eitaa logo
زلال معرفت
2.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
141 فایل
ارتباط با ما 👇 ✅️ انتشار و بهره‌بردارى با ذکر منبع موجب امتنان است. تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔎⃟🔳•⊰⊱• ✦⇦‌‌بخش سی و یکم>موارد تبديل گناه صغيره به كبيره ۱۰ ❼🌿 - گناه شخصيت‌ها ۴ ●>گناه بزرگان از ديدگاه روايات ۲ ⓷ نيز رسول خدا صلى‌الله عليه و آله فرمود: 🔰مدر روز قيامت، خداوند با سه كس سخن نگويد، و به آنها توجه نكند و آنها را پاك نسازد و براى آنها عذاب دردناك است: 🌿>«شيخ زان و ملك جبّار و مُقِلّ‌ مُختال» «پير زناكار، و سلطان جبار و فقير متكبر.» 📚کافی،ج۲،ص۳۱۱ ⓸ امام صادق عليه‌السلام به يكى از اصحاب به نام شقرانى فرمود: 🔰>«ان الحسن من كل احد حسنٌ‌ و انّه منك احسن لمكانك منّا، و انّ‌ القبيح من كل احد قبيح و انّه منك اقبح» «اى شقرانى! نيكى از هر شخص نيكو است، ولى از تو كه به ما نسبت دارى نيكوتر است، و زشتى از هر كسى زشت است ولى از تو زشت‌تر.» 📚سفینه‌البحار،ج۱،ص۷۰۸ ⓹اميرالمومنین عليه‌السلام فرمود: 🌿>«زَلّةُ‌ العالم تُفسد العَوالِم» «لغزش عالم، همه‌ى عالم‌ها را تباه مى‌سازد.» 📚غررالحکم،ج۱،ص۴۲۶ 🔰> و نيز فرمود: «زلّة العالم كانكِسار السّفينَة تُغَرق و تُغرقُ‌ معَها غَيرها» «لغزش عالم همانند شكسته شدن كشتى در دريا است هم خود غرق مى‌شود و هم موجب غرق شدن سرنشينانش مى‌گردد.» 📚غررالحکم،ج۱،ص۴۲۶ 🌿>بنابراين گناه مسئولين، چهره‌ها، علما، نهادها، نويسندگان، بزرگان و سادات بيشتر به حساب مى‌آيد. ✨ادامه دارد... حجت الاسلام قرائتی  🌷هدیه به لبخند علیه السلام گنه بیفکنیم ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔰 اندکی ༻⃘⃕༅🤲❀⃟ 🔻سه معیار محک فرد و‌ جامعه 🔖 در روایات داریم سه سؤال مهم از هر فرد پرسیده می‌شود : 1⃣ در منطقه اعتقادات، از توحید می‌پرسند؛ که مدیریت و ربوبیت چه کسی را قبول دارید؟ به لحاظ اعتقادی قبول داری تحت برنامه چه کسی باشی؟ 2⃣ در منطقه اخلاق، اولین سؤال بحث از احترام والدین است. 3⃣ در منطقه احکام اولین سؤال نماز است. 🔻جامعه و فرد را با توحید و والدین و نماز محک بزنید اگر قومی و جماعتی و حتی جامعه‌ای را می‌خواهید محک بزنید با این سه مورد محک بزنید. اگر می‌خواهید بدانید که این جامعه در نزد خدا چقدر مقرب است، ببینید ⓵ آیا اعتقاد توحیدی در این جامعه راه دارد؟ ⓶ و بعد والدین ⓷و نماز چقدر در آن جامعه راه دارد؟ 👆هر۳ مورد در موثر است ♡هدیه به لبخند عج حجاب گنه بیفکنیم ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 💌 سلام پدر مهربانم ❣مهدے جان! 🍃امام مهربان ▪️چقدر جفا کردیم در حق یکدیگر! می‌شد نشست و برخاستمان عامل پروازمان شود، با هم نشستیم و برخاستیم و چسبیدیم به زمین. ▫️می‌شد به هم نگاه کنیم و یاد خدا بیفتیم، چشم در چشم هم دوختیم و دنیا در نگاهمان بزرگ شد. ▪️ می‌شد یکدیگر را که می‌بینیم آینۀ عیب‌های هم باشیم تا زودتر وجودمان پاک شود؛ اما ترسیدیم عیب کسی را به او بگوییم تا نکند او هم عیب ما را به ما بگوید. ▫️چقدر جفا کردیم در حق یکدیگر! باید دست به دست هم می‌دادیم و به قله می‌رسیدیم، دست در دست یکدیگر رفتیم تا ته دره و حالا آمده‌ایم پیش تو برای توبه. دلمان خوش است تو آقای توبه‌پذیری! وقتت بخیر امام مهربان! ای همه هستم ام کاش برای رسیدن به قله می کردیم 📌محسن‌عباسی‌ولدی اللهم‌عجل‌لولیک‌الفرج التماس دعا🤲 ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🌿⃟🔰امانت بودن پست های حکومتی ...مِنْ عَبْدِ اللَّهِ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ إِلَى الْأَشْعَثِ بْنِ قَيْسٍ أَمَّا بَعْدُ .... ▪️فرماندارى تو براى تو وسيله آب و نان نيست، بلكه امانتى است در گردنت و تو از سوى مافوق خود تحت مراقبت هستى)؛  «وَ إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَة وَ لَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ، وَ أَنْتَ مُسْتَرْعًى لِمَنْ فَوْقَكَ». ▫️تعبير بالا بيانگر ديدگاه اسلام درباره پست ها و منصب هاى حكومتى است. از ديدگاه اسلام رييس حكومت، وزرا، استان داران و فرماندهان، تنها امانت دارانى هستند كه امانت جامعه اسلامى از سوى خداوند به آنها سپرده شده و نبايد آن را وسيله برترى جويى و تحصيل منافع شخصى كنند؛ بلكه بايد مانند هر امانت دار امين از آن مراقبت به عمل آورده و سالم به دست اهلش بسپارند. ▪️در تفسير آيه۵۸ سوره نساء«إِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الاْمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا» ▫️در روايات متعدّدى آمده كه اين امانت همان ولايت (و حكومت واليان صالح) است. البتّه اين تفسير به آن معنا نيست كه مفهوم آيه منحصر در امر حكومت و امامت باشد، بلكه يكى از مصاديق بارز و مهم آن است. ▪️سپس امیرالمومنین (عليه السلام) بعد از اين هشدار گويا به بيان سه وظيفه براى اشعث به عنوان يك فرماندار مى پردازد، نخست مى فرمايد: (تو حق ندارى درباره رعيّت استبداد به خرج دهى)؛  «لَيْسَ لَكَ أَنْ تَفْتَاتَ فِي رَعِيَّة». ▫️ بلكه بايد طبق موازين الهى و آنچه در اسلام درباره حقوق مردم پيش بينى شده رفتار كنى نه اينكه آنچه دلخواه توست خودسرانه انجام دهى و با مردم همچون بندگان و بردگان عمل كنى. ▪️حضرت در دستور دوم مى فرمايد: (تو حق ندارى در كارهاى مهم و خطير بدون اطمينان وارد شوى)؛  «وَ لاَ تُخَاطِرَ إِلاَّ بِوَثِيقَة». با توجّه به اينكه جمله «وَ لاَ تُخَاطِرَ» از ريشه خطر است و امور مهم را خطير مى گويند به سبب خطرهايى كه آن را تهديد مى كند، ▫️ منظور امام(عليه السلام) اين است كه در امورى كه با سرنوشت مردم سر و كار دارد جز با دقت و تأمل و مشورت كافى و در صورت لزوم گرفتن اذن از امام(عليه السلام) و پيشوايت اقدام مكن، زيرا براى حفظ امانت هاى مهم بايد از دست زدن به كارهاى خطرناك پرهيز كرد؛ ▪️ بنابراين واژه وثيقه هم تفكر و انديشه را شامل مى شود و هم مشورت و هم اجازه گرفتن از امام(عليه السلام) در صورت نياز. ▫️در دستور سوم درباره حفظ اموال بيت المال مى فرمايد: (در دست تو بخشى از اموال خداوند عزّوجلّ است و تو يكى از خزانه داران او هستى بايد آن را حفظ كنى تا به دست من برسانى)؛  «وَ فِي يَدَيْكَ مَالٌ مِنْ مَالِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ، وَ أَنْتَ مِنْ خُزَّانِهِ حَتَّى تُسَلِّمَهُ إِلَيَّ». ▪️در پايان به او اطمينان مى دهد كه اگر در مسير صحيح گام بر دارد، امام(عليه السلام) نسبت به او هيچ گونه تعرضى نكند و از اين نظر در امنيت باشد، مى فرمايد: (اميد است من رئيس بدى براى تو نباشم والسلام)؛  «وَ لَعَلِّي أَلاَّ أَكُونَ شَرَّ وُلاَتِكَ لَكَ وَ السَّلاَمُ». البتّه اين تعبير، تعبيرى است بسيار متواضعانه و پدرانه. 🌷هدیه به لبخند علیه السلام با و افراد منتخب بايد تلاش كنند به وظایفشان عمل کنند و بدانند كه رياست ،برای هیچ جناحی نمي ماند فقط خدمت به مردم مي ماند ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 📌 ༻⃘⃕༅🤲❀⃟ ◇«اثرات و تبعات اخروي رياست» ✨عن النّبي صلَّى ‌اللَّه عليه و آله قال: لا يؤَمَّرُ رَجُلٌ عَلى عَشَرَةٍ فَما فَوقَهُم‌ اِلّا جِي‌ءَ بِهِ يومَ القيامَةِ مَغلولَةً يدُهُ اِلى عُنُقِه فَاِن کانَ مُحسِناً فُکَّ عَنهُ وَ اِن کانَ مُسيئاً زيدَ غِلّاً اِلى غِلِّهِ. 📚(امالي طوسي، مجلس دهم، ص ۲۴۶) 🌱⃟🌟«پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) مي‌فرمايد: هيچ‌کس نيست که بر ده نفر يا بيشتر، ‌رياست و امارت داشته باشد مگر اينکه او را روز قيامت در حالي مي‌آورند که دستش به گردنش بسته است؛ پس اگر چنانچه آدم درستکاري بود و تقصيري متوجّه او نبود، او را رها مي‌کنند و اگر چنانچه بدکار و گناهکار بود، غل و زنجيرش افزايش پيدا ميکند.» 🔻شرح حديث ▫️ تبعات اخروي رياست چنان سنگين است که آدم عاقل نه تنها به دنبال آن نمي رود، بلکه از آن فرار نيز مي کند! «اگر ماها عقل داشته باشيم، بايد دنبال رياست ندويم؛ واقعاً اين‌جوري است. بايد دنبال رياست نرويم؛ رياست اين تبعات را دارد. ◽️⏎ بعضي ميدوند دنبال رياست، نمي فهمند که نفْس اين آمريت و رياست، اين خطرات را دارد که روز قيامت وقتي او را بياورند، مغلولاً(دست بسته) مي‌آورند؛ اين چيز خيلي مهمّي است. مغلولاً مي‌آورند او را در پاي محاسبه‌ الهي.... اينها را بايد ما بفهميم؛ اينها را بايد بفهميم. ▫️دنبال کرسي‌هاي رياست [بودن] -چه رياست اجرائي، چه رياست تقنيني؛ مي‌بينيد براي نمايندگي مجلس بعضي خودشان را ()ميکُشند، اگر چنانچه راه پيدا نکنند به هر دليلي يا مثلاً فرض کنيد صلاحيتش را تأييد نکنند يا رأي نياورد و غيره، خودش را به آب و آتش و در و ديوار ميزند که چرا نشد- عقل نيست، تدبير نيست. ملاحظه کرديد؟ ◽️⏎اگر چنانچه اين رياست، مايه‌ي يک چنين دغدغه‌اي است، خب انسان رها کند؛ مگر اينکه واقعاً متوجّه انسان بشود و واجب باشد براي انسان؛ آن[جا] بله [لازم است].» ▫️پس فرار از مسئوليت و رياست بر اساس عقل و شرع، يک اصل است مگر آنکه مسئوليت بصورت تکليف درآيد و پذيرش آن از سرناچاري باشد که ديگر اينجا بايد با قدرت و قوت و البته به نحو احسن تکليف را به انجام رساند. 🌷هدیه به لبخند علیه السلام ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زلال معرفت
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 📌#حدیث ༻⃘⃕༅🤲❀⃟ ◇«اثرات و تبعات اخروي رياست» ✨عن النّبي صلَّى ‌اللَّه عليه و آله قال: لا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 📌رياست طلبي؛ دو گرگ و يک گله! ۱ ⁉️چرا فرار از رياست؟! ▫️نگاهي به احاديث ائمه معصومين(علیه السلام ) نشان مي دهد، قدرت و رياست از منظر دين و بزرگان آن امري خطرناک و خطير است که نه تنها جاي نااهلان و بي تقوايان نيست، بلکه براي اهل تقوا نيز با مخاطره همراه است و با محاسبه و احتياط بسيار بايد پاي در اين وادي بگذارند. 🔻روايات درباره رياست را مي توان به سه دسته تقسيم کرد؛ ➖ يک دسته از روايات نفس «جاه» يعني سلطه داشتن بر ديگران را نکوهش مي‌کند ➖و دسته ديگر «طلب رياست» و اينکه انسان براي رسيدن به پست و مقام، دست و پا بزند را هدف‌گيري کرده ➖ودسته آخر هم مربوط به «حب رياست» است که همگي مورد نکوهش و نهي قرار گرفته است. ▫️ طبق آنچه در روايات آمده آخرين چيزي که از دل مومن رخت برمي بندد حب جاه و مقام است؛ «آخِرُ ما يخْرُجُ مِنْ قُلُوبِ الصِّدِّيقينَ حُبُّ الْجاه؛ آخرين چيزي که از محبت دنيا از قلب مؤمنان راستين خارج مي شود، جاه طلبي است». 🔺 اين حديث به روشني بيانگر ميزان خطير بودن موضوع رياست و مقام است 🌷هدیه به لبخند علیه السلام ما با به فردی باتقوی ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅