"نکاتی درباره لایحه
پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و
ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار"
@Zananeiran1
حجاب یک واجب شرعی و «سیاسی» است
مسأله حجاب یکی از موضوعهایی بود که ۱۵ فروردینماه رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان نظام درباره آن سخن گفتند. ایشان نکات مختلف و مهمی در این زمینه مطرح کردند که یکی از آنها این بخش بود: «مسأله حجاب محدودیّت شرعی و قانونی است؛ آنجا محدودیّتِ دولتی نیست، قانونی است و شرعی است؛ کشف حجاب، حرام شرعی و حرام سیاسی است؛ هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است». تلقی امر سیاسی کردن از حجاب موضوعی قابل تأمل است که برای بررسی بیشتر آن گفتگویی با حجت الاسلام علی غلامی، دکترای مطالعات زنان، عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) و رئیس کارگروه زن و خانواده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی داشتیم که در ادامه مشروح این گفتگو را میخوانید.
رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگزاران نظام در خصوص حجاب از تعابیر حرام شرعی و حرام قانونی استفاده نمودند. به نظر شما علت استفاده از این تعابیر چه بود؟
گناه وقتی به عرصه اجتماعی میآید و تبعات آن به عموم جامعه بر میگردد، اثر سیاسی از خود باقی میگذارد و تبعاتش فراتر از یک ناهنجاری میرود؛ حتی نظم و آرامش جامعه و به نوعی امنیت مردم و کشور را نیز تحتتأثیر قرار میدهد؛ لذا به صورت تکلیف آور در میآید و همچون مسأله حجاب به عنوان وظیفه ذاتی، محل ورود و دخالت حاکمیت اسلامی میشود.
ادامه مطلب را در فایل پی دی اف بخوانید
@Zananeiran1
حجاب یک واجب شرعی و( سیاسی) است.pdf
609.9K
حجت الاسلام علی غلامی/ دکترای مطالعات زنان، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) و رئیس کارگروه زن و خانواده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
@Zananeiran1
حق نان و نمک
"حق الملح" یا "حق نمک" یکی از آداب مرسوم در کشورهای عربیست که در آن مرد خانواده به همسر خود هدیهای میدهد برای تشکر از زحمات همسرش در ماه رمضان؛ آشپزی کردن، آماده کردن افطار و پرداختن به کارهای منزل با زبان روزه، مخصوصا اگر در خانه فرزندان کم سن و سال هم باشند و مادر به آنها غذا بدهد. مرسوم است که هدیه قطعهای طلا (مخصوصا در مغرب) یا هدایای دیگر باشد. البته ارزش اصلی این هدیه به ارزش مادی آن نیست بلکه مهم توجه کردن و قدردانی از زحماتیست که همسران و مادران در این ماه مبارک میکشند.
همه ما میدانیم که مادران با چه عشق و علاقهای و برای رضای خدا سفرههای افطار و سحر را آماده میکنند و منتظر هدیه یا پاداشی نیستند اما چه خوب است که اعضای خانواده قدردان زحمات این عزیزان باشند. آنها با وجود اینکه وظیفهای در این زمینه ندارند لطف میکنند و زحمت خانهداری را میکشند.
چنین رسمهایی میتوانند به ارزشمند شمردن خانهداری کمک کنند. چه خوب است که در کشور ما هم چنین رسومی دنبال شود. البته با توجه به شرایط اقتصادی لزومی ندارد از طلا شروع کنیم...
برای تشکر شاخهای گل هم کافیست!
مریم عطری
@Zananeiran1
خطای نوع سوم سیاستی در مسأله حجاب
رفع مسأله بدحجابی به منزله یک مسأله عمومی پیچیده، در طی سالهای اخیر بیش از هر چیز متأثر از عملکرد سیستم سیاستگذاری عمومی در زمینه ترویج حجاب بوده است. بنابراین شناسایی دلایل اثربخش نبودن عملکرد این سیستم در زمینه ترویج حجاب از ضرورتهای اشتغال دغدغهمندان سیاستی و علمی در شرایط کنونی خواهد بود.
در یک رصد ابتدایی، سوابق سیاستگذاری حجاب نشان میدهد که در نظام سیاستگذاری موضوعات فرهنگی و اجتماعی عموماً آنچه به باده فراموشی سپرده شده، پرداخت به «مسأله شناسی» پیش از «تدوین راهحل» در فرایند سیاستگذاری بوده است. عدم پردازش دقیق صورت مسأله در موضوعاتی پیچیده و درگیر با چندین حوزه مانند حجاب و در واقع ابتلای دستگاه سیاستی به بیماری تغافل از صورتبندی مسأله و بیتوجهی به صورتهای متکثر آن در طی سالهای متمادی دامنگیر دستگاه سیاستگذاری بوده است.
ادامه مطلب را در فایل PDF بخوانید
@Zananeiran1
خطای نوع سوم سیاسی در مساله حجاب.pdf
1.29M
ناهید سلیمی/ عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
@Zananeiran1
12.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#خبر
«خط سوم» نام برنامه جدیدی است که خود را مجله ویژه زنان ایرانی میداند و روزهای سهشنبه و چهارشنبه از شبکه دو پخش میشود.
به گزارش تارنمای شبکه دو، این برنامه شامل بخشهای مختلفی همچون «هدیه فرهنگی» پیرامون معرفی کتاب، «تجربه زیسته» در قالب پادکست تصویری، «معرفی بانوان شاخص انقلاب اسلامی» و «مردم چی میگن» با موضوع مصاحبه مردمی است.
اولین قسمت از این برنامه دیشب پخش شده و دومین قسمت از آن امشب حوالی ساعت ۲۳ با موضوع تشکلهای دانشجویی و دختران پخش خواهد شد.
بنظر میرسد بعد از سالها شاهد آغاز یک برنامه تخصصی حول مسائل زنان و خانواده در صداوسیما هستیم. امید است که این برنامه حقیقتا بتواند دغدغههای واقعی را بیان کند و به صورت تخصصی به آنها بپردازد.
@Zananeiran1
مواجهه فرهنگی ما با مسأله حجاب سرو سامان ندارد
پس از وقایع سال گذشته و در چند وقت اخیر شاهد سیل اقدامات و اظهارنظرهای مسئولان، نهادها و کارشناسان مختلف در خصوص مسأله حجاب هستیم. گرچه لزوم اقدام در این حوزه بر کسی پوشیده نیست و بسیاری از اقدامات نیز به جا بودهاند اما نقد و بررسی کارشناسی اقدامات کنونی و گذشته نیز امری ضروری است؛ چرا که اقدام نابجا نه تنها چاره مشکل نیست بلکه برخی مواقع میتواند وضع مسألهای را بدتر کند. در همین راستا در گفتگویی با مجید دهقان، دکتری فلسفه دین و عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده به این موضوع پرداختیم که مواجهه با موضوع حجاب چه الزاماتی دارد و چگونه میتوان به یک مواجهه مطلوب دست یافت. در ادامه این گفتگو را میخوانید.
چگونگی مواجهه با موضوع حجاب اکنون به یک سؤال جدی تبدیل شده است. شما در این خصوص چه نکات و ملاحظاتی را مدنظر دارید؟
حجاب در اصل یک مقوله فرهنگی است؛ گرچه در ایران سیاسی هم شده. البته وجهه سیاسی حجاب مربوط به چند دهه اخیر نیست بلکه به چندین دهه قبل و به اولین مواجهه ایران با تمدن جدید برمیگردد. در حوزه حجاب درست است که ما نیازمند ورود قانونی و حتی گاهی قضائی هستیم ولی تفاوت اساسی آن با سایر مسائل این است که حجاب رفتاری است که شخص باید در مورد آن قانع بشود. در واقع برای ما مطلوب نیست که این قانون را هم مثل کمربند ایمنی صرفاً از روی الزام اجرا کنند بلکه شرایط مطلوب وقتی است که به این باور رسیدهاند و این رفتار در آنها نهادینه شده است.
ادامه مطلب را در فایل PDF بخوانید.
#حجاب
#حیا
#زیست_عفیفانه
#گشت_ارشاد
@Zananeiran1
مصاحبه حجاب.pdf
706.3K
مجید دهقان/دکترای فلسفه دین و عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
@Zananeiran1
طردشدگان
حیا در جامعه ایرانی همواره از ارزشهای فرهنگی محسوب شده و اگرچه کاربرد عام دارد ولی از گذشته بخش مهمی از زنانگی آرمانی جامعه ایرانی را تشکیل داده است. علاوه بر فرهنگ، در گفتمان دینی رسمی نیز بر حیا تأکید میشود. در این گفتمان حیا اگرچه به زنان اختصاص ندارد ولی بار آن برای زنان بیشتر بوده و از سویی پیوند وثیقی با حجاب و برخی رفتارهای زن دارد. چنین رویکردی موجب شده است تا با کمترشدن تمایل زنان به الگوهای مطلوب رسمی حجاب و تغییر سبک پوشش و آرایش ایشان در سالهای اخیر، این ذهنیت ایجاد شود که حیا از جامعه ایرانی رخت بسته است اما شواهد متعددی گویای آن است که بسیاری از نمودهای حیا همچنان پررنگ است. لفظ حیا همچنان در میان زنان استفاده شده و کنشهای خود را در نسبت با این صفت اجتماعی تعریف و تحدید میکنند. این موارد چنین میرساند که در جامعه امروز، حیا صفتی مهم و زنده است اما دیگر همچون گذشته یکدست نیست و همه زنان نگاه و رویکرد یکسانی نسبت به حیا و باحیابودن ندارند. امروز شاید بتوان از تغییر معنای حیا صحبت کرد.
در پژوهشی که سال 1400 انجام دادم، به دنبال کشف معنای حیا در نزد زنان ایرانی و درک و تصور ایشان از این مقوله بودم و با اتخاذ رویکرد پدیدارشناختی مصاحبههایی عمیق با 20 نفر از زنان 18 تا 35 سال با پوششهای متفاوت داشتم. نتایج این پژوهش جالب توجه بود.
ادامه مطلب را در فایل PDF بخوانید.
#حجاب
#حیا
#زیست_عفیفانه
#گشت_ارشاد
@Zananeiran1
طردشدگان.pdf
1.26M
شیما علی ابادی/ دانشجو دکترای مطالعات زن و خانواده دانشگاه شهید بهشتی
@Zananeiran1
طرح مسائل زنان و خانواده در دیدار دانشجویان با رهبری
📌
۲۹فروردین ۱۴۰۲ در آخرین روزهای بهاری ماه مبارک رمضان به رسم هرساله، دیدار دانشجویان سراسر کشور با رهبر انقلاب در حسینیه امام برگزار شد. این جلسه با فضایی پویا و سرشار از انرژی جوانی همواره متفاوتتر از بسیاری از دیدارهای رهبری با اقشار مختلف شناخته میشود که نمایندگان دانشجویان در آن فرصت دارند تا بدون پرده نقدهایی را پیرامون مسائل مختلف کشور و همچنین فکر، نظر و راهکار خود را در مورد مسائلی که در طول فعالیتشان به آن رسیدهاند در محضر مقام اول کشور عنوان کنند.
در میان موضوعهای متنوع مطرح شده در این دیدارها، در سالهای اخیر و به خصوص در نیمه دوم دهه ۹۰ شاهد بروز گفتمان و محورهایی نو و روبهجلو در حوزه زنان و خانواده در متن سخنرانی اتحادیههای دانشجویی بودهایم؛ مواردی که طرح آنها در این سطح از جلسات به تکاپو واداشتن تشکلها و دانشگاههای بسیاری را به دنبال داشته است. اگرچه در ابتدا تعداد این موضوعها کم بود ولی روند روبه رشد آن در طی سالهای متمادی نشان از دغدغهمند شدن دانشجویان در این حوزه راهبردی و حساس است. امسال نیز محورهایی در این حوزه در سخنرانیها طرح شد اما اما آنچه در دیدار امسال ملموس بود، تفکیک موضوعها و سخنرانها بر اساس جنسیت آنها است؛ به طوری که عمده مسائل زنان از زبان دو سخنران خانم عنوان شده است.
✍🏻فرناز اینانلو، فعال حوزه زنان و خانواده
متن کامل را در لینک زیر بخوانید👇🏻
https://irannewspaper.ir/sp-180/26/16234
@Zananeiran1