پرونده حکمرانی و مسأله زنان
ضمن تبریک پیشاپیش ۱۲ فروردین، سالروز جمهوری اسلامی، قصد داریم در این چند روز موضوع «نسبت میان نظام حکمرانی و مسأله زنان» را مورد بررسی قرار دهیم.
در این مطالب به دنبال پاسخ به این پرسشها هستیم:
- آیا انقلاب اسلامی نگاه جدیدی به زن را خلق نموده است؟
- آیا رویکرد جمهوری اسلامی نسبت به مسأله زن در عملکرد آن به خوبی منعکس شده است؟
- چه ضعفها و قوتهایی در این مسیر وجود داشته و راه حل ضعفها چیست؟
#حکمرانی_و_مسأله_زنان
#مسائل_زنان
@Zananeiran1
فراز و نشیب ها، در میانه ی ساختار و عامیت
ویژگی انقلابهای بزرگ، ایجاد تحول در زندگی مردم است اما تأثیر انقلاب اسلامی بر وضعیت زنان ایران بسیار چشمگیر بوده است. در طول این سالها فراز و نشیبها و تغییر جهتهای جدیدی نیز اتفاق افتاده است. مروری بر آنچه برای زنان این مرز و بوم در این چهل سال رخ داده، مقدمهای است برای طراحی نقشه راه آینده.بررسی تاریخ ایران لااقل در یکی دو قرن اخیر نشان میدهد زنان اگرچه در عرصه زندگی خانوادگی و اجتماعی تأثیرگذار بودهاند و روایتهای متعددی از حضور مؤثر آنان در وقایعی مانند نهضت تنباکو، قیام مشروطه و فعالیتهای اجتماعی محدودتری از این دست وجود دارد اما جایگاه آنان در خانواده و جامعه با آنچه اسلام برای زن معرفی کرده، فاصله بسیار داشته است. این فاصله را از تعابیر فلاسفه بزرگ درباره نقص زنان در انسانیت تا ضعیفه خواندن در خانه و حق رأی ندادن به آنان در مجالس پس از مشروطه، میتوان دریافت. جریانهای فکری ستایشگر غرب، تلاش محدودی را برای آگاهسازی و احقاق حقوق زنان و تغییر نگرش آنان نسبت به دین و سنتها، متأثر از تفکرات فمینیستی آن روز دنیا، از دوران انقلاب مشروطه با تأسیس مدرسههای مدرن، انجمنها و مجلات آغاز کردند. این تلاشها ابتدا از کشف حجاب به زور سرنیزه شروع شد و با تبلیغات وسیع برای الگو قرار دادن زن غربی ادامه یافت.
ادامه مطلب را در پی دی اف زیر بخوانید
#حکمرانی_و_مسأله_زنان
#مسائل_زنان
@Zananeiran1
مطلب اول.pdf
629.4K
مروری بر سیاست های کلی زنان در دولت های مختلف
هستی نیک خواه/ پژوهشگر و فعال حوزه زنان
#حکمرانی_و_مسأله_زنان
#مسائل_زنان
@Zananeiran1
فراز و نشیب ها، در میانه ساختار و عاملیت
در بخش اول از این گزارش تغییر گفتمان زنان بهواسطه انقلاب اسلامی و بهخصوص رهبری امام خمینی (ره) را بررسی کردیم، مروری بر پیشرفت آماری وضعیت زنان پس از انقلاب داشتیم و تغییر گفتمان زنان در دولتهای پس از انقلاب را تا دولت نهم و دهم بررسی نمودیم. در این بخش ادامه دولتها تاکنون را مورد بررسی قرار میدهیم. دولت نهم و دهم، با انتقاد از برنامههایی که تمرکز آنها بر مسائل زنان بدون توجه به خانواده بود، نقش زنان در خانواده را برجسته کرد و با محوریت «تحکیم خانواده» و «توسعه فرهنگ عفاف و حجاب»، فاصله گفتمانی خود را از گفتمان دولت اصلاحات حفظ کرد؛ چرا که در دوران اصلاحات، ساختارهای سنتی و ارزشهای خانواده به چالش کشیده شد و مسائل زنان با درنظر گرفتن هویت مستقل و فردی آنها، مورد توجه قرار گرفت و تلاش شد با تأکید بر توانمندسازی زنان، وضعیت و شرایط زندگی زنان بهبود پیدا کند و برای رسیدن به این هدف، وضعیت «اشتغال زنان»، «آموزش زنان» و «گسترش سازمانهای غیردولتی» در دستور کار قرار گرفت و بازنگری در قوانین و مقررات مربوط به زنان بهویژه قانون مدنی مورد تأکید قرار گرفت اما در مقابل، در گفتمان اصولگرا بازنگری در قوانین و مقررات مربوط به زنان با اهدافی غیرمرتبط با تحکیم خانواده مورد پذیرش قرار نگرفت.
ادامه مطلب را در فایل پی دی اف بخوانید
#حکمرانی_و_مسأله_زنان
#مسائل_زنان
@Zananeiran1
مطلب دوم.pdf
562.6K
فراز و نشیب ها، در میانه ساختار و عاملیت
سمیه حاجی اسماعیلی/ عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
@Zananeiran1
زنان در مواجهه با طفره های موجه
زنان در ایران متاثر از مولفههای سنت، عرفهای متنوع قومیتی، مدرنیته، دین، شرایط عینی و تأثیرهای خارجی بوده و هست. در کشاکش این عناصر و با اتحاد و ائتلافهای موقت، گاهی شرایط به یک سو تمایل یافته و گاه به سوی دیگر و در بسیاری از موارد زن ایرانیِ معمولی حامل این تنشها در زندگی روزمره خود نیز هست. هنگامی که این مسائل و تنشها به حاکمیّت عرضه میشوند، چه اتفاقی میافتد؟
در طول سالیان پس از انقلاب اسلامی، برای حل بسیاری از مسائل زنان اقدامات درخشانی انجام شد که بسیاری از آنها در اعداد و آمار منابع ناهم دل یا بیطرف نیز تصدیق شدهاند. جهش وضعیت تحصیلی و شرایط بهداشتی زنان در این چهل ساله تنها گوشه ای از بسیار است ولی این بالندگی در تنشهای روزمره و مسائل کمتر عینی مشاهده نمیشود؛ به بیان دیگر در برخی از موارد پیچیدهتر که بیشتر به تنش و مسأله چندبعدی میمانند تا سوال یا نیاز عینی و مادی، به نظر میرسد شاهد نوعی صرف نظر کردن و جاخالی دادن از تعیین تکلیف با استناد به اولویتهای دیگرهستیم.
ادامه مطلب را در فایل پی دی اف بخوانید
#حکمرانی_و_مسأله_زنان
#مسائل_زنان
@Zananeiran1
طفره.pdf
1.68M
زنان در مواجهه با طفره های موجه
زهرا داورپناه/ عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
@Zananeiran1
سنت، سیاست، مدرنیته و رقابت بر سر تصویر زن
در ادامه پرونده نظام حکمرانی و مسأله زنان به سراغ دو نفر دیگر از اساتید و مسئولان رفتیم و در باب ایده انقلاب اسلامی در حوزه زنان، چگونگی پیادهسازی آن پس از انقلاب و آن چه اکنون برای رسیدن به نقطه مطلوب لازم است انجام شود گفتگو کردیم. بهاره آروین عضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه تربیت مدرس است و دکترای جامعهشناسی از دانشگاه تهران دارد. وی علاوه بر پیشینه علمی، سابقه سیاسی هم دارد و عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران از لیست امید بوده است. او در حوزه زنان و خانواده پژوهشهایی مانند حضور زنان در فضای مجازی و راهبردهای ارتقا مشارکت زنان در چرخه مدیریت بحران را داشته است. فاطمه قاسمپور نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون زنان است. وی دکترای فلسفه تطبیقی دانشگاه علامه طباطبایی دارد. از جمله فعالیتهای وی در حوزه زنان و خانواده میتوان از عضویت در هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده، مدیریت پایگاه خبری تحلیلی مهرخانه و سردبیری مجله حورا یاد کرد. همچنین او کتابی در خصوص فمینیسم اسلامی دارد و از جمله پژوهشهای وی درک و تصور دختران جوان از جنسیت و کنش فرهنگی زنان پس از انقلاب اسلامی است.
#حکمرانی_و_مسأله_زنان
#مسائل_زنان
@Zananeiran1
اروین.pdf
1.12M
گفتگو با فاطمه قاسم پور، ریس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و بهاره اروین، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
@Zananeiran1
بنت الهدی صدر، مدافع اسلامی حقوق زنان
- آیا میتوان گفت که شهید بنتالهدی صدر در زمینه زنان و خانواده نظرات ثابت و پایداری داشتهاند؟
شهید آمنه حیدرالصدر (ملقب به بنتالهدی) نهتنها دارای نظراتی پایدار بود بلکه نظرات او در زمینه مسائل زنان و خانواده کاملاً حکیمانه و مدبرانه بود. او به جز اینکه معلمی سرسخت، فعال سیاسی پرشور، نویسندهای برجسته، روزنامهنگاری شجاع و شاعری پرشور بود بلکه یک مدافع حقوق زنان در زمان خود و به دنبال حفظ خانواده بود. او حقوق زنان در حوزه تحصیل و کار را فریاد زد، از رهبران دین خواست تا در بسیاری از قوانین مربوط به طلاق و ازدواج مجدد تجدیدنظر کنند. ایده تساوی حقوق انسانی بین زن و مرد را تشویق کرد و مفهوم استقلال مالی و خودمختاری برای زنان را تقویت کرد.
ادامه مطلب را در فایل پی دی اف بخوانید
@Zananeiran1
بنتالهدی صدر-1.pdf
597.2K
بنتالهدی صدر، مدافع اسلامی حقوق زنان
گفتگوی اختصاصی ایران جمعه با زینب مهنا، دکتری اندیشه اسلامی معاصر با تمرکز بر جنسیت و مطالعات زنان، پژوهشگر و نویسنده
@Zananeiran1
بنت الهدی صدر، از تولد تا شهادت
در دهه اول ماه محرمالحرام ۱۳۵۸ ه.ق سید حیدر در شهر کاظمین صاحب فرزندی شد که نام او را آمنه گذاشتند؛ مادر او ۱۱ بار باردار شد اما فقط سه فرزند داشت: سید اسماعیل ۱۶ساله، سید محمدباقر ۴ساله و سیده آمنه. سیده آمنه شش ماه داشت که پدرش را از دست داد. مرجع بزرگ شیعه که از دنیا رفت خانواده او به خاطر فقر و نداری تا مدتی در تنگنای معیشت قرار داشت. آمنه پایش را که به مکتبخانه گذاشت چشمش به منقل ذغالی کنار اتاق افتاد که برای غلبه بر سردی هوا روشن شده بود؛ ترسید و به خاطر روبرو نشدن با هرم آتش از مکتبخانه رو گرداند. سید محمدباقر تعلیم او را برعهده گرفت و تا پایان عمر به او درس آموخت طوری که آمنه در پایان عمر مکاسب را نیز پیش برادر آموخت. آمنه به قدری در تحصیل و تعلیم پیش رفت که زمانی که عایشه بنت الشاطی از او پرسید: «شما از کدام دانشکده فارغالتحصیل شدهاید؟» او گفت: «من فارغالتحصیل مدرسه خودمان هستم!»
فعالیتهای ادبی
۱۲ساله بود که مجله «مجتمع» یا «جامعه» را نوشت و درباره آدابورسوم، نوع پوشش و... در فرهنگهای مختلف نوشت و به دست زنان و دختران داد. اشعار زیادی را از حفظ بود و از کودکی به سرودن شعر میپرداخت تا احساسات خود را بیان کند؛ سعی میکرد اشعارش بار دینی داشته و در مورد عشق به خداوند متعال و محبت اهلبیت (ع)، حج، نماز و... باشد.
ادامه مطلب را در فایل پی دی اف بخوانید
@Zananeiran1