eitaa logo
زندگی آگاهانه
340 دنبال‌کننده
625 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
💢انسان، موجود دو کانونی 🔸️در روح انسان دو مرکز و دو کانون موجود است که هریک از ایندو، منبع یک نوع فعالیتها و تجلیات روحی است. ⬅️نام یکی از این دو کانون، عقل یا خرد و نام آن دیگری قلب یا دل است. فکر و اندیشه و دوراندیشی و حسابگری و منطق و استدلال و علم و فلسفه از تجلیات کانون عقل است، و بعضی دیگر از تجلیات روحی مانند خواستن و شیفته شدن و آرزو کردن و به حرکت آوردن از کانون دل سرچشمه می‌گیرد. ✔از کانون دل حرارت و حرکت برمی‌خیزد و از کانون عقل هدایت و روشنایی. 👈آن کس که دلی افسرده و بی‌خواهش و بی‌امید و آرزو دارد موجودی سرد و بی‌حرکت و جامد است و هیچ‌گونه فعالیتی از او سر نخواهد زد، به مرگ نزدیکتر است تا به حیات. 👈و آن کس که از نیروی عقل و فهم و تدبیر بی‌نصیب است مانند ماشینی است که در شب تاریک در حرکت است و فاقد چراغ و راهنماست. 📚 استاد مطهری، بیست گفتار، ص193 🆔️@zendegi_filsofaneh
💢ما مکتبی خواهانیم که ... 🔸️ما مکتبی را می‌خواهیم که بالاتر از تکامل بهره بیاورد 🔹️ما مکتبی را می خواهیم که انسان را زیاد کند ، نه فقط علم و عقل و ثروت و ... او را. ⬅️انسان را زیاد کند تا او بتواند به استعدادهای تکامل یافته اش جهت بدهد و آن ها را رهبری کند ؛ که زیاد شدنِ انسان و رُشد انسان ، یعنی همین جهت دادن به خویشتن و رهبری کردنِ خویش . 📚 مسئولیت و سازندگی ، علی صفایی حائری ، صفحه ۱۷ 🆔️@zendegi_filsofaneh
العاقِلُ مَن لا یُضَیِّعُ لَهُ نَفَسا فیما لا یَنفَعُهُ خردمند کسی است که دمی را در کار های بی فایده هدر نمی‌دهد 📚غررالحکم‌حدیث۲۱۶۳ 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔻پیام‌های‌آیه 1️⃣انسان در حركت به سوى خداست. «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‌ رَبِّكَ» 2️⃣انسان در مسير حركت به سوى خدا، با مشكلات بى‌شمارى روبروست. «إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‌ رَبِّكَ» 3️⃣خداوند در تاريخ و جامعه قوانينى ثابت قرار داده است كه همه از آن [قوانین ثابت] تبعيّت مى‌كنند؛ نه مى‌توانند توقف كنند، نه به عقب بازگردند و يا به سويى ديگر روند. «كادِحٌ إِلى‌ رَبِّكَ كَدْحاً» 4️⃣پايان حركت انسان، رسيدن به خداوند است. «فَمُلاقِيهِ» 📚تفسیر نور ،جلد ۱۰، صفحه ۴۲۸ 🆔️@zendegi_filsofaneh
شریف‌ترین استعدادهایی که در انسان هست بالا رفتن به سوی خداست، مشرّف شدن به شرف توحید است که سعادت دنیوی و اخروی در گرو آن است. 👈حالا اگر انسانی بر ضد توحید کاری کرد، او انسان ضد انسان است یا بگوییم حیوان ضد انسان است. بنابراین ملاک شرافت و احترام و آزادی انسان این است که انسان در مسیر انسانیت باشد. انسان را در مسیر انسانیت باید آزاد گذاشت نه انسان را در هر چه خودش انتخاب کرده باید آزاد گذاشت ولو اینکه آنچه انتخاب می‌کند برضد انسانیت باشد. 🔹️کسانی که اساس فکرشان در آزادی انسان آزادی خواست انسان است یعنی هرچه انسان بخواهد در آن آزاد باشد، گفته‌اند: «انسان در انتخاب عقیده آزاد است.» بسا عقیده‌ای که انسان انتخاب می‌کند بر ضد انسان و بر ضد خودش است. 📚 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۳، ص۲۱۷ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️وظیفه‌ی ما در مقابل تهمتی که به دیگران زده می‌شود، چیست؟ 🎙استاد شهید مطهری 🆔️@zendegi_filsofaneh
آینۀ نفس ✔آینه‌ها سه نوع‌اند؛ «ساده» که تصویر هر چیز را همان گونه که هست نشان می‌دهد؛ «محدب» یا «کوژ» که تصویر راکوچک نشان می‌دهد. «مقعر» یا «کاو» که تصویر را بزرگ نشان می‌دهد. ✅عقل، آینۀ ساده است و هر چیز را همان گونه که هست نشان می‌دهد. ❌اما نفس انسان، آینه‌ای است که در آنِ واحد هم مقعر و هم محدب است؛ آنچه را خود می‌پسندد، بزرگ جلوه می‌دهد و آنچه را نمی‌پسندد، کوچک نمایش می‌دهد. 💬آیت‌الله حائری شیرازی 🆔️@zendegi_filsofaneh
💢انتخاب از روی جهالت از نظر اسلام مردود است 👈انتخاب صحیح، انتخاب از روی بصیرت و آگاهی است 🔸️خداوند متعال در آیه ۱۰۸ سوره یوسف می فرماید ای پیغمبر به مردم بگو راه من راه بصیرت و آگاهی است: 🔹️ قُلْ هذِهِ سَبِيلِي أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى‌ بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِي بگو: این طریقه و راه من است که من و هر کس پیرو من است بر پایه بصیرت و بینایی به سوی خدا دعوت می کنیم ⬅️انتخاب اگر آگاهانه و از روی درک و فهم شد با ارزش است ⬅️انتخاب از روی ترس، جهالت، لجاجت و ... بی ارزش است 💬حجّت‌الاسلام دکتر رفیعی ۱۴۰۰/۳/۴ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوارج مردمی بی نصیب از تعلیم و تربیت اسلامی اما علاقمند به اسلاممردمی که فقط ظاهر اسلام را می‌شناختند، اما با روح اسلام آشنا نبودند 👈یک چنین مردمی در همه جا هستند 🎙استاد شهید مطهری 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔸️امام حسن علیه السلام: ✔بر شما باد به تفکّر، که تفکّر مایه حیات قلب شخص بصیر و کلید درِ حکمت است. 📚إعلام الدین، ص ۲۹۷ 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔸کافرِ مؤمن🔸 👈هر کسی حرف عقلش را بشنود، به خدا نزدیک می شود ولو مسلمان نباشد. این عقل، نورِ خداست. ولو طَرف یهودی باشد، مسیحی باشد، کمونیست باشد. ✔چون عقل، تحتِ ولایت ‌اللّه است، لذا هرکسی به عقلش عمل کند، بالاخره از ظلمت به سمت نور می رود، ولو کافر باشد. چنین کسی، «کافرِ اسمی» است امّا «مؤمنِ رسمی» است. 💬آیت‌الله حائری شیرازی 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴چرا برخی افراد از تجملاتِ زندگی پرهیز می‌کنند ❓ 🎙استاد شهید مطهری 🆔️@zendegi_filsofaneh
نوشیدن‌ قبل‌از تشنگی❌ 👈ما پیش از آنکه تشنه باشیم ، نوشیده ایم و پیش از آنکه به اشتها آمده باشیم و با سؤال ها گلاویز شده باشیم ، خود را تلنبار کرده ایم و پیش از آنکه به معناها دست یافته باشیم ، به کلمه ها رسیده ایم ... ✔و این است که باد کرده ایم و با آنکه زیاد داریم ، مریض و بی رمق هستیم و به امتلای ذهنی و پرخوری فکری دچار شده ایم ... ⬅️اسفناک اینکه ، این بیماری و این پرخوری ، همه گیر شده و اسفناک تر اینکه این بیماری در ابتدا به عنوان یک افتخار و نشانه سلامتی و روشنفکری هم قلمداد می گردد ، اما رفته رفته سنگینی و ضعف ذهنی را به دنبال می آورد و روشنفکرِ تلنبار شده را به بن بست می رساند . 🔺️اینها با اینکه خیلی دارند فقیر هستند ؛ چون پیش از سؤال ، به جواب ها رسیده اند و پیش از عطش ، به آب . ✅دوای این ها همان طرح « سؤال های بنیادی » است که بتواند به تفکرات آن ها سازمان بدهد تا بتوانند با تفکرات سازمان گرفته به مطالعات خویش سر و سامانی بدهند و آن را هضم کنند 📚 رشد ، علی صفایی حائری ، ص ۱۸ 🆔️@zendegi_filsofaneh
صبـح را با غزل چشم تو مينوشم و باز مثل هر روز تو در مطلع شعرم هستي... 🆔️@zendegi_filsofaneh
در شهر نشانه‌ای ز تبلیغ تو نیست ای عشق ستاد انتخاباتت کو؟ 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔸عمل بر مبنای سیرۀ اهل بیت علیهم السلام🔸 تمام کارهایی که امام راحل کرده، بر مبنای عملکرد چهارده معصوم است. زندگی معصومین را خوب خوانده و تاریخ آنان را دقیقاً مطالعه کرده، تا بداند که اکنون تکلیفش چیست و باید چکار کند. امام راحل در دوره شاه، برخورد حسینی کرد. گفت ما برای مبارزه می‌آئیم گرچه کشته شویم. این روش امام حسین علیه السلام است. در برخورد با بنی صدر، سیاست حسنی پیش گرفت. ابتدا با او برخورد نمی‌کند و می‌گوید حفظش کنید! همانطور که امام حسن علیه السلام از خلافت کناره گیری می‌کند و معاویه خلیفه می‌شود، امام فرماندهی کل قوا را به بنی صدر می‌دهد، و چنین می‌کند تا او شناخته شود، همانطور که امام حسن علیه السلام صلح کرد تا چهره معاویه مشخص شود. 💬آیت‌الله حائری شیرازی 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢کار برای خدا و کار برای مردم 🔸 از نظر اسلام همچنان که کار خود را باید برای خدا کرد، کار خلق را نیز باید برای خدا کرد. 🔹 اینکه گفته می‌شود کار برای خدا یعنی کار برای خلق، راه خدا و خلق یکی است و برای خدا یعنی برای خلق، وگرنه کار برای خدا منهای خلق آخوند بازی و صوفی‌گری است، سخن نادرستی است. از نظر اسلام راه، راه خداست و بس، و مقصدْ خداست نه چیز دیگر، اما راه خدا از میان خلق می‌گذرد. 🔸 کار برای خود کردن نفس‌پرستی است، کار برای خلق کردن بت‏ پرستی است، کار برای خدا و برای خلق کردن شرک و دوگانه‌‏پرستی است، کار خود و کار خلق برای خدا کردن توحید و خداپرستی است. 🔹 از قرآن مجید در مورد «اخلاص» نکته جالبی استفاده می‌شود و آن اینکه مخلِص بودن (به کسر لام) غیر از مخلَص بودن (به فتح لام) است. مخلِص بودن (به کسر لام) یعنی در عمل اخلاص ورزیدن، عمل را پاک و خالص برای خدا انجام دادن. اما مخلَص بودن (به فتح لام) یعنی پاک و خالص شده برای خدا. 🔸️بدیهی است که پاک و خالص کردن عمل، چیزی است و پاک و خالص بودن به تمام وجود، چیز دیگر است. 📚استاد مطهری، جهان‌بینی توحیدی، ص۸۰-۷۹ 🆔️@zendegi_filsofaneh
ســلام قرارِ دلِ بے قــرار ما..🌹 🆔️@zendegi_filsofaneh
امام‌علی‌علیه‌السلام: الكَذّابُ و المَيّتُ سَواءٌ؛ فإنّ فَضيلَةَ الحَيِّ علَى المَيّتِ الثِّقَةُ بهِ، فإذا لَم يُوثَقْ بكَلامِهِ بَطَلَت حَياتُهُ دروغگو و مرده يكسانند؛ زيرا برترى زنده بر مرده به اعتماد بر اوست. پس اگر به سخن او اعتمادى نشود، زنده نيست 📚غررالحكم‌،حدیث۲۱۰۴ 🆔️@zendegi_filsofaneh