این امامان به ترتیب امامت عبارتند از:
۱- حضرت علی (ع) (امامت: ۱۱-۴۰ق)،
۲- فرزندش امام حسن (ع) (امامت: ۴۰-۵۰ق)،
۳- برادرش امام حسین (ع) (امامت: ۵۰ -۶۱ق)،
۴- فرزندش امام زینالعابدین (ع) (امامت:۶۱ -۹۴ق)،
۵- فرزندش امام محمد باقر (ع) (امامت:۹۴-۱۱۴ق)،
۶- فرزندش امام جعفر صادق (ع) (امامت: ۱۱۴- ۱۴۸ق)،
۷- فرزندش امام موسی کاظم (ع) (امامت: ۱۴۸-۱۸۳ق)،
۸- فرزندش امام رضا (ع) (امامت: ۱۸۳-۲۰۳ق)،
۹- فرزندش امام محمد تقی (ع) (امامت: ۲۰۳-۲۲۰ق)،
۱۰- فرزندش امام علی النقی (ع) (امامت: ۲۲۰-۲۵۴ق)،
۱۱- فرزندش امام حسن عسکری (ع) (امامت: ۲۵۴-۲۶۰ق)
۱۲- و فرزندش حضرت مهدی ، امام زمان (ع) (امامت: از ۲۶۰-250ق).
برای تفصیل درباره هر یک از این امامان به مقالات ذیل نام هر کدام، نیز درباره باورهای اثنا عشریه، به مقاله «امامیه» میتوان مراجعه کرد.
#لعنت_برامامها_دروغین
@Yaranmontzar
Alireza Assar & Mohammad Esfahani – Ghodsiane Aseman.mp3
11.64M
ای کاروان ای کاروان
@Yaranmontzar
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🗓 امروز: #چهارشنبه
🌞 ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۱
🌙 ۲۷ شعبان ۱۴۴۳
🌲 ۳۰ مارس ۲۰۲۲
📿 #ذکر_روز:
" یا حَیُّ یا قَیُّومُ"؛
ای زنده، ای پاینده
❤️ به چهارشنبههای امام رضایی خوش آمدید.
🔺 #زیارت_روز_چهارشنبه🔺
🌹 امروز متعلق است به:
💎 امام موسی کاظم علیه السلام
💎 امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام
💎 امام محمدتقی علیه السلام
💎 امام علی النقی علیه السلام
🌺 #اذکار_روز_چهارشنبه 🌺
- یا حَیُّ یا قَیّوم (100 مرتبه)
- حسبی الله و نعم الوکیل (1000 مرتبه)
- یا متعال (541 مرتبه) برای عزت در دو دنیا
@Yaranmontzar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🌾
🌎🌏🌍 امام_على عليه السلام فرمودند:
أضيَقُ ما يكونُ الحَرَجُ أقرَبُ ما يكونُ الفَرَجُ
🌺 هرگاه سختى به اوج خود رسد، نزديكترين زمان به گشايش است
📖 غررالحكم، حدیث3035
@Yaranmontzar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ابتهال «مولای من» با صدای سید کریم موسوی
🔻مولای جئتک زائراً و مؤدیاً / حق الموده فی بنی القربات
شعر: عباس حزباوی
@Yaranmontzar
🕋🌙تمام قد در کنار امام مهدی
✨✨✨حسین بن حمدان خصیبی روایت کرده است:
وسيدنا القائم عليه السلام مسند ظهره إلى الكعبة ، ويقول : يا معشر الخلائق ألا ومن أراد أن ينظر إلى آدم وشيث ، فها أنا ذا آدم وشيث ، الا ومن أراد أن ينظر إلى نوح وولده سام فها أنا ذا نوح وسام ، الا ومن أراد أن ينظر إلى إبراهيم وإسماعيل فها أنا ذا إبراهيم وإسماعيل ، الا ومن أراد أن ينظر إلى موسى ويوشع ، فها أنا ذا موسى ويوشع ، الا ومن اراد أن ينظر إلى عيسى وشمعون فها أناذا عيسى وشمعون. الا ومن أراد أن ينظر إلى محمد وأمير المؤمنين صلوات الله عليهما فها أنا ذا محمد صلى الله عليه وآله وأمير المؤمنين عليه السلام ، الا ومن أراد أن ينظر إلى الحسن والحسين عليهما السلام فها أنا ذا الحسن والحسين ، الا ومن اراد أن ينظر إلى الائمة من ولد الحسين عليهم السلام : فها أنا ذا الائمة : أجيبوا إلى مسألتي ، فاني أنبئكم بما نبئتم به وما لم تنبئوا به.
⭐️🍂مفضل بن عمر از حضرت امام صادق علیه السلام نقل کرده است که آن حضرت فرمودند:
در آن هنگام (زمان ظهور) مولای ما حضرت صاحب الزمان علیه السلام به خانه خدا تکیه زده و میگوید:
ای مردم! هر آنکه میخواهد آدم و شیث علیهما السلام را ببیند، بداند که من آدم و شیث هستم، و هر که میخواهد نوح و فرزندش سام علیهما السلام را ببیند، بداند که من همان نوح و سامم. و هر شخصی که مایل است ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام را ببیند، بداند که من همان ابراهیم و اسماعیل میباشم. و هر که می خواهد موسی و یوشع علیهما السلام را ببیند، من همان موسی و یوشع هستم. و هر کس میخواهد عیسی و شمعون علیهما السلام را ببیند، من همان عیسی و شمعون هستم. و هر کس میخواهد محمد صلی الله علیه و آله و امير المومنین علیه السلام را ببیند، بداند که من همان محمد و على هستم. و هر که میخواهد حسن و حسین علیهما السلام را ببیند، بداند که من همان حسن و حسین هستم. و هر که میخواهد امامان از ذریه حسين علیهم السلام را ببیند، بداند که من همان ائمه اطهار هستم. دعوتم را بپذیرید و به نزدم جمع شوید که هر چه گفتهاند و هرچه نگفتهاند را به شما خبر میدهم.
📖الهدایة الکبری،باب ۱۴، ص۴۷۶
📖بحار الانوار، ج۵۳، ص ۹
📖مکیال المکارم، ج ۱، ص ۲۲۵-۲۲۶
اللهم عجل لولیک الفرج
@Yaranmontzar
شیعـہ اهل بیت
💢 زیان پاسخهای زیاد
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 إذَا ازْدَحَمَ الْجَوَابُ، خَفِيَ الصَّوَابُ.
🔹 هنگامى كه جوابها زياد (و دَرهم) شود حق مخفى مىگردد.
📚 حکمت 243 نهج البلاغه
📎 https://btid.org/fa/photogallery/204129
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
@Yaranmontzar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 #کلیپ ؛ #استوری
👤 استاد #رائفی_پور
🇮🇷 ما آرام نداریم، ما انقلابیم تا ظهور امام زمان
#انقلاب_انگلستان
#جمهوری_فرانسه
@Yaranmontzar
🔷🔹 معرفی کتاب 🔹🔷
📚نام کتاب: دوازده خورشید
✍نویسنده: سیدمهدی مجتهد سیستانی
📑انتشارات: دار التفسیر
📓تعداد صفحات: ۱۹۷
💠 با تمسک #احمد_بصری و جریان دروغین یمانی به روایت ضعیف سند و مجهول موسوم به #وصیت و احادیث دیگر و در نتیجه ادعاهایی همچون : #مهدی اول بودن، امامت، #وصایت و #خلافت و #رسالت از امام دوازدهم(ع)، وصایت و خلافت از پیامبر اسلام(ص) ، #یمانی بودن، و قائم موعود و قائمِ اول بودن است‼️
💠 نویسنده در این نگاشته، در راستای بررسی این جریان و #ادعاهای مطرح شده، در شش بخش 👇
1⃣ 📌بررسی نصوص تعداد اوصیاء(ع)
2⃣ 📌بررسی نصوص تعداد خلفا(ع)
3⃣ 📌بررسی نصوص تعداد ائمه(ع)
4⃣ 📌بررسی نصوص تعداد مهدی ها و اشخاص ایشان
5⃣ 📌بررسی نصوص تعداد قائم های این امت
6⃣ 📌بررسی رسول قبل از قائم(ع)
به وارسی نصوص بیان کننده تعداد #اوصیاء، #خلفاء، #ائمه، و نیز پاسخ به شبهاتِ وارده، پرداخته است.
⬅️کتاب دوازده خورشید در #موسسه_بروج به رشته تحریر درآمده است.➡️
📗📘📙
#معرفی_کتاب
#احمدبصری
#احمدالحسن_مدعی_دروغین
#دجال
@Yaranmontzar
▫️امام صادق علیه السلام فرمودند:
الْأَئِمَّةُ بَعْدَ نَبِيِّنَا(صلی الله علیه و آله) اثْنَا عَشَرَ نُجَبَاءُ مُفَهَّمُونَ مَنْ نَقَصَ مِنْهُمْ وَاحِداً أَوْ زَادَ فِيهِمْ وَاحِداً خَرَجَ مِنْ دِينِ اللَّهِ وَ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَلَايَتِنَا عَلَى شَيْءٍ
امامان بعد از پیامبر ما دوازده تن هستند، که همه آنان نجیب و آموخته شده می باشند. هر کس، یکی از تعداد آنان را کم یا زیاد کند، از دین خدا خارج شده و از ولایت ما بهره ای نمی برد.
📚الإختصاص، شیخ مفید، ص۲۲۳.
@Yaranmontzar
🔸تعداد اوصیا به عدد نقبا بنی اسرائیل:
حدیث در کتاب كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، باب ما جاء عن ابی ذر الغفاری رحمه الله، ص: 38 و بحارالانوار: ج36، ص288
مضمون حدیث :
ابوذر غفاری رحمة الله علیه می گوید:
در آن بیماری رسول خدا صلی الله علیه و آله خدمتشان رسیدم و حدیث را ادامه می دهد تا اینکه می گوید:
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به من فرمودند:
ای ابوذر، دخترم، فاطمه سلام الله علیها، بضعه ای از من است، هر که او را بیازارد، مرا آزار داده است، هان که او سرور زنان جهانیان است، و شوهرش آقای اوصیا است، و دو فرزندش، حسن وحسین، اقای جوانان اهل بهشت هستند. و آن دو امام هستند جه در حال قیام شان و چه در غیر آن، [چه ایستاده باشند و چه نشسته باشند] و پدرشان از آن دو برتر است.
.
و نُه 9 نفر از ائمه از اولاد امام حسین علیه السلام، خواهند آمد، معصوم و قوام به قسط، و از ماست مهدی این امت.
ابوذر می گوید: گفتم : ای رسول خدا، ائمّه بعد از شما چند نفرند؟
رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: به عدد نقبای بنی اسرائیل [دوازده نفر].
قَالَ أَبُو ذَرٍّ الْغِفَارِيُّ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ:
دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فِي مَرَضِهِ الَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ، .... فَقَالَ:
يَا أَبَا ذَرٍّ، إِنَّهَا بَضْعَةٌ مِنِّي فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي، أَلَا إِنَّهَا سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ وَ بَعْلَهَا سَيِّدُ الْوَصِيِّينَ وَ ابْنَيْهَا الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ سَيِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ إِنَّهُما إِمَامَانِ إِنْ قَامَا أَوْ قَعَدَا وَ أَبُوهُمَا خَيْرٌ مِنْهُمَا
وَ سَوْفَ يَخْرُجُ مِنْ صُلْبِ الْحُسَيْنِ تِسْعَةٌ مِنَ الْأَئِمَّةِ مَعْصُومُونَ قَوَّامُونَ بِالْقِسْطِ، وَ مِنَّا مَهْدِيُّ هَذِهِ الْأُمَّةِ.
قَالَ: قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ فَكَمِ الْأَئِمَّةُ بَعْدَكَ؟
قَالَ صلی الله علیه و آله: عَدَدَ نُقَبَاءِ بَنِي إِسْرَائِيلَ.
@Yaranmontzar
🔸تعداد اوصیا بعد پیامبر:
عن عبدالله بن عباس قال قال رسول الله (ص)"انا سید النبیین وعلی بن ابی طالب سید الوصیین وان اوصیائی بعدی اثنا عشر ،اولهم علی بن ابی طالب(ع) واخرهم القائم"(عیون اخبار الرضا،ج۱،ص۶۴)
پیامبر اکرم فرمود: من سید انبیا وعلی بن ابی طالب سید اوصیاء هستیم و همانا عدد اوصیاء بعد از من دوازده است. اولین آنان علی بن ابی طالب و آخرین آن قائم است .
@Yaranmontzar
🔸اوصیا پیامبر(ص) تا روز قیامت:
و عن سلیم بن قیس عن سلمان الفارسی عن النبی(ص)قال:"... اخی والاحدعشر امام من اوصیائی الی یوم القیامه،کلهم هادون مهدییون اول الاوصیاء بعد اخی الحسن،ثم الحسین ثم تسعه من ولد الحسین..".
(اثبات الهداه بالنصوص والمعجزات،ج۲،ص۲۴۷)
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود برادرم و یازده امام تا روز قیامت اوصیاء من هستند، همه آنان هدایت کننده و هدایت شده هستند ،اولین وصی بعد از برادرم حسن علیه السلام ،سپس حسین علیه السلام ،سپس نه نفر از فرزندان حسین است.... .
@Yaranmontzar
🔺اثبات شیء نفی ماعدا نمی کند
یک قاعده عقلی و مشهور با این عنوان هست که؛ اثبات شیء نفی ماعدا نمی کند.
به عبارت ساده یعنی؛ بودن چیزی، دلیل نبودن چیز دیگر نیست.
🔹حالا این قاعده، تبدیل به ابزاری برای سوء استفاده اتباع احمد بصری شده است تا روایات متعدد و معتبری که حاکی از حصر عدد اوصیاء پیامبر(ص) در ۱۲ تن هستند را با استفاده ی اشتباه از این قاعده عقلی کنار بزنند.
🔸لذا هر قدر دلیل روایی برایشان می آوریم که پیامبر(ص) دوازده وصی داشته، میگویند مرغ یک پا دارد و اثبات شیء نفی ما عدا نمیکند!
👈باید بدانند که این قاعده عقلی در همه جا و با همه چیز قابل تطبیق نیست و به قول حافظ شیرازی؛ هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد...
📌به عنوان مثال:
این قاعده در اثبات حصر عدد کاربرد ندارد.
❌لذا اگر کسی اثبات کرد که در خانه یک نفر وجود دارد، نمیشود گفت بر اساس این قاعده عقلی ممکن است دو نفر باشند.
❌یا اگر با ادله قطعی اثبات کنیم که خدا یکی است، نمیشود در پاسخ، به این قاعده متمسک شویم و بگوییم دوتا است.
❌همچنین در اثبات اینکه فلانی از یک پدر متولد شده، نمیشود گفت که نه دو پدر دارد زیرا اثبات شیء نفی ما عدا نمیکند!
✅پس وقتی اثبات شد که پیامبر(ص) دوازده وصی دارد نمیشود گفت که بر اساس اینقاعده ۱۳ یا ۲۴ وصی دارد!
💯کاربرد این قاعده در مواردی مانند اثبات صفات یا اثبات شیئیت و... است.
🔻به عنوان مثال:
اگر اثبات شد که حسن حسود نیست، آیا میشود گفت که دزد هم نیست؟
یا اگر اثبات شود در جنگل پلنگ زندگی میکند، آیا میشود گفت که در جنگل ببر زندگی نمیکند؟
یا اگر اثبات شود که قرمز رنگ است، آیا میشود گفت پس زرد رنگ نیست؟
یا اگر اثبات شود یک عدد است، آیا میشود گفت دو عدد نیست؟
🔹در این موارد میگوییم اثبات شیء نفی ما عدا نمیکند.
📣پس اتباع احمد الحسن مثل همیشه سُرنا را از سر گشاد آن می زنند!
@Yaranmontzar
#پاسخ_شماره_یک
🔺حصر عدد اوصیاء در دوازده
محل اختلاف ما با احمد بصری، در تعداد امامان و اوصیاء بعد از رسول خدا(ص) است.
🔹به عقیده شیعه، این تعداد در دوازده تن منحصر شده و امام حجت بن الحسن(ع) آخرین وصی و جانشین پیامبر(ص) است. چنانچه پیامبر اکرم(ص) فرمود:
«يا علي أنا أولى بالمؤمنين من أنفسهم ثم أنت يا علي أولى بالمؤمنين من أنفسهم ثم الحسن ثم الحسين ثم علي بن الحسين ثم محمد بن علي، ثم جعفر بن محمد، ثم موسى بن جعفر، ثم علي بن موسى، ثم محمد بن علي، ثم علي بن محمد، ثم الحسن بن علي، ثم الحجة بن الحسن الذي تنتهي إليه الخلافة و الوصاية و يغيب مدة طويلة، ثم يظهر و يملأ الأرض عدلا و قسطا كما ملئت جورا و ظلما».
ای علی! من به مؤمنین نسبت به خودشان سزاوارترم، سپس تو سزاوارتری، سپس حسن، سپس حسین، سپس علی بن حسین، سپس محمد بن علی، سپس جعفر بن محمد، سپس موسی بن جعفر، سپس علی بن موسی، سپس محمد بن علی، سپس علی بن محمد، سپس حسن بن علی، سپس حجت بن الحسن، همان کسی که خلافت و وصایت با او به پایان میرسد (یعنی پس از او خلیفه و وصی دیگری نیست)... .
📗إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج۲، ص۲۳۴، ح۸۱۲.
🔸شیخ حر عاملی نیز در کتاب الفوائد الطوسیة، صفحه ۱۱۷ درباره این اعتقاد گفته است:
«إن الأحادیث المعتبرة و الروایات الصحیحة المتواترة صریحة فی حصر الأئمة فی إثنی عشر علیهم السلام و أن الثانی عشر منهم خاتم الأوصیاء و الأئمة و الخلفاء»
همانا احادیث معتبر و روایات صحیح متواتر، تصریح بر این دارند که تعداد ائمه در دوازده تن منحصر شده و همانا دوازدهمین آنان پایان دهنده اوصیاء و امامان و خلفاء است.
❌در مقابل؛ احمد بصری تعداد ائمه و اوصیاء پیامبر(ص) را به ۲۴ تن رسانده و خود را 👈امام سیزدهم👉 میداند و بر این باور است که یازده امام نیز پس از او خواهد آمد!
🔻به عنوان مثال:
1⃣در کتاب الوصیة المقدسة الکتاب العاصم من الضلال، صفحه ۶۳ درباره جایگاه مهدی اول گفته است:
«مقامه؛ خلیفة من خلفاء الله و إمام من أئمة اهل البیت(ع)» مقامه او این است که خلیفه ای از خلفای خدا و امامی از امامان اهل بیت(ع) است!
2⃣همچنین در کتاب المتشابهات، جلد چهارم، صفحه ۴۶ درباره مقام یمانی گفته است:
«و هو إمام مفترض الطاعة من الله» او امام واجب الاطاعة از سوی خداست!
و در موارد متعددی از کتاب های اتباع احمد نیز به امامت احمد به عنوان امام سیزدهم تصریح کرده اند.
🔻به عنوان نمونه:
1⃣عبدالرزاق الدیراوی در کتاب ما بعد الاثنی عشر اماماً، صفحه ۷۱ ذیل عبارت (الإمام الثالث عشر هو القائم) گفته است:
«وردت روایات کثیرة تدل علی أنّ الإمام الثالث عشر هو قائم آل محمد(ص)» روایات زیادی دلالت بر این دارند که امام سیزدهم همان قائم آل محمد(ص) است!
2⃣همچنین علاء السالم در کتاب قبل الطوفان الثانی احمد الموعود، صفحه ۳۹ ذیل عبارت (القائم احمد... الثالث عشر من الأئمة الأربعة و العشرین) گفته است:
«نعرف أن احمد هو الشیخ و الإمام الثالث عشر» دانستیم که همانا احمد، همان شیخ و امام سیزدهم است!
3⃣ناظم العقیلی نیز در کتاب الاربعون حدیثا فی المهدیین، صفحه ۷ درباره انحصار عدد امامان پس از پیامبر اکرم(ص) گفته است:
«فلا یوجد دلیل شرعی یحصر الإمامة فی إثنی عشر اماماً، بل الادلة الشرعیة متواترة علی استمرار الإمامة بعد الإمام المهدی(ع) فی ذریته المهدیین الإثنی عشر». پس هیچ دلیل شرعی مبنی بر حصر عدد امامان در دوازده پیدا نمی شود ،بلکه ادله شرعی متواتر بر استمرار امامت بعد از امام مهدی(ع) در ذریه مهدیین دوازده گانه، دلالت دارند!
💯تا اینجا مشخص شد که احمد بصری معتقد به ۲۴ امام و وصی پس از رسول خدا(ص) است و در شماره بعدی درباره بطلان این اعتقاد توضیح خواهیم داد. ان شاءالله.
ادامه دارد...
@Yaranmontzar
#شماره_دو
🔺حصر عدد اوصیاء در دوازده
در شماره قبل، مشخص شد که در مساله تعداد اوصیاء پیامبر اکرم(ص)، اعتقاد شیعه با باور احمدالحسن در تضاد است زیرا شیعه معتقد به ۱۲ امام و احمدالحسن معتقد به ۲۴ امام است.
🔹بر اساس روایات معتبر شیعه، این تعداد در دوازده تن حصر شده و تا روز قیامت به این تعداد اضافه یا کم نخواهد شد. به عنوان نمونه:
📎امیرالمومنین(ع) در پاسخ نامه معاویه فرمود:
پس از نزول آیه الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً سلمان عرض کرد: ای رسول خدا! آیا این آیات تنها درباره علی(ع) نازل شده است؟ پیامبر(ص) فرمود: بلی! 👈درباره علی(ع) و اوصیائم تا روز قیامت!👉 سلمان عرض کرد: ای رسول خدا برایم روشن کن. فرمود: علی(ع) که برادر و وصی و وارث و خلیفه ام در امتم و ولی هر مومنی پس از من است و یازده امام از فرزندان او. اولین آنان فرزندم حسن، سپس فرزندم حسین، سپس نه تن از فرزندان حسین یکی پی از دیگری است. آنان همراه قرآن و قرآن همراه آنان است که از یکدیگر جدا نمی شوند تا اینکه در کنار حوض بر من وارد شوند. سپس ۱۲ تن از رزمندگان بدر به پا خواسته و گفتند: ما شهادت می دهیم که این سخن را همانگونه که گفتی از رسول خدا(ص) شنیدیم، همینطور بوده، چیزی کم یا زیاد نشده است!
📗الغيبة للنعماني، ص۷۰.
💯حفظ این عدد بقدری اهمیت دارد که منکر یا تحریف کننده آن را کافر و از ولایت اهل بیت(ع) خارج شده میدانند. چنانچه امام صادق(ع) فرمود:
1⃣«الْأَئِمَّةُ بَعْدَ نَبِيِّنَا(ص) اثْنَا عَشَرَ نُجَبَاءُ مُفَهَّمُونَ مَنْ نَقَصَ مِنْهُمْ وَاحِداً أَوْ زَادَ فِيهِمْ وَاحِداً خَرَجَ مِنْ دِينِ اللَّهِ وَ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَلَايَتِنَا عَلَى شَيْءٍ» امامان بعد از پیامبر ما دوازده تن هستند، که همه آنان نجیب و آموخته شده می باشند. هر کس، یکی از تعداد آنان را کم یا زیاد کند، از دین خدا خارج شده و از ولایت ما بهره ای نمی برد.
📗الإختصاص، شیخ مفید، ص۲۲۳.
2⃣ همچنین در روایت دیگری فرمود: «الْأَئِمَّةُ بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ أَوَّلُهُمْ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ وَ آخِرُهُمُ الْقَائِمُ هُمْ خُلَفَائِي وَ أَوْصِيَائِي وَ أَوْلِيَائِي وَ حُجَجُ اللَّهِ عَلَى أُمَّتِي بَعْدِي الْمُقِرُّ بِهِمْ مُؤْمِنٌ وَ الْمُنْكِرُ لَهُمْ كَافِرٌ». امامان بعد از من دوازده تن هستند، که اولشان علی بن ابی طالب است و آخرشان قائم، آنان خلفاء و اوصیاء و اولیاء من و حجت های خدا بر امتم بعد از من هستند. هر کس به آنان اعتراف کند مومن و هر که اینها را انکار نماید کافر است.
📗كمال الدين و تمام النعمة، ج۱، ص۲۵۹.
این تعداد به طور جدی در ۱۲ تن منحصر شده و روایات بی شماری در اینباره صادر شده است. به عنواننمونه:
1⃣در روایتی دیگر از پیامبر اکرم(ص) آمده است: «أَنَا سَيِّدُ النَّبِيِّينَ وَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ سَيِّدُ الْوَصِيِّينَ وَ إِنَّ أَوْصِيَائِي بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ أَوَّلُهُمْ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (ع) وَ آخِرُهُمُ الْقَائِمُ» من سید انبیاء و علی بن ابی طالب(ع) سید اوصیاء است، همانا اوصیاء من پس از من، دوازده تن هستند که اولین آنان علی بن ابی طالب(ع) و آخرین آنان قائم(ع) است.
📗كمال الدين و تمام النعمة، ج۱، ص۲۸۰.
2⃣از پیامبر اکرم(ص) آمده است: «إِنَّ خُلَفَائِي وَ أَوْصِيَائِي وَ حُجَجَ اللَّهِ عَلَى الْخَلْقِ بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ أَوَّلُهُمْ أَخِي وَ آخِرُهُمْ وَلَدِي قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ أَخُوكَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ قِيلَ فَمَنْ وَلَدُكَ قَالَ الْمَهْدِيُّ الَّذِي يَمْلَؤُهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً». همانا خلفاء و اوصیاء من و حجت های خدا بر خلق، پس از من؛ دوازده تن هستند، اولین آنان برادرم و آخرین آنان فرزندم است. گفته شد ای رسول خدا(ص)! برادرت کیست؟ فرمود: علی بن ابی طالب(ع)، دوباره گفته شد: فرزندت کیست؟ فرمود: مهدی(ع)، همان که زمین را پر از عدل و داد می کند پس از آنکه پر از ظلم و جور شده است.
📗كمال الدين و تمام النعمة، ج۱، ص۲۸۰.
✅تعداد روایاتی که عدد اوصیاء پیامبر اکرم(ص) را در دوازده تن منحصر کرده، قابل شمارش نیست اما احمد بصری میخواهد با کمتر از ۱۵ روایت متشابه، که عدد اوصیاء را ۱۳ تن دانسته و با یک روایت مجعول که عدد اوصیاء را ۲۴ دانسته، به معارضه با روایات متواتر بیاید!
@Yaranmontzar
#پاسخ_شماره_سه
🔺حصر عدد اوصیاء در دوازده
❌تعارض روایات ۱۲ وصی با روایات ۱۳ و ۲۴ وصی
🔹اینجا سئوالی مطرح میشود که آیا نمیتوان بر اساس قاعده «الجمع مهما أمكن أولى من الطّرح»{منتهى المطلب في تحقيق المذهب، ص ۴۵} هر سه دسته از روایات متعارض را بپذیریم و در نهایت بیشترین تعداد را برای اوصیاء در نظر بگیریم؟
🔻قاعده مذکور در باب «تعادل» دو دلیل یا خبر متعارض مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که دو روایت متعارض، از حیث اعتبار روایت هیچ ترجیحی به یکدیگر نداشته باشند، در آن صورت می توان تا جایی که امکان دارد، هر دو روایت متعارض را جمع کرده و هیچکدام کنار گذاشته نشود.
اما در باب «تراجیح» اجازه چنین کاری را نداشته و باید راجح بر مرجوح مقدم شده و آن دیگری کنار گذاشته شود.
🔸این ترجیح در سه صورت قابل تصور است:
1⃣ یا ترجیح و مزیت در سند روایت است؛ مانند صفات و شهرت راوی
2⃣ یا ترجیح در جهت صدور است؛ مانند تقیه یا مخالفت با عامه
3⃣ یا این ترجیح از ناحیه دلالت حدیث است؛ مانند موافقت با کتاب.
🔹 به این سه شاخصه؛ در روایات متعددی از معصومین(ع) تصریح شده است. به عنوان نمونه:
عمر بن حنظله در ماجرای حل تعارض دو روایت متعارض به امام صادق(ع) عرض کرد...
«اگر آن دو در حكم اختلاف كردند و منشأ اختلافشان، اختلاف حديث شما بود چه کنیم؟ فرمود: حكم درست آن است كه حدیث را عادلتر و فقيه تر و راستگوتر و پرهيزكارتر آنها گفته باشد و به حكم آن ديگری اعتنا نشود. گفتم: اگر هر دو عادل و پسنديده نزد اصحاب باشند و هيچ يك بر ديگرى ترجيح نداشته باشد، چه كنند؟ فرمود: توجه شود به آن روایت كه مورد اتفاق نزد اصحاب باشد به آن حديث عمل شود و حديث ديگرى كه تنها و غير معروف نزد اصحاب است رها شود زيرا آنچه مورد اتفاق است ترديد ندارد». كافي، ج۱، ص۶۷.
▪️اکنون ما سه دسته روایت متعارض داریم:
1⃣ عدد اوصیاء پیامبر اکرم(ص) دوازده تن است :
این روایات با عبارت: اثْنَا عَشَرَ وَصِيّاً (۳۵ مرتبه)، اثْنَا عَشَرَ خَلِيفَة (۴۱۳ مرتبه)، اثْنَيْ عَشَرَ خَلِيفَة (۱۳۸ مرتبه)، اثْنَيْ عَشَرَ إِمَاماً (۱۵۷ مرتبه)، اثْنَيْ عَشَرَ وَصِيّاً (۴۱ مرتبه)، اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً (۲۱۶ مرتبه) در کتب حدیثی شیعه نقل شده است.
2⃣ عدد اوصیاء سیزده تن است:
در مجموع ۱۶ روایت در منابع شیعی آمده است که عدد اوصیاء را ۱۳ تن دانسته است. البته اغلب این روایات دارای نسخه بدل بوده و در یادداشت بعدی توضیح داده خواهد شد.
3⃣ عدد اوصیاء ۲۴ تن است:
تنها یک روایت در منابع شیعی عدد اوصیاء را ۲۴ تن دانسته است. البته نویسنده این کتاب معتقد به ۱۲ وصی است و نظر خود را به صورت شفاف در همین کتاب بیان کرده و در یادداشت های بعدی توضیح داده خواهد شد.
📎در مواجهه با این سه دسته روایت، اولین کار تعیین میزان اعتبار(مرجحات خبریه) طرفین متعارضین است.
💯چنانچه اعتبار یکی از روایات متعارض به هر دلیلی بیشتر (راجح) از دیگری بود، روایت ضعیف(مرجوح) کنار گذاشته می شود و به آن روایتی که ذی المزیة است عمل می شود.
ادامه دارد...
@Yaranmontzar
#پاسخ_شماره_چهار
🔺حصر عدد اوصیاء در دوازده
✅حل تعارض بین اخبار
در شماره پیشین گفته شد؛ در مواجهه با سه دسته روایت متعارض در خصوص عدد اوصیاء پیامبر اکرم(ص)، اولین کار، تعیین میزان اعتبار(مرجحات خبریه) طرفین است. چنانچه اعتبار یکی از سه متعارض روایت به هر دلیلی بیشتر (راجح) از دیگری بود، روایت ضعیف(مرجوح) کنار گذاشته می شود و به آن روایتی که ذی المزیة است عمل می شود.
🔹در این شماره با توجه به این روش پذیرفته شده در جامعه علمی، اخبار متعارض عدد اوصیاء پیامبر اکرم(ص) مورد بررسی قرار میگیرد.
👌نکته: ادعای احمدالحسن مبتنی بر ۲۴ وصی برای پیامبر(ص) است لذا استفاده وی از روایات ۱۳ وصی، خالی از وجه بوده و با ادعای اصلی او سازگاری ندارد! پس هیچگاه حق استناد به این روایات را نداشته و از این روی در این سلسله یادداشت ها مورد بررسی قرار نمی گیرند.👌
🔻روایت ۲۴ وصی:
در این مجال، بر اساس روش اصولی ذکر شده، تعارض بین روایت ۲۴ وصی با روایات ۱۲ وصی مورد بررسی قرار می گیرد.
💤سند روایت ۲۴ وصی:
• عَلِيِّ بْنِ سِنَانٍ الْمَوْصِلِيِّ الْعَدْل:
حضرت آیت الله خوئی(ره) در خصوص لقب این فرد می آورد: «بعید نیست که وی از اهل تسنن بوده و کلمه (العدل) نیز از القاب شُغلی این شخص بوده باشد. زیرا کلمه عدل به کُتّاب در محکمه قضاوت اطلاق میشده است». معجم رجال الحدیث، ج۶، ۲۱۰، ۳۳۰۲.
• عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْن: وی یکی دیگر از مجهولین و ناشناخته ها در سند این روایت است.
• أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْخَلِيل: این شخص همان «احمد بن محمد أبو عبدالله الخلیلی» است که در کتب رجالی تفسیق و تضعیف شده است، به عنوان نمونه:
1⃣ ابن الغضائری در کتاب خود آورده است: «ابو عبدالله الخلیلی (الذی یقال له غلام خلیل الآملی)، کذّاب وضاع للحدیث، فاسد المذهب لا یلتفت إلیه». رجال ابن الغضائری، ج۱، ص۴۲.
2⃣ علامه حلی آورده است: «احمد بن محمد أبو عبدالله الخلیلی الذی یقال له غلام خلیل الآملی الطبری؛ ضعیف جداً لا یلتفت إلیه، کذّاب وضاع للحدیث فاسد المذهب». الخلاصة للحلی، ص۲۰۶.
3⃣ نجاشی(ره) آورده است: «احمد بن محمد أبو عبدالله الآملی الطبری؛ ضعیف جداً، لا یلتفت إلیه». رجال النجاشی، ص۹۶.
• حَسَنِ بْنِ عَلِيّ عَمِّ جَعْفَرِ بْنِ أَحْمَدَ الْمِصْرِي: این فرد در کتب رجالی شیعه معرفی نشده و حتی در خصوص او، مدح و قدحی صادر نشده است.
• عَلِيِّ بْنِ بَیَان؛ وَالِد حَسَنِ بْنِ عَلِيّ: این شخص همان علی بن بیان بن زید بن سیابه المصری است که در گروه ناشناخته های رجالی در کتب شیعه بوده و درباره وی مدح و قدحی وجود ندارد.
❎ نتیجه بررسی:
پس از بررسی احوالات راویان تنها حدیث مربوط به ۲۴ وصی، به این نتیجه رسیدیم که نتایج حاصل شده با تعریف حدیث صحیح ناسازگار بوده و در ردیف روایات ضعیف و شاذ قرار میگیرد.
❎ جمع بندی بررسی:
الف. علی بن سنان موصلی العدل از اهل تسنن بوده و با شاخصه امامی بودن راویان سازگاری ندارد،
ب. احمد بن محمد بن الخلیل؛ فاسد المذهب و وضاع للحدیث بوده و با شاخصه عدالت راوی سازگاری ندارد.
ج. سایر راویان حدیث مجهول بوده و احتمال اینکه از اهل تسنن بوده یا عادل نباشند، خالی از وجه نیست.
💯در شماره بعد، متن و دلالت روایت مربوط به ۲۴ وصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ان شاء الله
ادامه دارد....
@Yaranmontzar
هدایت شده از کاوش مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس شبکه اردنی:
📍مساله اینجاست که اسرائیل نمیتواند قدرت منطقهای همچون ایران را به عنوان رقیب تحمل کند...
#عربی
🆔 @Kavoshmedia
هدایت شده از 🌱انیمیشن ایرانی پهلوانان 🇵🇸🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺انیمیشن #پهلوانان
👈 قسمت ۱۴
👈پارت ۱
🌸🌸🌸
🌱 @Iranpahlevan 🍃🍃🍂🍂
🏷 روزه سه روزِ آخر!
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
🔸«هر كس سه روزِ آخر شعبان را روزه بدارد و آنها را به ماه رمضان متّصل كند، خداوند براى او پاداش روزه دو ماه پياپى را مى نويسد».
🔹«مَن صامَ ثَلاثَةَ أيّامٍ مِن آخِرِ شَعبانَ ووَصَلَها بِشَهرِ رَمَضانَ ، كَتَبَ اللّهُ لَهُ صَومَ شَهرَينِ مُتَتابِعَينِ».
📚 كتاب من لا يحضره الفقيه ج ٢ ص ٩٤ ح ١٨٢٩
•❀• ذکر امروز :یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه)
@Yaranmontzar
🕌یߊܝߊܔ ܩܝ̇ߺࡅ߳ظܝ🦋
این امامان به ترتیب امامت عبارتند از: ۱- حضرت علی (ع) (امامت: ۱۱-۴۰ق)، ۲- فرزندش امام حس
۲ - آغاز امامت
طبق اعتقاد شیعه اثنا عشری، دوره امامت امامان دوازدهگانه با رحلت رسول اکرم (ص) در ۱۱ق و به امامت رسیدن حضرت علی (ع) آغاز شده، و بدون انقطاع تاکنون ادامه یافته است. از ۲۶۰ق، پس از درگذشت امام حسن عسکری (ع) و انتقال امامت به فرزند ایشان، امام مهدی (ع) ، امامت از حالت ظهور به حالت غیبت مبدل شده، و دوره بلند امامت آن حضرت تماماً در حال غیبت بوده است.
۳ - آثار اثباتی در امامیه
اعتقاد به امامان دوازدهگانه اساس باور شیعه اثنا عشری است و در تأیید این باور نصوص متعددی از رسول اکرم (ص) و ائمه (ع) عنوان شده، و حتی به تلویحاتی در قرآن کریم اشاره شده است. ادله اثبات امامت آنان خود موضوع کتابهای پرشماری در حوزه امامیه بوده، و آثاری به سبکهای گوناگون در این باره پرداخته شده است. به عنوان یکی از نخستین نمونههای تدوین در حوزه امامیه، باید از کتاب سلیم بن قیس هلالی ، مربوط به اواخر سده نخست هجری یاد کرد که در آن، از امامان دوازدهگانه سخن رفته است.
به عنوان طیفی از آثار در باب نص بر ائمه اثنا عشر (ع)، باید از نوشتههایی چون مقتضب الاثر از ابن عیاش جوهری (د ۴۰۱ق) و کفایة الاثر از خزاز قمی (اواخر قرن ۴ق) یاد کرد که مؤلفان آنها تلاش داشتهاند تا روایات مربوط به نص بر امامان دوازدهگانه را از منابع گوناگون شیعه و اهل سنت گرد آورند. افزون بر کتب نصوص، باید به آثاری با عنوان عمومی «دلائل الامامه» در باب معجزات ائمه (ع)، مانند دلائل الامامه منسوب به ابن رستم طبری ،
یا آثاری با عنوان عمومی « الوصیه » در تبیین انتقال وصیت در سلسله امامان دوازدهگانه، مانند اثبات الوصیه مسعودی
اشاره کرد.
ادامه- اثبات نقلی↓↑
اثبات نقلیِ امامت امامان دوازدهگانه (ع)، نزد متکلمان امامیه نیز مورد توجه بوده، و فصلی از آثار مهم کلامی امامیه را به خود اختصاص میداده است.
@Yaranmontzar
✝ قاتلان صلیب بدست سرخپوستان 🔱
‼️غرب در حالی مخالفان خود را به #بنيادگرايي متهم میکند که تمدن غرب در پیوند مسيحيت و استعمارگری شکل گرفته است
‼️ #روژه_گاردي متفکر بزرگ معاصر فرانسوي معتقد است: «کاملترين نمونه بنيادگرايي، همان استعمار است که بهانههاي دوگانه عقيدتي آن ابتدا «مسيحي کردن» بود تا برداشت خاص خودش از مذهب را به دنيا تحميل کند و نظاميان و بازرگانان نيز عهدهدار بقيّه کارها، يعني کشتار و استثمار شدند»
‼️ در اين دوره تبليغ آموزههاي مسيح با خشونتآميزترين شيوهها دنبال ميشد و خونينترين جنايتها با توجيهات ديني انجام گرفته است. گارودي مينويسد:
«خونينترين خشونتها و ضمانت آنها از طرف جامعه مذهبي رياکار، ويژگي دائمي تاريخ ايالات_متحده از ابتداي آن است. نخستين قشريگرايان انگليسي که قدم به خاک آمريکا گذاشتند مرگبارترين اعتقادات تاريخ بشري را به آنجا بردند؛ اعتقاد به «قوم برگزيده» که به قتلعامها و ربودن زمين بوميان چون «فرامين خداوند» مشروعيت ميبخشيد و الگويش کتاب توراتي يوشع بود.همانگونه که اسپانياييها قتل عام سرخپوستان جنوب قاره را «تبليغ انجيل» ميخواندند، قشريگرايان انگليسي هم براي توجيه شکار سرخپوستان و ربودن زمينهايشان به صحيفه يوشع و «کشتارهاي مقدس» عهد عتيق توسل ميجستند»
📒 کتاب پیشتازان انحطاط، ص ۱۴۶ و ۲۸
👤 روژه گارودی
❌ How were Christianity and colonialism connected?
https://www.quora.com/How-were-Christianity-and-colonialism-connected
♨️چهره واقعی غرب مدعی حقوق بشر در
#جمهوری_فرانسه
#انقلاب_انگلیس
@Yaranmontzar
🕌یߊܝߊܔ ܩܝ̇ߺࡅ߳ظܝ🦋
آیه ۱۰ - سوره شعراء آیه وَ إِذْ نادى رَبُّكَ مُوسى أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظّالِمِينَ [10] [به خاطر
آیه ۲۱ - سوره شعراء
آیه فَفَرَرْتُ مِنْكُمْ لَمّا خِفْتُكُمْ فَوَهَبَ لِي رَبِّي حُكْماً وَ جَعَلَنِي مِنَ الْمُرْسَلِينَ [21]
و چون از شما ترسيدم از ميان شما فرار كردم؛ و پروردگارم به من حكمت و دانش بخشيد، و مرا از پيامبران قرار داد.
آیه ۲۲ - سوره شعراء
آیه وَ تِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَيَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِي إِسْرائِيلَ [22]
آيا اينكه بنىاسرائيل را بردهی خود ساختهاى، نعمتى است كه منّت آن را بر من مىگذارى؟!
آیه ۲۳ - سوره شعراء
آیه قالَ فِرْعَوْنُ وَ ما رَبُّ الْعالَمِينَ [23]
فرعون گفت: «پروردگار جهانيان چيست»؟!
آیه ۲۴ - سوره شعراء
آیه قالَ رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُمَا إِنْ كُنْتُمْ مُوقِنِينَ [24]
[موسى] گفت: «پروردگار آسمانها و زمين و آنچه ميان آن دو است، اگر خواهان يقين هستيد».
آیه ۲۵ - سوره شعراء
آیه قالَ لِمَنْ حَوْلَهُ أَ لا تَسْتَمِعُونَ [25]
[فرعون] به اطرافيانش گفت: «آيا نمىشنويد [اين مرد چه مىگويد]»؟!
آیه ۲۶ - سوره شعراء
آیه قالَ رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبائِكُمُ الْأَوَّلِينَ [26]
[موسى] گفت: «او پروردگار شما و پروردگار نياكان شماست».
آیه ۲۷ - سوره شعراء
آیه قالَ إِنَّ رَسُولَكُمُ الَّذِي أُرْسِلَ إِلَيْكُمْ لَمَجْنُونٌ [27]
[فرعون] گفت: «[اين] پيامبرى كه بهسوى شما فرستاده شده به يقين ديوانه است».
آیه ۲۸ - سوره شعراء
آیه قالَ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ ما بَيْنَهُما إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ [28]
[موسى] گفت: «او پروردگار مشرق و مغرب و آنچه ميان آن دو است مىباشد، اگر شما عقل و انديشه خود را به كار مىگرفتيد».
آیه ۲۹ - سوره شعراء
آیه قالَ لَئِنِ اتَّخَذْتَ إِلهَاً غَيْرِي لَأَجْعَلَنَّكَ مِنَ الْمَسْجُونِينَ [29]
[فرعون خشمگين شد و] گفت: «اگر معبودى غير از من برگزينى، مسلماً تو را از زندانيان قرار خواهم داد»!
آیه ۳۰ - سوره شعراء
آیه قالَ أَ وَ لَوْ جِئْتُكَ بِشَيْءٍ مُبِينٍ [30]
[موسى] گفت: «حتّى اگر نشانهی آشكارى براى تو بياورم [باز ايمان نمىآورى]»؟!