💠🌐💠نامه سرگشاده یک دانشجوی ساکن هلند.
برسد به دست آقای خامنهای...
ایرانیتر از همه ایرانیها در طول تاریخ پیدایش حکومت و مرز جغرافیایی در سرزمین پارس...به بهانهی سالگشت انتخاب شما به رهبری ایران مینویسم...
قسمت اول
🔶من، تاریخ خوانده هستم.
و به اندازهی کوچک خودم، دنیا دیده ام.
🔶من، تاریخ ایران را خواندهام.
از زمان سرزمین مادها، پارسها و پارتها...
🔶من، جز تاریخ جهان، تاریخ پادشاهان ایران را خواندهام؛
از کوروش و داریوش و انوشیروان و خسروپرویز تا نادرشاه و شاه عباس و کریم خان زند با لقب وکیل الرعایا!...
🔶من، تاریخ دویست ساله اخیر ایران را خواندهام...
و آن سالهای پایانی نظام پادشاهی ایران را...
🔶من، آنچه در ایران، دوره رضاخان و پسرش گذشته خواندهام.
در کتب مختلف به زبانهای مختلف...
و پس از آن...
🔶من، زندگی امام خمینی را خواندهام و شیوه رهبری و حکومتداریاش و شأن و شخصیت و هویت او را.
و بعد شما...
🔶 من تاریخ زندگی شما را خواندهام. با تنوعی بالا...
🔶من، بیست و چند سال سخنرانیهای شما پس از رهبری را گوش دادهام و با دقت و فکر خواندهام...
با جرأت و اعتماد به نفس و اتکا به اعتقاداتم میگویم:
بعد از امام خمینی ره،
ایرانیتر از همهی ایرانی ها شما خامنه ای هستید.
پادشاه تر از همه پادشاهان ایران، شما هستید.
خدماتی که شما به ایران کردهاید
مثل و مثال دیگری جز امام خمینی ره ندارد.
آقای خامنهای، رهبر فرزانه ایران؛
🔷 فقط شما هستید که از قدرت خود سوء استفاده نکردهاید.
🔷فقط شما هستید که بر خلاف تمام پادشاهان ایران، برای قدرت و ثروت نجنگیدید.
🔷فقط شما هستید که برای شهرت و محبوبیت دست به رفتارهای رایج، جهت عوام فریبی نزدید.
🔷فقط شما هستید که سفرهای تفریحی ندارید.
🔷فقط شما هستید که از همسر و دخترانتان استفاده ابزاری نکردید.
🔷 فقط شما هستید که نگذاشتید فرزندانتان دیده شوند و صاحبان مقام و منصب و شهرت و قدرت بشوند.
🔷 فقط شما هستید که دغدغه دین و دنیای مردم را با هم در عالی ترین درجات دارید.
🔷فقط شما هستید که به نحو احسن وظیفهای که به گردن دارید را
هزاران بار بیش از حد انتظار به انجام رساندهاید.
🔷فقط شما هستید که مردم را تحقیر و تضعیف نکردید و هرگز از مردم بدگویی ننمودید.
در این تمدن ۲۵۰۰ ساله تشکیل حکومت در ایران، بین تمام پادشاهان این سرزمین، 👈
🔷فقط شما هستید که نظام طبقاتی را بی اعتقادید،
حرم سرا ندارید و بدون کاخ و برج و مراکز تفریحی اختصاصی هستید.
🔷فقط شما هستید که بجای گردن زدن و چشم درآوردن و زبان از حلقوم بیرون کشیدن که عرف تنبیهات و جنایات پادشاهان سرزمینم بوده،
سالانه و بارها، آسیب زنندگان به حیثیت و آبروی فرهنگ و اقتصاد و سیاست یک کشور را شامل عفو عمومی کردید.
🔷فقط شما هستید که جنگهای متجاوزانه به سرزمینهای مجاور نداشتهاید که هیچ، بلکه برای استقلال آنها و افتادن حکومت دست مردم آن سرزمینها تلاش کردهاید.
🔷فقط شما هستید که در سرزمینهای مختلف همسایه و غیر آن، میلیون ها علاقه مند و معتقد و فدایی دارید...
در میان تمامی پادشاهان ایران و جهان👇
🔷 فقط شما هستید که در حوزههای مختلف علمی و معرفتی سرآمد علما و دانشمندان زیادی هستید.
🔷 فقط شما هستید که آنقدر کتاب خواندهاید که از شماره خارج است.
🔹فقط شما هستید در میان رهبران کشورها که تحمل شکنجه و تبعید را داشتید و خم به ابرو نیاوردید و هرجا رفتید منشا خیر برای ایران و ایرانی شدید.
🔷فقط شما هستید که اهل انتقام نبوده و نیستید.
🔷فقط شما هستید که مثل امام خمینی ره تمام عمر خودتان را خرج ایران و ایرانی کرده اید نه ایران را خرج خواسته های خودتان...
🔷فقط شما هستید که مثل امام خمینی ره از مظلومان منطقه و عالم دفاع می کنید
🔷فقط شما هستید که هرگز از ما مردم ناامید نشدهاید.
🔷 فقط شما هستید که معنای مقاومت را در کلام و عمل به ما ثابت کردید.
🔷فقط شما هستید که جانانه از زبان فارسی حمایت کردید.
🔷 فقط شما هستید که دغدغه و آرزو دارید که با همت همین جوانان ایرانی، روزی زبان علم دنیا، زبان فارسی باشد!...
🔷فقط شما هستید که در بین رهبران جهان، ساده زندگی می کنید.
دانشجوی ایرانی ساکن هلند و فرانسه
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
گروه «یــــه جــو انــــصاف»
به جمع ما بپیوندید👇
https://chat.whatsapp.com/Jq7gcunStiTEUebds5hGcf
⚠️❌ حدیثی تکاندهنده
از پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله
در باره
زن
و
شوهـــــــــــــر
➖➖➖➖➖➖➖
🔷 کانال «یــــه جــو انــــصاف»
به جمع ما بپیوندید👇
@Yejoensaf
8.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ احساسیترین صحنه از آزادی اسرای فلسطینی
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
7.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥روایت مرکز اطلاعات پلیس تهران بزرگ از قطع عضو کارگران توسط اراذل و اوباش
✅کانال اخبار 20:20👇
http://eitaa.com/joinchat/1684144128C592f3e217d
✅ ۱۵ حدیث با موضوع
«جــــوانـــــــــــــی»
برای همه جوانان بفرستید
پيامبر خدا(ص):
خداوند متعال ، جوان توبه كار را دوست دارد
إنَّ اللّه َ تعالى يُحِبُّ الشابَّ التائبَ
كنز العمّال 1018
۲. پيامبر خدا(ص):
هيچ جوانى نيست كه دنيا و خوشيهاى دنيا را به خاطر خدا رها كند و جوانيش را در راه طاعت خدا به پيرى رساند ، مگر اين كه خداوند پاداش هفتاد و دو صدّيق را به او عطا فرمايد .
مِن شابٍّ يَدَعُ للّه ِِ الدنيا و لَهوَها و أهرَمَ شَبابَهُ في طاعَةِ اللّه ِ إلاّ أعطاهُ اللّه ُ أجرَ اثنَينِ و سَبعينَ صِدِّيقا .[مكارم الأخلاق : 2/373/2661 .]
۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه در جوانى دانش آموزد علم او همچون نقشى است كه بر سنگ حكّ شود ، و هر كه در بزرگسالى بياموزد كارش همچون نوشتن بر روى آب است .
مَن تَعَلَّمَ في شَبابِهِ كانَ بِمَنزِلَةِ الرَّسمِ في الحَجَرِ ، و مَن تَعَلَّمَ و هُو كبيرٌ كانَ بمَنزِلَةِ الكِتابِ على وَجهِ الماءِ .[بحار الأنوار : 1/222/6 .]
۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بهترين جوانان شما كسى است كه به ميانسالان شما همانندى جويد و بدترين ميانسالان شما كسى است كه رفتار جوانان شما از او سرزند.
خَيرُ شَبابِكُم مَن تَشَبَّهَ بِكُهُولِكُم ،وشَرُّ كُهُولِكُم مَن تَشَبَّهَ بِشَبابِكُم . [ كنز العمّال : 43058 . ]
۵. پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله:
جوانی شاخه ای از دیوانگی است.
اَلشَّبَابُ شُعْبَةٌ مِنَ اَلْجُنُونِ
بخار ۷۷۱۳۳
۶.پیامبر أکرم صلیالله علیه و آله:
کسی که در کودکی طلب دانش نکند و سپس در بزرگسالی به دنبال دانش برود و در این راه جان خود را از دست بدهد شهید حسوب میشود.
من لم یطلب العلم فی الصغر فطلبه کبیرا فمات مات شهیدا
۷.امام علی علیه السلام:
کسب دانش در کودکی مانند حکاکی در سنگ است.
العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر
بحار ۱/۲۲۴
۸.امام علی علیه السلام:
نا آگاهی جوانان پذیرفته و آگاهی و دانش آنان ناچیز است"
*آمدی،غررالحکم ،ج1،ص372
۹.الكافي ـ به نقل از اسماعيل بن عبد الخالق ـ : شنيدم كه امام صادق عليه السلاماز ابوجعفر اَحوَل مى پرسيد : «به بصره رفتى؟» .
گفت : بلى .
فرمود : «اقبال مردم را به امامت و ورود آنان را به اين مرام ، چگونه يافتى؟» .
گفت : به خدا سوگند كه شيعيان ، اندك اند و تلاش هايى كرده اند ، امّا آن هم اندك است .
آن گاه [امام عليه السلام به او] فرمود :
«بر تو باد به جوانان كه آنان در [پذيرش ]نيكى و خير ، باشتاب ترند
سَمِعتُ أبا عَبدِاللّه ِ عليه السلام يَقولُ لأَِبي جَعفَرٍ الأَحوَلِ وأنَا أسمَعُ : أتَيتَ البَصرَةَ؟ فَقالَ : نَعَم ، قالَ : كَيفَ رَأَيتَ مُسارَعَةَ النّاسِ إلى هذَا الأَمرِ ودُخولَهُم فيهِ؟ قالَ : وَاللّه ِ إِنَّهُم لَقليلٌ ولَقَد فَعَلوا وإنّ ذلِكَ لَقَليلٌ ، فَقالَ : عَلَيكَ بِالأَحداثِ فَإِنَّهُم أسرَعُ إلى كُلِّ خَير
[ الكافي : ج 8 ص 93 ح 66 . ]
۱۰.ايّوب عليه السلام : خداوند تخم حكمت را در دل كوچك و بزرگ مى افشاند ، پس هرگاه خداوند آدمى را در كودكى حكيم گرداند ، كم سالى او، منزلت وى را نزد حكيمان پست نگرداند ، چون نور كرامت الهى را در وجود او مى بينند
إنّ اللّه َ يَزرَعُ الحِكمَةَ في قَلبِ الصَّغيرِ و الكبيرِ ، فإذا جَعَلَ اللّه ُ العَبدَ حَكيما في الصِّبا لَم يَضَعْ مَنزِلَتَهُ عِندَ الحُكَماءِ حَداثَةُ سِنِّهِ و هُم يَرَونَ علَيهِ مِنَ اللّه ِ نُورَ كَرامَتِهِ .[تنبيه الخواطر : 1/37 .]
.
🔻لَیسَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ إِنَّمَا هُوَ نُورٌ یقَعُ فِی قَلْبِ مَنْ یرِیدُ اللهُ تَبَارَک وَ تَعَالَی أَنْ یَهدِیهُ فَإِنْ أَرَدْتَ الْعِلْمَ فَاطْلُبْ أَوَّلًا مِنْ نَفْسِک حَقِیقَةَ الْعُبُودِیةِ وَ اطْلُبِ الْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ وَ اسْتَفْهِمِ اللهَ یفَهِّمْک.
حضرت فرمود: ای أباعبدالله! علم و دانش به یادگیری نیست، بلکه نوری است در دل کسی که خدای متعال می خواهد او را هدایت کند، اگر طالب علم هستی ابتدا «حقیقـــــــــت عبــــــــــودیت»
را در خود به وجود آور، و علم را برای عمل کردن بیاموز، و از خداوند فهم بخواه تا تو را فهیم گرداند.
(در ادامه حدیث عنوان بصری به معنی حقیقت عبودیت اشاره شده است)
📚منبع :
سه دستور العمل عرفانی از آیت الله علی آقا قاضی مبلغان بهمن 1381، شماره 37، به نقل از محمد حسین حسینی طهرانی، روح مجرد، ص۱۳۳
🔻مُروا أولادَكُم بِطَلَبِ العِلمِ. [ كنز العمّال : ج 16 ص 584 ح 45953 نقلاً عن جزء ابن عمشليق . ]
امام على عليه السلام : فرزندانتان را به آموختن دانش ، امر كنيد
🔻مَن لَم يَتَعَلَّم فِي الصِّغَرِ لَم يَتَقَدَّم فِي الكِبَرِ
غرر الحكم : ح 8937 ، عيون الحكم والمواعظ : ص 463 ح 8424
امام على عليه السلام : كسى كه در كودكى نياموزد ، در بزرگ سالى پيش نمى افتد.
➖➖➖➖➖➖➖
🔷 کانال «یـه جــو انـصاف»
به جمع ما بپیوندید👇
@Yejoensaf
اسکان صدها خانواده
از شیعیان جنگ زده و آواره
((سوریه و لبنان)) 📿
در استان قم و استانها
عزیزانی که منازل خالی دارند و میتوانند منازل خالی را در اختیار آوارگان شیعیان سوری و لبنانی قرار دهند ...
لباس فقط نو و وسایل نو یا در حد نو برای اسکان آوارگان سوری مورد نیاز است .
ارسال به پی وی👈 @Salambar_Hu
نام و نام خانوادگی _ لوکیشن منطقه و منزل
ارسال به پی وی👈 @Salambar_Hu
آنها كه مهاجران را در منازل خود پناه دادند و ياري نمودند، اولياء (ياران و مسئولان و مدافعان) يكديگرند
انفال ___۷۲
در گروه ها و کانالهای انقلابی و مومنانه این پیام را باز نشر دهید و در اجر آن سهیم شوید
9.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅این جوان نه آیت الله است ،
نه روحانی است ،
نه ،تسبیح در دست دارد،
نه قیافهاش به مسجدی ها می خورد.
اما ببینید
چقدر اطلاعات داره
و چقدر قشنگ توضیح میده👌
👈 تا آخر فیلم رو ببینید و کلی اطلاعات بدست بیارید.
➖➖➖➖➖➖➖
🔷 کانال «یــــه جــو انــــصاف»
به جمع ما بپیوندید👇
@Yejoensaf
✅آداب شبکه های اجتماعی در کلام معــــــــصومین علیهم السلام
( نحوه گفت و گو با دانایان و نادانان)
🔷 امام رضا علیه السلام:
با دانايان هرگز مجادله مكن،
زيرا تو را مىرانند
و با نابخردان هرگز مجادله مكن،
زيرا با تو نادانى میکنند.
لا تمارين العلماء فيرفضوك، و لا تمارين السفهاء فيجهلوا عليك
📚 منبع
بحارالانوار ۷۸/۱۳۷
➖➖➖➖➖➖➖
🔷 کانال «یــــه جــو انــــصاف»
به جمع ما بپیوندید👇
@Yejoensaf
✅اهمییــــــــت «مصــــــافـــــحـــــــه مومنین با یکدیگر 👌
کلام طبرسي، پيرامون آيهي «محمد رسولالله الخ»
طبرسي، در مجمعالبيان، ذيل آيهي شريفهي «محمد رسولالله و الذين معه اشداء علي الکفار.»: ميگويد:
«قال الحسن، بلغ من تشددهم علي الکفار ان کانوا يتحرزون من ثياب المشرکين، حتي لا تلتزق بثيابهم و من ابدانهم حتي لا تمس ابدانهم و بلغ تراحمهم فيما بينهم ان کان لا يري مومن مومنا الا صافحه و عانقه.»
حسن(بصری) گويد:
تشدد و سرسختي مومنان، با کفار به حدي بود که اگر در راه با هم روبرو ميشدند، آنچنان لباس را به خود ميپيچيدند که به لباس آنها نرسد و بدنشان با بدنهاي آنها تماس نگيرد،
امـــــــــا
با مومنان و همفکران خود، چنان بودند که اگر يکي ديگري را ميديد، تا مصافحه و معانقه با او نميکرد، از او جدا نميشد.
📚 منبع
مجمع البیان ذیل آیه آخر سوره حجرات
➖➖➖➖➖➖➖
🔷 کانال «یــــه جــو انــــصاف»
به جمع ما بپیوندید👇
@Yejoensaf
🆚 تفاوت خَـــــلق
و
خُــــــلق انسان‼️
مــــقایـــــــسه جالب بین
انســـــــان
و
حـــــــیــــوان
از
دیدگاه شهید مطهری
و
از دیدگاه روانشناسی 👌
✍یکی از محققین:
اگر من جای آموزش پرورش بودم این ۲ صفحه را در کتب درسی همه محصلان دبیرستانی قرار میدادم.....
حتماً برای همه جــــــــــــوانان ارسال کنید👌
انسان از نظر خلق ، بالقوه به دنیا میآید
خلق که اصطلاح " اخلاق " هم در میان علمای اسلامی از همین جا پدید آمده است در مقابل خلق است ، خلق داریم و خلق . خلق به صورت و بدن اطلاق میشود و خلق به خصلتها و کیفیتهای روحی . انسان از نظر خلق ، بالفعل به دنیا آمده ، یعنی در عالم رحم بدون اختیار او خلقش تمام میشود ، ولی انسان از نظر خلق ، بالقوه به دنیا میآید و خودش است که باید برای خودش خلق بسازد و به عبارت دیگر این خود انسان است که باید خودش را از نظر درون و روح و اندامهای روحی بیافریند . یک تفاوت حیوانات با انسان این است که حیوان وقتی که به دنیا میآید ، چه از نظر جسمی و چه از نظر خصلتهای روحی ، بالفعل به دنیا میآید ، یعنی حیوان با یک سلسله غرایز به دنیا میآید و تا آخر هم همینطور است ، تغییرپذیر هم نیست مگر در سطح بسیار کم ، یعنی همینطور که بدن حیوان را میشود با تربیت فیالجمله تغییر داد ، مثلا یک اسب را در اثر تربیت ، کمی اندامش را تغییر داد ، خلق حیوان را هم میتوان فیالجمله و به مقدار کم تغییر داد . هر حیوانی با هر صفتی که [ به دنیا ] میآید ، [ به آن صفت باقی است . ] مثلا اگر میگوییم سگ به حسب غریزه وفادار است و گربه به حسب غریزه بیوفا ، آن دیگر غریزهاش وفاداری است و این هم غریزهاش بیوفایی است . تغییر دادن آن صفت ، اگر هم بشود ، بسیار بسیار کم است . روح و جسم در حیوان هماهنگاند .
انسان از نظر جسم ، کامل ( یعنی تمامشده ) به دنیا میآید ، یک عضو ناتمام از او باقی نیست که در دنیا بخواهد تمام شود ، مثلا قلبش ، کبدش ، رودهاش ، چشمهایش ، دستهایش ، لبش ، در عالم رحم تمام نشده باشد ، بعد در دنیا بخواهد تمام شود ، به او بگویند دیگر چشم و ابرویت را خودت درست کن ، تا اینجا خلق شدهای ، از این به بعد اختیارش با خودت که چشمت را هر طور میخواهی بساز ، میخواهی مشکی باشد یا میشی یا آبی ، ابرویت هم میخواهی کج باشد یا راست . اما انسان از نظر روح یک منزل نسبت به جسم عقب است ، یعنی جسمش در مرحله رحم تمام میشود و روحش در دنیا باید تمام شود . این است که دنیا رحم جان انسان است . از نظر جسم ، خودش در رحم خودش را نساخته است ، او را تمام کردهاند ، از نظر روح ، در عالم دنیا خودش باید خودش را تمام کند و بسازد . این است که قلم قضا و قدر را در دنیا به دست خود انسان دادهاند ، نقاشی و رسم و طراحی و مهندسی ساختمان روحی انسان را در دنیا به خود انسان دادهاند . مدلها را هم به انسان معرفی کردهاند ، انسانهای کامل ، انسانهای شرور ، گفتهاند میخواهی خودت را مطابق این مدل بساز ، این پیغمبر است ، این علی است ، این امام حسن است ، این امام حسین است ، این سلمان است ، این ابوذر است ، آن دیگری فرعون است ، هامان است ، نمرود است ، اختیار باتوست ، میخواهی چشم روحت را مثل آن بساز یا مثل این ، ابروی روحت را مثل آن بساز یا مثل این ، رنگ روحت را مثل آن بساز یا مثل این . این را میگویند " خلق " . حالات روحی انسان وقتی که به صورت ملکه دربیاید " خلق " گفته میشود .
🔻سخن روانشناسان
روانشناسان حرف خوبی میگویند ، همان که حکما به این تعبیر گفتهاند که انسان از نظر روحی بالقوه به دنیا میآید.
میگویند انسان وقتی که به دنیا میآید ، از نظر حالات روانی حکم ماده شلی را دارد که قابل سفت شدن است ، آن را در هر قالبی بریزید مطابق همان قالب سفت و محکم میشود ، مثل گچ . گچی که روی آن آب ریختهاند ابتدا یک ماده شل است . این ماده شل را در هر قالبی بریزید ظرف نیم ساعت به شکل آن قالب درمیآید . اگر بخواهید از آن یک سر انسان بسازید ، چنانچه قبلا قالب سر یک انسان را ریخته باشید و این ماده را در آن بریزید و بعد از مدتی بیرون بیاورید ، میبینید مثلا سر سقراط از آن بیرون میآید . اگر آن را در قالب موش بریزید موش بیرون میآید . انسان در ابتدا همان حالت ماده شل را دارد ولی تدریجا تغییرشکل پیدا میکند ، البته نه به آن سرعتی که ماده گچ تغییر شکل پیدا میکند ، و هر چه عمر انسان به پایان خود نزدیکتر میشود قابلیت دگرگونی او کمتر میشود ، یعنی برای یک بچه شیرخوار که تازه پدر و مادر را تشخیص میدهد ، این ماده شلتر و قابل انعطافتر است ، سه ساله که میشود قابلیت انعطافش کمتر است چون اندکی شکل میگیرد ، پنج ساله که شد کمتر است ، پانزده ساله از آن کمتر ، سی ساله از آن کمتر ، شصت ساله از آن کمتر ، هشتاد ساله از آن کمتر ، آن آخرها باز هم قابلیت هست ، امکان توبه کردن برای انسان هست ، اما خیلی نیرو میخواهد ، یعنی این ماده بسیار سفت شده است ( مثل شیء آهنی که اگر بخواهند آن را تغییر بدهند باید یک حرارت مثلا پنج هزار درجهای به آن بدهند ذوبش کنند و آن را به قالب دیگری برگردانند ) . حال چنین نیرویی پیدا بشود یا ی
نشود با خداست ، و سعدی چه تشبیه خوبی میکند ! انسان را تشبیه میکند به شاخه تر که تا وقتی که تر است آن را به هر شکلی که بخواهی درمیآوری ، اما وقتی که خشک شد دیگر به هیچ شکلی نمیتوان درآورد :
هر که در خردیاش ادب نکنند
در بزرگی صلاح از او برخاست
چوب تر را چنانکه خواهی پیچ
نشود خشک جز به آتش راست
صفات در انسان استحکام و رسوخ پیدا میکند . یک وقت صفت بد در انسان استحکام و رسوخ پیدا میکند ، قهرا زوالش مشکل است ، و یک وقت صفت خوب در انسان رسوخ پیدا میکند ، آن هم زوالش مشکل است . اصلا ما به چه کسی میگوییم " عادل " ؟ کسی که دارای ملکه تقوا باشد که میشود به او اعتماد کرد ، یعنی کسی که تقوا در روحش رسوخ کرده و روحش بر تقوا استحکام و استقرار پیدا کرده است و لهذا منحرف شدنش خیلی بعید است . قرآن به پیغمبر میفرماید تو بر خلق بسیار عظیمی استقرار پیدا کردهای . در اینجا خلق پیغمبر اکرم به عظمت یاد شده است . همینطور که بعضی از مفسرین فرمودهاند ، این آیه بیشتر ناظر به اخلاق اجتماعی پیغمبر است ، یعنی تو از نظر اخلاق اجتماعی فوقالعاده اخلاق عظیمی داری . آن اخلاقی را که ناشی از عظمت روح باشد میگویند " اخلاق عظیم " ، یعنی استقامتها ، تحمل شداید ها ، صبرها ، حلمها ، گذشتها .خدا پیغمبر را به خلق عظیم یاد میکند ، در عکسالعملهایی که پیغمبر در مقابل کفار و مشرکین از خود بروز میداد .
📚 منبع
مرتضی مطهری ، آشنایی با قرآن 8 ج ۱ ص ۲۵۱
➖➖➖➖➖➖➖
🔷 کانال «یــــه جــو انــــصاف»
به جمع ما بپیوندید👇
@Yejoensaf
🔷 داستـــــــان جالب ،کوتاه و خواندنی با موضوع ؛
«وقتی که الاغ شدم » ‼️
برای ترویج فرهنگ مهربانی ، تحمل و مدارا برای همه بفرستید👇
(دکتر مهدی صانعی)
■تابستان سال ۱۳۸۹ بود. در حال رانندگی بودم حواسم نبود. یه دفعه یک ماشین با سرعت از کنارم رد شد و با بوق ممتد داد زد و گفت:
هی الاغ حواست کجاست. همانطور با سرعت رفت پشت چراغ قرمز ایستاد. چون خیابان خلوت بود منم رفتم کنارش ایستادم. شیشه هر دو تامون پائین بود.
یواشکی از کنار چشماش به من نگاه میکرد. منم مستقیم
بش زل زدم😁
گفتم، آقا میدونستی الاغ ماده هست و خرها، نر؟!
تو باید به من میگفتی خر😳😳
دوم اینکه ...........‼️‼️‼️‼️😂
برای دیدن بقیه
ماجرا
به لینک زیر
که ادامه این داستان
در آن کانال سنجاق شده است
آی دی زیر را کلیک کنید 👇
کانال «یــــــه جــو انــــــصاف»
👇
@Yejoensaf