❗️ توجه توجه
🔔 مخاطبِ این دوره عبارت است از:
👈 طلاب و حوزویان
👈 فعالان قرآنی
👈 اساتید و معلمانِ علوم اسلامی
👈 واجدین مدرک ترجمه مفاهیم
👈 دانشجویانِ رشتههای مرتبط با قرآن
👈 و افرادِ علاقهمند به مباحث قرآنی
✅ هدف از برگزاریِ این دوره، تربیتِ مربیّان تدبر در قرآن است. لذا از عُموم عزیزان تقاضامندیم افراد موثر و فعال شهر خلخال را به این محفل، دعوت کنند و لو برای یک جلسه.
➕به فارغ التحصیلانِ این دوره پس از گذراندنِ سه ترم و شرکت در یک دورهی فشردهی تربیت مربّی، مدرک معتبر مربیگری اعطا میشود؛ و از ممتازین، برای ورود به پژوهشگاه و تدریس در مجموعههای قرآنی، آموزشی، دانشگاهی و حوزوی دعوت به عمل میآید.
🆔 @Tqkhalkhal
🔸تعهدات قرآنآموزان
🔔 کلیهی متقاضیانِ دورهی مربیگری متعهد میشوند به:
1️⃣ #حضور_کلاسی: بجز جمعه، تاسوعا و عاشورا کلاس در تمامِ ایامِ یک ماههی محرّم از ساعتِ 3 تا 6 برقرار میباشد.
❌ غیبت بیش از سه جلسه حتی اگر موجّه هم باشد منجر به حذفِ قرآنآموز از دورهی تخصصی میشود. البته فردِ حذف شده بعنوان مستمع آزاد میتواند همچنان در کلاس حاضر شود. اما عضوِ رسمیِ کلاس نیست.
2️⃣ #مطالعه: تا جلسهی آینده باید مطالبِ ارائه شده مرور و مطالعه شود. صوتِ کلاس در گروه بارگزاری میشود و استماعِ آن برای قرآنآموزان، مورد توصیه است.
3️⃣ #مباحثه: شرکت در مباحثه به مدتِ یک ساعت قبل از شروعِ کلاس و تحتِ نظرِ استادیار در محلّ برگزاری دوره الزامی است.
4️⃣ #جزوهنویسی: در نهایت مطالبِ کلاس، کتاب و مباحثه مجموعاً توسط قرآنآموز در جزوه، تقریر میشود. جزواتِ هر سوره به استادیار تحویل داده میشود تا مورد بررسی قرار گیرد.
🆔 @Tqkhalkhal
🔸روش مباحثه
✍️ #مباحثه یک گفتگویِ تعاملی است و تمامِ همبحثیها در پیشبُرد مَباحث، نقشِ فعال دارند. بر خلافِ سخنرانی که همه مستمع هستند و فقط یک نفر یعنی سخنران تکلُّم میکند.
🔔 یک مباحثهی مطلوب واجدِ ویژگیهای زیر است:
1️⃣ تمرکز: در مُباحثه همهی اعضاءِ گروه، دبیرِ جلسهاند و باید مراقب باشند از طرحِ مباحثِ حاشیهای و خاطرهای و تجربیاتِ شخصی و کلا موضوعاتِ نا مربوط به بحث، خودداری کنند. در تایمِ مباحثه، تمرکز باید رویِ متن و موضوع باشد و هیچکس از محور، خارج نشود.
2️⃣ تعداد: بهتر است مباحثه، متشکل از سه شخص باشد. در مباحثههای دو نفره، چالشِ کمتری رُخ میدهد علاوه بر اینکه با غیبتِ یک عضو، عملا مباحثه تعطیل میشود. در مباحثاتِ بیش از سه نفر نیز مهلتِ کمتری برای اظهار نظر در اختیارِ اعضاء قرار میگیرد.
3️⃣ مشارکت: در یک مباحثهی مطلوب باید همه در بحثها فعالانه مشارکت کنند و کسی مستمع نباشد. در یک مباحثهی 45 دقیقهای هر عضو باید 15 دقیقه سخن بگوید، اظهار نظر کند، اشکال کند و اشکال بشنود.
4️⃣ چالش: باید نسبت به مطالبِ همبحثیتان اشکال و شُبهه وارد کنید و او را به چالش وا دارید. مباحثهای که اعضاءِ آن از قبل باهم تبانی کرده باشند و یکدیگر را تایید کنند، پویا نیست و ما را رُشد نمیدهد. ممکن است شما یا طرفِ مقابلتان یک مطلب را اشتباه دریافت کرده باشید یا بخشی از بیاناتِ مُدرّس را نشنیده باشید یا یک بخش از درس، پیچیده و سخت باشد. رویِ این موارد، بیشتر متمرکز شوید و بحث کنید. مباحثه یعنی نقد و اشکال! پس آستانهی تحملمان را ببریم بالا برای شنیدنِ نقد.
5️⃣ انتخاب همبحثی: همبحثیتان را خودتان انتخاب کنید تا بتوانید ارتباط کلامی با او بر قرار کنید. ترجیحا در حلقهی مباحثهتان، یک فردِ قوی حضور داشته باشد. اما طوری نباشد که عنانِ بحث به دستِ قویها باشد و ضعفا، فقط مستمع باشند. مباحثهی ایدهآل متشکل از یک قوی، یک متوسط و یک ضعیف است. این ترکیب، هر سه را رُشد میدهد.
6️⃣ اخلاق مباحثه: بحثِ علمی و دینی، عبادت است. گاهی غرورِ علمی، ترس از پذیرشِ خطا، نقدناپذیری، تحقیرِ ضعفا، سوء ظن، لحنِ بد و رذائلی از این دست، این عبادتِ پُر فیض را مبدل به معصیتِ حق الناس میکند. این کدورتها، لذتِ مباحثه را از ما سلب میکند.
7️⃣ زمانبندی: بودجهبندیِ زمانیِ مباحثه را طوری تنظیم کنید که کلّ مطالبِ درسِ را در محفلِ مباحثه مرور کنید و نوبت سخن گفتن در اختیارِ همهی اعضاء قرار بگیرد.
8️⃣ روش مباحثه: در مباحثهای که مبتنی بر یک متنِ مکتوب مثلِ قرآن است باید "متن" محورِ گفتگو باشد. برای مباحثهی تدبر در یک سوره، مراحلِ زیر به ترتیب، طی شود:
👈 ابتدا متنِ سوره توسطِ یکی از اعضاء، قرائت شود؛ یا همه همخوانی کنند؛ تا اشکالاتِ مربوط به قرائتِ سوره برطرف شود.
👈 سپس ترجمهی تطبیقی و تحت اللفظی از سوره ارائه شود. در این بخش، هر کدام از اعضای گروه میتوانند یک ترجمهی مختلف را بخوانند تا به تفاوتِ ترجمهها هم توجه داشته باشیم.
👈 بعد از آن گفتگو پیرامونِ محتوایِ سوره آغاز میشود. در این مرحله که طولانیترین بخش مباحثه است، مطالبِ کتاب، جزوه و آنچه سرِ کلاس مطرح شده باید تفصیلاً بیان شود البته مبتنی بر متن و ترتیبِ سوره و نه منفک از آن. متنِ سوره باید کاملا جا بیفتد و همه بتوانند محتوای گفته شده در کلاس را رویِ آیاتِ سوره تطبیق و پیاده کنند. در این مرحله میتوانید "خیلی مختصر" مطالبِ ابتکاری یا تجربیاتِ شخصی یا حسّ خودتان یا کاربرد سوره در زندگیتان را نیز با همبحثیتان به اشتراک بگذارید. البته همهی اینها مرتبط به سوره باشد و حاشیهگوئی در هر حال، ممنوع.
👈 در انتها، جمعبندی سوره، فضا و جهتِ سوره مستند به آیات ارائه شود، به سوالاتِ احتمالیِ همدیگر پاسخ دهیم و با دعا مباحثه را ختم کنیم.
🆔 @Tqkhalkhal
32.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 موشن گرافی سورهی ناس
🔔 این فایل فقط و فقط برای استفادهی اعضای کلاس میباشد. لطفا از انتشارِ آن برای دیگران خود داری نمایید.
با تشکر
.
🆔 @Tqkhalkhal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ خدای ماه و خورشید
👌بیان معارف سورهی مبارکهی توحید به زبانِ جذّابِ سرود برای کودکان و نوجوانان.
✅ در پارکِ ارم خلخال و برنامهی طلوع شبانهی ماهِ مبارکِ رمضان تقریباً همهی بچهها این شعر را حفظ بودند و آنرا بسیار دوست میداشتند.
.
🆔 @tqkhalkhal
هدایت شده از کانال سین جیم دین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ هاتوا برهانَکُم
‼️ رو به رویَت میایستد و با وجود دیدن این خلقتِ پیچیده، از تو میپرسد: "آیا دلیلی برای اثبات وجود خدا داری"؟!
❌ و بدتر آنکه یک خداباور بجای مطالبهی بُرهان از منکرِ خدا، منفعلانه برهان میآورد بر وجود خدایی که وجودش به بداهتِ عقلی و بدون نیاز به بُرهان ثابت است؛ و اینگونه تلویحا به تفکرِ "خدا ناباوری" رسمیت میبخشد.
✅ در فرهنگِ قرآنی اما وجود خدا "ثابت" است و مخالفان این گزارهی بدیهی دعوت میشوند به ارائهی برهان بر مدعایشان: "هاتوا بُرهانَکُم". چرا که استدلال بر امرِ بدیهی، انکار و نفیِ وضوح و روشنیِ آن امر است که این انفعال، به مُنکران، احساس حقانیت میدهد و آنان را در کُفرشان لجوجتر میکند.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ عنکبوت
❓وقتی این سازهی ساده، سازندهای زبردست دارد، آیا میشود هستی که بسیار پیچیدهتر است سازندهای حکیم نداشته باشد؟!
.
🆔 @Tqkhalkhal