✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨
#آداب_خواب ❶
💫 دیدگاه پیامبر اسلام صَلَّیالله عَلَیهِ وَ آلِه وَسَلَّم درباره تعریف کردن خواب برای دیگران :
😴 خواب در اسلام حرکت روح به سوی عالم ارواح شمرده شده است.
روح انسان در عالم خواب، قالب مثالی (برزخی) به خود می گیرد و به پرواز در میآید و به جاهایی میرود و عوالمی را سیر میکند که در بیداری میسر نیست.
🔺میتوان گفت در خواب روح انسان، آزاد میشود و میتواند سیر آفاق نماید و گذشته و آینده را بدون صورت مادی ببیند؛ زیرا زمان در آن جا به شکل زمان ما نیست، گذشته و حال و آینده در آن یکی است، منتها این آگاهی روحی بستگی به تکامل روحی افراد دارد.
✨ پیامبراکرم صَلَّیالله عَلَیهِ وَ آلِه وَسَلَّم در حدیثی خواب و رؤیا را سه گونه معرفی میکنند و میفرمایند :
1⃣ گاهی بشارتی از ناحیه خداوند است.
2⃣ گاه وسیله غم و اندوه از سوی شیطان،
3⃣ و گاه مسایلی است که انسان در فکر خود میپروراند آن را در خواب میبیند .
❓یکی از سوالاتی که معمولا برای افراد پیش میآید این است که وقتی خوابی و رویایی چه خوب و چه بد میبینیم چه باید بکنیم و آن را برای چه کسانی میتوانیم تعریف کنیم.
❓این پرسش ها در زمان حیات مبارک معصومین علیهمالسلام از آن حضرات سوال شده که ایشان پاسخهایی در این باره فرمودهاند.
〽️ به عنوان مثال پیامبر خداصَلَّیالله عَلَیهِ وَ آلِه وَسَلَّم درباره این که اگر رویای خوب و بدی دیدیم چه باید بکنیم، میفرمایند :
✅ هر گاه یکی از شما خوابِ خوبی دید، آن را تعبیر کند و برای دیگران بازگو کند و اگر خواب بدی دید آن را تعبیر نکند و به کسی هم نگوید
🔅ایشان همچنین درباره این که برای چه کسی میتوان خواب را تعریف کرد؟
〽️ فرمودند : رؤیا را جز برای مؤمنی که از حسادت و تجاوز مبرّاست، نباید بازگو کرد.
❓یکی دیگر از سوالاتی که معمولا مطرح میشود این است که کدام رؤیا بشارت های خداوند را برای مؤمن به همراه دارد؟
💫 رسول خدا صَلَّیالله عَلَیهِ وَ آلِه وَسَلَّم درباره آیه ۶۴ سوره یونس :
لَهُمُ الْبُشْرَىٰ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِيالْآخِرَةِ ....... فرمودند :
آن بشارت، خواب خوبی است که مؤمن می بیند و به وسیله آن در دنیایش نوید داده میشود.
⚜ همچنین امام عسکری علیهالسلام در حدیثی درباره مضرات پرخوابی برای انسان میفرمایند : هرکه زیاد بخوابد، خواب های پریشان بیند.
📚 منابع احادیث :
۱- کنزالعمّال : ص ۴۱۳۹۲
۲- الکافی: ج ۶۰ ص ۹۰ ح ۸
۳- الدرّة الباهرة : ص ۴۳
۴- میزان الحکمة ج ۴ ص ۵۷۴
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨
🕋 قبله کجاست❓
〽️ قبله در لغت به معنای سمت و جهت است و در اصطلاح به کعبه یا جهتی گفته میشود که مسلمانان رو به آن نماز میگزارند.
👈 این جهت نه فقط در احکام نماز بلکه در بسیاری از دیگر احکام اسلامی همچون ذبح حیوانات و دفن مردگان اهمیت دارد.
مردگان را در قبر به شکلی روی دست راست میخوابانند که بدنشان رو به قبله باشد. بسیاری از کارهای مسلمانان (مانند خوابیدن، دعا کردن، غذا خوردن، نشستن و…) مستحب است رو به قبله باشد.
🌍 عرض جغرافیایی کعبه ۲۱ درجه و ۲۵ دقیقه و ۲۱ ثانیه شمالی و طول جغرافیایی آن ۳۹ درجه و ۴۹ دقیقه و ۳۴٫۲۵ ثانیه شرقی است.
🕌 قبله اول و تغییر آن
✨ پیامبر ﷺ در مکه و سالهای نخست پس از هجرت در مدینه، به سوی بیت المقدس نماز میگزارد؛ اما خواستِ قلبی او نمازگزاردن به سوی کعبه بود و بدین جهت در انتظار وحی و تغییر قبله به سر میبرد. خداوند با نزول آیه قبله، او را خشنود کرد و به تغییر قبله به سوی مسجدالحرام فرمان داد :
📖 آیات ۱۴۲ تا ۱۴۴ سورهٔ بقره در این باره نازل شدند.👇👇
📖 قَد نَرَی تَقَلُّبَ وَجهِکَ فِی السَّمَاء فَلَنُوَلِّینَّکَ قِبلَةً تَرضَاهَا فَوَلِّ وَجهَکَ شَطرَ المَسجِدِ الحَرَامِ وَحَیثُ مَا کُنتُم فَوَلُّوا وُجُوِهَکُم شَطرَهُ وَإِنَّ الَّذِینَ أُوْتُوا الکِتَابَ لَیعلَمُونَ أَنَّهُ الحَقُّ مِن رَّبِّهِم وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا یعمَلُونَ
✍(ترجمه: نگریستنت را به اطراف آسمان میبینیم. تو را به سوی قبلهای که میپسندی میگردانیم. پس روی به جانب مسجدالحرام کن؛ و هر جا که باشید روی بدان جانب کنید. اهل کتاب میدانند که این دگرگونی به حق و از جانب پروردگارشان بوده است؛ و خدا از آنچه میکنید غافل نیست.)
📚 مفسران درباره زمان و مکان نزول آیه قبله و تغییر آن، اتفاق نظر ندارند و زمان آن را بین ۶ تا ۱۹ ماه پس از هجرت یاد کردهاند.
✅ مکان نزول و جاری شدن حکم تغییر قبله، در «مسجد القبلتین» است.
https://b2n.ir/384929
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨
#آداب_خواب ❷
😴😴 اقسام خواب :
1⃣ انبیا روی کمر می خوابند
2⃣ مومن مقابل قبله برسمت راست می خوابد.
3⃣ پادشاهان برسمت چپ می خوابند.
4⃣ ابلیس و شیاطین بر روی صورت و شکم می خوابند.
💢 بهترین نوع خوابیدن:
آن است که در رساله ی ذهبیه آمده به این صورت که انسان ابتدا کمی روی شانه ی راست دراز بکشد و بعد روی شانه ی چپ بخوابد و زمانی هم که قصد بیدار شدن دارد مدت روی شانه ی راست دراز بکشد. یعنی ابتدا و انتهایش باید سمت راست باشد.
❌ بدترین نوع خوابیدن:
🛌 خواب روی شکم.
این خواب شومی است و بسیار مذمت شده است.روایت داریم که اگر دیدید کسی روی شکم خوابیده او را بیدار کنید چون این خواب ابلیس است.
🕔 زمان هایی که خوابیدن کراهت و ضرر دارد :
۱- ما بین الطلوعین (بین اذان صبح و طلوع آفتاب)
۲- خوابیدن بین نماز مغرب و عشاء
۳- خوابیدن بعد از نماز عصر
۴- خوابیدن بین نماز شب و نماز صبح
🛏 محل خواب :
۱- تنها خوابیدن به شدت نهی شده است.تا حدی که پیامبر می فرمایند کسی که تنها بخوابد ملعون است.
۲- خوابیدن روی بامی که دیوار نداشته باشد نهی شده است.
۳- خوابیدن با دست و دهان کثیف و نشسته نهی شده است.
🔻توصیه هایی در روایات در مورد خواب :
۱- زمان خواب پاها به سمت قبله باشد.
۲- دست را زیر گونه بگذارید
۳- خود را عادت دهید که هنگام خواب لب ها را باز کنید تا بخارات از دهان خارج شود.
۴- پنبه گذاشتن در گوش
۵- رفتن به دستشویی قبل از خواب
۶- وضو گرفتن قبل از خواب
۷- مسواک زدن قبل از خواب
📗علل الشرایع،ج ٢، ص ٢٨٤
📙حلیة المتقین باب ۸ فصل ۴
https://b2n.ir/384929
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨
#آداب_خواب ❸
🔻بخش اول
سزاوار است هنگام خواب این امور رعایت شود:
1⃣ با طهارت بخوابى.
2⃣ از گناهان توبه نمایى.
3⃣ قلب خویش را از فکر دنیا فارغ سازى.
5⃣ سعى کن چنان باشى که حقِّ کسى در گردنت نباشد.
6⃣ عزم داشته باشى که براى نماز شب برخیزی ، زیرا که افتخار مؤمن و زینت او در دنیا و آخرت، نماز در آخر شب است.
7⃣ سوره توحید و تکاثر و آیة الکرسى
را مى خوانى .
8⃣ تسبیح فاطمه زهرا سلام الله علیها را مى خوانى.
9⃣ بهتر است به طرف راست یا به پشت بخوابى، امّا به سینه خوابیدن در روایات به عنوان خواب شیطانى شمرده شده است.
🔟 در صورتى که از غلبه خواب نگران باشى که براى نماز شب، یا نماز صبح بیدار نشوى، خواندن آیه آخر سوره کهف بسیار مؤثر است :
📖 قُلْ اِنَّما اَ نَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحى اِلَىَّ، اَنَّما اِلهُکُمْ اِلهٌ واحِدٌ، فَمَنْ کانَ
یَرْجُو لِقآءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً، وَلایُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ اَحَـداً.
✨امام صادقعلیه السلام میفرمایند:
که هیچ کس این آیه را در وقت خوابیدن نمى خواند مگر آن که در ساعت مقصود بیدار مى شود.
1⃣1⃣ کم خوردن غذا و مایعات و به موقع خوابیدن نیز، به بیدارى در آخر شب کمک مى کند.
2⃣1⃣ در صورت ترس از حیوانات موذى این دعا را بخوان که از امام باقر علیه السلام روایت شده است:
🤲 اَعُوذُ بِکَلِماتِ اللهِ التّآمّاتِ، اَلَّتى لایُجاوِزُهُنَّ بَرٌّ وَلا فاجِرٌ مِنْ شَرِّ ما
ذَرَءَ، وَمِنْ شَرِّ ما بَرَءَ، وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ دآبَّة هُوَ اخِذٌ بِناصِیَتِها، اِنَّ رَبّى عَلى
صِراط مُسْتَقیم.
3⃣1⃣ در صورت خوف از احتلام (جنابت در خواب) این دعا را بخواند:
🤲 اَللّهُمَّ اِنّى اَعُوذُ بِکَ مِنَ الاِْحْتِلامِ، وَ مِنْ شَرِّ الاَْحْلامِ، وَ مِنْ اَنْ یَتَلاعَبَ
بِىَ الشَّیْطانُ فِى الْیَقْظَةِ وَالْمَنامِ.
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅
ادامه دارد ....
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨
#آداب_خواب❸
🔻بخش دوم
4⃣1⃣ در صورت خوف از سارق (ضمن رعایت جهات ایمنى) دو آیه آخر سوره اسراء را بخوان:
📖 قُلِ ادْعُوا اللّهَ اَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ، اَیّاً ما تَدْعُوا فَلَهُ الاَْسْماءُ الْحُسْنى، وَ لا
تَجْهَرْ بِصَلاتِکَ وَ لا تُخافِتْ بِها، وَ ابْتَغِ بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً وَ قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ
الَّذى لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً، وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فىِ الْمُلْکِ، وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِىٌّ مِنَ
الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً.
5⃣1⃣ خوابِ بینالطلوعین و خواب بعد از عصر (وقت غروب) را ترک کن.
6⃣1⃣ در پشت بامى که اطراف آن دیوار ندارد خوابیدن مکروه است.
7⃣1⃣ اگر خوابى دیدى براى کسى نقل کن که عالمى ناصح و مهربان باشد (و با تعبیر صحیح تو را امیدوار سازد).
8⃣1⃣ از امام صادق علیهالسلام نقل شده است که هر کس هنگام رفتن به بستر، سه بار این دعا را بخواند (و توبه کند) از گناه پاک مىشود:
🤲 اَلْحَمْدُللهِِ الَّذى عَلا فَقَهَرَ، وَالْحَمْدُللهِِ الَّذى بَطَنَ فَخَبَرَ، وَالْحَمْدُللهِِ الَّذى مَلَکَ فَقَدَرَ، وَ الْحَمْدُللهِِ الَّذى یُحْیِى الْمَوْتى وَیُمیتُ الاَْحْیآءَ، وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدیرٌ.
9⃣1⃣ از امام صادق علیهالسلام روایت شده است :
💫 وقتى که رسول خدا صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِه : به بستر مىرفت، آیةالکرسى مىخواند و مىگفت :
🤲 بِسْمِ اللّهِ، آمَنْتُ بِاللّهِ، وَ کَفَرْتُ بِالطّاغُوتِ، اَللّهُمَّ احْفَظْنى فى مَنامى وَفى یَقْظَتى.
0⃣2⃣ امام صادق علیهالسلام فرمود: هنگام خواب با این یازده جمله به خداوند پناه ببر:
🤲اَعُوذُ بِعِزَّةِ اللهِ، وَ اَعُوذُ بِقُدْرَةِاللهِ،
وَ اَعُوذُ بِجَلالِاللهِ، وَ اَعُوذُ بِسُلْطانِ
اللّهِ، وَ اَعُوذُ بِجَمالِ اللّهِ، وَ اَعُوذُ بِدَفْعِ اللّهِ، وَ اَعُوذُ بِمَنْعِ اللّهِ، وَ اَعُوذُ بِجَمْعِ اللهِ، وَ اَعُوذُ بِمُلْکِ اللّهِ وَاَعُوذُ بِوَجْهِ اللهِ، وَ اَعُوذُ بِرَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ، وَ بَرَأَ وَ ذَرَءَالله
📚 منابع :🔻
➖ تهذیب ج۲ ص۱۱۶ ، ح ۲۰۳
➖فقیه، ج ۱ ص۵۰۲ ، ح ۱۴۴۲
➖مفتاح الفلاح، ص ۲۸۴
➖مکارم الاخلاق، ص ۳۰۵
➖ بحار ج ۷۳ ص ۱۸۷ ح ۷
➖ بحار ج ۵۸ ، ص ۱۷۵ ح ۳۴
➖ کافى، ج ۲، ص ۵۳۷ ح ۱۲ - ۸
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨
#آداب_خواب ❹
💢 دستور العمل قبل از خواب از پیامبر اکرم صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِه :
محدث فیض در خلاصهالاذکار نقل کرده که از حضرت زهرا سلامالله علیها روایت شده که شبی حضرت رسول صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِه : بر من وارد شد در وقتی که رختخواب خود را پهن کرده و مهیای خوابیدن بودم، فرمود:
🔆 ای فاطمه مخواب مگر آنگاه که این چهار عمل را انجام داده باشی.
1⃣ اولاً یک ختم قرآن بخوان و بخواب
2⃣دوم یک حج و یک حج عمره بجای آور و بخواب،
3⃣ سوم آنکه همه مؤمنین را از خود راضی گردان
4⃣ چهارم آنکه من و همه انبیاء را شفیعان خود قرار دهی
✨رسول خدا صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِه : فرمود :
عزیزم! خدای تعالی روی لطفی که به پدر تو و تو دارد این دستور را به قدری سهل و آسان قرار داد که شما و شیعیان عمل نمایید و اجر و مزد بسیاری برای شما خواهد بود.
1⃣ هر گاه سوره (قل هو الله احد) را سه مرتبه بخوانی ثواب یک ختم قرآن خواهی برد .
2⃣ هر گاه تسبیحات اربعه را بگویی صواب حج و عمره بردهای
3⃣ هر گاه طلب مغفرت جهت اموات نمایی همه آنها از تو خشنود میگردند
4⃣ و هر گاه بر من و سایر انبیاء صلوات فرستی همه آنها شفیعان تو خواهند بود،
به این صورت :👇
🤲 اَللّهُمَّ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدْ اَللّهُمَّ صَلَّ عَلی جَمیعِ الأنْبِیاءِ وَ الْمُرْسَلین
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨
#آداب_خواب ❺
💢عامل اصلی بیخوابی ها
🌐 در عصر و زمان ما بسیارى از مردم گرفتار بى خوابى هستند و جمعى از آنها پناه به قرص هاى خواب آور مى برند که گاه آنها خود سرچشمه بیمارى هاى دیگرى مى شود.
▫️عامل اصلى این بى خوابى ها، ناآرامى روح است، اگر ما به دستورات اسلام عمل کنیم، ناآرامى روح برچیده مى شود و از خواب آسوده اى ـ به لطف خدا ـ بهره مند خواهیم شد.
📖 قرآن مجید میفرماید :
«أَلا بِذِکْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ; آگاه باشید یاد خدا مایه آرامش دلهاست».
✨ آرى هر قدر بیشتر به یاد خدا باشیم، و بر او توکّل نماییم، و در مشکلات به او پناه بریم و بدانیم او غفور و رحیم است و جواد و کریم و بر هر چیز تواناست و این امور را واقعاً باور کنیم، روح ما غرق آرامش مى شود.
◽️ از سوى دیگر، پریشانى ها و نگرانى ها در غالب موارد از حبّ دنیا سرچشمه مى گیرد اگر حبّ دنیا را از دل بیرون کنیم و براى زندگى کوشش و تلاش لازم را انجام دهیم و بقیه را به خدا واگذار کنیم، نور آرامش بر دل و جان ما پرتوافکن مى شود.
◽️در باره آداب خواب میتونید اطلاعات بیشتر رو در لینک های زیر مطالعه بفرمایید 👇👇👇
https://b2n.ir/915669 👈1⃣
https://b2n.ir/787412 👈2⃣
https://b2n.ir/713122 👈3⃣
࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
https://eitaa.com/joinchat/940769314Cc4462fb5bb
┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔅✧﷽✧🔅❧✨
🔆 حضور اهلبیت علیهمالسلام نزد محتضر
▪️در هنگام احتضار، اهلبیت علیهم السلام بر بالین مومن حاضر میشوند و در واقع قوت قلبی برای مومن است، از سوی دیگر باعث فرار شیطان و شیاطین از بالای سر مومن میشوند.
در آیات و روایات به این مسئله اشاره شده است.
در این روایات نقل شده که وقتی انسان در حال احتضار هست اهل بیت علیهم السلام به بالینش حاضر میشوند و مومن وقتی آنها را می بیند و اینکه باید همراه آنها وارد بهشت بشود، دیگر چیزی برایش لذت بخش تر از قبض روح و رفتن در عالم برزخ نیست.
✔️ به همین دلیل هیچ مومنی نیست که لقاء الله را دوست نداشته باشد. وقتی جایگاهش را در بهشت به او نشان میدهند و وقتی که چهره ملکوتی چهارده معصوم علیهالسلام را بالای سر خود مشاهده می کند بزرگترین آرزویش این است که زودتر قبض روح شده و به عالم برزخ وارد بشود تا همراه اهل بیت علیهم السلام داخل بهشت شود.
📗 در روایات آمده که این اتفاق اختصاص به افراد مومن ندارد. اهلبیت علیهم السلام به بالین غیرمومن، منافق و ... هم می رود.
✔️ اما زمانی که اهل بیت علیهم السلام به بالین مومن می روند بهترین حالت و بهترین سُرور به آن شخص دست میدهد.
♨️ اما وقتی که غیرمومن اهل بیتعلیهم السلام را در آن حال میبیند بیشترین عذاب برایش، مشاهده اهلبیت علیهم السلام است.
زیرا کسانی را که یک عمر قبول نکرده و اطاعت و پیروی از آنها پیروی را نپذیرفته، در سخت ترین حالات آنها را مشاهده میکند.
🌟 حضور اهلبیت علیهم السلام چند فایده دارد :
1⃣ یکی فرار شیطان است.
2⃣ به انسان قوت قلب میدهند
3⃣و از طرفی مشاهده چهره ملکوتی اهل بیت علیهم السلام لذت غیر قابل وصفی دارد.
انسان آرزو میکند که هر روزی هزار بار بمیرد تا بتواند چهره امام علی علیهالسلام را ببیند.
💠 اگر به ظاهر این روایت استناد کنیم ظاهراً همه حتی غیرمسلمان ها نیز اهلبیت علیهم السلام را میبینند.
📔 در روایت آمده چه مومن، چه منافق همه حضرت را میبینند. پس هم منافق و هم مومن حضرت را میبیند منتها تأکید میکنم چهره ملکوتی آنها دیده میشود. اگر هزار نفر در سراسر عالم در حالت احتضار باشند اهلبیت علیهم السلام با حضور ملکوتی در آن لحظه واحد به بالین هر هزار نفر حاضر میشوند و هیچ منافاتی هم ندارد.
💢 تکلیف ما در حالت احتضار شخص این است که یک سری تکالیف حکمی و احکامی مثل رو به قبله کردن محتضر، روی سینه اش سنگین نباشد حتی دکمه ها مثلاً دکمه یقه باز باشد و تلقین ها مخصوصاً تلقین عقائد انجام شود.
✳️ در سه جا باید متوفی را تلقین بکنیم، یکی هنگام احتضاراست که مرتب باید تکرار کرد که هم شیاطین فرار بکنند هم اینکه برایش یادآوری بشود.
خواندن بعضی سوره ها مثل سوره یس بسیار موثر است.
https://b2n.ir/384929
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅
☑️ در باره موضوع احتضار مباحث و روایات فراوانی وجود دارد میتوانید در لینک های زیر مطالعه بفرمایید
👇 👇 👇 👇 👇
آدمی چطور جان میدهد و در آن زمان چه میبیند؟
👇👇👇👇👇
https://www.yjc.ir/fa/news/6598555
سکرات مرگ چیست؟
و اثر ذکر در جان دادن
👇👇👇👇👇
https://www.yjc.ir/fa/news/6680289
پنج چیزی که محتضر هنگام مرگ می بیند
👇👇👇👇
https://b2n.ir/029066
______________
https://b2n.ir/859529
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅
♻️ حکم صندوق های خانوادگی
✦•▷ پـــرســـ❓ــــش✦
📦 يك صندوق قرض الحسنه تشكيل دادهايم به اين صورت كه هر ماه به ازاى هر سهم عضويت پنج هزار تومان به حساب صندوق واريز مىكنيم و از مجموع اين پولها و اقساط وامهاى قبل به قيد قرعه به يك نفر وام مىدهيم آيا اين وامها اشكال شرعى ندارند؟
✦پـــاســــــ✅ــــخ ◁•✦
💵 دادن وام با رضايت همه اعضاى صندوق به كسى كه قرعه به نام او درآمده است، اشكال ندارد.
✦•▷ پـــرســـــ❓ـــــش✦
📦 صندوقهای قرضالحسنه برای دادن وام اموری را شرط میکنند که از جمله آنها عضویت در صندوق وداشتن مبلغی به عنوان پسانداز در آن است و همچنین متقاضی وام باید ساکن محلهای باشد که صندوق در آن قرار دارد و برخی شرایط دیگر، آیا این شرطها حکم ربا را دارند؟
✦پـــاســــــ✅ــــخ ◁•✦
📌 اشتراط عضويت يا سکونت در آن محله و شرط های ديگری که باعث محدوديت پرداخت وام به اشخاص میشوند اشکال ندارد و شرط بازکردن حساب پسانداز در صندوق هم اگر به اين امر برگردد که اعطای وام اختصاص به آن اشخاص پيدا کند، بدون اشکال است، ولی اگر به اين برگردد که وام گرفتن از صندوق در آينده مشروط است به اينکه متقاضی وام قبلاً مبلغی پول در بانک گذاشته باشد، اين شرط منفعت حکمی در قرض است که باطل میباشد.
✍ استفتائات مراجع
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔅✧﷽✧🔅❧✨
💢 مقصود از انفال چیست؟
✅ اموالی که مالک شخصی ندارد و در همه نظامها در اختیار دولتها قرار دارد در فقه اسلامی #انفال تلقی میشود.
مقصود از اموال عمومی و دولتی:
🔹داراییهای متعلق به عموم مردم و دولت است، داراییهای عمومی مسلمانان است
🔸مانند : اراضی مفتوحالعنوه و ثروتهای بدون عنوان مالکیت که قابلیت بهرهبرداری همه مردم را دارد
🔸مانند : آب روخانهها،حیوانات صحرا، پرندگان هوا، ماهیان دریا و رودخانهها که به آنها مباحات عامه گفته میشود و داراییهای دولت اسلامی، شامل انفال و داراییهای دولت اسلامی است
مانند : بناهای دولتی و سایر بانکهای دولتی و بیمه مرکزی و ...
🔻در اینجا به درآمدهایی که ناشی از انفال است اشاره میکنیم .
♻️ انفال و فئ :
📖«یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْأَنْفالِ .......
➖آیه ۱ سوره انفال
کلمه «انفال» جمع «نفل» به معنای «زیاده» است. از این رو به نمازهای مستحبی نافله گفته میشود و اصطلاحا به اموالی که مالک شخصی ندارد و در همه نظامها در اختیار دولتها قرار دارد انفال گفته میشود.
اموال بر دو نوع است :
1⃣ اموال شخصی که عرفا و شرعا به اشخاص تعلق دارد
2⃣ و اموال عمومی.
نظام صحیح قانون گذاری نظامی است که منطبق بر نظام تکوین باشد و اساس آن تکوین باشد، شخص تکوینا مالک اعضای و جوارح و فکر و قوای خود است، به تبع آن، مالک افعال صادر از آنها و محصول افعال آنها است؛ بنابراین او مالک ساخت خود، احیاءخود و حیازت خود است و به تبع آن مالک مصنوع و آنچه احیاء و حیازت کرده میگردد.
✔️ پس کسی که زمین مواتی را احیاء کند، از آن جهت که او احیا کرده است مال اوست و او حیثیت احیا و آثار حیات در زمین را مالک است، چرا که نتیجه کار و قوای اوست و او حق دارد آنچه را از جهت احیا و از جهت احیا و ساخت و مانند آن مالک شده است به دیگری در برابر عوض یا بلاعوض منتقل کند، همچنان که گاهی این آثار از او به وارثان او قهرا به حکم عرف و شرع منتقل میگردد و این تمام ملاک اموال شخصی و اساس آن است.
🌀 اما اموال عمومی (دولتی) مانند اراضی موات، کوهها، جنگلها که خداوند تعالی برای مردم آفریده و به اشخاص ارتباطی ندارد، زائد بر اموال و املاک شخصی متعلق به اشخاص است.
📖 «وَمَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَى .......
«مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ......
آنچه خداوند از اهل آبادیها به پیامبر خود بازگردانید، شما براى تصاحب آن اسب بر آن نتاختید (با جنگ به دست نیاوردید) ولى خدا فرستادگانش را بر هر که بخواهد چیره مىگرداند¤
آنچه خداوند از اهل آبادیها به رسول خود بازگرداند از آن خدا و از آن پیامبر و ذی القربی و یتیمان و بینوایان و درراهماندگان است تا در میان توانگران شما دست به دست نگردد.¤
💠 آیه ۶ و ۷حشر
🔺دو آیه بالا از سوره حشر با آیه اول سوره انفال تناسب دارد، حکایت از داراییهایی اهل آبادیهایی است که خداوند بدون جنگ آنها را به پیامبرش بازگردانده است، از این جهت برای دست یافتن مسلمانان در آن آبادی حقی قرار نداده، زیرا برای دست یافتن آنها سختی جنگ را تحمل نکردند تا سهمی از آن داشته باشند.
🔹از مفهوم این آیه استفاده میشود که در صورت تحمل دشواریهای جنگ خدا به مسلمانان نیز سهمی از غنائم به دست آمده میدهد، همچنانکه در آیه خمس، غنائم منقول جنگ پس از کسر خمس و سایر موارد استثناء بین مسلمانان تقسیم میگردد و بنابر روایات معتبر زمینهایی که توسط بشر قبل از فتح آباد شده و پس از جنگ در اختیار مسلمانان قرار گرفته است متعلق به عموم مسلمانان است زیرا آنان در این فتوحات زحمت جنگ را متحمل شدهاند اما «فئ» شامل مواردی میشود که بدون نبرد به قلمرو حاکمیت اسلام افزوده شده است.
در روایات انفال نیز به این معنا اشاره شده است که انفال مواردی است که مسلمانان آنها را با جنگ به دست نیاوردهاند.
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔅✧﷽✧🔅❧✨
💫امام صادق علیه السلام میفرمایند :
«الْأَنْفَالُ مَا لَمْ یُوجَفْ عَلَیْهِ بِخَیْلٍ وَ لَا رِکَابٍ أَوْ قَوْمٌ صَالَحُوا أَوْ قَوْمٌ أَعْطَوْا بِأَیْدِیهِمْ وَ کُلُّ أَرْضٍ خَرِبَةٍ وَ بُطُونُ الْأَوْدِیَةِ فَهُوَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص وَ هُوَ لِلْإِمَامِ مِنْ بَعْدِهِ یَضَعُهُ حَیْثُ یَشَاءُ"
〽️ امام صادق علیه السلام میفرمایند : انفال چیزى است که اسب و شترى بر آن تاخته نشده است، یا گروهی آن را مصالحه کردهاند، یا به دست خویش آن را واگذار کردهاند، و نیز هر زمین مخروبه و کف درّهها است، اینها براى پیامبر خداست و نیز براى امام پس از او است، پس هرکجا بخواهد آن را قرار مىدهد.
از این رو انفال و فئ رسولالله قرین هم قرار میگیرند و حکم واحد دارند.
📚 وسائل ج۹ ، ص۵۲۳
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅