چالشهای یک دختر در مناطق کمبرخوردار
دختران در مناطق کمتر برخوردار درگیر مشکلات متعدد هستند که کمتر به آنان توجه میشود. به صورت طبیعی همه مردم این مناطق درگیر مشکلات هستند اما به جهت نگاههای فرهنگی بعضاً غلط قشر زنان و دختران بیش از مردان و پسر آسیب میبینند و همچنین توجه به نسل جدید این مناطق به جهت تغییرات نسلی اهمیت بیشتری مییابد
بررسی مشکلات این دختران با مشکلاتی مواجه است از جمله آن که گاه تحلیلها دقیق و راهکارها حتی به مصلحت آنان نیست؛ چرا که خیلی اوقات زن مدرن شهری با نگاه چارچوب بندی شده خود به مسائل این زن مینگرد و مطابق با آمال و آرزوها و مرزبندیهای خویش برایش راهکار ارائه میدهد. مشکل دوم نیز آن است که مسائل در این مناطق پیچیدهتر از آن چه انسان فکر میکند به نظر میرسد؛ شاید در نگاه اول علت یک مشکل یک عامل باشد و در یک نگاه موشکافانهتر علت چیز دیگری به نظر برسد
@Zananeiran1
در تکاپوی هویتسازی
در گفت و گو با محدثه جهانشاهی
کارشناسی ارشد مشاوره از دانشگاه علامه طباطبایی و مسئول کار گروه روانشناسی و تربیتی گروه جهادی وارثین
به نقل از شماره ۲۱ صفحه زنان هفته نامه ایران جمعه
@Zananeiran1
ترک تحصیل،
مشکل جدی دختران مناطق کم برخوردار
مصاحبه با زهرا محمدی طیبی
کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان سلمان فارسی
و مسئول گروه جهادی شهید مسعود طاهری
به نقل از شماره ۲۱ صفحه زنان هفتهنامه ایران جمعه
@Zananeiran1
دختران مناطق کم برخوردار در کشاکش سنت و مدرنیته
مصاحبه با فاطمه صادقی
دانشجوی کارشناسی جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی و مسئول واحد خواهران مدرسه جهادی شهید کاظمی
مدرسه جهادی شهید کاظمی از سال ۹۷ با هدف جهاد نخبگانی در راستای عدالت آموزشی با ارائه خدمات مشاوره، تدریس و رفع اشکال، آزمون و کتب کمک درسی، فعالیت های فرهنگی و... در مناطق هرمزگان، کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان به صورت حضوری و در همه نقاط ایران به صورت مجازی مشغول فعالیت هست. در گفتگویی کوتاه با فاطمه صادقی، دانشجوی کارشناسی جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی و مسئول واحد خواهران مدرسه جهادی شهید کاظمی به مسأله عدالت آموزشی می پردازیم. او همچنین به شکاف میان واقعیت و ذهنیت دختران در این مناطق می پردازد:
- مشکل دختران در خصوص آموزش در مناطق کم برخوردار چیست؟
متأسفانه علی رغم اصل ۳۰ قانون اساسی که بر عدالت آموزشی تأکید می کند این مسأله تقریبا در همه مناطق کم برخوردار دیده می شود چه در حاشیه شهرها و چه در روستاهای دوردست کشور. در بازه های سنی مختلف نیز شیوع دارد و به طور خاص در مقطع متوسطه بیشتر است؛ چرا که افراد ازدواج می کنند یا مشغول کار می شوند و این دلیلی بر ترک تحصیل می شود.
- علت این مسأله را در چه عواملی می بینید؟
اصلی ترین علت ترک تحصیل در مقطع متوسطه اقتصاد است و بحث فرهنگی نیز به آن دامن می زند؛ به این دلیل که وقتی خانواده درگیر مشکل اقتصادی است...
ادامه مطلب را در فایل پی دی اف بخوانید
@Zananeiran1
مدرنیته.pdf
559.3K
دختران در مناطق کمبرخوردار
در کشاکش سنت و مدرنیته
مصاحبه با فاطمه صادقی
دانشجوی کارشناسی جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی ومسئول واحد خواهران مدرسه جهادی شهید کاظمی
@Zananeiran1
سرکوب دختران نوجوان در ناآگاهی
گروه شمیم حضرت ولی عصر(عج) به طور خاص در شهر اصفهان تشکیل شده و نیروهایی از استانهای دیگر نیز جذب کرده است. این گروه از سال ۸۸ کار خودش را آغاز کرده و تاکنون در مناطق مختلفی فعالیت داشته است اما به طور خاص از سال ۹۷ با طرح شمیم باران در کهگیلویه و بویراحمد روی دختران کار کرده است. در مصاحبه کوتاهی با مائده سادات حسینی، دانشجوی کارشناسی روانشناسی از دانشگاه قرآن و عترت و مسئول واحد خواهران گروه جهادی شمیم حضرت ولی عصر(عج) درباره مشکلات زنان در مناطق کمتر برخوردار صحبت کردهایم. حسینی در این گفتگو از آسیبهای اجتماعی دختران و نقش عوامل مختلف از جمله خانواده در آنها میگوید:
- در مناطق کمتر برخوردار چه مسائلی در خصوص زنان و دختران وجود دارد؟
ما در مناطق کمتر برخوردار با آسیبهای اجتماعی مواجه هستیم که در کلانشهرها نیز وجود دارد اما آن چیزی که این مسائل را در این مناطق مهم جلوه میدهد نسبت میزان آسیب به جمعیت و مساحت منطقه و تمرکز بر سنین خاص است.
برخی از این آسیبها را اگر بخواهیم نام ببریم شامل پرخاشگری، خودکشی، افسردگی، عصبانیت، طلاق، طلاق عاطفی -به جهت فرهنگی که وجود دارد طلاق کمتر رایج است و طلاق عاطفی بیشتر دیده میشود-، خشونت، ترک تحصیل، روابط نامشروع دختر و پسر و... میشود.
در خصوص این آسیبها در حق قشر دختران و زنان بیشتر از سایرین جفا میشود؛ چرا که برخی نگاههای سنتی همچنان وجود دارد و بسترها برای شکوفایی و بروز استعداد آنها فراهم نیست.
ادامه مطلب را در فایل پی دی اف بخوانید
@Zananeiran1
سرکوب دختران مناطق کمبرخوردار در نااگاهی.pdf
496.4K
سرکوب دختران نوجوان در ناآگاهی
مصاحبه با مائده سادات حسینی
دانشجوی کارشناسی روانشناسی از دانشگاه قرآن و عترت
و مسئول واحد خواهران گروه جهادی شمیم
@Zananeiran1
خود شی انگاری زنان، حاصل نگاه غربی به زن
در میانه جنگ شناختی نظام سلطه علیه ملت ایران شاید بتوان گفت با بزرگترین پروژه اسلامهراسی قرن مواجه هستیم.
یکی از محوریترین ابعاد این پروژه، بازسازی الگوی استعماری مواجهه با زن مسلمان است. ریشه تلاش کشورهای غربی برای ترویج الگوی غربی زن در جوامع اسلامی را باید در استعمار جستجو کرد؛ پروژهای که با استفاده از کلانروایت آزادی، تحقیر فرهنگ اسلامی و برتر جلوه دادن الگوی غربی را در دستور کار قرار میدهد.
در حالی که در این پروژه تلاش میشود آسیبهای احتمالی این الگو از دیدها مخفی بماند، نیاز است جامعه ایرانی با رویکرد آسیبشناسانه بر اساس بررسی تجربه زیسته زنان در غرب رویکردی مبتنی بر مسئولیت اجتماعی در قبال نسل حاضر و نسلهای آینده این سرزمین در پیش گیرد.به گفته دکتر بانی تریمور استاد تاریخ دانشگاه هاوایی با نگاهی تاریخی به انقلاب جنسی و فمینیسم در آمریکا فرایند مدیریت جنبش زنان در غرب به تولید «یک برند به طرز خطرناکی شهوانی از توانمندسازی زنان» و «جنسیسازی زنانگی» انجامیده است. به عقیده کارشناسان تفوق رویکرد شهوانی به آزادی زنان به علت همبستگی و کارآیی آن با نظام سرمایهداری است.بر اساس آثار علمی متعدد طی یک فرایند سه مرحلهای، زمانی که دختران یاد میگیرند که ظاهر و رفتار جنسیسازیشده نه تنها مورد تأیید یا پذیرش جامعه و افراد مهم در زندگی آنان است..........
ادامه مطلب را در فایل پی دی اف بخوانید
@Zananeiran1
نگاه غربی به زن.pdf
1.34M
خود شی انگاری زنان، حاصل نگاه غربی به زن
حکیمه سقای بیریا، دکتری مطالعات امریکای شمالی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
@Zananeiran1
آیا صدای ایران در دنیا شنیده میشود؟
انقلاب اسلامی ایران با نگاه به مبانی دینی اصیل حرف نویی در مسأله زن به میان آورده که موجب تحول عظیمی در شخصیت و مسیر زنان این سرزمین شده است. این ایده جدید در جهان شرق و غرب امروز که به اسم حمایت از حقوق زنان بر علیه آنان عمل میکنند قطعاً خریدار زیادی خواهد داشت؛ به شرط آن که به درستی چه به صورت زبانی و چه به صورت عملی به نمایش گذاشته شود. با این نگاه باید بررسی نمود که جمهوری اسلامی به عنوان نماینده این گفتمان جدید چقدر توانسته است از ساختارهای بینالمللی و حضور زنان در آنها بهره ببرد تا این گفتمان را به دنیا معرفی نماید.به عنوان نمونهای کارآمد از مشارکت زنان در عرصه بینالملل و اثرگذاری در فضای گفتمانی مسأله زن در دنیا میتوان به حضور در اجلاس پکن اشاره کرد که در اجلاس پکن+۵، ۴۰ پیشنهاد ایران در سند آن گنجانده شد؛ پیشنهادهایی در خصوص رسیدگی به وضعیت پناهندگان، مسأله اثرات اعتیاد به مواد مخدر بر زنان و کودکان، توجه به تنوع فرهنگی و مشارکت زنان در بحث گفتگوی تمدنها و نقش مذهب و معنویت در ارتقای زندگی و بهبود وضعیت زنان و تأمین سلامت جامعه از جمله موفقیتهای هیأت ایرانی در این اجلاس، هماهنگی و همکاری کشورهای اسلامی و گروه همفکر خود مانند هیأت واتیکان و گروه ۷۷ بود که به کشورهای غربی اجازه نداد موارد جدیدی را در رابطه با حقوق جنسی در سند نهایی اجلاس پکن+۵ بیفزایند.
@Zananeiran1
این نمونه نشان میدهد که حضور در این عرصه واقعاً میتواند کارآمد باشد.
کمیسیون مقام زن نیز یکی دیگر از عرصههای حضور بین المللی بانوان ایرانی بود که متأسفانه چندی پیش عضویت ایران در این کمیسیون به صورت غیرقانونی لغو شد. جمهوری اسلامی ایران در آوریل ۲۰۲۱ برای سومین بار به اتفاق آراء با ۴۳ رای از ۵۴ رأی به عنوان عضو کمیسیون مقام زن انتخاب شد. با وجود چالشهای گفتمانی اما حضور در اجلاس جهانی مقام زن که سالانه در نیویورک برگزار میشود و یا نشستهای دوره ای از این دست، زمینه ساز ایجاد فرصتهایی برای جمهوری اسلامی ایران است تا ضمن ارائه الگویی موفق از بانوان مسلمان ایرانی، در جهت راهبردهایی برای ارتقاء وضعیت زنان جهان نقش مؤثری داشته باشد.شایان ذکر است نشستهای رسمی این کمیسیون هر ساله در ماه مارس به مدت ۱۴ روز در مقر سازمان ملل متحد برگزار میشود و ارائه سخنرانی، انجام دیدارهای دیپلماتیک، برگزاری نمایشگاه از جمله فرصتهای ایران با هدف معرفی وضعیت پیشرفت زنان در جمهوری اسلامی بوده است.
اما لغو عضویت جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن که با توطئه دولتهای غربی، همسران رؤسای جمهور اسبق آمریکا و تشکلهای مدنی اپوزیسیون رخ داد بار دیگر این سؤال را مطرح میسازد که تا چه میزان عناصر داخلی در حوزه مسائل زنان در حوزه بینالملل موفق عمل کردهاند؟
ادامه مطلب را در فایل پی دی اف بخوانید.
@Zananeiran1
صدای ایران .pdf
1.65M
آیا صدای ایران در جهان شنیده میشود؟
مهدیه شادمانی
دکتری روابط بینالملل و مدرس دانشگاه
@Zananeiran1
۴۴ سال از اسلامی حرف زدهایم که رسالتش ارجنهادن به مقام زن و حفظ بنیانهای نهاد خانواده است. در تمام این سالها از جایگاه تا شناخت زن، وظایف، نقش فردی و اجتماعی او در بستر خانواده و جامعه حرف زدیم. اگر غرب ادعاهای بشردوستانهای برای حمایت از زنان دارد ما نیز از اینسو همیشه در پی تبیین جایگاه والای زن بودهایم؛ آن هم زمانی که در دنیا نگاه غالب به زن، نگاهی ابزاری است.
این روزها خبرهایی میشنویم که رنگ و بوی اتحاد میدهند. چند وقتی است همایشهای بینالمللی با موضوع خانواده و زن بهصورت متعدد و مستمر برگزار میشود. این رویدادها حضور مردان و زنان از کشورهای مختلف را به همراه دارد و به دنبال ارائه الگوی صحیح زن و خانواده اسلامی و در مقابل نقد چالشهایی است که نگاه غربی در جوامع ایجاد کرده است.همین همایشها و جلسات، پنجره جدیدی را بازکرده و مشخص شده اشتراکات حرفهایمان کم نیست. کشورهای مختلف فارغ از مذهب نیز منتقد نگاه غربی به زن هستند. همایش بینالمللی «مادران فاطمی»، سمینار بینالمللی «سلامت زنان» و همایش بینالمللی «حورا انسیه» از جمله این موارد در چند وقت اخیر بودند که برگزار شدند. اخیراً نیز اخبار همایشی با عنوان «خانواده مقاوم» به گوش میرسد که بناست در آذرماه سال آینده برگزار شود. علت برگزاری این همایش این گونه بیان شده که «جهانی شدن بنیانهای اخلاقی را با سیطره نسبیگرایی و لیبرالیسم اخلاقی متزلزل نموده است...
ادامه مطلب را در فایل پی دی اف بخوانید
@Zananeiran1
همایش.pdf
1.76M
همایش ها، فرصتی برای شنیدن حرف مشترک زنان دنیا
فاطمه امی
خبرنگار حوزه زنان و خانواده
@Zananeiran1
پرونده حکمرانی و مسأله زنان
ضمن تبریک پیشاپیش ۱۲ فروردین، سالروز جمهوری اسلامی، قصد داریم در این چند روز موضوع «نسبت میان نظام حکمرانی و مسأله زنان» را مورد بررسی قرار دهیم.
در این مطالب به دنبال پاسخ به این پرسشها هستیم:
- آیا انقلاب اسلامی نگاه جدیدی به زن را خلق نموده است؟
- آیا رویکرد جمهوری اسلامی نسبت به مسأله زن در عملکرد آن به خوبی منعکس شده است؟
- چه ضعفها و قوتهایی در این مسیر وجود داشته و راه حل ضعفها چیست؟
#حکمرانی_و_مسأله_زنان
#مسائل_زنان
@Zananeiran1
فراز و نشیب ها، در میانه ی ساختار و عامیت
ویژگی انقلابهای بزرگ، ایجاد تحول در زندگی مردم است اما تأثیر انقلاب اسلامی بر وضعیت زنان ایران بسیار چشمگیر بوده است. در طول این سالها فراز و نشیبها و تغییر جهتهای جدیدی نیز اتفاق افتاده است. مروری بر آنچه برای زنان این مرز و بوم در این چهل سال رخ داده، مقدمهای است برای طراحی نقشه راه آینده.بررسی تاریخ ایران لااقل در یکی دو قرن اخیر نشان میدهد زنان اگرچه در عرصه زندگی خانوادگی و اجتماعی تأثیرگذار بودهاند و روایتهای متعددی از حضور مؤثر آنان در وقایعی مانند نهضت تنباکو، قیام مشروطه و فعالیتهای اجتماعی محدودتری از این دست وجود دارد اما جایگاه آنان در خانواده و جامعه با آنچه اسلام برای زن معرفی کرده، فاصله بسیار داشته است. این فاصله را از تعابیر فلاسفه بزرگ درباره نقص زنان در انسانیت تا ضعیفه خواندن در خانه و حق رأی ندادن به آنان در مجالس پس از مشروطه، میتوان دریافت. جریانهای فکری ستایشگر غرب، تلاش محدودی را برای آگاهسازی و احقاق حقوق زنان و تغییر نگرش آنان نسبت به دین و سنتها، متأثر از تفکرات فمینیستی آن روز دنیا، از دوران انقلاب مشروطه با تأسیس مدرسههای مدرن، انجمنها و مجلات آغاز کردند. این تلاشها ابتدا از کشف حجاب به زور سرنیزه شروع شد و با تبلیغات وسیع برای الگو قرار دادن زن غربی ادامه یافت.
ادامه مطلب را در پی دی اف زیر بخوانید
#حکمرانی_و_مسأله_زنان
#مسائل_زنان
@Zananeiran1
مطلب اول.pdf
629.4K
مروری بر سیاست های کلی زنان در دولت های مختلف
هستی نیک خواه/ پژوهشگر و فعال حوزه زنان
#حکمرانی_و_مسأله_زنان
#مسائل_زنان
@Zananeiran1
فراز و نشیب ها، در میانه ساختار و عاملیت
در بخش اول از این گزارش تغییر گفتمان زنان بهواسطه انقلاب اسلامی و بهخصوص رهبری امام خمینی (ره) را بررسی کردیم، مروری بر پیشرفت آماری وضعیت زنان پس از انقلاب داشتیم و تغییر گفتمان زنان در دولتهای پس از انقلاب را تا دولت نهم و دهم بررسی نمودیم. در این بخش ادامه دولتها تاکنون را مورد بررسی قرار میدهیم. دولت نهم و دهم، با انتقاد از برنامههایی که تمرکز آنها بر مسائل زنان بدون توجه به خانواده بود، نقش زنان در خانواده را برجسته کرد و با محوریت «تحکیم خانواده» و «توسعه فرهنگ عفاف و حجاب»، فاصله گفتمانی خود را از گفتمان دولت اصلاحات حفظ کرد؛ چرا که در دوران اصلاحات، ساختارهای سنتی و ارزشهای خانواده به چالش کشیده شد و مسائل زنان با درنظر گرفتن هویت مستقل و فردی آنها، مورد توجه قرار گرفت و تلاش شد با تأکید بر توانمندسازی زنان، وضعیت و شرایط زندگی زنان بهبود پیدا کند و برای رسیدن به این هدف، وضعیت «اشتغال زنان»، «آموزش زنان» و «گسترش سازمانهای غیردولتی» در دستور کار قرار گرفت و بازنگری در قوانین و مقررات مربوط به زنان بهویژه قانون مدنی مورد تأکید قرار گرفت اما در مقابل، در گفتمان اصولگرا بازنگری در قوانین و مقررات مربوط به زنان با اهدافی غیرمرتبط با تحکیم خانواده مورد پذیرش قرار نگرفت.
ادامه مطلب را در فایل پی دی اف بخوانید
#حکمرانی_و_مسأله_زنان
#مسائل_زنان
@Zananeiran1
مطلب دوم.pdf
562.6K
فراز و نشیب ها، در میانه ساختار و عاملیت
سمیه حاجی اسماعیلی/ عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
@Zananeiran1
زنان در مواجهه با طفره های موجه
زنان در ایران متاثر از مولفههای سنت، عرفهای متنوع قومیتی، مدرنیته، دین، شرایط عینی و تأثیرهای خارجی بوده و هست. در کشاکش این عناصر و با اتحاد و ائتلافهای موقت، گاهی شرایط به یک سو تمایل یافته و گاه به سوی دیگر و در بسیاری از موارد زن ایرانیِ معمولی حامل این تنشها در زندگی روزمره خود نیز هست. هنگامی که این مسائل و تنشها به حاکمیّت عرضه میشوند، چه اتفاقی میافتد؟
در طول سالیان پس از انقلاب اسلامی، برای حل بسیاری از مسائل زنان اقدامات درخشانی انجام شد که بسیاری از آنها در اعداد و آمار منابع ناهم دل یا بیطرف نیز تصدیق شدهاند. جهش وضعیت تحصیلی و شرایط بهداشتی زنان در این چهل ساله تنها گوشه ای از بسیار است ولی این بالندگی در تنشهای روزمره و مسائل کمتر عینی مشاهده نمیشود؛ به بیان دیگر در برخی از موارد پیچیدهتر که بیشتر به تنش و مسأله چندبعدی میمانند تا سوال یا نیاز عینی و مادی، به نظر میرسد شاهد نوعی صرف نظر کردن و جاخالی دادن از تعیین تکلیف با استناد به اولویتهای دیگرهستیم.
ادامه مطلب را در فایل پی دی اف بخوانید
#حکمرانی_و_مسأله_زنان
#مسائل_زنان
@Zananeiran1
طفره.pdf
1.68M
زنان در مواجهه با طفره های موجه
زهرا داورپناه/ عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
@Zananeiran1
سنت، سیاست، مدرنیته و رقابت بر سر تصویر زن
در ادامه پرونده نظام حکمرانی و مسأله زنان به سراغ دو نفر دیگر از اساتید و مسئولان رفتیم و در باب ایده انقلاب اسلامی در حوزه زنان، چگونگی پیادهسازی آن پس از انقلاب و آن چه اکنون برای رسیدن به نقطه مطلوب لازم است انجام شود گفتگو کردیم. بهاره آروین عضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه تربیت مدرس است و دکترای جامعهشناسی از دانشگاه تهران دارد. وی علاوه بر پیشینه علمی، سابقه سیاسی هم دارد و عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران از لیست امید بوده است. او در حوزه زنان و خانواده پژوهشهایی مانند حضور زنان در فضای مجازی و راهبردهای ارتقا مشارکت زنان در چرخه مدیریت بحران را داشته است. فاطمه قاسمپور نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون زنان است. وی دکترای فلسفه تطبیقی دانشگاه علامه طباطبایی دارد. از جمله فعالیتهای وی در حوزه زنان و خانواده میتوان از عضویت در هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده، مدیریت پایگاه خبری تحلیلی مهرخانه و سردبیری مجله حورا یاد کرد. همچنین او کتابی در خصوص فمینیسم اسلامی دارد و از جمله پژوهشهای وی درک و تصور دختران جوان از جنسیت و کنش فرهنگی زنان پس از انقلاب اسلامی است.
#حکمرانی_و_مسأله_زنان
#مسائل_زنان
@Zananeiran1
اروین.pdf
1.12M
گفتگو با فاطمه قاسم پور، ریس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و بهاره اروین، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
@Zananeiran1
بنت الهدی صدر، مدافع اسلامی حقوق زنان
- آیا میتوان گفت که شهید بنتالهدی صدر در زمینه زنان و خانواده نظرات ثابت و پایداری داشتهاند؟
شهید آمنه حیدرالصدر (ملقب به بنتالهدی) نهتنها دارای نظراتی پایدار بود بلکه نظرات او در زمینه مسائل زنان و خانواده کاملاً حکیمانه و مدبرانه بود. او به جز اینکه معلمی سرسخت، فعال سیاسی پرشور، نویسندهای برجسته، روزنامهنگاری شجاع و شاعری پرشور بود بلکه یک مدافع حقوق زنان در زمان خود و به دنبال حفظ خانواده بود. او حقوق زنان در حوزه تحصیل و کار را فریاد زد، از رهبران دین خواست تا در بسیاری از قوانین مربوط به طلاق و ازدواج مجدد تجدیدنظر کنند. ایده تساوی حقوق انسانی بین زن و مرد را تشویق کرد و مفهوم استقلال مالی و خودمختاری برای زنان را تقویت کرد.
ادامه مطلب را در فایل پی دی اف بخوانید
@Zananeiran1
بنتالهدی صدر-1.pdf
597.2K
بنتالهدی صدر، مدافع اسلامی حقوق زنان
گفتگوی اختصاصی ایران جمعه با زینب مهنا، دکتری اندیشه اسلامی معاصر با تمرکز بر جنسیت و مطالعات زنان، پژوهشگر و نویسنده
@Zananeiran1
بنت الهدی صدر، از تولد تا شهادت
در دهه اول ماه محرمالحرام ۱۳۵۸ ه.ق سید حیدر در شهر کاظمین صاحب فرزندی شد که نام او را آمنه گذاشتند؛ مادر او ۱۱ بار باردار شد اما فقط سه فرزند داشت: سید اسماعیل ۱۶ساله، سید محمدباقر ۴ساله و سیده آمنه. سیده آمنه شش ماه داشت که پدرش را از دست داد. مرجع بزرگ شیعه که از دنیا رفت خانواده او به خاطر فقر و نداری تا مدتی در تنگنای معیشت قرار داشت. آمنه پایش را که به مکتبخانه گذاشت چشمش به منقل ذغالی کنار اتاق افتاد که برای غلبه بر سردی هوا روشن شده بود؛ ترسید و به خاطر روبرو نشدن با هرم آتش از مکتبخانه رو گرداند. سید محمدباقر تعلیم او را برعهده گرفت و تا پایان عمر به او درس آموخت طوری که آمنه در پایان عمر مکاسب را نیز پیش برادر آموخت. آمنه به قدری در تحصیل و تعلیم پیش رفت که زمانی که عایشه بنت الشاطی از او پرسید: «شما از کدام دانشکده فارغالتحصیل شدهاید؟» او گفت: «من فارغالتحصیل مدرسه خودمان هستم!»
فعالیتهای ادبی
۱۲ساله بود که مجله «مجتمع» یا «جامعه» را نوشت و درباره آدابورسوم، نوع پوشش و... در فرهنگهای مختلف نوشت و به دست زنان و دختران داد. اشعار زیادی را از حفظ بود و از کودکی به سرودن شعر میپرداخت تا احساسات خود را بیان کند؛ سعی میکرد اشعارش بار دینی داشته و در مورد عشق به خداوند متعال و محبت اهلبیت (ع)، حج، نماز و... باشد.
ادامه مطلب را در فایل پی دی اف بخوانید
@Zananeiran1
بنتالهدی صدر-2..pdf
677.1K
بنت الهدی صدر، از تولد تا شهادت
فریبا انیسی
نویسنده کتاب دختری از تبار هدایت
@Zananeiran1