پاسخ به شبهه مطلاق بودن امام حسن مجتبی(ع)
روایت بدین شرح میباشد:
حُمَیْدُ بْنُ زِیَادٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَمَاعَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِیَادِ بْنِ عِیسَی عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: اِنَّ عَلِیّاً قَالَ وَ هُوَ عَلَی الْمِنْبَرِ لَا تُزَوِّجُوا الْحَسَنَ فَاِنَّهُ رَجُلٌ مِطْلَاقٌ فَقَامَ رَجُلٌ مِنْ هَمْدَانَ فَقَالَ بَلَی وَ اللَّهِ لَنُزَوِّجَنَّهُ وَ هُوَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ صوَ ابْنُ اَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع فَاِنْ شَاءَ اَمْسَکَ وَ اِنْ شَاءَ طَلَّقَ.
امام صادق(ع) فرمودند:
امیرمؤمنان در حالی که بر فراز منبر مشغول سخنرانی بود فرمود:👈🏽👈🏽 به فرزندم حسن زن ندهید او زیاد طلاق میدهد👉👉.
مردی از قبیله همدان برخاست و گفت:
آری، به خدا قسم ما به حسن زن میدهیم، در حالی که او فرزند پیغمبر خدا (ص) و علی بن ابیطالب (ع) است اگر بخواهد نگه میدارد و اگر نخواهد طلاق میدهد.
◾️ و اما جواب:
راوی اول و دوم اگرچه ثقه هستند اما از لحاظ عقیدتی واقفی مذهب هستند:
راوی اول:
نجاشی درباره حمید بن زیاد میگوید:
حمید بن زیاد بن حماد... کان ثقة واقفا وجها فیهم
راوی دوم:
نجاشی درباره حسن بن محمد بن سماعه مینویسد:
الحسن بن محمد بن سماعة من شیوخ الواقفة... ثقة وکان یعاند فی الوقف ویتعصب
👈🏽نکتهای را که باید توجه نمود آن است روایاتی را که در سلسله سندشان راویان مورد وثوقِ غیر امامی وجود دارند، آنگاه مورد پذیرشاند که محتوایشان معارضی نداشته باشد. شیخ طوسی در اینباره میگوید:
واما اذا کان الراوی من فرق الشیعة مثل الفطحیة والواقفة والناووسیة وغیرهم نظر فیما یرویه فان کان هناک قرنیة تعضده او خبر آخر من جهة الموثوقین بهم وجب العمل به وان کان هناک خبر آخر یخالفه من طریق الموثوقین وجب اطراح ما اختصوا بروایته والعمل بما رواه الثقة
🔷🔸🔹🔶
پس ایت روایت از لحاظ سندی مشکل بسزایی دارد. و مورد تایید نیست.
@Yaranmontzar
💢یوم الدین چیست؟
وَمَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ
ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻲ ﺭﻭﺯ ﺟﺰﺍ ﭼﻴﺴﺖ؟! (١٧)
ثُمَّ مَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ
ﺑﺎﺯ ﭼﻪ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻲ ﺭﻭﺯ ﺟﺰﺍ ﭼﻴﺴﺖ؟! (١٨)
يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْئًا وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِّلَّهِ
ﺭﻭﺯﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﺮ ﺍﻧﺠﺎم ﻛﺎﺭﻱ ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺧﺪﺍﺳﺖ! (١٩)
📖آیاتی از سوره انفطار
@Yaranmontzar
🌹 *رساله حقوق امام سجاد علیه السلام (شرح نراقی)* 🌹
🌼 *حق مدعی و مدعی علیه*🔷
🟥 اما حق خصمی که نسبت به تو ادعایی دارد این است *که اگر او درست میگوید، در ابطال ادعای او نکوشی.*
⬅️ بلکه با خودت طرف شوی و بدون شهادت گواهان به نفع او شهادت دهی. ➡️
و *علیه خود* ، *حکم نمایی* که این حق خدا برتو است.
🟦 و اگر ادعای او باطل است، به نرمی او را از عواقب ادعای باطل بترسانی.
🟦 و *به دین اش قسم دهی* و با یادآوری نام و یاد خدا از تندی او بکاهی.
🟦 از *زیاده گویی و ناروا پراکنی* که او را از دشمنی تو باز نمی دارد و تو نیز به گناه او آلوده شده ای خودداری کنی.
، ⬅️ زیرا بدزبانی شر آفرین و فتنه انگیز است.
و گفتار نیک شر برانداز.❌
🟦 و اگر در ادعایت دروغ میگویی ازخدای عز وجل حیا و *توبه کن و دعوا را رها کن.* 🌼
*استقلال قضایی در اسلام*
💠 *یکی از ارکان استقلال هر ملت رکن مهم استقلال قضایی است.*
⬅️ زیرا تا این اصل اساسی در حیات اجتماعی ملتی تاسیس و تحکیم نشود، هیچگاه آن ملت از *حقیقت استقلال برخوردار نخواهد شد.* ⚠️
⭐ *قرآن کریم که پایه گذار استقلال ملت است،*⭐ این اصل مهم را مورد عنایت خود قرار داده و در تأسیس و تحکیم آن اهتمام تمام به کار برده تا آنجا که مراجعه به دستگاه قضای اسلامی و اجتناب از سایر مراجع و تسلیم صوری و معنوی در برابر حکومت خدا و رسول و خضوع مطلق در مقابل احکام و قوانین دادگاه اسلامی را شرط مسلمانی شناخته است.🌼
⬅️ در این خصوص به آیات زیر مراجعه شود
📗سوره نور آیه ۵۱
📗سوره نسا آیه ۶۵ و ۶١ و ۶٠
📗و در آیات سوره مائده آیه ۴۴ و ۴۵ آمده و هر ⬅️ *کس به احکامی که خدا نازل کرده حکم نکند ستمگر و کافر است.* ➡️
*مسئولیت عظیم قضا*
⚠️ *مقام قضا و حق حکومت بر جان و مال و عرض و ناموس و خلق از جمله حقوق الهی است.* ⚠️
🌼⭐و خدای تعالی در سوره اعراف و یونس و هود به صفت خیر الحاکمین و در سوره هود و تین به صفت احکم الحاکمین وصف شده است. ⭐🌼
🌼⭐خداوند برای فصل مخاصمات و حل اختلافاتی که در شئون زندگی دنیوی مردم رخ میدهد، پیغمبران و اوصیای ایشان را به خلافت خویش در زمین برگزیده و این مسئولیت خطیر را بر عهده ایشان نهاده. 🌼⭐
📗 و در سوره مبارکه حدید آیه ۲۵ در این باره آمده..
🟧 همچنین در مورد دیگر عموم متصدیان قضا را به رعایت امانت و اجرای عدالت در حکومت فرمان داده و با بیانی عام و شامل در آیه ۵۸ سوره مبارکه نساء فرمود:
⭐🌼خداوند به شما فرمان می دهد که امانت ها را به صاحبانش بدهید و میان مردم به عدالت داوری کنید. خداوند اندرز های خوبی به شما می دهد...⭐🌼
💎⭐رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود :
تصدی این مسئولیت را چندان خطرناک معرفی کرد *که آن را برابر با خودکشی نهاد.*
و در این باره فرمود:
💠 هر *آن کس که خویش را به منصب قضا میان مردم برآورد بدون کارد خویشتن را سر بریده است.*
📗وسائل جلد ۱۸ صفحه ۸
💎⭐حضرت علی علیه السلام در مقام تاکید این حقیقت به شریح قاضی فرمود:
️ *ای شریح تو بر مسندی نشسته ای که جز پیغمبر یا وصی پیغمبر یا شقی بر آن مسند نمینشیند.* ️
📗وسائل ج ۱۸ ص۶
@Yaranmontzar
✍مرحوم ابو الصلاح حلبی عالم بزرگ شیعه روایت کرده است که:
🔹امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند: ای شیعیان! به فرزندانتان #بغض_عثمان را بیاموزید، زیرا هر کس محبت عثمان را در دل داشته باشد، اگر دجال را درک کند به او گرویده و ایمان میآورد وگرنه در قبر به او ایمان میآورد و اقرار میکند!
#امام_اهل_برائت #بغض_عثمان
@Yaranmontzar
🕊امام على عليه السلام:
دوبهم زنی و سخن چينى را دروغ شمار، نادرست باشد يا درست.
أكذِبِ السِّعايَةَ و النَّميمَةَ، باطِلَةً كانَت أو صَحيحَةً
غررالحكم حدیث 2442
@Yaranmontzar
هدایت شده از طبیب الا طبیب اله
#سلسله_احادیث
✅ آداب غذا خوردن از نظر اسلام
✨امام حسن مجتبی علیه السلام:
«فِی المَائدةِ اثْنَتَا عَشرَةَ خَصْلَةً یَجِبُ عَلَی کُلِّ مُسْلِمٍ أنْ یَعْرِفَهَا : أرْبَعٌ مِنْها فَرْضٌ ، وَ أرْبَعٌ سُنَّةٌ ، وأرْبَعٌ تأدِیبٌ . فَأمَّا الفَرْضُ : فَالمَعْرِفَةُ ، وَالرِّضَا ، وَالتَّسْمِیَةُ ، وَالشُّکْرُ . وَأمَّا السُّنَّةُ : فَالوُضُوءُ قَبْلَ الطَّعَامِ ، والجُلُوسُ عَلَی الجَانِبِ الأیْسَرِ ، والأکْلُ بِثَلاثِ أصَابِعَ . وَلَعْقُ الأصَابِعِ . وَأمّا التَّأدِیبُ : فَالأکْلُ مِمَّا یَلِیکَ ، وَتَصْغِیرُ اللُّقْمَةِ ، وَتَجْوِیدُ المَضْغِ ، وَقِلّةُ النّظَرِ فِی وُجُوهِ النّاسِ.»
🔹 برای غذا و غذا خوردن، دوازده ویژگی است که بر هر مسلمانی واجب است آنها را بداند. چهار مورد از آن واجب است، چهار مورد از آن مستحب است و چهار مورد از آن جزو آداب است.
🔸 اما آنچه واجب است، عبارت است از:
معرفت ( بداند که رازق کیست)، راضی بودن به روزی خود، بردن نام خدا و شکر نمودن. و آنچه که مستحب است: وضو گرفتن قبل از غذا و نشستن بر طرف چپ و غذا خوردن با سه انگشت و لیسیدن انگشتان.
💠 و آنچه آداب است: خوردن از آنچه پیش روست، کوچک گرفتن لقمهها و خوب جویدن غذا و کمتر به صورت دیگران نگاه کردن است.
📚 منبع: وسائل الشیعه، ج ۱۶، ص ۵۳۹
✨ امام حسن مجتبی علیه السلام:
«عَجَبٌ لِمَنْ يَتَفَكَّرُ فِي مَأْكُولِهِ كَيْفَ لَا يَتَفَكَّرُ فِي مَعْقُولِهِ فَيُجَنِّبُ بَطْنَهُ مَا يُؤْذِيهِ وَ يُودِعُ صَدْرَهُ مَا يُرْدِيهِ.»
در شگفتم از کسی که در غذای جسم خود دقّت میکند، امّا در غذای روح و عقل خویش نمیاندیشد؛ شکمش را از آن چه آزارش میدهد، منع میکند، ولی سینهاش را از هر مطلب باطلی که موجب گمراهی او میشود، پر میکند!
📚 منبع : دعوات، راوندی، ص ۱۴۴
☀️ رســولاللہصݪےاللهعݪیہوآݪہوسݪم:
«مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى سَيِّدِ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، فَلْيَنْظُرْ إِلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ»
هر ڪس خوشحال مےشود و بھ وجد مےآید ڪھ آقا و بزرگـ جوانان اهل بہشت را ببیند ، بھ حسن بن علۍ {ع} نگاھ ڪند...!
📚منبع : تاریخدمشق، بخش احوالات امام حسن مجتبی {ع} ، صفحھ٧٨
____________
💢 دفتر آیت الله تبریزیان 💢
#سالم_باشیم_سالم_بمانیم
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🗓 امروز #یکشنبه
🌞 ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ ه ش
🌙 ۱۵ رمضان ۱۴۴۳ ه ق
🌲 ۱۷ آبریل ۲۰۲۲ میلادی
📿 #ذکر_روز:
"یَا ذاالجلالِ و الاکرامِ"
"ای صاحب جلال و بزرگواری"
🔺 #زیارت_روز_یڪشنبه🔺
🌹امروز متعلق است به:
💎 حضرت علی علیه السلام
💎 حضرت زهرا سلام الله عليها
🌺 #اذکار_روز_یکشنبه 🌺
- یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (100 مرتبه)
- ایاک نعبد و ایاک نستعین (1000 مرتبه)
- یا فتاح (489 مرتبه) برای فتح و نصرت
@Yaranmontzar
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🌾
هدایت شده از کاوش مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناسان اندیشکده آمریکایی:
📍اگر شما هم جای ایران بودید و تعداد سربازان امریکایی در منطقه و سلاح های متنوع را در دست رقبای منطقهای خود میدیدید به سمت ساخت موشک میرفتید/تمایل ایران به استفاده از موشکهای نقطه زنِ هدایت شونده همانند آنچه در اربیل دیدیم، مایه نگرانی است/ایران سعی میکند از طریق (متحدان) خود برخی از سامانههای خود را به شکل میدانی آزمایش کند...
🔻آنها با توجه به تجربه جنگ با صدام، موشک را عامل اصلی تضمین امنیت و بازدارندگی خود میدانند/جنگ اوکراین این نگاه را در ایران تقویت کرده که نباید دست از توانمندیهای خود بکشیم/مقابله با حملات ترکیبی موشکی-پهپادی ایران مسالهای دشوار است/مساله اینجاست که عربستان باید برای مقابله با پهپادهایی ارزان، موشکهایی گران قیمت شلیک کند/این راهی ارزان، تاثیر گذار و کارآمد برای آزار و تنبیه سعودیها از جانب ایران است....
🆔 @Kavoshmedia
هدایت شده از مستضعفین تیوی
⭕️ امام حسن مجتبی (ع) کریم بود؛ اما مبارز هم بود
🔹 از اوّلی که بساط انبیا بوده است تا زمان رسول اکرم، تا بعدها زمان ائمه ـ علیهم السلام ـ مرتب مقابله کردند. تو حبس هم [که] بودند مقابله کردند. موسی بن جعفر تو حبس هم مقابله می کرد. حضرت ابی عبدالله با آن تقیهی کذایی و کذایی، آن «روایت مقبوله» را می فرماید و مقابله می کند با آنها. مقابله می کند با کلام، با تبلیغ؛ تبلیغ بر ضدشان می کند، مردم را سوق می دهد به خلاف آنها.
🔸 معاویه یک #سلطان بود در آنوقت؛ حضرت #امام_حسن بر خلافش #قیام کرد در صورتی که آن وقت همه هم با آن مردک بیعت کرده بودند و سلطانش حساب می کردند. حضرت امام حسن قیام کرد تا آن وقتی که می توانست.
🔹 وقتی که یک دسته علاف نگذاشتند که کار را انجام بدهد، با آن شرایط صلح کرد که مفتضح کرد معاویه را. آنقدری که حضرت امام حسن معاویه را مفتضح کرد به همان قدر بود که سیدالشهداء یزید را مفتضح کرد. مقابله همیشه بوده است.
📚 صحیفه امام؛ ج ۲، ص: ۳۷۱
🎬 @Mostazafin_TV
💎 توصیه امام حسن مجتبی(ع) به مردم
🔻امام حسن مجتبی عليهالسلام:
صاحِبِ النّاسَ مِثلَ ما تُحِبُّ أن يُصاحِبوكَ بِهِ
📗 با مردم به گونهاى رفتار كن كه دوست دارى با تو آن گونه رفتار كنند.
📚 أعلام الدّين، ص ۲۹۷
@Yaranmontzar
💠 امام حسن (علیه السلام):
🔹 «الابتِداءُ بالعَطيَّةِ قَبلَ المَسألةِ ، و إطعامُ الطَّعامِ في المَحْلِ»
🔶 امام حسن عليه السلام ـ در پاسخ به اين پرسش كه کرامت و بزرگوارى چيست؟ ـ فرمود : بخشش، پيش از خواهش و اطعام كردن در قحطى و نداشتن.
📚بحار الأنوار، ج 78 ص 102، ح2
@Yaranmontzar
آیه ۱۵ - سوره عنکبوت
آیه فَأَنجَيْنَاهُ وَ أَصْحَابَ السَّفِينَةِ وَ جَعَلْنَاهَا ءَايَةً لِّلْعَالَمِين [15]
ما او و همراهانش را كه بر كشتى سوار بودند رهايى بخشيديم، و آن را آيتى براى جهانيان قرار داديم.
آیه ۱۶ - سوره عنکبوت
آیه وَ إِبْراهِيمَ إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ اعْبُدُوا اللهَ وَ اتَّقُوهُ ذالِكُم خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ [16]
ما ابراهيم را [نيز] فرستاديم، هنگامىكه به قومش گفت: «خدا را پرستش كنيد و از[عذاب] او بپرهيزيد كه اين براى شما بهتر است اگر بدانيد.
آیه ۱۷ - سوره عنکبوت
آیه إِنَّما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللهِ أَوْثاناً وَ تَخْلُقُونَ إِفْكاً إِنَّ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللهِ لايَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقاً فَابْتَغُوا عِنْدَ اللهِ الرِّزْقَ وَ اعْبُدُوهُ وَ اشْكُرُوا لَهُ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ [17]
شماغير از خدا فقط بتهايى[از سنگ و چوب] را مىپرستيد و دروغى به هم مىبافيد؛ آنهايى را كه غير از خدا پرستش مىكنيد، مالك هيچ گونه روزى براى شما نيستند؛ روزى را تنها نزد خدا بطلبيد و او را پرستشكنيد و شكر او را به جا آوريد كه به سوى او بازگردانده مىشويد.
آیه ۱۸ - سوره عنکبوت
آیه وَ إِنْ تُكَذِّبُوا فَقَدْ كَذَّبَ أُمَمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ ما عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ الْمُبِينُ [18]
اگر شما [مرا] تكذيب كنيد [جاى تعجب نيست]، امّتهايى پيش از شما نيز [پيامبرانشان را] تكذيب كردند؛ وظيفه فرستاده [خدا] جزابلاغ آشكار نيست».
آیه ۱۹ - سوره عنکبوت
آیه أَ وَ لَمْ يَرَوْاْ كَيْفَ يُبْدِئُ اللهُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ إِنَّ ذَالِكَ عَلىَ اللهِ يَسِير [19]
آيا آنان نديدند چگونه خداوند آفرينش را آغاز مى كند، سپس آن را باز میگرداند؟! اين امر بر خدا آسان است.
آیه ۲۰ - سوره عنکبوت
آیه قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ [20]
بگو: «در زمين بگرديد و بنگريد خداوند چگونه آفرينش را آغاز كردهاست؟ سپس خداوند[به همين گونه] جهان آخرت را ايجاد مىكند؛ به يقين خدا بر هر چيزى تواناست.
@Yaranmontzar
📖 ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفيراً
شما را بر آنها (دشمنانتان) چيره خواهیم کرد؛ و شما را به وسيله داراييها و فرزندان كمك خواهيم كرد؛ و نفرات شما را بيشتر (از دشمن) قرار خواهیم داد.
سوره اسرا آیه 6.
🔘 امیرالمومنین علیه السلام درباره این آیه مىفرمايند:
(این آیه درباره دوران ظهور است) سوگند به خداوندى كه دانه را شكافت و انسان را آفريد، در آن زمان مردم در اوج قدرت و نعمت زندگى مىكنند و هیچ یک از آنها از دنيا نمىرود جز اينكه هزار فرزند برایش متولّد مىشود، به دور از هرگونه بدعت و آفت و انحراف زندگى مىكنند، به كتاب خدا و سنت رسولش عمل مىكنند و همه آفات و شبهات از آنها دور و نابود شده است.
📚 تفسير عياشى، ج 2، ص 282.
@Yaranmontzar
هدایت شده از شبکه حضرت ولی عصر (عج)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کانال رسمی
📡 شبکه جهانی حضرت ولی عصر (عج)
👈🏻ایمان حضرت ابوطالب(علیه السلام) در منابع شیعه
✳️ همراه ما باشید :
@valiasraj_tv
💠نظر امام جواد علیه السّلام در مورد #لعن_علنی❌
🔻علامه محمّد باقر مجلسی رضوان الله علیه در بحارالانوار کتاب العشره نقل می کند که:
🔹به امام جواد علیه السلام گفتند: در کنار فلانی بر قومی شبیخون زدند و او را به تهمت دستگیر کردند و پانصد تازیانه زدند. آن حضرت فرمود: این آسان تر است از صد هزارهزار تازیانه آتشین. او را برای توبه آگاه کردند تا کفاره آن خلافش باشد. گفتند: چطور باشد یا ابن رسول الله؟ فرمود: در بامداد روزی که آن ماجرا برایش اتفاق افتاد، حق یک برادر مؤمن را ضایع کرد و ابی الفصیل(ابابکر) و ابو دواهی(عمر بن خطاب) و ابوالشرور(عثمان) و ابوالملاهی(معاویه) را #آشکارا و #علناً سبّ و شتم کرد و تقیه نکرد. او نه از برادرانش پرده پوشی کرد و نه از مخالفانش. آنان را نزد مخالفان بدنام ساخت و به لعن و دشنام و بدکاری آنان دچار کرد.
📚بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۴۱۶، ح ۶۸
#حرمت_لعن_علنی #سبّ_لعن
@Yaranmontzar
📚 *شرح خطبه ۱۳۲ نهج البلاغه*
✴️ *حمد و وصف خداوند*
📙 *خطبه در يك نگاه:*
🔰 اين خطبه، همان گونه كه در بالا اشاره شد، مشتمل بر *«مواعظ» و پند و اندرز و توصيه به «زهد» در دنياست.* و به طور دقيق تر از *چهار بخش* تشكيل شده است:
1- *حمد و ثناى الهى با ذكر اوصاف ويژه اى از خداوند و شهادت خالصانه به نبوت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله.*
2- اشاره *به فرارسيدن پايان عمر، وجدا شدن انسان از تمام سرمايه هاى زندگى دنيا.*
3- *لزوم عبرت گرفتن از زندگى پيشينيان، آنهايى كه اموال و ثروتهاى فراوانى جمع كردند و سرانجام خانه هايشان قبرشان شد، و اموال و همسرانشان به دست ديگران افتاد.*
4- *لزوم بهره گيرى از فرصتهايى كه در دنيا در دست داريم، براى فراهم ساختن زاد و توشه آخرت.*
💠 *اوصاف ويژه پروردگار:* 🔻
🌴امام (عليه السلام) خطبه را با ستايش پروردگار و ذکر اوصاف ويژه اى آغاز مى کند.
✴️منظور از « *أَخَذَ* » *گرفتن نعمتها و مواهب الهى* است و منظور از « *أَعْطَى* » *بخشيدن* آنهاست و نيز منظور از « *أَبْلَى* » *دادن نعمت* و منظور از « *وَابْتَلَى* » *آزمودن به وسيله گرفتن نعمتهاست.*
🔸 احتمال دارد اوّلى اشاره به نعمتهاى مادى و دوّمى اشاره به نعمتهاى معنوى باشد; زيرا واژه اخذ بيشتر در امور مادى به کار مى رود.
🔰 از تعبيرات بالا به خوبى استفاده مى شود که، *ممکن است گرفتن نعمتها نيز خودش نعمتى باشد زيرا گاه وفور نعمت سبب غرور و دورى از خدا وبيگانگى از خلق مى گردد.*
🔸اضافه بر اين حمد در برابر سلب نعمتها نشانه تسليم مطلق در برابر مشيّت الهى است.
🔸سپس به ذکر سه وصف ديگر از اوصاف پروردگار که در واقع هشدارى است به همه انسانها که مراقب خويش و اعمال و نيّات خويش باشند اشاره کرده،
💠اين اوصاف، به خوبى نشان مى دهد که *علم پروردگار علم حضورى است.*
🟠يعنى او در هر کجا حاضر و ناظر است،
پنهان و آشکار براى او مفهوم ندارد،
حضور و غياب براى او يکسان است،
اسرار درون سينه ها را مى داند،
گردش چشمهايى را که به خيانت مى گردد مى بيند.
و از باطن و درون هر کس و هر چيز آگاه است.
✅ به راستى اگر انسان به هنگام حمد و ستايش پروردگار و ذکر اين اوصاف در حقيقت آنها بينديشد، و به آن ايمان راسخ داشته باشد همه عالم را محضر خدا بداند و خدا را در درون جان و روح و فکر خود حاضر ببيند، چگونه ممکن است آلوده گناه و يا حتّى فکر گناه شود.
💠 سپس در پايان اين فراز شهادت خالصانه به وحدانيّت حق و نبوّت پيامبر داده
💠 بديهى است گواهى به اين دو اصل اساسى که پايه هاى ايمان را تشکيل مى دهد، انسان را به نفى معبودهاى ديگر دعوت مى کند و از عبادت شيطان و هواى نفس امّاره، بر حذر مى دارد و گواهى به نبوّت پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) او را به اطاعت فرمانهايش فرا مى خواند، به ويژه شهادتى که تنها بر زبان جارى نيست بلکه قلب و جان انسان نيز با آن هم صداست.
@Yaranmontzar
💠سخن امام علی علیه السلام درمورد
روش استفاده از دنیا
🔹با این خانه وسیع در دنیا چه می كنی؟ در حالی كه در آخرت به آن نیازمندتری آری اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! در این خانه وسیع مهمانان را پذیرایی كنی، به خویشاوندان با نیكوكاری بپیوندی، و حقوقی كه بر گردن تو است به صاحبان حق برسانی، پس آنگاه تو با همین خانه وسیع به آخرت نیز می توانی پرداخت. برخورد با تفكر ترك دنیا ای دشمنك جان خویش، شیطان سرگردانت كرده، آیا تو به زن و فرزندانت رحم نمی كنی؟ تو می پنداری كه خداوند نعمتهای پاكیزه ای را حلال كرده اما دوست ندارد تو از آنها استفاده كنی؟ تو در برابر خدا كوچكتر از آنی كه اینگونه با تو رفتار كند. وای بر تو، من همانند تو نیستم، خداوند بر پیشوایان حق واجب كرده كه خود را با مردم ناتوان همسو كنند، تا فقر و نداری، تنگدست را به هیجان نیاورد، و به طغیان نكشاند.
#خطبه_209
🌺کسی که شنیدن حق ، یا عرضه شدن عدالت بر او مشکل باشد ، عمل کردن به آن ، برای او دشوارتر خواهد بود.
📚 #خطبه_26
@Yaranmontzar
نهج البلاغه
💠خدا مردم را با اموال و اولادشان آزمايش مى كند تا آن كس كه از روزى اش خشمگين است از آن كس كه شاكر و راضى است شناخته شود...
📚 #حکمت_93
💠سخن امام علی (ع) با ابوذر درباره خداگرایی در مبارزه با ستمگران.
ای اباذر! همانا تو برای خدا به خشم آمدی، پس امید به كسی داشته باش كه به خاطر او غضبناك شدی، این مردم برای دنیای خود از تو ترسیدند، و تو بر دین خویش از آنان ترسیدی، پس دنیا را كه به خاطر آن از تو ترسیدند به خودشان واگذار، و با دین خود كه برای آن ترسیدی از این مردم بگریز، این دنیاپرستان چه محتاجند به آنكه تو آنان را ترساندی، و چه بی نیازی از آنچه آنان تو را منع كردند، و به زودی خواهی یافت كه چه كسی فردا سود می برد؟ و چه كسی بر او بیشتر حسد می ورزند؟ اگر آسمان و زمین درهای خود را بر روی بنده ای ببندند و او از خدا بترسد، خداوند راه نجاتی از میان آن دو برای او خواهد گشود، آرامش خود را تنها در حق جستجو كن، و جز باطل چیزی تو را به وحشت نیاندازد، اگر تو دنیای این مردم را می پذیرفتی، تو را دوست داشتند و اگر سهمی از آن برمی گرفتی دست از تو برمی داشتند.
#خطبه_130
@Yaranmontzar