⁉️چرا رهبرى در ايران مادام العمر است؟👇👇
✅ پاسخ : 👇👇
(قسمت اول)
برخى نويسندگان بر اين باورند كه: «انتخاب رهبر براى زمان محدود نه تنها اشكال شرعى و عقلى ندارد، بلكه با دموكراسى سازگارتر است… دموكراسى، روشى است معين براى رسيدن به نتايجى نامعين. دموكراسى، حكومت انتخابى است و انتخاب هم به صورت ايجابى و هم به صورت سلبى تجلّى مى كند.
گاه به يك فرد رأى مثبت مى دهيم و او را بر صدر مى نشانيم و گاه به فرد ديگرى، رأى منفى مى دهيم و او را عزل مى كنيم . دموكراسى، تغيير مسالمت آميز حكومت است. ممكن است يك نفر به روش هاى دموكراتيك انتخاب شود و حكومت و رهبرى را در دست بگيرد، اما پس از آن به گونه اى راه ها را مسدود كند كه شهروندان نتوانند او را بركنار كنند. رژيمى كه با انتخابات بر سر كار آمده، اما با روش هاى دموكراتيك نتوان آن را تغيير داد، رژيم دموكراتيك نيست».[1]
مبناى اختلاف در دايمى يا موقت بودن رهبرى، گوناگون است. اگر بخواهيم مشروعيت رهبرى را با انتخاب و بيعت مردم ثابت كنيم، مدت رهبرى پيرو نظر مردم خواهد بود. اگر مردم براى 50 سال بيعت كنند، مدت رهبرى 50 سال و اگر مردم براى 10 سال بيعت كنند، مدت رهبرى 10 سال است. در مقابل، اگر مشروعيت رهبرى را با نصب شرعى و الهى ثابت كنيم، مشروعيت و نصب رهبرى از ناحيه ى پيامبر و ائمه ى اطهار(عليهم السلام)خواهد بود و نايب عام امام زمان (عج) به شمار مى رود; يعنى ولايت ولى فقيه، ادامه ى ولايت پيامبر و ائمه ى اطهار(عليهم السلام)است و تعيين مدت آن نيز در اختيار شارع خواهد بود.
ادامه 👇👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
چرا رهبرى در ايران مادام العمر است؟
(قسمت دوم )
- دلايل انتصابى بودن ولايت فقيه
1. نخستين دليل، مقبوله ى عمر بن حنظله است. راوى از امام صادق(عليه السلام) پرسيد: «دو تن از شيعيان نسبت به دين يا ميراث، اختلاف دارند و براى داورى، نزد سلطان يا قاضى رفته اند. آيا چنين كارى حلال و رواست؟» حضرت، كار آن دو را حرام مى شمارد و مى گويد: «واجب است آنان براى داورى، نزد راوى حديث اهل بيت(عليهم السلام) و آشنا به احكام فقهى شيعه بروند».
امام صادق(عليه السلام) هنگام بيان دليل اين وجوب، نپذيرفتن حكم حاكم شيعى را سبك شمردن حكم خدا و پشت كردن به خداوند و ائمه مى داند و اين معصيت را درحد شرك به خدا معرفى مى كند.[2] سخنان حضرت از چند جهت بر نصب فقيهان براى رهبرى دلالت دارد و قضاوت را ـ كه شأنى از شؤون ولايت و حكومت است ـ براى آنان ثابت مى كند.[3]
2. اميرالمؤمنين على(عليه السلام) از رسول خدا(صلى الله عليه وآله)نقل مى كند كه آن حضرت فرمود: «بار خدايا! جانشينان مرا از ترحم خود بهره مند گردان.» گفته شد: «يا رسول الله! جانشينان شما چه كسانى هستند؟» فرمود: «آنان كه پس از من مى آيند و حديث و سنت مرا روايت مى كنند».[4]
رسول خدا، سه منصب داشته است; فتوا، قضا و رهبرى. چون ايشان به طور مطلق فرموده است: «كسانى كه راوى حديث و سنت من (مبلّغ احكام من) هستند، جانشين من خواهند بود»، اين خلافت جانشينى در هر سه نصب به ويژه رهبرى خواهد بود; زيرا اصطلاحاً جانشينى و رهبرى در مقام حكومتى به كار مى رود.[5]
3. على بن ابراهيم از پدرش، از حمادبن عيسى، از قداح، از امام صادق(عليه السلام) روايت كرده است كه آن حضرت فرمود:
رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: … همانا علما، وارثان پيامبران هستند. پيامبران دينار و درهمى به ارث نمى گذارند، ولى علم به ميراث مى گذارند.[6]
بنابراين، شؤون اجتماعى پيامبران (همان سه منصب فتوا، قضا و رهبرى) به علماى دين رسيده است. البته احاديث ديگرى نيز در اين زمينه وجود دارد كه در اين مقال نمى گنجد.[7]
با توجه به آن چه گفته شد و مشهور بودن نظريه ى انتصاب نزد علماى شيعه، بايد گفت بر اساس نظريه ى انتصابى، مشروعيت ولايت فقيه، دايمى است و دليل شرعى و الهى بر مدت دار بودن آن به ما نرسيده است. البته اگر ولى فقيه، شرايط ولايت را از دست بدهد يا پس از مدتى معلوم شود از ابتدا، اين شرايط را نداشته است يا بهتر از او پيدا شود، وضع دگرگونه خواهد شد.
اصل 111 قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران مى گويد:
هرگاه رهبرى از انجام وظايف قانونى خود ناتوان شود يا فاقد يكى از شرايط مذكور در اصل پنجم و يكصد و نهم گردد و يا معلوم شود كه از آغاز، فاقد بعضى از شرايط بوده است، از مقام خود بركنار خواهد شد. تشخيص اين امر به عهده ى خبرگان مذكور در اصل يكصد و هشتم مى باشد. در صورت فوت يا كناره گيرى يا عزل رهبر، خبرگان موظفند در اسرع وقت نسبت به تعيين و معرفى رهبر جديد اقدام نمايند.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پاسخ بالا ( قسمت سوم)👇👇👇👇
- نتيجه:
1ـ قانون اساسى، ولايت فقيه را به صورت ادوارى مطرح نكرده است; زيرا مبناى اصلى در اين مسأله، نظريه ى نصب است كه بر اساس آن، ادوارى بودن ولايت فقيه به نظر شارع بستگى دارد نه مردم. پس از آن جا كه در ادله ى نصب، مدت خاصى براى ولايت نيامده است، فقيه جامع الشرايط را با وجود داشتن شرايط رهبرى، به دليل گذشت مدت زمان خاص، از ولايت نمى توان بر كنار كرد.
2ـ هر چند ولايت فقيه ادوارى نيست، ولى قيد «مادام العمر بودن » نيز ندارد. اين ولايت تا هنگامى است كه صفات و شرايط در فقيه وجود داشته باشد. هر گاه ولى فقيه، آن شرايط را از دست بدهد، حتى اگر مدت زمان كوتاهى از رهبرى او گذشته باشد، از سوى مجلس خبرگان، بر كنار مى شود.[8]
پی نوشتها:
[1]. تلقى فاشيستى از دين و حكومت، اكبر گنجى، تهران، انتشارات راه نو، 1379، چ 9، صص 109 و 113.
[2]. وسائل الشيعه، حرعاملى، ج 18، ابواب صفات القاضى، باب 11، ح 1.
[3]. براى آگاهى بيشتر ر.ك: امام خمينى و حكومت اسلامى، قم، مؤسسه ى تنظيم و نشر آثار امام خمينى(رحمهم الله)، زمستان 1378، ج 4، پيشينه و دلايل ولايت فقيه، ص 283.
[4]. وسائل الشيعه، ج 18، باب 8، ح 50.
[5]. امام خمينى (رحمهم الله) و حكومت اسلامى، ص 287.
[6]. اصول كافى، محمد بن يعقوب كلينى، ج 1، باب ثواب العالم و المتعلم، ح 1، ص 34.
[7]. امام خمينى(رحمهم الله) و حكومت اسلامى، صص 290 ـ 299.
[8]. براى آگاهى بيشتر ر.ك: مشروح مذاكرات مجلس خبرگان قانون اساسى; پرسش ها و پاسخ ها، محمد تقى مصباح يزدى، مؤسسه ى آموزشى امام خمينى(رحمهم الله); ولايت فقيه، محمد تقى مصباح يزدى، مؤسسه ى آموزشى و پژوهشى امام خمينى(رحمهم الله)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
آهنگ پیشواز جدید همراه اول ويژه محرم
نکته: برای فعالسازی آهنگ پیشواز ماه محرم کد آهنگ را به شماره 8989 پیامک کنید.
10352 علی بابا
10351 زایر پیکر توام
10350 یوسف کربلای من
10349 میوه قلب مادرم
10348 برسان پیام ما را
10347 یا اباصالح المهدی
10346 دلم کرده بهونه حسین
10345 وضو در خون
10344 سلام من به محرم
10343 آقاجون چشم
10384 عموی خوبم
10383 دلم با غمت آغشته بود
10382 کجا بمیرم
10381 جونم فدات حسین
10380 یلدای من
10379 خنده لشگر
10378 می خوام زیبا بمیرم
10377 ماتم تو می کشد مرا
10376 ای گل لیلا
10353 شمیم گل یاس
ط10415 غرق در خون
10414 ای امام کعبه
10413 سوز ماتم
10412 لحظه آخر رسیده
10411 سجده آخر
10410 بابا جون
10409 فرق خونی
10408 کاسه شیر
10386 خاک پای زایرم
10385 مهتاب منی
10445 فاطمه سادات اومده
10430 غم خرابه
10429 غم و غربت همیشه
10428 دلم پر زده مدینه
10427 دلم میل کربلا دارد
10426 عشق انبیا
10425 امیر و مقتدا
10418 یا رب مولا علی
10417 شبای قدر
10416 ایوان طلای تو
62672 دست بابام خونی شده
62671 دادی پرچمتو به دستم
62670 با گریه های بی صدا
62668 یاحسین تو روضت
10471 غریب من
10470 یا امام صادق
10469 آسمونا خون میبارن
10468 دل من تو کربلاته 2
10467 دل من تو کربلاته 1
10446 حضرت معصومه
انتهای پیام/
كد پیشواز همراه اول ويژه محرم
اشتراک گذاری
http://eitaa.com/joinchat/1424949248C7e8efc4ae9
🌺 آوینا ☝️☝️
🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺
جزئیات فوت فرزند شهید به دلیل خودسوزی از زبان برادر متوفی
در پی خودسوزی روز گذشته یک فرزند شهید مقابل اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران قم، برادر وی از فوت او به دلیل حجم بالای جراحات خبرداد و به تشریح جزییات حادثه پرداخت.
روزگذشته یک فرزند شهید مقابل ساختمان اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران قم اقدام به خود سوزی کرد که طی آن، مصدوم جهت پیگیری اقدامات درمانی به بیمارستان منتقل شد ولی صبح امروز به دلیل حجم بالای سوختگی و جراحات فوت کرد.
برادر متوفی با اعلام خبر فوت فرزند شهید، در خصوص حادثه عنوان کرد: موضوع تا کنون گنگ و نامشخص است و حرفها و اظهارات ضد و نقیض بسیاری عنوان شده است.
وی افزود: برادرم پس از اقدام به خودسوزی به بیمارستان نکویی قم و سپس به بیمارستان مطهری تهران منتقل میشود ولی به دلیل حجم بالای سوختگی، صبح امروز فوت میکند.
وی ادامه داد: متوفی به دلیل بیماری مدتی در بیمارستان اردبیل بستری بود که به دلیل وضعیت نامناسب بیمارستان درخواست انتقال به قم یا یک شهر دیگر را میکند، او را به قم منتقل میکنند ولی در قم بستری نمیشود.
این فرزند شهید بیان کرد: برادرم دو شب قبل به بیمارستانی در جعفریه برای بستری مراجعه میکند و اعلام میکند که وضعیت خوبی ندارد و ممکن است خطرساز شود، ولی بیمارستان از بستری خودداری میکند، حتی نامه بنیاد شهید مبنی بر دستور بستری ارائه میشود ولی اعلام میکنند برای مشخص شدن نحوه پرداخت هزینه بیمارستان، #تاییدیه_بیمه نیاز است.
وی ادامه داد: برادرم با حال نامساعد به قم باز میگردد و صبح فردا به #بیمه مراجعه میکند که به کارش رسیدگی نمیشود و از همان سمت با تهیه بنزین خود را به اداره کل بنیاد شهید میرساند.
برخی مدعی هستند که وی به محض رسیدن به بنیاد شهید و بدون هیچ صحبتی خود را مقابل درب آتش زده و به سمت دفتر مدیرکل دویده است ولی برخی گفتهاند که وی به بنیاد شهید مراجعه کرده و پس از عدم توجه به درخواستش، اقدام به خودسوزی میکند.
وی اضافه کرد: با بررسی دوربینهای مداربسته اداره کل بنیاد شهید این موضوع مشخص میشود ولی نکته عجیب این است که چطور ایشان توانسته خود را آتش بزند و از نگهبانی رد شود.
این فرزند شهید اظهار کرد: نباید بدون اطلاع دقیق از موضوع تقصیر را بر گردن شخصی انداخت و باید قضیه کاملا مشخص شود، ولی اینکه عنوان میشود که متوفی به دلیل اینکه از مراقبتهای خواهر خود راضی نبوده، اقدام به خودسوزی کرده عجیب است؛ زیرا خواهرمان هرکاری که توانست برای ایشان کرد و اگر از ما ناراضی بود پس چرا خود را مقابل بنیاد شهید آتش زده است؟
وی خاطرنشان کرد: نباید از بیماری متوفی سوءاستفاده شود و بیماری را دلیل خودسوزی اعلام کنند؛ دلیل مشکل اعصاب ایشان، شنیدن خبر شهادت پدرش بوده است و این مسئولیت مسئولان را در قبال این فرد بیشتر میکند و همچنین ایشان با مراجعه به بیمارستان خود اعلام کرده بود که وضعیت مناسبی ندارد و باید بستری شود ولی این کار انجام نشد؛ باید مشخص شود که در #بیمه و #بنیاد_شهید چه اتفاقی افتاده است که ایشان دست به این اقدام زده است.
برادر متوفی گفت: تهمت فراوانی زده میشود که خانواده شهدا و جانبازان از امکانات دولتی سوءاستفاده میکنند و درست نیست که این تهمت را بشنویم و وضعیت اینگونه باشد.
7.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 پاسخ رئیسی به حمله حسن روحانی علیه قوه قضائیه
📹 رئیس قوه قضاییه گفت:
🔹وقتی پرونده کسانی که متصل به قدرت و ثروتاند روی میز قاضی میآید فریادها بلند میشود که این جناحی است یا این سیاسی است.
🔸به هیچ کدام از این سخنان توجه نخواهیم کرد.
✍ رئیس جمهور قبل از این با هجمه علیه قوه قضائیه سعی داشت در بررسی پرونده #مفسدان_اقتصادی اختلال ایجاد کند
🔻 در صدای ایران همه چیز را #شفاف ببینید👇
http://eitaa.com/joinchat/1564672000C862dbe03c9