eitaa logo
ضربان حیات
106 دنبال‌کننده
98 عکس
6 ویدیو
24 فایل
*بسم الله الرحمن الرحیم* ‌ ضربان حیات، شنیده می شود وقتی گوش هایت را به صدای تپش قلب قرآن، می سپاری. راه ارتباطی شما با خادمین کانال 🌱 @zaraban_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✨✨✨✨✨ (علیه السلام) 💠 در سوره ی حدید که آیات ابتداییش را طبق روایات مومنین ژرف اندیش آخر الزمان فهم میکنند ، با مومنینی روبرو هستیم که برای بهره مندی از مغفرت الهی از هم سبقت میگیرند ، به مقام صدّیقین و شهدا رسیده اند ، صدقه میدهند و از فضل خدا بهره مند گردیده اند . در سوره ی یوسف ع ، یوسف صدّیق به عنوان ولی خدا برای دور شدن از هر آنچه غیر خداست سبقت میگیرد ، به برادران تصدّق می کند و مقام اخلاصش در توحید بهره ای است از فضل خدا بر او و بر مردم . 💠 در سوره ی حدید مومنین آبدیده ای را میبینیم که بواسطه ی آنکه از نفاق دورند ، اهل انفاقند . سوره ی یوسف ع شرط خالص شدن ایمان را رجوع به ولی و تبعیت از او معرفی میکند . 💠 سوره ی حدید مومنینی را نشان میدهد که با ایمانشان نوری برای خود فراهم آورده اند .نوری که عامل و لازمه و مقدمه ی دیدن و بصیرت و موجب آشکاری و ظهور هر چیز است . سوره ی یوسف ع سوره ی ظهور و بروز و جلوگر شدن ولی خدا و ولایت الهی است .سوره ی بستر سازی های ولی خدا برای شکوفایی تعقل و بصیرت در جامعه است . 💠 در مجموع میتوان گفت سوره ی حدید ، مومنین آبدیده ای را به تصویر میکشد که مصادیق "من اتبعنی" در آیه ی ۱۰۸ سوره ی یوسف ع هستند .مومنینی که در پرتو شکوفایی تعقل و بصیرتشان ، ولایت پذیرند و با رجوع به ولی و تبعیت از او از شرک و نفاق رها شده جامعه را نیز از شکاف و نفاق پاک می کنند. ✨✨✨✨✨✨✨ 🆔@zarabane_hayat
*بندگانى* كه خويشتن‏دار و راستگو و اهل عبادت و انفاق گر و استغفار كنندگان در سحرگاهانند (سوره مبارکه آل‌عمران آیه 17) @zarabane_hayat
*آنهايى* كه از مال خود به فقرا در حال وسعت و تنگدستى انفاق كنند و خشم و غضب فرو نشانند و از بدى مردم درگذرند (چنين مردمى نيكوكارند) و خدا دوستدار نيكوكاران است (سوره مبارکه آل‌عمران آیه 134). @zarabane_hayat
✨✨✨✨✨ تنها طريقى كه حيات جامعه به وسيله آن محفوظ می‏ماند و استخوانش محكم شده و روى پاى خود می ايستد ،همين طريق است يعنى *طريقه انفاق و احسان* كه از لوازم آن ترك ربا است، و به همين جهت مطالب نامبرده در آيات مورد بحث [آیات 131 تا 138 سوره آل عمران] را با نهى از ربا خوارى آغاز فرمود، و در حقيقت اين نهى [نهی از ربا] جنبه زمينه چينى براى دعوت به احسان و انفاق را دارد. *در آيات انفاق و ربا در سوره بقره نيز گذشت* : 🔸 كه انفاق به همه طرقش از بزرگترين عواملى است كه ريشه و بنيان اجتماع بر آن پايه استوار است، و *يگانه عاملى* است كه روح وحدت را در كالبد مجتمع انسانى می ‏دمد، و در نتيجه قواى پراكنده آن را متحد می ‏سازد، و به اين وسيله سعادت زندگيش را تامين می ‏كند، و هر آفت مهلكى و يا آزار هر آن كسى كه قصد او را داشته باشد، دفع م ی‏نمايد، و يكى از بزرگترين اضداد اين وحدت ربا است، كه اثرى ضد اثر انفاق را دارد. 📚برگرفته از ترجمه تفسير الميزان، ج‏4، ص: 24 ✨✨✨✨✨✨✨ 🆔 @zarabane_hayat
✨✨✨✨✨ *ویژگی انفاق* در آیه 22 در ادامه ی معرفی اولوالباب از آیه 19 است. *ویژگی انفاق* بلافاصله بعد از اقامه ی صلوه آمده که نشان از اهمیت مسئله دارد، 🔸اقامه صلوه به وجه ارتباط فرد با خداوند 🔸و انفاق به وجه ارتباط فرد با انسان های دیگر می پردازد. از این مسئله می توان نتیجه گرفت که انجام اعمال عبودی بدون توجه به محیط اطراف و در نظر گرفتن نیازهای جامعه مورد قبول دین نیست و باید به همه ابعاد توجه کرد. * اولوالبابی* که در این سوره از آنها یاد شده است افراد بسیار برجسته ای هستند که ریشه ی اعمال آنها *ذکر پذیری و حق دانستن قرآن* است. این افراد در درجات بالای ایمان قرار داشته به صورتی که : 🔹به عهد خدا وفا می کنند و نقض پیمان نمی کنند. 🔹خشیت از رب دارند. 🔹 بخاطر خشنودی پروردگارشان صبر می کنند. اقامه ی صلوه دارند 🔹 و از آنچه خداوند روزی شان کرده است انفاق می کنند و سیئه را با حسنه برطرف می کنند. 🔹 در حقیقت یک منظومه ی رفتاری در مورد این افراد دیده می شود که در هر قسمتی بهترین و کاملترین بروز را داشته و هیچگونه منیتی ندارند. 🔹 نگاه آنها به آخرت و ربشان دوخته شده است. *انفاق در سر و علن* نیز نشان از این است که این افراد اهتمام ویژه ای به این امر داشته و هدفشان جاری کردن و بهره مند کردن همه از رزق است. *دفع سیئه با حسنه نیز نوعی انفاق رفتاری است* . این افراد هر گونه ضعفی را مشاهده کنند در جهت رفع آن بر آمده تا آن نقص را جبران کنند و در تمام این شرایط، حال حاکم بر آنها وفای به عهد الهی و خشیت از رب و در یک کلمه ابتغای وجه رب است. 🔹 تمام تلاش خود را می کنند که جامعه در پرتو وصل شدن به رسول و جاری شدن حقیقت ذکر، رشد کنند. 🍃یادمان باشد که هر جایی که نقصی می بینیم و در پی رفع آن هستیم در حقیقت مشغول انفاق هستیم و باید این انفاق ما *صبورانه* باشد. دقت کنیم که رفع نقص و پر کردن شکاف ها را باید ⬅️ در راستای *بهره مندی جامعه از رسول و ذکر انجام دهیم* . *انفاق ما باید به مثابه ی بارانی باشد که حقیقت حیات بخش ذکر را در هر بخشی جاری کرده و مردم را از آن بهره مند کند* . ✨✨✨✨✨✨✨ 🆔@zarabane_hayat
وَ الَّذينَ صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ *وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً* وَ يَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُولئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ (سوره مبارکه رعد آیه 22) و كسانى كه به طلب رضاى پروردگارشان صبورى كرده، نماز به پا داشته، و از آنچه روزيشان داده‏ايم پنهان و آشكارا انفاق كرده‏اند، و بدى را با نيكى رفع مى‏كنند، ثواب آن سرا خاص ايشان است. قُلْ لِعِبادِيَ الَّذينَ آمَنُوا يُقيمُوا الصَّلاةَ *وَ يُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً* مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فيهِ وَ لا خِلالٌ (سوره مبارکه ابراهیم آیه 31) به بندگان من كه ايمان آورده‌‏اند بگو: پيش از آن كه روزى بيايد كه در آن نه معامله باشد و نه دوستى نماز را به پاداشته و از آنچه روزيشان داده‏ايم پنهان و آشكار را انفاق كنند. @zarabane_hayat @ghadrschool
✨✨✨✨✨ 🔸غرض سوره : تقویت باور معاد وجزای مطابق اعمال دنیا است اگر انسان به معاد باور داشته باشد و دنیا را گذرا و محل عبور بداند راحت تر می‌تواند از دارایی های مادی اش صرف نظر کند. کسی که باور به معاد دارد سعی می‌کند برای زندگی آن سوی خود توشه برگیرد و یکی از راه‌های آن انفاق است. انسان معاد باور می داندکه مال دنیا منحصر به این دنیاست ونمیتواند با خود به سرای آخرت منتقل کند. 🔹پس با انفاق، مال خود را *تبدیل به نعمات بهشتی* در سرای آخرت می‌کند. ✨✨✨✨✨✨✨ @zarabane_hayat
در آیات ۱۲ و ۱۳ سوره مبارکه مجادله به این مطلب اشاره شده است که گروهى از مردم به خصوص ثروتمندان مرتباً مزاحم پيامبر مى‌‏شدند و خصوصى با پيامبر سخن مى‏‌گفتند و كارى كه مايه اندوه ديگران و يا كسب امتياز و تقرب بى‏‌دليل براى آنان بود. آيه نازل شد تا آزمونى براى علاقه واقعى آنان باشد. اين آيه نشان مى‏‌دهد كه پرداخت صدقه، پيش از گفتگوى خصوصى با پيامبر، از ابتدا فرمانى آزمايشى بود تا مؤمنان صادق و عاشق، از ديگران بازشناخته شوند. 🍀🍀 🍀 🍀 🍀 *دین، يك رابطه فردى و شخصى با خدا نيست، رسيدگى به فقرا و اطاعت از فرمان‏هاى حكومتى پيامبر نيز از احكام دينى است‏.* 🍀🍀 🍀 🍀 🍀 @zarabane_hayat @ghadrschool
اين آيه‏‌هاى كتابى است سراسر حكمت، (كتابى كه جايى براى لهو در آن نيست). كتابى كه هدايت و رحمت براى نيكوكاران است. آن كسانى كه نماز گزارند و زكات دهند، و خود به دنياى ديگرى يقين دارند. 🍃 🌾 🍃 🌾 🍃 🌾 🍃 ایتای زکات یکی از مصادیق انفاق است. زکات اسم مصدر و به معنی چیزی است که از تزکیه حاصل می شود. زکات همه ی تزکیه های مالی را در برمی گیرد، بنا براین شامل همه حقوق مربوط به اموال می شود مانند حقوق خداوند، حقوق رسول، حقوق ضعفا، خویشاوندان، یتیمان، در راه ماندگان و حقوق مردم در معاملات و عقود که انسان باید آنها را بپردازد و از مالش خارج کند. طبق آیات اولیه این سوره، آیات کتاب حکیم(قرآن)، هدایت و رحمت است برای محسنین، پس اگر می خواهیم از هدایت و رحمت قرآن بهره مند شویم باید اقامه صلوه و ایتای زکات و یقین به آخرت را در خود تقویت کنیم. پس با ایتای زکات نه فقط فرد گیرنده ی زکات، بلکه خود زکات دهنده نیز از خیرات آن بهره مند می شود. مژده ی فلاح برای محسنین نیز که در آیات ابتدایی به آن اشاره شده است بسیار دلگرم کننده است. فلاح نجات از شرور، ادراک و دریافت خیر و صلاح است. با ایتای زکات در حقیقت جریانی برای رفع نواقص در جامعه ایجاد می شود که به سبب آن تالیف قلوب حول محور توحید اتفاق می افتد. 🍃 🌾 🍃 🌾 🍃 🌾 🍃 @zarabane_hayat @ghadrschool
🌸🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🌸🍃 🍃 آیا چیزی هست که تو مالک آن باشی؟ اگر گمان می کنی آنچه داری، تو مالک واقعی اش هستی، اشتباه بزرگی کرده ای، و اگر می دانی آنچه داری، مالک واقعی آن نیستی، چرا از آن نمی بخشی؟ و حق خدا و مردم را نمی پردازی تا از وبال و گرفتاری آن روزی که مال و فرزندان به حال کسی نفعی ندارند ـ و جز برای کسی که با قلب سلیم به پیشگاه خدا رفته ـ در امان باشی؟ پیامبر عالیقدر اسلام در مقام مقایسه میان فقر و غنا و اینکه کدام یک برای سعادت انسان بهتر است، می فرماید: «تهیدستی از ثروت بهتر است، مگر ثروت ثروتمندی که از مال خود، قرض اشخاص پریشان حال و مقروض را ادا کند و آنان را از زیر بار قرض و فشار زندگی نجات دهد و به مسلمانان بی بضاعت و گرفتار کمک کند». قطعاً آنچه بر پایه محکمی استوار نباشد، دوام نخواهد آورد، فرو خواهد ریخت و درهم خواهد شکست. از این رو، انفاق و بخشش و بالاتر از آن ایثار، به زیر بناهای محکمی نیازمند هستند. مادام که این پایه ها استوار نباشند، انفاق شکل نخواهد گرفت و رشد نخواهد کرد. بنابراین درمورد انفاق باید از ارزش، انگیزه، اندازه، شکل و روش، مصرف ها، مانع ها، وسعت و گستردگی آن گفتگو و بحث شود. 🌐 منبع: https://hawzah.net/fa/Magazine/View/4180/6178/65372/%D8%A7%D9%86%D9%81%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%AA