نادیده گرفتن کیفیت زندگی زنان به بهانه پیشرفت های کمی
📌
از برکات وقایع چند ماه اخیر در کشورمان توجه ویژه جامعه ایرانی به مسائل زنان است. اینگونه به نظر میرسد که جریان اخیر موسوم به «زن، زندگی، آزادی» بهانهای شد تا بسیاری از فعالین و دغدغهمندان حوزه زنان، بار دیگر در باب رنجها و دردهای زن ایرانی قلمبهدست بگیرند و زبان به سخن بگشایند. در این میان اما برخی سیاستگذاران و مسئولین امر با تأکید بر بهبود شاخصهای کمی دررابطهبا اوضاع زنان در ایران، گفتن و نوشتن از دردها و رنجهای مذکور را نوعی سیاهنمایی در رابطه با وضعیت زنان در ایران قلمداد میکنند. مسئولین مربوطه با تأکید بر بهبود شاخصهایی کمی مانند نرخ تحصیلات، نرخ اشتغال زنان و یا امید به زندگی آنان، وضعیت زنان ایرانی را آنقدرها هم تیرهوتار ارزیابی نمیکنند. حتی کنگرهای بینالمللی با نام زنان تأثیرگذار تشکیل میدهند و از زنانی با مدارک تحصیلی فاخر و پستهای بالای دولتی و غیردولتی تجلیل و تمجید میکنند تا در عرصه بینالمللی نیز بر بهبود شاخصهای کمی مذکور در ایران تأکید کنند.
✍🏻ریحانه سادات گرامی، دانشجو دکتری علوم اجتماعی دانشگاه تهران
📃ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید.👇🏻
https://irannewspaper.ir/sp-193/26/18408
@Zananeiran1
بازنمایی اغراق آمیز از زن ایرانی
📌
اگر از ما راجع به غرب و زندگی در غرب بپرسند؛ ذهنمان ما را به صدها فیلم و کتاب و روایتی ارجاع میدهد که در دسترس همه قرار دارد. نوع زندگی مردم، خصوصاً زنان، در غرب بدون حرف مخالف برجسته یا معیاری برای صحتسنجی آن، به ما ارائه شده است. همین معادله را اگر برعکس کنیم و از مردم امریکا بپرسیم، نتیجهاش این است که ایران را با عراق اشتباه میگیرند و در نهایت تصویری که در ذهنشان وجود دارد اختلاف فاحشی با تجربه واقعی زندگی در ایران دارد. زندگی در ایران در ذهن غربیها وقتی تاریکتر میشود که یک زن ایرانی باشی.
زنان ایرانی افرادی مظلوم و تحت سلطه مردان به جهان معرفی شدهاند؛ درحالی که این تصویر تیره در مورد زنان در عربستان و افغانستان یا کشورهای دیگر کمتر دیده میشود.
مردم غرب اگر بخواهند مطالعهای در مورد شرایط زنان ایرانی داشته باشند؛ به معدود کتابهای انگلیسی برمیخورند که زنان ایرانی مقیم امریکا نویسنده آن هستند و روایت آنها از تجربه زیسته یا داستان آنها با توجه به بازیهای سیاسی، مهر تأییدی است بر همان تصور تیره و غیرواقعی که جامعه غرب از زن ایرانی دارد...
✍🏻فاطمه امی،خبرنگار حوزه زنان و خانواده
📃ادامه مطلب را از لینک زیر بخوانید👇🏻
https://irannewspaper.ir/sp-217/14/21403
@Zananeiran1
◾️ پدیده پیاده روی اربعین به عنوان یک پدیده خارق العاده این عصر از جهات متعدد جای تأمل و بررسی بسیار دارد.
▪️به طور خاص وجه #زنانه این سفر توجه ما را به خود جلب نموده.
👈 طی چند روز آتی میتوانید تحلیلهایی با موضوع «پیاده روی اربعین و زنان» را در اینجا بخوانید:
@Zananeiran1
🖋 با ما همراه باشید.
مسیریفرایجنسیت
بررسیتلاقی اربعین و افقهایجنسیتی
📌
پیادهروی ایام اربعین در عراق امروز، بزرگترین رویداد شیعی جهان است. در واقع این مراسم از سال ۲۰۱۴ به بعد، به بزرگترین پیادهروی(پیمایش) و گردهمایی عمومی سالانه در جهان تبدیل شدهاست. علیرغم اینکه حضور برخی از پیروان سایر ادیان و اهل سنت هم در آن قابل مشاهده است، همچنان میتوان آن را بزرگترین گردهمایی شیعیان جهان دانست. این وحدت مذهب، زمینه و بستری جالب برای بررسی سایر مولفههای تفاوت آفرین از جمله قومیّت، ملیّت، جنسیت، طبقه و... در میان زائران اربعین است.
با رواج سفر اربعین در میان ایرانیان، در این ایام مردانی غالبا از گروههای مذهبی به سفر عتبات میرفتند و چنین بازنمایی میشد که این سفر برای زنان از حیث دشواری و امکانات، مناسب نیست. از سویی دیگر در روایات شیعی تاکید زیادی به زیارت اباعبدلله الحسین شده است...
✍️ محدثه کامیار، دکتری مطالعات زنان و
زهرا داورپناه، عضو هیئت علمی پژوهشکده زنان و خانواده
📃 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید👇
https://irannewspaper.ir/sp-279/24/67121
#پیادهروی_اربعین_و_زنان
@Zananeiran1
اربعین تجلی مفهوم ازخود گذشتن
بررسی رفتار بلاگر و حجاباستایلها در مواجهه با راهپیمایی اربعین
📌
گزافه نیست اگر ادعا کنیم که هر جامعه و اجتماع انسانی که از ابتدای حیات بشریت تاکنون شکل گرفته، دارای نظامی از ارزشها میباشد. در واقع، اینگونه به نظر میرسد که نظام ارزشی، شرط لازم برای تشکیل و بقا اجتماعات انسانی بوده و هست. به طور مشخص وقتی از نظام ارزشی میگوییم و مینویسم، مقصود و منظور، مجموعهای از ارزشها و هنجارهای محوری است که اعضای یک جامعه به آن پای بند هستند. اهمیت سیستمها یا نظامهای ارزشی زمانی روشنتر میشود که بدانیم، غالب روابط و ساز و کارهای موجود در اجتماعات و جوامع انسانی، در راستای نظامهای ارزشی میباشد که شکل میگیرند و معنا مییابند.
در این میان اما، به نظر میرسد که اجتماع سالیانه اربعینیها، نمونهای بارز از یک اجتماع انسانی میباشد، که البته مانند هر اجتماع انسانی دیگر دارای نظام ارزشی خاص خود است...
✍ ریحانهسادات گرامی، دانشجوی دکترای علوم اجتماعی دانشگاه تهران
📃 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید👇
https://irannewspaper.ir/sp-279/25/67124
#پیادهروی_اربعین_و_زنان
@Zananeiran1
از یک جنس با دو فرهنگ برای یک هدف
مشارکت زنان در آیین پیادهروی اربعین و تأثیرپذیری آنها از تفاوتهای میان فرهنگی
📌
یکی از موضوعات شایان توجه در آیین پیادهروی اربعین، تفاوتهای فرهنگی و بررسی اثرپذیری مشارکتکنندگان از آن و در این میان به طور خاص، اثرپذیری میان فرهنگی در ارتباط با مقوله جنسیت در میان اقوام و ملل گوناگون شرکتکننده میباشد. موضوعی که غالباً به دلیل گزارش این پدیده به صورت نمایش صحنههای عام در رسانههای تصویری مغفول باقی مانده و مورد توجه قرار نگرفته است. تأمل در این تفاوتها نه تنها در فهم خصایص فرهنگی جوامع مختلف شیعی حائز اهمیت است بلکه در سیاستگذاری فرهنگی نیز اهمیت دارد، چرا که افزایش تماس فرهنگی میان زنان شیعی از جوامع مختلف، تبادل فرهنگی به معنای جایگزین عناصری از فرهنگ دیگری با فرهنگ خودی و به عبارت دیگر تغییر فرهنگی را به دنبال خواهد داشت...
✍صدیقه رمضانی تمیجانی، دکتری جامعه شناسی فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی
📃ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید👇
https://irannewspaper.ir/sp-279/25/67123
#پیادهروی_اربعین_و_زنان
@Zananeiran1
مسیر تربیتساز
لزوم حضور خانوادگی، به همراه کودکان در پیادهروی اربعین
📌
پیادهروی اربعین فرصتی ناب و منحصر به فرد برای تربیت است و این تربیت حد و مرز سنی ندارد. از افراد میانسال و جوان گرفته تا نوجوانان و کودکان؛ و بسترهای مختلفی برای آنان در این سفر معنوی فراهم میباشد.
در اغلب خانوادهها پدر و مادر به دلیل علقه و عشق فراوانی که به فرزند خود دارند به اشتباه اجازه آزمون، خطا و تجربه به آنها نمیدهند و سعی در فراهم کردن همه خواستهها و نیازهای فرزندشان به تنهایی دارند و نتیجه این نوع تربیت، کودکانی وابسته، بدون اعتماد به نفس و ناز پرورده میشود؛ اما در مسیر سفر اربعین بچهها نیز با بحرانهای مختلفی روبرو میشوند، مشکلات مسیر را میبینند و درک میکنند. در این سفر کودکان باید برای خواستههای خود تلاش کنند...
✍طاهره همیز، استاد حوزه و دانشگاه، مشاور خانواده و جوانان
📃ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید👇
https://irannewspaper.ir/sp-279/24/67122
#پیادهروی_اربعین_و_زنان
@Zananeiran1
حلقه اتصال میان خانوادهها در دنیا
گزارشی از افتتاحیه اندیشکده سیاستپژوهی خانواده در ارتباطات بینالملل
📌
در طول سالها و با تغییر سبک زندگی، اهداف و کارکردهای خانواده دچار آسیب شدهاست. چالشهایی که دنیای مدرن برای خانواده ایجاد کرده در حال افزایش است و این مسئلهای جهانی است. مشکلات حوزه خانواده در برخی کشورها فارغ از دین و مذهب و جغرافیای آنها با ما مشترک است و همدرد هستیم. با این وجود هنوز بستری برای استفاده از راهکارها و همکاری بینالمللی درحوزه خانواده به وجود نیامده است.
در چنین شرایطی که جریانهای ضد زن و خانواده، رسانههای جهانی را در دست دارند و پرقدرت در حال فعالیت هستند، بازنگری در سیاستهای حوزه خانواده در داخل و در جهت همکاری با کشورهای همفکر، ضروری به نظر میرسد. اندیشکده نوظهور سیاستپژوهی خانواده در ارتباطات بینالملل (سخا) با دغدغه و نگاهی جهانی به خانواده تاسیس شد...
✍فاطمه امی، خبرنگار حوزه زنان و خانواده
📃ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید👇
https://irannewspaper.ir/sp-279/26/67125
@Zananeiran1
▪️گوش کن بانگ جرس از دل صحرا آید
▫️ناله ای سخت جگر سوز و غم افزا آید
▪️پیشتاز اسرا دختر زهرا آید
▫️به گمانم ز سفر زینب کبرا آید
اربعین حسینی تسلیت باد🏴
@Zananeiran1
🔅 چند پروانه در پیله بعثیها
📌
طبقه دوم سلولهاي تنگ و سرخ رنگي داشت. #دختران را دو سال در آنجا حبس کردند. دخترانی که جنس نگرانیهایشان در اسارت و چنگال دشمن، بسیار متفاوتتر از برادران اسیرشان بود. این چند بانو چهل ماه در سلولهای تنگ و شکنجههای سخت بعثیها بودند. در چند ماه اول از صلیب سرخ پنهانشان کرده بودند. رنجهایی که هیچگاه در قالب برنامهی مستقلی به آن پرداخته نشده. یک داستان پر گره واقعی که جای خالی روایتش عمیقا حس میشود.
✍ هانیه کمری، خبرنگار
📃 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید👇
https://irannewspaper.ir/sp-280/28/68777
#زنان_آزاده
#دفاع_مقدس
🌱 @Zananeiran1
♨️مسیریفرایجنسیت ۲
👈 بررسیتلاقی اربعین و افقهایجنسیتی
📌
در متن قبلی سه لایه ظهور #جنسیت، در طول هم قرار دارند و هربار انسان جنسیتمند را به معرفتی عمیقتر و وحدانیتر راهنمایی میکنند.
1⃣ در لایه اول معرفت متمرکز بر عوارض محدودیتزای جنسیت، خطا نیست اما بسیار محدود و مادی و تنک مایه است.
2⃣ در مرتبه دوم که فرد به نظام و نه خرده هنجارهای جنسیتی پی میبرد، دانش او عمق بیشتری یافته است.
3⃣ نهایتا مرتبهای که فرد هنوز جنسیتمند است ولی صرفا #محدود به عوارض کثرتزا و محدود و مادی آن نیست. این مرتبه فوق مراتب قبلی، به وحدت نزدیکتر، انسانیتر و الهیتر است و صدالبته انسان در آن به ملک فاقد جنسیت تبدیل نشده است. به هر حال جایگاه بحث از لایه سوم وقتی روشن میشود که لایه اول و دوم و محدودیتهای برآمده از آنها به درستی فهم شود.
💡امتیاز این تصویر از نظر ما این است که دیگر جنسیّت، یک امر محدودکننده یا متعیّن کننده و قاهر بر همه عظمت انسانی تلقی نمیشود، دیگر لازم نیست در همه ساحات حیات از فردی تا اجتماعی و سیاسی ودینی و... نگران آن باشیم و همه چیز را #زنانه و #مردانه کنیم، هم چنین دچار مشکلاتی نمیشویم که در غرب #فمینیسم رمانتیک و در شرق، رویکرد تحجر گرفتارشان شد.
✍️ محدثه کامیار، دکتری مطالعات زنان و
زهرا داورپناه، عضو هیئت علمی پژوهشکده زنان و خانواده
📃 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید👇
https://irannewspaper.ir/sp-280/27/68776
#زنان
#جنسیت
#زنان_و_اربعین
🌱 @Zananeiran1