👇آیه ۲۱ سوره بقره 🌸
يَأَيُّهَا النّاسُ اعْبُدُواْ رَبَّكُمُ الَّذِى خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ.
👇ترجمه 🌸
اى مردم! پروردگارتان كه شما وپیشینیان شما را آفرید، پرستش كنید تا اهل تقوا شوید.
👇تفسیر 🌸
✅هدف از خلقت جهان و انسان، تكامل انسانهاست. 👌
یعنى هدف از آفرینش هستى، بهره گیرى انسانهاست و تكامل انسانها در گرو عبادت واثر عبادت، رسیدن به تقوى و نهایت تقوى، رستگارى است. 😊
💢⁉️سؤال: چرا خدا را عبادت كنیم؟
*✅پاسخ: در چند جاى قرآن پاسخ این پرسش چنین آمده است:
*❇️چون خداوند خالق و مربّى شماست. «اعبدوا ربّكم الّذى خلقكم»
*❇️چون تأمین كننده رزق و روزى و امنیت شماست.
«فلیعبدوا ربّ هذا البیت الذى اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف»
*❇️ چون معبودى جز او نیست. «لا اله الاّ أنا فاعبُدنى» [212]
عبادت انسان، هدف آفرینش انسان است نه هدف آفریننده. او نیازى به عبادت ما ندارد،
اگر همه مردم زمین كافر شوند او بى نیاز است: «ان تكفروا انتم و من فى الارض جمیعاً فانّ اللَّه لغنى...» چنانكه اگر همه مردم رو به خورشید خانه بسازند یا پشت به خورشید، در خورشید اثرى ندارد.
با اینكه عبادت خدا بر ما واجب است، چون خالق و رازق و مربّى ماست، ولى بازهم در برابر این اداى تكلیف، پاداش مى دهد و این نهایت لطف اوست.
آنچه انسان را وادار به عبادت مى كند امورى است، از جمله:
1⃣ توجّه به نعمتهاى او كه خالق و رازق و مربّى ماست.
2⃣توجّه به فقر و نیاز خود.
3⃣توجّه به آثار و بركات عبادت.
4⃣توجّه به آثار سوء ترك عبادت.
5⃣ توجّه به اینكه همه هستى، مطیع او ودر حال تسبیح او هستند، چرا ما وصله ناهمرنگ هستى باشیم.
6⃣توجّه به اینكه عشق وپرستش، در روح ماست وبه چه كسى برتر از او عشق بورزیم.
سؤال:⁉️ در قرآن آمده است: «واعبد ربّك حتّى یاتیك الیقین» یعنى عبادت كن تا به یقین برسى.
❓ پس آیا اگر كسى به یقین رسید، نمازش را ترك كند؟!
✅پاسخ: اگر گفتیم: نردبان بگذار تا دستت به شاخه بالاى درخت برسد، معنایش این نیست كه هرگاه دستت به شاخه رسید، نردبان را بردار،
چون سقوط مى كنى.♨️
كسى كه از عبادت جدا شد، مثل كسى است كه از آسمان سقوط كند؛ «فكانّما خرّ من السماء» به علاوه كسانى كه به یقین رسیده اند مانند: رسول خدا و امامان معصوم، لحظه اى از عبادت دست برنداشتند.☝️☝️☝️ بنابراین مراد آیه،بیان آثار عبادت است نه تعیین محدوده ى عبادت.
🌸شرایط عبادت:
عبادت مامورانه، یعنى طبق دستور او بدون خرافات.
عبادت آگاهانه، تا بدانیم مخاطب و معبود ما كیست. «حتّى تعلموا ماتقولون»
عبادت خالصانه. «ولا یشرك بعبادة ربّه احداً»
عبادت خاشعانه. «فى صلاتهم خاشعون»
عبادت مخفیانه. پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: «اعظم العبادة اجراً اخفاها»
عبادت عاشقانه. پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: «افضل الناس مَن عَشق العبادة»
🌱🌹🌱🌹🌱🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه و دلتنگی برای ارباب 😔😔😔
✅ این جمله حکمت آمیز خواه مقارن ایام سقیفه گفته شده باشد یا در شوراى شش نفره عمر براى انتخاب خلیفه پس از او، اشاره به مسئله خلافت دارد که حق مسلّم اهل بیت و امیر مؤمنان على(علیه السلام) بود. مى فرماید: «ما را حقى است که اگر به ما داده شود (آزادیم) وگرنه (همچون اسیران و بردگانى خواهیم بود که) در عقب شتر سوار خواهیم شد، هرچند زمانى طولانى این سیر در تاریکى بگذرد» .
🔻🔻🔻
#حکمت_بیست_و_دوم_نهج_البلاغه
🌸🌺
1⃣ مرحوم سیّد رضى مى گوید: «این کلام از سخنان لطیف و فصیح امام است و معناى آن این است که اگر حق ما به ما داده نشود همچون افراد خوار و بى مقدار خواهیم بود و این بدان سبب است که کسى که پشت سر دیگرى سوار بر مرکب مى شود در قسمت عقب مرکب خواهد بود، همچون برده و اسیر و مانند آنها» .
◀️ تفسیر دیگر اینکه منظور این است اگر حق ما را به ما ندهند به زحمت و مشقت فراوان خواهیم افتاد همان گونه که شخص ردیف دوم به هنگام سوار شدن بر شتر چنین حالى را خواهد داشت.سوار خواهیم شد، هرچند زمانى طولانى این سیر در تاریکى بگذرد» .
🔻🔻🔻
#حکمت_بیست_و_دوم_نهج_البلاغه
🌸🌺🌸
2⃣ تفسیر سوم این که اگر ما به حقمان نرسیم مخالفان ما براى مدتى طولانى ما را به عقب خواهند انداخت و ما هم طبق فرموده پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) صبر مى کنیم و براى گرفتن حق خویش دست به شمشیر نخواهیم برد.
◀️ این احتمال نیز بعید نیست که هر سه تفسیر در مفهوم کلام امام جمع باشد به این معنا که اگر ما را از حق خود محروم سازند هم ما را به خوارى مى کشانند و هم به زحمت و مشقت مى افکنند و هم مدت طولانى ما را از حقمان محروم مى دارند و به فرمان پیغمبر اکرم ناچاریم صبر کنیم.
🔻🔻🔻
#حکمت_بیست_و_دوم_نهج_البلاغه
🌸🌺🌸