/Ln85TqjURxH0K0XBNxgYd7https://t.me/Tolouwomen برنامه علمی فرهنگی طلوع/ روزنه‌ای به افق‌های نو و ناگشوده
عرض تسلیت به مناسبت شهادت رییس جمهور محترم و هیات همراه به محضر مقام معظم رهبری و مردم بزرگ ایران. انا لله و انا الیه راجعون
✍️ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان 📝 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند. 📝 متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم انا لله و انا الیه راجعون ▪️با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم. ▪️این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. ▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد. ▪️در این حادثه‌ی سنگین شخصیتهای برجسته‌ئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند. ▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود. ▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴۰۳/۲/۳۱
🌹 کرسی علمی - ترویجی: پربسامدی آموزه‌های بنیادین ادیان به مثابه روشی در کشف اصالت آموزه‌ها 🌹Frequency as a Way to Discover the Authenticity of Religious Doctrines 🔻ارائه‌دهنده: دکتر بهروز حدادی/ ناقد: دکتر یوسف دانشور نیلو/ دبیر جلسه: دکتر حمیده امیریزدانی 🔻زمان و مکان: پنجشنبه 3 خرداد 1403 ساعت 14- 12:30 پردیسان، دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن شهید بهشتی 🔗 لینک: yun.ir/mqvoc کد ۲۲ 🆔https://eitaa.com/sccrrc 🌱 اشاره: امروزه ادیان مختلف دعاوي گوناگوني در موضوع مختلف دارند كه باور به آنها و پذيرش‌شان مستلزم اثبات حقانيت يا موجه بودن اعتقاد به آنها به طرق خاصي است. تعيين منابع آتوريته در هر دين خاص دقيقاً به همين دليل است. اما مشكلي كه دينداران امروزی در مورد بعضي از آموزه‌هاي خود دارند آن است كه بعضي از اين باورها كه در زمان حاضر بسیار مهم و ضروری‌اند، چندان قابل اثبات به طرق عادي نيستند و همين موجب شك و ترديد در اصالت بعضي از آموزه‌ها مي‌شود كه چگونه بعضی آموزه‌ها در ساختار امروزی یک دین جنبه بنیادین دارند ولی، چنانكه بايد، در منابع اصلي بدان پرداخته نشده و امروزه اثبات اصالت و صدق و کذب آن امری دشوار است. یکی از راه‌هایی که به حل مشکل کمک می‌کند موضوع پربسامدی یا عدم آن در هسته اولیه دین خاص است. مدعای این نوشته آن است كه اگر آموزه‌اي، آموزه‌اي اساسي در يك دين باشد بايد به اندازه كافي در هسته اوليه آن دين، بدان بها داده شده باشد و فقدان آن نشان مي‌دهد كه اين آموزه، محصول فرآيندی تكاملي بوده نه اعتقادي بنيادين و زيرين و ریشه‌دار، و این ادعا ناپذیرفتنی است که شاید دلیلی وجود داشته ولی به دلایلی به دست ما نرسیده است، چون حذف همه شواهد مستقیم و غیرمستقیم امر ناشدنی است. در این نوشته با بررسی اصل موضوع و مقایسه دو موضوع تثلیث در مسیحیت و توحید در اسلام، به نقد تثلیث از این منظر پرداخته می‌شود که تثلیث كه امروزه بسيار در ساختار الهیات مسیحیت اهميت دارد، در لایه‌هاي اولیه دین یادشده بدان پرداخته نشده است، در حالی که مشابه آن در سنت اسلامی یعنی توحید چنین نیست و همین در اعتبار و اصالت و عدم، موضوعی حساس است. 🍀 در پیام‌رسان‌های اجتماعی با ما همراه باشید: ☜ https://eitaa.com/Tolouwomenhttps://chat.whatsapp.com/Ln85TqjURxH0K0XBNxgYd7https://t.me/Tolouwomen برنامه علمی فرهنگی طلوع/ روزنه‌ای به افق‌های نو و ناگشوده
💢 سخنرانی علمی با عنوان «رنه گنون و فرهنگ ایران» فیلسوف و متفکر فرانسوی و پایه‌گذار نظریه خرد جاودان در قرن بیستم ✍️دکتر بابک عالیخانی یکشنبه 6 خردادماه 1403 از ساعت 10 الی 12 در سالن دکتر نصر مؤسسه 🔶شایان ذکر است همایش بین‌المللی «رنه گنون و احیاء خمیره ازلی»، در بهمن‌ماه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار خواهد شد 🌏لینک حضور مجازی: https://www.skyroom.online/ch/irip/guenon اطلاعات بیشتر: او به عنوان پایه‌گذار حکمت جاویدان در قرن بیستم میلادی شناخته می‌شود. گنون به سبب نوشته‌هایش در باب تباهی و زوال عقلی جهان مدرن، نمادشناسی و نشانه‌شناسی، مشرب باطنی و وحدت متعالی ادیان و تشرف معنوی شهرت دارد. او پیوسته با موضوع راه بردن به سرچشمه‌های زلال سنت (که مساوی با علم مقدس یا معرفت ازلی دینی است) مشغول است. سیدحسین نصر که خود از پیروان گنون و مکتب او به‌شمار می‌رود، در معرفت و امر قدسی دربارهٔ گنون می‌نویسد: «شخصیت بزرگی که در ارائهٔ تعالیم سنتی و غنی شرق عهده‌دار مسئولیت بسیاری بود رنه گنون بود؛ مردی که خود سنت او را برای این تکلیف برگزیده بود و کسی که رسالت عقلانیِ توأم با ویژگی فرافردی را به ثمر رسانید. … نخستین کتاب گنون Introduction generale a des doctrines hindoues که در سال ۱۹۲۱ در پاریس به طبع رسید، اولین شرح کامل جوانب اصلی تعالیم سنتی بود. این کتاب شبیه انفجار ناگهانی نور بود، هجومی غیرمنتظره به جهان جدیدِ «دانش‌پیشه»، دیدگاهی که بالمره با وضعیت و جهان‌بینیِ غالب آن دوره بیگانه بود و کاملاً مخالف مشخصه‌های ذهنیت متجدد بود. در طول سی سال بعد، گنون کتاب‌ها، مقالات و نقدهای بسیاری نوشت که یک کل هماهنگ و کامل را تشکیل می‌دهند؛ گویی یک بار نشسته‌است و همهٔ آن‌ها را نوشته و سپس در چند دههٔ بعدی آن‌ها را به مرور منتشر کرده‌است. فقدان یک بسط تاریخی در آثارش نشان می‌دهد که زندگی شخصی وی یک‌باره تغییر یافت و این به خاطر این واقعیت بود که وظیفهٔ او بیان تعالیم جهان‌شناختی و متافیزیکی سنت بود، نه معرفی جنبه‌های وجودی و عملی آن، و نه ارائهٔ یک پژوهش دانشورانه در این باره. او با آغوش باز اسلام پذیرفت، به قاهره سفر کرد و با یک زن مصری ازدواج کرد، در یک خانهٔ سنتی نزدیک اهرام سکنی گزید-که چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ معماری با محل سکونتش در پاریس تفاوت بسیار داشت-و در قبری نزدیک قاهره دفن شد که حتی با وجود محیط شلوغ و نیمه مدرن آن، بسیار با حال و هوای فرهنگی فرانسه که زادگاهش بود، تفاوت داشت. … گنون برای انجام وظیفه مجبور بود به یک معنی افراطی باشد. او ناچار بود زمینه را به‌طور کامل فراهم کند تا امکان هر خطایی از بین برود؛ لذا یک لحن مصالحه‌ناپذیر و جدلی داشت و اغلب این لحن مانع از این می‌شد که بسیاری از مردم توصیف وی از حکمت سنتی را درک کنند.» (رک ویکی پدیا) 🍀 در پیام‌رسان‌های اجتماعی با ما همراه باشید: ☜ https://eitaa.com/Tolouwomenhttps://chat.whatsapp.com/Ln85TqjURxH0K0XBNxgYd7https://t.me/Tolouwomen برنامه علمی فرهنگی طلوع/ روزنه‌ای به افق‌های نو و ناگشوده
🌹نقد و نظر 🔻آنچه در پی می‌آید، یادداشتی است از آقای دکتر صادق‌نیا و در دنبال آن، پاسخی است از ارایه‌کننده کرسی فوق. سلام و احترام و سپاس از برگزارکنندگان جلسه. شوربختانه، به دلیل هم‌زمانی این نشست با سوگواره‌ای که دانشگاه برای "شهدای خدمت" بویژه رییس جمهور فقید برگزار کرده بود، نتوانستم در این جلسه‌ی علمی شرکت کرده و استفاده ببرم. بر اساس این چکیده که دوست فرهیخته، دکتر حدادی، نوشته‌اند نکته‌ای چونان خُرده به ذهن‌م آمد که پیش‌کش می‌کنم. به دور از ارزیابی ادعای پایه‌ای این چکیده، گمان می‌رود که مقایسه‌ی تثلیث مسیحی و توحید اسلامی نارواست. تثلیث یک خوانش از توحید مسیحی و ارتباط خدا با جهان است. به همین سبب اگر خواسته باشیم تثلیث را با امرِ همانندی در سنت اسلامی مقایسه کنیم، سزاوار است آن را با صفات ذات و یا خوانشی در این سنت که از ارتباط خدا و جهان پرده بر می‌دارد بسنجیم. توحید اسلامی فقط با توحید مسیحی قابل سنجش است. افزون بر آن مفهوم "هسته‌ی اولیه" تا اندازه‌ی زیادی لغزنده است. پرسش جان‌دار این است که چه چیزی "هسته‌ی اولیه‌ی" یک دین (چون اسلام و مسیحیت) است و با چه سنجه‌ای؟ اگر به روی‌کرد تاریخی پای‌بند باشیم، هیچ دینی "هسته‌ی اولیه" ندارد. شاید "مفهوم چتری" یا "مفهوم کلیدی" داشته باشد؛ ولی "هسته‌ی اولیه" نه. به گزارش تاریخ، توحید در ادیان سامی هیچ وقت یک خوانش پذیرفته شده‌ی رسمی نداشته است. 🔻🔻 باسلام و عرض ادب و ضمن تشکر از توجه و امعانِ نظر شما، دو سه نکته‌ای تقدیم می‌شود: 🔻در خصوصِ مطلبِ اصلی این نشست، هدف، مقایسه توحید و تثلیث، و مجادله‌ای به خصوص از نوع حیدری نعمتی نبود. ذکر این دو، از باب مثال بود و بزرگان گفته‌‌اند که در مَثَل مناقشه نیست. مطلب اصلی این است که امروزه که گاهی دستمان از منابع حجیت (آتوریته) کوتاه است. لذا در خصوص مسائل مهم، اگر موضوعی، چه در اعتقادات، یا شعایر یا ارزشها و مناسک، ادعا شود که از مَهامّ امور است و جنبه حیاتی و بنیادین دارد، باید به میزانی که مهم دانسته میشود، در منابع معتبر که معمولاً در همان لایه‌های اولیه است، شواهد مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد در حدی که وجداناً موجّه دانسته شود و لذا، شاید بتوان موضوعی فرعی را به خبر واحد پذیرفت (در سنت، مسائل اخلاقی اینگونه‌اند) ولی در مَهامّ امور، و به خصوص مسائل کثیرالابتلاء، باید موضوع در منابع معتبر به شکلی که متناسب با اهمیت آن است مورد توجه قرار گرفته باشد. مثلاً توحید، اساس اسلام است و به قول علامه طباطبایی بقیه مسائل ناشی و برگرفته از آن است (نقش مادرانه!). حال، با مراجعه به منابعِ معتبر، مشاهده می‌شود که این مضمون حدود هزاربار به شکل‌های مختلف در قرآن بدان پرداخته و شعار نبی گرامی (ص) بوده که قولوا لا اله الا الله تفلحوا. نظیر این در مسیحیت، Trinity یا تثلیث یا به تعبیر بدیع شما «توحید مسیحی» است که به هر تعبیر یا تفسیر، ستونِ خیمه الهیات است. درست است که مسیحیان خود را موحد می‌دانند و تفاسیر از تثلیث متفاوت است، ولی سخنم این است که این آموزه (با هر تفسیری) را با این اندوخته اندک (دو سه آیه در عهدین به شکل غیرصریح، به خصوص فقدانش در کلمات منقول از مسیح در همین اناجیل) نتوان توجیه دینی کرد. صرف نظر از درستی یا نادرستی این آموزه، باید در سنت مسیحی اولیه یعنی کتاب مقدس و کلمات عیسی مسیح خیلی بیشتر و البته به صراحت بر آن تاکید میشد، عین توحید در اسلام. مسائل دیگری را نیز به همین شکل میتوان ذکر کرد؛ ولی سخنم نه ورود به مناقشات توحید و تثلیث، بلکه بیان یک اصل در شرایطِ بحرانِ ادله حجیت و آتوریته دینی در زمان حاضر است. امروزه گاه متدینانِ ادیان، در بعضی موضوعات دعاوی گزافی دارند ولی در مقام ارایه دلیل از سنت خودشان چندان توفیقی ندارند و سخن این است که اگر در خصوص آموزه‌ای از آموزه‌ها، یا ارزشی از ارزشها یا مناسک و شعایر دینی مدعی چنان اهمیتی هستند باید از عهده ارایه شواهد، از همان سنت، به میزانی که قاعده وجدان آن را کافی بداند برآیند (تناسب مدعا و دلیل) و از این رو، نتوان گذشتِ زمان و فقدانِ ادله و دستِ تطاولِ روزگار را عذر دانست و به قلیل و اندک اکتفا کرد و عذر خواست و به هر رطب و بابسی استناد کرد. لذا فقدانِ دلیلِ متناسب را گاهی میتوان عملاً دلیل العدم دانست و البته سخن آخوند خراسانی در کفایه الاصول تحت عنوان «لو کان، لَبانَ» را می‌توان به وجهی به این نیز تسری داد. هذا تمام الکلام. در باب «هسته اولیه» و لغزندگی آن با شما موافقم ولی این سخن در سخن اصلی این نوشتار (معیار در هنگام بحران ادله) تفاوتی ایجاد نمیکند. با تشکر https://eitaa.com/Tolouwomen
پربسامدی و آتوریته دینی خرداد 1403.mp3
20.71M
فایل صوتی نشست علمی پربسامدی و آتوریته/مرجعیت دینی در روزگار ما و سخنان آقای دکتر یوسف دانشور نیلو. 3 خرداد 1403 https://eitaa.com/Tolouwomen
💢 نشست علمی «مسأله‌شناسی الاهیات سلبی با تأکید بر رویکرد ملارجبعلی تبریزی و شاگردانش» ✍️ سه‌شنبه هشتم خردادماه 1403 از ساعت 10 تا 12 در موسسه حکمت و فلسفه تهران 👤ارائه‌دهندگان: آقای مهدی عسگری و دکتر محمدحسین منتظری ( 🌏لینک حضور مجازی: http://irip.ac.ir/u/136 لینک گروه مطالعات ادیان عرفان https://eitaa.com/joinchat/1220280487C61aa658516
⚡️بانوان مسلمان و بی‌نیازی از فمینیسم غربی و قدرتهای جهانی (مروری بر کتاب «آیا زنان مسلمان به نجات نیازمندند؟» نوشته: لیلا ابولُغَد) 🔹لیلا ابولُغد، انسان‌شناس امریکایی فلسطینی‌الاصل، استاد علوم ‌اجتماعی در گروه انسان‌شناسی دانشگاه کلمبیا در نیویورک است. پدرش، ابراهیم ابولُغد، از دانشمندان سرشناس فلسطینیِ علوم‌ سیاسی در امریکا (و در اواخر عمر در کرانۀ باختری) بود و مادرش، ژانت ابولُغد، از استادان پرکار علوم اجتماعی. خودِ ابولغد چند سال را به مردم‌نگاری در میان عشایر مصر گذرانده بود که نتایج آن در کتاب‌های «نوشتن جهان‌های زنان» (۱۹۹۳) و «عواطفی پوشیده: حیا و شعر در جامعه‌ای عشایری» (۲۰۰۰) آمده است. او در این آثار تصویری نو از زنان عشایری به دست داده است، زنانی که اغلب به‌غلط فاقد عاملیت و درک مناسب از جهان قلمداد می‌شوند. 🔸 کتاب «آیا زنان مسلمان به نجات‌ نیازمندند؟» در ۲۰۱۳ در انتشارات دانشگاه هاروارد منتشر شده است. عنوان کتاب یادآور مقالۀ بسیار مشهور ابولغد است: «آیا واقعاً زنان مسلمان به نجات‌ نیازمندند؟ تأملاتی انسان‌شناسانه در نسبی‌گرایی فرهنگی و دیگری‌های آن» که در سپتامبر ۲۰۰۲ تنها یک سال پس از فاجعهٔ ۱۱ سپتامبر و اندکی پس از آغاز‌ «جنگ علیه ترور» منتشر شد. تصویر روی جلد کتاب عکسی است از رانیا مطر، هنرمند معروف لبنانی-امریکایی: زنی جوان در حال مرتب‌کردن روسری‌اش در آینه‌ای شکسته. قرار گرفتن عنوان کتاب در این تصویر، حتی به مخاطبی که از پیشینهٔ عنوان در مقالهٔ نام‌دار و انقلابیِ ابولغد آگاه نیست، این تلنگر را می‌زند که قرار است از پشت سر این زن به آینهٔ شکستهٔ پیش رویش (یعنی نظام‌های سلطه) نگاه کنیم و ببینیم او چگونه دیده شده و باید دیده شود. استفهام انکاری از رویکرد انتقادی نویسنده به نگاه‌های پیشین به آن زن مسلمان حکایت می‌کند. 🔹 مدعای مهم لیلا ابولغد در کتاب «آیا زنان مسلمان به نجات‌ نیازمندند؟» این است که گرچه زنان مسلمان در بسیاری از نقاط جهان از نظام‌های مردسالارانه و سلطه‌گرانه آسیب می‌بینند، تلاش‌های سیاست‌مداران و فعالان رسانه‌ای در کشورهای غربی برای نجات‌دادن آن‌ها نیز در خدمت سلطه‌گریِ امپریالیستی است و باید در صداقت آن تردید کرد. برای فهم مدعای ابولغد باید تفکر انتقادی را بشناسیم. تفکر انتقادی به‌طور کلی در پی آن است که عوامل یک رخداد را بشناسد و تا حد ممکن آن را تک‌عاملی نداند و در پی بررسی و سنجش تبیین‌های گوناگون برای آن باشد. در تفکر انتقادیِ رایج در آثار ادبی و علوم اجتماعی، به‌طور خاص، نوعی هرمنوتیک سوءظن حاکم است که موجب می‌شود انگیزه‌های نهفته در پسِ متن هم شناسایی شود. 🔸 نظریۀ پسااستعمار در سال ۱۹۷۸ با انتشار کتاب مهم شرق‌شناسی اثر ادوارد سعید ظهور یافت. سعید با بهره‌گیری از نظریۀ فوکو دربارهٔ ارتباط دانش و قدرت نشان داد که ادبیات غربی (در جایگاه دانش) در خدمت پروژۀ استعماریِ قدرت‌های غربی بوده است. تصویر زنان حرم‌سرا و مردان زن‌باره و کاهل شرقی در ادبیات انگلیسی برای آن بوده که مردان غربی خود را از نظر جنسی و کاری منضبط نشان دهند. بدین‌ترتیب هم به شکل‌گیری هویت خود به عنوان افرادی منضبط و وارسته و آراسته کمک کردند و هم نشان دادند که شرقیان به کمک و عمران و استعمار غربی نیازمندند. دکتر فاطمه توفیقی، نقل از کانال مسلمنا.
🔻قابل توجه شرکت کنندگان دوره دانش هرمنوتیک 🔻امروز سه شنبه عصر81 خرداد: دانش هرمنوتیک و مبانی تفسیر متن (آنلاین & آفلاین) 🔻ارایه کننده: استاد دکتر یوسف دانشور نیلو 🔻سه شنبه ساعت 18:30 🔻برای اطلاعات بیتشر به شماره 09907629903 پیام دهید. با تشکر
☘️ کارگاه بهاره روش تحقیق (آنلاین & رایگان) ☘️ شنبه 12 خرداد، از 8 صبح تا 19عصر ◀️ مباحث کارگاه : 🔹 آشنایی با روش‌های جمع آوری و تحلیل داده‌ها 🔹 آشنایی با ابزارهای پژوهش 🔹 مؤلفه های مغفول در تبیین مسأله 🔹 منبع شناسی در پژوهش 🔹 منطق و آئین استناد 🔹 منطق استنتاج در تحقیق 🔹 پروپوزال نویسی 🔹 کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش لینک ثبت نام : https://formafzar.com/form/njit0 لینک ارتباط با ادمین : @pajhoohan_admin 🍀 در پیام‌رسان‌های اجتماعی با ما همراه باشید: ☜ https://eitaa.com/Tolouwomenhttps://chat.whatsapp.com/Ln85TqjURxH0K0XBNxgYd7https://t.me/Tolouwomen برنامه علمی فرهنگی طلوع/ روزنه‌ای به افق‌های نو و ناگشوده
احکام شرعی | حضور در مجالس عروسی خبرگزاری حوزه/ حضرت آیت الله سیستانی به استفتائی پیرامون «حضور در مجالس عروسی» پاسخ گفتند. پرسش: نظر به اینکه مجالس عروسی امروزه اغلب مختلط و همراه با رقص و موسیقی است و عدم شرکت باعث کدورت آشنایان می شود، آیا شرکت در این مجالس با رعایت حجاب کامل اسلامی و عدم همراهی در اعمال آنها جایز است؟ پاسخ: اگر بیم افتادن به گناه نباشد حضور مانعی ندارد ولی وظیفه نهی از منکر هم باید رعایت شود. برنامه علمی فرهنگی طلوع/ روزنه‌ای به افق‌های نو و ناگشوده
■ ویدیوی سخنان شنیدنی دکتر سید حسن اسلامی در دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان زیر عنوان: نسبی‌گرایی اخلاقی؛ جاذبه‌ها و چالش‌های آن پنج شنبه 1403/03/10 https://live.urd.ac.ir/presentation/340423837ee24752db66d5ddb5a2c888cfe9e17f-1717047966207/video/webcams.webm ■ بخشی از ویدیوی سخنان دکتر هادی صادقی تحت عنوان دین و اخلاق https://live.urd.ac.ir/presentation/340423837ee24752db66d5ddb5a2c888cfe9e17f-1717041391745/video/webcams.webm 🍀 در پیام‌رسان‌های اجتماعی با ما همراه باشید: ☜ https://eitaa.com/Tolouwomenhttps://chat.whatsapp.com/Ln85TqjURxH0K0XBNxgYd7https://t.me/Tolouwomen برنامه علمی فرهنگی طلوع/ روزنه‌ای به افق‌های نو و ناگشوده
🌹دریافت گواهی دوره‌های علمی تخصصی 🍀 شرکت ‌کنندگان دوره‌های تخصصی طلوع با سلام. نظر به درخواست‌های عزیزان، خواهشمند است برای دریافت گواهی دوره‌های گذشته، درخواست خود را حداکثر تا روز دوشنبه 21خرداد به شماره 09907629903 از طریق پیام‌رسان‌ها یا به شکل پیامک ارسال فرمایید. این امکان هست که گواهی‌ها به شکل الکترونیک تا فردا ارسال شود ولی ارسال نسخه کاغذی (چاپ رنگی و روی مقوا) نیازمند زمان بیشتری است. با تشکر برنامه علمی فرهنگی طلوع/ روزنه‌ای به افق‌های نو و ناگشوده
🔹دومین پیش‌نشست همایش الهیات کاربردی با عنوان الهیات و حل مسائل دنیای واقعی 📆زمان: سه‌شنبه، ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۳ 🪧مکان: دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی 🖇حضور مجازی از طریق پیوند به نشانی: http://meeting.atu.ac.ir/ch/tisd