eitaa logo
کانال طب سنتی ایرانی، طب اسلامی
10.7هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
5هزار ویدیو
32 فایل
آموزش و آگاه سازی طب اسلامی طب سنتی ایرانی 🔻این کانال صرفا جهت پیشگیری و درمان بیماری ها ایجاد شده درمان بیماری هابا دارو های معجزه گر گیاهی هيچ كس را درمان مكن، مگر آن گاه كه بيمارى او را بشناسی ويزيت ثبت نام 👇دوره ها طب سنتی ،اسلامی @Hakim_AbuAli
مشاهده در ایتا
دانلود
4.نشاط کاذب و غیرحقیقی 4.1.نشاط برای حیات دنیا در آیات فراوانی، حقیقت دنیا تصویر شده است؛ تعبیراتی همچون: جیفه، لهو، لعب، حباب، سراب و. .. حکایت از کم ارزشی دنیا می کند. افزون بر این تعبیرها آیاتی هست که مستقیماً ناچیز بودن دنیا را بیان می فرماید؛ در آیه 26 سوره رعد می فرماید: «الله یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر و فرحوا بالحیوه الدنیا و ما الحیوه الدنیا فی الاخره إلا متاع؛ خداوند روزی را برای هرکه بخواهد گشاده یا تنگ می گرداند؛ اما [آنان] به زندگی دنیا شاد شده اند و زندگی دنیا در برابر آخرت، جز بهره ای [ناچیز] نیست». حضرت علی علیه السلام نیز تعبیری بسیار زیبا از بی ارزشی دنیا و شادی برای آن را بیان فرموده اند: «ما بالکم تفرحون بالیسر من الدنیا تدرکونه و لایحزنکم الکثیر من الاخره تحرمونه» شما را چه شده است که با به دست آوردن متاعی اندک از دنیا شادمان می شوید و از متاع بسیار آخرت که از دست می دهید، اندوهگین نمی شوید (نهج البلاغه، خطبه 113). انسان هایی که به مال و حیات دنیا شاد می شوند، به طبع هنگامی که این نعمت ها را نداشته باشند، غمگین می شوند و این با ویژگی های انسان کامل سازگاری ندارد. 4.2. نشاط برای باورهای نادرست خود قرآن کریم در چند آیه، ضمن بیان تعبیر «کل حزب بما الدیهم فرحون» تقطیع و گروه گروه شدن و دل خوش داشتن به آنچه در حزب و گروه خودشان است را مذمت فرموده است. این ویژگی مربوط به مشرکان است. در سوره مؤمنون، خداوند متعال خطاب به پیامبر صلی الله و علیه و آله می فرماید: «در حقیقت، این امت شما است که امتی یگانه است و من پروردگار شمایم؛ پس از من پروا دارید. آنها کار دین شان را میان خود قطعه قطعه کردند و دسته دسته شدند. هر دسته ای به آنچه نزدشان بود، دل خوش کردند. پس آنها را در ورطه گمراهی شان تا چندی واگذر» (مؤمنون: 54- 52). https://eitaa.com/joinchat/3929080199Cbad1a50945
.نشاط برای اعمال خود بر اساس فرمایش قرآن، برخی افراد از رفتار و اعمال خود شاد و مسرور هستند. البته خطاب قرآن به اهل کتاب است، اما صفات مذکور در آیات، به دیگران هم منطبق می شود. در سوره آل عمران، از عهدشکنی اهل کتاب و کتمان کردن حقایق دینی آنها و معامله ای سخن گفته شده است که کردند و آنها را به بهایی ناچیز از دست دادند و سپس خداوند متعال می فرماید: البته گمان مبر کسانی که به آنچه کرده اند، شادمانی می کنند و دوست دارند به آنچه نکرده اند مورد ستایش قرار گیرند، قطعاً گمان مبر که برای آنان نجاتی از عذاب است [که] عذابی دردناک خواهند داشت» (آل عمران: 188). بنابراین، در درون این نشاط، عذاب الیم و دردناکی نهفته است که در قیامت گریبان گیر آنان خواهد شد. مؤمنان به آنچه خداوند عطا می کند و به اطاعت از او شادمانند و مشرکان و کافران به آنچه خود عمل می کنند. 4.4.نشاط برای علم اندک گاهی افراد گمان می کنند که به مسائل معنوی شادمانند؛ در حالی که در این مورد سخت در اشتباهند. هنگامی که پیامبر صلی الله و علیه و آله وحی را به مردم ابلاغ فرمود، برخی از آنان که علم بشری داشتن و ارزش وحی را درک نمی کردند، خوشحال شده، گمان کردند همان علم خودشان برای آنان کفایت می کند و طولی نکشید که غرور و خودپسندی به سراغشان آمد و آنها را در خود فرو برد و به علم ناقص و اندک خودشان پنداشتند که از دیگر عوامل شادی، حضور در مجالس شادی و جشن است. جشن و برپایی مجالس شادی به مناسبت های مختلف در اسلام وجود دارد و تأیید شده است. حضور در مجالس شادی، مشروط بر اینکه معصیت آلود و توام با فسق و فجور نباشد، از دیدگاه شرع مانعی ندارد. اسلام همواره مسلمانان را به دوری از غصه و غم و ترشرویی و گرفتگی توصیه فرموده است؛ حال آنکه قرن های متمادی به استناد برخی از روایات صوفیانه که نمی تواند هیچ ارتباط اصیلی با قرآن کریم و سیره پیشوایان اسلام داشته باشد، تفریح و داشتن نشاط در زندگی و امثال آن را برای مسلمانان ارزنده، نقطه ضعف معرفی می کردند (بهشتی، 1379). 5.شرایط و حدود شادی و نشاط در روایات توجه جامع اسلام به خواسته های فطری انسان ها، علاوه بر عرضه راهکارهای شادی آفرین و عوامل آن، مقتضیات و شرایط آن را نیز بیان فرموده است تا شادی و نشاط در بستری سالم انجام شود. از این رو، آگاهی از شرایط و آیین درست شادی ضرورت دارد. از آنچه در سایه آموزه های قرآن و روایات بیان شد، می توان دریافت که بر اساس هدف و فرجام زندگی، شادی و نشاط از دیدگاه اسلام دارای حد و مرز است. محتوا و قالب شادی و نشاط، نباید با روح توحیدی و انسانی اسلام در تضاد باشد؛ زیرا هر پدیده ای که انسان را از آرمان و غایت اصلی خویش دور کند، به هیچ وجه مقبول اسلام نخواهد بود. بنابراین، پدیده شادی و عوامل آن، به عنوان یک نیاز اساسی و ضروری تا حدی روا و مجاز است که مانع نیل انسان به هدف اصلی اش نشود. https://eitaa.com/joinchat/3929080199Cbad1a50945
از آنجا که انسان در انجام هر رفتار ارادی، انگیزه و هدفی را پی می گیرد، سرور و نشاط به عنوان یک رفتار، از این قاعده جدا نیست و هدف و انگیزه ای در آن دنبال می شود. در این پدیده، اگر انگیزه و هدف، حق و در راستای هدف اصلی زندگی آدمی باشد، مفید و سودمند خواهد بود و اگر انگیزه و هدف باطل در آن نهفته و در برابر هدف اساسی زندگی انسان باشد، باطل و مضر خواهد بود. بنابراین می توان مرز شادی و نشاط را انگیزه و هدف آن دانست. مزاح و شوخی که از عوامل برجسته شادی است، اگر به سبک سری، بی شرمی و گستاخی بیامیزد، «هزل» نامیده می شود که در اسلام مطرود است و اگر به تحقیر و بدگویی و ناسزا آمیخته شود، آن را «هجو» می خوانند و این نیز در اسلام نهی شده است (کلینی، 1365، 2، 663). اگر شوخی از حد خارج شود و به بیهودگی یا زیاده روی بینجامد، باز از نظر اسلام، عملی ناپسند خواهد بود؛ امام صادق علیه السلام می فرمایند: «زیاد شوخی کردن، آبرو را می برد» (همان، 566). خنده و تبسم که از دیگر عوامل نشاط و شادی است، باید صادقانه بوده، شخصیت آدمی را لکه دار نکند. خنده از نظر اسلام، وقتی مؤثر و مفید است که به شخصیت دیگران لطمه وارد نکند. خنده با انگیزه آزردن، اهانت و تحقیر دیگری نکوهیده است. قالب های نشاط و شادی و عوامل آن باید در شأن مقام انسان و آرمان های والای او باشد؛ زیرا گاه محتوایی مفید در قالبی نامناسب، نتیجه ای معکوس دارد و به همین دلیل در روایات، قهقهه از شیطان تلقی شده (همان، 466) و تبسم، بهترین خنده دانسته شده است (مدی، 1366: 222) زمان و مکان شادی نیز باید با آن متناسب باشد؛ زیرا اگر این تناسب برقرار نباشد، بسیار ناپسند و زشت خواهد بود. مزاح و بذله گویی در مراسم سوگواری و مکآن های مقدس، شرعاً، عقلاً و عرفاً ناپسند است. بر این اساس، برخی از روایات که شادی و عوامل آن را نکوهش کرده اند، ناظر به نشاط و عواملی است که از حدود شادی مطلوب از دیدگاه اسلام پا را فراتر نهاده، به افراط و تفریط در غلتیده اند وگرنه اسلام، اصل شادی را نه تنها ناپسند نشمرده، بلکه آن را تأیید و توصیه کرده است. با این مقدمه، به برخی از روایاتی می پردازیم که به شرایط شادی و نشاط اشاره دارند. 5.1.پرهیز از گناه در مجالس شادی باید از گناه و معصیت پرهیز کرد، اما صادق علیه السلام می فرمایند: «لاینبعی للمؤمن ان یجلس مجلسا یعصی الله فیه و لایقدر علی تغییره»؛ سزاوار نیست مؤمن در مجلسی بنشیند که در آن معصیت خدا می شود و او نمی تواند آن را تغییر دهد (حر عاملی، 1410، ج11: 422). 5.2.پرهیز از آزار مؤمنان از شرایط شادی و تفریح این است که با اذیت و آزار دیگران همراه نباشد. متاسفانه امروزه بسیاری از شادی ها همراه با اذیت و آزار دیگران است؛ مانند بلند کردن صدای موسیقی، انفجارهای تفریحی و شب های شادی و. .. https://eitaa.com/joinchat/3929080199Cbad1a50945
تفریحی و شب های شادی و. .. پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله فرمودند: «من اذی مؤمنا فقد اذانی؛ کسی که مؤمنی را آزار دهد، مرا آزار داده است» (مجلسی، 1403، ج62: 72). هشام بن سالم گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدیم که می فرمود: خداوند می فرماید: «لیاذن بحرب منی من اذی عبدی المؤمن آن کس که بنده مؤمن مرا بیازارد، با من اعلان جنگ می دهد» (حر عاملی، 1410، ج12: 264). 5.3.پرهیز از لهو در آیین اسلام، سرگرمی های زیانبار و غفلت زا ممنوع است. موسیقی مطرف و غنا، از سرگرمی های زیانبار است که آدمی را از توجه به خدا و آخرت باز می دارد؛ از این رو، بایسته است که مؤمنان از آن پرهیز کنند. مراجعه به رساله ها و فتاوای مراجع، نمونه های زیادی از احکام مربوط به رعایت حریم شادی و تفریح را در اختیار مراجعه کنندگان قرار می دهد. نتیجه گیری در مقابل رویکرد افراطی و مجاز شمردن هر شادی و نشاطی در زندگی انسان و نیز رویکرد تفریطی نسبت به دین مبنی بر مخالفت دین با هر شادی و نشاط که ناشی از نبود شناخت درست آموزه های دینی است، رویکردی متعادل، واقع گرا و علمی نسبت به دین وجود دارد که نشاط را با ارائه بایدها و نبایدها جهت دهی کرده است و برای فرد و اجتماع، زندگی همراه با سعادت را به دنبال دارد. پیام دین به انسان ها این است که راه نجات از غم و اندوه، ایمان به خدا و بیان او است که به انسان آرامش و نشاط می بخشد. قرآن کریم، شادی را که نیاز فطری بشر است، تأیید کرده و جهت می دهد و راهنمایی های لازم را برای بهره گیری از نشاط ارائه می کند. ضرورت شادی و نشاط در زندگی بشر با کمک متون دینی، تأیید و اثبات شده است؛ زیرا زندگی یکنواخت و فشارهای کاری، خستگی و ملال روحی را به دنبال دارد. از این رو، به عنوان امری ضروری، چگونگی نشاط و عوامل نشاط آور، مانند استفاده از لذت ها، سخنان نغز و شادی آفرین که می تواند از این خستگی و ملال بکاهد، در روایات متعدد بیان شده است. در روایات پیشوایان دینی، نحوه تقسیم اوقات و ساعات شبانه روز به بخش های مختلف، مورد عنایت قرارگرفته است که یکی از آن بخش ها به نشاط و شادی و لذت های روانی اختصاص دارد. این امر دلیلی بر مثبت بودن شادی و نشاط و ضرورت آن برای انسان از دیدگاه پیشوایان دینی است. در قرآن و روایات اسلامی، به برخی از عوامل نشاط آور و شادی آفرین مانند: سیر و سفر، تفریح و تفرج، ورزش و دیدار دوستان، با دید بسیار مثبت نگریسته شده است. تاکید اهل بیت علیهم السلام و پیشوایان دینی به آموزش برخی از ورزش ها به فرزندان و برشمردن ثمرات و فواید سیر و سفر و تفریح، دلیلی قطعی بر مطلوب بودن آنها در دین است. با راهنمایی منابع دینی می توان شادی و نشاط واقعی را از شادی های کاذب و زودگذر بازشناخت و بر دولتمردان جامعه اسلامی واجب است که فضای جامعه را به گونه ای طراحی کنند تا امکان پرداختن به شادی و نشاط فراهم شود که از ضروریات زندگی است https://eitaa.com/joinchat/3929080199Cbad1a50945
فهرست منابع قرآن کریم. نهج البلاغه. ابن ابی الحدید (1404ق) شرح نهج البلاغه، قم: کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی. شمسایی، مهدی (1392) شادی و نشاط، تهران: مؤسسه نشر شهر. محمدی ری شهری، محمد (۱۳۶۲) میزان الحکمة، قم:دفتر تبلیغات اسلامی. کلینی، محمدبن یعقوب (1365) اصول کافی، تهران: دارالکتب اسلامیه. کار، آلان (1385) روان شناسی مثبـت، علـم شـادمانی و نیرومندی هـای انسـان، حسـن پاشاشـریفی، جعفـر نجفی زند و باقر ثنائی، تهـران: انتشارات سخن. https://eitaa.com/joinchat/3929080199Cbad1a50945
‍ 🍏چای به لیمو: این چای آرام بخش، طبیعتی گرم دارد و مناسب برای درمان بی خوابیهای شبانه ، طپش قلب و آسم میباشد ضمن تقویت معده و آثار ضدّنفخ، حافظه را نیز بهبود می بخشد. https://eitaa.com/joinchat/3929080199Cbad1a50945
حکیم حسین خیراندیش: 🔴 غذای روح را چگونه کنیم؟ ♻ غذا، جایگزین موادی است که از بدن کاسته شده‌اند، یعنی مقدار ماده و انرژی از دست رفته در بدن، با خوردن غذا تامین می‌گردد. همانطور که جسم بطور تدریجی در حال تحلیل بوده نیازمند غذاست، روح نیز دقیقا به همین صورت درحال تحلیل و برای حیات خود نیازمند تغذیه می‌باشد، اما روح به علت نسبت به جسم با سرعت و شدت بیشتری تحلیل می رود و به تعداد دفعات بیشتری نیازمند تغذیه هست و درست به همین دلیل است که در قرآن نیاز جسم برای غذا روزانه دو مرتبه توصیه شده اما برای جبران تحلیل به روزی ۵ مرتبه می باشد و در راس و اساس غذای روح است. شادی و نشاط سالم https://eitaa.com/joinchat/3929080199Cbad1a50945
🍏 برای رفع عفونت لثه كافيست کمی پودر میخک را بر روی لثه‌های خود بمالید اینكار در اكثر موارد عفونت لثه را به طوری قطعی از بین می برد. https://eitaa.com/joinchat/3929080199Cbad1a50945
🍏مصرف دم‌کرده آویشن، دم‌کرده شوید همراه با یک عدد لیمو عمانی، دمنوش زنجبیل، دم‌کرده برگ کاسنی و عناب جهت فشارخون و چربی خون موثر است. https://eitaa.com/joinchat/3929080199Cbad1a50945
🍏سنگ کلیه آب یک الی دو عدد لیمو ترش را گرفته و با نصف لیوان آب رقیق کنید و بنوشید. یک بار در روز و یک بار در شب و به مدت یک ماه این کار را انجام دهید. https://eitaa.com/joinchat/3929080199Cbad1a50945
✅چگونه کلیه‌ها را گرم کنیم؟ ✍️از روایات استفاده می‌شود که هرچه کلیه گرم‌تر باشد و قلوه پیه بیشتر باشد، کارایی آن بیشتر شده و سالم‌تر است. گرم‌کننده‌های کلیه عبارت‌اند از: حضرت امیر (علیه السلام): خوردن گردو در زمستان مفید است و سرما را دفع کرده و کلیه را گرم می‌کند. (المحاسن، ج2، ص497) امام کاظم (علیه السلام): خوردن زردک کلیه‌ها را گرم کرده و نیروی جنسی را تقویت می‌کند. (کافی، ج6، ص371)؛ امام صادق (علیه السلام): سنجد، سبب دباغی معده و گرم شدن کلیه می‌شود. (مکارم الاخلاق، ص191)؛ امام صادق (علیه السلام): زمانی که زنیان و مغز گردو با هم جمع بشوند، بواسیر را می‌سوزانند و رنگ رخسار را نیکو می‌کند و کلیه‌ها را گرم می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/3929080199Cbad1a50945 👆