eitaa logo
کانال طب سنتی ایرانی، طب اسلامی
10.7هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
32 فایل
آموزش و آگاه سازی طب اسلامی طب سنتی ایرانی 🔻این کانال صرفا جهت پیشگیری و درمان بیماری ها ایجاد شده درمان بیماری هابا دارو های معجزه گر گیاهی هيچ كس را درمان مكن، مگر آن گاه كه بيمارى او را بشناسی ويزيت ثبت نام 👇دوره ها طب سنتی ،اسلامی @Hakim_AbuAli
مشاهده در ایتا
دانلود
توجه✅ توجه ✅✅✅✅✅ فرصت برای یادگیری طب سنتی اسلامی به صورت آفلاین صوتی و تصویری ۵دوره اصلی با یک نرم افزار جامع طبی شامل ۱مزاج شناسی مقدماتی تخصصی ۲بیماریها ی زنان ۳بیماریهای عمومی ۴پاک سازی منزل ماورایی چشم زخم سحر طلسم ۵ماساژ مقدماتی پیشرفته سوئدی درمانی ۶تغذیه در اخلاق وووو ۷زبان شناسی ۴ دوره در ایتا به صورت آفلاین غیر حضوری نزدیک به ۱۰۰ساعت آموزش صوتی توسط اسایتد کشوری یک دوره در سروش به صورت تصویری صوتی شامل ماساژها 👇 هر زمان فرصت داشتید چون به صورت آفلاین است با چیزهای که اشنا میشوید ماساژ لاغری ماساژکوچک کردن بینی ماساژ درمانی خود درمانی ماساژ پا ماساژ دست ماساژ نوزاد ماساژ سوئدی ووووووو تمامی دوره ها خود آموزی هست به علت هزینه کم پشتیبانی نمیشه فقط هزینه اماده سازی مطالب دریافت میشود شما میتوانید در دوره ها شرکت کنید هم نرم افزار جامع طبی داشته باشید که در کانال گفتیم چه چیزهای داره این طرح عالی فرصت رو از دست ندهید حتما ثبت نام کنید تا دکتر خودتان باشید لینک دوره ها همراه با نرم افزار در اختیار شما قرار میگرید فقط حق استفاده از دوره ها نرم افزار خودتان دارید در صورت استفاده نفرات دیگه اشکال شرعی دارد دوستان خوب مطالعه کنید 👆 پس حتما فرصت از دست ندهید چیزهای در نرم افزار یاد میگرید 👇 دوره های نرم افزار زالو درمانی فصد درمانی بادکش درمانی حجامت ماساژ نبض شناسی مزاج شناسی عمومی تخصصی اشپز خانه غذا ها ووووووووووو هرکس این نرم افزار داشته باشه مثل اینکه یک موسسه آموزشی داره هر لحظه قابل استفاده هست👌👌👌👌 جهت ثبت نام 👇 @Yuzarsif_ir313
نرم افزار فوق العاده عالی مجموعه حاضر خلاصه وچکیده اهم مطالب صدها جلد کتاب،مقاله ،پایان نامه وصدها جلسه سخنرانی ،تدریس و همایش های مختلف از مشهورترین طبیبان کشور می باشد که با تلاش دقیق و بی وقفه ما دربیش از یک سال در19 بخش جمع اوری شده است. بخش اول:نسخه های درمانی حاوی بیش از3100 نسخه درمانی مجرب درقالب درمان بیش از950 نوع از بیماریهای قلب،عروق،خون،مغز، کبد،طحال،غدد،کلیه،پوست،مو، زیبایی،گوش، حلق،بینی،تنفسی،مفاصل،عضلات،استخوان،سرطان ها وبیماری های کودکان و... از 15 طبیب حاذق می باشد که عبارتند از: دکتر حسین خیراندیش،دکتر سید محمد موسوی،آیت الله ضیایی،آیت الله تبریزیان،دکتر حسین روازاده،دکتر سیدعلی ابوالحبیب،دکتر محمد دریایی، استاد جمشید خدادادی،دکتر غلامرضا کردافشاری،استاد محمد علی باقری، دکتر محمد عزیزخانی،دکتر مهدی فهیمی،دکتر حسن اکبری ،دکتر علی معماری واستاد طالقانی بخش دوم:مزاج شناسی آموزش گام به گام مزاج شناسی عمومی به صورت تخصصی ولی آسان وقابل فهم با صدها مثال زیبا،متنوع وکاربردی در 250 بخش که شما با فراگیری این مجموعه با دیدن ظاهر هر فرد تا حد زیادی پی به بیماری ها وخصوصیات رفتاری واخلاقی او می برید متن کامل 19 جلسه سخنرانی جذاب و زیبا درمورد مزاج شناسی از دکترحسین خیراندیش جهت فراگیری اسان و سریع مزاج شناسی،عناصر واخلاط اربعه(دم،صفرا،سودا،بلغم)با بیان خصوصیات هریک ،تشخیص طبع آسان ازروی پوست، مو، چشم، گروههای خونی وده ها فاکتور دیگر، طبایع مختلط وراهکار اصلاح آنها، بحران های طبعی، سته ضروریه، پنج تطهیر، غذاهای هشت گانه طبع، تشخیص بیماری ها، پرسش وپاسخهای طبعی با مثال، ازمون مزاج شناسی، مزاج انواع انسان ها، اندامها، رفتارها، حیوانات،مزه ها،مشاغل، گیاهان، فصلها، زمانها، رنگها،لباس ها، صداها، عطرها، سنگ ها، فلزات+لیست انواع مصلحات غذایی بخش سوم:حفظه الصحه(راز طول عمر120 سال) شامل حفظ الصحه ناصری می باشد. حکیم گیلانی در کتاب حفظه الصحه خودش،راه رسیدن به عمر 120 سال را در صورت رعایت مطالب کتابش امری قطعی و یقینی شمرده است.حکیم گیلانی خود نیز 123سال عمر کرد و در واپسین سالها وروزهای عمرش تن درست وبا توان وهوشیار نیز بوده است این بخش شامل 110 قسمت می باشد بخش چهارم:تدابیر اطباء شامل بیش از 600 تدبیر درمانی و بهداشتی پیشگیرانه مهم وکاربردی از اطباء مختلف در تمام زمینه ها که به صورت اصولی سبک زندگی صحیح وسالم را آموزش میدهد بخش پنجم:حجامت درمانی در 90 بخش بخش ششم:بادکش درمانی در 30 بخش بخش هفتم:زالو درمانی در 50 بخش بخش هشتم:فصد درمانی در 40 بخش بخش نهم:ماساژ درمانی شامل آموزش عملی ماساژ نقاط مختلف بدن به همراه فواید آن(سر،دست،پا،لاغری و...)+تایلندی،سوئدی و..در 50 بخش بخش دهم:نبض شناسی در 25 بخش بخش یازدهم:مندفعات بدن در40 بخش بخش دوازدهم:انواع دم نوش های مختلف گیاهی با ذکر خواص هریک بخش سیزدهم:انواع عرقیات مختلف گیاهی با ذکر خواص هر یک بخش چهاردهم:آشپزخانه 1-طرز تهیه 240 غذای سنتی مقوی با ذکر خصوصیات مزاجی و خواص درمانی وپیشگیرانه هر یک در قالب(آش ها وسوپ ها،آبگوشت ها،پلوها،خورش ها،خوراک ها،کوبیدنی ها،دسر وسالاد،صبحانه،شربت ها،بستنی ها وشیرینی ها)همه با مواد طبیعی و سالم 2-طرز تهیه 175غذای محبوب ومعروف شهرها و استانهای مختلف کشور به صورت کامل ودسته بندی شده بخش پانزدهم:داروخانه طرز تهیه 130 داروی مهم و اساسی از اطباء مختلف در قالب:شربت ها،معجون ها،قطره ها،روغن ها،کپسول ها،ضمادها،انگشت پیچ ها،صابون ها، کرمها، لوسیونها و ماسکهای زیبایی طبیعی+بیان خصوصیات عمومی و تخصصی 170 گیاه دارو در قالبهای مختلف بخش شانزدهم:اصطلاحات متداول طبی شامل توضیح وتبیین 250 اصطلاح متداول طبی به صورت دسته بندی شده بخش هفدهم: آدرس و تلفن 200 طبیب مشهور از شهرها و استانهای مختلف کشور به صورت تفکیک شده بخش هجدهم: متن دروس و سخنرانی های اطباء مختلف کشور از جمله: 1-متن کامل 60 جلسه تدریس طب اسلامی سنتی از استاد اباذر طالقانی 2-دکتر معماری،دکتر اکبری،دکتر عزیزخانی،دکترکردافشاری،دکتر خدادادی.دکتر ابوالحبیب بخش نوزدهم:ضرب المثل های طبی شامل شرح و بیان حکمت 40 ضرب المثل متداول طبی کسانی در دوره شرکت کنند این نرم افزار رایگان داده میشه👆👆👆👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوره ماساژ سوئدی جهت شرکت در این دوره مفید کاربردی ثبت نام پیام بدهید 👇 @Yuzarsif_ir313 برای هر کسی این دوره لازم است دراین دوره خیلی چیزها یاد می دهیم این دوره فقط بهانه است داشجو ها پیدا کنیم شروع دوره جدید فقط،درباره دوره اموزشی سوال کنید دو دوره باهم مقدماتی پیشرفته کنار دوره ای اموزش ها ی دیگه هم تدریس میشه هدف ما افرایش علم شما دوره بهانه است 🙏🌹
👅دوره زبان شناسی مقدماتی (چارت چینی) ✅ سرفصل دوره زبان شناسی 🔹تشخیص خلط بلغم 🔸تشخیص خلط صفرا 🔹 تشخیص خلط سودا 🔸تشخیص خلط دم 🔹ضعف اعصاب 🔸تشخیص عفونت 🔹سنگ کلیه 🔸کبد چرب 🔹استرس و اضطراب 🔸تیروئید کم کار و پر کار 🔹ضعف عمومی بدن 🔸ضعف سیستم ایمنی بدن 🔹کم خونی 🔸مشکلات معده ( سردی، ریفلاکس، زخم معده و.....) . ثبت نام میشه به صورت آفلاین غیر حضوری میباشد در ایتا کسانی که تمامی پنج دوره شرکت کنند تخفیف ویژه داده میشه دوره ها قبلی سنجاق شده👇 @Yuzarsif_ir313 لطفا از روی کنجاوی سوال نکنید جهت ثبت نام قطعی پیام بدهید به وقت همدیگر ارزش قایل باشیم لطفا برای هر کس این دوره ها لازم واجب است جهت آگاهی پیشگیری بیماریها 👌 تخفیف ویژه آیــا دوره بصــورت غیر حضـوری آفلاین برگـــزار میگــردد⁉️ ✅دوره ها بصــورت مجـــازی و در قالــب صــوت و ویدیو برگزار خــواهد شد و مهم ترین مزیت دوره ها این هست که دسترسی شما به مطالب مــداوم و بصورت نامحدود قابل دستــرسی میبــاشد😍☘ ✨
وقتی بخواهیم مزاج را بشناسیم، وارد حوزه ی نظام زیست شده ایم.یعنی می خواهیم نظام زندگی ،نظام هستی و بعد خود انسان و ابزار زیست ،غذاها ، ارتباط با حیوانات به عنوان واسطه نظام زیست و بالأخره ارتباط او با کل نظام هستی را بررسی نماییم. ما نمی توانیم انسان را مورد بحث قرار دهیم و از ارتباطات او با ظرف هستی غافل باشیم. به هر حال این انسان از ظرف هستی بهره مند است. ظرف هستی کفی دارد که زمین است.یک در و دیوار هم دارد که کوه ها، دریاها، جنگل ها وکویر هستند و بالاخره طاق آن که آسمان است(آسمانی با خورشید نورانی یا آسمان ابری، آسمان بارانی، آسمان گرم وخشک، آسمان گرم و تر). همه ی این ها نقش دارند و نمی توانیم از آن ها غافل باشیم ،این ضرورت شناخت ارکان یا ستون ها ی اصلی نظام خلقت است (واژه هایی که درطب سنتی گفته می شود: اسطقسات، اساس ها، پایه ها، ستون ها).این ستون ها در نظام هستی تغییر ناپذیرند. طب کلاسیک ،در مجموعه ی رفتارش- علی رغم تمام زحماتی که کشیده – از ارتباط انسان با ارکان تعریفی دقیق ارائه نکرده و به نظرش انسان شئ مجزایی از نظام هستی است. پس ضروری است ما ارکان را خیلی خوب بشناسیم. در این جا ارکان را به عنوان بستر نظام زیست تعریف می کنیم. ترتیب قرار گرفتن ارکان از بالا به پایین است. لیکن این ارکان، ارکان مادی نظام طبیعت را تشکیل می دهند و نظام مادی طبیعتاً دارای بعد، حجم، وزن واندازه است.این ارکان در بستر هستی هستند و به تبع آن ها هر چه که در این بستر رو ییده شود دارای ویژگی های این چهار عنصر است و می تواند استعداد صفرازایی یا دم زایی یا بلغم زایی و سودازایی و یا ترکیبی از این چهار رکن داشته باشد. این رویش ها یا رویش های گیاهی هستند یا حیوانی و یا خود رویش طبیعت مثل سنگ، آب، خاک و... باشد.همین بستر هم دارای مزاج های مختلف است. مثلاً آب می تواند طبع گرم یا سرد داشته باشد و یا طبع سودازا، دم زا و یا برعکس. حیوانات و گیاهان که بخش های دیگری از طبیعت هستند هم این چهار ویژگی را دارند. پس ما با شناخت ارکان، در حقیقت همسانی و همگونی تن و روان را با نظام هستی بررسی می کنیم. هر چقدر شناخت ما دقیق تر باشد زندگی ما همگن تر وهماهنگ تر در نتیجه ساده تر خواهد بود از دیدگاه طب سنتی عوامل تشکیل دهنده جهان خلقت و بدن انسان، چهار عنصر اصلی به شرح ذیل می باشند، به عبارتی دیگر اجزای اولیه بدن انسان و غیر انسان از اجسام بسیطی تشکیل شده اند که غیر قابل تقسیم به اجسام مختلفه دیگر می باشند که به آنها ارکان گفته می شود. الف ) آتش که گرم و خشک است . ب ) هوا که گرم و تر است . ج ) آب که سرد و تر است . د ) خاک که سرد و خشک است. نکته مهم: مفهوم عنصری خاک، آب، هوا و آتش، با آن چه که در زندگی عادّی از آنها می شناسیم؛ متفاوت است. در واقع، خاک، آب، هوا و آتشی که ما می بینیم، از تظاهرات و جلوه های خاک، آب، هوا و آتش عنصری هستند وگرنه مثلا در خاک یا زمین، ترکیبی از عناصر خاکی، آبی، هوایی و آتشی موجود است. 1- خاک: سنگین مطلق است و در مرکز سایر عناصر قرار می گیرد و دیگر عناصر به سوی او حرکت می کنند(قانون جاذبه). ثابت و ساکن است و پایداری دیگر عناصر به اوست. در موجودات، باعث به هم پیوستگی، پایداری و حفظ شکل است. طبع آن سرد و خشک است. 2- آب: سنگین نسبی است و اطراف خاک را فرا می گیرد. هر شکلی را به آسانی می پذیرد و به آسانی نیز از دست می دهد. به دیگر عناصر قابلیت شکل گیری می دهد. در موجودات، باعث نرمی، همواری و شکل پذیری می شود. طبع آن سرد و تر است. نکته: اجسام مرطوب، زود می گیرند و زود هم از دست می دهند ولی اجسام خشک، دیر می پذیرند و دیر از دست می دهند. اگر خشک و تر به هم بیامیزند؛ خشک از تر، نرمی و آسان شکل گرفتن را می گیرد و تر از خشک، قوام و حفظ هیات را. 3- هوا: سبک نسبی است و اطراف آب را گرفته است. با عناصر دیگر می آمیزد و باعث تخلخل و سبکی و گشادگی آنها می شود. در موجودات، نرمی، سبکی و سهولت بلند شدن را سبب می شود. از آب فرمانبردارتر است. طبع آن گرم و تر است. 4- آتش: سبک مطلق است و بالاتر از سایر عناصر قـرار می گیرد. باعث می شود هوا به دو عنصر سرد نفوذ کند؛ سردی آنها را بشکند و آنها را از عنصر به مزاج تبدیل کند. در موجودات، پختن، نرم کردن و آمیختن را باعث می شود. طبع آن گرم و خشک است. نکته 1: در موجودات زنده، آب و خاک که سنگین ترند؛ بیشتر در پیدایش اندامها و حفظ ثبات آنها دخیلند امّا آتش و هوا اوّلا در پیدایش ارواح و روانها دخیلند و درثانی، حرکت و جنبش( هم در ارواح و هم در اندامها) را سبب می شوند. نکته 2: خواص ذکر شده در حالت طبیعی از این عناصر مورد انتظارند امّا در صورت غلبه رکن پنجم یعنی رکن یا عنصر معنوی بر آنها، هر رفتار خرق عادتی ممکن است مشاهده شود.( شفای بیمار با خوردن تربت حضرت سیدالشّهداء علیه السّلام، آثار درمانی آ
ب نیسان، بَرد و سلام شدن آتش بر حضرت ابراهیم علیه السّلام، ...)
اولین رکن در آسمان (بالاتر از همه) آتش است. تبلور عالی حرارت (آتش) در خورشید جمع می شود. به طور طبیعی آتش از نظر فیزیکی در بالا قرار می گیرد و نمی تواند در پایین باقی بماند و هر چه پایین تر آورده شود حرارتش بالا می رود. حرارت به طور طبیعی میل به بالا دارد. انرژی بالارونده است( چه انرژی فیزیکی، چه انرژی معنوی). انرژی معنوی هم بالارونده و هم بالا برنده است و هرچه انسان به معنویات بیشتر دست پیدا کند از مادیات و وابستگی زمینی جدا و به مادیات بی توجه می شود. پس گرم کننده ها اعم از مادی و معنوی بالا رونده اند. ما برای هر کدام از این عناصر پنج ویژگی تعریف می کنیم: 1) موقعیت 2) ویژگی 3) نفوذ در سایر عناصر 4) کارآیی و 5)انعطاف پذیری تعریف دیگری که در نظام هستی از رکن کرده اند یکی تعریف اسطقسات و یکی دیگر عنصر است. اما تفاوت تعریفی که از عنصر می شود این است که مجموعه ی اشیاء هم سنخ را در طب سنتی عنصر می گویند، اما در طب کلاسیک شیء غیرقابل تجزیه را عنصر می گویند. ویژگی آتش این است که در بالاست، نفوذش در کل عناصر (آب، هوا، خاک) است و به تناسب نفوذش کیفیت هر سه عنصر را نغییر می دهد. در هر کدام از سه عنصر دیگر (به جز آتش) اگر بخواهیم حیات پدید آوریم، نیاز به آتش داریم. حرارت آتش عامل حیات است. سرعت حرکت حرارت آتش از هر سه عنصر دیگر بیشتر است و به تناسب میزان حرارت، میزان نفوذش هم بیشتر است. هرچه حرارت بیشتر باشد، نفوذ سریعتر و سرعت حرکت بیشتر است. آتش می تواند در تمامی سه عنصر دیگر انعطاف بوجود آورد، مثلاً هوا به طور طبیعی گرم و تر است و اگر بخواهیم گرم تر شود، باید هوا را به آتش نزدیک کنیم و هر چه هوا گرم تر شد انعطاف پذیری اش بیشتر می شود که به تبع آن سیالیتش نیز افزایش می یابد و هوای سنگین،تبدیل به هوای لطیف می شود. هر چه به آب گرمای بیشتری بدهیم آب را از حالت انجماد در می آوریم و منبسطش می کنیم. آتش می تواند آب را به سمت بالا بکشاند (تبخیر) .نور خورشید حتی در خاک هم نفوذ می کند و آن را منعطف می سازد.( وقتی کلمه ی خاک را به کار می گیریم،منظورمان خاک رس، طلا، سنگ، الماس و تمامی عناصر درون خاک است.) نور خورشید هم خاک رس را می تواند تغییر شکل دهد وهم الماس را. ممکن است هر کدام از این اشیاء حرارت زیادی داشته باشند، اما به هر حال با حرارت قابل انعطاف اند. ما با آتش می توانیم آهن را خم کنیم و یا این که موجب ذوب سنگ شویم و نیز کارآیی های دیگری که بدون آتش میسر نیست.در مورد انسان؛فرد سوداوی که معادل خاک است، خیلی سخت انعطاف می پذیرد. زود تابع نمی شود و اگر بخواهیم تابعش کنیم،باید به او گرمی بدهیم و هر چه گرمی بیش تری به او بدهیم،شتاب انعطاف و تابع شدنش بیش تر است.بیان شد که آتش عامل حیات است و بدون آتش حیات میسر نیست؛مثلاً در غار علی صدر همدان،با وجود داشتن آب و هوا و خاک، اثریی از گیاه وحیوان نمی بینیم؛ چون آتش (خورشید) نیست. https://eitaa.com/Yuzarsif313Hakim
جایگاه هوا در مرتبه دوم پس از آتش است، موقعیتی همه جایی دارد و بیش ترین حجم را در نظام هستی اشغال می کند. انعطاف هوا و گرمی و تری اش تابع همسایه ی بالایی (آتش) و همسایه ی پایینی آن (آب) است. به تناسب این که هوا روی آب باشد رطوبتش بیشتر و اگر روی گرمی باشد گرمایش بیش تر است. هوا به هر حال عریان است و نمی تواند چیزی را در دل خود نگه دارد. یک فرد دموی اصلاً نمی تواند راز نگه دار باشد؛ ناخودآگاه همه چیز را ابراز می کند، حتی یک ذره ی خاک را در دلش آشکار می کند.تمام قلدری و قدرتمندی اش بی سرو و صداست .فرد دموی وقتی خیلی سرحال است،علی رغم ظاهر آرامش،درونی طوفانی دارد. نفوذ هوا در آب به کمک حرارت میسر است. هوا خیلی راحت وارد خاک نمی شود، لذا آدم های دموی خیلی با سوداوی ها کنار نمی آیند. از کنار هم رد می شوند و یه همدیگر توجهی نمی کنند،چون اخلاق ضد هم دارند. خاک یک جا و خودگرا است،در حالی که هوا همه جا وعریان است. خاک پنهان کننده است و همه چیز را در دل خود نگه می دارد و آشکار هم نمی کند. در حالی که اگر یک ذره گرد و غبار در هوا باشد،همه آن را می بینند..کارآیی هوا، رساندن همزمان حرارت و رطوبت به همه ی نظام هستی است. هوا بالی است که یک طرف آن حرارت است و طرف دیگرش رطوبت؛ که این دو را به یک نسبت به همه ی قسمت های هستی می رساند و در دل خود هم حرارت و هم رطوبت را می تواند پس انداز کند و زمانی که حرارت خورشید مطلق نیست،حرارتی را در درونش دارد و نیز آنگاه که رطوبت مطلق آب نیست،رطوبتی را در دل خود حمل می کند. https://eitaa.com/Yuzarsif313Hakim
سرد و تر معادل آب است. آب هم مثل هوا (البته ی در درجه ی سوم) بیش ترین حجم نظام هستی را اشغال کرده است.سه چهارم کره ی زمین ونیز سه چهارم بدن انسان (سلول انسان) آب است. آتش بالا بود،پس صفرا هم بالاست. هوا در سراسر جهان می چرخد،پس خون نیز در سراسر بدن می چرخد. بلغم(معادل آب) یک درجه از خون(معادل هوا) سنگین تر است و بیش تر اندام تحتانی را اشغال می کند و برعکس صفرا(معادل آتش) اندام فوقانی را اشغال می نماید؛ مثلاً وقتی کسی یرقان فیزیولوژیک( زردی) می گیرد، زردی در دست و پا بروز نمی کند،بلکه در چشم و پیشانی (اندام فوقانی) ظاهر می گردد. ویژگی آب سردی و تری است. حرکت آب به شکل طبیعی رو به عقب وگذشته است و رو به جلو و آینده نیست. آب گذشته نگر و سنگین است و نفوذی آرام در خاک دارد؛به همین خاطر یک فرد بلغمی مزاج بیشتر خاطرات گذشته اش را به یاد می آورد و آینده نگر نیست. اگر مثلا 12 سال پیش، از شما خاطره ی بدی داشته باشد-حتی اگر طی این 12 سال بسیاری کارهای مثبت انجام داشته باشید- می گوید:" تو همانی هستی که 12 سال پیش همان کار بد را با من کردی" و از همه ی خوبی هایی که برایش انجام داده شده،چشم پوشی می کند. منفی بافی و گذشته نگری در سردی است. تمام حركات منفي، گذشته نگري و ريزبيني آرام در آب است. اگر بخواهيم آب را به طرف بالا حركت دهيم بايد آنرا گرم كنيم. هر چقدر آب گرم تر شود، ميل حركت او به طرف بالا بيش تر مي گردد. هر چقدر انسان توسط محيط گرم، لباس گرم، غذاي گرم، كلمات گرم و عوامل ديگر، گرم شد ؛مثبت انديش تر،آينده نگرتر و اميدوار به آينده مي شود و از گذشته رو بر مي‌گرداند. اما اين گرمي و حرارت بايد مداوم باشد، به محض آن كه حرارت قطع شد،این صفات برطرف می شود؛ همچنانكه وقتي هوا سرد شد،هواي شرجي، باراني و اگر به مقدار كمتر سرد شد،تبديل به شبنم مي گردد. هر گاه سردي در آب منتشر شود،آب منبسط مي گردد، از اين روست كه افراد بلغمی،هر چه سردي شان بيش تر شد چاق تر مي گردند. استعداد حمله و بيداد كردن و بلوف زدن در بلغمي ها وجود دارد، اما بستگي دارد به اينكه مقابلش بايستي يا نه؛ اگر ترسيدي و در مقابلش نايستادي،او حاكم است. ولي اگر ايستادي،با همان سرعت بر مي‌گردد. آب انعطاف پذيري شديدي دارد و اگر يك سنگريزه در آب بياندازيم،سريعاً يك موج كوچك درون آن تشكيل مي شود؛ به عبارتي زودرنج است. به همين دليل يك فرد بلغمي سرد حتي اشاره ها را مي فهمد واز خود انعطاف نشان مي‌دهد واز آن اثر مي‌پذیرد و نمي تواند آن را پنهان نگه دارد. حال هر چه اين رطوبت بيش تر باشد،انعطاف پذيري و آسيب پذيري روانش نيز بيش تر است؛در حالي كه هوا اينطور نيست و نمي فهمیم فرد دموی كه به دل گرفته است يا نه. اما همين فرد بلغمی اگر سردتر شد،ديگر به روي خودش نمي آورد، مانند افراد افسرده اي كه گوشه اي نشسته و مات به يك صفحه نگاه مي‌كنند. سكته‌ي سرد: اين سكته‌ي اگر در دست رخ داد،دست سرد و بي حس و اگر در سر بود سرگيج و منگ مي شود. و اگر در قلب رخ دهد، قلب رااز كار مي اندازد ( البته در مورد قلب در اوج سردي اين اتفاق مي افتد). وقتي اوج سردي آمد، حس قطع مي شود و بي دردي رخ مي دهد .از اين جهت است كه به افراد پرحركت و بيش فعال دارو هاي سرد مي‌دهند . اوج سردي اگر در مغز بوجود آید ديگر فهم و درك نخواهد بود و حماقت و نفهمي سراغ فرد مي آيد. https://eitaa.com/Yuzarsif313Hakim
خاك سرد و خشک است.يكی از ويژگي های خاك ايستايي، ماندگاري و استحكام مي باشد و همه‌ي عناصر ديگر متكي به خاك اند. اما خاک به سختی منعطف مي شود. برای ایجاد انعطاف در خاك،از آب و آتش کمک می گیریم. اگر بخواهيم در يك فرد سوداوي تغيير موضع بدهيم،بايد صبر و آرامش نفوذ آب را داشته باشيم و مستمراً گرماي زياد به او بدهيم. گرماي شديد فوري و آب فراوان فوري به خاك انعطاف نمي‌دهد، بلكه شكنندگي ایجاد می کند كه درد آور است. پس يك دفعه نبايد سودا( خاك) را جا به جا كرد؛ بلكه بايد مقداري آب آرام آرام روي خاك ريخت، همراه با حرارت، تا آرام آرام محلول و لزج شود. همان لايه ي سطحي كه نرم شده است را بايستي آرام آرام زدود. اگر بخواهيم تند حركت كنيم شكنندگي رخ مي دهد. شكنندگي يعني همان درد التيام ناپذير.تغيير موضع سوداوي در بدو امر، كاري نشدني است. يك فرد سوداوي نه تنها خودش بخشنده نيست،بلكه از بخشش ديگري نيز ناراحت مي شود. اگر بخواهيم تغيير موضع بدهيم، اين كار را با كمك آب و آتش و به عبارتي به كمك بلغم و دم انجام می دهیم. حال اينجا سوالي پيش مي آيد كه آيا اين اركان ( آب و خاك و آتش و هوا) مي‌فهمند يا نه؟ زبان خدا را مي‌دانند يا نه؟ واكنش هاي مثبت و منفي از خودشان نشان مي‌دهند يا نه؟ جواب اين سوال از نظر طبيعي دان‌ها منفي(خیر) و در طب اسلامي،مثبت (‌بله) است. طب اسلامي مي‌گويد كوه و آتش و آب مي‌ فهمند. خداوند با آتش صحبت كرده و فرموده كه اي آتش! تو كه سرزندگي در خلق و خويت داری، مي‌خواهم كه در اينجا نسوزاني ( و قلنا يا نار كوني برداً و سلاماً). خاك هم درك معنويات دارد . خاك ها بيماري زا هستند؛اما خوردن خاكي كه حضرت سيد الشهدا علیه السلام در آن دفن است، نه تنها بيماري زا نيست بلكه موجب شفاست. بعضي از خاك ها معنويات خاصي دارند،مثل خاك عقيق يا فيروزه. https://eitaa.com/Yuzarsif313Hakim
مطالب بالا درباره ضرورت شناخت ارکان عناصر اربعه بود 👆
بنام خدا إِن تُبْدُواْ الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاء فَهُوَ خَيْرٌ لُّكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّئَاتِكُمْ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ اگر صدقه ها را آشکار کنید، کاری نیکوست، و اگر آنها را پنهان دارید و به تهیدستان دهید برای شما بهتر است؛ و خدا [به این سبب] بخشی از گناهانتان را محو می کند؛ و خدا به آنچه انجام می دهید، آگاه است. سوره بقره آیه ۲۷۱ 🌹🌹🌹🌹🌹 قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: أفضلُ الإيمانِ أنْ تَعلمَ أنّ اللّه َ معكَ حَيثُ ما كُنتَ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند: برترين ايمان آن است كه بدانى خداوند همه جا با تو هست. كنز العمّال : ۶۶ https://eitaa.com/Yuzarsif313Hakim